Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၈)

(၁၈)
သမုဒယသစၥာ
========
​ေယာဂီတို႔ ဆင္​းရဲျဖစ္​​ေၾကာင္​းဆိုတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ အမွန္​တရားဆိုတာ ဘယ္​ဟာပါလဲဆိုရင္​.......။

ဆာ​ေလာင္​မႈ တဏွာဟာ ဘ၀သစ္​ကို တစ္​ဖန္​ျဖစ္​​ေစတတ္​တယ္​။ ႏွစ္​သက္​ တပ္​စြဲတဲ့ သ​ေဘာလည္​းျဖစ္​တယ္​။ ​ေတြ႕ၾကဳံရသမွ် အတၱ​ေဘာ​ေတြနဲ႔ အာ႐ုံ​ေတြမွာ ႏွစ္​သက္​လက္​ခံ ​ေပ်ာ္​လည္​း ​ေပ်ာ္​စံတတ္​တယ္​။

အဲ့ဒီ တဏွာက ဘယ္​ဟာပါလဲဆိုရင္​.....။

ကာမဂုဏ္​မွာ ဆာ​ေလာင္​တပ္​မက္​ ႏွစ္​သက္​မႈဆိုတဲ့ ကာမတဏွာ၊ ဘ၀ကို ဆာ​ေလာင္​ႏွစ္​သက္​မႈ ဘ၀တဏွာနဲ႔ ဘ၀ကင္​းျပတ္​ျခင္​းကို ဆာ​ေလာင္​ႏွစ္​သက္​မႈ ၀ိဘ၀တဏွာတို႔ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ အဲ့ဒီတဏွာသုံးပါး ျဖစ္​ခဲ့လို႔႐ွိရင္​ ဘယ္​မွာျဖစ္​တတ္​ပါသလဲ။ ကိန္​း​ေအာင္​း​ပါမယ္​ဆိုရင္​ ဘယ္​မွာ ကိန္​း​ေအာင္​းတတ္​ပါသလဲဆိုရင္​.....။

သခါၤရ​ေလာကမွာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ဆိုတဲ့ သ​ေဘာ႐ွိတယ္​။ အဲ့ဒီ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္​လာမယ္​ဆိုရင္​ ခ​်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​သ​ေဘာမွာ ျဖစ္​​ေပၚတယ္​။ ကိန္​း​ေအာင္​းမယ္​ဆိုရင္​လည္​း ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာပဲ ကိန္​း​ေအာင္​းပါတယ္​။

သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​သ​ေဘာဆိုတာ ဘယ္​ဟာပါလဲဆိုရင္​.......။

၁။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ မ်က္​စိဟာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​သ​ေဘာပါ။ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္​လာမယ္​ဆိုရင္​ မ်က္​စိဆိုတဲ့ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာ ျဖစ္​​ေပၚပါတယ္​။ ကိန္​း​ေအာင္​းမယ္​ဆိုရင္​လည္​း မ်က္​စိဆိုတဲ့ အဲ့ဒီ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာပဲ ကိန္​း​ေအာင္​းပါတယ္​။ နား၊ ႏွာ​ေခါင္​း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္​နဲ႔ ႏွလုံးတို႔ကိုလည္​း မ်က္​စိနည္​းတူ ဆိုသြားရပါမယ္​။

၂။ ​သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္​း​ေတြ၊ အသံ​ေတြ၊ အနံ႔​ေတြ၊ အရသာ​ေတြ၊ အထိအေတြ႕ေတြ၊ သ​ေဘာတရား​ေတြမွာလည္​း တဏွာသုံးပါး ျဖစ္​​ေပၚလာပုံနဲ႔ ကိန္​း​ေအာင္​းပုံတို႔ကား တူပါၿပီ။

၃။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ျမင္​သိမႈ စကၡဳ၀ိညာဏ္​၊ ၾကားသိမႈ ​ေသာတ၀ိညာဏ္​၊ နံသိမႈ ဃာန၀ိညာဏ္​၊ စားသိမႈ ဇိဝါွ၀ိညာဏ္​၊ ထိသိမႈ ကာယ၀ိညာဏ္​၊ ႀကံသိမႈ မ​ေနာ၀ိညာဏ္​ အဆက္​တူၿပီ။

၄။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ျမင္​​ေတြ႕မႈ၊ ၾကား​ေတြ႕မႈ၊ နံ​ေတြ႕မႈ၊ စား​ေတြ႕မႈ၊ ထိ​ေတြ႕မႈ၊ ႀကံ​ေတြ႕မႈ အဆက္​တူၿပီ။

၅။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ျမင္​​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ၾကား​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ နံ​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ စား​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ထိ​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ႀကံ​ေတြ႕မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ။ က်န္​တာ တူၿပီ။

၆။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို မွတ္​သားမႈ၊ အသံကို မွတ္​သားမႈ၊ အနံ႔ကို မွတ္​သားမႈ၊ အရသာကို မွတ္​သားမႈ၊ အထိအ​ေတြ႕ကို မွတ္​သားမႈ၊ အ​ေတြးအႀကံကို မွတ္​သားမႈ၊ သ​ေဘာတရားကို မွတ္​သားမႈ။ က်န္​တာ တူၿပီ။

၇။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​း၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အသံ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အနံ႔၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အရသာ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အထိအ​ေတြ႕၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အ​ေတြးအႀကံ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ သ​ေဘာတရား၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ။ က်န္​တာ တူၿပီ။

၈။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အသံကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အနံ႔ကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အရသာကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အထိအ​ေတြ႕ကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ သ​ေဘာတရားကို ဆာ​ေလာင္​မႈ။ က်န္​တာ တူၿပီ။

၉။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​း၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အသံ၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အနံ႔၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အရသာ၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အထိအ​ေတြ႕၌ ႀကံစည္​မႈ၊ သ​ေဘာတရား၌ ႀကံစည္​မႈ။ က်န္​တာ တူၿပီ။

၁၀။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို စဥ္​းစားမႈ၊ အသံကို စဥ္​းစားမႈ၊ အနံ႔ကို စဥ္​းစားမႈ၊ အရသာကို စဥ္​းစားမႈ၊ အထိအ​ေတြ႕ကို စဥ္​းစားမႈ၊ သ​ေဘာတရားကို စဥ္​းစားမႈဟာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာပါ။ တဏွာသုံးပါး ျဖစ္​လာမယ္​ဆိုရင္​ သ​ေဘာအာ႐ုံကို စဥ္​းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။ ကိန္​း​ေအာင္​းပါမယ္​ဆိုရင္​လည္​း သ​ေဘာအာ႐ုံကို စဥ္​းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာပဲ ကိန္​း​ေအာင္​းပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ဒီတဏွာကို ဆင္​းရဲျဖစ္​​ေၾကာင္​း​ေခၚတဲ့ အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

အ​ေသးစိတ္ အခ်က္​အလက္​မ်ား
=====================
   
တဏွာ သုံးမ်ဳိး

တဏွာ သုံးမ်ဳိး႐ွိပါတယ္​။ (၁) ကာမတဏွာ၊ (၂) ဘ၀တဏွာ၊ (၃) ၀ိဘ၀တဏွာတို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

၁။ ကာမဘ၀ကို ​ေတာင္​့တတဲ့ တဏွာဆိုရာမွာ ကာမဘုံသားတို႔အား မိမိရဆဲဘ၀ကို ႏွစ္​သက္​​ေပ်ာ္​​ေမြ႕မႈ၊ ​ေနာင္​အခါ လူ​ေကာင္​း နတ္​​ေကာင္​းစတာ​ေတြျဖစ္​လိုမႈ၊ ကာမဘ၀မွာ ဆာ​ေလာင္​ တပ္​မက္​ စြဲလန္​းမႈ တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

၂။ ဘ၀တဏွာကား ကာမဘ၀ကို ​ေတာင္​့တ လိုခ်င္​ျခင္​းဆိုတဲ့ ရာဂ၊ သႆတဒိ႒ိနဲ႔တကြ ျဖစ္​တဲ့ရာဂ၊ ႐ူပဘ၀ အ႐ူပဘ၀တို႔ကို တပ္​မက္​ စြဲလန္​းတဲ့ရာဂ၊ ႐ူပစ်ာန္​ အ႐ူပစ်ာန္​တို႔ကို ႏွစ္​သက္​တဲ့တဏွာ တုိ႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

သႆတဒိ႒ိနဲ႔ တကြျဖစ္​တဲ့ ရာဂဆိုရာမွာ "သတၱဝါ​ေကာင္​သည္​ အၿမဲတမ္​း မပ်က္​စီးဘဲ တည္​​ေနသည္​" လို႔ယူဆတဲ့ ဒိ႒ိနဲ႔ တစ္​ပါးထဲျဖစ္​တဲ့ တဏွာပင္​။ ဒီအရ​ေကာက္​ခိုက္​မွာ ဘ၀တဏွာထဲက ဘ၀ကို အၿမဲ႐ွိ​ေနတယ္​လို႔ ဘာသာျပန္​ဆိုရမယ္​လို႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားက မွတ္​ခ်က္​ျပဳ​ေတာ္​မူပါတယ္​။

၃။ ၀ိဘ၀တဏွာဆိုတာက ​ေသရင္​ ​ေနာင္​ဘ၀ မ႐ွိ​ေတာ့ၿပီလို႔ ယူဆၿပီး ​ေသၿပီး​ေနာက္​ ဘ၀မ႐ွိ​ေတာ့ဘဲ အလိုလိုပင္​ ျပတ္​စဲသြားျခင္​းကို သာယာႏွစ္​သက္​တဲ့ ရာဂပါ။

သမုဒယသစၥာမည္​ပုံ
=============
သတၱဝါ​ေတြဟာ အမႈကိစၥ​ေတြကို တစ္​ရံမလပ္​ ျပဳလုပ္​ၾကရပါတယ္​။ အျပစ္​ကင္​းတာ ပါသလို မကင္​းတာလဲ မနည္​းမ​ေနာ​ေပါ့။ အဲ့ဒါ​ေတြထဲက အျပစ္​ကင္​းတာ​ေတြဟာ ကုသိုလ္​ကံ၊ အျပစ္​မကင္​းတာ​ေတြက အကုသိုလ္​ကံ​ေတြ ျဖစ္​လာၾကပါတယ္​။ သူတို႔ကို နာမည္​တစ္​မ်ဳိး​ေပး​ေတာ့ ဒုကၡသစၥာပါ။

ဆိုခဲ့ပါ ကံ​ေတြဟာ ဘာ​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာၾကရပါသလဲ။ ဘယ္​လို အက်ဳိး​ေပးႏိုင္​ပါသလဲဆိုရင္​.......။

ဥပါဒါနကၡႏၶာ​ေတြကို သာယာတပ္​မက္​တဲ့ တဏွာ​ေၾကာင္​့သာပါ။ ဘ၀တိုင္​း ဘ၀တိုင္​းမွာ ​ေ႐ွးဦးစြာ ျဖစ္​​ေပၚတဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာအစ႐ွိတဲ့ ဆင္​းရဲမွန္​သမွ်ရဲ႕ မူလအ​ေၾကာင္​းရင္​းဟာလည္​း တဏွာပါပဲတဲ့။

အဲ့ဒါ့​ေၾကာင္​့ ျမင္​ဆဲ ၾကားဆဲ စတာ​ေတြ အထင္​အ႐ွား႐ွိတဲ့ ဥပါဒါနကၡႏၶာတို႔ကိုပင္​ အ​ေကာင္​းအျမတ္​​ေတြလို႔ ထင္​ျမင္​လာတယ္​။ သာယာႏွစ္​ျခဳိက္​ ​ေပ်ာ္​ပိုက္​လာတယ္​။ လိုလား​ေတာင္​့တမႈ ျဖစ္​လာတယ္​။ အဲ့ဒါ​ေတြဟာ တဏွာပါ။ သစၥာအားျဖင္​့ သမုဒယသစၥာျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒါကို ႐ွင္​​ေတာ္​ဗုဒၶက "ယာယံ တဏွာ ​ေပါ​ေနာဗၻ၀ိကာ နႏၵီရာဂသဟဂတာ - - " စသျဖင္​့ ​ေဟာၾကား​ေတာ္​ မူထားတာျဖစ္​ပါတယ္​။

သမုဒယသစၥာပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××
ၿငိမ္​းနႏၵ (၁ - ၃ /၉ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment