Wednesday, May 25, 2016

ကုိရင္ရွားပါးလာျခင္းႏွင့္ အနာဂတ္သာသနာ´´

``ကုိရင္ရွားပါးလာျခင္းႏွင့္
အနာဂတ္သာသနာ´´
===================

အလုပ္တစ္ခု ေအာင္ျမင္ဖို႔အတြက္ ``အဖြဲ႕အစည္း´´ ရွိရမည္ ျဖစ္၏။ ``အဖြဲ႕အစည္း´´ မရွိလွ်င္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ လုပ္ ေဆာင္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဘုရားျဖစ္ျပီးေနာက္ ``သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းၾကီး´´ကို တည္ေထာင္ ခဲ့ပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘုရားျဖစ္ျပီး ၅-လအတြင္းမွာ ရဟန္းသံဃာ အပါး ၆၀- ရရွိေတာ္မူခဲ့ပါသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ရဟန္းေတာ္ေျမာက္မ်ားစြာ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျပီး သာသနာတာ့၀န္မ်ားကုိ ထမ္းေဆာင္ေစခဲ့ပါသည္။

``အဖြဲ႕အစည္း´´ ေရရွည္တည္တံ့ဖုိ႔အတြက္ ``မ်ိဳးဆက္သစ္´´ လည္း ရွိရဦးမည္ ျဖစ္၏။ မ်ိဳးဆက္သစ္ မရွိလွ်င္ မည္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမွ် ေရရွည္ မရပ္တည္ႏုိင္ပါ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘုရားျမတ္စြာသည္ ဘုရားျဖစ္ျပီး တစ္ႏွစ္အၾကာတြင္ ေမြးရပ္ေျမ ကပိလ၀တ္ေနျပည္ေတာ္သုိ႔ ၾကြျမန္းေတာ္မူကာ မင္းညီမင္းသားမ်ားကုိ ရဟန္းျပဳေပးျပီး သားေတာ္ရာဟုလာကုိလည္း ကိုရင္၀တ္ ေပးေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

``သာသနာမ်ိဳးဆက္သစ္ ကိုရင္´´
-----------------------
သားေတာ္ရာဟုလာကို ကိုရင္၀တ္ေပးျခင္းသည္ သားေတာ္အတြက္ ဓမၼအေမြကို ေပးျခင္းျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ဗုဒၶသာသနာအတြက္ လည္း မ်ိဳးဆက္သစ္ ေမြးထုတ္ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ထုိ႔ေနာက္ သားေတာ္ရာဟုလာကုိ ေနနည္းထုိင္နည္း၊ ေျပာပုံ ဆုိနည္း၊ က်င့္ပုံက်င့္နည္းတုိ႔ကုိ လက္ထပ္သင္ၾကားေပးေလေတာ့သည္။ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္သည္ မရွိမျဖစ္ အေရးၾကီးေသာေၾကာင့္ ကိုရင္ရာဟုလာကုိ ဘုရားျမတ္စြာ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ စနစ္တက်ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။
ထုိ႔ေနာက္ အရွင္သာရိပုတၱရာ အရွင္ေမာဂၢလာန္စေသာ တပည့္ၾကီးမ်ားက သာသနာမ်ိဳးဆက္သစ္ ရွင္သာမေဏ ကိုရင္မ်ား ကို ေျမာက္မ်ားစြာ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ၾကပါသည္။

ဤသို႔လွ်င္ ဘုရားလက္ထက္မွစ၍ ယေန႔ေခတ္တုိင္ေအာင္ ဆရာအစဥ္အဆက္သည္ ကိုရင္မ်ားကုိ ေမြးထုတ္ေပးခဲ့ၾကပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ယေန႔ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည့္ သာသနာ့အာဇာနည္ ဆရာေတာ္မ်ားကုိ ၾကည့္လွ်င္ မ်ားေသာအားျဖင့္ ကိုရင္ဘ၀မွ တက္လွမ္းလာၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ အနာဂတ္သာသနာတာ၀န္ကုိ ထမ္းေဆာင္ၾကမည့္ သာသနာ့ အာဇာနည္ မ်ား ေပၚထြန္းဖုိ႔အတြက္ ရွင္သာမေဏေခၚသည့္ ``ကိုရင္ေလး´´ မ်ားကို ေျမာက္မ်ားစြာ ေမြးထုတ္ရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

``သံဃာဦးေရ´´
-------------------
မိမိတို႔ႏုိင္ငံမွာ လြပ္လပ္ေရးရျပီးသည့္အခ်ိန္မွစ၍ သာသနာ့၀န္ထမ္း သံဃာဦးေရမွာ တေျဖးေျဖးႏွင့္ တုိးလာသည္ကို ေတြ႕ရ ပါသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၊ မိမိတုိ႔ ကိုရင္ဘ၀က တႏုိင္ငံလုံးရွိ သံဃာ ဦးေရမွာ သုံးသိန္း၀န္းက်င္သာ ရွိ၏။

သို႔ေသာ္ သကၠရာဇ္ ၁၃၆၀-ခု (၁၉၉၈) ၀န္းက်င္မွာေတာ့ သံဃာဦးေရ ငါးသိန္းေက်ာ္ထိ ေရာက္ ရွိလာပါသည္။ ယခု ၃-ႏွစ္အတြင္းမွာ သံဃာဦးေရ သိသိသာသာ က်ဆင္းလာသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ သံဃာ တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ရွိေသာ စာသင္တုိက္ၾကီးတခ်ိဳ႕ သံဃာတစ္ေထာင္ မရွိေတာ့ပါ။ ရာဂဏန္းေလာက္ ေလ်ာ့နည္းသြားသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။

သံဃာေလးငါးရာ ရွိေသာ စာသင္တုိက္ၾကီးအခ်ိဳ႕၌လည္း သံဃာဦးေရ ထက္၀က္မွ် က်ဆင္းသြားသည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခုႏွစ္ (၂၀၁၅) မွာ သံဃာဦးေရသည္ ငါးသိန္းနီးပါး ေလာက္သာ က်န္ရွိေတာ့၏။ ဤႏႈန္းအတုိင္းသာ ပုံမွန္ က်ဆင္းသြား မည္ဆုိပါက ေနာင္ ၁၀-ႏွစ္၊ ၁၅ -ႏွစ္မွာ သံဃာဦးေရ သုံးသိန္းေက်ာ္ေလာက္သာ ရွိေတာ့မည္ဟု ခန္႔မွန္းရေပသည္။

မိမိတုိ႔ငယ္စဥ္က ရြာဦးေက်ာင္းမ်ား၌ အနည္းဆုံး ကိုရင္သုံးေလးပါး ရွိ၏။ တခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားမွာ ၁၅-ပါးမွ အပါး ၂၀-အထိ ရွိ၏။ ယခုေတာ့ ရြာဦးေက်ာင္းမ်ား၌ ကုိရင္မ်ားသည္ ရွားပါးပစၥည္း ျဖစ္ေနပါေတာ့သည္။

တခ်ိဳ႕ရြာဦးေက်ာင္းမ်ား၌ ကုိရင္မ်ား တပါးမွ မရွိေတာ့ေပ။ ကိုရင္ျမင္ခ်င္လွ်င္ ျပတုိက္ထဲသုိ႔ သြားၾကည့္ရမည့္ အေနအထားသုိ႔ ေရာက္ရွိေနေပေတာ့သည္။

တေန႔က ရြာဦးေက်ာင္းမွ ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးႏွင့္ေတြ႕၍ ``ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွာ ကုိရင္ဘယ္ႏွစ္ပါး ရွိသလဲဘုရား´´ဟု ေမး ၾကည့္၏။ ထုိဘုန္းၾကီးက ``ဘုန္းၾကီး ၁၊ ေၾကာင္ ၁၊ ေခြး ၁ ၊ ျဖစ္ေနတယ္ဘုရား´´ဟု ျပဳံးျပဳံးၾကီး အမိန္႔ရွိေလသည္။

လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္က (၂၀၁၄) မိမိသည္ ပဲခူးတုိင္း မင္းလွျမိဳ႕နယ္ဘက္သုိ႔ တရားေဟာၾကြရာ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွာ ခဏတျဖဳတ္ အနားယူ၏။

ထုိေက်ာင္း၌ ကိုရင္တစ္ပါးမွ် မေတြ႕ေသာေၾကာင့္ ဒကာတစ္ေယာက္ကုိ ေမးၾကည့္ရာ ကုိရင္ေက်ာင္းသား မရွိေသာ ေၾကာင့္ ရြာထဲမွ လူတစ္ေယာက္ကို ရြာကလစာေပး၍ ဘုန္းၾကီးေ၀ယ်ာေ၀စၥအတြက္ ကပၸိယအျဖစ္ ငွားေပးထားရေၾကာင္း ေလွ်ာက္ ထားေလသည္။

မိမိတုိ႔ငယ္စဥ္က ရြာဦးေက်ာင္းမ်ား၌ ဆြမ္းကြမ္းေ၀ယ်ာေ၀စၥလုပ္ဖုိ႔အတြက္ ``ေစတနာ့၀န္ထမ္း ကပၸိယ´´သာ ရွိပါ၏။ ``လခစား ကပၸိယ´´ ဟူသည္မွာ မရွိခဲ့ဖူးပါ။ အခုေတာ့ ရြာဦးေက်ာင္းမ်ားအတြက္ ``လခစား ကပၸိယ´´ဟူေသာ ေ၀ါဟာရအသစ္ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေပျပီ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကိုရင္ရွားပါးျခင္းသည္ ``သာသနာအတြက္ အႏႈတ္လကၡဏာ´´ပင္ ျဖစ္၏။

``ဘာ့ေၾကာင့္ ကုိရင္နည္းပါးရသလဲ´´
-----------------------------------

ကုိရင္သည္ သာသနာေတာ္၏မ်ိဳးဆက္သစ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကုိရင္ရွားပါးလွ်င္ ရဟန္းေတာ္မ်ားလည္း ရွားပါးလာမည္ ျဖစ္၏။ ရဟန္းေတာ္မ်ား ရွားပါးလွ်င္ သာသနာေတာ္ၾကီးလည္း ဆုတ္ယုတ္အားနည္းသြားေပေတာ့မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကိုရင္မ်ားကို စနစ္တက် ေမြးထုတ္ေပးဖုိ႔ လုိအပ္လွေပသည္။

ကိုရင္မ်ား ဘာ့ေၾကာင့္နည္းပါးရသနည္းဟု အေၾကာင္းရင္းကို စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါ အခ်က္ ၂-ခ်က္ ေတြ႕ရေပသည္။ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ား တုိးတက္လာျခင္းႏွင့္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းလာျခင္းတုိ႔ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

``႐ုပ္၀တၳဳတုိးတက္လာျခင္း´´
------------------------

ယေန႔ေခတ္သည္ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ား တဟုန္ထုိးတုိးတက္ေနသည္မွာ အားလုံးအသိပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ ေရး ေကာင္းလာသကဲ့သို႔ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးအတြက္ ကားဆုိင္ကယ္စသည္တို႔ကလည္း ေခ်ာင္းၾကားေျမာင္းၾကားထိ ေရာက္ရွိေန ေတာ့၏။

လူထုဆက္သြယ္ေရး ႐ုပ္၀တၳဳ (မီဒီယာ) မ်ားကလည္း ႏိုင္ငံအႏွံ႔အျပား ေရာက္ရွိေန၏။ ပညာေရးအတြက္လည္း အလယ္တန္း အထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားသည္ ေတာေရာျမိဳ႕ပါမက်န္ ရွိေနျပီျဖစ္၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ရြာေနမိဘမ်ားသည္ ကုိယ့္သားကုိယ့္သမီးမ်ားကို ``ပညာေရး´´ဘက္ ေဇာင္းေပးလာၾကသည္ကို ေတြ႕ရေပ သည္။ တုိင္းျပည္အတြက္ ေကာင္းေသာလကၡဏာပင္ ျဖစ္၏။ ပညာတတ္မွလည္း တုိင္းျပည္ဖြ႔ံျဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တုိင္းျပည္တုိးတက္ဖို႔အတြက္ ပညာေရးကုိ အားေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

သုိ႔ေသာ္ ေလာကီဘက္ကုိ ေဇာင္းေပးလြန္းလွ်င္လည္း သာသနာအတြက္ အားနည္းသြားျပန္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာ အတြက္လည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖုိ႔ လုိအပ္ျပန္ပါသည္။ တခ်ိဳ႕မိဘမ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏သားမ်ားကုိ ဘဲ႔ြရပညာတတ္ ျဖစ္ေစခ်င္ေသာ ေၾကာင့္ ကိုရင္၀တ္ေပးဖို႔အတြက္ လုံး၀ စိတ္မကူးေတာ့ပါ။

တခ်ိဳ႕မိဘမ်ားကေတာ့ ``ကိုရင္၀တ္လုိ႔ ဘုန္းၾကီးဘ၀မွာ ျမဲရင္ ေတာ္ပါရဲ႕၊ မျမဲလုိ႔ လူထြက္လာရင္ ေတာင္မေရာက္ ေျမာက္ မေရာက္ ျဖစ္မွာ၊ ဒီေတာ့ စိတ္မခ်ရဘူးဘုရား´´ဟု သားငယ္မ်ား၏ အနာဂတ္ကို ေတြးပူၾကေလသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ သားျဖစ္သူက ကိုရင္၀တ္ခ်င္သည္ဆုိဦးေတာ ခြင့္မျပဳေတာ့ဘဲ ပညာတတ္ျဖစ္ေစဖုိ႔ အတန္းေက်ာင္းကုိသာ ဇြတ္ ထားၾကေလေတာ့၏။ သုိ႔အတြက္ ကိုရင္၀တ္မည့္ကေလးငယ္မ်ား တေျဖးေျဖးႏွင့္ ရွားပါးလာျခင္း ျဖစ္သည္။

``ေလာကီအာ႐ုံႏွင့္ သာသနာ´´
------------------

ထုိ႔အျပင္ တီဗီ စေလာင္း တယ္လီဖုန္း ကြန္ပ်ဴတာ အမ္ပီသရီး အမ္ပီဖုိး စသည့္ ႐ုပ္၀တၳဳတုိ႔ေၾကာင့္ သီခ်င္းမ်ိဳးစုံ၊ အားကစား မ်ိဳးစုံ၊ ဇာတ္လမ္းမ်ိဳးစုံ၊ သတင္းမ်ိဳးစုံ၊ ဂိမ္းမ်ိဳးစုံ အဖုံဖုံတုိ႔သည္ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ အရွိန္ေကာင္းလာ၏။ ယင္း အာ႐ုံမ်ားသည္ ေခတ္သစ္ကေလးငယ္မ်ားအတြက္ ``စြဲမက္စရာ ဥပါဒါန္အာ႐ုံၾကီး´´ ျဖစ္ေန၏။

ဖန္၀ါသကၤန္းကို ဆင္ျမန္းရေသာဘ၀သည္ ယင္းအာ႐ုံမ်ားႏွင့္ ျပဒါးတစ္လမ္းသံတစ္လမ္း ျဖစ္ေနရကား ကေလးမ်ားသည္ ``ကိုရင္ဘ၀´´ ကို အက်ဥ္းေထာင္တစ္ခုသဖြယ္ ျမင္သြားၾကေလေတာ့၏။

ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မ်ား၌ မိဘျဖစ္သူက တစ္ပတ္ေလာက္ ကိုရင္၀တ္ခုိင္းတာေတာင္ တခ်ိဳ႕ကေလးမ်ားက ျငင္းဆုိၾက ၏။ ``ေတာ္ျပီ၊ ကိုရင္ မ၀တ္ခ်င္ဘူး၊ ကုိရင္၀တ္လုိက္ရင္ ဂိမ္း မေဆာ့ရေတာ့ဘူး၊ ကာတြန္းကား မၾကည့္ရေတာ့ဘူး´´ဟု တငိုငုိ တရီရီ လုပ္ၾကေလေတာ့သည္။

ဤကား ျပင္ပအာ႐ုံတုိ႔၏ ဖမ္းစားမႈပင္တည္း။ ယင္းကဲ့သုိ႔ ဖမ္းစားမႈေၾကင့္ ယေန႔ေခတ္ ကေလးငယ္မ်ားမွာ ကုိရင္၀တ္ဖုိ႔ ဆႏၵ နည္းပါးသြားေလေတာ့သည္။

ထုိ႐ုပ္၀တၳဳအာ႐ုံ (မီဒီယာ) မ်ားသည္ကား ေလာကီနယ္ပယ္မွသာ ေမႊေႏွာက္သည္ မဟုတ္၊ သာသနာတြင္းသုိ႔ပင္ ၀င္ေရာက္ ေမႊေႏွာက္လ်က္ ရွိပါသည္။ ယင္းျပင္ပအာ႐ုံမ်ားသည္ မသုံးတတ္လွ်င္ သာသနာအတြက္ ``ေခ်ာက္ကမ္းပါး´´ပင္ ျဖစ္၏။ အေပ်ာ္ တမ္း ေဖ်ာ္ေျဖေရးဘက္ ေဇာင္းေပးထားေသာ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ားသည္ကား ``ေခတ္သစ္မာရ္နတ္´´ဟု ေျပာရေတာ့မလုိပင္။

ယင္းျပင္ပအာ႐ုံမ်ားေၾကာင့္ ရွင္ငယ္ရဟန္းငယ္မ်ား စာေပစိတ္၀င္စားမႈ ေလ်ာ့ပါးလာသည္ကို ေတြ႕ရေပသည္။ စာသင္ တုိက္ၾကီးမ်ားရွိသည့္ စာခ်ဆရာေတာ္မ်ား အသိဆုံးပင္ ျဖစ္သည္။

``ျပင္ပအာ႐ုံေတြေၾကာင့္ ကုိရင္ေတြ စာဘက္ကုိ စိတ္၀င္စားမႈ အားနည္းသြားျပီ၊ ဘယ္လုိလုပ္ရမွန္းကို မသိေတာ့ဘူး´´ဟု စာသင္တုိက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား ျငီးျငဴေနၾကပါ၏။

``စာသင္စာခ်အလုပ္´´သည္ သမာဓိအားေကာင္းဖုိ႔ လို၏။ သမာဓိမရွိပါက မည္သုိ႔မွ် မစြမ္းေဆာင္ႏုိင္ေတာ့ပါ။ အထူးသျဖင့္ ပါဠိစာေပသည္ အလြတ္က်က္မွတ္ရသည့္ စနစ္ကုိ အေျခခံထားေသာေၾကာင့္ သမာဓိအား ပို၍ လုိေပသည္။ ႐ုပ္၀တၳဳအာ႐ုံမ်ား (သည္ သမာဓိ၏ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ရကား ယင္းအာ႐ုံမ်ားကို တြန္းလွန္ ႏုိင္မွ ေတာ္ကာက်ေပမည္။

``ေက်ာက္ေခတ္လူသားသဖြယ္´´
----------------------

မိမိတို႔ငယ္ငယ္က ဘယ္ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းမွ တီဗီမရွိပါ။ စေလာင္းဆုိသည္မွာလည္း ဟင္းအုိး ထမင္းအုိးကို ဖုံးသည့္ စေလာင္း ဖုံး ေလာက္သာ သိပါ၏။ ကြန္ပ်ဴတာ၊ အင္တာနက္ဆုိသည္မွာလည္း ``သက္ရွိလား၊ သက္မဲ့လား´´ဟု ေတြးေတာယူရသည့္ အေျခ အေနပင္ ရွိပါ၏။

ေဘာလုံးပြဲဆုိသည္မွာလည္း ရြာထဲရပ္ထဲမွ ကေလးမ်ား ေဆာ့ကစားေနသည့္ ေဘာလုံးပြဲေလာက္သာ ၾကည့္ဖူး၏။ ``အာရွ ဖလား´´ဆုိတာ မသိ၊ ``ကမၻာ့ဖလား´´ဆုိတာ နားမလည္။ ``ဖလား´´ဆုိလုိ႔ ``ေရခ်ိဳးဖလား´´ေလာက္သာ ေကာင္းေကာင္း သိ၏။

ျပည္နယ္ႏွင့္တုိင္းေဘာလုံးျပိဳင္ပြဲအေၾကာင္း သိခ်င္လွ်င္ ၁-ေပခြဲေလာက္ ရွည္လ်ားေသာ ေရဒီယုိမွ လႊင့္ထုတ္ေသာ အသံကိုသာ စုျပဳံတုိးေ၀ွ႕၍ နားေထာင္ၾကရေလသည္။

အေၾကာင္းကိစၥရွိ၍ ရပ္ရြာကို စကားေျပာခ်င္လွ်င္လည္း ဖုန္းဆက္စရာ မရွိ၊ ရြာ႐ုိးကုိးေပါက္ေလွ်ာက္ျပီး ေျပာျပရ၏။ ဇာတ္လမ္းၾကည့္ခ်င္လုိ႔မွ ဗီဒီယုိမရွိပါ။ ဘုရားပြဲရွိမွ ဇာတ္ပြဲကို သြားၾကည့္ရ၏။

ထုိဇာတ္ပြဲကလည္း တစ္ႏွစ္မွ သုံးေလးခါ ေလာက္သာ ၾကည့္ရ၏။ ယင္းအေၾကာင္းမ်ားကုိသာ ယခုေခတ္ လူငယ္မ်ားကို ေျပာျပလွ်င္ မိမိတုိ႔ကုိ ``ေက်ာက္ေခတ္လူသား´´ဟု ထင္ေကာင္းထင္သြားေပလိမ့္မည္။

``ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္လမ္းႏွင့္ ကုိးရီယားဇာတ္လမ္း´´
--------------------------

မိမိတုိ႔ ကိုရင္ဘ၀က ျပင္ပအာ႐ုံနည္းပါးသည့္အတြက္ ရွင္ငယ္ရဟန္းငယ္မ်ားသည္ စာသင္စာခ်အလုပ္ကုိ တစုိက္မတ္မတ္ လုပ္ႏုိင္၏။ ``စာက်က္ၾက´´ဆုိလွ်င္ က်က္ၾက၏။ ``ဘုရားရွိခုိးၾက´´ဆုိလွ်င္ ဘုရားရွိခုိးၾက ၏။

ဘုရားရွိခုိးျပီး ညမအိပ္ခင္မွာ မိမိတုိ႔ ကိုရင္ေက်ာင္းသားမ်ားကုိ ရြာဦးဘုန္းၾကီးက ငါးရာ့ငါးဆယ္လာ ဇာတ္နိပါတ္မ်ား၊ ပုံျပင္မ်ား ေျပာျပ၏။

ယေန႔ေခတ္အေနျဖင့့္ ေျပာရလွ်င္ ထုိပုံျပင္တုိ႔သည္ကား မိမိတုိ႔ ကိုရင္ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ``ကုိးရီးယား ဇာတ္လမ္း´´ ပင္တည္း။ တခါတရံ စာတုိေပစမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ားကုိလည္း ဆုိခုိင္း၏။

ထုိစာသံေပသံတုိ႔သည္ကား အလြန္ၾကည္ႏူးဖြယ္ ေကာင္းသည့္ ``ဂီတသံ´´တုိ႔ေပတည္း။ ယေန႔ေခတ္၌ကား ယင္းဓမၼဂီတမ်ားသည္ ဂၽြတ္ဆတ္ဆတ္ သီဆုိရသည့္ ``ဟစ္ေဟာ့´´ ၏ ဒဏ္ကို မ႐ႈမလွ ခံေနရရွာေပေတာ့သည္တကား။

ဤသုိ႔လွ်င္ ယေန႔ေခတ္ ကိုရင္မ်ားအတြက္ အာ႐ုံမ်ိဳးစုံရင္ဆုိင္ေနရေသာေၾကာင့္ ``ဆူးၾကားသီသည့္ ဗူးသီး´´ကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေန ေပေတာ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ စာသင္တုိက္ၾကီးမ်ား၌ ``တယ္လီဖုန္း မကုိင္ရ၊ အမ္ပီသရီး မကိုင္ရ၊ ဂိမ္းမကစားရ´´ဟု မိမိတုိ႔ငယ္စဥ္က မၾကားဖူးေသာ ``စည္းကမ္းသစ္၊ ဥပေဒသစ္´´မ်ား ထုတ္ရေပေတာ့သည္။

တခ်ိဳ႕ စာသင္သားမ်ားကလည္း ေက်ာင္းတြင္းမွာ ဖုန္းမကိုင္ခြင့္ မရွိေသာေၾကာင့္ စည္းကမ္းတင္းက်ပ္ေသာ စာသင္တုိက္ၾကီး မ်ားကို စြန္႔ခြာသြားၾကေလေတာ့၏။ ထုိေနာက္ စာေပႏွင့္ အလွမ္းေ၀းျပီး ``ရဟန္းလူထြက္၊ ကုိရင္လူထြက္ဘ၀´´သုိ႔ ဆုိက္ဆုိက္ ျမိဳက္ျမိဳက္ ေရာက္ရွိသြားၾကေလေတာ့သည္။

တခ်ိဳ႕စာသင္သားမ်ားကေတာ့ ေက်ာင္းတုိက္မွာ မလြပ္လပ္ေသာေၾကာင့္ အားလပ္ခ်ိန္တြင္ ရပ္ကြက္ထဲရွိ လဘက္ရည္ဆုိင္ အေအးဆုိင္တုိ႔မွာ သြားျပီး အင္တာနက္အရသာကို ႏွစ္ႏွစ္ျခိဳက္ျခိဳက္ ခံစားစံစား၍ ေနေလေတာ့၏။ ထုိမွတဆင့္ စာသင္စာခ်အလုပ္ကုိ စိတ္ကုန္ကာ ဖန္၀ါေရာင္ ျမတ္သကၤန္းကို စြန္႔ခြာျပီး စ်ာန္ေလွ်ာေတာ္မူၾကေလေတာ့သတည္း။

``သုံးတတ္လွ်င္ ေဆး၊ မသုံးတတ္လွ်င္ ေဘး´´
------------------------

မိမိသည္ ႐ုပ္၀တၳဳတုိးတက္ျခင္းကို အျပစ္ေျပာေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ ထုိ႐ုပ္၀တၳဳတုိ႔၏ ေဘးထြက္ဆုိးက်ိဳးကိုသာ ေျပာေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ႐ုပ္၀တၳဳပစၥည္းမ်ားကေတာ့ ေခတ္အားေလ်ာ္စြာ တုိးတက္ေနမည္သာ ျဖစ္ရကား မိမိတုိ႔က ၾကိဳဆုိလက္ခံ၍ အသုံးခ် တတ္ေအာင္ ၾကိဳးစားရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

ကြန္ပ်ဴတာ၏ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပိဋကတ္သုံးပုံကို အလြယ္တကူ ရွာႏုိင္ေဖြႏုိင္ ၾကည့္ႏုိင္ျခင္း၊ တီဗီ စေလာင္း အင္တာနက္တုိ႔၏ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ တရားမ်ားကို အလြယ္တကူျဖန္႔ခ်ိႏိုင္ျခင္း၊ တရားေတာ္မ်ားကိုလည္း အလြယ္တကူ နာယူႏုိင္ျခင္းစေသာ ေကာင္းက်ိဳးအေထြေထြကလည္း အနႏၱပင္ ျဖစ္၏။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိ႐ုပ္၀တၳဳတို႔၏ ေဘးထြက္ဆုိးက်ိဳးကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားျပီး မည္ကဲ့သုိ႔ ကာကြယ္ရမည္ဆုိသည္ကုိသာ နည္းလမ္းရွာၾကံရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

မိမိႏွင့္ရင္းႏွီးးေသာ နာယကဆရာေတာ္တစ္ပါးဆုိလွ်င္ ရွင္ငယ္ရဟန္းငယ္မ်ား ဖုန္းတကုိင္ကိုင္ လုပ္ေနေသာေၾကာင့္ စာအံေက်ာင္း၌ စီစီတီဗီ ကင္မရာျဖင့္ ေစာင့္ၾကည္႔ျပီး ေခတ္သစ္နည္းစနစ္ျဖင့္ ကာကြယ္လုိက္ေလေတာ့သည္။ ငါးၾကင္းဆီႏွင့္ ငါးၾကင္းေၾကာ္လုိက္ျခင္းပင္တည္း။

ယခုေခတ္သည္ ယခင္ႏွင့္မတူေတာ့။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခင္က မရွိခဲ့ဖူးေသာ စည္းကမ္းအသစ္မ်ားကို ထုတ္ျပန္ဖုိ႔ လိုသကဲ့သုိ႔ ေခတ္ႏွင့္ေလ်ာ္ညီေသာ အေထာက္အကူျပဳပစၥည္းမ်ားကုိလည္း စနစ္တက် သုံးစြဲျပီး ကာကြယ္တတ္ဖို႔ လုိအပ္လွေပသည္။

ထုိသုိ႔ မလုပ္ပါက ႐ုပ္၀တၳဳတုိးတက္ျခင္း၏ ေဘးထြက္ဆုိးက်ိဳးေၾကာင့္ အရည္အခ်င္းျပည့္၀ေသာ ကိုရင္ေလးမ်ား ရွားပါးသထက္ ရွားပါး သြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ျပီး ေျပာရမည္ဆုိလွ်င္ ေလာကီလူမႈဘ၀ တုိးတက္မႈေနာက္သုိ႔ မဟားဒရား လုိက္ျခင္း၊ အေပ်ာ္တမ္း ေဖ်ာ္ေျဖေရး ကုိ ေဇာင္းေပးထားေသာ ႐ုပ္၀တၳဳမ်ား အလြန္အကၽြံ တုိးတက္လာျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ကုိရင္ရွားပါးရျခင္းျဖစ္သည္ သုံးသပ္မိပါသည္။

``ကိုရင္ရွားပါးျခင္း၏ ဒုတိယအေၾကာင္း´
--------------------

ကိုရင္ရွားပါးရျခင္း၏ အျခားအေၾကာင္းတစ္ခုမွာ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အက်ယ္ အ၀န္း၊ ပထ၀ီအေနအထားအရ လူဦးေရ သန္း ၁၀၀-ထိ စားနပ္ရိကၡာလုံေလာက္ေၾကာင္း သုေတသီ ပညာရွင္မ်ားက ေဟာကိန္း ထုတ္ထားပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ လူဦးေရထူထပ္ေသာ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ၊ လူဦးေရေပါက္ကြဲေနေသာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏုိင္ငံတုိ႔ႏွင့္ ကပ္လ်က္ ရွိေသာေၾကာင့္ အနည္းဆုံး လူဦးေရ သန္း ၇၀- အထိ ရွိသင့္ပါ၏။

သို႔မွသာ ကိုယ့္ႏိုင္ငံကို ကာကြယ္ႏုိင္မည္ျဖစ္၏။ ထုိသန္း ၇၀-ထဲမွာလည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဦးေရက ယခင္ႏႈန္းအတုိင္း ရာခုိင္ႏႈန္း ၈၀- ရွိုဖုိ႔ လုိအပ္ျပန္၏။ သုိ႔မွသာ ကိုယ့္ဘာသာ ကိုယ့္ သာသနာကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။

လူဦးေရသန္း ၇၀-ေတာ့ရွိပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ သန္း ၃၀-ေလာက္က မြတ္စလင္ျဖစ္ေနလွ်င္လည္း ေစတီပုထုိးမ်ား မ်က္ခုံး လႈပ္ေတာ္မူၾကေပလိမ့္မည္။ ``ဒါကေတာ့ လုံး၀ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး၊ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္လြန္းပါတယ္´´ဟု အျပစ္ျမင္ေကာင္း ျမင္ႏိုင္ပါ၏။

