(၁၉)
နိေရာဓသစၥာ
=========
ပါဠိေတာ္လာအတိုင္း
=============
ေယာဂီတို႔ ဆင္းရဲရဲ႕ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာမည္တဲ့ အရိယာတို႔ သိအပ္တဲ့ အမွန္တရားဆိုတာ ဘယ္လုိဟာပါလဲဆိုရင္......။
သမုဒယသစၥာမည္တဲ့ ဆိုခဲ့တဲ့ တဏွာပင္ အႂကြင္းမဲ့ ပ်က္ျပယ္ျခင္း ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာ (တနည္း) အႂကြင္းမဲ့ ပ်က္ျပယ္ရာ ခ်ဳပ္ရာေရာက္ျခင္း၊ စြန္႔ျခင္း စြန္႔ရာသေဘာ၊ လြတ္လြတ္စြန္႔ျခင္း လြတ္လြတ္စြန္႔ရာသေဘာ၊ လြတ္ျခင္း လြတ္ရာသေဘာ၊ မၿငိကပ္ မတြယ္တာျခင္း မၿငိကပ္ မတြယ္တာျခင္းသေဘာ႐ွိတယ္။ နိေရာဓသစၥာဆိုတာ ဒီသေဘာပင္။
အဲ့ဒီတဏွာ ပယ္အပ္ပါမယ္ဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ ကင္းေပ်ာက္ခဲ့ပါမယ္ဆိုရင္ ဘယ္မွာ ပယ္အပ္ပါသလဲ၊ ကင္းေပ်ာက္ပါသလဲ။ ဘယ္မွာ ခ်ဳပ္လို႔႐ွိရင္ ခ်ဳပ္သြားပါသလဲဆိုရင္......။
သခါၤရေလာကထဲမွာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာဆိုတာ ႐ွိတယ္။ ဆိုခဲ့တဲ့ တဏွာကို ပယ္အပ္ပါမယ္ဆိုရင္ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာ ပယ္အပ္ပါတယ္။ ခ်ဳပ္ရပါမယ္ ဆိုရင္လည္း ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္သေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္ပါတယ္။
သခါၤရေလာကထဲမွာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာဆိုတာ ဘယ္ဟာပါလဲဆိုရင္......။
၁။ သခါၤရေလာကထဲမွာ မ်က္စိဟာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာပါ။ တဏွာကို ပယ္ရပါမယ္ဆိုရင္ မ်က္စိဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာ ပယ္အပ္ပါတယ္။ ခ်ဳပ္ပါမယ္ဆိုရင္လည္း မ်က္စိလို႔ေခၚတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္ပါတယ္။ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္၊ ႏွလုံးသည္ စသျဖင့္ နည္းမွီသြားရန္။
၂။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းေတြ၊ အသံေတြ၊ အနံ႔ေတြ၊ အရသာေတြ၊ အေတြ႕အထိေတြ၊ သေဘာတရားေတြ.......။
၃။ သခါၤရေလာကထဲမွာ ျမင္သိမႈ စကၡဳ၀ိညာဏ္၊ ၾကားသိမႈ ေသာတ၀ိညာဏ္၊ နံသိမႈ ဃာန၀ိညာဏ္၊ စားသိမႈ ဇိ၀ွာ၀ိညာဏ္၊ ထိသိမႈ ကာယ၀ိညာဏ္၊ ႀကံသိမႈ မေနာ၀ိညာဏ္.....။
၄။ သခါၤရေလာကမွာ ျမင္ေတြ႕မႈ၊ ၾကားေတြ႕မႈ၊ နံေတြ႕မႈ၊ စားေတြ႕မႈ၊ ထိေတြ႕မႈ၊ ႀကံေတြ႕မႈ......။
၅။ သခါၤရေလာကထဲမွာ ျမင္ေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ၾကားေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ နံေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ စားေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ထိေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ၊ ႀကံေတြ႕ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ ခံစားမႈ.......။
၆။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို မွတ္သားမႈ၊ အသံကို မွတ္သားမႈ၊ အနံ႔ကို မွတ္သားမႈ၊ အရသာကို မွတ္သားမႈ၊ အထိအေတြ႕ကို မွတ္သားမႈ၊ သေဘာတရားကို မွတ္သားမႈ.......။
၇။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္း၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အသံ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အနံ႔၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အရသာ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ အေတြ႕အထိ၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ၊ သေဘာတရား၌ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ.......။
၈။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို ဆာေလာင္မႈ၊ အသံကို ဆာေလာင္မႈ၊ အနံ႔ကို ဆာေလာင္မႈ၊ အရသာကို ဆာေလာင္မႈ၊ အေတြ႕အထိကို ဆာေလာင္မႈ၊ သေဘာတရားကို ဆာေလာင္မႈ.....။
၉။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္း၌ ႀကံစည္မႈ၊ အသံ၌ ႀကံစည္မႈ၊ အနံ႔၌ ႀကံစည္မႈ၊ အရသာ၌ ႀကံစည္မႈ၊ အေတြ႕အထိ၌ ႀကံစည္မႈ၊ သေဘာအာ႐ုံ၌ ႀကံစည္မႈ.......။
၁၀။ သခါၤရေလာကထဲမွာ အဆင္းကို စဥ္းစားမႈ၊ အသံကို စဥ္းစားမႈ၊ အနံ႔ကို စဥ္းစားမႈ၊ အရသာကို စဥ္းစားမႈ၊ အေတြ႕အထိကို စဥ္းစားမႈ၊ သေဘာအာ႐ုံကို စဥ္းစားမႈဟာ ခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာပင္။ တဏွာကို ပယ္ရပါမယ္ဆိုရင္ သေဘာအာ႐ုံကို စဥ္းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာ ပယ္ရပါတယ္။ ခ်ဳပ္ပါမယ္ဆိုရင္လည္း သေဘာအာ႐ုံကို စဥ္းစားမႈဆိုတဲ့ ဒီခ်စ္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာမွာပဲ ခ်ဳပ္ပါတယ္။
တဏွာရဲ႕ ခ်ဳပ္ျခင္း၊ တဏွာရဲ႕ ခ်ဳပ္ရာျဖစ္တဲ့ ဒီနိဗၺာန္ကို ဆင္းရဲရဲ႕ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာမည္ေသာ အရိယသစၥာလို႔ ဆိုအပ္ပါတယ္။
အေထြေထြမွတ္စုမ်ား
===============
ပါဠိေတာ္မွာ ျမတ္ဗုဒၶ႐ွင္ေတာ္က ဒုကၡနိေရာေဓာကို "ေယာ တႆာေယ၀ တဏွာယ အေသသ၀ိရာဂနိေရာေဓာ" လို႔ ဆက္ၿပီး ေဟာေတာ္မူပါတယ္။ အ႒ကထာဆရာေတာ္က "နိဗၺာနဥွိ အာဂမၼ တဏွာ အေသသာ ၀ိရဇၨတိ နိ႐ုဇၥ်တိ, တသၼာ တံ "တႆာေယ၀ တဏွာယ အေသသ၀ိရာဂနိေရာေဓာ"တိ ၀ုစၥတိ။ "လို႔ ဖြင့္ျပေတာ္မူပါတယ္။
ဆိုလိုရင္းကို ေကာက္ခ်က္ယူရရင္ ဒုကၡနိေရာဓဆိုတာ တဏွာရဲ႕ အႂကြင္းမဲ့ ပ်က္ျပယ္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္သြားျခင္းပါလုိ႔ ျဖစ္ပါမယ္။
ျမတ္ဗုဒၶ႐ွင္ေတာ္က အေသသ၀ိရာဂနိေရာဓျဖစ္ပုံကို ဆက္လက္ ေဟာေတာ္မူရာမွာ "စာေဂါ ပဋိနိႆေဂါၢ မုတၱိ အနာလေယာ။" တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။ အ႒ကထာဆရာေတာ္က ယင္းပါဠိေတာ္ကို "နိဗၺာနဥၥ အာဂမၼ တဏွာ စဇိယတိ ပဋိနိႆဇၨိယတိ ၀ိမုစၥတိ န အလႅီယတိ, တသၼာ နိဗၺာနံ "စာေဂါ ပဋိနိႆေဂါၢ မုတၱိ အနာလေယာ"တိ ၀ုစၥတိ။"(ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၉၀) ဖြင့္ျပေတာ္မူပါတယ္။
ဆိုလိုတာက တဏွာရဲ႕ အႂကြင္းမဲ့ ပ်က္ျပယ္ ခ်ဳပ္ေပ်ာက္တယ္ဆိုတာ မၿငိမကပ္ မတြယ္မတာ လြတ္လြတ္စြန္႔ျခင္းပါလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ စကားရပ္ႏွစ္ခုကို စုေပါင္းလိုက္ရင္ ဒုကၡနိေရာဓဆိုတာ တဏွာကို စြန္႔လိုက္လို႔ ပ်က္ျပယ္ခ်ဳပ္ေပ်ာက္ျခင္းလို႔ ဆိုလိုရင္းေကာက္ရန္႐ွိပါတယ္။
အထက္က စကားရပ္မ်ားအရ ေ႐ွးပညာ႐ွိမ်ားက သိ၊ ပယ္၊ ဆိုက္၊ ပြားဆိုၿပီး သစၥာေလးပါးတို႔ရဲ႕ တာ၀န္အသီးသီး ေဆာင္႐ြက္ပုံမ်ားကို အတိုခ်ဳပ္ မွတ္သားခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ပါမယ္။ ယင္းအရ နိေရာဓသစၥာရဲ႕ ေဆာင္႐ြက္ရန္ တာ၀န္ကား တဏွာကို ပယ္ျခင္းဟူသတတ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားက နိေရာဓသစၥာျဖစ္ပုံကို ေအာက္ပါအတိုင္း ဆိုေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ၿငိမ္းေအးတဲ့ နိဗၺာန္ကို မဂ္ဉာဏ္ျဖင့္ သိျမင္လိုက္ရင္ ျဖစ္ပ်က္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာေတြကို ဆင္းရဲေတြပဲလို႔ ဆုံးျဖတ္သိျမင္ႏိုင္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာေတြကို သာယာေတာင့္တမႈတဏွာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ၿပီ။ သာယာေတာင့္တမႈေတြ ကင္းသြားလို႔ ဘ၀သစ္ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာတို႔ေတြလည္း မျဖစ္ေပၚႏိုင္ၾကၿပီ။ ဒါဟာ အႏုပါဒိေသသနိဗၺာန္ ဆင္းရဲ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းပင္။ ခ်ဳပ္ျခင္းဆိုတာ ျဖစ္ထိုက္တဲ့ ခႏၶာေတြ မျဖစ္ျခင္းပါ။ သို႔ေၾကာင့္ အႏုပါၸဒနိေရာဓလို႔ အ႒ကထာမွာ မိန္႔ဆိုၾကတယ္။
သို႔ျဖစ္လို႔ သမုဒယသစၥာဆိုတဲ့ တဏွာနဲ႔ ဒုကၡသစၥာဆိုတဲ့ ႐ုပ္နာမ္တို႔ရဲ႕ မျဖစ္ရာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာျဖစ္တဲ့ မဂ္ဉာဏ္ရဲ႕အာ႐ုံ နိဗၺာန္ဟာ နိေရာဓသစၥာမည္ပါတယ္။
နိေရာဓသစၥာပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၆ - ၇ /၉ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment