Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၈)

(၈)
သမၸဇညပိုင္​း
========

သမၸဇဥ္​န႔ဲစပ္​ သိမွတ္​စရာ
================
သမၸဇညအ​ေၾကာင္​း ​ေျပာ​ေတာ့မယ္​ဆိုရင္​ သမၸဇညတရား ၄ ပါးက မပါအျဖစ္​။ သူ႐ုိ႔ကို အေၾကအလည္​ျဖစ္​​ေအာင္​ အရင္​ဆုံး ႐ွင္​းျပဖို႔လည္​း လိုပါမယ္​။ ​တရားအားထုတ္​တ့ဲ ေယာဂီအ​ေဟာင္​းအသစ္​ အားလုံးအတြက္​ အ​ေရးႀကီးလို႔ပါ။

သမၸဇညတရား ၄ ပါး
--------------------------
၁။ သာတၳကသမၸဇဥ္
အက်ဳိး႐ွိလား၊ မ႐ွိလား၊ စဥ္​းစားတာကသာတၳက။
၂။ သပၸါယသမၸဇဥ္​
သင္​့​ေတာ္​ရ႕ဲလား၊ မ​ေတာ္​လား၊ စဥ္​းစားတာကသပၸါယ။
၃။ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​
႐ုပ္​နာမ္​ႏွစ္​ရပ္​၊ စဥ္​မျပတ္​၊ ႐ႈမွတ္​တာက​ေဂါစရ။
၄။ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​
မျမဲဆင္​းရဲ၊ သ​ေဘာပဲ၊ အသိကြဲတာကအသ​ေမၼာဟ။

သာတၳကသမၸဇဥ္​
==========
သတိပ႒ာန္​လို႔ ​ေျပာလိုက္​ရင္​ တင္​ပလႅင္​​ေခြၿပီး ၿငိမ္​သက္​စြာ ထိုင္​​ေနတဲ့  အမူအရာကို ​ေျပးျမင္​ၾကပါတယ္​။ ဒါကို မွားသလားလို႔ ​ေမးရင္​ မမွားပါဘူး။ သို႔​ေပမင္​့ ဖြင္​့ဆိုခ်က္​က ျပည္​့စုံၿပီးလားဆို​ေတာ့ မျပည္​့စုံ​ေသး။

ဟုတ္​ပါတယ္​။ ​ေန႔စဥ္​သြားလာလႈပ္​႐ွားမႈမွန္​သမွ်ကို သတိကပ္​ၿပီး ​လုပ္​ကိုင္​​တတ္​ပါမွ သတိပ႒ာန္​အားထုတ္​ျခင္​းဟာ အလ်ဥ္​းျပည္​့စုံမွာပါ။ သို႔​ေၾကာင္​့ သတိပ႒ာန္​ဆိုတာ သံသရာထြက္​ရပ္​လမ္​းတင္​မက မ်က္​​ေမွာက္​ဘ၀ ျပည္​့စုံခ်မ္​းသာ​ေရး​ေတြ အားလုံးအတြက္​လည္​းပဲ အားထုတ္​သင္​့ၾကပါ​ေပတယ္​။

​ေန႔စဥ္​နဲ႔အမွ် ျပဳမူ ​ေျပာဆို ​ေတြးႀကံ ​ေနၾကတဲ့ ကံသုံးပါးဟာ...

(က) ဘ၀တိုးတက္​ျပည္​့စုံျခင္​းနဲ႔ နိမ္​့က်သြားျခင္​း​ေတြကို ဖန္​တီး​ေပး​ေနၾကတယ္​။ ​
(ခ) ေရာဂါဘယ ထူ​ေျပာျခင္​းနဲ႔ က်န္​းမာရန္​ကင္​း ​ေပ်ာ္​႐ႊင္​ျခင္​း​တို႔ဆိုတဲ့ ကံ​သုံးပါးရဲ႕ အက်ဳိးဆက္​ေတြကို လက္​​ေဆာင္​​ေပးၾကတယ္​။
(ဂ) တမလြန္​ဘ၀နဲ႔ သံသရာသြားလမ္​း မကန္​႔သတ္​ႏိုင္​​ေသး၊ အဆုံးမသတ္​ႏိုင္​​ေသးသူ​ေတြကို အ​ေကာင္​း အဆိုး​​ေတြဆီ ဆြဲ​ေခၚပို႔​ေဆာင္​​ေပးတတ္​ၾကတယ္​။
(ဃ) သံသရာလမ္​းနဲ႔ နိဗၺာန္​​ေသာင္​ကမ္​းတို႔ အနီးအ​ေ၀း​ေတြကို ကန္​႔သတ္​​ေပၾကတယ္​။
ကံသုံးပါးတို႔ရဲ႕ အက်ဳိးဆက္​​ေတြဟာ ဆိုခဲ့တာ​ေတြထက္​မက မ်ားျပားစြာ က်န္​႐ွိ​ေနၾကပါလိမ္​့ဦးမယ္​။ နည္​းတူပင္​ ​ေတြးဆယူၾကပါ​​ေလ။

ဆိုခဲ့သလို အ​ေကာင္​း အဆိုး​ေတြ ဒြန္​တြဲလိုက္​ပါ​ေနၾကတဲ့ ကံသုံးပါးတို႔ကို ပရမ္​းပတာ လုပ္​သင္​့ၾကပါရဲ႕လား။ စိတ္​ထင္​တိုင္​း ႀကဲသင္​့ၾကပါရဲ႕လား။

အထက္​ပါ ​ေမးခြန္​း​ေတြကို သတိပ႒ာန္​က်င္​့စဥ္​က အတိအလင္​း ျငင္​းဆိုထားပါတယ္​။ က်င္​့စဥ္​မွာက အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိ ​ေသခ်ာစဥ္​းစား ခ်င္​့ခ်ိန္​ၿပီးမွ လုပ္​ကိုင္​ၾကပါလို႔ ၫြန္​ၾကားထားပါတယ္​။ ဘ၀သံသရာနဲ႔ ခ်ီၿပီး အ​ေရးပါ​ေနပါတယ္​ဆိုတဲ့ ကံသုံးပါးကို အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိ​ေလာက္​ စဥ္​းစား​ေ႐ြးခ်ယ္​လိုက္​႐ုံနဲ႔ ဘ၀တစ္​ဆစ္​ခ်ဳိး ​ေျပာင္​းလဲသြားႏိုင္​သလို သံသရာစက္​ရဟတ္​လည္​း တိကနဲျပတ္​​ေတာက္​ သြားႏိုင္​​ေသးသမို႔ သတိပ႒ာန္​က်င္​့စဥ္​ရဲ႕ ၫြန္​ၾကားခ်က္​ဟာ တန္​ဖိုး​ေတာင္​မွ ျဖတ္​ႏိုင္​ပါ​ေတာ့မယ္​မထင္​။

ဆိုလိုတာက ကံသုံးပါးကို လုပ္​ကိုင္​​ခါနီးတိုင္​း သတိကပ္​ၿပီး အက်ဳိး႐ွိလား၊ မ႐ွိဘူးလားလို႔ စဥ္​းစား​ေတြးဆျခင္​းဟာလည္​း သတိပ႒ာန္​က်င္​့စဥ္​ပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​ဟူလို။

သို႔ျဖစ္​လို႔ ကိစၥတစ္​ခုခုကို ျပဳမူ​ေဆာင္​႐ြက္​​ေတာ့မယ္​ဆိုရင္​ ဘာမွမလုပ္​ရ​ေသးခင္​ အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိ အရင္​စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​ရပါမယ္​။ အက်ဳိး႐ွိမွသာ ျပဳမူ​ေဆာင္​႐ြက္​သင္​့ပါတယ္​။ အက်ဳိးမ႐ွိက မျပဳအပ္​။ အဲ့ဒီလို မျပဳမူ​ေသးခင္​ အရင္​ဦးစြာ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​ျခင္​းဟာ သာတၳကသမၸဇဥ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

သပါၸယသမၸဇဥ္​
==========
သပၸါယသမၸဇဥ္​အတြက္​ ထပ္​ဆင္​့ကြဲျပားသြားတ့ဲ အဂၤါရပ္​​ေတြကိုလည္​း မွတ္​သားထားသင္​့ၾကပါတယ္​။ ဒါမွသာ သာတၳကဆိုတဲ့ ​ေကာင္​းက်ဳိးျဖစ္​​ေစတဲ့ အလုပ္​ျဖစ္​႐ုံသာမက သပၸါယ တကယ္​ျဖစ္​ မျဖစ္​ကို ခြဲျခားနားလည္​ ႏိုင္​ပါမယ္​။ အက်ဳိး႐ွိ​ေအာင္​လည္​း အသုံးခ်ႏိုင္​ပါမယ္​။

သပၸါယ ၄ မ်ဳိး
-----------------
၁။ ဥတုသပၸါယ
ပူမႈ ​ေအးမႈ၊ ​ေလ်ာ္​​ေအာင္​ျပဳ၊ ဥတုသပၸါယ​ေခၚပါသည္​။
၂။ ​ေဘာဇနသပၸါယ
သင္​့​ေလ်ာ္​တာမွ်၊ ​ခ်င့္​စားက၊ ​ေဘာဇနသပၸါယ​ေခၚပါသည္​။
၃။ ပုဂၢလသပၸါယ
ေကာင္​းတာကိုမွ်၊ တြဲလုပ္​ၾက၊ ပုဂၢလသပၸါယ​ေခၚပါသည္​။
၄။ အာဝါသသပၸါယ
ေဘးရန္​​ေဝးရ၊ ပူ​ေအးမွ်၊ အာဝါသသပၸါယ​ေခၚပါသည္​။

အထက္​မွာဆိုခ့ဲတ့ဲ သမၸဇညတရား ၄ ပါးတို႔တြင္​ ကိုယ္​စီတန္​ဖိုးမ်ား ႐ွိၾကပါတယ္​။ တစ္​ပါးခ်င္​စီရ႕ဲ  အဓိပၸါယ္​ဖြင္​့ဆိုခ်က္​မ်ားကို ထဲထဲဝင္​ဝင္​ သိ႐ွိထားပါမွ ထိထိမိမိ အသုံးခ်ႏိုင္​ၾကမွာပါ။

တစ္​ခ်ဳိ႕အလုပ္​​ေတြက အက်ဳိး႐ွိ​ေပမ့ဲ မလုပ္​သင္​့တာ​ေတြ ႐ွိ​ေနတတ္​တယ္​။ သင္​့ မသင္​့ ခ်င္​့ခ်ိန္​ႏႈိင္​းဆရပါမယ္​။ သင္​့ရင္​ ျပဳလုပ္​အပ္​သလို မသင္​့ရင္​ မျပဳလုပ္​ရပါ။ အဲ့ဒီလို ဆင္​ျခင္​သုံးသပ္​တာက သပၸါယသမၸဇဥ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ဥပမာ​ေတြန႔ဲ ဆက္​ၿပီး႐ွင္​းျပပါမယ္​။

ဘုရားဖူးျခင္​းဟာ ​ေကာင္​း​ေပမ့ဲ လူစည္​ကားလြန္​းတ့ဲ ဘုရားပြဲလို အခ်ိန္​မ်ဳိးဟာ အက်ဳိးမမ်ားပါ။ အသုဘ႐ႈတာ ​ေကာင္​း​ေပမ့ဲ ​ေယာက်္​ားတစ္​​ေယာက္​က ​ေလာ​ေလာလတ္​လတ္​ ဆုံးထားတ့ဲ မိန္​းမပ်ဳိအ​ေလာင္​းကို ႐ႈတာက်​ေတာ့ အက်ဳိးမမ်ားပါ။ တရား​ေဟာျခင္​းဟာ ​ေကာင္​း​ေပမ့ဲ ​ေလာကီ​ေရးရာ ကိစၥ​ေတြကို ​ေဆြး​ေႏြးတ့ဲ​ေနရာ၊ အလုပ္​ကိစၥ ႐ႈပ္​​ေထြးတ့ဲ​ေနရာ၊ ဆန္​႔က်င္​ဘက္​လိင္​တစ္​​ေယာက္​ထဲန႔ဲ ဆိတ္​ကြယ္​ရာ​ေနရာတို႔တြင္​ ​ေဟာ​ေျပာျခင္​းကား အက်ဳိးမမ်ားပါ။

ဆိုခ့ဲပါ သမၸဇဥ္​တရားႏွစ္​ပါးဟာ ​ေလာကီ​ေလာကုတ္​ ႏွစ္​မ်ဳိးစလုံးအတြက္​ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္​။ ​ေလာကီ​ေကာင္​းက​်ဳိးခ်မ္​းသာ​ေတြကို ​ေဆာင္​ၾကဥ္​း​ေပးႏိုင္​သလို သမထ ဝိပႆနာ ဘာဝနာအားထုတ္​သူ​မ်ားကိုလည္​း သမာဓိ ပညာ​ေတြ လ်င္​ျမန္​စြာ ျပည္​့စုံ​ေစႏိုင္​ပါတယ္​။

သို႔​ေပမင္​့ ဆိုခ့ဲပါ သမၸဇဥ္​ႏွစ္​ပါးဟာ သမထ ဝိပႆနာ​ေတြ မဟုတ္​​ေသး။ အဲ့ဒါ​ေတြရ႕ဲ အ​ေျခဘူတ အ​ေထာက္​အပ့ံမွ်သာပါ။ သို႔ျဖစ္​လို႔ အဲ့ဒီႏွစ္​ပါးကို ဝိသုဒၶိမဂ္​မွာ ပါရိဟာရိကပညာလို႔ပင္​ ​ေခၚဆိုထားပါတယ္။

အထူးမွတ္​ရန္​ကား တကယ္​အက်ဳိး႐ွိၿပီး ဘယ္​အလုပ္​နဲ႔မဆို သင္​့​ေတာ္​​ေလ်ာက္​ပတ္​တဲ့ အလုပ္​က​ေတာ့ ၀ိပႆနာျဖစ္​ပါတယ္​။ သူ႔ကို ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​လို႔လည္​း ​ေခၚပါတယ္​။ စင္​စစ္​မွာလည္​း ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ကို ထိမိ​ေအာင္​ လုပ္​ကိုင္​ထားဖူးသူဟာ သာတၳကနဲ႔ သပါၸယတို႔ကို ​ေကာင္​းသထက္​​ေကာင္​း​ေအာင္​ ​ေ႐ြးျခယ္​တတ္​​ေစဖို႔ ျပန္​​ေက်းဇူးျပဳ​ေပးပါတယ္​။

ေဂါစရသမၸဇဥ္​
==========
သမထအတြက္​ ကမၼ႒ာန္​းအာ႐ုံန႔ဲ ဝိပႆနာအတြက္​ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးတို႔မွာ မျပတ္​ႏွလုံးသြင္​းမႈန႔ဲ ႐ႈမွတ္​မႈ​ေတြဟာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ မဟာသတိပ႒ာန သုတ္​​ေတာ္​အရဆိုရင္​ သတိပ႒ာန္​ ၄ ပါးႏွင္​့တကြ အဲ့ဒါ​ေတြရ႕ဲ အာ႐ုံ ၄ ပါးကိုပင္​ ​ေယာဂီရ႕ဲ က်က္​စားရာနယ္​ပယ္​ျဖစ္​လို႔ ​ေဂါစရလို႔​ေခၚၿပီး အဲ့ဒီ အာ႐ုံ ၄ ပါးမွာ မျပတ္​ျဖစ္​​ေစအပ္​တ့ဲ မွတ္​သိမႈ အသိဉာဏ္​ကို ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

သတိပ႒ာနသံယုတ္​မွာလည္​း အထက္​က အဓိပၸါယ္​အတိုင္​းပင္​ ​ေဟာၾကား​ေတာ္​မူခ့ဲပါတယ္​။

ရဟန္​းတို႔ အဘဘုရားရ႕ဲ အပိုင္​စား အ​ေမြအႏွစ္​ ကိုယ္​ပိုင္​ျဖစ္​တ့ဲ စားက်က္​ထဲမွာ က​်က္​စားၾကပါ။ အဲ့ဒီလိုသာ က်က္​စား​ေနၾကရင္​ ကိ​ေလသာမာရ္​ဆိုတ့ဲ သူသတ္​သမားဟာ သင္​တို႔ကို ႏွိပ္​စက္​ကလူ ျပဳႏိုင္​လိမ္​့မည္​မဟုတ္​။ အဲ့ဒီက်က္​စားရာ ဆိုတာက သတိပ႒ာန္​ ၄ ပါးတို႔ပင္​တည္​း။

ဆိုခ့ဲတာ​ေတြအတိုင္​း ဝိပႆနာ​ေယာဂီဟာ ​မျပတ္​႐ႈမွတ္​​ေနရပါမယ္​။ ေ႐ွ႕သို႔သြားတ့ဲအခါ ႂကြတိုင္​း၊ လွမ္​းတိုင္​း၊ ​ေရြ႔႐ွားတိုင္​း သြားတယ္​ သြားတယ္​ဆိုၿပီး အဆက္​မျပတ္​ ​ေစ့​ေစ့စပ္​စပ္​ ႐ႈမွတ္​ရင္​းသာ သြားလာရပါမယ္​။ ​ေနာက္​သို႔ ျပန္​ဆုတ္​တ့ဲအခါမွာလည္​း နည္​းတူပင္​။

ဆိုခ့ဲတာ​ေတြ​ေၾကာင္​့ အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က "ကမၼ႒ာနႆ ပန အဝိဇဟန​ေမဝ ​ေဂါစရသမၸဇညံ"လို႔ အထပ္​ထပ္​ မိန္​႔ဆိုထားပါတယ္​။ ​ေက်ာင္​းဝင္းအ​တြင္​းအျပင္​ သြားလာရာမွန္​သမွ်​ေတြမွာ သတိမျပတ္​ သြားလာတတ္​​ေစဖို႔ ရည္​ရြယ္​ပါတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ပဲ အ႒ကထာမွာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​န႔ဲပတ္​သက္​ၿပီး ပုဂိၢဳလ္​ ၄ ပါး ခြဲျပကာ နမူနာယူႏိုင္​​ေအာင္​ ဖြင္​့ဆို႐ွင္​းျပထားခ့ဲပါတယ္​။

သမၸဇဥ္​တရားကို
၁။ အသြားသာ​ေဆာင္​ၿပီး အျပန္​မ​ေဆာင္​သူ၊
၂။ အသြားကို မ​ေဆာင္​ဘဲ အျပန္​က်မွ ​ေဆာင္​တ့ဲသူ၊
၃။ အသြားအျပန္​ ႏွစ္​ခုစလုံး မ​ေဆာင္​သူ၊
၄။ အသြားအျပန္​ ႏွစ္​ခုစလုံး ​ေဆာင္​တ့ဲသူ တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

အထက္​က ၄ မ်ဳိးထဲမွာ ၁ န့ဲ ၂ တို႔ကား အထိုက္​အ​ေလ်ာက္​ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္​။ ၃ ကား အခ်ည္​းအႏွီးသာ။ ဘာဝနာကို အာလယျပတ္​ ဝန္​ခ်ထားတာ​ေၾကာင္​့ နိကၡိတၱဓုရမည္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီပုဂၢဳိလ္​မ်ဳိးမွာ ​ေစ​ေတာခိလ​ေခၚ စိတ္​​ေျငာင္​့ ၅ စင္​း စူးဝင္​ခံ​ေနရသလို ​ေစ​ေတာဝိနိဗႏၶ​ေခၚ စိတ္​အ​ေႏွာင္​အဖြဲ႔ ၅ ခုတို႔ ​တည္​း​ေႏွာင္​ထားခံရတယ္​လို႔ ဆိုပါတယ္​။

စိတ္​​ေျငာင္​့ ၅ စင္​း
----------------------
၁။ ဘုရားကို ယုံမွားျခင္​း၊
၂။ တရားကို ယုံမွားျခင္​း၊
၃။ သံဃာကို ယုံမွားျခင္​း၊
၄။ အက်င္​့သိကၡာကို ယုံမွားျခင္​း၊
၅။ သီတင္​းသုံး​ေဖာ္​တို႔ကို အမ်က္​ထြက္​ျခင္​း တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

ဘုရားတရား၊ အမ်ားသံဃာ၊
သိကၡာတရား၊ ယုံမွား​ေလတာ။
သီတင္​း​ေဖာ္​အား၊ ထြက္​ျငား​ေဒါသာ၊
စိတ္​​ေျငာင္​့ငါး၊ ျဖစ္​ပြားရံတစ္​ခါ။

စိတ္​အ​ေႏွာင္​အဖြဲ႔ ၅ မ်ဳိး
-----------------------------
၁။ ကာမဂုဏ္​ကို ခင္​တြယ္​မႈ အားႀကီးျခင္​း၊
၂။ မိမိကိုယ္​ကို ခင္​တြယ္​မႈ အားႀကီးျခင္​း၊
၃။ ဗဟိဒၶ႐ုပ္​ သူတစ္​ပါးကိုယ္​ကို ခင္​တြယ္​မႈ အားႀကီးျခင္​း၊
၄။ ဝမ္​းဗိုက္​ကား​ေအာင္​ စားခ်င္​တိုင္​းစားျခင္​း၊
၅။ ဘယ္​​ေျပာင္​းညာျပန္​ အိပ္​စက္​မႈခ်မ္​းသာန႔ဲ မွိန္​း​ေနရတ့ဲ ခ်မ္​းသာကို ခံစား​ေနျခင္​း တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

ကာမဂုဏ၊ သယခႏၶာ၊
ဗဟိကာယ၊ သုံး၀တြယ္​တာ။
၀မ္​းဗိုက္​​ေဖာင္​းကား၊ အစားလြန္​ကာ၊
အိပ္​လြန္​ျငား၊ ငါးပါး​ေႏွာင္​ဖြဲ႕တာ။

ဆိုခ့ဲပါ ၃ ပုဂိၢဳလ္​ဟာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ ကင္​းတ့ဲပုဂၢဳိလ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ လူသာမန္​​ေတြလိုျဖစ္​​ေနၿပီး သာသနာ့အျမင္​န႔ဲၾကည္​့ရင္​ သာသနာ့အမႈိက္​ပင္​ ျဖစ္​​ေနပါ​တယ္​။

ေဂါစရသမၸဇဥ္​ရ႕ဲ အာနိသင္​မ်ား
====================
သမၸဇဥ္​ဆိုတာ အျပားအားျဖင္​့ သိျခင္​းကို​ေခၚတယ္​။ အဲ့ဒီလို သိဖို႔ရာမွာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ဟာ အ​ေရးအပါဆုံးျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ သမၸဇဥ္​အဖြင္​့ကို ဒီ​ေနရာ​ေရာက္​မွ ဆိုရပါတယ္​။ အျပားအားျဖင္​့ သိပုံအဆင္​့ဆင္​့ကား ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ျဖစ္​ပါတယ္​။

အျပားအားျဖင္​့သိပုံ ၃ ဆင္​့
---------------------------------
၁။ မွတ္​စရာ တစ္​ခုခုကို အစအဆုံးမွတ္​ႏိုင္​လာတာဟာ သခၤတလကၡဏာကို သိျခင္​းပါ။ အပိုင္​းအျခား​ေတြကို သိလာတယ္​​ေပါ့။
၂။ စ လယ္​ ဆုံး အပိုင္​းတစ္​ခုစီမွာပါတ့ဲ သ​ေဘာသဘာဝ​ေတြကို သိလာရင္​ သဘာဝလကၡဏာကို သိျခင္​းပင္​။ ဒီလကၡဏာမွာကား ျဖစ္​ျခင္​း ပ်က္​ျခင္​း​ေတြကို သိျခင္​းက အဓိကျဖစ္​ပါတယ္​။
၃။ သဘာဝလကၡဏာ​ေတြရ႕ဲ ျဖစ္​ပ်က္​ၿပီး မျမဲ၊ ဆင္​းရဲ၊ အစုိးမရ စတာ​ေတြကို ဆက္​ၿပီးသိလာတာက သာမညလကၡဏာကို သိလာျခင္​းျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒီအသိဟာ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ဝိပႆနာအသိ၊ ဝိပႆနာဉာဏ္​​ေတြလည္​း ျဖစ္​ပါတယ္​။

လကၡဏာ​ေတြ သိပုံအဆင္​့မ်ားကို ၾကည္​့ျခင္​းအားျဖင္​့ ​ေယာဂီပုဂၢဳိလ္​မ်ား တရား​ေတြ႔ရဖို႔ရာမွာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ဟာ ဘယ္​​ေလာက္​အ​ေရးပါ​ေၾကာင္​း သိသာလွပါတယ္​။ ထင္​သာျမင္​သာလည္​း ႐ွိလြန္​းလွပါတယ္​။ ပိုၿပီး စိတ္​ဝင္​စားစရာျဖစ္​​ေအာင္​လည္​း ဝတၳဳသာဓက​ေတြန႔ဲ ထပ္​မံ႐ွင္​းျပပါဦးမယ္​။

​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ကို အျပည္​့အစုံ က်င္​့သုံးတာဟာ ၄ ပုဂိၢဳလ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီပုဂၢဳိလ္​ရ႕ဲ သြားလာလႈပ္​႐ွားမႈ မွန္​သမွ် ဆြမ္​းခံ အသြားအျပန္​​ေတာင္​ မက်န္​ရစ္​ရ​ေအာင္​ က်င္​့ၾကံအားထုတ္​တာကို ဂတပစၥာဂတိကက်င္​့ဝတ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

ျမတ္​စြာဗုဒၶ႐ွင္​​ေတာ္​ရ႕ဲ လက္​ထက္​​ေတာ္​မွစကာ သာသနာ​ေတာ္​ႏွစ္​ ၉၀၀ ​ေက်ာ္​တိုင္​​ေအာင္​ ဒီဂတပစၥာဂတိကက်င္​့ဝတ္​ ျဖည္​့က်င္​့ၾကပုံကို အ႒ကထာမွာ ခမ္​းနားစြာ ​ေဖာ္​ျပထားပါတယ္​။ အဲ့ဒါ​ေတြထဲမွာ အာဠိႏၵက​ေက်ာင္​း​ေန မဟာဖုႆ​ေဒဝမ​ေထရ္​၊ ကာလဝလႅိမ႑ပ္​​ေက်ာင္​း​ေန မဟာနာဂမ​ေထရ္​၊ ကလမၺဆိပ္​ကမ္​း​ေက်ာင္​း​ေန ရဟန္​း​ေတာ္​ ၅၀ တို႔ဆိုတ့ဲ သီဟုိဠ္​ဝတၳဳ​ေတြက ထင္​႐ွားၿပီး လိုက္​နာမွတ္​သားဖြယ္​ ​ေကာင္​းလွပါတယ္​။

ဆိုခ့ဲပါ မ​ေထရ္​မ်ားဟာ ​ေက်ာင္​းတြင္​းမွာ အျမဲမျပတ္​ ႐ႈမွတ္​​ေနၾက႐ုံမက ဆြမ္​းခံသြားရာမွာပင္​ အမွတ္​မျပတ္​​ေအာင္​ ႀကိဳးစားအားထုတ္​ၾကပါတယ္​။ အ​ေရးမႀကီးရင္​ အခ်င္​းခ်င္​း စကားမ​ေျပာမိ​ေအာင္​လည္​း ကတိက၀တ္​ ထားၾကပါတယ္​။ ဆြမ္​းခံသြားရင္​း စကားမ​ေျပာမိ​ေအာင္​ ​ေရငုံသြားၾကတယ္​။ ဒကာမ်ားရ႕ဲ အ​ေမးစကား႐ွိမွ ​ေရကို မ်ဳိခ​်ၿပီး ျပန္​​ေျဖၾကပါတယ္​။ ​ေမးသူမ႐ွိက အျပန္လမ္​းရ႕ဲ ရြာအျပင္​​ေရာက္​မ​ွ ​ေထြးထုတ္​ၾကပါတယ္​။

ဒီ​ေနရာမွာ မွတ္​သားဖြယ္​ စကားခ်ပ္​ပါမယ္​။ ဒကာမ်ား​ေမးတ့ဲ စကားကို ျပန္​မ​ေျဖဆိုၿပီး ဝစီပိတ္​က်င္​့ပါက ရဟန္​းမွာ အာပတ္​သင္​့​လို႔ ဝစီပိတ္​အဓိ႒ာန္​ျခင္​း၊ ကတိက၀တ္​ျပဳျခင္​းတို႔ကား မအပ္​စပ္​​ေၾကာင္​း မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက မွတ္​ခ်က္​ျပဳပါတယ္​။ ႐ွင္​​ေတာ္​ဗုဒၶ လက္​ထက္​​ေတာ္​တုန္​းက ရဟန္​း​ေတာ္​​ေတြ ၀စီပိတ္​အက်င္​့မ်ားၾကလို႔ ဒကာ ဒကာမ​ေတြ ​ေမးတိုင္​း ဘုရား႐ွင္​ကခ်ည္​း ​ေျဖၾကား​ေပး​ေတာ္​မူ​ေနရတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ၀စီပိတ္​အက်င္​့ကို ပယ္​ဖ်က္​တ့ဲ ပဝါရဏာကို ပညတ္​​ေတာ္​မူခ႔ဲရပါတယ္​ ဆိုတာဟာလည္​း ရဟန္​း​ေတာ္​မ်ားအ​ေနန႔ဲ မျဖစ္​မ​ေန သတိထားရမ႕ဲအခ်က္​​ေပ​ေပါ့။

ဆြမ္​းစားစဥ္​ ကမၼ႒ာန္​းလက္​မ့ဲ မျဖစ္​​ေစ​ေရးအတြက္​ ဆင္​ျခင္​ပုံမ်ားကိုလည္​း အ႒ကထာဆရ​ာေတာ္​က ထည္​့သြင္​းျပဆိုထားပါတယ္​။ အာဟာ​ေရ ပဋိကူလသညာကို ျဖစ္​​ေစရန္​ လွည္​းဆီထည္​့တ့ဲဥပမာ၊ အနာ​ေဆးလိမ္​းတ့ဲဥပမာ၊ ရင္​​ေသြးသားငယ္​ရ႕ဲ အသားကို စားရတ့ဲဥပမာတို႔န႔ဲ ​ေနဝဒဝါယ စတ့ဲ အက်ဳိး ၈ ပါးတို႔ကို ဆင္​ျခင္​ရပါမယ္​။

ဆိုခ့ဲတာ​ေတြဟာ ဣရိယာပထပိုင္​းက "ယထာ ယထာ ဝါ ပနႆ ကာ​ေယာ ပဏိဟိ​ေတာ ​ေဟာတိ။ တထာ နံ ပဇာနာတိ။" ဆိုတ့ဲ ပါဠိ​ေတာ္​အတိုင္​း ႐ႈမွတ္​မႈမ်ားန႔ဲ တူညီ​ေနပါတယ္​။ မဟာစည္​နည္​းမွာကား အ​ေထြ​ေထြမွတ္​ထဲ ပါဝင္​ပါမယ္​။

ထူးျခားတာက ဒီသမၸဇညပိုင္​းမွာ အမူအရာမ်ားကို နာမည္​တပ္​ၿပီး ​ေဟာၾကားထားျခင္​းပင္​။ စင္​စစ္​မွာ အဲ့ဒီနာမည္​​ေတြကလည္​း အ​ေသးစိတ္​အမူအရာ​ေတြထဲမွာ ပါဝင္​ၿပီးျဖစ္​ပါတယ္​။ မွတ္​သားဖြယ္​အျဖစ္​ ​ေဒသနာစဥ္​ကို ​ေဖာ္​ျပ​ေပးပါဦးမယ္​။

ျပဆိုမ့ဲအခါ​ေတြမွာ သိလ်က္​ျပဳရပါမယ္​။
၁။ ​ေ႐ွး႐ႈသြားတ့ဲအခါန႔ဲ ​ေနာက္​ဆုတ္​သြားတ့ဲအခါ​ေတြ၊
၂။ ​ေ႐ွ႕႐ႈၾကည္​့တ့ဲအခါန႔ဲ ​ေစာင္​းင့ဲၾကည္​့တ့ဲအခါ​ေတြ၊
၃။ လက္​​ေျခကို ​ေကြးတ့ဲအခါန႔ဲ ဆန္​႔တ့ဲအခါ​ေတြ၊
၄။ ဒုကုဋ္​ သပိတ္​ သကၤန္​းမ်ားကို ​ေဆာင္​ယူဝတ္​႐ုံတ့ဲအခါ​ေတြ၊
၅။ စား ​ေသာက္​ လ်က္​တ့ဲအခါ​ေတြ၊
၆။ က​်င္​ႀကီး က်င္​ငယ္​စြန္​႔တ႔ဲအခါ​ေတြ၊
၇။ သြား ရပ္​ ထိုင္​ ​အိပ္​​ေပ်ာ္​ ႏိုးထ စကား​ေျပာ ဆိတ္​ဆိတ္​​ေန အစ႐ွိတ့ဲအခါ​ေတြ။

သိလ်က္​ျပဳတယ္​ဆိုတာ အျပားအားျဖင္​့ သိၿပီး လုပ္​ကိုင္​​ေဆာင္​ရြက္​ျခင္​းပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​မွာ အျပားအားျဖင္​့သိပုံ ၂ မ်ဳိးပါဝင္​ၿပီး ​ေနာက္​ဆုံးသိပုံက​ေတာ့ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ထဲ ပါဝင္​ပါမယ္​။

ေဂါစရသမၸဇဥ္​မွ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​သုိ႔
==========================
​ေ႐ွ႕သို႔သြားတိုင္​း ​ေနာက္​သို႔ဆုတ္​တိုင္​း ယိမ္​းယိုင္​လႈပ္​႐ွားတိုင္​း ​ေစ့​ေစ့စပ္​စပ္​ မျပတ္​သိမႈက ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ​ဒီသမၸဇဥ္​ ထက္​သန္​ အားျပည္​့လာတ့ဲအခါ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ ​ေခၚ မ​ေတြမ​ေဝတ့ဲ အသိဉာဏ္​က အလိုလိုပင္​ ျဖစ္​​ေပၚလာပါတယ္​။ အဲ့ဒီလို ​ေျပာင္​းလဲသိျမင္​လာပုံကို မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက​ ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ​ေဆာင္​ပုဒ္​ ​ေရးစီ​ေတာ္​မူခ့ဲပါတယ္​။

​ေပၚတိုင္​းမျပတ္​ ႐ႈမွတ္​​ေနလွ်င္​၊
႐ုပ္​နာမ္​ႏွစ္​မ်ဳိး ​ေၾကာင္​းက်ဳိးသိျမင္​။
မျမဲဆင္​းရဲ ဉာဏ္​ထဲ​ေပၚလြင္​၊
အနတၱ သိရနိဗၺာန္​ဝင္​။

အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ဆိုတာ "အသမၼဳယွနံ အသ​ေမၼာဟသမၸဇညံ"စတ့ဲ အ႒ကထာအဖြင္​့အရ ​ေ႐ွ႕သို႔သြားမႈ စတာ​ေတြကို မ​ေတြ​ေဝျခင္​း၊ အမွန္​အတိုင္​းသိျခင္​းပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။ သိပုံ​ေတြကို အက်ဥ္​းခ်ဳပ္​ၿပီး တင္​ျပပါဦးမယ္​။

​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ ထက္​သန္​အား​ေကာင္​းလာတ့ဲအခါ သုံးသပ္​ဆင္​ျခင္​မႈ သမၼသနဉာဏ္​ ျဖစ္​​ေပၚလာပါတယ္​။ ဒီအခါမွစၿပီး အထူး​ေကာင္​းမြန္​​ေနတ့ဲ ႐ႈမွတ္​ခ​်က္​မ်ားအ​ေပၚ မ်က္​စိလည္​ ​ေျပသြားသလို မ​ေတြမ​ေဝ​ေတာ့ဘဲ ႐ွင္​းလင္​းစြာ သိသိသြားတယ္​။ သိသြားပုံမွာ ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ျဖစ္​ပါတယ္​။

သြားတယ္​ သြားတယ္​စသျဖင္​့ မွတ္​​ေနရင္​းပင္​ သြားမယ္​လို႔ ၾကံတ့ဲစိတ္​ ျဖစ္​​ေပၚၿပီး ခ်ဳပ္​​ေပ်ာက္​သြားတာကို မ်က္​ဝါးထင္​ထင္​ သိျမင္​လာတယ္​။ အဲ့ဒီစိတ္​​ေၾကာင္​့ ​ေတာင္​့တင္​းမႈ လႈပ္​႐ွားမႈ အဆင္​့ဆင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာတာကို မ​်က္​​ေမွာက္​​ေတြ႔ၿပီး သိလာတယ္​။ အဲ့ဒီ​ေတာင္​့တင္​းမႈ စတာ​ေတြ​ေၾကာင္​့ တစ္​ကိုယ္​လုံး႐ွိ ႐ုပ္​အ​ေပါင္​း​ေတြ တ​ေရြ႔​ေရြ႔ခ်င္​း ​ေရြ႔႐ွားၿပီး ျဖစ္​ပ​်က္​သြားတာကိုလည္​း ထင္​ထင္​ရွားရွား သိလာပါတယ္​။ ဆိုခ့ဲတာ​ေတြအတိုင္​း သိျမင္​လာတ့ဲ ​ေယာဂီဟာ အမူအရာမ်ားန႔ဲ ၾကံစည္​စိတ္​တို႔ အပိုင္​းပိုင္​း အျပတ္​ျပတ္​ျဖစ္​ၿပီး ကုန္​​ေပ်ာက္​ ကုန္​​ေပ်ာက္​သြားတာကို မ်က္​​ေမွာက္​​ေတြ႔ၿပီး သိလာပါတယ္​။

ဒီအခါ ​ေယာဂီဟာ "သြားမႈစတာ​ေတြကို ျပဳတတ္​တ့ဲ အတၱ​ေကာင္​ ငါ​ေကာင္​ကား မ႐ွိၿပီ။ ခဏမစဲ ျဖစ္​ပ်က္​​ေျပာင္​းလဲ​ေနတ့ဲ ႐ုပ္​နာမ္​၊ သ​ေဘာတရားမွ်သာ ႐ွိပါတယ္​။ မျမဲ ဆင္​းရဲ​ေတြခ်ည္​းသာျဖစ္​တယ္​။ သြားခ်င္​မႈန႔ဲ သြားမႈစတာ​ေတြဟာလည္​း သ​ေဘာတရား​ေတြရ႕ဲ အမူအရာမွ်သာျဖစ္​တယ္​"လို႔ ဆုံးျဖတ္​ခ်က္​ ခ်ႏိုင္​လာပါ​တယ္​။ အဲ့ဒီဆုံးျဖတ္​ႏိုင္​မႈ စြမ္​းရည္​ထူးဟာ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ပါ။

သိျမင္​ႏိုင္​မႈစြမ္​းရည္​​ေတြ အဆင္​့ဆင္​့ တိုးတက္​​ေျပာင္​းလဲျခင္​းမ်ားဟာ ဝိပႆနာဉာဏ္​​ေတြ အဆင္​့ဆင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာျခင္​းပင္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

သမၸဇညပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ(၃၀ /၁ /၂၀၁၇) (၁ /၂ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment