Monday, May 30, 2016

ပေလာင္တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္မွတ္တမ္း

##ေက်ာင္းအပ္လ်ွင္ မိုင္း(မာည္း)/ ေလြး(လိုည္း)သံုးေစလိုခ်င္##

တအာင္း(ပေလာင္)တိုင္းရင္းသားတို႔သည္ မိမိတို႔တအာင္း(ပေလာင္)

၏နာမည္ေရွ႕တြင္ မိမိတို႔တအာင္း အမ်ိဳးသားဂုဏ္လကၡဏာကို

ေဖာ္ညြန္းကိုယ္စားျပဳသည့္ အမည္နာမ စကားလံုးမ်ားရွိသည္။

ထိုစကားလံုးမ်ားမွာ မိုင္း(မာည္း) ဟူေသာ စကားလံုးႏွင့္ ေလြး(လိုည္း)

ဟူေသာ စကားလံုးျဖစ္ၾကပါသည္။

ေယာက္်ားေလး နာမည္ေရွ႕တြင္ မိုင္း(မာည္း)သံုးျပီး မိန္းကေလး နာ

မည္ေရွ႕တြင္ ေလြး(လိုည္း)ဟူေသာ စကားလံုးသံုးပါသည္။

မိုင္း(မာည္း)ဟူေသာစကားလံုးသည္ အီမာည္း=အီမဲ စကားလံုးမွ

ေကာက္ယူထားသည္။ အဓိပါၸယ္မွာ "ေယာက်္ား" ဟု ဆိုလိုသည္။

ေလြး(လိုည္း)ဟူေသာစကားလံုးသည္ အီလိုည္း=အီဘိုည္ စကားလံုးမွ

ေကာက္ယူထားသည္။ အဓိပၸါယ္မွာ "မိန္းကေလး" ဟု ဆိုလိုသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ တအာင္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ နာမည္ေရွ႔မွာ ေယာက္်ားေလး

ဆိုလ်ွင္ မိုင္း(မာည္း) ဟူေသာ စကားလံုးကို သံုးထားသည္ကိုေတြ႔ရ၍

မိန္းကေလး ဆိုလွ်င္ ေလြး(လိုည္း)ဟူေသာ စကားလံုးကို သံုးထားသည္

ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ တခ်ိဳ႕ေသာေဒသေတြမွာ အျခားတိုင္းရင္းသားလူမ်ိဴးမ်ား၏

ယဥ္ေက်းမွဳ ဓေလ့မ်ားမွ တအာင္းတိုင္းရင္းသားမ်ား

အေပၚလႊမ္းမိုးခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာခဲ့ေသာေၾကာင့္ တအာင္း

တိုင္းရင္းသားစစ္စစ္ျဖစ္ေနပါေသာ္လည္း ညီအကိုတိုင္းရင္းသားမ်ား၏

နာမည္မွည့္ပံုစနစ္ကိုသာ သံုးႏွဳန္းထားသည္ကို ယေန႔တိုင္ ဝမ္းနည္းဖြယ္

ေတြ႔ရွိေနရပါသည္။ နာမည္ေရွ႕တြင္ ေမာင္ / မ / စိုင္း / နန္း

ဟူသည့္စကားလံုးမ်ား သံုးေနၾကပါသည္။

သို႔ေသာ္ နမ့္ဆန္ေဒသမွာျဖင့္ ေတြ႔ရသည့္ နာမည္မွည့္ပံုမွာ

တအာင္းဓေလ့ထံုစံအစဥ္အလာတခုျဖစ္သည့္

ညီကိုေမာင္ႏွမထဲမွ နံပါတ္စဥ္လိုက္ နာမည္မွည့္ပံုစနစ္

နာမည္မွည့္သည့္ဓေလ့ျဖင့္ နာမည္မွည့္ၾကသည္ကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္

သည္။

ဥပမာအားျဖင့္ ေယာက္်ားေလးဆိုလ်ွင္

၁. Vဒါင္ ၂. Vဒီ ၃.Vဒ်ံတ္ (or) Vဒဲ့ စသည္အားျဖင့္ နံပါတ္

   ၇ အထိရွိသည္။ (မွတ္ခ်က္။  ။ ျမန္မာဗ်ည္းျဖင့္ ေရးမရ၍ "V"

သံုးထားပါသည္။။)

မိန္းကေလးဆိုလွ်င္

၁. ဒီဒါင္ ၂. ဒီဒီ ၃. ဒီဒ်ံတ္(or) ဒီဒဲ့ စသည္အားျဖင့္ နံပါတ္

   ၇ အထိရွိသည္။

နမ့္ခမ္းေဒသမွ ရူမာည္းတအာင္းအႏြယ္ မွ လည္း နံပါတ္စဥ္လိုက္

နာမည္မွည့္ပံုစနစ္ရွိသည္။ တင္ျပရန္မွာ မိမိသည္ နမ့္ဆန္ေဒသမွ

နမ့္ဆန္သားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မည္သို႔မည္ပံုမွည့္သည္ကို

ေသခ်ာသိရွိရန္ ေလ့လာရအံုးမည္ျဖစ္သည္။

ရူမာည္းတအာင္းအႏြယ္မ်ားမွ ေနာက္ထပ္နာမည္မွည့္ပံု တခုသည္

ေယာက္်ားေလးနာမည္ေရွ႕တြင္ "ပ်ာည္း" ဟူေသာ စကားလံဳးကို

ထည့္မွည့္ေလ့ရွိသည္။ အကို(ကို) သို႔မဟုတ္ ေမာင္ ဟု အဓိပါယ္ရ

သည္။ နမ့္ဆန္နယ္မွ ဆာမ္လိုင္တအာင္းအႏြယ္စကားျဖင့္

ထို ပ်ာည္း ဆိုေသာစကားလံုးနဲ႔ တူေသာစကားလံုးကို ရွာၾကည့္

ေသာအခါ "ျပဲ" ဟူေသာစကားလံုးျဖစ္သည္ကိုေတြ႔႕ရသည္။ အဓိပါယ္

မွာ အတူတူပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္၎ ျပဲ ဆိုေသာ စကားလံုးကို

နာမည္ေရွ႕တြင္ ထည့္သံုးေလ့မရွိဘဲ သီခ်င္းေတြမွာသာ ေတြ႕ရတဲ့စကား

လံုး အသံုးအႏွဳန္းသာျဖစ္သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ သီခ်င္းတြင္ ေတြ႕ေလ့ရွိ

သည့္ ေနာက္စကားလံုးတလံုးမွာ "ႏွာန္" ျဖစ္သည္။ ထိုစကားလံုးမွာ

မိန္းကေလးကို ရည္ညြန္းျပီး "ခ်စ္ရေသာ အမ သို႔မဟုတ္ ညီမ" ဟု

ဆိုလိုသည္။ ထိုေၾကာင့္ နမ့္ဆန္နယ္ဘက္တြင္ မိန္းကေလး

နာမည္ေရွ႕တြင္ နန္း သံုးေနသည္မွာ ရွမ္းနဲ႔မတူဘဲ နန္း ဟူေသာ

စကားလံုးကို ႏွာန္ ဟူေသာ စကားလံုးမွ ျမန္မာမွဳျပဳ(ဘာသာျပန္)

ထားးသည္ဟု ယူဆဖြယ္ရွိသည္။

တအာင္း(ပေလာင္)တိုင္းရင္းသားသည္ လူၾကီးမိဘအရြယ္ အဖိုးအဘြား

ဆိုလ်ွင္ နာမည္ေရွ႔တြင္ ျမန္မာနည္းတူ ဦး / ေဒၚ ထည့္သြင္းေခၚမွည့္

သကဲ့သို႔ ေယာက္်ာေလး နာမည္ေရွ႕တြင္ "တာ" စကားလံုးႏွင့္ မိန္းက

ေလး နာမည္ေရွ႕တြင္ "ယာ" ဟူေသာစကားလံုးကို ထည့္သံုးသည္။

ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဗိုလ္မွဴးး စသည္ အရာရွိမ်ား၏ နာမည္ေရွ႕တြင္လည္း

အသက္ပင္ ငယ္ရြယ္ေသးေသာ္လည္း ေလးစားရိုေသသည့္အေနျဖင့္

"တာ"ဟူသည့္ စကားလံုးကို ထည့္သြင္းေခၚေဝၚသံုးႏွဳန္းၾကသည္ကို

ေတြ႔ရသည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ နာမည္မွည့္ပံု ကြဲျပားမွဳမ်ားသည္

ေနထိုင္ရာေဒသ ယေန႔ေခတ္ကဲ့သို႕ တခုနဲ႔တခု သြားလာ

ခ်ိတ္ဆက္ဆက္သြယ္ႏိုင္ အလြယ္တကူ မရွိျခင္းျဖစ္ျပီး ယဥ္ေက်းမွဳကို

မဖလွယ္ႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

နိဂံုးခ်ဳပ္ အဆံုးသတ္ေျပာလိုသည္မွာ ယခုအခ်ိန္အခါသမယသည္

၂၀၁၆-၂၀၁၇ ပညာသင္ႏွစ္အတြက္ တအာင္းေဒသတြင္ မိမိတို႔

တအာင္းမိဘမ်ားမွ မိမိတို႔၏ ရင္ေသြးကေလးသူငယ္မ်ားကို ေက်ာင္း

အပ္ၾကမည္ျဖစ္သျဖင့္ တအာင္းရင္ေသြးငယ္ကေလးမ်ား၏ နာမည္ေရွ႕

တြင္ ေယာက်္ားေလးအတြက္ မိုင္း(မာည္း) ဟူေသာစကားလံူးကို

ထည့္သြင္းသံုးေပးျပီး မိန္းကေလးအတြက္ ေလြး(လိုည္း) ဟူေသာ

စကားလံုးကို ထည့္သြင္းသံုးေပးကာ တအာင္းရင္ေသြးငယ္ကေလးမ်ား

ေနာင္အနာဂတ္တြင္ မိမိတို႔၏အမ်ိဳးဂုဏ္ ဇာတိဂုဏ္ကို သိရွိနားလည္

ေစျပီး တအာင္းအမ်ိဳးသားတို႔၏ အမ်ိဳးဂုဏ္ ဇာတိဂုဏ္

အမ်ိဳးသားဂုဏ္လကၡဏာကို ေဖာ္ေပးၾကပါရန္ ေဒသအသီးသီးမွ

တအာင္းမိဘမ်ားအား ေမတၱာျဖင့္ တိုက္တြန္းႏွဳိးေဆာ္ကာ

နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါသည္။

                                 
                                
26.5.2016                         မာည္းရံက္ျခိဴဝ္း(ပါင္နီမ္း)

No comments:

Post a Comment