လက္ေတြ႕ျဖစ္စဥ္ကုိ ၾကည့္ျပီး တင္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကမၻာၾကီး၌ မြတ္စလင္ လူဦးေရ သည္ ေၾကာက္ခမန္းလိလိ တုိးပြားေနသည္မွာ အထင္အရွားပင္ ျဖစ္ပါ၏။ ထုိနည္းတူစြာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌လည္း တုိးပြားေနပါ၏။

သံေတာ္ဆင့္ဂ်ာနယ္၌ “၁၉၈၀-ခုႏွစ္က ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဘဂၤါလီလူဦးေရ ၂ သိန္းခြဲရွိေသာ္လည္း ၁၀၁၂-ခုႏွစ္မွာ ၁၀-သိန္းျဖစ္လာတယ္”ဟု မြတ္စလင္ဦးေရတုိးတက္ပုံကုိ အတိအက် ေရးထားပါသည္။ (သံေတာ္ဆင့္ ဂ်ာနယ္၊ အတြဲ ၁၊ အမွတ္ ၄၅၊ ဇန္န၀ါရီ ၁၉၊ ၂၀၁၃)။

ဤျဖစ္ရပ္ကုိ ၾကည့္ပါက ႏွစ္ေပါင္း ၃၀-၀န္းက်င္အတြင္း၌ ရခုိင္ျပည္နယ္တစ္ခုထဲမွာပင္ မြတ္စလင္ ဘဂၤါလီဦးေရဟာ ၃-ဆ တက္သြားေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။ အျခားေဒသသုိ႔ ခိုး၀င္သြားသည့္ ဘဂၤါလီမ်ား မပါ၀င္ေသးပါ။ ဤကား ဒ႑ာရီမဟုတ္။ လက္ေတြ႕ အမွန္တရားပင္ ျဖစ္၏။

ယင္းႏႈန္းထားအတုိင္းသာ ဘဂၤါလီလူဦးေရ တုိးပြားသြားမည္ဆုိလွ်င္ ေနာင္ႏွစ္ေပါင္း ၃၀-လာက္မွာ ရခုိင္ ျပည္နယ္တစ္ခုထဲမွာပင္ ဘဂၤါလီလူဦးေရသည္ ၄- သန္းျဖစ္သြားေပလိမ့္မည္။

``ႏိုင္ငံလူဦးေရ က်ဆင္း´´
----------------------

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏လူဦးေရသည္ လြပ္လပ္ေရး ရျပီးခါစက သန္း ၂၀- ၀န္းက်င္သာ ရွိ၏။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ လူဦးေရ တေျဖးေျဖး တုိးပြားလာရာ ယေန႔အခ်ိန္မွာ ၅၁-သန္း ျဖစ္လာေလေတာ့သည္။ ပုံမွန္အတုိင္းသာ လူဦးေရ တုိးပြားလာလွ်င္ ယေန႔အခ်ိန္မွာ သန္း ၆၀- ရွိရမည္ ျဖစ္ေပသည္။

သုိ႔ေသာ္ ၉-သန္းေလာက္ ေလ်ာ့နည္းသြားသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။ ဤကား ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္း ျခင္း၏ လကၡဏာပင္ ျဖစ္သည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀-ေက်ာ္က ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းမွာ ပ်မ္းမွ် တစ္မိသားစု ကေလး ၆-ေယာက္ ရွိခဲ့၏။ ထုိ႔ေနာက္ တေျဖးေျဖး ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္းလာရာ ယေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ တစ္မိသားစုမွာ ကေလး ၃-ေယာက္သာ ရွိပါေတာ့၏။

ျမိဳ႕ေနလူတန္းစားတုိ႔သည္ကား တစ္မိသားစုမွာ ကေလး ၂-ေယာက္သာ ရွိေလ၏။ ထုိအခ်က္ကို ၾကည့္ပါက ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ ေခတ္မွာ ယခင္ကထက္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း ထက္၀က္ေက်ာ္ေက်ာ္ က်ဆင္းသြားသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။

ကေလးေမြးဖြားႏႈံးကို အေပၚယံၾကည့္လွ်င္ ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈဒဏ္ ေလ်ာ့နည္းသြားမည္ဟု ထင္စရာရွိ၏။ ဟုတ္သေလာက္ လည္း ဟုတ္ပါ၏။ ကေလး ၅-ေယာက္ ရွိေသာ မိသားစုႏွင့္ ကေလး ၂-ေယာက္ ရွိေသာ မိသားစု ယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ကေလး ၅-ေယာက္ ရွိေသာ မိသားစုမွာ ပုိ၍ ႐ုန္းကန္ရပါ၏။ ပို၍လည္း က်ပ္တည္းပါ၏။

သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံအတြက္ ေဘးထြက္ဆုိးက်ိဳးကုိလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖုိ႔ လုိပါသည္။ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္း ေနသည့္ အတြက္ ကာယလုပ္သား ဥာဏလုပ္သားမ်ားလည္း က်ဆင္းသြားသည္ကိုလည္း မေမ့သင့္ပါ။

``မိသားစု ၁-သန္းမွာ ကေလး ၃-သန္း ေလ်ာ့နည္း´´
----------------------
ေရွးေခတ္က မိသားစု ၁-သန္းမွာဆုိလွ်င္ ပ်မ္းမွ် သားသမီး ၆-သန္း ထြန္းကား၏။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ မိသားစု ၁-သန္းမွ ပ်မ္းမွ် သားသမီး ၃-သန္းသာ ထြန္းကားေလေတာ့သည္။

ထုိေၾကာင့္ ႏိုင္ငံအတြက္ ကာယလုပ္သား ဥာဏ္လုပ္သား ၃-သန္း ေလ်ာ့နည္းသြားေလေတာ့သည္။ လုပ္သားအင္အား ၃-သန္းေလ်ာ့နည္းသြားလွ်င္ ထုိသူတုိ႔၏ လုပ္အားခ၀င္ေငြလည္း ေလ်ာ့နည္း သြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။

လူတစ္ေယာက္၏ တစ္ရက္၀င္ေငြ အနည္းဆုံး ၃၀၀၀-က်ပ္ႏွင့္တြက္ဦးေတာ့ လူ ၃-သန္းဆုိလွ်င္ တစ္ရက္လွ်င္ က်ပ္ သန္းေပါင္း ၉-ေထာင္ (၉-ဘီလ်ံ) ရရွိမည္ ျဖစ္၏။ လုပ္သားအင္အား ၃-သန္း ေလ်ာ့နည္းသြားလွ်င္ ႏုိ္င္ငံအတြက္ တစ္ရက္ တစ္ရက္လွ်င္ က်ပ္သန္းေပါင္း ၉-ေထာင္ ေလ်ာ့နည္းသြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။

အထူးအားျဖင့္ မိမိတုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဦးေရ မက်ဆင္းဖို႔ လုိအပ္ပါသည္။ သို႔မွသာ ဗုဒၶသာသနာကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ ႏုိင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ``လူသားအရင္းအျမစ္´´ ဆုိသည္မွာ အေရးၾကီးဆုံး ျဖစ္သည္ မဟုတ္ပါေလာ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဘက္ေပါင္းစုံ ၾကည့္ျပီး စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

တုိင္းျပည္၏အနာဂတ္သည္ လူငယ္မ်ား၏လက္ထဲတြင္ ရွိရကား မ်ိဳးဆက္သစ္လူငယ္မ်ား အင္အားနည္းလွ်င္ တုိင္းျပည္ အတြက္ လုပ္သားအင္အားလည္း ေလ်ာ့နည္းသြားမည္ ျဖစ္ေပသည္။

လုပ္သားအင္အား ေလ်ာ့နည္းသြားလွ်င္ တုိင္းျပည္ကို မည္ကဲ့သုိ႔ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မည္နည္း၊ မည္ကဲ့သုိ႔ တုိးတက္ေအာင္ လုပ္မည္နည္း။ ေ၀ဘန္သုံးသပ္ရမည္ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဦးေရ က်ဆင္းျခင္းကား ပုိ၍ ထိတ္လန္႔ဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။

မည္သည့္အရာမဆုိ ``တန္ေဆးလြန္ေဘး´´ပင္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းျခင္းသည္ မေကာင္းသကဲ့သုိ႔ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း မ်ားျပားျခင္းသည္လည္း မေကာင္းပါ။ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း လြန္ကဲလွ်င္လည္း တုိင္းျပည္အတြက္ ၀န္ထုပ္၀န္ပုိး ျဖစ္သြားေလသည္။

``ရခုိင္ျပည္ႏွင့္ ဘဂၤါလီ´´
-------------------
ရခုိင္ျပည္နယ္ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာျမိဳ႕နယ္မ်ားမွာေတာ့ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳးမ်ားသည္ တစ္မိသားစု ကေလး ၁၀- ေယာက္၊ ၁၅- ေယာက္ထိ ယူေန၏။ တခ်ိဳ႕မိသားစု၀င္ဆုိလွ်င္ အိမ္ေထာင္ရွင္ ေယာက်္ားက ဇနီးအမ်ားၾကီး ယူထားသည့္အတြက္ မိသားစု၀င္ဦးေရ ၇၀- ၈၀-ထိ ျဖစ္ေနပါ၏။ မျဖစ္ႏုိင္ဟု ထင္စရာရွိ၏။ သို႔ေသာ္ တကယ္ျဖစ္ေန၏။

မိမိ ထုိသတင္းၾကားခါစက ``ဘုရားဘုရား´´ဟု ျဖစ္သြားပါေတာ့သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိေဒသမ်ားမွာ ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈဒဏ္ အလူးအလဲ ခံေနရပါသည္။ ဆင္းရဲက်ပ္တည္းမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ဖုိ႔အတြက္ လူဦးေရထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ လုိအပ္လွေပသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ ေဒသမ်ားအတြက္ ``လူဦးေရ ထိန္းခ်ဳပ္မႈဆုိရာ ဥပေဒ´´ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းပင္။ သုိ႔ေသာ္ အမ်ိဳးသားလုံျခဳံေရးကို နားမလည္ၾကသည့္ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားက အမ်ိဳးေစာင့္ဥပေဒေလးခုတြင္ တစ္ခုအပါအ၀င္ ျဖစ္ေသာ ``လူဦးေရ ထိန္းခ်ဳပ္မႈဆုိင္ရာ ဥပေဒ´´ ကန္႔ကြက္ၾကေလသည္။

အမွန္ကတယ္ျဖစ္သင့္သည္ကား မဇၥ်ိမပဋိပဒါ ဆုိသည့္အတုိင္း ကေလးေမြးဖြား ႏႈန္းသည္ မမ်ားလြန္း မနည္းလြန္းဘဲ လုိအပ္သေလာက္ ရွိေနျခင္းသည္သာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါသည္။

ရခုိင္ျပည္နယ္ရွိ တခ်ိဳ႕ေဒသမ်ား၌ ရခုိင္ရြာမ်ား ေပ်ာက္ျပီး ဘဂၤါလီမြတ္စလင္ရြာၾကီးမ်ား အလွ်ိဳအလွ်ိဳ ျဖစ္ထြန္းလာသည္မွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ရခုိင္လူဦးေရ က်ဆင္းမႈေၾကာင့္ပင္တည္း။

ရန္ကုန္ျမိဳ႕ၾကီးမ်ား၌ပင္ တခ်ိဳ႕ရပ္ကြက္မ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစု ေနထုိင္ရာမွ မြတ္စလင္အမ်ားစုေနထုိင္ရာအျဖစ္သုိ႔ ေျပာင္းလဲသြားပါေတာ့သည္။ သုေတသနလုပ္ျပီး ေသခ်ာစိစစ္ဖို႔ ေကာင္းလွ၏။ ထုိျဖစ္ရပ္မ်ားကား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ဦးေရ က်ဆင္းျခင္း၏ လကၡဏာကို ေဖၚျပလ်က္ ရွိေနပါ၏။

လူတစ္ေယာက္ ေရာဂါလကၡဏာျပပါက ထုိေရာဂါကုိ ၾကိဳတင္ကာကြယ္ရမည္ ျဖစ္၏။ ၾကိဳတင္မကာကြယ္ပါက ေနျမင့္ေလ အ႐ူးရင့္ေလဆုိသကဲ့သို႔ ေရာဂါရင့္ျပီး အသက္ပါဆုံး႐ႈံးႏုိင္ပါသည္။ ယခုလည္း မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံမွာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ ေရာဂါ လကၡဏာ ျပေနပါသည္။

ထုိေရာဂါကား အျခားမဟုတ္၊ မိစၧာဒိ႒ိကာကိဏၰ- မြတ္စလင္ဘဂၤါလီလူဦးေရ မ်ားျပားလာျခင္းေရာဂါ ျဖစ္ပါ၏။ သတိမူလွ်င္ ျမဴကုိပင္ ျမင္ႏုိင္ရကား အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ကာကြယ္ရမည့္အခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသုိ႔မဟုတ္ပါက ေဒသမ်ိဳးစုံသည္ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာကဲ့သုိ႔ ျဖစ္သြားႏုိင္ပါသည္။

တခ်ိန္က ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာသည္ ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ား ေနထုိင္ရာ ေဒသျဖစ္၏။ ဘဂၤါလီကုလားလူမ်ိဳးမ်ားမွာ မရွိ သေလာက္ပင္ ျဖစ္၏။ အဂၤလိပ္အုပ္စုိးသည့္ေခတ္ေရာက္မွသာ တစတစ ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ဘဂၤါလီ လူမ်ိဳးမ်ားမွာ လူတစ္ရာမွာ ၉၅-ေယာက္ႏႈန္း ျဖစ္ေနပါေတာ့သည္။ ေဒသခံ ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ားမွာ လူနည္းစုျဖစ္သြားေသာေၾကာင့္ လူမ်ားစု ဘဂၤါလီေအာက္ အလုိလုိေရာက္သြားေလေတာ့သည္။ ဤကား ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ဦးေရ က်ဆင္းျခင္း၏ အက်ိဳး ဆက္ပင္တည္း။

``တိပိဋကဆရာေတာ္တစ္ပါးရဲ႕ အျမင္´´
------------------------

အနာဂတ္တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးကို ေစာင့္ေရွာက္မည့္သူမ်ားမွာလည္း မ်ိဳးဆက္သစ္ ကေလးငယ္မ်ားပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေရရွည္အက်ိဳးကို ေမွ်ာ္ကုိး ျပီး ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္းျခင္း၏ အႏၱရာယ္ကုိ မီးေမာင္းထုိးျပဖို႔ လုိအပ္လွေပသည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္က (၂၀၁၅)   မိမိသည္ တိပိဋကဆရာေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းျခင္း၏ အႏၱရာယ္ကို ေျပာျဖစ္ခဲ့၏။ ထုိအခါ တိပိဋကဆရာေတာ္က ``ဦးဇင္းေရ တပည့္ေတာ္ကေတာ့ ရင္းႏွီးမႈလည္း ရွိတယ္၊ ေယာက်္ားေလးလည္း ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ သားသမီး မ်ားမ်ားယူဖုိ႔ တုိက္တြန္းလုိက္တာပဲ´´ဟု မိမိကုိ ရယ္ရယ္ေမာေမာ ေျပာျပပါ၏။

``တိပိဋကဆရာေတာ္က ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီလုိေျပာရတာလဲ၊ ဒါက ေလာကီ ကိစၥပါ´´ဟု မေတြးေစခ်င္ပါ။ အနာဂတ္တုိင္းျပည္ အတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္ကေလးငယ္မ်ား ရွားပါးသြားမည္ကုိ စုိးရိမ္ေသာေၾကာင့္ ထုိကဲ့သို႔ ေျပာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

``အခ်ိန္မီခ်ဳပ္ အစုတ္သက္သာ´´
-------------------
ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းျခင္းသည္ မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံမွာသာ မဟုတ္ပါ။ ဖြံ႔ျဖိဳးျပီးစ ႏုိင္ငံတုိင္းလုိလုိမွာ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္းလ်က္ ရွိပါသည္။

ဂ်ပန္ ထိုင္၀မ္ ကိုးရီးယား ေဟာင္ေကာင္ စေသာ စီးပြားေရးအဆင္ေျပေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အိမ္ေထာင္ျပဳမႈ ေလ်ာ့က်လာျခင္း၊ အသက္ၾကီးမွ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ ကေလးဦးေရမွာ သိသိသာသာ က်ဆင္းလ်က္ ရွိပါသည္။ ကေလးဦးေရက်ဆင္းျခင္းသည္ တုိင္းျပည္၏လုပ္အား က်ဆင္းျခင္းပင္ ျဖစ္ရကား တုိင္းျပည္အတြက္ အေရးၾကီးလွေပသည္။

ထုိသုိ႔ျဖစ္လွ်င္ ``တုိင္းျပည္လုပ္အား တုိးတက္ဖုိ႔အတြက္ တစ္မိသားစု ကေလး ၉-ေယာက္ ၁၀-ေယာက္ ယူရမွာလား´´ဟု ေမးစရာ ရွိပါ၏။ မည္သည့္အရာမဆုိ သူ႔အုိးႏွင့္သူဆန္ တန္႐ုံသာ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံအတြက္ လိုအပ္ခ်က္ အတုိင္းအတာ တစ္ခုထိ ရွိဖုိ႔သာ အဓိက ျဖစ္ပါသည္။

ဖြံ႔ျဖိဳးျပီး အာရွႏိုင္ငံတုိ႔၌ တစ္မိသားစုမွာ ပ်မ္းမွ် ကေလး ၁ ဒသမ ၆ ေယာက္သာ ရွိေတာ့သတဲ့။ ရွင္းေအာင္ ေျပာရမည္ဆုိလွ်င္ မိသားစု ၁၀၀-မွာ ပ်မ္းမွ် ကေလး ၁၆၀-သာ ရွိေတာ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လုပ္သားအင္အား ရွားပါးမႈဒဏ္ အၾကီးအက်ယ္ ခံေနရပါ၏။

မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံမွာကား မိသားစု ၁၀၀-ရာမွာ ကေလး ၃၀၀- ရွိသည္ဆုိေတာ့ သူတုိ႔ႏွင့္စာလွ်င္ ေတာ္ပါေသး၏ဟု ေျပာရမည္ပင္။ သို႔ေသာ္ ပညာရွင္မ်ား သတ္မွတ္သည့္ ႏုိင္ငံလူဦးေရ သန္း ၇၀-ခန္႔ မေရာက္ေသးပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လုပ္သားအင္အား နည္းပါးေသး၏ဟု ေျပာရမည္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွာဆုိလွ်င္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း လြန္လြန္ကဲကဲ က်ဆင္းလ်က္ ရွိေသာေၾကာင့္ တကၠသုိလ္တစ္ခုမွ ပါေမာကၡၾကီး တစ္ေယာက္က ``ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာ အခုလုိ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္းသြားလွ်င္ ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ေထာင္မွာ ဂ်ပန္လူမ်ိဳး ကြယ္ေပ်ာက္သြားႏုိင္ပါတယ္´´ဟု သတင္းစာ စာေစာင္တုိ႔မွ တဆင့္ ႏႈိးေဆာ္လုိက္ေလသည္။

ထုိအခါက်မွ တႏုိင္ငံလုံး ထိတ္ထိတ္ျပာျပာ ျဖစ္ျပီး လူၾကီးမိဘမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ အိမ္ေထာင္သည္ သားသမီးမ်ားကုိ ကေလးမ်ားမ်ားယူဖုိ႔ တုိက္တြန္းၾကေသာ ဟူ၏။

ထုိကဲ့သုိ႔ အေမွ်ာ္အျမင္ရွိေသာ ပါေမာကၡၾကီးေၾကာင့္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွာ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္းမႈ ေလ်ာ့နည္းသြားသတတ္။ တျခားႏုိင္ငံမ်ား၏ျဖစ္ရပ္ကုိ ၾကည့္၍ မိမိတုိ႔ႏိုင္ငံကို ျပဳျပင္ႏုိင္မွသာ အခ်ိန္မီခ်ဳပ္ အစုတ္ သက္သာမည္ ျဖစ္ပါသည္။

``သားသမီးဆုိတာ ရတနာ´´
-----------------

မိမိႏွင့္ရင္းႏွီးေသာ စာေရးဆရာတစ္ေယာက္ ရွိ၏။ သူသည္ အရြယ္ေရာက္ျပီး ျဖစ္ပါလ်က္ အိမ္ေထာင္မျပဳသူမ်ားကုိ သေဘာမက်။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ``အပ်ိဳၾကီး လူပ်ိဳၾကီးမ်ားသည္ အိမ္ေထာင္မျပဳသည့္အတြက္ မာတာပိတုဂုေဏာ အနေႏၱာဆုိသည့္အတုိင္း အနႏၱဂုိဏ္း၀င္ မိဘ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ပါ´´ဟု ပညာသားပါပါ အသိေပးလ်က္ ရွိပါသည္။

အဆုိအမိန္႔တစ္ခု ရွိ၏။ ``ပုခက္လႊဲေသာ လက္သည္ ကမၻာၾကီးကို ကိုင္လႈပ္ႏုိင္၏´´။ ထုိအဆုိအမိန္႔သည္ မိခင္ တစ္ေယာက္၏ တန္ဖုိးကို ေဖာ္က်ဴးထားျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

မွန္၏။ ကားေပၚရထားေပၚမ်ား၌ ရင္ခြင္ပုိက္ကေလးပါေသာ မိခင္မ်ားကို ေနရာေပးၾကသည္မွာလည္း မိခင္တစ္ေယာက္ကို တန္ဖုိးထားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုခက္လႊဲေသာ လက္မ်ားကို ဂုဏ္ျပဳၾကဖုိ႔ လုိအပ္လွေပသည္။

ထုိအခ်က္ကို ေကာင္းေကာင္းသိသည့္ ေက်င္းဆရာၾကီးတစ္ေယာက္ဆုိလွ်င္ သူကုိယ္တုိင္လည္း သားသမီး ၇-ေယာက္ ယူထား၏။ သူႏွင့္ရင္းႏွီးေသာ တပည့္မ်ားကုိလည္း ``သားသမီးဆုိတာ ရတနာ၊ ဒါေၾကာင့္ သားသမီး မ်ားမ်ားယူရမယ္´´ဟု မၾကာမၾကာ ေျပာ၏။

ဆရာၾကီး၏ တပည့္ျဖစ္ေသာ အမ်ိဳးသမီးတစ္ေယာက္က ထုိစကားကုိ မႏွစ္ျမိဳ႕ခဲ့။ သို႔ေသာ္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္း က်ဆင္း ျခင္း၏ အႏၱရာယ္ကို စဥ္းစားၾကည့္ေသာအခါ ေခါင္းနားပန္းၾကီးသြားေလေတာ့၏။ ထုိအခါက်မွ ေက်ာင္းဆရာ ၾကီး၏ ``သားသမီး မ်ားမ်ား ယူၾကပါ´´ဟူေသာ စကား၏ အေရးၾကီးပုံကို နားလည္သြားသတတ္။

``အေရအတြက္ႏွင့္ ႏႈန္းထား´´
------------------

ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းျခင္းႏွင့္ ကုိရင္နည္းပါးျခင္းသည္ မည္သုိ႔ ပတ္သက္သနည္းဟု ဆုိျငားအံ့။ ကေလးေမြးဖြား ႏႈန္းက်ဆင္းလွ်င္ ကၽြဲကူးေရပါဆုိသကဲ့သို႔ ကာယလုပ္သား ဥာဏလုပ္သားမ်ားမွာလည္း ေလ်ာ့က်သြားေလသည္။ ရွင္ရဟန္းဆုိ သည္မွာ ဥာဏလုပ္သားထဲမွာ ပါ၀င္ရကား ကေလးနည္းသြားလုိ႔ ကုိရင္နည္းသြားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေျပာႏုိင္ပါ၏။

ရွင္းဦးအံ့။ ရြာတစ္ရြာမွာ မိသားစုဦးေရ ၂၀၀- ရွိလွ်င္ ယခင္က ကေလး ၆၀၀- ထြန္းကား၏။ ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ကေလး ၃၀၀- သာ ထြန္းကားေတာ့၏။

ကေလး ၁၀၀-မွာ ကုိရင္ ၁-ပါး ျဖစ္ထြန္းလွ်င္ ကေလး ၆၀၀-မွာ ကိုရင္ ၆-ပါး ေပၚထြက္မည္ ျဖစ္၏။ ကေလး ၃၀၀- ဆုိလွ်င္ေတာ့ ကုိရင္ ၃-ပါးသာ ေပၚထြက္ေတာ့ မည္ ျဖစ္သည္။

မွန္လွေပ၏။ ကေလး ၁၀၀- မွာ ကိုရင္ ၁၀-ပါး ထြက္ေပၚႏုိင္ေသာ္လည္း ကေလး ၁၀-ေယာက္ပဲဆုိရင္ေတာ့ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် ကိုရင္ ၁၀-ပါး မထြက္ေပၚႏုိင္ေပ။ ကေလးမ်ားတုိင္း ကိုရင္မ်ားမည္ဟု မေျပာလုိပါ။

သုိ႔ေသာ္ ကေလးနည္းလွ်င္ေတာ့ ကုိရင္နည္း မည္မွာ ေသခ်ာလွေပ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကေလးေမြးဖြားႏႈန္းက်ဆင္းသည္လည္း ကိုရင္ နည္းပါးရျခင္း၏ အေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။

``မရွိမျဖစ္ မ်ိဳးဆက္သစ္´´
----------------------
သာသနာေရရွည္တည္တံ့ဖုိ႔အတြက္ မ်ိဳးဆက္သစ္ ကုိရင္သည္ မရွိလုိ႔ မျဖစ္ပါ။ ကိုရင္မရွိလွ်င္ သာသနာ့မ်ိဳးဆက္ ျပတ္သြားမည္ပင္ ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တတ္ႏုိင္သည့္ ဘက္မွေန၍ ``ကုိရင္ေလး´´မ်ားကို အေရအတြက္ေရာ၊ အရည္အခ်င္းပါ ျပည့္စုံ လုံေလာက္ေအာင္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ကုိရင္ေလးမ်ား အရည္အခ်င္းျပည့္၀ဖုိ႔အတြက္ ေနနည္းထုိင္နည္း၊ စားနည္းေသာက္နည္း၊ ေျပာနည္းဆုိနည္း၊ က်င့္နည္း ၾကံနည္း စသည္တုိ႔ကို သင္ေပးရမည္ ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ အေျခခံ သဒၵါ၊ အဘိဓမၼာတုိ႔ကို သင္ေပးရေပမည္။ ထိုေနာက္ ပထမငယ္၊ ပထမလတ္၊ ပထမၾကီးတန္း (သုိ႔မဟုတ္) သာမေဏေက်ာ္စာေမးပြဲကုိ ေျဖဆုိခုိင္းရမည္။
ယင္းစာေမးပြဲတုိ႔ ျပီးဆုံးလွ်င္ ဓမၼာစရိယတန္း သက္သက္ကုိေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဓမၼာစရိယတန္းႏွင့္ ဘာသႏၱရစာေပကို တြဲဘက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း သင္ေပးရမည္။ ဘာသႏၱရစာေပႏွင့္တြဲဘက္၍ သင္ရာ၌ကား ပိဋကတ္စာေပကို အဓိကထား သင္ေပးသင့္၏။

``ပိဋကတ္စာေပႏွင့္ ဘာသႏၱရ´´
--------------------

ဘာသႏၱရစာေပသင္ၾကားျခင္းသည္ ေကာင္းသည္မွန္ေသာ္လည္း ပိဋကတ္စာေပထက္ ဦးစားမေပးသင့္ပါ။ ပိဋကတ္စာေပကုိ ေက်ာ႐ိုးအျဖစ္ သင္ၾကားေပးျပီး ဘာသႏၱရစာေပကုိ အရံအျဖစ္သာ သင္ၾကားေပးရမည္ ျဖစ္သည္။

ျမတ္စြာဘုရားကုိေဟာၾကားသည့္ တရားေတာ္မ်ားကုိ ပါဠိဘာသာျဖင့္ပင္ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာေၾကာင့္ ပါဠိ (ပိဋကတ္) စာေပဆုိသည္မွာ ဗုဒၶသာသနာ၏ အသက္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွင္ရဟန္းမ်ားသည္ ပါဠိဘာသာကုိ အေျခခံၾကည့္ႏုိင္ဖတ္ႏုိင္ အဆင့္ထိ သင္ၾကားေပးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

မိမိေက်ာင္းတိုက္မွာ ရွိသည့္ ကုိရင္မ်ားကို ``အဂၤလိပ္စာသင္ရတာနဲ႔ ပါဠိစာ (ရွင္က်င့္၀တ္၊ သဒၵါစသည္) သင္ရတာ ဘယ္ဟာကို သေဘာက်သလဲ´´ဟု ေမးၾကည့္၏။ ကုိရင္အားလုံးက ``အဂၤလိပ္စာသင္ရတာ သေဘာက်တယ္ဘုရား´´ဟူ၏။

မိမိသည္ သူတုိ႔သေဘာထားကို သိရသည့္အခါ ရင္တမမ ျဖစ္သြားေတာ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေႏြရာသီ စာ၀ါနားခ်ိန္ေရာက္မွသာ အဂၤလိပ္စာကို အျမည္းသေဘာေလာက္ သင္ေပးဖုိ႔ ဆုံးျဖတ္လုိက္ေလေတာ့သည္။ ဂဏန္းသခ်ၤာကုိကား ဆရာမႏွစ္ေယာက္ကုိ အကူအညီေတာင္းျပီး တစ္ပတ္တစ္ခါ သင္ေပးပါသည္။

မည္သုိ႔ဆုိေစ၊ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္းမ်ားသည္ ေလာကအျမင္လည္း ရွိရမည္ျဖစ္သကဲ့သုိ႔ ဓမၼအျမင္လည္း ရွိရမည္ ျဖစ္၏။ ထုိအျမင္ႏွစ္မ်ိဳးႏွင့္ ျပည့္စုံဖုိ႔အတြက္ ကိုရင္ဘ၀မွစ၍ သင္ၾကားေပးရမည့္တာ၀န္မွာ မိမိတုိ႔ဆရာမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ေရွးဆရာေတာ္မ်ား၏ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးမႈေၾကာင့္ ယေန႔မ်က္ေမွာက္ေခတ္တြင္ သာသနာ့၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္းမ်ား သာသနာ့ တာ၀န္မ်ားကို ထမ္းေဆာင္ႏုိင္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ယေန႔ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ဆရာေတာ္မ်ားကလည္း အနာဂတ္သာသနာ ပခုံး ေျပာင္းတာ၀န္ လႊဲအပ္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ရွင္ငယ္ရဟန္းငယ္မ်ားကို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သာသနာ တည္တံ့ ေရးကို အားေပးလိုလ်ွင္ကား ကုိရင္ေလးမ်ားကို မျဖစ္မေန ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ ေပးသင့္ပါေၾကာင္း တင္ျပလုိက္ရေပသည္။
---------------------
သီတဂူ အရွင္ေဒ၀ိႏၵာဘိ၀ံသ
(စစ္ကုိင္းေတာင္႐ုိး)

No comments:

Post a Comment