(၂၀)
မဂၢသစၥာသစၥာ
=========
ပါဠိေတာ္လာအတိုင္း
=============
ေယာဂီတို႔ ဆင္းရဲခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္တဲ့ အက်င့္ဆိုတဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အမွန္တရားဟာ ဘယ္ဟာပါလဲဆိုရင္.....။
စင္ၾကယ္ျမင့္ျမတ္တဲ့ အဂၤါ ၈ ပါးနဲ႔ ျပည့္စုံတဲ့ မဂ္တရား(အက်င့္လမ္းစဥ္)ျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒါေတြက ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ သမၼာဒိ႒ိ - မွန္စြာ ျမင္ျခင္း၊
၂။ သမၼာသကၤပၸ - မွန္စြာ ႀကံစည္ျခင္း၊
၃။ သမၼာဝါစာ - မွန္စြာ ေျပာဆိုျခင္း၊
၄။ သမၼာကမၼႏၱ - မွန္စြာ ျပဳလုပ္ျခင္း၊
၅။ သမၼာအာဇီဝ - မွန္စြာ အသက္ေမြးျခင္း၊
၆။ သမၼာဝါယာမ - မွန္စြာ အားထုတ္ျခင္း၊
၇။ သမၼာသတိ - မွန္စြာ အမွတ္ရျခင္း၊
၈။ သမၼာသမာဓိ - မွန္စြာ စိတ္တည္ၾကည္ျခင္း၊
ဒီတရား ၈ ပါးပင္။
႐ွင္းလင္းခ်က္မ်ားကိုကား လိုရင္းေတြကိုသာ ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပသြားပါမယ္။
၁။ သမၼာဒိ႒ိဆိုတာ ဆင္းရဲအစစ္ ဒုကၡအစစ္ကို သိမႈ၊ ဆင္းရဲျဖစ္ေၾကာင္းအစစ္ သမုဒယသစၥာကို သိမႈ၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္မႈအစစ္ နိေရာဓသစၥာကို သိမႈ၊ ဆင္းရဲခ်ဳပ္မႈသို႔ ဆိုက္ေရာက္ရာ အက်င့္အစစ္ျဖစ္တဲ့ မဂၢသစၥာကို သိမႈျဖစ္တယ္။
၂။ သမၼာသကၤပၸဆိုတာ ကာမမွ ထြက္ေျမာက္တဲ့ ႀကံစည္မႈ၊ ဗ်ာပါဒရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ ႀကံစည္မႈ၊ ညဥ္းဆဲမႈရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ ႀကံစည္မႈျဖစ္တယ္။
၃။ သမၼာဝါစာဆိုတာ လိမ္လည္ေျပာဆိုမႈမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း၊ ကုန္းေခ်ာ ေျပာဆိုမႈမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းစကားမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း၊ ၿပိန္ဖ်င္းတဲ့ အက်ဳိးမဲ့စကားကို ေျပာဆိုမႈမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
၄။ သမၼာကမၼႏၱဆိုတာ သတၱဝါကို သတ္ျခင္းမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း၊ မေပးအပ္တာကို လုယက္ခိုးယူျခင္းမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္း၊ မပိုင္ဆိုင္ရာ ကာမဂုဏ္တို႔ကို မွားယြင္းက်ဴးလြန္ျခင္းမွ ၾကဥ္ေ႐ွာင္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
၅။ သမၼာအာဇီဝဆိုတာ သာသနာေတာ္က ျဖဴစင္ျမင့္ျမတ္တဲ့ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕ အရိယာသာ၀ကဟာ နည္းလမ္းလႊဲမွား မတရားတဲ့ အသက္ေမြးမႈကို ပယ္စြန္႔ၿပီး တရားက်မ္းဂန္ နည္းလမ္းမွန္တဲ့ အသက္ေမြးမႈျဖင့္ အသက္ေမြးျခင္းျဖစ္တယ္။
၆။ သမၼာဝါယာမဆိုတာ သာသနာေတာ္က ျမတ္ဗုဒၶ႐ွင္ေတာ္ရဲ႕ သာ၀ကဟာ မျဖစ္ကုန္ေသးတဲ့ ယုတ္ညံ့ကုန္တဲ့ အကုသိုလ္တရားတို႔ မျဖစ္ျခင္းငွာ လိုလားအားထုတ္ျခင္းကို ျဖစ္ေစတယ္၊ ၾကဳိးစားတယ္၊ လုံ႔လထုတ္တယ္၊ စိတ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္တယ္၊ အားထုတ္တယ္။
ျဖစ္ကုန္ၿပီးတဲ့ ယုတ္ညံ့ကုန္တဲ့ အကုသိုလ္တရားတို႔ကို ပယ္ျခင္းငွာ လိုလားအားထုတ္ျခင္းကို ျဖစ္ေစတယ္၊ ၾကဳိးစားတယ္၊ လုံ႔လထုတ္တယ္၊ စိတ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္တယ္၊ အားထုတ္တယ္။
မျဖစ္ကုန္ေသးတဲ့ ကုသိုလ္တရားတို႔ရဲ႕ ျဖစ္ျခင္းငွာ လိုလားအားထုတ္ျခင္းကို ျဖစ္ေစတယ္၊ ၾကဳိးစားတယ္၊ လုံ႔လထုတ္တယ္၊ စိတ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္တယ္၊ အားထုတ္တယ္။
ျဖစ္ကုန္ၿပီးတဲ့ ကုသိုလ္တရားတို႔ရဲ႕ တည္ျခင္းငွာ၊ မေပ်ာက္မပ်က္ျခင္းငွာ၊ တိုးတက္ၿပီး ျဖစ္ျခင္းငွာ၊ ျပန္႔ပြားျခင္းငွာ၊ ပြားမ်ားမႈရဲ႕ ျပည့္စုံျခင္းငွာ လိုလားအားထုတ္ျခင္းကို ျဖစ္ေစတယ္၊ ၾကဳိးစားတယ္၊ လုံ႔လထုတ္တယ္၊ စိတ္ကို ခ်ီးေျမႇာက္တယ္၊ အားထုတ္တယ္။
၇။ သမၼာသတိအတြက္ကား ဥေဒၵသဝါရအတိုင္းျဖစ္ပါတယ္။
၈။ သမၼာသမာဓိဆိုတာ သာသနာေတာ္က ေယာဂီဟာ ၀တၳဳကာမ ကိေလသာကာမတို႔မွ ကင္းဆိတ္ေနတဲ့ဲ၊ အကုသိုလ္တရားတို႔မွ ကင္းကြာေနတဲ့ ႀကံစည္မႈ၊ စဥ္းစားမႈ၊ နီ၀ရဏကင္းလို႔ျဖစ္တဲ့ ႏွစ္သိမ့္မႈ၊ ခ်မ္းသာမႈေတြ႐ွိတဲ့ ပဌမစ်ာန္သို႔ ေရာက္လ်က္ေနတယ္။
ႀကံစည္မႈ၊ စဥ္းစားမႈေတြ ကင္းၿငိမ္းလို႔ ကိုယ္တြင္းသႏၱာန္မွာျဖစ္တတ္၊ ၾကည္လင္ေစတတ္၊ စိတ္ကို တစ္ခုထဲျဖစ္ေစတတ္ၿပီး ႀကံစည္မႈနဲ႔ စဥ္စားမႈေတြ ကင္းကာ သမာဓိေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ႏွစ္သိမ့္မႈနဲ႔ ခ်မ္းသာမႈတို႔႐ွိတဲ့ ဒုတိယစ်ာန္သို႔ ေရာက္လ်က္ေနတယ္။
ႏွစ္သိမ့္မႈဆိုတဲ့ ပီတိကင္းျခင္းေၾကာင့္ အညီအမွ် ႐ႈလ်က္ျဖစ္ေစ၊ အမွတ္ရၿပီး သိလ်က္ျဖစ္ေစ ေနတယ္။ စိတ္ရဲ႕ ခ်မ္းသာမႈကိုလည္း နာမ္အေပါင္းနဲ႔ ခံစားတယ္။ အဲ့ဒီတတိယစ်ာန္နဲ႔ ျပည့္စုံတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ကို ဘုရားအစ႐ွိတဲ့ သူျမတ္တို႔က အညီအမွ် ႐ႈႏိုင္ေပတယ္၊ သတိေကာင္းေပတယ္၊ ခ်မ္းသာစြာ ေနႏိုင္ပါေပတယ္လို႔ ခ်ီးမြမ္းၾကတယ္။ အဲ့ဒီတတိယစ်ာန္သို႔ ေရာက္လ်က္ေနတယ္။
သုခကင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေစ၊ ဒုကၡကင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေစ ေသာမနႆနဲ႔ ေဒါမနႆတို႔ ေ႐ွးအဖို႔ကပင္လွ်င္ ခ်ဳပ္ျခင္းေၾကာင့္ ဆင္းရဲ ခ်မ္းသာ ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးကင္းၿပီး ဥေပကၡာေၾကာင့္ သတိရဲ႕ စင္ၾကယ္မႈ႐ွိတဲ့ စတုတၳစ်ာန္သုိ႔ ေရာက္လ်က္ေနတယ္။ ဒီသမာဓိေလးပါးကို သမၼာသမာဓိလို႔ ဆိုအပ္ပါတယ္။
ဆိုအပ္ခဲ့တဲ့ မဂၢင္ ၈ ပါးတရားအေပါင္းကို ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာသို႔ ဆိုက္ေရာက္ရာ အက်င့္မွန္စြာ အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္ပါတယ္။
သစၥာကို ႐ႈမွတ္ပုံ
===========
ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးတဲ့ နည္းေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕သစၥာေလးပါး တရားတို႔ကို သေဘာတရားမွ်လို႔ ႐ႈျမင္လ်က္ေနတယ္။ အျပင္ပျဖစ္တဲ့ သူတစ္ပါးရဲ႕ သစၥာေလးပါးနဲ႔ အတြင္းတစ္လွည့္အျပင္တစ္လွည့္ဆိုတဲ့ ရံခါ မိမိရဲ႕ သစၥာေလးပါး ရံခါ သူတစ္ပါးရဲ႕သစၥာေလးပါးတို႔ကိုလည္း နည္းတူ။
သစၥာေလးပါး သေဘာတရားတို႔၌ ျဖစ္ေၾကာင္းတရားနဲ႔ ျဖစ္မႈသေဘာကို ႐ႈျမင္လ်က္လည္း ေနတယ္။ ပ်က္ေၾကာင္းတရားနဲ႔ ပ်က္မႈသေဘာကို၊ ျဖစ္ေၾကာင္းပ်က္ေၾကာင္း တရားနဲ႔ ျဖစ္မႈပ်က္မႈသေဘာကို နည္းတူ။
သတိထင္ပုံ တစ္မ်ဳိး႐ွိပါေသးတယ္။ သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သစၥာသေဘာတရားတို႔သာ ႐ွိၾကတယ္ဆိုၿပီးေတာ့လည္း ႐ႈမွတ္ေနတဲ့ ေယာဂီရဲ႕ အမွတ္ရမႈ သတိဟာ ေ႐ွး႐ႈထင္ေနတတ္တယ္။ အဲ့ဒီလို ထင္တဲ့သတိဟာ အသိဉာဏ္အဆင့္ဆင့္ တိုးပြား႐ုံ အလို႔ငွာသာျဖစ္ပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္အားျဖင့္ တစ္ဖန္အမွတ္ရမႈ တိုးပြား႐ုံ အလို႔ငွာသာျဖစ္ပါတယ္။
အမွတ္ရလ်က္ သိျမင္ေနတဲ့ အဲ့ဒီေယာဂီဟာ တဏွာဒိ႒ိျဖင့္ မမီွမတြယ္ဘဲ ေနတယ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးဆိုတဲ့ ေလာကထဲမွာ တစ္စုံတစ္ခုေသာ ႐ုပ္ ေ၀ဒနာ သညာ သခါၤရ ၀ိညာဏ္ကိုမွ် ငါေကာင္ ငါ့ဥစၥာလို႔ တဏွာဒိ႒ိတို႔ျဖင့္ စြဲလည္း မစြဲလန္းေတာ့ၿပီ။ ေယာဂီဟာ ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးတဲ့ နည္းျဖင့္လည္း သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္လ်က္ ေနပါတယ္။
အဓိပါၸယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားနဲ႔ မွတ္ခ်က္မ်ား
==========================
ဒီအပိုင္းရဲ႕ မွတ္ခ်က္မ်ားကို မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ အာေဘာ္ေတြအတိုင္း တင္ျပသြားပါမယ္။ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးဟာ အ႒ကထာ ဋီကာက်မ္းတို႔ရဲ႕ ဖြင့္ဆိုခ်က္မ်ားအျပင္ လက္ေတြ႕ဆန္ၿပီး သဘာ၀က်တဲ့ ႐ႈမွတ္ခ်က္မ်ားနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ျပထားေတာ္မူလို႔ လက္ေတြ႕အားထုတ္ေနတဲ့ ေယာဂီတို႔အတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တဲ့ လမ္းၫြန္မႈမ်ားလည္း ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။
သမၼာဒိ႒ိစတာေတြမွာ ပါတဲ့ သမၼာပုဒ္ကို အ႒ကထာအခ်ဳိ႕မွာ သုႏၵရ၊ ပသတၳ၊ ေသာဘန၊ အ၀ိပရိတ စတဲ့အနက္ေတြနဲ႔ ဖြင့္ျပထားပါတယ္။ ရသင့္ရထိုက္တာေတြ ထုတ္ျပျခင္းမွ်သာလို႔ ယူဆရန္႐ွိပါတယ္။ လိုရင္းကား မိစၦာဒိ႒ိစတဲ့ ပုဒ္မ်ားနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တဲ့ သမၼာဒိ႒ိစသည္သာ ျဖစ္သင့္လို႔ သမၼာကို မိစၦာနဲ႔ ေျပာင္းျပန္အနက္႐ွိတဲ့ အ၀ိပရိတ - မွန္စြာဆိုတဲ့ အနက္ကသာ အျဖစ္သင့္ဆုံးျဖစ္ပါတယ္။
ပါဠိေတာ္မွာ သစၥာတရားမ်ားကို ႐ႈမွတ္တယ္လို႔ သုံးႏႈံးထားရာမွာလည္း တကယ္တမ္း ႐ႈမွတ္ႏိုင္ပုံကိုကား သီးျခားနားလည္ထားရန္ လိုပါတယ္။ နိေရာဓနဲ႔ မဂၢသစၥာတို႔ကို ေကာင္းျမတ္လွပါတယ္လို႔ သေဘာက်ကာ အဲ့ဒါေတြကို မ်က္ေမွာက္ျပဳရန္ ေမွ်ာ္လင့္ၿပီး မိမိသႏၱာန္မွာ ထင္႐ွားတဲ့ ဒုကၡနဲ႔ သမုဒယ သစၥာတရားကို ႐ႈမွတ္သိျမင္ျခင္းကပင္ အဇၥ်တၱသစၥဓမၼာႏုပႆနာ မည္ပါတယ္။
အဇၥ်တၱတရား၌ ႐ွင္းလင္းစြာ သိျမင္သေဘာက်သြားတဲ့အခါ ဗဟိဒၶတရားတို႔ကိုလည္း နည္းတူပင္ သေဘာက်ၿပီး ဆုံးျဖတ္တယ္။ ဒီသို႔ ဒီပုံ ဆုံးျဖတ္ၿပီး ႐ႈဆင္ျခင္မႈဟာ ဗဟိဒၶသစၥဓမၼာႏုပႆနာ မည္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ျမင္ရ၊ ၾကားရတဲ့ သူတစ္ပါးရဲ႕ အဆင္း အသံ စတာေတြကို ႐ႈမွတ္လ်က္ ဆင္းရဲမွ်ပဲလို႔ သိျမင္ျခင္းဟာလည္း ဗဟိဒၶသစၥဓမၼာႏုပႆနာပင္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ သစၥာေလးပါးကို ႐ႈတယ္ဆိုေပမဲ့ ဒုကၡနဲ႔ သမုဒယ တို႔ကိုသာ ႐ႈရပါတယ္။ နိေရာဓနဲ႔ မဂၢတို႔ကိုကား ၀ိပႆနာ႐ႈအပ္တဲ့တရား မဟုတ္ျခင္း၊ ပုထုဇဥ္မွာ မသိဖူး၊ မရဖူးေသးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ၀ိပႆနာ မ႐ႈရပါ။ အဲ့ဒီ ႏွစ္ခုကိုေတာ့ ေကာင္းတယ္၊ ျမတ္တယ္လို႔ ၾကားသိရၿပီး သိလိုျခင္း၊ ရလိုျခင္းျဖင့္ပင္လွ်င္ ႐ႈျခင္းကိစၥၿပီးတယ္လို႔ အ႒ကထာ ဋီကာတို႔မွာ မိန္႔ဆိုေတာ္ မူၾကပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ပုထုဇဥ္ဟာ ေလာကုတၱရာအစစ္ကို အာ႐ုံမျပဳႏိုင္၊ အရိယာက အာ႐ုံျပဳႏိုင္ေပမဲ့ ေလာကုတၱရာကို ဆင္ျခင္ျခင္းျဖင့္ အက်ဳိးမ႐ွိ။ သို႔ေၾကာင့္ နိေရာဓနဲ႔ မဂၢကို ဆင္ျခင္ၿပီး မ႐ႈရပါ။
ဒီအက်င့္ျဖင့္ အိုရျခင္း၊ ေသရျခင္းမွ ဧကန္ လြတ္ရေပလိမ့္မယ္လို႔ စိတ္ၫြတ္ျခင္းမ်ဳိးလို နိဗၺာန္တရားဟာ ေကာင္းတယ္၊ အဲ့ဒါကို ရေအာင္ လုပ္မယ္လို႔ စိတ္ၫြတ္႐ုံမွ်ျဖင့္ ေယာဂီအေနနဲ႔ သစၥာႏွစ္ပါးကို ျပဳရန္ကိစၥ ၿပီးပါတယ္။ သို႔ေပမင့္ အလြန္အမင္း ေတာင့္တျပန္ရင္ေတာ့ တဏွာဒိ႒ိဖက္ ယုိင္သြားၿပီး ၀ိပႆနာ ႐ႈမွတ္ေနမႈအေပၚ အေႏွာက္အယွက္ ျပဳတတ္တာကို သတိျပဳရပါမယ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက သစၥာေလးပါး ႐ႈမွတ္ပုံ သို႔မဟုတ္ ႐ႈမွတ္ၿပီး သိျမင္ပုံေတြကို ထပ္မံ ႐ွင္းျပေတာ္မူပါေသးတယ္။
သစၥာေလးပါး အႏွစ္ခ်ဳပ္ပုံကား ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။ လိုခ်င္ေတာင့္တမႈ၊ သာယာႏွစ္သက္မႈဟာ သမုဒယသစၥာ။ က်န္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ေတြက ဒုကၡသစၥာ။ မွတ္အပ္တဲ့ အာ႐ုံနဲ႔ မွတ္သိမႈတို႔ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကင္းျပတ္ျခင္းသေဘာက နိေရာဓသစၥာ။ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းကင္းျပတ္ျခင္း သေဘာသို႔ ေရာက္လ်က္ မ်က္ေမွာက္ကိုယ္ေတြ႕သိတဲ့ တရားက မဂၢသစၥာ။
႐ႈမွတ္မႈျဖင့္ သစၥာေလးပါး သိပုံကုိလည္း အခုလို အႏွစ္ခ်ဳပ္ျပေပးေတာ္မူထားပါတယ္။ ျမင္မႈ၊ ၾကားမႈစတဲ့ ဒုကၡသစၥာ တရားတို႔ကို ႐ႈမွတ္လ်က္ ဆင္းရဲမွ်ပါပဲလို႔ သေဘာက်သြားတိုင္း အဲ့ဒါေတြကို သာယာ တပ္မက္မည့္ တဏွာကို ပယ္လ်က္ ပဟာန ပဋိေ၀ဓကိစၥကိုလည္း ၿပီးေစတယ္။ တဒဂၤနိေရာဓကို ၿပီးေစလ်က္ သစၦိကိရိယာ ပဋိေ၀ဓကိစၥကိုလည္း ၿပီးေစတယ္။ ေလာကီမဂ္ကို ျဖစ္ေစလ်က္ ဘာ၀နာ ပဋိေ၀ဓကိစၥကိုလည္း ၿပီးေစတယ္။
သို႔ျဖစ္လို႔ ျမင္မႈ၊ ၾကားမႈစတဲ့ ဒုကၡသစၥာတရားတို႔ကို ႐ႈမွတ္လ်က္ က်န္တဲ့ သစၥာသုံးပါးတို႔ရဲ႕ ပဟာန၊ သစၦိကိရိယာ၊ ဘာ၀နာကိစၥေတြပါ ၿပီးစီးသြားတဲ့ အေနအားျဖင့္ သိျခင္းကိုပင္ အဇၥ်တၱ၊ ဗဟိဒၶ သစၥာေလးပါးတို႔ကို ႐ႈျမင္မႈလို႔ မွတ္ရပါတယ္။
မဂၢသစၥာပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
×××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၉ - ၁၁ /၉ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment