Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၇)

(၁၇)
သစၥာပိိုင္​း
======

သစၥာပိုင္​း အက်ဥ္​းခ်ဳပ္​
==============
​ေယာဂီဟာ အရိယာသစၥာတရား​ေတြကို သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တဲ့ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။ ဘယ္​လို ႐ႈျမင္​​ေနပါသလဲဆိုရင္​.....။

​ေယာဂီဟာ ျဖစ္​ပ်က္​​ေနတဲ့ ဒီတရားဟာ ဆင္​းရဲပင္​ပန္​းပါပဲဆိုၿပီး ဟုတ္​တိုင္​းမွန္​စြာ သိတယ္​။ တပ္​မက္​သာယာတဲ့ ဒီတဏွာဟာ ဆင္​းရဲျဖစ္​​ေပၚ​ေၾကာင္​းပါပဲဆိုၿပီး အမွန္​အတိုင္​း သိတယ္​။ ျဖစ္​ပ်က္​မႈ ကင္​းတဲ့ နိဗၺာန္​ဟာ ဆင္​းရဲခ်ဳပ္​ျငိမ္​းရာျဖစ္​တယ္​လို႔ ဟုတ္​မွန္​တဲ့အတိုင္​း သိတယ္​။ အထူးသိျမင္​တဲ့ ဒီမဂၢင္​တရားအ​ေပါင္​းဟာ ဆင္​းရဲခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းရာသို႔ ဆိုက္​​ေရာက္​သြားမဲ့ က်င္​့စဥ္​ျဖစ္​တယ္​လို႔ အဟုတ္​အတိုင္​း သိတယ္​။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားကား ၎သစၥာ​ေလးပါးအက်ဥ္​းကို ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း လိုရင္​းတို႐ွင္​း ​ေရးျပ​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။ ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားရဲ႕ စာ​ေရးဟန္​ကိုကား အမ်ားသိလြယ္​​ေအာင္​ စကား​ေျပာဟန္​နဲ႔ ျပင္​​ေရးလိုက္​ပါတယ္​။

ဒုကၡ အရိယသစၥာ - အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ ဆင္​းရဲအစစ္​အမွန္​။ ဒုကၡသမုဒယ အရိယသစၥာ - အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ ဆင္​းရဲ​ေၾကာင္​း အစစ္​အမွန္​။ ဒုကၡနိ​ေရာဓ အရိယသစၥာ - အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ ဆင္​းရဲၿငိမ္​းရာ ခ်မ္​းသာအစစ္​အမွန္​။ ဒုကၡနိ​ေရာဓဂါမိနီ ပဋိပဒါ အရိယသစၥာ - ဆင္​းရဲၿငိမ္​းရာ ခ်မ္​းသာသို႔​ေရာက္​​ေၾကာင္​းျဖစ္​တဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ အက်င္​့လမ္​း​ေၾကာင္​း အစစ္​အမွန္​။ ဒီ​ေလးပါးဟာ အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ တရားမွန္​ျဖစ္​လို႔ အရိယသစၥာ မည္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒါ​ေတြကို အတိုခ်ဳပ္​အားျဖင္​့ ဒုကၡသစၥာ၊ သမုဒယသစၥာ၊ နိ​ေရာဓသစၥာ၊ မဂၢသစၥာဆိုၿပီး​ေတာ့လည္​း ​ေခၚၾကပါတယ္​။

အထက္​မွာ ဆိုခဲ့တာ​ေတြဟာ အမ်ားနားယဥ္​ၿပီးသား​ေတြပါ။ သို႔​ေပမင္​့ အရိယသစၥာ - အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ အစစ္​အမွန္​တရားဆိုတာကို​ေတာ့ ​ေစာ​ေၾကာ ၾကည္​့ခ်င္​ပါ​ေသးတယ္​။ ဘာ​ေၾကာင္​့ အဲ့ဒီလို ​ေျပာရတာလဲ​ေပါ့။

ဒီတရား​ေတြဟာ အရိယာတို႔သာ သိအပ္​တယ္​လို႔ ဆိုလိုတာလား။ သုိ႔တည္​းမဟုတ္​ ဒီတရား​ေတြ သိသြားလို႔ အရိယာျဖစ္​သြားတာလို႔ ​ေျပာခ်င္​တာလား။ ကိုယ္​့ဟာကို ​ေမးျပၿပီးရင္​​ေတာ့ ကိုယ္​့ဟာကိုပဲ ျပန္​​ေျဖျပရမွာ​ေပါ့။

သာမန္​လူ​ေတြမွာလည္​း ဒုကၡ​ေလာက္​ကို​ေတာ့ သိနားလည္​ၾကတာပါပဲ။ ဒါ​ေပမဲ့ အရိယာတို႔ သိသ​ေလာက္​​ေတာ့ ထဲထဲ၀င္​၀င္​ မသိႏိုင္​ၾကပါ။ ​ေရာဂါတစ္​ခုခုအ​ေၾကာင္​းကို ဆရာ၀န္​​ေတြက သာမန္​လူ​ေတြထက္​ ပိုသိၾကသလို၊ သာမန္​ဆရာ၀န္​ထက္​ ဆိုင္​ရာ​ေရာဂါအလိုက္​ အထူးျပဳ​ေလ့လာထားတဲ့ ပါ​ေမာကၡက ပိုသလို သိပုံအဆင္​့အတန္​း ကြာျခားသြားပါတယ္​။

ဒိအတူ သာမန္​လူ​ေတြ သိၾကတဲ့ ဒုကၡနဲ႔ မဂၢင္​ ၈ ပါးဆိုတဲ့ က်င္​့စဥ္​ထူးကို အျပည္​့အ၀ က်င္​့ႀကံထားတ့ဲ ပုဂၢဳိလ္​တို႔ရဲ႕ ဒုကၡကို သိရပုံကား မတူညီႏိုင္​ပါ။

မဂၢင္​က်င္​့စဥ္​အတိုင္​း အျပည္​့အ၀ က်င္​့ႀကံၿပီးမွ ဒုကၡကို သိလာရသူမွာ ဒုကၡကို သိလိုက္​တာနဲ႔ တစ္​ျပဳိ္​နက္​ ဒုကၡျဖစ္​​ေၾကာင္​းကိုပါ တစ္ျပဳိင္​နက္​ထဲ သိတယ္​။ ဒီမ​ေကာင္​းတဲ့ အ​ေၾကာင္​းတရား​ေၾကာင္​့ ဆင္​းရဲရတာပဲဆိုၿပီး အဲ့ဒီအ​ေၾကာင္​းကို ​ေႏွာင္​ျဖစ္​မလာ​ေအာင္​ ပယ္​ပစ္​လိုက္​တယ္​။ ​ေနာက္​ၿပီး ဒီဆင္​းရဲ​ေတြမ႐ွိရင္​ ​ေအးၿငိမ္​းသြားတာပဲလို႔ ၿငိမ္​း​ေအးရာ နိဗၺာန္​ကိုပါ သိတယ္​။

နိဗၺာန္​ကို သိတာနဲ႔ တစ္​ျပဳိင္​နက္​ မိမိက်င္​့ၿပီး က်င္​့ဆဲ မဂၢင္​က်င္​့စဥ္​ဟာ ဆင္​းရဲၿငိမ္​းရာသို႔ ​ေရာက္​​ေၾကာင္​း အက်င္​့​ေကာင္​း​ေပပဲလို႔ သိၿပီး ​ေနာက္​ထပ္​ႀကိမ္​ဖန္​မ်ားစြာ ဆက္​လက္​က်င္​့ႀကံသြားဖို႔ရာပါ သႏၷိ႒ာန္​ခ်ၿပီး ျဖစ္​သြားတယ္​။ ​က်င္​့စဥ္​ကို ပို​ေကာင္​းသထက္​​ ေကာင္​း​ေအာင္​၊ ​ေလးနက္​သထက္​ ​ေလးနက္​​ေအာင္​ ဆက္​လက္​က်င္​့ႀကံရမွာ​ေတြကို ​ေကာင္​းမြန္​​ေလးနက္​စြာ ပိုသိသြားတဲ့ သ​ေဘာျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒါကို သိ၊ ပယ္​၊ ဆိုက္​၊ ပြား ​ေလးပါးသစၥာ​ဆိုၿပီး မဂ္​ဆိုက္​ပုံကို ဆုိစမွတ္​ျပဳထား​ၾကပါတယ္​။

ဒီထက္​ ပိုၿပီးတိက်​ေအာင္​ ​ေျပာရရင္​ ဒုကၡကို သ​ေဘာလကၡဏာ စတာ​ေတြနဲ႔တကြ တကယ္​သိျခင္​း၊ အမွန္​အကန္​သိျခင္​းလို႔ ​ေျပာႏိုင္​ပါတယ္​။ စာစကားနဲ႔​ ​ေျပာ​ေတာ့ သစၥာထိုက္​တဲ့ သိျခင္​း​ေပါ့။ သို႔ျဖစ္​လို႔ ႐ိုးတိုးရိတ္​တိတ္​ သိျခင္​းနဲ႔ တကယ္​သိျခင္​းဟာ ကြဲျပားျခာနားပါတယ္​လို႔ အႏွစ္​ခ်ဳပ္​ရပါမယ္​။

အ​ေျဖကို ျပန္​ခ်ဳံ႕​ေတာ့ သာမန္​လူတို႔ ဒုကၡကို သိတာဟာ ဒုကၡကိုသာ သိၾကရပါတယ္​။ မဂၢင္​ဆိုတဲ့ က်င္​့စဥ္​ထူးကို အျပည္​့အ၀ က်င္​့ႀကံထားၿပီး ပါရမီျပည္​့​ေနသူကား ဒုကၡကို သိတာနဲ႔ သမုဒယကို ပယ္​ျခင္​း၊ နိဗၺာန္​သို႔ ဆိုက္​​ေရာက္​ မ်က္​​ေမွာက္​ျပဳျခင္​း၊ မဂၢင္​တရား​ေတြကို ပိုမို​ေလးနက္​စြာ ျဖစ္​ပြား​ေစျခင္​းကိစၥ​ေတြကိုပါ ၿပီး​ေစပါတယ္​။ အရိယာျဖစ္​သြားတယ္​ ဟူသတတ္​။

ဒုကၡသစၥာ
======

ဒုကၡကို ဖြင္​့ဆိုခ်က္​မ်ား
===============
အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ အမွန္​တရား​ေတြက ဘယ္​​ဟာမ်ားပါလဲဆိုရင္​
၁။ ဇာတိဒုကၡ - ဘ၀အသစ္​ျဖစ္​ရျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၂။ ဇရာဒုကၡ - အိုျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၃။ မရဏဒုကၡ - ​ေသရျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၄။ ​ေသာက ပရိ​ေဒ၀ ဒုကၡ ​ေဒါမနႆ ဥပါယာသ ဒုကၡ - စိုးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​းဆင္​းရဲ၊ ငို​ေႂကြးျမည္​တမ္​းျခင္​းဆင္​းရဲ၊ ကိုယ္​ဆင္​းရဲျခင္​းဆင္​းရဲ၊ ႏွလုံးမသာယာျခင္​းစိတ္​ဆင္​ရဲ၊ စိတ္​ရဲ႕လြန္​စြာပင္​ပန္​းျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၅။ အပၸိယ သမၸ​ေယာဂဒုကၡ - မုန္​းအပ္​တဲ့ သတၱ​ဝါ သခါၤရ၀တၳဳတို႔နဲ႔ ​ေတြ႕ၾကဳံ​ေပါင္​းသင္​း စပ္​ယွဥ္​ရျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၆။ ပိ​ယ ၀ိပၸ​ေယာဂဒုကၡ - ခ်စ္​အပ္​တဲ့ သတၱဝါ သခါၤရ၀တၳဳ​ေတြနဲ႔ ကြဲကြာ​ေကြကြင္​း မစပ္​ယွဥ္​ရျခင္​းဆင္​းရဲ၊
၇။ ယမၸိစၦ နလဘဒုကၡ - လိုခ်င္​တာကို မရျခင္​းဆင္​းရဲ တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ ​ေသာကစတဲ့ ၅ ခုျဖစ္​လို႔ ဒုကၡ​ေပါင္​း ၁၁ မ်ဳိးျဖစ္​ပါတယ္​။

ယမၸိစၦ နလဘဒုကၡကို "ယမၸိစၦႏၱိ ​ေယနပိ ဓ​ေမၼန အလဗၻ​ေနယ်၀တၳဳံ နလဘတိ၊ တံ အလဗၻ​ေနယ်၀တၳဳပိ ဣစၦနံ ဒုကၡံ" လို႔ အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က ဖြင္​့ဆို​ေတာ္​မူပါတယ္​။ အဲ့ဒီဖြင္​့ဆိုပုံအရဆိုရင္​ အ​ေၾကာင္​းမဲ့ သက္​သက္​ ​ေတာင္​့တတဲ့၊  မရႏိုင္​တာကို အလို႐ွိတဲ့ တဏွာကို ဒုကၡလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

အက်ဥ္​းခ်ဳပ္​အားျဖင္​့ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ငါးပါးတို႔ဟာ ဆင္​းရဲ​ေတြပါ။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားက ယမၸိစၦ နလဘဒုကၡအရ တဏွာဟာ သမုဒယသစၥာသာ ျဖစ္​သင္​့တယ္​မဟုတ္​လားလို႔ ​ေစာဒနာျပၿပီး ဆရာ​ေတာ္​ကိုယ္​တိုင္​ပင္​ အာဂမယုတၱိ၊ သဘာ၀ယုတၱိ​ေတြ​ေဆာင္​ကာ ျပန္​လည္​​ေျဖ႐ွင္​း​ ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

မူလပဏၰာသ သမၼာဒိ႒ိသုတ္​မွာ "တဏွဥၥ ပဇာနာတိ၊ တဏွာသမုဒယဥၥ ပဇာနာတိ" လို႔ တဏွာကို ဒုကၡသစၥာအျဖစ္​ျဖင္​့ သိပုံကို ျပထားတယ္​။ အဲ့ဒီသုတ္​မွာပင္​ "႐ူပတဏွာ ​ေလာ​ေက ပိယ႐ူပံ သာတ႐ူပံ" ဆိုၿပီး သမုဒယရဲ႕ အာ႐ုံဒုကၡအျဖစ္​ျဖင္​့ ​ေဟာထားတာလည္​း ႐ွိတယ္​ စသျဖင္​့ အာဂမယုတၱိ​ေဆာင္​ကာ တဏွာကို ဒုကၡအျဖစ္​ယူႏိုင္​​ေၾကာင္​း ႐ွင္​းျပ​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

အ့ဲဒါ​ေတြ​ေၾကာင္​့ ​ေ႐ွးဘ၀က ၿပီးခဲ့တဲ့ အ​ေၾကာင္​းတဏွာကို သမုဒယသစၥာလို႔ ယူၿပီး ​ေနာက္​ဘ၀မွာ ျဖစ္​​ေပၚတဲ့ အက်ဳိးအတၱ​ေဘာမွာ အတြင္​း၀င္​တဲ့ အလဗၻ​ေနယ်၀တၳဳ ဣစၦာတဏွာကို ဒုကၡသစၥာဆိုၿပီး ယူရင္​ ျဖစ္​လာမဲ့ သံသယကို ပယ္​ႏိုင္​ပါမယ္​လို႔ သဘာ၀ယုတၱိ​ေဆာင္​​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

ဒုကၡဖြင္​့ဆိုခ်က္​ အ​ေသးစိတ္​မ်ား
====================
​ေယာဂီတို႔ ျဖစ္​ျခင္​းဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာမ်ဳိးလဲဆိုရင္​......။

သတၱဝါ​ေတြရဲ႕ သတၱဝါအ​ေပါင္​းထဲမွာ ​ေ႐ွးဦးစြာျဖစ္​ျခင္​း၊ ျပည္​့စုံစြာျဖစ္​ျခင္​း၊ ဥခြံတြင္​း အမိ၀မ္​းတြင္​းသို႔ သက္​၀င္​ျခင္​း၊ ကိုယ္​ထင္​႐ွားျဖစ္​ျခင္​း၊ ဘ၀သစ္​ခႏၶာတို႔ရဲ႕ ထင္​႐ွားျဖစ္​ျခင္​း၊ စကၡဳစတဲ့ အာယတနတို႔ကို တစ္​ဖန္​ရျခင္​း ဆိုတာ​႐ွိတယ္​။ ဆိုအပ္​ခဲ့တဲ့ သ​ေဘာ​ကို ဇာတိ - ျဖစ္​ျခင္​းလို႔ ဆိုပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ အိုျခင္​းဆိုတာ ဘာပါလဲဆိုရင္​....။

သတၱဝါတို႔ရဲ႕ သတၱဝါအ​ေပါင္​းထဲမွာ အိုျခင္​း၊ ရင္​့​ေရာ္​ျခင္​း၊ သြားက်ဳိးျခင္​း၊ ဆံျဖဴျခင္​း၊ အ​ေရတြန္​႔ျခင္​း၊ ဇီ၀ိတလို႔​ေခၚတဲ့ အသက္​႐ုပ္​ရဲ႕ ဆုတ္​ယုတ္​ျခင္​း၊ စကၡဳစတဲ့ ဣ​ေျႏၵတို႔ရဲ႕ ရင္​့ျခင္​းဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဒီဆိုအပ္​ခ့ဲၿပီးတဲ့ သ​ေဘာကို အိုျခင္​းလို႔ ဆိုပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ​ေသျခင္​းဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာပါလဲဆိုရင္​.......။

သတၱဝါတို႔ရဲ႕ သတၱဝါအ​ေပါင္​းထဲမွာ ​ေ႐ြ႕​ေလ်ာျခင္​း၊ ​ေ႐ြ႕​ေလ်ာတဲ့ အခ်င္​းအရာ၊ ပ်က္​စီးျခင္​း၊ ကြယ္​​ေပ်ာက္​ျခင္​း၊ ​ေသဆုံးျခင္​း၊ ​ေသျခင္​းကို ျပဳျခင္​း၊ ခႏၶာတို႔ရဲ႕ ပ်က္​စီးျခင္​း၊ ကိုယ္​​ေကာင္​ကို ပစ္​ခ်ျခင္​း၊ ဇီ၀ိတိ​ေျႏၵလို႔​ေခၚတဲ့ အသက္​ရဲ႕ စင္​းစင္​းျပတ္​ျခင္​းဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဆိုအပ္​ခဲ့​ေသာ သ​ေဘာကို ​ေသျခင္​းလို႔ ဆိုပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ စိုးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​းဆိုတာ ဘာ​​ပါလဲဆိုရင္​......။

တစ္​ပါးပါး​ေသာ ​ေဆြမ်ဳိးပ်က္​စီးျခင္​း ဥစၥာပ်က္​စီးျခင္​း ​ေရာဂါႏွိပ္​စက္​ျခင္​း သီလပ်က္​စီးျခင္​း အယူပ်က္​စီးျခင္​းဆိုတဲ့ ပ်က္​စီးမႈနဲ႔ ​ေတြ႕ၾကဳံ ျပည္​့စုံ​ေနတဲ့ သူမွာျဖစ္​​ေစ၊ တစ္​ခုခု​ေသာ ဆင္​းရဲ​ေၾကာင္​း ၀တၳဳ အမႈ အာ႐ုံက ထိပါးႏိွပ္​စက္​အပ္​တဲ့ သူမွာျဖစ္​​ေစ စိုးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​း၊ စိုးရိမ္​းပူ​ေဆြးတဲ့ အမူအရာ၊ စုိးရိမ္​ပူ​ေဆြးတဲ့အျဖစ္​၊ အတြင္​းမွာ ပူ​ေဆြးျခင္​း၊ အတြင္​းမွာ တလႈိက္​လႈိက္​ ျပင္​းထန္​စြာ ပူ​ေဆြးျခင္​းဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဒီဆိုအပ္​ခ့ဲတဲ့ သ​ေဘာကို စုိးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​းလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ငို​ေႂကြးျမည္​တမ္​းျခင္​းဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာလဲဆိုရင္​........။

တစ္​ပါးပါး​ေသာ ပ်က္​စီးမႈနဲ႔ ​ေတြ႕ၾကဳံ ျပည္​့စုံ​ေနသူမွာျဖစ္​​ေစ၊ တစ္​ခုခု​ေသာ ဆင္​းရဲ​ေၾကာင္​း၀တၳဳ အမႈ အာ႐ုံက ထိပါး ႏိွပ္​စက္​အပ္​တဲ့ သူမွာျဖစ္​​ေစ ပ်က္​စီးတဲ့ ပုဂၢဳိလ္​ ၀တၳဳ တစ္​စုံတစ္​ခုကို ရည္​စူးၿပီး ျမည္​တမ္​းျခင္​း၊ ပ်က္​စီးတဲ့ ပုဂၢဳိလ္​ ၀တၳဳ တစ္​စုံတစ္​ခုရဲ႕ ​ဂုဏ္​ေက်းဇူးကို ရည္​စူးၿပီး ျမည္​တမ္​းျခင္​း၊ ရည္​စူးၿပီး ျမည္​တမ္​းတဲ့ အမူအရာ၊ ဂုဏ္​​ေက်းဇူးကို ​ေျပာဆိုၿပီး ျမည္​တမ္​းျခင္​းအမူအရာ၊ ဂုဏ္​​ေက်းဇူးကို ​ေျပာဆိုၿပီး ျမည္​တမ္​းတဲ့အျဖစ္​ဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ အဲ့ဒီ ဆိုအပ္​ခဲ့တဲ့ သ​ေဘာကို ငို​ေႂကြးျမည္​တမ္​းျခင္​းလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ဆင္​းရဲတယ္​ဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာမ်ဳိးလဲဆိုရင္​.......။

ကိုယ္​ထဲမွာျဖစ္​တဲ့ဆင္​းရဲ၊ ကိုယ္​ထဲမွာျဖစ္​တဲ့ မသာယာဖြယ္​၊ ကိုယ္​နဲ႔​ ထိ​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ဆင္​းရဲ၊ သာယာဖြယ္​ မဟုတ္​တဲ့ ခံစားမႈဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ အဲ့ဒီလို သ​ေဘာကို ဆင္​းရဲလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ စိတ္​ႏွလုံး မသာယာျခင္​းဆိုတာ ဘာကို ​ေျပာတာလဲဆိုရင္​.....။

စိတ္​ထဲမွာ ျဖစ္​တဲ့ဆင္​းရဲ၊ စိတ္​ထဲမွာျဖစ္​တဲ့ မသာယာဖြယ္​၊ စိတ္​ကူးအ​ေတြ႕​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ဆင္​းရဲ၊ သာယာဖြယ္​ မဟုတ္​တဲ့ ခံစားမႈဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဒီသုိ႔ ဒီပုံ ဆိုအပ္​ခဲ့တ့ဲ သ​ေဘာကို စိတ္​ႏွလုံး မသာယာျခင္​းလို႔ ဆိုပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ စိတ္​ရဲ႕ လြန္​စြာ ပင္​ပန္​းျခင္​းဆိုတာ ဘာကို ​ေျပာတာလဲဆိုရင္​........။

တစ္​ပါးပါး​ေသာ ပ်က္​စီးမႈနဲ႔ ​ေတြ႕ၾကဳံ ျပည္​့စုံ​ေနတဲ့ သူမွာျဖစ္​​ေစ၊ တစ္​ခုခု​ေသာ ဆင္​းရဲ​ေၾကာင္​း ၀တၳဳ အမႈ အာ႐ုံက ထိပါး ႏွိပ္​စက္​အပ္​တဲ့ သူမွာျဖစ္​​ေစ စိတ္​ရဲ႕ လြန္​စြာ ပင္​ပန္​းျခင္​း၊ စိတ္​ရဲ႕ ျပင္​းထန္​စြာ ပင္​ပန္​းျခင္​း၊ စိတ္​ရဲ႕ လြန္​စြာ ပင္​ပန္​း​ေနတဲ့အျဖစ္​၊ စိတ္​ရဲ႕ ျပင္​းထန္​စြာ ပင္​ပန္​း​ေနတဲ့အျဖစ္​ဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ အဲ့ဒီလို ဆိုအပ္​ခဲ့တဲ့ သ​ေဘာကို စိတ္​ရဲ႕ လြန္​စြာ ပင္​ပန္​းျခင္​းလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ မုန္​းဖြယ္​ အာ႐ုံ ပုဂၢဳိလ္​နဲ႔ ​ေတြ႕ဆုံ ​ေပါင္​းသင္​းရျခင္​း ဆင္​းရဲဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာကို ​ေျပာတာလဲဆိုရင္​.........။

ဒီ​ေလာကမွာ တစ္​စုံတစ္​​ေယာက္​က အဆင္​း အသံ အနံ႔ အရသာ အ​ေတြ႕ ​သ​ေဘာအာ႐ုံတို႔ကို အလိုမ႐ိွကုန္​၊ မႏွစ္​သက္​အပ္​ကုန္​၊ စိတ္​ကို မပြား​ေစတတ္​ မ႐ႊင္​​ေစတတ္​လို႔ မျမတ္​ႏိုးအပ္​ကုန္ပါ။ တစ္​ခ်ဳိ႕လူ​ေတြက တစ္​စုံတစ္​​ေယာက္​​ေသာသူရဲ႕ အက်ဳိးမဲ့ကို လိုလားၾကတယ္​၊ အစီးအပြားမဲ့ကို လိုလားၾကတယ္​၊ မခ်မ္​းသာျခင္​းကို လိုလားၾကတယ္​၊ ​ေဘးရန္​ မၿငိမ္​းျခင္​းကို လိုလားၾကတယ္​။ အဲ့ဒီ တစ္​စုံတစ္​​ေယာက္​ရဲ႕ မုန္​းဖို႔ ​ေကာင္​တဲ့ အဲ့ဒီအာ႐ုံ အဲ့ဒီပုဂၢဳိလ္​နဲ႔တကြ ​ေတြ႕ရျခင္​း၊ ဆုံရျခင္​း၊ ​ေပါင္​းဆုံရျခင္​း၊ ​ေရာ​ေႏွာၿပီး ​ေနရျခင္​းဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဆိုအပ္​ခဲ့တဲ့ သ​ေဘာကို မုန္​းဖြယ္​ အာ႐ုံ ပုဂၢဳိလ္​နဲ႔ ​ေတြ႕ဆုံ ​ေပါင္​းသင္​းရျခင္​း ဆင္​းရဲလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ခ်စ္​စဖြယ္​ အာ႐ုံ ပုဂၢဳိလ္​တို႔နဲ႔ ကြဲကြာ​ေကြကြင္​းရျခင္​း ဆင္​းရဲဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာမ်ဳိးပါလိမ္​့ဆိုရင္​...........။

ဒီ​ေလာကမွာ တစ္​ဦးဦးက အဆင္​း အသံ အနံ႔ အရသာ အ​ေတြ႕ သ​ေဘာအာ႐ုံတို႔ကို လိုလားအပ္​ ႏွစ္​သက္​အပ္​ ျမတ္​ႏိုးအပ္​ၾကတယ္​။ အျခားလူ​ေတြက အဲ့ဒီတစ္​ဦးရဲ႕ အက်ဳိးကို လိုလားၾကတယ္​။ စီးပြားကို လိုလားၾကတယ္​။ ခ်မ္​းသာျခင္​းကို လိုလားၾကတယ္​။ ​ေဘးရန္​ ၿငိမ္​းျခင္​းကို လိုလားၾကတယ္​။ မိခင္​ ဖခင္​ ညီအစ္​ကို အစ္​မႏွမ အ​ေဆြခင္​ပြန္​း အ​ေပါင္​းအ​ေဖာ္​ ​ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္​းဆိုုတာ​ေတြ ႐ွိၾကတယ္​။ ခ်စ္​ဖြယ္​​ေကာင္​းတဲ့ အဲ့ဒီအာ႐ုံ အဲ့ဒီ၀တၳဳတို႔နဲ႔တကြ မ​ေတြ႕ရျခင္​း၊ မဆုံရျခင္​း၊ မ​ေပါင္​းဆုံရျခင္​း၊ ​ေရာ​ေႏွာၿပီး မ​ေနရျခင္​းဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဆိုအပ္​ခဲ့ၿပီးတဲ့ ဒီသ​ေဘာကို ခ်စ္​ဖြယ္​အာ႐ုံ ပုဂၢဳိလ္​တို႔နဲ႔ ကြဲကြာ​ေကြကြင္​းရျခင္​း ဆင္​းရဲလို႔ ​ေခၚဆိုအပ္​ပါတယ္​။

ယမၸိစၦံ နလဘ ဒုကၡျဖစ္​ပုံမ်ား
==================
​ေယာဂီတို႔ တဏွာျဖင္​့ လိုခ်င္​ပါလ်က္​မရ၊ အဲ့ဒီမရႏိုင္​တာကို လိုခ်င္​ျခင္​း ဆင္​းရဲဆိုတာ ဘယ္​လိုဟာမ်ဳိးလဲဆိုရင္​.......။

ဘ၀သစ္​​ျဖစ္​ျခင္​း သ​ေဘာ႐ွိၾကတဲ့ သတၱဝါ​ေတြက ငါတုိ႔ဟာ ဘ၀သစ္​ မျဖစ္​ရ​ေတာ့ရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲ၊ ဘ၀သစ္​ျဖစ္​ျခင္​းသ​ေဘာကလည္​း ငါတို႔ဆီ ​ေရာက္​မလာရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲလို႔ ​ေတာင္​့တလိုလားျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ပသို႔ပင္​ ​ေတာင္​့တလိုလား​ေပမဲ့ ​ေတာင္​့တမႈမွာ ျပည္​့၀တယ္​ရယ္​လို႔မ႐ွိ။ ဒီဆိုအပ္​တဲ့ သ​ေဘာဟာလည္​း တဏွာျဖင္​့ လိုခ်င္​ပါလ်က္​မရ၊ အဲ့ဒီ မရတာႀကီးကို လိုခ်င္​ျခင္​း ဆင္​းရဲျဖစ္​ပါတယ္​။

အိုျခင္​းသေဘာ႐ွိၾကတဲ့ သတၱဝါတို႔အား ငါတို႔ဟာ အိုျခင္​းသ​ေဘာ မ႐ွိၾက​ေတာ့ရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲ၊ အိုျခင္​းဟာ ငါတို႔ဆီကို ​ေရာက္​မလာရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲလို႔ ​ေတာင္​့တ လိုလားျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ပသို႔ပင္​ ​ေတာင္​့တလိုလား​ေပမဲ့ ဒီမအိုျခင္​းကို ​ေတာင္​့တလိုလား႐ုံမွ်ျဖင္​့ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​ပါတကား။ ဆိုအပ္​ခ့ဲၿပီးတဲ့ သ​ေဘာဟာလည္​းပဲ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​တာကို လိုခ်င္​ျခင္​း ဆင္​းရဲပင္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

နာဖ်ားတတ္​ျခင္​း သ​ေဘာ႐ွိၾကတဲ့ သတၱဝါ​ေတြမွာ ငါတို႔ဟာ နာဖ်ားျခင္​းသ​ေဘာ မ႐ွိၾကရပါမူ ​ေကာင္​း​ေပမယ္​၊ နာဖ်ားျခင္​းဟာလည္​းပဲ ငါတို႔ဆီကို ​ေရာက္​မလာႏိုင္​ခဲ့ရင္​ ​ေကာင္​း​ေပမယ္​လို႔ ​ေတာင္​့တလိုလားျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ပသို႔ပင္​ ​ေတာင္​့တလိုလား​ေပမဲ့ မနာဖ်ားရျခင္​းကို ​ေတာင္​့တလိုလားမႈမွ်ျဖင္​့ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ၾက မရႏိုင္​ၾကပါ။ ဒီဆိုအပ္​ခ့ဲတဲ့ သ​ေဘာဟာလည္​းပဲ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​တာကို လိုခ်င္​ျခင္​းဆင္​းရဲပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။

​ေသျခင္​းသ​ေဘာ ႐ွိၾကတဲ့ သတၱဝါမ်ားမွာ ငါတို႔ဟာ ​ေသျခင္​းသ​ေဘာ မ႐ွိၾကရပါမူကား ​ေကာင္​း​ေလစြ၊ ​ေသျခင္​းဟာလည္​း ငါတို႔ဆီ မလာ​ေရာက္​ႏိုင္​ပါမူကား ​ေကာင္​း​ေလစြလို႔ ​ေတာင္​့တ လိုလားျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ပသို႔ပင္​ ​ေတာင္​့တလိုလား​ေပမဲ့ မ​ေသျခင္​းကိုကား ​ေတာင္​့တလိုလား႐ုံမွ်ျဖင္​့ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​ပါ။ ဆိုအပ္​ခဲ့တဲ့ ဒီသ​ေဘာဟာလည္​း မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​တာကို လိုခ်င္​ျခင္​းဆင္​းရဲပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။

စုိးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​း ငို​ေႂကြးျခင္​း ကိုယ္​ဆင္​းရဲျခင္​း စိတ္​ႏွလုံး မသာျခင္​း စိတ္​ရဲ႕ အလြန္​ပင္​ပန္​းျခင္​း သ​ေဘာ႐ွိၾကတဲ့ သတၱဝါ​ေတြက ငါတို႔မွာ စိုးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​း ငို​ေႂကြျခင္​း ကိုယ္​ဆင္​းရဲျခင္​း စိတ္​ႏွလုံး မသာျခင္​း စိတ္​ရဲ႕ အလြန္​ပင္​ပန္​းျခင္​းသ​ေဘာ မ႐ွိၾကရရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲ၊ စိုးရိမ္​ပူ​ေဆြးျခင္​း ငို​ေႂကြးျခင္​း ကိုယ္​ဆင္​းရဲျခင္​း စိတ္​ႏွလုံး မသာျခင္​း စိတ္​ရဲ႕ လြန္​စြာ ပင္​ပန္​းျခင္​းတို႔ဟာ ငါတို႔ဆီကို ​ေရာက္​မလာႏိုင္​ၾကရင္​ ​ေကာင္​းမွာပဲလို႔ ​ေတာင္​့တ လိုလားျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ပသို႔ပင္​ ​ေတာင္​့တလိုလား​ေပမင္​့ မစိုးရိမ္​မပူ​ေဆြးျခင္​း မငို​ေႂကြးရျခင္​း ကိုယ္​ဆင္​းရဲကင္​းျခင္​း စိတ္​ႏွလုံး မသာမႈကင္​းျခင္​း စိတ္​ရဲ႕ အလြန္​အကြၽံ ပင္​ပန္​းမႈ ကင္​းျခင္​းကို ​ေတာင္​့တလိုလား႐ုံမွ်နဲ႔ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​ပါ။ ဒီဆိုအပ္​ခဲ့ၿပီးတဲ့ သ​ေဘာဟာလည္​းပဲ မ​ေရာက္​ႏိုင္​ မရႏိုင္​တာကို လိုခ်င္​ျခင္​းဆင္​းရဲပင္​ ျဖစ္​ပါ​ေတာ့တယ္​။

​ေယာဂီတို႔ အက်ဥ္​းအားျဖင္​့ ငါးပါး႐ွိတဲ့  ဥပါဒါနကၡႏၶာ ဆင္​းရဲ​ေတြဆိုတာ ဘယ္​ဟာ​ေတြလဲဆိုရင္​.....။

ဒီခႏၶ​ာေတြကို သ႐ုပ္​ခြဲျပရရင္​ ႐ုပ္​ဥပါဒါနကၡႏၶာက ၁ ပါး၊ ​ေ၀ဒနာဥပါဒါနကၡႏၶာက ၁ ပါး၊ သညာဥပါဒါနကၡႏၶာက ၁ ပါး၊ သခါၤရဥပါဒါနကၡႏၶာက ၁ ပါး၊ ၀ိညာဏ္​ဥပါဒါနကၡႏၶာက ၁ ပါး ဒီတရား​ေတြကို အက်ဥ္​းခ်ဳပ္​အ​ေနျဖင္​့ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါး ဆင္​းရဲ​ေတြလို႔ ဆိုအပ္​ၾကပါတယ္​။

​ေယာဂီတို႔ ဆိုခဲ့ၿပီးတဲ့ ဇာတိအစ ဥပါဒါနကၡႏၶာအဆုံး႐ွိတဲ့ ဒီတရားအ​ေပါင္းကို အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

ဒုကၡဒုကၡစတဲ့ ဒုကၡ ၇ ပါး
===============
မဟာသတိပ႒ာန္​ပါဠိ​ေတာ္​နဲ႔ ၎အ႒ကထာမွာ ဒုကၡသစၥာအတြက္​ ဥပါဒါနကၡႏၶာမွာ အဆုံးသတ္​ပါတယ္​။ သ​ေမၼာဟ၀ိ​ေနာဒနီ​ေခၚ ၀ိဘဂၤအ႒ကထာမွာ​ေတာ့ ဒုကၡသစၥာနဲ႔ ပတ္​သက္​ၿပီး ဇာတိအစ ဥပါဒါနကၡႏၶာအထိသာမက ဒုကၡဒုကၡစတဲ့ ၇ ပါးမွာ အဆုံးသတ္​ပါတယ္​။ သို႔ျဖစ္​လို႔ ယင္​း ၇ ပါးကို ဆက္​လက္​ တင္​ျပသြားပါမယ္​။ ဒီဒုကၡ​ေတြဟာ ၀ိပႆနာ​ေယာဂီတို႔အတြက္​ အ​ေရးပါတဲ့ သိစရာ​ေတြလည္​း ျဖစ္​​ေနၾကပါ​ေသးတယ္​။။

တတၳ ဒုကၡႆ အရိယသစၥႆ ကထနတၳာယ အယံ မာတိကာ - ဣဒဥွိ ဒုကၡံ နာမ အ​ေနကံ နာနပၸကာရံ ​ေသယ်ထိဒံ - ဒုကၡဒုကၡံ ၀ိပရိဏာမဒုကၡံ သခါၤရဒုကၡံ ပဋိစၦႏၷဒုကၡံ အပၸဋိစၦႏၷဒုကၡံ ပရိယာယဒုကၡံ နိပၸရိယာယဒုကၡႏၱိ။ (ဘိ။ ႒။ ၂။ ၈၈)

၁။ နာက်င္​ကိုက္​ခဲျခင္​းစတဲ့ ကိုယ္​ဆင္​းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ ႏွလုံးမသာျခင္​း ၀မ္​နည္​းျခင္​းစတဲ့ စိတ္​ဆင္​းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔ဟာ ဒုကၡဒုကၡမည္​ပါတယ္​။ မၿမဲလို႔၊ ျဖစ္​​ေပၚဆဲမွာ မခံသာလို႔ အဆင္​းရဲဆုံး မ​ေကာင္​းဆုံးတရားလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

​၂။ ေကာင္​းတာ ၀မ္​းသာတာ စသျဖင္​့​ေခၚ​ေဝၚၾကတဲ့ ကိုယ္​စိတ္​ခ်မ္​းသာမႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးဟာ ၀ိပရိဏာမဒုကၡမည္​ပါတယ္​။ သူျဖစ္​​ေပၚခိုက္​မွာ သာယာႏွစ္​သိမ္​့​ေစၿပီးရင္​ သူ​ေပ်ာက္​ကြယ္​သြားတဲ့အခါ ​ေနမထိ ထိုင္​မသာျဖစ္​​ေအာင္​ ဆင္​းရဲ ပင္​ပန္​း​ေစတတ္​တဲ့တရားလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။ ဒီဒုကၡအတြက္​ အာ႐ုံအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင္​့ ျဖား​ေယာင္​း ​ေသြး​ေဆာင္​ၿပီး စိတ္​​ေနာက္​ ႐ူးသြပ္​​ေစတတ္​တဲ့ ဘီလူးမနဲ႔ တူတယ္​လို႔ စာ​ေပ​ေတြမွာ အႏႈိင္​းျပၾကပါတယ္​။ အမွန္​အတိုင္​း သိရရင္​ အဲ့ဒီဘီလူးမလိုပင္​ ​ေၾကာက္​မက္​ဖြယ္​ မုန္​းဖြယ္​ ​ေကာင္​းတယ္​။ သို႔​ေၾကာင္​့ အဲ့ဒီသုခ​ေ၀ဒနာကို ၀ိပရိဏာမဒုုကၡလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

၃။ သာယာ​ေတာင္​့တမႈ တဏွာကို ခ်န္​ထားၿပီး ဥ​ေပကၡာ​ေ၀ဒနာနဲ႔တကြ ႂကြင္​းက်န္​တဲ့ ​ေလာကီ ႐ုပ္​နာမ္​အ​ေပါင္​းဟာ ျဖစ္​ပ်က္​မႈ႐ွိလို႔ မၿမဲတာ​ေၾကာင္​့ သခါၤရဒုကၡမည္​ပါတယ္​။ ဒီဒုကၡဟာ ဒုကၡသစၥာ​တရားတို႔မွာ ျပန္​႔ႏွံ႔တယ္။ သုခ ဒုကၡ​ ေ၀ဒနာအာလုံး သခါၤရဒုကၡအျဖစ္​မွ မလြတ္​ၾကကုန္​။ သို႔​ေပမင္​့ ဒုကၡဒုကၡနဲ႔ ၀ိပရိဏာမဒုကၡ​ စတာေတြကိုကား ဘာ​ေၾကာင္​့ သီးျခား​ေဟာရပါသလဲ။

ဒုကၡ​ေ၀ဒနာဆိုတဲ့ ဒုကၡဒုကၡကား လက္​ငင္​းမွာ မခံသာတာက သခါၤရဒုကၡထက္​ ပိုတဲ့ သ​ေဘာ႐ွိတယ္​။ သုခ​ေ၀ဒနာဆိုတဲ့ ၀ိပရိဏာမဒုကၡကား သာမန္​သခါၤရဒုကၡထက္​ ထူးကဲတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ သခါၤရဒုကၡမွ အသီးအျခား ​ေဟာရပါတယ္​။

သို႔​ေၾကာင္​့ပင္​ သဠာယတန၀ဂၢ ​ေ၀ဒနာသံယုတ္​ ၄၁၇ မွာ "တံ ​ေခါ ပ​ေနတံ ဘိကၡဳ မယာ 'သခါၤရာနံ ​ေယ၀ အနိစၥတံ သႏၶာယ' ဘာသိတံ 'ယံကိဥၥိ ​ေ၀ဒယိတံ၊ တံ ဒုကၡသၼိ'ႏၱိ"။

"အားလုံး​ေသာ ခံစားမႈဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ အဲ့ဒီ ခံစားမႈ အားလုံးဟာ ဆင္​းရဲ​ေတြခ်ည္​းပဲလို႔ ​ေဟာရတာက 'သခါၤရ​ေတြရဲ႕ မၿမဲျခင္​းကိုသာ ရည္​႐ြယ္​ၿပီး' ငါ ဘုရား​ ေဟာ​ေတာ္​မူခဲ့တာပါ"။

အာ႐ုံ ၀တၳဳ​ေတြကို သာယာ တပ္​မက္​တတ္​ၾကတာဟာ ႐ုပ္​နာမ္​​သခါၤရေတြကို ၿမဲတယ္​လို႔ ထင္​မွတ္​မွားတာ​ေၾကာင္​့ပါ။ မျပတ္​တရစပ္​ ျဖစ္​ပ်က္​​ေနတယ္​၊ ခ်မ္​းသာ​ေကာင္​းစားဖို႔ မျပတ္​ျပဳျပင္​​ေပး​ေနရတယ္​လို႔ အမွန္​အတိုင္​း သိလာရင္​ ၿမဲတယ္​၊ ခ်မ္​းသာတယ္​၊ ​ေကာင္​းတယ္​လို႔ မထင္​ႏိုင္​​ေတာ့ၿပီ။ ​ေၾကာက္​မက္​ဖြယ္​၊ ႐ြံမုန္​းဖြယ္​လို႔​ေတာင္​ ထင္​လာၾကမွာပါ။ ဒါ့ထက္​ မတပ္​မက္​ မသာယာႏိုင္​​ေတာ့ၿပီ​ေပါ့။ သို႔ျဖစ္​လို႔ ၀ိပႆနာအရာ ဒုကၡသစၥာအရာမွာ ဒီသခါၤရဒုကၡကို ပိုင္​ႏိုင္​စြာ သိရန္​လိုပါတယ္​။ သိဖို႔ရန္​ ၾကဳိးစားအားထုတ္​ၾကရပါမယ္​။

၄။ ​ေခါင္​းကိုက္​၊ နားကိုက္​၊ ဗိုက္​နာ၊ သြားနာစတဲ့ ကိုယ္​ဆင္​းရဲနဲ႔ ရာဂ ​ေဒါသတို႔​ေၾကာင္​့ ပူပန္​ စိတ္​ညစ္​ ၀မ္​းနည္​းစတဲ့ စိတ္​ဆင္​းရဲတို႔​ေတြဟာ ခံစား​ေနသူက ​ေျပာျပမွသာ အျခားသူတို႔ သိႏိုင္​ၾကရပါတယ္​။ မ​ေျပာျပရင္​ မသိႏိုင္​ပါ။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ အဲ့ဒီဆင္​းရဲမ်ဳိးကို ပဋိစၦႏၷဒုကၡ - ကြယ္​၀ွက္​တဲ့ ဆင္​းရဲလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။ အပါကဋဒုကၡ - မထင္​႐ွားတဲ့ ဆင္​းရဲလို႔လည္​း ​ေခၚၾကပါ​ေသးတယ္​။

၅။ ဒုတ္​ ဓား လွံဒဏ္​ရာ အိုင္​းအမာ စတာ​ေတြ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ကိုယ္​ဆင္​းရဲဟာ အပၸဋိစၦႏၷဒုကၡ - မကြယ္​၀ွက္​တဲ့ ဆင္​းရဲမည္​ပါတယ္​။ ပါကဋဒုကၡ - ထင္​႐ွားတဲ့ ဆင္​းရဲလည္​း မည္​ပါ​ေသးတယ္​။

၆။ ဒုကၡ​ေ၀ဒနာဟာ နိပၸရိယာယဒုကၡ မည္​ပါတယ္​။ မုခ်ဆင္​းရဲလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

၇။ ဒုကၡ​ေ၀ဒနာမွ ႂကြင္​းက်န္​တဲ့ ဇာတိဒုကၡ စတာ​ေတြဟာ ပရိယာယဒုကၡ မည္​ပါတယ္​။ ပင္​ကိုယ္​သ​ေဘာအားျဖင္​့ မခံသာျခင္​းမ႐ွိ​ေပမဲ့ ဆင္​းရဲအမ်ဳိးမ်ဳိးကို ျဖစ္​​ေစတတ္​​ေသာ အ​ေၾကာင္​းပရိယာယ္​ အ​ေနအားျဖင္​့ ဆင္​းရဲတဲ့တရား၊ မ​ေကာင္​းတဲ့တရားမည္​တယ္​လို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

၀ိပႆနာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာသိပုံ

၀ိပႆနာတရား ႐ႈမွတ္​ပြားမ်ား​ေနတဲ့ ​ေယာဂီဟာ နာတာ က်င္​တာ ထုံတာ ​ေအာင္​့တာ​ေတြကို မလြဲမ​ေသြ ​ေတြ႕ၾကဳံၾကရပါတယ္​။ ​ေတြ႕ၾကဳံ​ေနၾကရတာကို ​ေတြ႕ၾကဳံ​ေနၾကရတဲ့အတိုင္​း ႐ႈမွတ္​​ေနရင္​း ​ေ၀ဒနာ​ေတြ တျဖည္​းျဖည္​းနဲ႔ တရိပ္​ရိပ္​ တက္​လာတာ​ေတြ၊ တဖ်င္​းဖ်င္​းနဲ႔ ​ေ႐ြ႕လ်ား ပ်က္​ျပားသြားတာ​ေတြကို လက္​​ေတြ႕ သိျမင္​ၾကရပါတယ္​။ ဒါဟာ သခါၤရဒုကၡကို မ်က္​​ေမွာက္​သိရျခင္​းပါ။ တရိပ္​ရိပ္​နဲ႔ တက္​လာတာ၊ တျဖည္​းျဖည္​းနဲ႔ ​ေ႐ြ႕လ်ား ပ်က္​ျပားသြားတာ​ေတြကို ​ေသ​ေသခ်ာခ်ာ ႐ွင္​း႐ွင္​းလင္​းလင္​း ျမင္​ရသိရရင္​ အနိစၥလကၡဏာကို သိတာျဖစ္​တယ္​။

လကၡဏာ​ေရး သံုးပါးဟာ တစ္​ခုကို သိရင္​ က်န္​တ့ဲ ႏွစ္​ခုကိုပါ ဆက္​တိုက္​သိၾကရပါတယ္​။ ဒါကို မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးက
"အနိစၥျမင္​လွ်င္​၊ ဒုကၡထင္​သည္​
ဒုကၡထင္​​ေတာ့၊ အနတၱျမင္​သည္​
အနတၱျမင္​၊ နိဗၺာန္​ခြင္​၊ ​ေျပး၀င္​ဆိုက္​​ေရာက္​သည္​။"
လို႔ ​ေဆာင္​ပုဒ္​​ေရးသား​ေတာ္​မူခဲ့ပါတယ္​။

ဒီအခါ ဆင္​းရဲျခင္​းကို သိတဲ့ သ​ေဘာဟာလည္​း ဟုတ္​တိုင္​းမွန္​စြာ သိလာတာျဖစ္​လို႔ ဒုကၡသစၥာကို သိလာျခင္​းျဖစ္​တယ္​။ ဒိ​ေနာက္​မွာ သိ၊ ပယ္​၊ ဆိုက္​၊ ပြား၊ ​ေလးပါးသစၥာရဲ႕ ​ေဆာင္​႐ြက္​ရန္​ မဂ္​ကိစၥၿပီး​ေျမာက္​ပါတယ္​။ ေခတ္​စကားနဲ႔ ျဖည္​့​ေျပာရရင္​ သခါၤရဒုကၡမွ မဂ္​ကိစၥအထိ ​ေရးျပထား​တာ​ေတြဟာ ​ေဖာ္​ျမဴလာအရ သို႔မဟုတ္​ သီ၀ရီအရ အ​ေျဖထုတ္​ျပထားတာ​ေတြ ျဖစ္​ပါတယ္​။ စင္​စစ္​မွာ အဲ့သ​ေလာက္​ မလြယ္​ကူပါ။ ဒုကၡမွ သုခ၊ သုခမွ ဥ​ေပကၡာ၊ ဥ​ေပကၡာနယ္​ပယ္​မွာမွ မဂ္​ကိစၥျဖစ္​ၾကတာပါ။

အထက္​မွာ ဆိုခဲ့တာ​ေတြဟာ ၀ိပႆနာ​ေယာဂီရဲ႕ သခါၤရဒုကၡမွတစ္​ဆင္​့ တက္​စရာ အဆင္​့ေတြ တက္​သြားႏိုင္​ပုံကို တင္​ျပျခင္​းပါ။ သခါၤရဒုကၡရဲ႕ ၀ိပႆနာ​ေယာဂီအတြက္​ အ​ေရးပါပုံကို မီး​ေမာင္​းထိုးျပျခင္​း​ေပါ့။ သို႔​ျဖစ္​လို႔ သခါၤရဒုကၡ​ေတြ႕သူတိုင္​း မဂ္​ကိစၥၿပီးတယ္​လို႔​ေတာ့ မမွတ္​ယူၾကရန္​ သတိထားၾကရမွာပါ။

သိပုံရဲ႕ ၾကည္​လင္​ျပတ္​သားမႈ အတုိင္​းအတာအလိုက္​ ၀ိပႆနာဉာဏ္​​ေတြ အဆင္​့​ေပါင္​း မ်ားစြာ ျဖစ္​​ေပၚ ​ေပ်ာက္​ပ်က္​ၾကရတာ​ေတြလည္​း မ်ားစြာ႐ွိ​ေနၾက​ေသးတာ​ေၾကာင္​့ပါ။ ပသို႔ပင္​ ဆို​ေစ ၀ိပႆနာတရားကို ႐ႈမွတ္​ပြားမ်ား​ေနသူအဖို႔ သခါၤရဒုကၡ​ကို မ်က္​ဝါးထင္​ထင္​ ျမင္​သိခဲ့ပါၿပီဆိုရင္​​ေတာ့ျဖင္​့ တရားအဆင္​့ တက္​လာၿပီလု႔ိ​ေတာ့ ​ေျပာႏိုင္​ပါၿပီ​။

ဓမၼာႏုပႆနာ၊ သစၥပဗၺ၊ ဥ​ေဒၵသဝါရမွာ အထက္​က ဆိုခဲ့တ့ဲအတိုင္​း ၀ိပႆနာျဖင္​့ ဒုကၡသစၥာသိပုံကို "ဣဒံ ဒုကၡႏၱိ ယထာဘူတံ ပဇာနာတိ။" လို႔ ​ေဟာ​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၈၆ မွာကား "ဌ​ေပတြာ တဏွံ ​ေတဘူမကဓ​ေမၼ ဣဒံ ဒုကၡႏၱိ ယထာသဘာ၀​ေတာ ပဇာနာတိ။" လို႔ ဖြင္​့ဆို​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

ဒီ။ ဋီ။ ၂။ ၃၃၆ မွာ​ေတာ့ "ယထာသဘာ၀​ေတာတိ အ၀ိပရီတသဘာ၀​ေတာ၊ ဗာဓနလကၡဏ​ေတာ။ ​ေယာ ​ေယာ ဝါ သဘာ​ေဝါ ယထာသဘာ၀​ေတာ၊ ​တ​ေတာ ႐ုပၸနာဒိ ကကၡဠတၱာဒိ သဘာ၀​ေတာ။" စသျဖင္​့ ဖြင္​့ဆို​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

ပါဠိ၊ အ႒ကထာ၊ ဋီကာတို႔ရဲ႕ မိန္​႔ဆို​ေတာ္​မူခ်က္​မ်ားအရ ၀ိပႆနာျဖင္​့ ဒုကၡသစၥာနဲ႔ ပတ္​သက္​ၿပီး သိသင္​့သိထိုက္​တဲ့ လကၡဏာမ်ားကို အဆင္​့ဆင္​့ သိလာရပါတယ္​လို႔ အႏွစ္​ခ်ဳပ္​ မွတ္​သားၾကရပါမယ္​။

ဒုကၡသစၥာပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
×××××××××××××××

ၿငိမ္​းနႏၵ (၂၅ - ၃၀ /၈ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment