Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၉)

(၁၉)
နိ​ေရာဓသစၥာ
=========

ပါဠိ​ေတာ္​လာအတိုင္​း
=============

​ေယာဂီတို႔ ဆင္​းရဲရဲ႕ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းရာမည္​တဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္​တဲ့ အမွန္​တရားဆိုတာ ဘယ္​လုိဟာပါလဲဆိုရင္​......။

သမုဒယသစၥာမည္​တဲ့ ဆိုခဲ့တဲ့ တဏွာပင္ အႂကြင္​းမဲ့ ပ်က္​ျပယ္​ျခင္​း ခ်ဳပ္​ျခင္​းသ​ေဘာ (တနည္​း) အႂကြင္​းမဲ့ ပ်က္​ျပယ္​ရာ ခ်ဳပ္​ရာ​ေရာက္​ျခင္​း၊ စြန္​႔ျခင္​း စြန္​႔ရာသ​ေဘာ၊ လြတ္​လြတ္​စြန္​႔ျခင္​း လြတ္​လြတ္​စြန္​႔ရာသ​ေဘာ၊ လြတ္​ျခင္​း လြတ္​ရာသ​ေဘာ၊ မၿငိကပ္​ မတြယ္​တာျခင္​း မၿငိကပ္​ မတြယ္​တာျခင္​းသ​ေဘာ႐ွိတယ္​။ နိ​ေရာဓသစၥာဆိုတာ ဒီသ​ေဘာပင္​။

အဲ့ဒီတဏွာ ပယ္​အပ္​ပါမယ္​ဆိုရင္​ ဒါမွမဟုတ္​ ကင္​း​ေပ်ာက္​ခဲ့ပါမယ္​ဆိုရင္​ ဘယ္​မွာ ပယ္​အပ္​ပါသလဲ၊ ကင္​း​ေပ်ာက္​ပါသလဲ။ ဘယ္​မွာ ခ်ဳပ္​လို႔႐ွိရင္​ ခ်ဳပ္​သြားပါသလဲဆိုရင္​......။

သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာဆိုတာ ႐ွိတယ္​။ ဆိုခဲ့တဲ့ တဏွာကို ပယ္​အပ္​ပါမယ္​ဆိုရင္​ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာ ပယ္​အပ္​ပါတယ္​။ ခ်ဳပ္​ရပါမယ္​ ဆိုရင္​လည္​း ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​သ​ေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္​ပါတယ္​။

​သခါၤရေလာကထဲမွာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာဆိုတာ ဘယ္​ဟာပါလဲဆိုရင္​......။

၁။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ မ်က္​စိဟာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာပါ။ တဏွာကို ပယ္​ရပါမယ္​ဆိုရင္​ မ်က္​စိဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာ ပယ္​အပ္​ပါတယ္​။ ခ်ဳပ္​ပါမယ္​ဆိုရင္​လည္​း မ်က္​စိလို႔​ေခၚတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္​ပါတယ္​။ နား၊ ႏွာ​ေခါင္​း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္​၊ ႏွလုံးသည္​ စသျဖင္​့ နည္​းမွီသြားရန္​။

၂။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​း​ေတြ၊ အသံ​ေတြ၊ အနံ႔​ေတြ၊ အရသာ​ေတြ၊ အ​ေတြ႕အထိ​ေတြ၊ သ​ေဘာတရား​ေတြ.......။

၃။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ျမင္​သိမႈ စကၡဳ၀ိညာဏ္​၊ ၾကားသိမႈ ​ေသာတ၀ိညာဏ္​၊ နံသိမႈ ဃာန၀ိညာဏ္​၊ စားသိမႈ ဇိ၀ွာ၀ိညာဏ္​၊ ထိသိမႈ ကာယ၀ိညာဏ္​၊ ႀကံသိမႈ မ​ေနာ၀ိညာဏ္​.....။

၄။ သခါၤရ​ေလာကမွာ ျမင္​​ေတြ႕မႈ၊ ၾကား​ေတြ႕မႈ၊ နံ​ေတြ႕မႈ၊ စား​ေတြ႕မႈ၊ ထိ​ေတြ႕မႈ၊ ႀကံ​ေတြ႕မႈ......။

၅။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ ျမင္​​ေတြ႕ျခင္​းေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ၾကား​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ နံ​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ စား​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ထိ​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ၊ ႀကံ​ေတြ႕ျခင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တဲ့ ခံစားမႈ.......။

၆။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို မွတ္​သားမႈ၊ အသံကို မွတ္​သားမႈ၊ အနံ႔ကို မွတ္​သားမႈ၊ အရသာကို မွတ္​သားမႈ၊ အထိအ​ေတြ႕ကို မွတ္​သားမႈ၊ သ​ေဘာတရားကို မွတ္​သားမႈ.......။

၇။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​း၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အသံ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အနံ႔၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အရသာ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ အ​ေတြ႕အထိ၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ၊ သ​ေဘာတရား၌ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ.......။

၈။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အသံကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အနံ႔ကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အရသာကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ အ​ေတြ႕အထိကို ဆာ​ေလာင္​မႈ၊ သ​ေဘာတရားကို ဆာ​ေလာင္​မႈ.....။

၉။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​း၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အသံ၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အနံ႔၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အရသာ၌ ႀကံစည္​မႈ၊ အ​ေတြ႕အထိ၌ ႀကံစည္​မႈ၊ သ​ေဘာအာ႐ုံ၌ ႀကံစည္​မႈ.......။

၁၀။ သခါၤရ​ေလာကထဲမွာ အဆင္​းကို စဥ္​းစားမႈ၊ အသံကို စဥ္​းစားမႈ၊ အနံ႔ကို စဥ္​းစားမႈ၊ အရသာကို စဥ္​းစားမႈ၊ အ​ေတြ႕အထိကို စဥ္​းစားမႈ၊ သ​ေဘာအာ႐ုံကို စဥ္​းစားမႈဟာ ခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာပင္​။ တဏွာကို ပယ္​ရပါမယ္​ဆိုရင္​ သ​ေဘာအာ႐ုံကို စဥ္​းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာ ပယ္​ရပါတယ္​။ ခ်ဳပ္​ပါမယ္​ဆိုရင္​လည္​း သ​ေဘာအာ႐ုံကို စဥ္​းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္​ဖြယ္​ သာယာဖြယ္​ သ​ေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္​ပါတယ္​။

တဏွာရဲ႕ ခ်ဳပ္​ျခင္​း၊ တဏွာရဲ႕ ခ်ဳပ္​ရာျဖစ္​တဲ့ ဒီနိဗၺာန္​ကို ဆင္​းရဲရဲ႕ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းရာမည္​​ေသာ အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္​ပါတယ္​။

အ​ေထြ​ေထြမွတ္​စုမ်ား
===============

ပါဠိ​ေတာ္​မွာ ျမတ္​ဗုဒၶ႐ွင္​​ေတာ္​က ဒုကၡနိ​ေရာ​ေဓာကို ​"ေယာ တႆာ​ေယ၀ တဏွာယ အ​ေသသ၀ိရာဂနိ​ေရာ​ေဓာ" လို႔ ဆက္​ၿပီး ​ေဟာ​ေတာ္​မူပါတယ္​။ အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က "နိဗၺာနဥွိ အာဂမၼ တဏွာ အ​ေသသာ ၀ိရဇၨတိ နိ႐ုဇၥ်တိ, တသၼာ တံ "တႆာ​ေယ၀ တဏွာယ အ​ေသသ၀ိရာဂနိ​ေရာ​ေဓာ"တိ ၀ုစၥတိ။ "လို႔ ဖြင္​့ျပ​ေတာ္​မူပါတယ္​။

ဆိုလိုရင္​းကို ​ေကာက္​ခ်က္​ယူရရင္​ ဒုကၡနိ​ေရာဓဆိုတာ တဏွာရဲ႕ အႂကြင္​းမဲ့ ပ်က္​ျပယ္​ ခ်ဳပ္​​ေပ်ာက္​သြားျခင္​းပါလုိ႔ ျဖစ္​ပါမယ္​။

ျမတ္​ဗုဒၶ႐ွင္​​ေတာ္​က အ​ေသသ၀ိရာဂနိ​ေရာဓျဖစ္​ပုံကို ဆက္​လက္​ ​ေဟာ​ေတာ္​မူရာမွာ "စာ​ေဂါ ပဋိနိႆ​ေဂါၢ မုတၱိ အနာလ​ေယာ။" တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က ယင္​းပါဠိ​ေတာ္​ကို "နိဗၺာနဥၥ အာဂမၼ တဏွာ စဇိယတိ ပဋိနိႆဇၨိယတိ ၀ိမုစၥတိ န အလႅီယတိ, တသၼာ နိဗၺာနံ "စာ​ေဂါ ပဋိနိႆ​ေဂါၢ မုတၱိ အနာလ​ေယာ"တိ ၀ုစၥတိ။"(ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၉၀) ဖြင္​့ျပ​ေတာ္​မူပါတယ္​။

ဆိုလိုတာက တဏွာရဲ႕ အႂကြင္​းမဲ့ ပ်က္​ျပယ္​ ခ်ဳပ္​​ေပ်ာက္​တယ္​ဆိုတာ မၿငိမကပ္​ မတြယ္​မတာ လြတ္​လြတ္​စြန္​႔ျခင္​းပါလို႔ ျဖစ္​ပါတယ္​။ စကားရပ္​ႏွစ္​ခုကို စု​ေပါင္​းလိုက္​ရင္​ ဒုကၡနိ​ေရာဓဆိုတာ တဏွာကို စြန္​႔လိုက္​လို႔ ပ်က္​ျပယ္​ခ်ဳပ္​​ေပ်ာက္​ျခင္​းလို႔ ​ဆိုလိုရင္​း​ေကာက္​ရန္​႐ွိပါတယ္​။

အထက္​က စကားရပ္​မ်ားအရ ​ေ႐ွးပညာ႐ွိမ်ားက သိ၊ ပယ္​၊ ဆိုက္​၊ ပြားဆိုၿပီး သစၥာ​ေလးပါးတို႔ရဲ႕ တာ၀န္​အသီးသီး ​ေဆာင္​႐ြက္​ပုံမ်ားကို အတိုခ်ဳပ္​ မွတ္​သားခဲ့ၾကျခင္​းျဖစ္​ပါမယ္​။ ယင္​းအရ နိ​ေရာဓသစၥာရဲ႕ ​ေဆာင္​႐ြက္​ရန္​ တာ၀န္​ကား တဏွာကို ပယ္​ျခင္​းဟူသတတ္​။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားက နိ​ေရာဓသစၥာျဖစ္​ပုံကို ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ဆို​ေတာ္​မူခဲ့ပါတယ္​။

ၿငိမ္​း​ေအးတဲ့ နိဗၺာန္​ကို မဂ္​ဉာဏ္​ျဖင္​့ သိျမင္​လိုက္​ရင္​ ျဖစ္​ပ်က္​တဲ့ ႐ုပ္​နာမ္​ခႏၶာ​ေတြကို ဆင္​းရဲ​ေတြပဲလို႔ ဆုံးျဖတ္​သိျမင္​ႏိုင္​တယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ႐ုပ္​နာမ္​ခႏၶာ​ေတြကို သာယာ​ေတာင္​့တမႈတဏွာ မျဖစ္​ႏိုင္​​ေတာ့ၿပီ။ သာယာ​ေတာင္​့တမႈ​ေတြ ကင္​းသြားလို႔ ဘ၀သစ္​ ႐ုပ္​နာမ္​ခႏၶာတို႔​ေတြလည္​း မျဖစ္​​ေပၚႏိုင္​ၾကၿပီ။ ဒါဟာ အႏုပါဒိ​ေသသနိဗၺာန္​ ဆင္​းရဲ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းျခင္​းပင္​။ ခ်ဳပ္​ျခင္​းဆိုတာ ျဖစ္​ထိုက္​တဲ့ ခႏၶာ​ေတြ မျဖစ္​ျခင္​းပါ။ သို႔​ေၾကာင္​့ အႏုပါၸဒနိ​ေရာဓလို႔ အ႒ကထာမွာ မိန္​႔ဆိုၾက​တယ္​။

သို႔ျဖစ္​လို႔ သမုဒယသစၥာဆိုတဲ့ တဏွာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာဆိုတဲ့ ႐ုပ္​နာမ္​တို႔ရဲ႕ မျဖစ္​ရာ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းရာျဖစ္​တဲ့ မဂ္​ဉာဏ္​ရဲ႕အာ႐ုံ နိဗၺာန္​ဟာ နိ​ေရာဓသစၥာမည္​ပါတယ္​။

နိ​ေရာဓသစၥာပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××
ၿငိမ္​းနႏၵ (၆ - ၇ /၉ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment