(၃)
သတိပ႒ာန္ ပရိကံမ်ား
==============
ဥေဒၵသဝါရ
----------------------
သတိပ႒ာန္ရ႕ဲ ပလႅင္စကားေတြကိုေတာ့ ေရးခ့ဲပါၿပီ။ ေ႐ွ႕ဆက္ရန္ ႐ွိလာတာက သတိပ႒ာန္တရားမ်ားအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးဖို႔အလွည့္ ႀကိမ္လာၿပီေပါ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ သတိပ႒ာန္မိတ္ဆက္ျဖစ္တ့ဲ ဥေဒၵသဝါရကထာကို ေရးပါေတာ့မယ္။
သတိပ႒ာန္တရား ၄ ပါး႐ွိတယ္။
၁။ ကာယာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္
၂။ ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္
၃။ စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္
၄။ ဓမၼာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ကိေလသာအေစး စိတ္အညစ္အေၾကးကို ပူေႏြးေသြ႔ေျခာက္ ကင္းေပ်ာက္ေစႏိုင္တ့ဲ သမၼပၸဓာန္ လုံ႔လန႔ဲ မွတ္မွတ္သားသားျပဳၿပီး သိစရာေတြကို ကြဲကြဲျပားျပား မွန္ကန္စြာ ပိုင္းျခားႏိုင္တ့ဲ အသိန႔ဲ မျမဲဆင္းရဲ အစိုးလဲမရ မလွပ မတင့္တယ္တ့ဲ ႐ုပ္အေပါင္းကိုယ္ကို မျမဲဆင္းရဲ အစိုးလဲမရ မလွပ မတင့္တယ္တ့ဲ ႐ုပ္အေပါင္းမွ်သာပါလို႔ ႐ႈျမင္ကာ ႐ႈစရာ ႐ုပ္ေတြမွာ မ႐ႈမိရင္ ျဖစ္ႏိုင္တ့ဲ ေလာဘန႔ဲ ေဒါသကို ျဖစ္ခြင့္မရေအာင္ ခဏတာျဖစ္ျဖစ္ ၾကာ႐ွည္စြာျဖစ္ျဖစ္ ဖယ္႐ွားေဖ်ာက္ဖ်က္ၿပီး ေနတယ္။
ဒိအတူ ခံစားမႈေတြဟာ ခံစားမႈမွ်သာ၊ စိတ္ဆိုတ့ဲ ၾကံသိမႈေတြဟာ ၾကံသိမႈမွ်သာ၊ သေဘာတရားေတြဟာလည္း သေဘာတရားမွ်သာ စသျဖင့္ ႐ႈျမင္အပ္တာေတြအေပၚ မ႐ႈမိရင္ ျဖစ္ေပၚလာမ့ဲ အဘိဇၥ်ာန႔ဲ ေဒါမနႆေတြ ျဖစ္ေပၚမလာေအာင္ တဒဂၤ၊ ဝိကၡမၻနပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္ေဖ်ာက္ေနတယ္။ ဆိုခ့ဲတာေတြဟာ သတိပ႒ာန္တရား ၄ ပါးကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပျခင္းပါ။
အဲ့ဒါေတြကို ဖတ္ၾကည့္ၿပီး သတိပ႒ာန္ဆိုတာ ႐ႈစရာ မွတ္စရာ ေကာင္းပါတယ္လို႔ ထင္ျမင္လာဖြယ္ရာ မ႐ွိၾကပါ။ အေၾကာင္းက ႐ုပ္စတာေတြကို မျမဲဆင္းရဲ အစုိးမရ မလွပ မတင့္တယ္လို႔ ႐ႈျမင္ႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္းလို႔ပင္။
သာမန္႐ုပ္ကို သာမန္မ်က္စိန႔ဲ မျမဲဆင္းရဲစသည္ ျမင္လာႏိုင္ဖို႔ ခဲယဥ္းတာ အမွန္ပါ။ ဒါေပမ့ဲ မွန္ဘီလူးန႔ဲ ၾကည့္လိုက္ရင္ ခ်စ္ခင္စရာ တြယ္တာမက္ေမာစရာ ႐ုပ္ေတြဟာ ေဖာက္လြဲေဖာက္ျပန္ ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ၾကရမယ္။ ဒါဆိုရင္ သာမန္အသိကို ဝီရိယ သတိ သမာဓိ ဉာဏ္တို႔ ဝန္းရံထားေပးပါတ့ဲ ႐ႈမွတ္စိတ္ဟာလည္း မျမဲဆင္းရဲစသည္ ထင္ျမင္လာစရာ ႐ွိေၾကာင္းအဆိုကို ျငင္းပယ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ေတာ့ေပ။
ဟုတ္ပါတယ္ သတိပ႒ာန္ကို စနစ္တက် ႐ႈမွတ္ေနသူဟာ ႐ႈမွတ္စရာ အာ႐ုံေတြအေပၚ ႐ႈမွတ္ရင္း ႐ႈမွတ္စိတ္ေတြက အာ႐ုံေပၚ စိုက္ကနဲ စိုက္ကနဲ ထိုးစိုက္ေနသလို ျဖစ္လာပါမယ္။ ႐ႈမွတ္စိတ္န႔ဲ အာ႐ုံဟာ ႐ႈမွတ္လိုက္တာန႔ဲ ကပ္ကနဲ ကပ္ကနဲ ျဖစ္သြားပါမယ္။ အဲ့ဒါ ဝိပႆနာ ခဏိကသမာဓိ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းပါ။
ဒိေနာက္မွာ ႐ုပ္တို႔ရ႕ဲ မျမဲဆင္းရဲစတာေတြကို သိ သိလာပါမယ္။ စိတ္ကို ႐ႈမွတ္တ့ဲအခါလည္း နည္းတူပင္။ ႐ႈမွတ္ရင္း မိမိတို႔ရ႕ဲ ႏွစ္သက္စရာမ႐ွိတ့ဲ စိတ္ပုပ္ စိတ္ယုတ္ေတြကို သိလာရျခင္း၊ မျမဲဆင္းရဲစသည္ကို ေတြ႔လာရျခင္းေတြပါ။
ဒါ့အျပင္ သြားလာလႈပ္႐ွားေနစဥ္ နာရမွန္း က်င္ရမွန္း မ႐ွိဘူးထင္ရတာကေန ထိုင္တာ ရပ္တာေတြ ၾကာလာေတာ့ နာက်င္လာတာေတြ ေတြ႔ျမင္လာၾကရမယ္။ မ႐ႈမမွတ္ခ်င္တ့ဲ အာ႐ုံေတြကို ႀကိတ္မွိတ္႐ႈမွတ္ရတာ႐ွိသလို ႐ႈမွတ္လို႔ ေကာင္းပါၿပီဆိုကာမွ ဖ်တ္ခနဲ ေပ်ာက္ပ်က္သြားတာမ်ဳိးလည္း ၾကဳံေတြ႔လာၾကမယ္ေပါ့။
အ႒ကထာဆရာေတာ္ရ႕ဲ အထူးမွာၾကားခ်က္က ကာယကို အသုဘ၊ ေဝဒနာကို ဒုကၡ၊ စိတၱကို အနိစၥ၊ ဓမၼကို အနတၱ စသည္အသီးသီး ႐ႈျမင္ရန္ျဖစ္သည္။ မဟာစည္ဆရာေတာ္ကေတာ့ ကာယ ေဝဒနာ စိတၱ ဓမၼ အားလုံးတို႔မွာ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ အသုဘ ဟု႐ႈျမင္ရန္ လိုအပ္သည္ခ်ည္းျဖစ္သည္လို႔ သာမန္အတြက္ မွတ္ခ်က္ထုတ္ေတာ္မူပါတယ္။
ဆိုခ့ဲပါ အေတြ႔အၾကဳံေတြဟာ မျမဲဆင္းရဲဆိုတာေတြကို သိျမင္လာၾကျခင္းပါ။ သမၸဇညေခၚ အႏုပႆနာဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚလာျခင္းပင္။ ဒီဉာဏ္ဟာ သာမန္အားျဖင့္ မလိုလားအပ္တာေတြကို တဂၤပဟာန္ျဖင့္ ပယ္ႏိုင္စြမ္းတယ္။ ဉာဏ္ရင့္လာေလ ပယ္ႏိုင္စြမ္းကလည္း ျမင့္လာေလျဖစ္ၿပီး ဝိကၡမၻနပဟာန္န႔ဲ သမုေစၦဒပဟာန္ဆိုတ့ဲ တာဝန္ေတြကိုပါ ထမ္းေဆာင္သြားမွာျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီေနရာကေန ေ႐ွ႕ဆက္သြားရင္ေတာ့ ျမဲတ့ဲ ခ်မ္းသာက ေစာင့္ၾကဳိေနပါသတ့ဲေလ။
နိေဒၵသဝါရကထာ
-----------------------
သတိပ႒ာန္ကို အက်ဥ္းအားျဖင့္ ျပၿပီးရာေနာက္ အက်ယ္ေဝဖန္ျပဖို႔ အလွည့္ေရာက္ေခ်ၿပီ။ သို႔ေၾကာင့္ အခုအခါမွစၿပီး မဟာသတိပ႒ာနသုတ္လာ မူရင္းအဓိပၸါယ္မ်ားန႔ဲ ယွဥ္တြဲၿပီး နာလည္ယူရမ့ဲ ထပ္ဆင့္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားကို အစီအစဥ္တက် စုစည္းတင္ျပသြားပါမယ္။
အထူးအားျဖင့္ မဟာစည္႐ႈမွတ္နည္းမ်ားန႔ဲ မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ေတာ္ရ႕ဲ ဆက္ႏြယ္ေနမႈမ်ားကို တင္ျပသြားရန္ ရည္ရြယ္ရင္း႐ွိသမို႔ မဟာစည္ေယာဂီမဟုတ္တ့ဲ သတိပ႒ာန္သီးသန္႔ ေလ့လာသူမ်ားအား ေတာင္းပန္စကားဆိုပါတယ္။ အဲ့ဒီလို ပုဂိၢဳလ္မ်ားအေနန႔ဲလည္း ဖတ္မွတ္မႈအခ်ည္းႏွီး မျဖစ္ရေအာင္ သုတ္ေတာ္ရ႕ဲ မူရင္းအခ်က္အလက္မ်ားန႔ဲ အ႒ကထာဆရာေတာ္ရ႕ဲ မွတ္ခ်က္မ်ားကို အလ်ဥ္းသင့္သလို ထည့္သြင္းတင္ျပသြားပါမယ္။
သတိပ႒ာန္တရား ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားမႈမစခင္ ၾကဳိတင္ျပင္ဆင္ထားရမွာေတြကို ပရိကံလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီပရိကံမွာ ေနရာေရြးျခယ္ျခင္း၊ ဆရာနည္း ပရိကံမ်ားန႔ဲ က်မ္းရင္းလာ ပရိကံေတြဆိုၿပီး သုံးမ်ဳိး႐ွိပါတယ္။ ျပဳသင့္တ့ဲ အစီအစဥ္တိုင္း တင္ျပပါမယ္။
ေနရာေရြးျခယ္ပုံ
----------------------
တရားအားထုတ္မ့ဲ ေယာဂီဟာ တရားအားထုတ္မ့ဲ ေနရာကို ေသခ်ာဂ႐ုစိုက္ၿပီး ေရြးျခယ္ရပါတယ္။ သို႔မဟုတ္ရင္ မိမိအတြက္လည္း အဆင္မေျပဘူး။ သူတစ္ပါးတို႔ရ႕ဲ လြတ္လပ္မႈေတြကိုလည္း ခ်ဳပ္ခ်ယ္သလို ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။
ေရြးျခယ္ရမ့ဲေနရာ ၃ မ်ဳိး႐ွိပါတယ္။
၁။ ေတာေတာင္
၂။ သစ္ပင္ ဝါးပင္ရင္း
၃။ ဆိတ္ၿငိမ္ရာအရပ္ တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
အထက္က သုံးမ်ဳိးထဲမွာ ဆိတ္ၿငိမ္ရာအရပ္က လိုရင္းျဖစ္ပါတယ္။ အဓိကက်ပါတယ္။ အဲ့ဒါက လူ႐ွိ႐ွိ မ႐ွိ႐ွိ ဆူဆူညံညံ မ႐ွိတာမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာ = ရိပ္သာန႔ဲ တရားစခန္းေတြေပါ့။
ဆိတ္ၿငိမ္ရာအရပ္န႔ဲ ပတ္သက္ၿပီး သတိထားစရာ အခ်ဳိ႕ကို တင္ျပေဆြးေႏြး လိုပါတယ္။ လူအမ်ား စုေဝးၿပီး တရားအားထုတ္ေနၾကတ့ဲ အခါမ်ဳိးမွာ သူတစ္ပါး အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ေစဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ ႐ွိ႐ွိန႔ဲ ဆူဆူညံညံ အသံျပဳလိုက္လို႔ အျခားသူမ်ား အေႏွာင့္အယွက္ တကယ္ျဖစ္သြားခ့ဲရင္ ဓမၼႏၱရာယ္ ထိုက္ပါတယ္။
အဲ့ဒါက မိမိရ႕ဲ တရားအားထုတ္ျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္ေတြမွာ အခက္အခဲ အေႏွာင့္အယွက္ေတြ ၾကဳံေတြ႔ေစတတ္တယ္။ ရသင့္ရထိုက္တ့ဲ တရားထူး တရားျမတ္ေတြ႔ရဖို႔ အခြင့္အလမ္းေတြ ဆုံး႐ႈံးရတတ္တယ္။ တကယ္ဆိုရင္ လုပ္မိတာန႔ဲ ခံရတာဟာ မတန္မရာမို႔ သတိထားၿပီး ေ႐ွာင္႐ွားသင့္ၾကပါေပတယ္။
ဆရာနည္းပရိကံမ်ား
---------------------------
ဒီေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ အပိုင္းသုံးခု႐ွိတယ္။
၁။ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္း
၂။ စတုရာရကၡကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားျခင္း
၃။ ခႏၶာကိုယ္ကို အပ္ႏွံလႉဒါန္းျခင္း
တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အစဥ္အတိုင္း တင္ျပသြားပါမယ္။
၁။ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္း။
-------------------------------
(စိမ္ေရခ် ဝဋ္ေကြၽးေခ်ျခင္း)။
ခင္ပြန္းႀကီး ၁၀ ပါးစတ့ဲ မျပစ္မွားထိုက္သူမ်ားကို ကံသုံးပါးတြင္ တစ္ပါးပါးျဖင့္ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္မိပါက တရားသား အတက္ေႏွးတတ္တယ္။ ခက္ခက္ခဲခဲ က်င့္ၾကံၾကရတတ္တယ္။ ဒါ့ထက္မက တရားထူး တရားျမတ္ေတြ႔ရဖို႔ အခြင့္အလမ္းပင္ ဆုံး႐ႈံးသြားႏိုင္ပါတယ္။
ဆင္းရဲပင္ပန္းမႈေတြ ကုန္ခန္းႏိုင္ဖြယ္ မျမင္လို႔ ထင္ရေလာက္ေအာင္ ဝဋ္နာကံနာေတြ ႏွိပ္စက္ခံရတတ္တယ္။ လူေတာ မတိုးႏိုင္ေလာက္တ့ဲ အနာႀကီးေတြ စြဲကပ္တတ္တယ္။ ဥပေစၦဒကကံဆိုတ့ဲ အက္စ္ဆီးဒင့္န႔ဲ ေသလြန္တတ္ၾကရတယ္။
ၾကံတိုင္းမေအာင္ ေဆာင္တိုင္းမေျမာက္တာေတြ၊ လုပ္သလိုမျဖစ္လို႔ ျဖစ္သလို လုပ္ေနရတာေတြ၊ လုပ္သေလာက္ အက်ဳိးမခံစားရတာေတြ စသျဖင့္ အျပင္ေလာကမွာလည္း ဆုိးက်ဳိးေတြ ႐ွိေနၾကပါတယ္။
သို႔ျဖစ္လို႔ အဲ့ဒီလို ကံမ်ဳိးကို စိမ္ေရသင့္၊ ဝဋ္နာ ကံနာစသျဖင့္ ေခၚစမွတ္ ျပဳခ့ဲၾကတယ္။ တရားအားထုတ္မ့ဲ ေယာဂီဟာ အဲ့ဒါေတြကို ၾကဳိတင္ ကုသထားရပါတယ္။ စိမ္ေရခ်ရမယ္။ ဝဋ္ေခ်ရမယ္ေပါ့။ အျပင္ေလာကသားမ်ားဟာလည္း ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ားလို ျပဳလုပ္သင့္ၾကတာပါပဲ။
(ဘဝသံသရာ အဆက္ဆက္မွ စ၍ ယခုခ်ိန္က်ေအာင္ ျပစ္မွားမိေသာ ပုဂိၢဳလ္မ်ား႐ွိခ့ဲပါက ထိုအျပစ္တို႔မွ ေက်ေပ်ာက္ပါေစျခင္း အက်ဳိးငွါ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ ကန္ေတာ့ပါ၏ဘုရား။)
တရားမထိုင္ခင္ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ပုံျဖစ္ပါတယ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကေတာ့ (မဟာစည္ ဩကာသကန္ေတာ့ခ်ဳိး)ျဖင့္ တရားမထိုင္ခင္ ကန္ေတာ့ရင္ ျပည့္စုံလုံေလာက္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားခ်က္ကို ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရ႕ဲ တပည့္ႀကီးမ်ားထံမွတဆင့္ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ မဟာစည္ ေယာဂီမ်ားအတြက္ သီးသန္ ့ မွတ္သားဖြယ္ပါ။
ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္းကို မနက္အေစာဆုံး တရားစတင္ အားထုတ္ခ်ိန္မွာ သီလယူရင္း ျပဳလုပ္သင့္ၾကပါတယ္။ တတ္ႏိုင္ရင္ အခ်ိန္ၾကာၾကာ ႐ႈမွတ္ေတာ့မယ္လို႔ ရည္ရြယ္ၿပီး ျပင္ဆင္တိုင္း ျပဳလုပ္ႏိုင္ရင္ ပိုေကာင္းပါတယ္။
မေနာဒြါေရအာပတၱိနာမ နတၳိ_ ဆိုၿပီး ဝိနည္းအရာမွာ မေနာကံအျပစ္ကို ကင္းလြတ္ခြင့္ ရထားၾကေပမ့ဲ အဘိဓမၼာဘက္ကေတာ့ အတန္အသင့္ အာနိသင္႐ွိေနေၾကာင္း ျပဆိုထားျခင္း၊ တခဏအတြင္းမွာ စိတ္ဆိုတာ မ်ားစြာ ျဖစ္ပ်က္ ေနၾကျခင္းတို႔ေၾကာင့္ပါ။
ဝတၳဳသာဓကမ်ား
---------------------
ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္းဟာ တရားအားထုတ္မ့ဲ ေယာဂီမ်ားအတြက္ အေရးတႀကီး လိုအပ္ေၾကာင္းကို ဝတၳဳသာဓကေတြန႔ဲ ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးပါဦးမယ္။
ေ႐ွးစဥ္အခါက သီဟုိဠ္ကြၽန္းမွာ ေလနာေရာဂါ စြဲကပ္ေနတ့ဲ အဘိညာဥ္ရ ရဟႏၱာအ႐ွင္ျမတ္တစ္ပါး ႐ွိခ့ဲတယ္။ တစ္ေန႔မွာ ရဟန္းငယ္တစ္ပါးန႔ဲ နံနက္ဆြမ္းခံသြားရင္း ပထမဦးဆုံးအိမ္မွာပင္ ယာဂုဆြမ္း ပူပူေႏြးေႏြး အလႉခံ ရ႐ွိတယ္။ ေလနာေရာဂါ ထမလာခင္ ယာဂုဆြမ္းကို လမ္းေဘး႐ွိ သစ္တံုးေပၚ ထိုင္ၿပီး ဘုဥ္ေပးတယ္။ ၾကဳိတင္ ကာကြယ္တ့ဲ အေနန႔ဲပါ။
အ႐ွင္ျမတ္ရ႕ဲ လမ္းေဘး သစ္တံုးေပၚ ယာဂုဆြမ္း ဘုဥ္းေပးေနဟန္ကို အတူပါလာတ့ဲ ရဟန္းငယ္က ေတြ႔ျမင္ရေတာ့ စိတ္ထဲကေန က့ဲရ႕ဲစကား ဆိုမိလိုက္တယ္။ အဲ့ဒီ ရဟန္းငယ္ရ႕ဲ စိတ္အစဥ္ကို ယာဂုဆြမ္း ဘုဥ္းေပးေနတ့ဲ အ႐ွင္ျမတ္က အဘိညာဥ္အစြမ္းန႔ဲ သိျမင္လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ရဟန္းငယ္ရ႕ဲ မေနာကံ အျပစ္ေၾကာင့္ တရားတက္မ့ဲအေရး ပိတ္ပင္တားဆီး ခံလိုက္ရၿပီ ဆိုတာကိုပါ ဆင္ျခင္မိလိုက္ပါတယ္။
သို႔ေၾကာင့္ အ႐ွင္ျမတ္ဟာ ဆြမ္းခံဆက္ထြက္လာရင္း ရဟန္းငယ္ကို တရားအားထုတ္တာ ဘယ္အဆင့္ေရာက္ၿပီလဲလို႔ ေမးျမန္းပါတယ္။ ရဟန္းငယ္ရ႕ဲ ေသာတာပန္ပါဆိုတ့ဲ အေျဖကို ၾကားရၿပီးေနာက္ တရားဆက္အားမထုတ္ေတာ့ဖို႔ မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
ရဟန္းငယ္ကလည္း သူဟာ အရိယူပဝါဒကကံ = အရိယာပုဂၢဳိလ္ကို ျပစ္မွားမိလိုက္ၿပီဆိုတာ သတိထားမိလိုက္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အဲ့ဒီေနရာမွာပင္ ထိုင္ခ်လိုက္ၿပီး ျပစ္မွားမိတ့ဲ အျဖစ္ကို ခြင့္လႊတ္ေၾကေအး ေပးေတာ္မူပါမည့္အေၾကာင္း ဝန္ခ်ေတာင္းပန္လိုက္ပါတယ္။ အျပစ္ျဖစ္မွန္း သိသိခ်င္း ျပန္လည္ေဆးေၾကာလိုက္တယ္ေပါ့။
(ဝိါ၊ ႒၊ ၁၊ ပ၊ ၁၃၄/၅)
ဒီဝတၳဳမွာ အျပစ္မွားခံလိုက္ရတ့ဲ အ႐ွင္ျမတ္က သတိေပးစကား ျပန္ေျပာၾကားေပးလို႔ ရဟန္းငယ္ဟာ ခ်က္ခ်င္း အျပစ္ကို ေဆးေၾကာႏိုင္ခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔႐ွိရပါမယ္။ တကယ္လို႔သာ သတိေပးစကား မေျပာၾကားခ့ဲပါက ရဟန္းငယ္ဟာ အျပစ္ျဖစ္လို႔ ျဖစ္မွန္းပင္ မသိလိုက္ရဘဲ ကိုယ္က်ဳိးနည္းရကိန္း ၾကဳံၿပီေပါ့။
ရဟႏၱာစတ့ဲ အရိယာ သူေတာ္စင္မ်ားဟာ ႂကြားဝါလိုမႈ ကင္းျခင္းေၾကာင့္ အေနအထိုင္ အလြန္သိုသိပ္ၾကတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အရိယာျဖစ္ေၾကာင္း သိႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ကူပါ။ အရိယာျဖစ္ မျဖစ္ကို သိႏိုင္သူကား ျမတ္စြာဗုဒၶ႐ွင္ေတာ္ရ႕ဲ သီးသန္႔အခန္းက႑ပင္။
ေ႐ွးတုန္းက ရြာတစ္ရြာမွာ ရဟႏၱာ မဟုတ္ရင္ မကိုးကြယ္ႏိုင္ဘူးဆိုတ့ဲ ဒကာတစ္ေယာက္ ႐ွိခ့ဲတယ္။ တစ္ေန႔ေတာ့ ခရီးတစ္ခု သြားရင္း လမ္းမွာ ရဟန္းအိုတစ္ပါးန႔ဲ ခရီးတူ ေလွ်ာက္မိၾကတယ္။ ရဟန္းအိုႀကီးကို က႐ုဏာသက္မိတာန႔ဲ သပိတ္ကို ယူၿပီး ထမ္းေပးတယ္။
လမ္းသြားရင္း သူ႔ရ႕ဲ ရဟႏၱာ မဟုတ္ရင္ မကိုးကြယ္ႏိုင္ဘူးဆိုတ့ဲ ဝါဒကို ရဟန္းအိုႀကီးကို ေျပာျပေနမိတယ္။ ရဟန္းအိုႀကီးကလည္း ရဟႏၱာဆိုတာ သူ႔သပိတ္ကို ကိုယ္ကထမ္းေပးၿပီး ေနာက္က လိုက္ေနရရင္ေတာင္ သိႏိုင္ဖို႔ ခဲယဥ္းတာမို႔ အဲ့ဒီလို အစြဲမႀကီးဖို႔န႔ဲ သံဃာကို ရည္မွန္းကိုးကြယ္ရင္ ရဟႏၱာကို လက္ေတြ႕ကိုးကြယ္ေနရတာထက္ပင္ အက်ဳိးမ်ားေၾကာင္း ျပန္မိန္႔ပါတယ္။
ခရီးအတန္ငယ္ ေဝးတ့ဲအထိ အဲ့ဒီအေၾကာင္းေတြကိုသာ ေျပာဆိုလာၾကရင္း တစ္ေနရာ အေရာက္မွာ ရဟန္းအိုႀကီးက သူ႔သပိတ္ကို လွမ္းယူၿပီး သူ႔ဟာသူ ခရီးဆက္သြားပါတယ္။ မလွမ္းမကမ္းေရာက္ေတာ့ ဒကာရ႕ဲ မ်က္ေမွာက္မွာတင္ ေကာင္းကင္ေပၚ ပ်ံတက္သြားပါတယ္။ ဒီေတာ့မွ ဒကာက ရဟႏၱာဆိုတာ သပိတ္ကို ထမ္းေပးရင္း ေနာက္က လိုက္ေနရင္ေတာင္ မသိႏိုင္ဘူးဆိုတာ ဒါကို ေျပာတာကိုးဆိုၿပီး ကုန္းကန္ေတာ့ေလသတ့ဲ။
အဲ့ဒီလို နက္နဲဆန္းၾကယ္တ့ဲ သေဘာတရားေတြ ႐ွိၾကလို႔ ထင္ပါရ႕ဲ။ ေ႐ွးေ႐ွးက သူေတာ္ေကာင္းႀကီးတို႔ဟာ တစ္ရက္ တစ္မနက္မွ် တရားအားထုတ္ဖူးသူကို မျပစ္မိၾကေစန႔ဲလို႔ မိန္႔ေတာ္မူခ့ဲၾကတာျဖစ္မယ္။
သံသရာက အ႐ွည္ႀကီးေလ။ မသိ နားမလည္လို႔ ျပစ္မွားမိခ့ဲတ့ဲ အျပစ္ေတြဆိုတာ လူတိုင္းမွာ မနည္းမေနာ ႐ွိေနၾကမွာမလြဲ။ ဒီေတာ့ ဝန္ခ်ေတာင္းပန္ျခင္းဆိုတာ လူတိုင္းအတြက္ မလုပ္မျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္ေတြေပါ့။ အထူးသျဖင့္ကား သံသရာလြတ္လမ္း ႂကြျမန္းလိုသူေတြပါ။
တရားအားထုတ္သူမ်ားဟာ အားမထုတ္ရေသးခင္ ကတည္းက တရားကို ေတြ႔ခ်င္ေနၾကတယ္။ အားထုတ္ေနစဥ္ ကာလတြင္လည္း ေတြ႔ခ်င္ဆႏၵက ျပင္းျပေနၾကစျမဲ။
တရားေတြ႔သူေတြကလည္း အထက္ဉာဏ္မ်ား ဆထက္တိုးပြားဖို႔ င့ံလင့္ေနၾကျပန္တယ္။ သုိ႔ေပမင့္ လိုခ်င္တိုင္း ရသူက ခပ္႐ွား႐ွားရယ္။ ပသို႔ေၾကာင့္ အဲ့ဒီလို ျဖစ္ေနၾကရတာလဲ။
ဆိုခ့ဲပါ အေၾကာင္းရင္းေတြထဲမွာ ပရိကံေတြ အားနည္းလို႔ ျဖစ္ေနၾကရတာလည္း အခ်ဳိ႕ အခ်ဳိ႕ေတြ ပါဝင္ေနႏိုင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလို အခါမ်ဳိးေတြမွာ ပရိကံေတြကို ျပန္လည္စစ္ေဆးဖို႔ ဆရာမ်ားက မိန္႔ၾကားေလ့႐ွိပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဆရာနည္း ပရိကံေတြကို ဆက္လက္တင္ျပပါမယ္။
၂။ စတုရာရကၡကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားျခင္း။
-----------------------------------------------
(က) ဗုဒၶါႏုႆတိ
(ခ) ေမတၱာဘာဝနာ
(ဂ) အသုဘဘာဝနာ
(ဃ) မရဏႆတိ
အထက္က ကမၼ႒ာန္း ေလးပါးကို ေယာဂီသက္ေစာင့္တရား ေလးပါး = စတုရာရကၡကမၼ႒ာန္းအျဖစ္ ကမၼ႒ာန္းဆရာစဥ္ဆက္တို႔က သတ္မွတ္ခ့ဲၾကပါတယ္။
ကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားေနစဥ္တြင္ အေမွာင့္အေႏွာင့္ေတြ ကင္း႐ွင္းေစရန္န့ဲ လိုအပ္တ့ဲ သဒၶါ ဝီရိယ သတိ သမာဓိေတြ ျဖစ္ထြန္းလာေစရန္ ပြားမ်ားၾကရေၾကာင္း မွတ္သားခ့ဲရပါတယ္။ ပြားမ်ားပုံေတြကား ကိုယ့္စိတ္ၾကဳိက္ ေရြးခ်ယ္ၿပီး ပြားမ်ားႏိုင္ၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာေတာ့ အ႐ွင့္စိတ္ၾကဳိက္ ပြားမ်ားပုံေတြကို တင္ျပသြားပါမယ္။
(က) ဗုဒၶါႏုႆတိ
အရဟံ = လူ နတ္ ျဗဟၼာ ေကာင္းစြာဦးတိုက္ ပူေဇာ္ထိုက္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
အရ- ဟံ = ကိေလသာရန္ ေတာ္လွန္ေခ်မႈန္းေတာ္မူႏိုင္စြမ္းေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
အ- ရဟံ = မေကာင္းမႈျပဳဖြယ္ ဆိတ္ကြယ္ရာ ႐ွိေတာ္မမူေသာ ျမတ္စြာဘုရား။
(ခ) ေမတၱာဘာဝနာ
အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာေန အားလုံးသတၱဝါေတြ ေဘးရန္ ကင္းၾကပါေစ။ စိတ္ဆင္းရဲ ကင္းၾကပါေစ။ ကိုယ္ဆင္းရဲ ကင္းၾကပါေစ။ ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ ခ်မ္းသာစြာႏွင့္ မိမိတို႔ခႏၶာဝန္ကို ရြက္ေဆာင္ႏိုင္ၾကပါေစ။
(ဂ) အသုဘဘာဝနာ
ငါ၏ကိုယ္မွာ၊ ႐ွိေနတာ၊ ရြံ႐ွာဖြယ္ခ်ည္းပါတကား။
(ဃ) မရဏႆတိ
ငါသည္မုခ်၊ တစ္ေန႔က်၊ ေသရမွာပါတကား။
၃။ ခႏၶာကိုယ္ကို အပ္ႏွံလႉဒါန္းျခင္း
-------------------------------------------
ေဆးဆရာမ်ား ေဆးကုသခါနီးမွာ လူနာ႐ွင္မ်ားထံမွ ေဆးကုသျခင္းကိစၥအတြက္ သေဘာတူညီခ်က္ ေတာင္းျခင္း၊ ေပးျခင္းလိုျဖစ္တယ္။ တခါတရံမွာ ေယာဂီက ဂုဏ္မ်ားစြာ ပိုင္ဆိုင္ထားသူျဖစ္ေနရင္ တရားျပဆရာရ႕ဲ စကားကို မေလးစား မလိုက္နာတာမ်ဳိးန႔ဲ ၾကဳံရတတ္တယ္။ ဒီအခါ ဆရာလည္း ပင္ပန္း ေယာဂီလည္း အက်ိဳးမ႐ွိ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီပရိကံဟာလည္း အေရးႀကီးတယ္ေလ။
အပ္ႏွံလႉဒါန္းပုံ
------------------
႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ျဖာ ငါဟုသမုတ္ အကြၽန္ုပ္၏ခႏၶာကိုယ္ကို ဘုရား တရား သံဃာ တရားျပဆရာတို႔အား တရားအားထုတ္ခ်ိန္ ကာလအတြင္း၌ အပ္ႏွံလႉဒါန္းပါ၏ဘုရား။
က်မ္းရင္းလာ ပရိကံမ်ား
------------------------------
က်မ္းရင္းလာ ပရိကံမ်ား ၃ ပါး႐ွိတယ္။
၁။ ပလႅကၤ ံအာဘုဇိတ = တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ျခင္း
၂။ ဥဇုံ ကာယံ ပဏိဓ = အထက္ပိုင္းကိုယ္ကို ေျဖာင့္စြာ ေတာင့္ထားျခင္း
၃။ ပရိမုခံ သတိ ံ ဥပ႒ပိတ = အမွတ္သတိကို ႐ႈမွတ္မည့္ အာ႐ုံဆီသို႔ ေ႐ွး႐ႈျဖစ္ေစျခင္း တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
တရားစတင္ အားထုတ္ပါၿပီဆိုတ့ဲအခါ အထိုင္ဣရိယာပုထ္အတြက္ ျပင္ဆင္ပုံျဖစ္ပါတယ္။ က်န္ဣရိယာပုထ္ေတြအတြက္လည္း ဆိုခ့ဲပါ ပရိကံမ်ားအတိုင္းပင္ နည္းမွီယူရန္ျဖစ္ပါတယ္။ ပုံသ႑ာန္ေတြ ကြဲျပားေနၾကေပမ့ဲ သေဘာတရားအားျဖင့္ အတူတူပင္ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
၁။ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ျခင္း
------------------------------
တရားစတင္ အားထုတ္မ့ဲသူအတြက္ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ျခင္းဟာ အသင့္ေလ်ာ္ဆုံးျဖစ္ပါတယ္။ ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္မွ သမာဓိ အရျမန္မွာျဖစ္လို႔ပါ။ တကယ္လို႔ သမာဓိကို လိုအပ္တ့ဲ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ ေရာက္႐ွိေနပါက အျခားထိုင္ပုံေတြ ေျပာင္းလဲထိုင္ႏိုင္ပါတယ္။
တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္တ့ဲအခါ ေျခေထာက္ကို ထပ္မထားဘဲ ေ႐ွ႕ေနာက္ ယွဥ္ထားပါက ပိုၿပီး ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္ပါတယ္။ အဝတ္အစားမ်ားကိုလည္း ၾကပ္ၾကပ္တည္းတည္း မျဖစ္ေစဘဲ အသက္ေကာင္းေကာင္း႐ွဴႏိုင္ေအာင္ ျပင္ဆင္ထားသင့္ပါတယ္။ သက္သက္သာသာ ထိုင္ေနတ့ဲ ပုံစံမ်ဳိးျဖစ္ဖို႔ လိုရင္းျဖစ္ပါတယ္။
အားထုတ္စ ေယာဂီမ်ားအတြက္ သမာဓိဟာ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ရဖို႔ အေရးတႀကီး လိုအပ္ပါတယ္။ သမာဓိမရရင္ တရားခြင္မွာ ၾကာ႐ွည္ မေပ်ာ္ႏိုင္ၾကပါ။ တရားသား တက္သူမ်ားအတြက္လည္း သမထမွာ နိမိတ္ထင္ဖို႔န႔ဲ ဝိပႆနာမွာ ဉာဏ္စဥ္တက္ဖို႔ရာေတြမွာ ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္မႈဟာ အလြန္အေရးပါတယ္။
ဉာဏ္စဥ္ေတြ ျမင့္တက္လာၿပီး ေဗာဇၥ်င္တရားမ်ား ျဖစ္ပြားလာလို႔ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ဖို႔ရာမွာ ဝီရိယန႔ဲ သမာဓိဟာ အခ်ဳိးညီရတယ္။ လုံးဝတိမ္းယိမ္းလို႔မရပါ။ ဒီေဗာဇၥ်င္ မျဖစ္ခ့ဲပါက ဝဋ္ႏြယ္ကို အကြၽတ္တြယ္ႏိုင္မွာမဟုတ္။ ၾကဳိတင္ျပင္ဆင္မႈ အားနည္းခ့ဲရင္ အဲ့ဒီေနရာမွာလည္း အခက္ေတြ႕ေလ့႐ွိပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စထိုင္ကတည္းက အစေကာင္းဖို႔ ျပင္ဆင္ရျခင္းပါ။
၂။ အထက္ပိုင္းကိုယ္ကို ေျဖာင့္စြာ ေတာင့္
---------------------------------------------------
ထားျခင္း
----------
ကမၼ႒ာန္းတစ္ခုခုကို ပြားမ်ားအားထုတ္ေတာ့မ့ဲ ေယာဂီဟာ တင္ပ်ဥ္ေခြထိုင္ၿပီးေနာက္ ခါးကို ဆန္႔တန္းေနေအာင္ ေျဖာင့္ထားရတယ္။ ဦးေခါင္းကို မတ္ေနေအာင္ ေထာင္ထားရတယ္။
အျမဲတမ္း ေတာင့္ေတာင့္ႀကီး ျဖစ္ေနေအာင္ သတိထားရပါမယ္။ အားစိုက္ၿပီး တင္းတင္းေတာင့္ေတာင့္ႀကီး လုပ္ထားရမွာေတာ့ မဟုတ္ရပါ။ ေကြးေကာက္ မသြားရေအာင္သာ ဂ႐ုစိုက္ထားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုခ့ဲတာေတြအတြက္ ဝီရိယအား လိုအပ္တယ္။ တရားအားထုတ္ရာမွာ စိတ္ပ်က္လက္ပ်က္ ျဖစ္သြားျခင္း၊ ပ်င္းရိလာျခင္း၊ ငိုက္ျမည္းလာျခင္း စတ့ဲကမၼ႒ာန္းရ႕ဲ အဆီးအတားေတြကို ဇြဲလံု ့လန႔ဲ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ႏိုင္ဖို႔ အတြက္ပါ။
ဒီဇြဲလုံ႔လဆိုတ့ဲ ဝီရိယဟာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ားအတြက္ တရားအားထုတ္ျခင္းလုပ္ငန္း အစမွ အဆုံးတိုင္ မပါမျဖစ္တ့ဲ အရာပါ။ သို႔ေပမင့္ သူလြန္သြားရင္ အႏၱရာယ္ျဖစ္တတ္သမို႔ သမာဓိန႔ဲ ညီမွ်ေနေအာင္ အျမဲတမ္း ထိန္းညႇိေပးၾကရပါမယ္။ ဆိုင္းထမ္းသမားရ႕ဲ ထမ္းပုံအတိုင္းေပါ့။
က်န္တ့ဲ အပိုင္းေတြေတာ့ က်မ္းရင္းလာ ပရိကံ ၁ ထဲမွာ ပါၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီထဲက သမာဓိရ႕ဲ အေရးပါမႈအတိုင္းပဲ ဝီရိယလည္း အေရးပါတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။
၃။ အမွတ္သတိကို အာ႐ုံသို႔ ေ႐ွး႐ႈထားျခင္း
-----------------------------------------------------
ဘယ္ကမၼ႒ာန္းကို ပြားမ်ားသည္ျဖစ္ေစ ဒီပရိကံကလည္း မပါမျဖစ္ပါ။ ဒါ့အျပင္ ၾကဳိတင္ျပင္ဆင္မႈ အားလုံးတို႔ရ႕ဲ ေနာက္ဆံုးျဖစ္သလို အေရးႀကီးဆုံးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ အေရးပါသလဲဆိုရင္ သူမပါရင္ ကမၼ႒ာန္း ပြားမ်ားပါတယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ စေကာင္းတ့ဲ အထိပါ။
ဟုတ္ပါတယ္။ သတိဟာ သမထ အရာမွာဆိုရင္ ႐ႈမွတ္မ့ဲ အာ႐ုံမွာ တည္ျမဲေနဖို႔ မျဖစ္မေန လိုအပ္ပါတယ္။ အ႒ကထာမွာဆို ႏြားငယ္ဆုံးမပုံန႔ဲ ဥပမာေပးၿပီး အေရးႀကီးပုံကို တင္ျပထားပါတယ္။
ႏြားငယ္ကို ၾကဳိးျမဲေအာင္ စတင္ေလ့က်င့္ေပးတ့ဲသူဟာ ႏြားငယ္ကို နဖားၾကဳိး ထိုးၿပီးတာန႔ဲ ေျမျပင္မွာ ငုတ္႐ုိက္ၿပီး ၾကဳိးအ႐ွည္န႔ဲ တြဲခ်ည္ထားရတယ္။ ႏြားငယ္ဟာ အက်င့္မ႐ွိေသးေတာ့ အား႐ွိသေလာက္ အားကုန္႐ုန္းတယ္။ ပတ္ေျပးတယ္။ ႐ုန္းရင္း ေျပးရင္းန႔ဲ ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း ငုတ္တိုင္အရင္းမွာ ေခါင္းထိုးၿပီး ၿငိမ္သြားရတယ္။
ဒိအတူ သမထ အားထုတ္စ ေယာဂီဟာလည္း သတိကို အာ႐ုံေပၚတင္လိုက္ စိတ္ေဆာင္ရာ ပါသြားလိုက္န႔ဲ ခ်ာလပတ္ ရမ္းေနမယ္။ လြတ္သြားတာကို သိလိုက္တာန႔ဲ ျပန္တင္ေပးလိုက္ ဆက္လက္ ႐ႈမွတ္ရင္း စိတ္ေနာက္ ပါသြားလိုက္န႔ဲပါ။ သမာဓိ အားေကာင္းလာတ့ဲအခါ အားေကာင္းသေလာက္ သတိက အာ႐ုံေပၚ ျမဲလာတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ငုတ္တိုင္အရင္းမွာ ၿငိမ္သက္သြားတ့ဲ ႏြားငယ္လို သတိဟာ အာ႐ုံေပၚ ၿငိမ္သက္သြားရပါတယ္။
ဝိပႆနာ ေယာဂီကေတာ့ သမထသမားန႔ဲ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။ သူကေတာ့ ေပၚလာတ့ဲ အာ႐ုံကို သတိက သြားကပ္ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေပၚလာတ့ဲအတိုင္း ႐ႈမွတ္ရတယ္။
မဟာစည္နည္းကေတာ့ ခ်က္အထက္နားက ဝမ္းဗိုက္ကို စိတ္စိုက္ထားၿပီး ဝင္သက္ေလ ႐ွဴသြင္းလိုက္လို႔ ဝမ္းဗိုက္ေဖာင္းတက္လာရင္ ေဖာင္းတယ္။ ထြက္သက္ေလ႐ိႈက္ထုတ္လို႔ ဝမ္းဗိုက္က ပိန္က်သြားရင္ ပိန္တယ္လို႔ မွတ္ရပါတယ္။ အျခားအာ႐ုံမ်ားက ေဖာင္းပိန္ထက္ ပိုထင္႐ွားလာရင္ အဲ့ဒါေတြကို ထင္႐ွားေပၚလာတ့ဲအတိုင္း ႐ႈမွတ္ရတယ္။ အျခားအာ႐ုံမ်ား ထင္႐ွားမ႐ွိေတာ့ရင္ ေဖာင္းပိန္ကို ျပန္မွတ္ရတယ္။
စခါစမွာ ေပၚလာတာေတြက ထင္ထင္ရွားရွား မ႐ွိေပမ့ဲ ေနာင္ေတာ့ ထင္ထင္ရွားရွား ေပၚလာပါမယ္။ ႐ႈမွတ္မႈကလည္း နက္သထက္ နက္လာမယ္။ တရားသေဘာေတြ သိလာရင္းန႔ဲ သစၥာေတြပါ သိလာပါတယ္။
သတိပ႒ာန္ပရိကံမ်ား ၿပီးပါၿပီ။
==================
ၿငိမ္းနႏၵ (၂၇ /၁၂ /၂၀၁၆)(၂ /၁ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment