(၁၈)
သမုဒယသစၥာ
========
ေယာဂီတို႔ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္းဆိုတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အမွန္တရားဆိုတာ ဘယ္ဟာပါလဲဆိုရင္.......။
ဆာေလာင္မႈ တဏွာဟာ ဘ၀သစ္ကို တစ္ဖန္ျဖစ္ေစတတ္တယ္။ ႏွစ္သက္ တပ္စြဲတဲ့ သေဘာလည္းျဖစ္တယ္။ ေတြ႕ၾကဳံရသမွ် အတၱေဘာေတြနဲ႔ အာ႐ုံေတြမွာ ႏွစ္သက္လက္ခံ ေပ်ာ္လည္း ေပ်ာ္စံတတ္တယ္။
အဲ့ဒီ တဏွာက ဘယ္ဟာပါလဲဆိုရင္.....။
ကာမဂုဏ္မွာ ဆာေလာင္တပ္မက္ ႏွစ္သက္မႈဆိုတဲ့ ကာမတဏွာ၊ ဘ၀ကို ဆာေလာင္ႏွစ္သက္မႈ ဘ၀တဏွာနဲ႔ ဘ၀ကင္းျပတ္ျခင္းကို ဆာေလာင္ႏွစ္သက္မႈ ၀ိဘ၀တဏွာတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ေယာဂီတို႔ အဲ့ဒီတဏွာသုံးပါး ျဖစ္ခဲ့လို႔႐ွိရင္ ဘယ္မွာျဖစ္တတ္ပါသလဲ။ ကိန္းေအာင္းပါမယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာ ကိန္းေအာင္းတတ္ပါသလဲဆိုရင္.....။
သခါၤရေလာကမွာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ဆိုတဲ့ သေဘာ႐ွိတယ္။ အဲ့ဒီ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္သေဘာမွာ ျဖစ္ေပၚတယ္။ ကိန္းေအာင္းမယ္ဆိုရင္လည္း ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာပဲ ကိန္းေအာင္းပါတယ္။
သခါၤရေလာကထဲမွာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္သေဘာဆိုတာ ဘယ္ဟာပါလဲဆိုရင္.......။
၁။ သခါၤရေလာကထဲမွာ မ်က္စိဟာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္သေဘာပါ။ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ မ်က္စိဆိုတဲ့ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာ ျဖစ္ေပၚပါတယ္။ ကိန္းေအာင္းမယ္ဆိုရင္လည္း မ်က္စိဆိုတဲ့ အဲ့ဒီ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာပဲ ကိန္းေအာင္းပါတယ္။ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္နဲ႔ ႏွလုံးတို႔ကိုလည္း မ်က္စိနည္းတူ ဆိုသြားရပါမယ္။
၂။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းေတြ၊ အသံေတြ၊ အနံ႔ေတြ၊ အရသာေတြ၊ အထိအေတြ႕ေတြ၊ သေဘာတရားေတြမွာလည္း တဏွာသုံးပါး ျဖစ္ေပၚလာပုံနဲ႔ ကိန္းေအာင္းပုံတို႔ကား တူပါၿပီ။
၃။ သခါၤရေလာကထဲမွာ ျမင္သိမႈ စကၡဳ၀ိညာဏ္၊ ၾကားသိမႈ ေသာတ၀ိညာဏ္၊ နံသိမႈ ဃာန၀ိညာဏ္၊ စားသိမႈ ဇိဝါွ၀ိညာဏ္၊ ထိသိမႈ ကာယ၀ိညာဏ္၊ ႀကံသိမႈ မေနာ၀ိညာဏ္ အဆက္တူၿပီ။
၄။ သခါၤရေလာကထဲမွာ ျမင္ေတြ႕မႈ၊ ၾကားေတြ႕မႈ၊ နံေတြ႕မႈ၊ စားေတြ႕မႈ၊ ထိေတြ႕မႈ၊ ႀကံေတြ႕မႈ အဆက္တူၿပီ။
၅။ သခါၤရေလာကထဲမွာ ျမင္ေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ၾကားေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ နံေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ စားေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ထိေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ႀကံေတြ႕မႈေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ။ က်န္တာ တူၿပီ။
၆။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို မွတ္သားမႈ၊ အသံကို မွတ္သားမႈ၊ အနံ႔ကို မွတ္သားမႈ၊ အရသာကို မွတ္သားမႈ၊ အထိအေတြ႕ကို မွတ္သားမႈ၊ အေတြးအႀကံကို မွတ္သားမႈ၊ သေဘာတရားကို မွတ္သားမႈ။ က်န္တာ တူၿပီ။
၇။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္း၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အသံ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အနံ႔၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အရသာ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အထိအေတြ႕၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အေတြးအႀကံ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ သေဘာတရား၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ။ က်န္တာ တူၿပီ။
၈။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို ဆာေလာင္မႈ၊ အသံကို ဆာေလာင္မႈ၊ အနံ႔ကို ဆာေလာင္မႈ၊ အရသာကို ဆာေလာင္မႈ၊ အထိအေတြ႕ကို ဆာေလာင္မႈ၊ သေဘာတရားကို ဆာေလာင္မႈ။ က်န္တာ တူၿပီ။
၉။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္း၌ ႀကံစည္မႈ၊ အသံ၌ ႀကံစည္မႈ၊ အနံ႔၌ ႀကံစည္မႈ၊ အရသာ၌ ႀကံစည္မႈ၊ အထိအေတြ႕၌ ႀကံစည္မႈ၊ သေဘာတရား၌ ႀကံစည္မႈ။ က်န္တာ တူၿပီ။
၁၀။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို စဥ္းစားမႈ၊ အသံကို စဥ္းစားမႈ၊ အနံ႔ကို စဥ္းစားမႈ၊ အရသာကို စဥ္းစားမႈ၊ အထိအေတြ႕ကို စဥ္းစားမႈ၊ သေဘာတရားကို စဥ္းစားမႈဟာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာပါ။ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္လာမယ္ဆိုရင္ သေဘာအာ႐ုံကို စဥ္းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကိန္းေအာင္းပါမယ္ဆိုရင္လည္း သေဘာအာ႐ုံကို စဥ္းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာပဲ ကိန္းေအာင္းပါတယ္။
ေယာဂီတို႔ ဒီတဏွာကို ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္းေခၚတဲ့ အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္ပါတယ္။
အေသးစိတ္ အခ်က္အလက္မ်ား
=====================
တဏွာ သုံးမ်ဳိး
တဏွာ သုံးမ်ဳိး႐ွိပါတယ္။ (၁) ကာမတဏွာ၊ (၂) ဘ၀တဏွာ၊ (၃) ၀ိဘ၀တဏွာတို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
၁။ ကာမဘ၀ကို ေတာင့္တတဲ့ တဏွာဆိုရာမွာ ကာမဘုံသားတို႔အား မိမိရဆဲဘ၀ကို ႏွစ္သက္ေပ်ာ္ေမြ႕မႈ၊ ေနာင္အခါ လူေကာင္း နတ္ေကာင္းစတာေတြျဖစ္လိုမႈ၊ ကာမဘ၀မွာ ဆာေလာင္ တပ္မက္ စြဲလန္းမႈ တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
၂။ ဘ၀တဏွာကား ကာမဘ၀ကို ေတာင့္တ လိုခ်င္ျခင္းဆိုတဲ့ ရာဂ၊ သႆတဒိ႒ိနဲ႔တကြ ျဖစ္တဲ့ရာဂ၊ ႐ူပဘ၀ အ႐ူပဘ၀တို႔ကို တပ္မက္ စြဲလန္းတဲ့ရာဂ၊ ႐ူပစ်ာန္ အ႐ူပစ်ာန္တို႔ကို ႏွစ္သက္တဲ့တဏွာ တုိ႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
သႆတဒိ႒ိနဲ႔ တကြျဖစ္တဲ့ ရာဂဆိုရာမွာ "သတၱဝါေကာင္သည္ အၿမဲတမ္း မပ်က္စီးဘဲ တည္ေနသည္" လို႔ယူဆတဲ့ ဒိ႒ိနဲ႔ တစ္ပါးထဲျဖစ္တဲ့ တဏွာပင္။ ဒီအရေကာက္ခိုက္မွာ ဘ၀တဏွာထဲက ဘ၀ကို အၿမဲ႐ွိေနတယ္လို႔ ဘာသာျပန္ဆိုရမယ္လို႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားက မွတ္ခ်က္ျပဳေတာ္မူပါတယ္။
၃။ ၀ိဘ၀တဏွာဆိုတာက ေသရင္ ေနာင္ဘ၀ မ႐ွိေတာ့ၿပီလို႔ ယူဆၿပီး ေသၿပီးေနာက္ ဘ၀မ႐ွိေတာ့ဘဲ အလိုလိုပင္ ျပတ္စဲသြားျခင္းကို သာယာႏွစ္သက္တဲ့ ရာဂပါ။
သမုဒယသစၥာမည္ပုံ
=============
သတၱဝါေတြဟာ အမႈကိစၥေတြကို တစ္ရံမလပ္ ျပဳလုပ္ၾကရပါတယ္။ အျပစ္ကင္းတာ ပါသလို မကင္းတာလဲ မနည္းမေနာေပါ့။ အဲ့ဒါေတြထဲက အျပစ္ကင္းတာေတြဟာ ကုသိုလ္ကံ၊ အျပစ္မကင္းတာေတြက အကုသိုလ္ကံေတြ ျဖစ္လာၾကပါတယ္။ သူတို႔ကို နာမည္တစ္မ်ဳိးေပးေတာ့ ဒုကၡသစၥာပါ။
ဆိုခဲ့ပါ ကံေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာၾကရပါသလဲ။ ဘယ္လို အက်ဳိးေပးႏိုင္ပါသလဲဆိုရင္.......။
ဥပါဒါနကၡႏၶာေတြကို သာယာတပ္မက္တဲ့ တဏွာေၾကာင့္သာပါ။ ဘ၀တိုင္း ဘ၀တိုင္းမွာ ေ႐ွးဦးစြာ ျဖစ္ေပၚတဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာအစ႐ွိတဲ့ ဆင္းရဲမွန္သမွ်ရဲ႕ မူလအေၾကာင္းရင္းဟာလည္း တဏွာပါပဲတဲ့။
အဲ့ဒါ့ေၾကာင့္ ျမင္ဆဲ ၾကားဆဲ စတာေတြ အထင္အ႐ွား႐ွိတဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာတို႔ကိုပင္ အေကာင္းအျမတ္ေတြလို႔ ထင္ျမင္လာတယ္။ သာယာႏွစ္ျခဳိက္ ေပ်ာ္ပိုက္လာတယ္။ လိုလားေတာင့္တမႈ ျဖစ္လာတယ္။ အဲ့ဒါေတြဟာ တဏွာပါ။ သစၥာအားျဖင့္ သမုဒယသစၥာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို ႐ွင္ေတာ္ဗုဒၶက "ယာယံ တဏွာ ေပါေနာဗၻ၀ိကာ နႏၵီရာဂသဟဂတာ - - " စသျဖင့္ ေဟာၾကားေတာ္ မူထားတာျဖစ္ပါတယ္။
သမုဒယသစၥာပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၁ - ၃ /၉ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment