"ႏွစ္ဦးကာလ ဓမၼလက္ေဆာင္"
************************
"သုခေလးမ်ဳိး"
၁။ အတၳိသုခ
လူေတြ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတိုင္း ေအာင္ျမင္လာလို႔ ရရွိလာတဲ့ ခ်မ္းသာက အတၳိသုခ ရွိခ်မ္းသာတဲ့။
ရွိခ်မ္းသာဆိုတာ ကိုယ့္မွာစီးပြားဥစၥာေတြ အဆင္ေျပလို႔ ပစၥည္းဥစၥာေတြရွိတယ္၊ စိန္ေရႊရတနာေတြ ရွိတယ္။ လိုအပ္တာမွန္သမွ်၊ လူ႔ဘဝလိုအပ္တာမွန္သမွ် ကိုယ့္မွာ ျပည့္ျပည့္စံုစံုရွိတယ္။ အဲဒီ ျပည့္ျပည့္စံုစံု ရွိတာကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ သုခေသာမနႆ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈ၊ စိတ္ခ်မ္းသာမႈေလးေတြ ရၾကတယ္။ ဒါကို ျမတ္စြာဘုရားက "အတၳိသုခ" ရွိလို႔ရတဲ့ခ်မ္းသာမ်ဳိးတဲ့။ ဒါ လူေတြခံစားရတဲ့ ခ်မ္းသာတစ္ခုပဲ။
ေအး..... ရွိလို႔ရတဲ့ ခ်မ္းသာက ရွိတုန္းပဲ ခ်မ္းသာႏိုင္တာ၊ မရွိေတာ့ဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ ခ်မ္းသာသုခ ဆံုး႐ႈံးသြားႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တည္ၿမဲတဲ့ အရာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ရွိေနတုန္းမွာ ခံစားရတဲ့ သုခမ်ဳိးပဲ။
၂။ ေဘာဂသုခ
ေနာက္ၿပီးေတာ့ လူေတြ အခါအားေလ်ာ္စြာရတဲ့ ခ်မ္းသာသုခတစ္မ်ဳိးက ေဘာဂသုခ။ အသံုးျပဳရတဲ့ ခ်မ္းသာ။ အသံုးျပဳရလို႔ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ခ်မ္းသာ။ တိုက္ရွိလို႔ တိုက္နဲ႔ေနရတယ္၊ ကားရွိလို႔ ကားစီးရတယ္၊ ပစၥည္းေတြရွိလို႔ ပစၥည္းဥစၥာေတြကို အသံုးျပဳၿပီးေတာ့ မိမိလိုခ်င္တာေတြရတယ္။
မိမိလိုအင္ဆႏၵေတြ ျဖည့္တင္းလို႔၊ ပစၥည္းေတြသံုးစြဲလို႔ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ၊ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈေလးေတြ ရတယ္။ အဲဒီ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ၊ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈေလးေတြဟာ ေဘာဂသုခ လို႔ ေခၚတယ္။ ရလာတဲ့ပစၥည္းဥစၥာကို သံုးစြဲရျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ခ်မ္းသာတဲ့။
ဒီခ်မ္းသာမ်ဳိးကိုလည္း လူေတြ ခံစားၾကရတယ္။ ဒါလည္းပဲ သံုးစြဲေနတဲ့အခ်ိန္ အင္္မတန္တိုေတာင္းတဲ့ ခ်မ္းသာသုခလို႔ ေခၚရမွာပါ။ သံုးစြဲတဲ့အခ်ိန္မွာသာ ရတာ။ အသံုးမျပဳႏိုင္ဘူး၊ က်န္းမာေရးေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေျခအေနတစ္မ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေျခအေန မေပးေသာေၾကာင့္ေသာ္လည္းေကာင္း မသံုးစြဲရဘူးဆိုရင္ ဒီခ်မ္းသာသုခဟာလည္း အလြယ္တကူနဲ႔ ဆံုး႐ႈံးသြားတဲ့ ခ်မ္းသာသုခမ်ဳိး ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဒါလည္း ခိုင္မာတဲ့ခ်မ္းသာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ဘူး။
၃။ အာနဏ်သုခ
ေနာက္တစ္ခု ဘာတံုးဆိုရင္ လူတိုင္းလူတိုင္းဟာ အဆင္မေျပလို႔ျဖစ္ေစ စီးပြားေရးတိုးခ်ဲ႕လို႔ျဖစ္ေစ ေၾကြးတင္ေနတာေတြ ရွိတယ္။ ေၾကြးရွိေနတဲ့ ပုဂိၢဳလ္ဟာ ေၾကြးအေပၚမွာ အၿမဲတမ္း စိတ္ပူပန္ရတယ္။ အခ်ဳိ႕ႏိုင္ငံေတြမွာ ဆိုလို႔ရွိရင္ ေၾကြးယူၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္ၾကတာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ လူေတြရဲ႕စိတ္ထဲမွာ အၿမဲတမ္းဖိစီးေနတယ္။ ေၾကြးေတြကို ပံုမွန္ေပးႏိုင္ဖို႔ရာအတြက္ အၿမဲတမ္း စိတ္ဖိစီးေနတယ္။ လစဥ္လစဥ္ မည္မွ်မည္မွ် ဆပ္ေနရမယ္ဆိုတဲ့ ေၾကြးေတြရွိေနသည့္ အတြက္ေၾကာင့္ အလုပ္ကကို အနားမယူႏိုင္ဘဲနဲ႔ အလုပ္နဲ႔လက္နဲ႔မျပတ္ လစဥ္ ဆပ္ႏိုင္ဖို႔ရန္အတြက္ ကုန္းရုန္းၿပီးေတာ့ ႀကိဳးစားေနၾကရတယ္။
ေအး..... သူမ်ားဆီက ေၾကြးမရွိတဲ့ ပုဂိၢဳလ္က်ေတာ့ "အာနဏ်သုခ" လို႔ေခၚတဲ့ ေၾကြးကင္းတဲ့ ခ်မ္းသာ။
သူမ်ားဆီ ေပးဆပ္စရာ ေၾကြးမရွိဘူး၊ ေၾကြးမရွိသည့္အတြက္ေၾကာင့္ နားခ်င္တဲ့အခါ နားမယ္၊ သြားခ်င္တဲ့အခါ သြားမယ္။ ေၾကြးမရွိသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ခုနလို စိတ္ထဲမွာ ပူေလာင္ေနတာမ်ဳိး မရွိဘူး။
ေၾကြးကင္းတဲ့ ခ်မ္းသာဟာလည္း ေလာကမွာ တစ္ခါတစ္ရံ လူေတြရႏိုင္တဲ့ ခ်မ္းသာမ်ဳိး ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ အာနဏ်သုခ တဲ့။
အဲဒီ ေၾကြးကင္းတဲ့ ခ်မ္းသာမ်ဳိးက္ိုလည္းပဲ လူေတြ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားတတ္ၾကေသးတယ္တဲ့။ သို႔ေသာ္ ဒီခ်မ္းသာေတြဟာ တစ္စံုတစ္ခုေသာ အတိုင္းအတာေပၚမွာ မွီၿပီးေတာ့ရလာတဲ့ ခ်မ္းသာေတြ ျဖစ္သည့္အတြက္ သိပ္ၿပီး အဆင့္ျမင့္တဲ့ ခ်မ္းသာမ်ဳိးေတာ့ မဟုတ္ဘူးတဲ့။
၄။ အနဝဇၨသုခ
ေနာက္ဆံုး တကယ့္ခ်မ္းသာဆိုတာ ဘယ္လိုခ်မ္းသာမ်ဳိးတံုးဆိုရင္ အနဝဇၨသုခ = အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာဟာ အခ်မ္းသာဆံုးပဲ။
ဆိုပါစို႔၊
အတၳိသုခ-ရွိခ်မ္းသာ ဆိုတဲ့ ခ်မ္းသာရွိေပမယ့္ အျပစ္တစ္ခု က်ဴးလြန္ထားတယ္ဆိုရင္ ရွိတဲ့ခ်မ္းသာကို လႊမ္းမိုးၿပီးေတာ့ ဆင္းရဲၾကတာပဲ။
ေဘာဂသုခ-စားႏိုင္ေသာက္ႏိုင္ေသာ္လည္း အျပစ္တစ္ခု ရွိေနျပန္လို႔ရွိရင္ ေဘာဂသုခ ရွိေပမယ့္ လူ႔ရဲ႕စိတ္ကို ခ်မ္းေျမ့ေစႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ အျပစ္တစ္ခု ရွိေနလို႔ရွိရင္ ခုနက ေၾကြးကင္းတဲ့ ခ်မ္းသာဟာလည္းပဲ ကယ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ လူ႔ေလာကမွာ တန္ဖိုးအရွိဆံုး၊ အခိုင္မာဆံုး ခ်မ္းသာဆိုတာကေတာ့ အနဝဇၨသုခ အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာပဲ ျဖစ္တယ္။
ကိုယ့္အေနနဲ႔ ကာယကံ အျပစ္မ်ဳိး၊ ဝစီကံ အျပစ္မ်ဳိး၊ မေနာကံ အျပစ္မ်ဳိး ဘယ္ဘက္ကလွည့္ၾကည့္ၾကည့္ ျပစ္မႈတစ္ခု က်ဴးလြန္ထားတာ မရွိဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ အဲဒီပုဂိၢဳလ္ရရွိတဲ့ အျပစ္ကင္းစင္ ေပ်ာ္ရႊင္ရတဲ့ ခ်မ္းသာဟာ ခုနကေျပာတဲ့ ရွိခ်မ္းသာတို႔၊ စားသံုးရတဲ့ခ်မ္းသာတို႔၊ ေၾကြးကင္းတဲ့ ခ်မ္းသာတို႔ထက္ ပိုၿပီးေတာ့ေကာင္းတဲ့ ခ်မ္းသာတစ္ခုလို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာတယ္။
ေအး..... ေလာကလူသားေတြဟာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြနဲ႔ ေနၾကတယ္။ အခါအားေလ်ာ္စြာ ခ်မ္းသာသုခေတြရတယ္။ အဲဒီ ခ်မ္းသာသုခေတြထဲက အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာကိုေတာ့ လူတိုင္းလူတိုင္း ရၾကတာ မဟုတ္ဘူး။ ရွိခ်မ္းသာ ခံစားတဲ့လူလည္း အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာကို ရခ်င္မွရတယ္။
သံုးေဆာင္မႈခ်မ္းသာဆိုတဲ့ ေဘာဂသုခကို ခံစားေနရေသာ္လည္းပဲ အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာကို ရခ်င္မွရတယ္။ အာနဏ်သုခ လို႔ ေၾကြးကင္းခ်မ္းသာ ခံစားေနရေသာ္လည္းပဲ အနဝဇၨသုခ ဆိုတဲ့ အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာမ်ဳိးကို ရခ်င္မွရတယ္။ အျပစ္မဲ့ခ်မ္းသာဟာ ဒီခ်မ္းသာ(၄)မ်ဳိးထဲမွာေတာ့ အေကာင္းဆံုးေသာ ခ်မ္းသာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။
ေအး.... လူ႔ေလာကမွာ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအားျဖင့္ လူေတြရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ၊ လိုအင္ဆႏၵေတြ ရွိေနၾကမွာပဲ။ ေန႔စဥ္အခါသမယမွာ အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖံုဖံု ေတြးေတာၿပီး၊ ေမွ်ာ္လင့္ၿပီးေနၾကတယ္။ ဆုအမ်ဳိးမ်ဳိး ေတာင္းၾကတယ္။ မဂၤလာအေပါင္းနဲ႔ ျပည့္စံုၾကပါေစ၊ တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦးလည္းပဲ မဂၤလာဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးကို သံုးၾကၿပီး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နဲ႔ လူ႔ေလာကမွာ ေနၾကတယ္။ မဂၤလာ ဆိုတဲ့ စကားလံုးမွာ ေလာကီမဂၤလာနဲ႔ ေလာကုတၱရာမဂၤလာလို႔ ဒီလို ႏွစ္မ်ဳိးခြဲၿပီးေတာ့ မွတ္သားဖို႔ လိုအပ္တယ္။
ေလာကက မဂၤလာလို႔ ယူဆထားတဲ့ အရာေတြဟာ အကုန္လံုး တကယ့္မဂၤလာအစစ္ျဖစ္ရဲ႕လားလို႔ဆိုေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားက တကယ့္မဂၤလာအစစ္မျဖစ္ဘူးတဲ့။ တကယ့္မဂၤလာအစစ္ကို ျမတ္စြာဘုရားက မဂၤလသုတၱန္ မွာ ၃၈-ျဖာမဂၤလာ တရားမ်ားကို ေဟာထားတာျဖစ္လို႔ ဗုဒၶဘာသာဝင္ သူေတာ္စင္မ်ားကေတာ့ ၃၈-ျဖာမဂၤလာအေၾကာင္း သိၾကတယ္။ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာကိုရေစႏိုင္ဖို႔ အေျခအေနေကာင္းေတြအေၾကာင္း တရားေကာင္းေတြ မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ တကယ္ျဖစ္မွ တကယ့္မဂၤလာဆိုတာ ရရွိႏိုင္ပါတယ္။
ေအး.... ေလာကလူေတြကေတာ့ မ်က္စိက ႏွစ္သက္စရာေကာင္းတဲ့ အာရံုေတြ၊ ၾကည္ႏူးစရာေကာင္းတဲ့ အာရံုေတြ၊ လွပတဲ့ အာရံုေလးေတြ တစ္ခုခုကို ျမင္လိုက္ရလို႔ရွိရင္ မဂၤလာရွိလိုက္တာလို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။
နားက သာယာတဲ့အသံကို ၾကားတယ္၊ ေကာင္းသတင္း ၾကားတယ္၊ မဂၤလာရွိလိုက္တာလို႔ ယူဆၾကတယ္။
ထို႔အတူပဲ ႏွာေခါင္းက၊ လွ်ာက၊ ခႏၶာကိုယ္က ခ်မ္းသာတဲ့ အထိအေတြ႕ေလးေတြ ထိေတြ႕ရတဲ့အခါမွာ မဂၤလာရွိလိုက္တာလို႔ ယံုၾကည္ၾကတယ္။
အဲဒါေတြကေတာ့ တကယ့္မဂၤလာအစစ္ေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ သာမန္ အက်ဳိးတရားေလးေတြ၊ ရရွိလာတဲ့ ေလာကီမဂၤလာေလးေတြမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ့္ စစ္မွန္ခိုင္ၿမဲတဲ့မဂၤလာ မဟုတ္ေသးဘူး။
တကယ့္စစ္မွန္တဲ့ မဂၤလာဆိုတာကေတာ့ ဒီဘဝမွာ အရာရာေအာင္ျမင္တယ္။
"သဗၺတၳမပရာဇိတာ" လို႔ ဆိုတဲ့အတိုင္း ဘယ္အရာမွ အ႐ႈံးမရွိဘူး။
အရာခပ္သိမ္းကို ေအာင္ျမင္ၿပီး "သဗၺတၳ ေသာတၳႎ ဂစၦႏၲိ" ခ်မ္းသာသုခေတြ ရႏိုင္တယ္လို႔ဆိုတဲ့ တကယ့္ စစ္မွန္တဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြကို အေျခခံၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ မဂၤလာကမွ တကယ့္မဂၤလာအစစ္။
လူေတြယူဆတဲ့ မဂၤလာက တကယ့္မဂၤလာအစစ္ မဟုတ္ဘူး။ သို႔ေသာ္ ေလာကလူေတြက မဂၤလာနဲ႔ ကံတရားလို႔ ႏွစ္မ်ဳိးခြဲၿပီးေတာ့ ေျပာတဲ့အခါမွာ မဂၤလာထက္ ကံကိုပိုၿပီးယံုဖို႔ ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာတယ္။
ကံဆိုတာ ကိုယ္လုပ္တာကိုေျပာတာ။ ကိုယ့္ရဲ႕လုပ္ရပ္ေတြ၊ ကိုယ့္ရဲ႕စိတ္ကူးေတြ၊ ကိုယ့္ရဲ႕ေျပာဆိုမႈေတြ၊ ကိုယ့္ရဲ႕ကာယကံေျမာက္လုပ္မႈေတြ၊ အဲဒီက ရရွိလာတဲ့ အက်ဳိးတရားကို ယံုၾကည္တာ။ မဂၤလာကို ယံုၾကည္ၿပီးေတာ့ ကံေကာင္းေအာင္ မလုပ္ဘူးဆိုလို႔ရွိရင္ ဗုဒၶျမတ္စြာကို ကိုးကြယ္တဲ့ပုဂိၢဳလ္ ျဖစ္ေသာ္လည္းပဲ ထိုပုဂိၢဳလ္ဟာ အဆင့္ျမင့္တဲ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ ျမတ္စြာဘုရားက မဂၤလာထက္ ကံကို အေလးအနက္ထားရမယ္လို႔ ေဟာေတာ္မူတယ္။
ေလာကီမဂၤလာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဟာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေလာကလူသား ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ မဂၤလာရွိတဲ့အရာလို႔ သတ္မွတ္လိုက္တာဟာ မ်က္စိထဲမွာျမင္ရလို႔ ၾကည္ႏူးစရာေလးေတြ၊ နားထဲကၾကားရလို႔ ၾကည္ႏူးစရာေလးေတြ၊ ဒီအရာေလးေတြ အေပၚမွာပဲ သံုးသပ္ၿပီးေတာ့ မဂၤလာရွိတယ္လို႔ သတ္မွတ္ၾကတယ္။ အဲဒီမဂၤလာဟာ တကယ့္စစ္မွန္တဲ့မဂၤလာ မဟုတ္ဘူးတဲ့။
တကယ့္ မဂၤလာအစစ္ဆိုတာ ၃၈-ပါးေသာ အေၾကာင္းတရားေတြအတိုင္း လိုက္နာက်င့္သံုးလို႔ ရရွိလာတဲ့ ဘဝလမ္းေၾကာင္းေျဖာင့္တန္းတဲ့ အရာခပ္သိမ္းကို ေအာင္ျမင္တဲ့ အေျခအေနတစ္ရပ္သည္သာလွ်င္ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီ တကယ့္မဂၤလာ ျဖစ္ဖို႔ရန္အတြက္ ဘုန္းႀကီးတို႔တစ္ေတြ ဘာလုပ္စရာလိုလဲ ဆိုလို႔ရွိရင္ ၃၈-ျဖာမဂၤလာထဲမွာပါတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြထဲမွာ "သမၸတၱိစက္" ဆိုတာရွိတယ္။ "စကၠသုတၱန္" မွာလည္း ျမတ္စြာဘုရား ေဟာထားတာရွိတယ္။
"စကၠ" ဆိုတာ အေၾကာင္းက်ဳိး ဆက္သြယ္လည္ပတ္ၿပီး ျဖစ္တတ္တဲ့သဘာဝတရားကို ေခၚတယ္။ တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ သဘာဝတရား။
အဲဒါကို "သမၸတၱိစက္"။
အဲဒီ "သမၸတၱိစက္" ေလးခ်က္ညီေအာင္ က်င့္သံုးသြားမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ လူေတြရဲ႕ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ၊ လူေတြရရွိလာတဲ့ ခ်မ္းသာသုခေတြဟာ ထာဝရခိုင္ၿမဲၿပီး မိမိေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတိုင္း ေအာင္ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသ(Ph. D)
စာအုပ္အမွတ္စဥ္(၂၁)
-----------------------------------------------------------------
(ဆက္လက္ ကူးယူ ပူေဇာ္ပါရေစ၊
Post တိုင္းကို လြတ္လပ္စြာ share ႏိုင္ပါတယ္ရွင္၊
သက္ရွည္ က်န္းမာ စိတ္ခ်မ္းသာ၍ လိုရာဆႏၵ ျပည့္ၾကပါေစရွင္)
credit : hla hla win acc
No comments:
Post a Comment