(၈)
သမၸဇညပိုင္း
========
သမၸဇဥ္န႔ဲစပ္ သိမွတ္စရာ
================
သမၸဇညအေၾကာင္း ေျပာေတာ့မယ္ဆိုရင္ သမၸဇညတရား ၄ ပါးက မပါအျဖစ္။ သူ႐ုိ႔ကို အေၾကအလည္ျဖစ္ေအာင္ အရင္ဆုံး ႐ွင္းျပဖို႔လည္း လိုပါမယ္။ တရားအားထုတ္တ့ဲ ေယာဂီအေဟာင္းအသစ္ အားလုံးအတြက္ အေရးႀကီးလို႔ပါ။
သမၸဇညတရား ၄ ပါး
--------------------------
၁။ သာတၳကသမၸဇဥ္
အက်ဳိး႐ွိလား၊ မ႐ွိလား၊ စဥ္းစားတာကသာတၳက။
၂။ သပၸါယသမၸဇဥ္
သင့္ေတာ္ရ႕ဲလား၊ မေတာ္လား၊ စဥ္းစားတာကသပၸါယ။
၃။ ေဂါစရသမၸဇဥ္
႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ရပ္၊ စဥ္မျပတ္၊ ႐ႈမွတ္တာကေဂါစရ။
၄။ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္
မျမဲဆင္းရဲ၊ သေဘာပဲ၊ အသိကြဲတာကအသေမၼာဟ။
သာတၳကသမၸဇဥ္
==========
သတိပ႒ာန္လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ တင္ပလႅင္ေခြၿပီး ၿငိမ္သက္စြာ ထိုင္ေနတဲ့ အမူအရာကို ေျပးျမင္ၾကပါတယ္။ ဒါကို မွားသလားလို႔ ေမးရင္ မမွားပါဘူး။ သို႔ေပမင့္ ဖြင့္ဆိုခ်က္က ျပည့္စုံၿပီးလားဆိုေတာ့ မျပည့္စုံေသး။
ဟုတ္ပါတယ္။ ေန႔စဥ္သြားလာလႈပ္႐ွားမႈမွန္သမွ်ကို သတိကပ္ၿပီး လုပ္ကိုင္တတ္ပါမွ သတိပ႒ာန္အားထုတ္ျခင္းဟာ အလ်ဥ္းျပည့္စုံမွာပါ။ သို႔ေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္ဆိုတာ သံသရာထြက္ရပ္လမ္းတင္မက မ်က္ေမွာက္ဘ၀ ျပည့္စုံခ်မ္းသာေရးေတြ အားလုံးအတြက္လည္းပဲ အားထုတ္သင့္ၾကပါေပတယ္။
ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ျပဳမူ ေျပာဆို ေတြးႀကံ ေနၾကတဲ့ ကံသုံးပါးဟာ...
(က) ဘ၀တိုးတက္ျပည့္စုံျခင္းနဲ႔ နိမ့္က်သြားျခင္းေတြကို ဖန္တီးေပးေနၾကတယ္။
(ခ) ေရာဂါဘယ ထူေျပာျခင္းနဲ႔ က်န္းမာရန္ကင္း ေပ်ာ္႐ႊင္ျခင္းတို႔ဆိုတဲ့ ကံသုံးပါးရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြကို လက္ေဆာင္ေပးၾကတယ္။
(ဂ) တမလြန္ဘ၀နဲ႔ သံသရာသြားလမ္း မကန္႔သတ္ႏိုင္ေသး၊ အဆုံးမသတ္ႏိုင္ေသးသူေတြကို အေကာင္း အဆိုးေတြဆီ ဆြဲေခၚပို႔ေဆာင္ေပးတတ္ၾကတယ္။
(ဃ) သံသရာလမ္းနဲ႔ နိဗၺာန္ေသာင္ကမ္းတို႔ အနီးအေ၀းေတြကို ကန္႔သတ္ေပၾကတယ္။
ကံသုံးပါးတို႔ရဲ႕ အက်ဳိးဆက္ေတြဟာ ဆိုခဲ့တာေတြထက္မက မ်ားျပားစြာ က်န္႐ွိေနၾကပါလိမ့္ဦးမယ္။ နည္းတူပင္ ေတြးဆယူၾကပါေလ။
ဆိုခဲ့သလို အေကာင္း အဆိုးေတြ ဒြန္တြဲလိုက္ပါေနၾကတဲ့ ကံသုံးပါးတို႔ကို ပရမ္းပတာ လုပ္သင့္ၾကပါရဲ႕လား။ စိတ္ထင္တိုင္း ႀကဲသင့္ၾကပါရဲ႕လား။
အထက္ပါ ေမးခြန္းေတြကို သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္က အတိအလင္း ျငင္းဆိုထားပါတယ္။ က်င့္စဥ္မွာက အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိ ေသခ်ာစဥ္းစား ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီးမွ လုပ္ကိုင္ၾကပါလို႔ ၫြန္ၾကားထားပါတယ္။ ဘ၀သံသရာနဲ႔ ခ်ီၿပီး အေရးပါေနပါတယ္ဆိုတဲ့ ကံသုံးပါးကို အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိေလာက္ စဥ္းစားေ႐ြးခ်ယ္လိုက္႐ုံနဲ႔ ဘ၀တစ္ဆစ္ခ်ဳိး ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္သလို သံသရာစက္ရဟတ္လည္း တိကနဲျပတ္ေတာက္ သြားႏိုင္ေသးသမို႔ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္ရဲ႕ ၫြန္ၾကားခ်က္ဟာ တန္ဖိုးေတာင္မွ ျဖတ္ႏိုင္ပါေတာ့မယ္မထင္။
ဆိုလိုတာက ကံသုံးပါးကို လုပ္ကိုင္ခါနီးတိုင္း သတိကပ္ၿပီး အက်ဳိး႐ွိလား၊ မ႐ွိဘူးလားလို႔ စဥ္းစားေတြးဆျခင္းဟာလည္း သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္ပင္ ျဖစ္ပါတယ္ဟူလို။
သို႔ျဖစ္လို႔ ကိစၥတစ္ခုခုကို ျပဳမူေဆာင္႐ြက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ ဘာမွမလုပ္ရေသးခင္ အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိ အရင္စဥ္းစားဆင္ျခင္ရပါမယ္။ အက်ဳိး႐ွိမွသာ ျပဳမူေဆာင္႐ြက္သင့္ပါတယ္။ အက်ဳိးမ႐ွိက မျပဳအပ္။ အဲ့ဒီလို မျပဳမူေသးခင္ အရင္ဦးစြာ စဥ္းစားဆင္ျခင္ျခင္းဟာ သာတၳကသမၸဇဥ္ျဖစ္ပါတယ္။
သပါၸယသမၸဇဥ္
==========
သပၸါယသမၸဇဥ္အတြက္ ထပ္ဆင့္ကြဲျပားသြားတ့ဲ အဂၤါရပ္ေတြကိုလည္း မွတ္သားထားသင့္ၾကပါတယ္။ ဒါမွသာ သာတၳကဆိုတဲ့ ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ေစတဲ့ အလုပ္ျဖစ္႐ုံသာမက သပၸါယ တကယ္ျဖစ္ မျဖစ္ကို ခြဲျခားနားလည္ ႏိုင္ပါမယ္။ အက်ဳိး႐ွိေအာင္လည္း အသုံးခ်ႏိုင္ပါမယ္။
သပၸါယ ၄ မ်ဳိး
-----------------
၁။ ဥတုသပၸါယ
ပူမႈ ေအးမႈ၊ ေလ်ာ္ေအာင္ျပဳ၊ ဥတုသပၸါယေခၚပါသည္။
၂။ ေဘာဇနသပၸါယ
သင့္ေလ်ာ္တာမွ်၊ ခ်င့္စားက၊ ေဘာဇနသပၸါယေခၚပါသည္။
၃။ ပုဂၢလသပၸါယ
ေကာင္းတာကိုမွ်၊ တြဲလုပ္ၾက၊ ပုဂၢလသပၸါယေခၚပါသည္။
၄။ အာဝါသသပၸါယ
ေဘးရန္ေဝးရ၊ ပူေအးမွ်၊ အာဝါသသပၸါယေခၚပါသည္။
အထက္မွာဆိုခ့ဲတ့ဲ သမၸဇညတရား ၄ ပါးတို႔တြင္ ကိုယ္စီတန္ဖိုးမ်ား ႐ွိၾကပါတယ္။ တစ္ပါးခ်င္စီရ႕ဲ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို ထဲထဲဝင္ဝင္ သိ႐ွိထားပါမွ ထိထိမိမိ အသုံးခ်ႏိုင္ၾကမွာပါ။
တစ္ခ်ဳိ႕အလုပ္ေတြက အက်ဳိး႐ွိေပမ့ဲ မလုပ္သင့္တာေတြ ႐ွိေနတတ္တယ္။ သင့္ မသင့္ ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆရပါမယ္။ သင့္ရင္ ျပဳလုပ္အပ္သလို မသင့္ရင္ မျပဳလုပ္ရပါ။ အဲ့ဒီလို ဆင္ျခင္သုံးသပ္တာက သပၸါယသမၸဇဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာေတြန႔ဲ ဆက္ၿပီး႐ွင္းျပပါမယ္။
ဘုရားဖူးျခင္းဟာ ေကာင္းေပမ့ဲ လူစည္ကားလြန္းတ့ဲ ဘုရားပြဲလို အခ်ိန္မ်ဳိးဟာ အက်ဳိးမမ်ားပါ။ အသုဘ႐ႈတာ ေကာင္းေပမ့ဲ ေယာက်္ားတစ္ေယာက္က ေလာေလာလတ္လတ္ ဆုံးထားတ့ဲ မိန္းမပ်ဳိအေလာင္းကို ႐ႈတာက်ေတာ့ အက်ဳိးမမ်ားပါ။ တရားေဟာျခင္းဟာ ေကာင္းေပမ့ဲ ေလာကီေရးရာ ကိစၥေတြကို ေဆြးေႏြးတ့ဲေနရာ၊ အလုပ္ကိစၥ ႐ႈပ္ေထြးတ့ဲေနရာ၊ ဆန္႔က်င္ဘက္လိင္တစ္ေယာက္ထဲန႔ဲ ဆိတ္ကြယ္ရာေနရာတို႔တြင္ ေဟာေျပာျခင္းကား အက်ဳိးမမ်ားပါ။
ဆိုခ့ဲပါ သမၸဇဥ္တရားႏွစ္ပါးဟာ ေလာကီေလာကုတ္ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးအတြက္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။ ေလာကီေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာေတြကို ေဆာင္ၾကဥ္းေပးႏိုင္သလို သမထ ဝိပႆနာ ဘာဝနာအားထုတ္သူမ်ားကိုလည္း သမာဓိ ပညာေတြ လ်င္ျမန္စြာ ျပည့္စုံေစႏိုင္ပါတယ္။
သို႔ေပမင့္ ဆိုခ့ဲပါ သမၸဇဥ္ႏွစ္ပါးဟာ သမထ ဝိပႆနာေတြ မဟုတ္ေသး။ အဲ့ဒါေတြရ႕ဲ အေျခဘူတ အေထာက္အပ့ံမွ်သာပါ။ သို႔ျဖစ္လို႔ အဲ့ဒီႏွစ္ပါးကို ဝိသုဒၶိမဂ္မွာ ပါရိဟာရိကပညာလို႔ပင္ ေခၚဆိုထားပါတယ္။
အထူးမွတ္ရန္ကား တကယ္အက်ဳိး႐ွိၿပီး ဘယ္အလုပ္နဲ႔မဆို သင့္ေတာ္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ အလုပ္ကေတာ့ ၀ိပႆနာျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ကို ေဂါစရသမၸဇဥ္လို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ စင္စစ္မွာလည္း ၀ိပႆနာဆိုတဲ့ ေဂါစရသမၸဇဥ္ကို ထိမိေအာင္ လုပ္ကိုင္ထားဖူးသူဟာ သာတၳကနဲ႔ သပါၸယတို႔ကို ေကာင္းသထက္ေကာင္းေအာင္ ေ႐ြးျခယ္တတ္ေစဖို႔ ျပန္ေက်းဇူးျပဳေပးပါတယ္။
ေဂါစရသမၸဇဥ္
==========
သမထအတြက္ ကမၼ႒ာန္းအာ႐ုံန႔ဲ ဝိပႆနာအတြက္ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးတို႔မွာ မျပတ္ႏွလုံးသြင္းမႈန႔ဲ ႐ႈမွတ္မႈေတြဟာ ေဂါစရသမၸဇဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ မဟာသတိပ႒ာန သုတ္ေတာ္အရဆိုရင္ သတိပ႒ာန္ ၄ ပါးႏွင့္တကြ အဲ့ဒါေတြရ႕ဲ အာ႐ုံ ၄ ပါးကိုပင္ ေယာဂီရ႕ဲ က်က္စားရာနယ္ပယ္ျဖစ္လို႔ ေဂါစရလို႔ေခၚၿပီး အဲ့ဒီ အာ႐ုံ ၄ ပါးမွာ မျပတ္ျဖစ္ေစအပ္တ့ဲ မွတ္သိမႈ အသိဉာဏ္ကို ေဂါစရသမၸဇဥ္လို႔ ေခၚပါတယ္။
သတိပ႒ာနသံယုတ္မွာလည္း အထက္က အဓိပၸါယ္အတိုင္းပင္ ေဟာၾကားေတာ္မူခ့ဲပါတယ္။
ရဟန္းတို႔ အဘဘုရားရ႕ဲ အပိုင္စား အေမြအႏွစ္ ကိုယ္ပိုင္ျဖစ္တ့ဲ စားက်က္ထဲမွာ က်က္စားၾကပါ။ အဲ့ဒီလိုသာ က်က္စားေနၾကရင္ ကိေလသာမာရ္ဆိုတ့ဲ သူသတ္သမားဟာ သင္တို႔ကို ႏွိပ္စက္ကလူ ျပဳႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္။ အဲ့ဒီက်က္စားရာ ဆိုတာက သတိပ႒ာန္ ၄ ပါးတို႔ပင္တည္း။
ဆိုခ့ဲတာေတြအတိုင္း ဝိပႆနာေယာဂီဟာ မျပတ္႐ႈမွတ္ေနရပါမယ္။ ေ႐ွ႕သို႔သြားတ့ဲအခါ ႂကြတိုင္း၊ လွမ္းတိုင္း၊ ေရြ႔႐ွားတိုင္း သြားတယ္ သြားတယ္ဆိုၿပီး အဆက္မျပတ္ ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ႐ႈမွတ္ရင္းသာ သြားလာရပါမယ္။ ေနာက္သို႔ ျပန္ဆုတ္တ့ဲအခါမွာလည္း နည္းတူပင္။
ဆိုခ့ဲတာေတြေၾကာင့္ အ႒ကထာဆရာေတာ္က "ကမၼ႒ာနႆ ပန အဝိဇဟနေမဝ ေဂါစရသမၸဇညံ"လို႔ အထပ္ထပ္ မိန္႔ဆိုထားပါတယ္။ ေက်ာင္းဝင္းအတြင္းအျပင္ သြားလာရာမွန္သမွ်ေတြမွာ သတိမျပတ္ သြားလာတတ္ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ပဲ အ႒ကထာမွာ ေဂါစရသမၸဇဥ္န႔ဲပတ္သက္ၿပီး ပုဂိၢဳလ္ ၄ ပါး ခြဲျပကာ နမူနာယူႏိုင္ေအာင္ ဖြင့္ဆို႐ွင္းျပထားခ့ဲပါတယ္။
သမၸဇဥ္တရားကို
၁။ အသြားသာေဆာင္ၿပီး အျပန္မေဆာင္သူ၊
၂။ အသြားကို မေဆာင္ဘဲ အျပန္က်မွ ေဆာင္တ့ဲသူ၊
၃။ အသြားအျပန္ ႏွစ္ခုစလုံး မေဆာင္သူ၊
၄။ အသြားအျပန္ ႏွစ္ခုစလုံး ေဆာင္တ့ဲသူ တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
အထက္က ၄ မ်ဳိးထဲမွာ ၁ န့ဲ ၂ တို႔ကား အထိုက္အေလ်ာက္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။ ၃ ကား အခ်ည္းအႏွီးသာ။ ဘာဝနာကို အာလယျပတ္ ဝန္ခ်ထားတာေၾကာင့္ နိကၡိတၱဓုရမည္ပါတယ္။ အဲ့ဒီပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးမွာ ေစေတာခိလေခၚ စိတ္ေျငာင့္ ၅ စင္း စူးဝင္ခံေနရသလို ေစေတာဝိနိဗႏၶေခၚ စိတ္အေႏွာင္အဖြဲ႔ ၅ ခုတို႔ တည္းေႏွာင္ထားခံရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
စိတ္ေျငာင့္ ၅ စင္း
----------------------
၁။ ဘုရားကို ယုံမွားျခင္း၊
၂။ တရားကို ယုံမွားျခင္း၊
၃။ သံဃာကို ယုံမွားျခင္း၊
၄။ အက်င့္သိကၡာကို ယုံမွားျခင္း၊
၅။ သီတင္းသုံးေဖာ္တို႔ကို အမ်က္ထြက္ျခင္း တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဘုရားတရား၊ အမ်ားသံဃာ၊
သိကၡာတရား၊ ယုံမွားေလတာ။
သီတင္းေဖာ္အား၊ ထြက္ျငားေဒါသာ၊
စိတ္ေျငာင့္ငါး၊ ျဖစ္ပြားရံတစ္ခါ။
စိတ္အေႏွာင္အဖြဲ႔ ၅ မ်ဳိး
-----------------------------
၁။ ကာမဂုဏ္ကို ခင္တြယ္မႈ အားႀကီးျခင္း၊
၂။ မိမိကိုယ္ကို ခင္တြယ္မႈ အားႀကီးျခင္း၊
၃။ ဗဟိဒၶ႐ုပ္ သူတစ္ပါးကိုယ္ကို ခင္တြယ္မႈ အားႀကီးျခင္း၊
၄။ ဝမ္းဗိုက္ကားေအာင္ စားခ်င္တိုင္းစားျခင္း၊
၅။ ဘယ္ေျပာင္းညာျပန္ အိပ္စက္မႈခ်မ္းသာန႔ဲ မွိန္းေနရတ့ဲ ခ်မ္းသာကို ခံစားေနျခင္း တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ကာမဂုဏ၊ သယခႏၶာ၊
ဗဟိကာယ၊ သုံး၀တြယ္တာ။
၀မ္းဗိုက္ေဖာင္းကား၊ အစားလြန္ကာ၊
အိပ္လြန္ျငား၊ ငါးပါးေႏွာင္ဖြဲ႕တာ။
ဆိုခ့ဲပါ ၃ ပုဂိၢဳလ္ဟာ ေဂါစရသမၸဇဥ္ ကင္းတ့ဲပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ပါတယ္။ လူသာမန္ေတြလိုျဖစ္ေနၿပီး သာသနာ့အျမင္န႔ဲၾကည့္ရင္ သာသနာ့အမႈိက္ပင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေဂါစရသမၸဇဥ္ရ႕ဲ အာနိသင္မ်ား
====================
သမၸဇဥ္ဆိုတာ အျပားအားျဖင့္ သိျခင္းကိုေခၚတယ္။ အဲ့ဒီလို သိဖို႔ရာမွာ ေဂါစရသမၸဇဥ္ဟာ အေရးအပါဆုံးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သမၸဇဥ္အဖြင့္ကို ဒီေနရာေရာက္မွ ဆိုရပါတယ္။ အျပားအားျဖင့္ သိပုံအဆင့္ဆင့္ကား ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
အျပားအားျဖင့္သိပုံ ၃ ဆင့္
---------------------------------
၁။ မွတ္စရာ တစ္ခုခုကို အစအဆုံးမွတ္ႏိုင္လာတာဟာ သခၤတလကၡဏာကို သိျခင္းပါ။ အပိုင္းအျခားေတြကို သိလာတယ္ေပါ့။
၂။ စ လယ္ ဆုံး အပိုင္းတစ္ခုစီမွာပါတ့ဲ သေဘာသဘာဝေတြကို သိလာရင္ သဘာဝလကၡဏာကို သိျခင္းပင္။ ဒီလကၡဏာမွာကား ျဖစ္ျခင္း ပ်က္ျခင္းေတြကို သိျခင္းက အဓိကျဖစ္ပါတယ္။
၃။ သဘာဝလကၡဏာေတြရ႕ဲ ျဖစ္ပ်က္ၿပီး မျမဲ၊ ဆင္းရဲ၊ အစုိးမရ စတာေတြကို ဆက္ၿပီးသိလာတာက သာမညလကၡဏာကို သိလာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအသိဟာ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိပႆနာအသိ၊ ဝိပႆနာဉာဏ္ေတြလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
လကၡဏာေတြ သိပုံအဆင့္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ား တရားေတြ႔ရဖို႔ရာမွာ ေဂါစရသမၸဇဥ္ဟာ ဘယ္ေလာက္အေရးပါေၾကာင္း သိသာလွပါတယ္။ ထင္သာျမင္သာလည္း ႐ွိလြန္းလွပါတယ္။ ပိုၿပီး စိတ္ဝင္စားစရာျဖစ္ေအာင္လည္း ဝတၳဳသာဓကေတြန႔ဲ ထပ္မံ႐ွင္းျပပါဦးမယ္။
ေဂါစရသမၸဇဥ္ကို အျပည့္အစုံ က်င့္သုံးတာဟာ ၄ ပုဂိၢဳလ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီပုဂၢဳိလ္ရ႕ဲ သြားလာလႈပ္႐ွားမႈ မွန္သမွ် ဆြမ္းခံ အသြားအျပန္ေတာင္ မက်န္ရစ္ရေအာင္ က်င့္ၾကံအားထုတ္တာကို ဂတပစၥာဂတိကက်င့္ဝတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။
ျမတ္စြာဗုဒၶ႐ွင္ေတာ္ရ႕ဲ လက္ထက္ေတာ္မွစကာ သာသနာေတာ္ႏွစ္ ၉၀၀ ေက်ာ္တိုင္ေအာင္ ဒီဂတပစၥာဂတိကက်င့္ဝတ္ ျဖည့္က်င့္ၾကပုံကို အ႒ကထာမွာ ခမ္းနားစြာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အဲ့ဒါေတြထဲမွာ အာဠိႏၵကေက်ာင္းေန မဟာဖုႆေဒဝမေထရ္၊ ကာလဝလႅိမ႑ပ္ေက်ာင္းေန မဟာနာဂမေထရ္၊ ကလမၺဆိပ္ကမ္းေက်ာင္းေန ရဟန္းေတာ္ ၅၀ တို႔ဆိုတ့ဲ သီဟုိဠ္ဝတၳဳေတြက ထင္႐ွားၿပီး လိုက္နာမွတ္သားဖြယ္ ေကာင္းလွပါတယ္။
ဆိုခ့ဲပါ မေထရ္မ်ားဟာ ေက်ာင္းတြင္းမွာ အျမဲမျပတ္ ႐ႈမွတ္ေနၾက႐ုံမက ဆြမ္းခံသြားရာမွာပင္ အမွတ္မျပတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ၾကပါတယ္။ အေရးမႀကီးရင္ အခ်င္းခ်င္း စကားမေျပာမိေအာင္လည္း ကတိက၀တ္ ထားၾကပါတယ္။ ဆြမ္းခံသြားရင္း စကားမေျပာမိေအာင္ ေရငုံသြားၾကတယ္။ ဒကာမ်ားရ႕ဲ အေမးစကား႐ွိမွ ေရကို မ်ဳိခ်ၿပီး ျပန္ေျဖၾကပါတယ္။ ေမးသူမ႐ွိက အျပန္လမ္းရ႕ဲ ရြာအျပင္ေရာက္မွ ေထြးထုတ္ၾကပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ မွတ္သားဖြယ္ စကားခ်ပ္ပါမယ္။ ဒကာမ်ားေမးတ့ဲ စကားကို ျပန္မေျဖဆိုၿပီး ဝစီပိတ္က်င့္ပါက ရဟန္းမွာ အာပတ္သင့္လို႔ ဝစီပိတ္အဓိ႒ာန္ျခင္း၊ ကတိက၀တ္ျပဳျခင္းတို႔ကား မအပ္စပ္ေၾကာင္း မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက မွတ္ခ်က္ျပဳပါတယ္။ ႐ွင္ေတာ္ဗုဒၶ လက္ထက္ေတာ္တုန္းက ရဟန္းေတာ္ေတြ ၀စီပိတ္အက်င့္မ်ားၾကလို႔ ဒကာ ဒကာမေတြ ေမးတိုင္း ဘုရား႐ွင္ကခ်ည္း ေျဖၾကားေပးေတာ္မူေနရတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ၀စီပိတ္အက်င့္ကို ပယ္ဖ်က္တ့ဲ ပဝါရဏာကို ပညတ္ေတာ္မူခ႔ဲရပါတယ္ ဆိုတာဟာလည္း ရဟန္းေတာ္မ်ားအေနန႔ဲ မျဖစ္မေန သတိထားရမ႕ဲအခ်က္ေပေပါ့။
ဆြမ္းစားစဥ္ ကမၼ႒ာန္းလက္မ့ဲ မျဖစ္ေစေရးအတြက္ ဆင္ျခင္ပုံမ်ားကိုလည္း အ႒ကထာဆရာေတာ္က ထည့္သြင္းျပဆိုထားပါတယ္။ အာဟာေရ ပဋိကူလသညာကို ျဖစ္ေစရန္ လွည္းဆီထည့္တ့ဲဥပမာ၊ အနာေဆးလိမ္းတ့ဲဥပမာ၊ ရင္ေသြးသားငယ္ရ႕ဲ အသားကို စားရတ့ဲဥပမာတို႔န႔ဲ ေနဝဒဝါယ စတ့ဲ အက်ဳိး ၈ ပါးတို႔ကို ဆင္ျခင္ရပါမယ္။
ဆိုခ့ဲတာေတြဟာ ဣရိယာပထပိုင္းက "ယထာ ယထာ ဝါ ပနႆ ကာေယာ ပဏိဟိေတာ ေဟာတိ။ တထာ နံ ပဇာနာတိ။" ဆိုတ့ဲ ပါဠိေတာ္အတိုင္း ႐ႈမွတ္မႈမ်ားန႔ဲ တူညီေနပါတယ္။ မဟာစည္နည္းမွာကား အေထြေထြမွတ္ထဲ ပါဝင္ပါမယ္။
ထူးျခားတာက ဒီသမၸဇညပိုင္းမွာ အမူအရာမ်ားကို နာမည္တပ္ၿပီး ေဟာၾကားထားျခင္းပင္။ စင္စစ္မွာ အဲ့ဒီနာမည္ေတြကလည္း အေသးစိတ္အမူအရာေတြထဲမွာ ပါဝင္ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ မွတ္သားဖြယ္အျဖစ္ ေဒသနာစဥ္ကို ေဖာ္ျပေပးပါဦးမယ္။
ျပဆိုမ့ဲအခါေတြမွာ သိလ်က္ျပဳရပါမယ္။
၁။ ေ႐ွး႐ႈသြားတ့ဲအခါန႔ဲ ေနာက္ဆုတ္သြားတ့ဲအခါေတြ၊
၂။ ေ႐ွ႕႐ႈၾကည့္တ့ဲအခါန႔ဲ ေစာင္းင့ဲၾကည့္တ့ဲအခါေတြ၊
၃။ လက္ေျခကို ေကြးတ့ဲအခါန႔ဲ ဆန္႔တ့ဲအခါေတြ၊
၄။ ဒုကုဋ္ သပိတ္ သကၤန္းမ်ားကို ေဆာင္ယူဝတ္႐ုံတ့ဲအခါေတြ၊
၅။ စား ေသာက္ လ်က္တ့ဲအခါေတြ၊
၆။ က်င္ႀကီး က်င္ငယ္စြန္႔တ႔ဲအခါေတြ၊
၇။ သြား ရပ္ ထိုင္ အိပ္ေပ်ာ္ ႏိုးထ စကားေျပာ ဆိတ္ဆိတ္ေန အစ႐ွိတ့ဲအခါေတြ။
သိလ်က္ျပဳတယ္ဆိုတာ အျပားအားျဖင့္ သိၿပီး လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဂါစရသမၸဇဥ္မွာ အျပားအားျဖင့္သိပုံ ၂ မ်ဳိးပါဝင္ၿပီး ေနာက္ဆုံးသိပုံကေတာ့ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ထဲ ပါဝင္ပါမယ္။
ေဂါစရသမၸဇဥ္မွ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္သုိ႔
==========================
ေ႐ွ႕သို႔သြားတိုင္း ေနာက္သို႔ဆုတ္တိုင္း ယိမ္းယိုင္လႈပ္႐ွားတိုင္း ေစ့ေစ့စပ္စပ္ မျပတ္သိမႈက ေဂါစရသမၸဇဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသမၸဇဥ္ ထက္သန္ အားျပည့္လာတ့ဲအခါ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ ေခၚ မေတြမေဝတ့ဲ အသိဉာဏ္က အလိုလိုပင္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ အဲ့ဒီလို ေျပာင္းလဲသိျမင္လာပုံကို မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက ေအာက္ပါအတိုင္း ေဆာင္ပုဒ္ ေရးစီေတာ္မူခ့ဲပါတယ္။
ေပၚတိုင္းမျပတ္ ႐ႈမွတ္ေနလွ်င္၊
႐ုပ္နာမ္ႏွစ္မ်ဳိး ေၾကာင္းက်ဳိးသိျမင္။
မျမဲဆင္းရဲ ဉာဏ္ထဲေပၚလြင္၊
အနတၱ သိရနိဗၺာန္ဝင္။
အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ဆိုတာ "အသမၼဳယွနံ အသေမၼာဟသမၸဇညံ"စတ့ဲ အ႒ကထာအဖြင့္အရ ေ႐ွ႕သို႔သြားမႈ စတာေတြကို မေတြေဝျခင္း၊ အမွန္အတိုင္းသိျခင္းပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ သိပုံေတြကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ၿပီး တင္ျပပါဦးမယ္။
ေဂါစရသမၸဇဥ္ ထက္သန္အားေကာင္းလာတ့ဲအခါ သုံးသပ္ဆင္ျခင္မႈ သမၼသနဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ဒီအခါမွစၿပီး အထူးေကာင္းမြန္ေနတ့ဲ ႐ႈမွတ္ခ်က္မ်ားအေပၚ မ်က္စိလည္ ေျပသြားသလို မေတြမေဝေတာ့ဘဲ ႐ွင္းလင္းစြာ သိသိသြားတယ္။ သိသြားပုံမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
သြားတယ္ သြားတယ္စသျဖင့္ မွတ္ေနရင္းပင္ သြားမယ္လို႔ ၾကံတ့ဲစိတ္ ျဖစ္ေပၚၿပီး ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြားတာကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ သိျမင္လာတယ္။ အဲ့ဒီစိတ္ေၾကာင့္ ေတာင့္တင္းမႈ လႈပ္႐ွားမႈ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚလာတာကို မ်က္ေမွာက္ေတြ႔ၿပီး သိလာတယ္။ အဲ့ဒီေတာင့္တင္းမႈ စတာေတြေၾကာင့္ တစ္ကိုယ္လုံး႐ွိ ႐ုပ္အေပါင္းေတြ တေရြ႔ေရြ႔ခ်င္း ေရြ႔႐ွားၿပီး ျဖစ္ပ်က္သြားတာကိုလည္း ထင္ထင္ရွားရွား သိလာပါတယ္။ ဆိုခ့ဲတာေတြအတိုင္း သိျမင္လာတ့ဲ ေယာဂီဟာ အမူအရာမ်ားန႔ဲ ၾကံစည္စိတ္တို႔ အပိုင္းပိုင္း အျပတ္ျပတ္ျဖစ္ၿပီး ကုန္ေပ်ာက္ ကုန္ေပ်ာက္သြားတာကို မ်က္ေမွာက္ေတြ႔ၿပီး သိလာပါတယ္။
ဒီအခါ ေယာဂီဟာ "သြားမႈစတာေတြကို ျပဳတတ္တ့ဲ အတၱေကာင္ ငါေကာင္ကား မ႐ွိၿပီ။ ခဏမစဲ ျဖစ္ပ်က္ေျပာင္းလဲေနတ့ဲ ႐ုပ္နာမ္၊ သေဘာတရားမွ်သာ ႐ွိပါတယ္။ မျမဲ ဆင္းရဲေတြခ်ည္းသာျဖစ္တယ္။ သြားခ်င္မႈန႔ဲ သြားမႈစတာေတြဟာလည္း သေဘာတရားေတြရ႕ဲ အမူအရာမွ်သာျဖစ္တယ္"လို႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်ႏိုင္လာပါတယ္။ အဲ့ဒီဆုံးျဖတ္ႏိုင္မႈ စြမ္းရည္ထူးဟာ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ပါ။
သိျမင္ႏိုင္မႈစြမ္းရည္ေတြ အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲျခင္းမ်ားဟာ ဝိပႆနာဉာဏ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းပင္ျဖစ္ပါတယ္။
သမၸဇညပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ(၃၀ /၁ /၂၀၁၇) (၁ /၂ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment