(၁၅)
အာယတနပိုင္း
==========
ေယာဂီဟာ ၆ ပါး အေရအတြက္႐ွိတ့ဲ အတြင္းသႏၱာန္ အပသႏၱာန္မွာျဖစ္ကုန္တ့ဲ အာယတနတရားေတြကို သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ေနတယ္။ ဘယ္လိုေတြ ႐ႈျမင္ေနပါသလဲဆိုရင္ ......။
သာသနာေတာ္လာ နည္းနာမ်ားအတိုင္း အားထုတ္ေနတဲ့ ေယာဂီဟာ စကၡဳပသာဒဆိုတဲ့ မ်က္စိ႐ုပ္ကိုလည္း သိတယ္။ အဆင္း႐ုပ္ကိုလည္း သိတယ္။ အဲ့ဒီ မ်က္စိနဲ႔အဆင္း ႏွစ္မ်ဳိးကို စြဲမွီၿပီး သံေယာဇဥ္ ၁၀ ပါးျဖစ္တယ္။ ယင္း ျဖစ္ေပၚတဲ့ သံေယာဇဥ္ကိုလည္း သိတယ္။
မျဖစ္ေပၚေသးတဲ့ သံေယာဇဥ္ရဲ႕ ျဖစ္ေပၚျခင္းဟာ အေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီ အေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။
ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ သံေယာဇဥ္ကို တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္နဲ႔ ပယ္ျခင္းဟာ ေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ ၎ေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။
တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္နဲ႔ ပယ္အပ္ၿပီးတဲ့ သံေယဇဥ္ဟာ ေနာင္အခါ တစ္ဖန္တကယ္မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဖို႔ဆိုရင္ အရိယာမဂ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီ အရိယာမဂ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။ မဂ္ေလးပါးတို႔ အသီးသီး ပယ္သတ္ႏိုင္ၾကတဲ့ သံေယာဇဥ္ေတြကို ေအာက္မွာ ယွဥ္တြဲျပေပးပါမယ္။
အထက္က နည္းအတိုင္းပဲ နား႐ုပ္နဲ႔ အသံ႐ုပ္၊ ႏွာေခါင္း႐ုပ္နဲ႔ အနံ႔႐ုပ္၊ လွ်ာ႐ုပ္နဲ႔ အရသာ႐ုပ္၊ ကိုယ္႐ုပ္နဲ႔ အေတြ႕႐ုပ္၊ စိတ္နဲ႔ သေဘာအာ႐ုံ ဆိုတာေတြရဲ႕ အဆင့္ဆင့္ သိပုံေတြကိုလည္း သိၾကရပါတယ္။
ဆိုအပ္ခဲ့ၿပီးတ့ဲ နည္းေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕ အာယတနတရားေတြကိုမူလည္း သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ၿပီး ေနတယ္။ သူတစ္ပါးရဲ႕ အာယတနတရား၊ ရံခါ မိမိရဲ႕ အာယတနတရား ရံခါ သူတစ္ပါးရဲ႕ အာယတနတရားေတြကိုမူလည္း သေဘာတရားမွ်ပါပဲလို႔ ႐ႈျမင္ၿပီး ေနပါတယ္။
က်န္တာေတြဟာ ဆိုခ႔ဲၿပီးျဖစ္တ့ဲ နီ၀ရဏနဲ႔ ခႏၶာပိုင္းအတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ နည္းမွီၿပီး သိမွတ္ၾကရန္သာ ျဖစ္ပါတယ္။
အာယတနပိုင္းဟာ သံေယာဇဥ္ေတြကို တိုက္႐ိုက္႐ႈမွတ္ၿပီး ပယ္ၾကရပုံကို ျပပါတယ္။ အဲ့ဒီ သံေယာဇဥ္ေတြကို ထင္လြယ္ျမင္လြယ္ျဖစ္ေအာင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက ေဆာင္ပုဒ္လကၤာ စီေပးေတာ္မူထားပါတယ္။
၁။ အာ႐ုံငါး၀၊ တပ္စြဲက၊ ကာမသံေယာဇဥ္။
၂။ သုံးပါးဘ၀၊ တပ္စြဲက၊ ဘ၀သံေယာဇဥ္။
၃။ အမ်က္ေဒါသ၊ စိတ္ဆိုးက၊ ပဋိဃသံေယာဇဥ္။
၄။ ကိုယ္သာေတာ္လွ၊ ထင္မွတ္က၊ မာနသံေယာဇဥ္။
၅။ ႐ုပ္နာမ္ကိုပဲ၊ ငါေကာင္စြဲ၊ ယူလြဲဒိ႒ိပင္။
၆။ တရားမွန္တြင္၊ မယုံခ်င္၍၊ ဆင္ျခင္ႏႈိင္းညႇိ၊ ေ၀ဖန္ၾကည့္၊ ၀ိစိကိစၦာပင္။
၇။ သစၥာမျမင္၊ မဂၢင္မပါ၊ ေလ့က်င့္ကာျဖင့္၊ ခ်မ္းသာၿမဲမည္၊ ယုံၾကည္ဆုံးျဖတ္၊ ယူဆမွတ္၊ သီလဗၺတပင္။
၈။ ကိုယ့္ထက္သာကို၊ မနာလို၊ ေခၚဆိုဣႆာပင္။
၉။ ကိုယ့္လိုသူမ်ား၊ ေကာင္းစားမည္မွ၊ ၀န္တိုက၊ မစၦရိယပင္။
၁၀။ သစၥာေလးတန္၊ ေျပာင္းျပန္ထင္ကာ၊ မသိတာ၊ အ၀ိဇၨာသံေယာဇဥ္။
၁၁။ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ၊ မလြတ္ရေအာင္၊ ခ်ည္ေႏွာင္တတ္စြာ၊ ဤဆယ္ျဖာ၊ အဘိဓမၼာသံေယာဇဥ္။
သံေယာဇဥ္ ၁၀ ပါးကို အရိယာမဂ္ေတြနဲ႔ ပယ္သတ္ၾကရပါတယ္။ ပယ္သတ္တဲ့ အရိယာမဂ္နဲ႔ အပယ္သတ္ခံ သံေယာဇဥ္တို႔ရဲ႕ တြဲဖက္ပုံေတြကား ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင့္ ဒိ႒ိ ၀ိစိကိစၦာ သီလဗၺတပရာမာသ ဣႆာ မစၦရိယတို႔ကို အၿပီးသတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းပါတယ္။
* ဒိ ၀ိ သီ ဣ၊ မစၦရိ၊ ကင္း၏ေသာတာပန္။
၂။ သကဒါမိမဂ္ျဖင့္ ႐ုန္႔ရင္းတဲ့ ကာမရာဂနဲ႔ ပဋိဃသံေယာဇဥ္ေတြကို လုံး၀ၿငိမ္းသတ္ပါတယ္။
၃။ အနာဂါမိမဂ္ျဖင့္ သိမ္ေမြ႕တဲ့ ကာမရာဂနဲ႔ ပဋိဃသံေယာဇဥ္ေတြကို တဖန္မျဖစ္ေအာင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းပါတယ္။
* ကာမရာဂ၊ ပဋိဃ၊ ကင္းပအနာဂါမ္။
၄။ အရဟတၱမဂ္ျဖင့္ မာန ဘ၀ရာဂ အ၀ိဇၨာတို႔ကို လုံး၀ၿငိမ္းသတ္ပါတယ္။
* ဘ၀ မာနာ၊ အ၀ိဇၨာ၊ ကင္းကြာအရဟံ။
မွတ္ခ်က္အေနနဲ႔ အထူးမွတ္ရမွာက မနာယတနနဲ႔ ဓမၼာယတနတို႔ဟာ အရာက်ယ္ၿပီး ေလာကီ ေလာကုတ္ နယ္ပယ္စုံမွာ ျဖစ္ႏိုင္ၾကတယ္။ ဒီေနရာကေတာ့ ၀ိပႆနာအရာဆိုၿပီး သာမန္အျဖစ္ကိုသာ သီးသန္႔ဆိုထားလို႔ ေလာကီေတြကိုသာ ယူရပါမယ္လို႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက ဆိုေတာ္မူထားပါတယ္။
အာယတနပိုင္း ႐ႈကြက္မ်ား
=================
ျမင္ဆဲမွာ မ်က္စိၾကည္လင္မႈက စကၡာယတန။ ျမင္ရတဲ့ အဆင္းက ႐ူပါယတန။ ျမင္မႈ စိတ္အေပါင္းက မနာယတန။ အဆင္းကို ေတြ႕မႈ ဖႆ၊ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာ၊ မွတ္သားမႈ သညာ၊ ေစ့ေဆာ္တိုက္တြန္းမႈ ေစတနာ၊ ႏွစ္သက္မႈ ေလာဘ၊ မုန္းမႈ ေဒါသ၊ ၾကည္လင္မႈ သဒါၶစတ့ဲ ေစတသိက္အေပါင္းက ဓမၼာယတနမည္ပါတယ္။
ဓာတ္အလိုအားျဖင့္ မနာယတနမွ လြဲၿပီး က်န္တာေတြမွာ အာယတနေနရာ ဓာတ္အစားသြင္း႐ုံသာ။ မနာယတနတြင္ကား ဓာတ္အမ်ဳိးအစား ထပ္မံ ကြဲျပားသြားတယ္။
ျမင္႐ုံမွ် စိတ္က စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္ျဖစ္တယ္။
၎စိတ္ရဲ႕ ေ႐ွ႔နားက ဘာလဲလို႔ စဥ္းစားသလိုျဖစ္တဲ့ အာ၀ဇၨန္းစိတ္၊ ေနာက္နားက ျမင္ရတာကို လက္ခံလိုက္သလိုျဖစ္တဲ့ သမၸဋိစၦိဳန္းစိတ္တို႔ဟာ မေနာဓာတ္မည္ပါတယ္။
ျမင္ရတဲ့ အဆင္းကို စုံစမ္းတဲ့ သႏၱီရဏစိတ္၊ ေကာင္းတယ္စသျဖင့္ ဆုံးျဖတ္တဲ့ ၀ုေ႒ာစိတ္၊ အဆင္းဆီသို႔ တဟုန္တိုး ေျပးသြားသလိုျဖစ္တဲ့ ေဇာစိတ္၊ ဆက္လက္ၿပီး သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ အာ႐ုံျပဳၿပီးျဖစ္တဲ့ တဒါ႐ုံစိတ္၊ ဒီစိတ္အေပါင္းဟာ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ မည္ပါတယ္။
အထက္က ဆိုခ႔ဲတာေတြထဲမွာ စိတ္ ေစတသိက္ အေပါင္းဟာ အဆင္းအာ႐ုံဆီသို႔ သြားတတ္ ၫြတ္တတ္လို႔ နာမ္ေခၚပါတယ္။ မ်က္စိၾကည္လင္မႈနဲ႔ ျမင္ရတဲ့အဆင္းဟာ အာ႐ုံဆီသို႔ကား မသြားတတ္ပါဘဲ ဆန္႔က်င္ဘက္နဲ႔ ေတြ႕ဆုံရင္ ေဖာက္ျပန္႐ုံသာ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တတ္တာေၾကာင့္ ႐ုပ္မည္ပါတယ္။
ျမင္တယ္၊ ျမင္တယ္လို႔ ျမင္ခိုက္မွာ ႐ႈမွတ္ေနတဲ့ ေယာဂီဟာ ထင္႐ွား႐ွိတဲ့ ဒီအာယတန ၄ ပါး၊ ဓာတ္ ၆ ပါး၊ နာမ္႐ုပ္ ၂ ပါးတို႔ကို ထိုက္သင့္သလို သိပါတယ္။
ျမင္မႈနည္းတူ ၾကားမႈ၊ နံမႈ၊ မ်က္မႈ၊ ထိမႈတို႔ေတြဟာလည္း ႐ႈမွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ သိစရာေတြကို ထိုက္သင့္သလို သိပါတယ္။ မေနာမွာကား အနည္းငယ္ ထူးျခားပါတယ္။
ႀကံသိဆဲမွာ ႀကံသိ႐ုံမွ် အာ႐ုံကို ယူ႐ုံ ရ႐ုံမွ် သေဘာျဖစ္တဲ့ စိတ္အေပါင္းဟာ မနာယတန။ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ မည္တယ္။ နာမ္တရားျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္ထဲက ထိုထိုအာ႐ုံကို ေတြ႕မႈ ဖႆ၊ ခံစားမႈ ေ၀ဒနာ၊ မွတ္သားမႈ သညာ၊ ေစ့ေဆာ္ တိုက္တြန္းမႈ ေစတနာ၊ တည္ၾကည္မႈ သမာဓိ၊ ႀကံမႈ ၀ိတက္၊ စဥ္းစားမႈ ၀ိစာရ၊ ဆုံးျဖတ္မႈ အဓိေမာကၡ၊ အားထုတ္မႈ ၀ီရိယ၊ ႏွစ္သိမ့္အားရမႈ ပီတိ၊ လိုလားကာမွ် ဆႏၵ၊ လိုခ်င္ႏွစ္သက္မႈ ေလာဘ၊ မုန္းမႈ ပ်က္စီးေစလိုမႈ ေဒါသ၊ သိမွားမႈ ေမာဟ၊ အယူမွားမႈ ဒိ႒ိ၊ ေထာင္လႊားမႈ အထင္ႀကီးမႈ မာန၊ မနာလိုမႈ ဣႆာ၊ ၀န္တိုမႈ မစၦရိယ၊ ေနာင္တပူပန္မႈ ကုကၠဳစၥ၊ ထိုင္းမႈိင္း ပ်င္းရိမႈ ထိနမိဒၶ၊ ပ်ံ ့လြင့္မႈ ဥဒၶစၥ၊ ယုံမွားမႈ ၀ိစိကိစၦာ၊ မလိုခ်င္မႈ အေလာဘ၊ ခ်မ္းသာေစလိုမႈ အေဒါသ၊ သနားမႈ က႐ုဏာ၊ ၾကည္သာ၀မ္းေျမာက္မႈ မုဒိတာ၊ ယုံမႈ ၾကည္လင္မႈ ၾကည္ညိဳမႈ သဒါၶ၊ အမွတ္ရမႈ သတိ၊ မေကာင္းမႈမွ ႐ွက္ေၾကာက္မႈ ဟိရီၾသတၱပၸ၊ အမွန္အတိုင္းသိမႈ ပညာ၊ ၿငိမ္းေအးမႈ ပႆဒၶိ၊ ေပါ့ပါးလ်င္ျမန္မႈ လဟုတာ၊ ဒီေစတသိက္အေပါင္းဟာ ဓမၼာယတန။ ဓမၼဓာတ္မည္တယ္။ နာမ္တရားလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ႀကံသိမႈရဲ႕ တည္မီွရာျဖစ္တဲ့ ႏွလုံး႐ုပ္ ဟဒယ၀တၳဳ၊ မိန္းမျဖစ္ေပၚေၾကာင္း မ်ဳိးေစ့႐ုပ္ ဣတၳိေျႏၵ၊ ေယာက္်ားျဖစ္ေပၚေၾကာင္း မ်ဳိးေစ့႐ုပ္ ပုရိသိေျႏၵတို႔ဆိုတဲ့ သေဘာတရားေတြဟာ ႐ုပ္တရားေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ႀကံသိခိုက္မွာ ေကြးခ်င္တယ္၊ ဆန္႔ခ်င္တယ္ စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ေနသူဟာ ထင္႐ွား႐ွိတဲ့ အာယတန ၂ ပါး၊ ဓာတ္ ၂ ပါး၊ နာမ္႐ုပ္ ၂ ပါးတို႔ကို ထိုက္သင့္သလို သိတယ္။
အထူးမွတ္ရန္ကား ႀကံသိခိုက္မွာ သိရတဲ့ အာ႐ုံဟာ ပညတ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သလို ပရမတ္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ပရမတ္ျဖစ္ပါမွသာ အဲ့ဒီအာ႐ုံရဲ႕ အာယတန၊ ဓာတ္၊ နာမ္၊ ႐ုပ္တို႔ကို ဆက္ကာ ဆက္ကာ သိသြားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
အာယတနပိုင္း ႐ႈမွတ္ပုံမ်ား
==================
ေယာဂီဟာ ျမင္ခိုက္မွာ ျမင္တယ္၊ ျမင္တယ္လို႔ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ ႐ႈမွတ္ခိုက္မွာ စိတ္ကို ဘယ္ေနရာမွာ ထားၿပီး ဘယ္လို အာ႐ုံစိုက္ရမွာလဲဆိုတဲ့ ျပႆနာ႐ွိလာပါတယ္။ ဘယ္ေနရာဆိုရာမွာ ေနရာသုံးခု ႐ွိပါတယ္။ ယင္းသုံးခုထဲက တစ္ခုခုကို စိတ္စိုက္ထားရပါမယ္။ ဘယ္လိုဆိုတာ အတြက္ကား မေဖာက္မျပန္ ဟုတ္မွန္ေသာ၊ ထင္႐ွား႐ွိေသာ၊ မတုန္လႈပ္ေသာ ထပ္တူထပ္မွ်ျဖစ္ေသာ သေဘာကို ေသခ်ာဂ႐ုစိုက္ရပါမယ္။
ေနရာသုံးခုတို႔မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါတယ္။
၁။ "စကၡဳပသာဒံ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀ေသန ပဇာနာတိ" ဆိုတဲ့ အ႒ကထာ စကားရပ္အရ မိမိအဇၥ်တၱမွာ႐ွိတဲ့ အတြင္းအာယတန မ်က္စိအၾကည္က တစ္ခုပါ။
၂။ "ဗဟိဒါၶ စတုသမု႒ာနိက ႐ူပဥၥ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀ေသန ပဇာနာတိ"လို႔ ဆိုတာေၾကာင့္ ကံ စိတ္ ဥတု အာဟာရတို႔ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေလးပါးေၾကာင့္ ျဖစ္တဲ့ အျပင္ပက အျပင္အာယတန ႐ုပ္၀တၳဳက တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။
၃။ "တံ စကၡဳံေစ၀ ႐ူေပစာတိ ဥဘေယ ပဋိစၥ ကာမရာဂသံေယာဇနံ (ပ) ဒသ၀ိဓံ သံေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ၊ တဥၥ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀ေသန ပဇာနာတိ"လို႔ ဆိုထားျခင္းေၾကာင့္ မ်က္စိအၾကည္နဲ႔ အဆင္း႐ုပ္တို႔ ေတြ႕ဆုံျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရတဲ့ ကာမရာဂသံေယာဇဥ္စတဲ့ ၁၀ ပါးတို႔ထဲက တစ္ခုခု ျဖစ္ပါတယ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးရဲ႕ အလိုအရဆိုရင္ ဒီနံပါတ္ ၃ ဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္ျဖစ္တယ္။ ဒီဟာ မျဖစ္ခင္ ျမင္မႈစိတ္အေပါင္းဆိုတဲ့ မနာယတနျဖစ္တယ္။ ဓာတ္အားျဖင့္ ျမင္႐ုံမွ်စိတ္ဆိုတဲ့ စကၡဳ၀ိ ညာဏဓာတ္။ အာ၀ဇၨန္း၊ သမၸဋိစၦိဳန္းတို႔ဆိုတဲ့ မေနာဓာတ္။ သႏၱီရဏ၊ ၀ုေ႒ာ၊ ေဇာ၊ တဒါ႐ုံတို႔ဆိုတဲ့ စိတ္အေပါင္း မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
တရားအားထုတ္စ ေယာဂီဟာ သမာဓိအား မေကာင္းႏိုင္ေသးလို႔ ၁ ကိုသာ စိတ္စိုက္ထားသင့္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကား စိတ္စိုက္ရ လြယ္ကူျခင္းေၾကာင့္ပါ။
လြယ္ကူတယ္ဆိုေပမဲ့ တရားအားထုတ္ေနဆဲ မဟုတ္တဲ့ သာမန္လူေတြက ျမင္ခိုက္မွာ အျပင္၀တၳဳကိုသာ စိတ္ေရာက္ေနၾကေလ့႐ွိပါတယ္။ အဲ့ဒီသာမန္ ျမင္ေနက်အတိုင္း စိတ္စိုက္မိရင္ သာမန္ျဖစ္ေနက် သံေယာဇဥ္ေတြကလည္း ပုံမွန္အတိုင္းပင္ ျဖစ္လာမွာပါ။ ဒါဆိုရင္ ေယာဂီရဲ႕ ႐ႈမွတ္စိတ္ကို သံေယာဇဥ္က လႊမ္းမိုးအႏိုင္ယူ သြားပါလိမ့္မယ္။ ေယာဂီသစ္ေတြ အေနနဲ႔ သံေယာဇဥ္ တစ္ခုခု ျဖစ္လာရင္ အဲ့ဒါကို အႏိုင္ယူႏိုင္ဖို႔ အေတာ္ခဲယဥ္းပါတယ္။ သံေယာဇဥ္ေနာက္ ပါသြားၿပီး ျဖစ္ေနတဲ့ သံေယာဇဥ္အား ျပန္က်သြားမွသာ ႐ႈမွတ္စိတ္ကို ျပန္သတိရတတ္ၾကပါတယ္။
အတြင္းအာယတနျဖစ္တဲ့ မ်က္စိအၾကည္ကို စိတ္စိုက္မိပါက ျမင္ရတဲ့ အျပင္အာယတနကို အာ႐ုံမျပဳဘဲ ေနလိုက္ျခင္းေၾကာင့္ အလိုလိုပင္ ျမင္ျခင္းကိစၥ ၿပီးဆုံးသြားပါေတာ့တယ္။ ျမင္တယ္၊ ျမင္တယ္လို႔ တစ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္ေလာက္ မွတ္လိုက္ရင္ပဲ ျမင္ျခင္းကိစၥ ၿပီးသြားတယ္ေပါ့။ သို႔ျဖစ္လို႔ အတြင္းအာယတနေတြကို စိတ္စိုက္ရ လြယ္ကူတယ္လို႔ ေျပာရျခင္းပါ။
ဒါ့အျပင္ မ႐ႈမွတ္မိျခင္းေၾကာင့္ အမွန္အတိုင္း မသိရတဲ့သူမွာ သံေယာဇဥ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ သံေယာဇဥ္ျဖစ္ေအာင္ အလိုလိုေနရင္း လႈံ႕ေဆာ္ေနသလိုျဖစ္တဲ့ အေယာနိေသာေၾကာင့္ပါလားလို႔လည္း သိလာပါတယ္။ ဒါကိုလည္း သိတဲ့အတိုင္း ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။ "ယထာစ အႏုပၸႏၷႆ သံေယာဇနႆ ဥပါၸေဒါ ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" လို႔ပါဠိေတာ္က ဆိုပါတယ္။
အထက္ကအတိုင္း အတြင္းအာယတနကို စိတ္စိုက္ၿပီး ႐ႈမွတ္ျခင္းေၾကာင့္ သံေယာဇဥ္ေတြ ျဖစ္ခြင့္ ရၾကေတာ့မွာမဟုတ္။ ဒါ့အျပင္ သမာဓိကို အေႏွာင့္အေမွာင့္ျပဳတတ္တဲ့ နီ၀ရဏေတြလည္း မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါ။ လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း ကာမစၦႏၵနဲ႔ စိတ္ဆိုး စိတ္ပ်က္ အလိုမက်မႈတို႔ဆိုတဲ့ နီ၀ရဏႏွစ္ပါးကို ၾကဳိတင္ကာကြယ္ျခင္းလည္း ျဖစ္ပါေတာ့တယ္။
သမာဓိ အေတာ္အတန္ အားေကာင္းလာလို႔ အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိကို အလိုလို ခြဲျခားႏိုင္တဲ့ သာတၳကသမၸဇဥ္နဲ႔ သင့္ေတာ္ မေတာ္ကို သုံးသပ္ႏိုင္စြမ္းတဲ့ သပၸာယသမၸဇဥ္တို႔ ျဖစ္ေပၚလာၾကၿပီဆိုရင္ေတာ့ အျပင္အာယတနမ်ားကိုလည္း ႐ႈမွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ အျမင္အာ႐ုံကေန သံေယာဇဥ္ေတြ မျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ထိန္းႏိုင္သြားလို႔ပါ။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားရဲ႕ အလိုအရဆိုရင္ ျမင္သိစိတ္ကိုပါ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလို ႐ႈမွတ္ေနခိုက္မွာ မနာယတနကို ႐ႈမွတ္ေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ဓာတ္အားျဖင့္ စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္၊ မေနာဓာတ္၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္တို႔ထဲက တစ္ခုခုကို ႐ႈမွတ္ေနတာ ျဖစ္ပါမယ္။
ထို႔ထက္ အာ႐ုံတစ္ခုတည္းအေပၚ တည္ၾကည္ေနျခင္း ေဂါစရသမၸဇဥ္န႔ဲ ႐ုပ္နာမ္ ျဖစ္ပ်က္မ်ားကို သိျမင္ႏိုင္စြမ္းျခင္း အသေမၼဟသမၸဇဥ္တို႔ဆီကိုပါ ခရီးေပါက္ထားႏိုင္ၿပီဆိုရင္ အတြင္းအျပင္ တစ္လွည့္စီ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ အတြင္း အျပင္ အာယတနတို႔နဲ႔ ျမင္သိစိတ္တို႔ကို တစ္လွည့္စီ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ နီ၀ရဏမ်ား ျဖစ္ေပၚမလာေအာင္ပါ ကာကြယ္ထားႏိုင္ၿပီ ျဖစ္လို႔ပါ။
တကယ္လို႔ အဆင့္ဆင့္ ႐ႈမွတ္ရန္မ်ားကို ေက်ာ္လြန္မိၿပီး သံေယာဇဥ္ျဖစ္တဲ့အထိ ေရာက္လာခ့ဲရင္ ျဖစ္ေနတဲ့ သံေယာဇဥ္ကို မိမိနားလည္သလို အမည္တပ္ၿပီး ရင္၀ကို အာ႐ုံစိုက္ကာ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ လိုခ်င္တယ္၊ မုန္းတယ္ စသျဖင့္ပါ။ ဒါဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္ကို ႐ႈမွတ္တာပါ။ ဒါကို အ႒ကထာဆရာေတာ္ဘုရားက ေအာက္ပါအတိုင္း ၫႊန္းေတာ္မူခ႔ဲပါတယ္။
စကၡဳဒါြေရ တာ၀ အာပါထဂတံ ဣ႒ာရမၼဏံ ကာမႆာဒ၀ေသန အႆာဒယေတာ အဘိနႏၵေတာ ကာမရာဂသံေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ။ အနိ႒ာရမၼေဏ ကုဇၥ်ေတာ ပဋိဃသံေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ။ (ပ) ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀ေသန ပဇာနာတိ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၇၈၄)
႐ႈမွတ္ျခင္းေၾကာင့္ မွတ္သိစိတ္ဆိုတဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရဟာ ျဖစ္ေနတဲ့ သံေယာဇဥ္ကို ဆက္ျဖစ္ခြင့္ မေပးေတာ့ပါ။ သမာဓိအား ဉာဏ္အားေတြ အေတာ္အတန္ ေကာင္းထားတဲ့သူဆိုရင္ ႐ႈမွတ္စိတ္ဆိုတဲ့ ေယာနိေသာ မနသိကာရဟာ သံေယာဇဥ္ ကင္းၿငိမ္းေၾကာင္းပင္ ျဖစ္ေနပါေပါ့လားလို႔ သိလာတယ္။ အဲ့ဒီလို သိလာရပုံကို ပါဠိေတာ္က "ယထာစ ဥပၸႏၷႆ သံေယာဇနႆ ပဟာနံ ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" လို႔ မိန္႔ဆိုပါတယ္။
ပါဠိေတာ္မွာ ဆက္ၿပီး မိန္႔ဆိုထားတဲ့ "ယထာစ ပဟီနႆ သံေယာဇနႆ အာယတိ ံ အႏုပါၸေဒါ ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" ဆိုတဲ့ အသိစဥ္ျပထားပုံဟာ သံေယာဇဥ္ေတြကို အႂကြင္းမဲ့ ၿငိမ္းေစတတ္တဲ့ မဂ္ကို ကိုယ္ပိုင္ဉာဏ္ျဖင့္ သိရပုံကို ျပဆိုထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါကို မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကေတာ့ ပစၥေ၀ကၡဏာဉာဏ္ေရာက္မွသာ သိႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုထားတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သာမန္ေယာဂီမ်ားအေနနဲ႔ ေ႐ွ ႔မွာ ေရးသားခဲ့တ့ဲ မဂ္ျဖင့္ သံေယာဇဥ္ပယ္ပုံေတြကို သုတမယဉာဏ္အလို႔ငွာသာ မွတ္သား ထားၾကရန္ ႐ွိပါေတာ့တယ္။
ႀကံသိမႈကို ႐ႈမွတ္ျခင္းမွတစ္ပါး က်န္အာယတနမ်ားကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာေတြအလိုက္ တြဲစပ္ၿပီး ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ အမည္နာမမ်ားကိုကား ျဖစ္ေနခိုက္အေပၚ မိမိနားလည္သလို သုံးစြဲႏိုင္ပါတယ္။ အစီအစဥ္ေတြကိုကား အက်အနျဖစ္ေအာင္ သတိထားၾကရပါမယ္။
ႀကံသိဆဲမွာ ႀကံသိ႐ုံမွ် အာ႐ုံကို ယူ႐ုံ ရ႐ုံမွ် သေဘာျဖစ္တဲ့ စိတ္အေပါင္းဟာ မနာယတန၊ မေနာ၀ိညာဏဓာတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ၎ေနာက္ ဆက္ၿပီးျဖစ္ေပၚလာၾကတဲ့ ဖႆအစ လဟုတာအဆုံးျဖစ္တဲ့ ေစတသိက္ ၃၂ ပါး အေပါင္းတို႔ဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္မည္တယ္။ နာမ္တရားေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ႀကံသိမႈရဲ႕ မွီတည္ရာ ဟဒယ၀တၳဳ၊ ဣတၳိေျႏၵ၊ ပုရိသိေျႏၵတို႔ကား ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္ေတြျဖစ္ၿပီး ႐ုပ္တရားေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ႀကံသိခိုက္မွာ ႀကံသိတယ္လို႔ ႐ႈမွတ္စဥ္ ဟဒယ၀တၳဳဆိုတဲ့ ႏွလုံးအိမ္ကို စိတ္စိုက္ထားရပါမယ္။ မေဖာက္မျပန္ ဟုတ္မွန္ေသာ၊ ထင္႐ွား႐ွိေသာ၊ မတုန္လႈပ္ေသာ၊ ထပ္တူထပ္မွ်ျဖစ္ေသာ ပရမတ္သေဘာေတြကို အာ႐ုံစိုက္ထားရပါမယ္။ ႀကံသိျခင္းမွာ ပညတ္ ပရမတ္ ႏွစ္မ်ဳိး႐ွိေနတာေၾကာင့္ ပရမတ္ကို ႐ႈမွတ္မိမွသာ အာယတန ဓာတ္ နာမ္ ႐ုပ္တို႔ကို သိႏိုင္မွာ ျဖစ္လို႔ပါ။
အာယတနပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၁၁-၁၄ /၈ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment