Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၅)

(၁၅)
အာယတနပိုင္​း
==========
​ေယာဂီဟာ ၆ ပါး အ​ေရအတြက္​႐ွိတ့ဲ အတြင္​းသႏၱာန္​ အပသႏၱာန္​မွာျဖစ္​ကုန္​တ့ဲ အာယတနတရား​ေတြကို သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တဲ့ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။ ဘယ္​လို​ေတြ ႐ႈျမင္​​ေနပါသလဲဆိုရင္​ ......။

သာသနာ​ေတာ္​လာ နည္​းနာမ်ားအတိုင္​း အားထုတ္​​ေနတဲ့ ​ေယာဂီဟာ စကၡဳပသာဒဆိုတဲ့ မ်က္​စိ႐ုပ္​ကိုလည္​း သိတယ္​။ အဆင္​း႐ုပ္​ကိုလည္​း သိတယ္​။ အဲ့ဒီ မ်က္​စိနဲ႔အဆင္​း ႏွစ္​မ်ဳိးကို စြဲမွီၿပီး သံ​ေယာဇဥ္​ ၁၀ ပါးျဖစ္​တယ္​။ ယင္​း ျဖစ္​​ေပၚတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​ကိုလည္​း သိတယ္​။

မျဖစ္​​ေပၚ​ေသးတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​ရဲ႕ ျဖစ္​​ေပၚျခင္​း​ဟာ အ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တယ္​။ အဲ့ဒီ အ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိတယ္​။

ျဖစ္​​ေပၚ​ေနတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​ကို တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္​နဲ႔ ပယ္​ျခင္​းဟာ ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ျဖစ္​တယ္​။ ၎​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိတယ္​။

တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္​နဲ႔ ပယ္​အပ္​ၿပီးတဲ့ သံ​ေယဇဥ္​ဟာ ​ေနာင္​အခါ တစ္​ဖန္​တကယ္​မျဖစ္​ႏိုင္​​ေတာ့ဖို႔ဆိုရင္​ အရိယာမဂ္​ဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​တယ္​။ အဲ့ဒီ အရိယာမဂ္​ဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိတယ္​။ မဂ္​​ေလးပါးတို႔ အသီးသီး ပယ္​သတ္​ႏိုင္​ၾကတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို ​ေအာက္​မွာ ယွဥ္​တြဲျပ​ေပးပါမယ္​။

အထက္​က နည္​းအတိုင္​းပဲ နား႐ုပ္​နဲ႔ အသံ႐ုပ္​၊ ႏွာ​ေခါင္​း႐ုပ္​နဲ႔ အနံ႔႐ုပ္​၊ လွ်ာ႐ုပ္​နဲ႔ အရသာ႐ုပ္​၊ ကိုယ္​႐ုပ္​နဲ႔ အ​ေတြ႕႐ုပ္​၊ စိတ္​နဲ႔ သ​ေဘာအာ႐ုံ ဆိုတာ​ေတြရဲ႕ အဆင္​့ဆင္​့ သိပုံ​ေတြကိုလည္​း သိၾကရပါတယ္​။

ဆိုအပ္​ခဲ့ၿပီးတ့ဲ နည္​း​ေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕ အာယတနတရား​ေတြကိုမူလည္​း သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တဲ့ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​ၿပီး​ ေနတယ္​။ သူတစ္​ပါးရဲ႕ အာယတနတရား၊ ရံခါ မိမိရဲ႕ အာယတနတရား ရံခါ သူတစ္​ပါးရဲ႕ အာယတနတရား​ေတြကိုမူလည္​း သ​ေဘာတရားမွ်ပါပဲလို႔ ႐ႈျမင္​ၿပီး ​ေနပါတယ္​။

က်န္​တာ​ေတြဟာ ဆိုခ႔ဲၿပီးျဖစ္​တ့ဲ နီ၀ရဏနဲ႔ ခႏၶာပိုင္​းအတိုင္​းပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။ နည္​းမွီၿပီး သိမွတ္​ၾကရန္​သာ ျဖစ္​ပါတယ္​။

အာယတနပိုင္​းဟာ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို တိုက္​႐ိုက္​႐ႈမွတ္​ၿပီး ပယ္​ၾကရပုံကို ျပပါတယ္​။ အဲ့ဒီ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို ထင္​လြယ္​ျမင္​လြယ္​ျဖစ္​​ေအာင္​ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက ​ေဆာင္​ပုဒ္​လကၤာ စီ​ေပး​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

၁။ အာ႐ုံငါး၀၊ တပ္​စြဲက၊ ကာမသံ​ေယာဇဥ္​။
၂။ သုံးပါးဘ၀၊ တပ္​စြဲက၊ ဘ၀သံ​ေယာဇဥ္​။
၃။ အမ်က္​​ေဒါသ၊ စိတ္​ဆိုးက၊ ပဋိဃသံ​ေယာဇဥ္​။
၄။ ကိုယ္​သာ​ေတာ္​လွ၊ ထင္​မွတ္​က၊ မာနသံ​ေယာဇဥ္​။
၅။ ႐ုပ္​နာမ္​ကိုပဲ၊ ငါ​ေကာင္​စြဲ၊ ယူလြဲဒိ႒ိပင္​။
၆။ တရားမွန္​တြင္​၊ မယုံခ်င္​၍၊ ဆင္​ျခင္​ႏႈိင္​းညႇိ၊ ​ေ၀ဖန္​ၾကည္​့၊ ၀ိစိကိစၦာပင္​။
၇။ သစၥာမျမင္​၊ မဂၢင္​မပါ၊ ​ေလ့က်င္​့ကာျဖင္​့၊ ခ်မ္​းသာၿမဲမည္​၊ ယုံၾကည္​ဆုံးျဖတ္​၊ ယူဆမွတ္​၊ သီလဗၺတပင္​။
၈။ ကိုယ္​့ထက္​သာကို၊ မနာလို၊ ​ေခၚဆိုဣႆာပင္​။
၉။ ကိုယ္​့လိုသူမ်ား၊ ​ေကာင္​းစားမည္​မွ၊ ၀န္​တိုက၊ မစၦရိယပင္​။
၁၀။ သစၥာ​ေလးတန္​၊ ​ေျပာင္​းျပန္​ထင္​ကာ၊ မသိတာ၊ အ၀ိဇၨာသံ​ေယာဇဥ္​။
၁၁။ ၀ဋ္​ဆင္​းရဲမွ၊ မလြတ္​ရ​ေအာင္​၊ ခ်ည္​​ေႏွာင္​တတ္​စြာ၊ ဤဆယ္​ျဖာ၊ အဘိဓမၼာသံ​ေယာဇဥ္​။

သံ​ေယာဇဥ္​ ၁၀ ပါးကို အရိယာမဂ္​​ေတြနဲ႔ ပယ္​သတ္​ၾကရပါတယ္​။ ပယ္​သတ္​တဲ့ အရိယာမဂ္​နဲ႔ အပယ္​သတ္​ခံ သံ​ေယာဇဥ္​​တို႔ရဲ႕ တြဲဖက္​ပုံေတြကား ​ေအာက္​ပါအတိုင္း ျဖစ္​ပါတယ္​။

၁။ ​ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖင္​့ ဒိ႒ိ ၀ိစိကိစၦာ သီလဗၺတပရာမာသ ဣႆာ မစၦရိယတို႔ကို အၿပီးသတ္​ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းပါတယ္​။
* ဒိ ၀ိ သီ ဣ၊ မစၦရိ၊ ကင္​း၏​ေသာတာပန္​။
၂။ သကဒါမိမဂ္​ျဖင္​့ ႐ုန္​႔ရင္​းတဲ့ ကာမရာဂနဲ႔ ပဋိဃသံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို လုံး၀ၿငိမ္​းသတ္​ပါတယ္​။
၃။ အနာဂါမိမဂ္​ျဖင္​့ သိမ္​​ေမြ႕တဲ့ ကာမရာဂနဲ႔ ပဋိဃသံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို တဖန္​မျဖစ္​​ေအာင္​ ခ်ဳပ္​ၿငိမ္​းပါတယ္​။
* ကာမရာဂ၊ ပဋိဃ၊ ကင္​းပအနာဂါမ္​။
၄။ အရဟတၱမဂ္​ျဖင္​့ မာန ဘ၀ရာဂ အ၀ိဇၨာတို႔ကို လုံး၀ၿငိမ္​းသတ္​ပါတယ္​။
* ဘ၀ မာနာ၊ အ၀ိဇၨာ၊ ကင္​းကြာအရဟံ။

မွတ္​ခ်က္​အ​ေနနဲ႔ အထူးမွတ္​ရမွာက မနာယတနနဲ႔ ဓမၼာယတနတို႔ဟာ အရာက်ယ္​ၿပီး ​ေလာကီ ​ေလာကုတ္​ နယ္​ပယ္​စုံမွာ ျဖစ္​ႏိုင္​ၾကတယ္​။ ဒီ​ေနရာက​ေတာ့ ၀ိပႆနာအရာဆိုၿပီး သာမန္​အျဖစ္​ကိုသာ သီးသန္​႔ဆိုထားလို႔ ​ေလာကီ​ေတြကိုသာ ယူရပါမယ္​လို႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက ဆို​ေတာ္​မူထားပါတယ္​။

အာယတနပိုင္​း ႐ႈကြက္​မ်ား
=================
ျမင္​ဆဲမွာ မ်က္​စိၾကည္​လင္မႈက စကၡာယတန။ ျမင္​ရတဲ့ အဆင္​းက ႐ူပါယတန။ ျမင္​မႈ စိတ္​အ​ေပါင္​းက မနာယတန။ အဆင္​းကို ​ေတြ႕မႈ ဖႆ၊ ခံစားမႈ ​ေ၀ဒနာ၊ မွတ္​သားမႈ သညာ၊ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ ​ေစတနာ၊ ႏွစ္​သက္​မႈ ​ေလာဘ၊ မုန္​းမႈ ​ေဒါသ၊ ၾကည္​လင္​မႈ သဒါၶစတ့ဲ ​ေစတသိက္​အ​ေပါင္​းက ဓမၼာယတနမည္​ပါတယ္​။

ဓာတ္​အလိုအားျဖင္​့ မနာယတနမွ လြဲၿပီး က်န္​တာ​ေတြမွာ အာယတန​ေနရာ ဓာတ္​အစားသြင္​း႐ုံသာ။ မနာယတနတြင္​ကား ဓာတ္​အမ်ဳိးအစား ထပ္​မံ ကြဲျပားသြားတယ္​။

ျမင္​႐ုံမွ် စိတ္​က စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္​ျဖစ္​တယ္​။

၎စိတ္​ရဲ႕ ​ေ႐ွ႔နားက ဘာလဲလို႔ စဥ္​းစားသလိုျဖစ္​တဲ့ အာ၀ဇၨန္​းစိတ္​၊ ​ေနာက္​နားက ျမင္​ရတာကို လက္​ခံလိုက္​သလိုျဖစ္​တဲ့ သမၸဋိစၦိဳန္​းစိတ္တို႔ဟာ မ​ေနာဓာတ္​မည္​ပါတယ္​။

ျမင္​ရတဲ့ အဆင္​းကို စုံစမ္​းတဲ့ သႏၱီရဏစိတ္​၊ ​ေကာင္​းတယ္​စသျဖင္​့ ဆုံးျဖတ္​တဲ့ ၀ု​ေ႒ာစိတ္​၊ အဆင္​းဆီသို႔ တဟုန္​တိုး ​ေျပးသြားသလိုျဖစ္​တဲ့ ​ေဇာစိတ္​၊ ဆက္​လက္​ၿပီး သိမ္​သိမ္​​ေမြ႕​ေမြ႕ အာ႐ုံျပဳၿပီးျဖစ္​တဲ့ တဒါ႐ုံစိတ္​၊ ဒီစိတ္​အ​ေပါင္​းဟာ မ​ေနာ၀ိညာဏဓာတ္​ မည္​ပါတယ္​။

အထက္​က ဆိုခ႔ဲတာ​ေတြထဲမွာ စိတ္​ ​ေစတသိက္​ အ​ေပါင္​းဟာ အဆင္​းအာ႐ုံဆီသို႔ သြားတတ္​ ၫြတ္​တတ္​လို႔ နာမ္​​ေခၚပါတယ္​။ မ်က္​စိၾကည္​လင္မႈနဲ႔ ျမင္​ရတဲ့အဆင္​းဟာ အာ႐ုံဆီသို႔ကား မသြားတတ္​ပါဘဲ ဆန္​႔က်င္​ဘက္​နဲ႔ ​ေတြ႕ဆုံရင္​ ​ေဖာက္​ျပန္​႐ုံသာ ​ေျပာင္​းလဲ​ေဖာက္​ျပန္​တတ္​တာ​ေၾကာင္​့ ႐ုပ္​မည္​ပါတယ္​။

ျမင္​တယ္​၊ ျမင္​တယ္​လို႔ ျမင္​ခိုက္​မွာ ႐ႈမွတ္​​ေနတဲ့ ​ေယာဂီဟာ ထင္​႐ွား႐ွိတဲ့ ဒီအာယတန ၄ ပါး၊ ဓာတ္​ ၆ ပါး၊ နာမ္​႐ုပ္​ ၂ ပါးတို႔ကို ထိုက္​သင္​့သလို သိပါတယ္​။

ျမင္​မႈနည္​းတူ ၾကားမႈ၊ နံမႈ၊ မ်က္​မႈ၊ ထိမႈတို႔​ေတြဟာလည္​း ႐ႈမွတ္​ခ်က္​တိုင္​းမွာ သိစရာ​ေတြကို ထိုက္​သင္​့သလို သိပါတယ္​။ မ​ေနာမွာကား အနည္​းငယ္​ ထူးျခားပါတယ္​။

ႀကံသိဆဲမွာ ႀကံသိ႐ုံမွ် အာ႐ုံကို ယူ႐ုံ ရ႐ုံမွ် သ​ေဘာျဖစ္​တဲ့ စိတ္​အ​ေပါင္​းဟာ မနာယတန။ မ​ေနာ၀ိညာဏဓာတ္​ မည္​တယ္​။ နာမ္​တရားျဖစ္​ပါတယ္​။

စိတ္​ထဲက ထိုထိုအာ႐ုံကို ​ေတြ႕မႈ ဖႆ၊ ခံစားမႈ ​ေ၀ဒနာ၊ မွတ္​သားမႈ သညာ၊ ​ေစ့​ေဆာ္​ တိုက္​တြန္​းမႈ ​ေစတနာ၊ တည္​ၾကည္​မႈ သမာဓိ၊ ႀကံမႈ ၀ိတက္​၊ စဥ္​းစားမႈ ၀ိစာရ၊ ဆုံးျဖတ္​မႈ အဓိ​ေမာကၡ၊ အားထုတ္​မႈ ၀ီရိယ၊ ႏွစ္​သိမ္​့အားရမႈ ပီတိ၊ လိုလားကာမွ် ဆႏၵ၊ လိုခ်င္​ႏွစ္​သက္​မႈ ​ေလာဘ၊ မုန္​းမႈ ပ်က္​စီး​ေစလိုမႈ ​ေဒါသ၊ သိမွားမႈ ​ေမာဟ၊ အယူမွားမႈ ဒိ႒ိ၊ ​ေထာင္​လႊားမႈ အထင္​ႀကီးမႈ မာန၊ မနာလိုမႈ ဣႆာ၊ ၀န္​တိုမႈ မစၦရိယ၊ ​ေနာင္​တပူပန္မႈ ကုကၠဳစၥ၊ ထိုင္​းမႈိင္​း ပ်င္​းရိမႈ ထိနမိဒၶ၊ ပ်ံ ့လြင္​့မႈ ဥဒၶစၥ၊ ယုံမွားမႈ ၀ိစိကိစၦာ၊ မလိုခ်င္​မႈ အ​ေလာဘ၊ ခ်မ္​းသာ​ေစလိုမႈ အ​ေဒါသ၊ သနားမႈ က႐ုဏာ၊ ၾကည္​သာ၀မ္​း​ေျမာက္​မႈ မုဒိတာ၊ ယုံမႈ ၾကည္​လင္​မႈ ၾကည္​ညိဳမႈ သဒါၶ၊ အမွတ္​ရမႈ သတိ၊ မ​ေကာင္​းမႈမွ ႐ွက္​​ေၾကာက္​မႈ ဟိရီၾသတၱပၸ၊ အမွန္​အတိုင္​းသိမႈ ပညာ၊ ၿငိမ္​း​ေအးမႈ ပႆဒၶိ၊ ​ေပါ့ပါးလ်င္​ျမန္​မႈ လဟုတာ၊ ဒီ​ေစတသိက္​အ​ေပါင္​းဟာ ဓမၼာယတန။ ဓမၼဓာတ္​မည္​တယ္​။ နာမ္​တရားလည္​း ျဖစ္​ပါတယ္​။

ႀကံသိမႈရဲ႕ တည္​မီွရာျဖစ္​တဲ့ ႏွလုံး႐ုပ္​ ဟဒယ၀တၳဳ၊ မိန္​းမျဖစ္​​ေပၚ​ေၾကာင္​း မ်ဳိး​ေစ့႐ုပ္​ ဣတၳိ​ေျႏၵ၊ ေယာက္်ားျဖစ္ေပၚေၾကာင္း မ်ဳိးေစ့႐ုပ္ ပုရိသိ​ေျႏၵတို႔​ဆိုတဲ့ သ​ေဘာတရားေတြဟာ ႐ုပ္​တရား​ေတြျဖစ္​ပါတယ္​။ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္​တို႔ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

ႀကံသိခိုက္​မွာ ​ေကြးခ်င္​တယ္​၊ ဆန္​႔ခ်င္​တယ္​ စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​​ေနသူဟာ  ထင္​႐ွား႐ွိတဲ့ အာယတန ၂ ပါး၊ ဓာတ္​ ၂ ပါး၊ နာမ္​႐ုပ္​ ၂ ပါးတို႔ကို ထိုက္​သင္​့သလို သိတယ္​။

အထူးမွတ္​ရန္​ကား ႀကံသိခိုက္​မွာ သိရတဲ့ အာ႐ုံဟာ ပညတ္​လည္​း ျဖစ္​ႏိုင္​သလို ပရမတ္​လည္​း ျဖစ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ ပရမတ္​ျဖစ္​ပါမွသာ အဲ့ဒီအာ႐ုံရဲ႕ အာယတန၊ ဓာတ္​၊ နာမ္​၊ ႐ုပ္​တို႔ကို ဆက္​ကာ ဆက္​ကာ သိသြားႏိုင္​မွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။

အာယတနပိုင္​း ႐ႈမွတ္​ပုံမ်ား
==================
​ေယာဂီဟာ ျမင္​ခိုက္​မွာ ျမင္​တယ္​၊ ျမင္​တယ္​လို႔ ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။ ႐ႈမွတ္​ခိုက္​မွာ စိတ္​ကို ဘယ္​​ေနရာမွာ ထားၿပီး ဘယ္​လို အာ႐ုံစိုက္​ရမွာလဲဆိုတဲ့ ျပႆနာ႐ွိလာပါတယ္​။ ​ဘယ္​ေနရာဆိုရာမွာ ​​​ေနရာသုံးခု ႐ွိပါတယ္​။ ယင္​းသုံးခုထဲက တစ္​ခုခုကို စိတ္​စိုက္​ထားရပါမယ္​။ ဘယ္​လိုဆိုတာ အတြက္​ကား မ​ေဖာက္​မျပန္​ ဟုတ္​မွန္​​ေသာ၊ ထင္​႐ွား႐ွိ​ေသာ၊ မတုန္​လႈပ္​​ေသာ ထပ္​တူထပ္​မွ်ျဖစ္​​ေသာ သ​ေဘာကို ​ေသခ်ာဂ႐ုစိုက္​ရပါမယ္​။

ေနရာသုံးခုတို႔မွာ ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ျဖစ္​ပါတယ္​။
၁။ "စကၡဳပသာဒံ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀​ေသန ပဇာနာတိ" ဆိုတဲ့ အ႒ကထာ စကားရပ္​အရ မိမိအဇၥ်တၱမွာ႐ွိတဲ့ အတြင္​းအာယတန မ်က္​စိအၾကည္​က တစ္​ခုပါ။
၂။ "ဗဟိဒါၶ စတုသမု႒ာနိက ႐ူပဥၥ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀​ေသန ပဇာနာတိ"လို႔ ဆိုတာ​ေၾကာင္​့ ကံ စိတ္​ ဥတု အာဟာရတို႔ဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေလးပါး​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​တဲ့ အျပင္​ပက အျပင္​အာယတန ႐ုပ္​၀တၳဳက တစ္​ခုျဖစ္​ပါတယ္​။
၃။ "တံ စကၡဳံ​ေစ၀ ႐ူ​ေပစာတိ ဥဘ​ေယ ပဋိစၥ ကာမရာဂသံ​ေယာဇနံ (ပ) ဒသ၀ိဓံ သံ​ေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ၊ တဥၥ ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀​ေသန ပဇာနာတိ"လို႔ ဆိုထားျခင္​း​ေၾကာင္​့ မ်က္​စိအၾကည္​နဲ႔ အဆင္​း႐ုပ္​တို႔ ​ေတြ႕ဆုံျခင္​း​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာရတဲ့ ကာမရာဂသံ​ေယာဇဥ္​စတဲ့ ၁၀ ပါးတို႔ထဲက တစ္​ခုခု ျဖစ္​ပါတယ္​။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရဲ႕ အလိုအရဆိုရင္​ ဒီနံပါတ္​ ၃ ဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္​ျဖစ္​တယ္​။ ဒီဟာ မျဖစ္​ခင္​ ျမင္​မႈစိတ္​အ​ေပါင္​းဆိုတဲ့ မနာယတနျဖစ္​တယ္​။ ဓာတ္​အားျဖင္​့ ျမင္​႐ုံမွ်စိတ္​ဆိုတဲ့ စကၡဳ၀ိ ညာဏဓာတ္​။ အာ၀ဇၨန္​း၊ သမၸဋိစၦိဳန္​းတို႔ဆိုတဲ့ မ​ေနာဓာတ္​။ သႏၱီရဏ၊ ၀ု​ေ႒ာ၊ ​ေဇာ၊ တဒါ႐ုံတို႔ဆိုတဲ့ စိတ္​အ​ေပါင္​း မ​ေနာ၀ိညာဏဓာတ္​တို႔ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

တရားအားထုတ္​စ ​ေယာဂီဟာ သမာဓိအား မ​ေကာင္​း​ႏိုင္​ေသးလို႔ ၁ ကိုသာ စိတ္​စိုက္​ထားသင္​့ပါတယ္​။ အ​ေၾကာင္​းကား စိတ္​စိုက္​ရ လြယ္​ကူျခင္​း​ေၾကာင္​့ပါ။

လြယ္​ကူတယ္​ဆို​ေပမဲ့ တရားအားထုတ္​​ေနဆဲ မဟုတ္​တဲ့ သာမန္​လူ​ေတြက ျမင္​ခိုက္​မွာ အျပင္​၀တၳဳကိုသာ စိတ္​​ေရာက္​​ေနၾက​ေလ့႐ွိပါတယ္​။ အဲ့ဒီသာမန္​ ျမင္​​ေနက်အတိုင္​း စိတ္​စိုက္​မိရင္​ သာမန္​ျဖစ္​​ေနက် သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကလည္​း ပုံမွန္​အတိုင္​းပင္​ ျဖစ္​လာမွာပါ။ ဒါဆိုရင္​ ​ေယာဂီရဲ႕ ႐ႈမွတ္​စိတ္​ကို သံ​ေယာဇဥ္​က လႊမ္​းမိုးအႏိုင္​ယူ သြားပါလိမ္​့မယ္​။ ​ေယာဂီသစ္​​ေတြ အ​ေနနဲ႔ သံ​ေယာဇဥ္​ တစ္​ခုခု ျဖစ္​လာရင္​ အဲ့ဒါကို အႏိုင္​ယူႏိုင္​ဖို႔ အ​ေတာ္​ခဲယဥ္​းပါတယ္​။ သံ​ေယာဇဥ္​​ေနာက္​ ပါသြားၿပီး ျဖစ္​​ေနတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​အား ျပန္​က်သြားမွသာ ႐ႈမွတ္​စိတ္​ကို ျပန္​သတိရတတ္​ၾကပါတယ္​။

အတြင္​းအာယတနျဖစ္​တဲ့ မ်က္​စိအၾကည္​ကို စိတ္​စိုက္​မိပါက ျမင္​ရတဲ့ အျပင္​အာယတနကို အာ႐ုံမျပဳဘဲ​ ေနလိုက္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့ အလိုလိုပင္​ ျမင္​ျခင္​းကိစၥ ၿပီးဆုံးသြားပါ​ေတာ့တယ္​။ ျမင္​တယ္​၊ ျမင္​တယ္​လို႔ တစ္​ခ်က္​ ႏွစ္​ခ်က္​​ေလာက္​ မွတ္​လိုက္​ရင္​ပဲ ျမင္​ျခင္​းကိစၥ ​ၿပီးသြားတယ္​​ေပါ့။ သို႔ျဖစ္​လို႔ အတြင္​းအာယတန​ေတြကို စိတ္​စိုက္​ရ လြယ္​ကူတယ္​လို႔ ​ေျပာရျခင္​းပါ။

ဒါ့အျပင္​ မ႐ႈမွတ္​မိျခင္​း​ေၾကာင္​့ အမွန္​အတိုင္​း မသိရတဲ့သူမွာ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြ ျဖစ္​တယ္​။ ဒါဟာ သံ​ေယာဇဥ္​ျဖစ္​​ေအာင္​ အလိုလို​ေနရင္​း လႈံ႕​ေဆာ္​​ေနသလိုျဖစ္​တဲ့ အ​ေယာနိ​ေသာ​ေၾကာင္​့ပါလားလို႔လည္​း သိလာပါတယ္​။ ဒါကိုလည္​း သိတဲ့အတိုင္​း ႐ႈမွတ္​ရပါမယ္​။ "ယထာစ အႏုပၸႏၷႆ သံ​ေယာဇနႆ ဥပါၸ​ေဒါ ​ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" လို႔ပါဠိ​ေတာ္​က ဆိုပါတယ္​။

အထက္​ကအတိုင္​း အတြင္​းအာယတနကို စိတ္စိုက္​ၿပီး ႐ႈမွတ္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြ ျဖစ္​ခြင္​့ ရၾက​ေတာ့မွာမဟုတ္​။ ဒါ့အျပင္​ သမာဓိကို အ​ေႏွာင္​့အ​ေမွာင္​့ျပဳတတ္​တဲ့ နီ၀ရဏ​ေတြလည္​း မျဖစ္​ႏိုင္​​ေတာ့ပါ။ လိုခ်င္​တပ္​မက္​ျခင္​း ကာမစၦႏၵနဲ႔ စိတ္​ဆိုး စိတ္​ပ်က္​ အလိုမက်မႈတို႔ဆိုတဲ့ နီ၀ရဏႏွစ္​ပါးကို ၾကဳိတင္​ကာကြယ္​ျခင္​းလည္​း ျဖစ္​ပါ​ေတာ့တယ္​။

သမာဓိ အ​ေတာ္​အတန္​ အား​ေကာင္​းလာလို႔ အက်ဳိး႐ွိ မ႐ွိကို အလိုလို ခြဲျခားႏိုင္​တဲ့ သာတၳကသမၸဇဥ္​နဲ႔ သင္​့​ေတာ္​ မ​ေတာ္​ကို သုံးသပ္​ႏိုင္​စြမ္​းတဲ့ သပၸာယသမၸဇဥ္​တို႔ ျဖစ္​​ေပၚလာၾကၿပီဆိုရင္​​ေတာ့ အျပင္​အာယတနမ်ားကိုလည္​း ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ အျမင္​အာ႐ုံက​ေန သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြ မျဖစ္​​ေပၚလာ​ေအာင္​ ထိန္​းႏိုင္​သြားလို႔ပါ။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားရဲ႕ အလိုအရဆိုရင္​ ျမင္​သိစိတ္​ကိုပါ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီလို ႐ႈမွတ္​​ေနခိုက္​မွာ မနာယတနကို ႐ႈမွတ္​​ေနတာျဖစ္​ပါတယ္​။ ဓာတ္​အားျဖင္​့ စကၡဳ၀ိညာဏဓာတ္​၊ မ​ေနာဓာတ္​၊ မ​ေနာ၀ိညာဏဓာတ္​တို႔ထဲက တစ္​ခုခုကို ႐ႈမွတ္​​ေနတာ ျဖစ္​ပါမယ္​။

ထို႔ထက္​ အာ႐ုံတစ္​ခုတည္​းအ​ေပၚ တည္​ၾကည္​​ေနျခင္​း ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​န႔ဲ ႐ုပ္​နာမ္​ ျဖစ္​ပ်က္​မ်ားကို သိျမင္​ႏိုင္​စြမ္​းျခင္​း အသ​ေမၼဟသမၸဇဥ္​တို႔ဆီကိုပါ ခရီး​ေပါက္​ထားႏိုင္​ၿပီဆိုရင္​ အတြင္​းအျပင္​ တစ္​လွည္​့စီ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ သုိ႔တည္​းမဟုတ္​ အတြင္​း အျပင္​ အာယတနတို႔နဲ႔ ျမင္​သိစိတ္​တို႔ကို တစ္​လွည္​့စီ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ပါတယ္​။ နီ၀ရဏမ်ား ျဖစ္​​ေပၚမလာ​ေအာင္​ပါ ကာကြယ္​ထားႏိုင္​ၿပီ ျဖစ္​လို႔ပါ။

တကယ္​လို႔ အဆင္​့ဆင္​့ ႐ႈမွတ္​ရန္​မ်ားကို ​ေက်ာ္​လြန္​မိၿပီး သံ​ေယာဇဥ္​ျဖစ္​တဲ့အထိ ​ေရာက္​လာခ့ဲရင္​ ျဖစ္​​ေနတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​ကို မိမိနားလည္​သလို အမည္​တပ္​ၿပီး ရင္​၀ကို အာ႐ုံစိုက္​ကာ ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။ လိုခ်င္​တယ္​၊ မုန္​းတယ္​ စသျဖင္​့ပါ။ ဒါဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္​ကို ႐ႈမွတ္​တာပါ။ ဒါကို အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​ဘုရားက ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ၫႊန္​း​ေတာ္​မူခ႔ဲပါတယ္​။

စကၡဳဒါြ​ေရ တာ၀ အာပါထဂတံ ဣ႒ာရမၼဏံ ကာမႆာဒ၀​ေသန အႆာဒယ​ေတာ အဘိနႏၵ​ေတာ ကာမရာဂသံ​ေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ။ အနိ႒ာရမၼ​ေဏ ကုဇၥ်​ေတာ ပဋိဃသံ​ေယာဇနံ ဥပၸဇၨတိ။ (ပ) ယာထာ၀သရသလကၡဏ၀​ေသန ပဇာနာတိ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၇၈၄)

႐ႈမွတ္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့ မွတ္​သိစိတ္​ဆိုတဲ့ ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဟာ ျဖစ္​​ေနတဲ့ သံ​ေယာဇဥ္​ကို ဆက္​ျဖစ္​ခြင္​့ မ​ေပး​ေတာ့ပါ။ သမာဓိအား ဉာဏ္​အား​ေတြ အ​ေတာ္​အတန္​ ​ေကာင္​းထားတဲ့သူဆိုရင္​ ႐ႈမွတ္​စိတ္​ဆိုတဲ့ ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဟာ သံ​ေယာဇဥ္​ ကင္​းၿငိမ္​း​ေၾကာင္​းပင္​ ျဖစ္​​ေနပါ​ေပါ့လားလို႔ သိလာတယ္​။ အဲ့ဒီလို သိလာရပုံကို ပါဠိ​ေတာ္​က "ယထာစ ဥပၸႏၷႆ သံ​ေယာဇနႆ ပဟာနံ ​ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" လို႔ မိန္​႔ဆိုပါတယ္​။

ပါဠိ​ေတာ္​မွာ ဆက္​ၿပီး မိန္​႔ဆိုထားတဲ့ "ယထာစ ပဟီနႆ သံ​ေယာဇနႆ အာယတိ ံ အႏုပါၸ​ေဒါ ​ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ" ဆိုတဲ့ အသိစဥ္​ျပထားပုံဟာ သံ​ေယာဇဥ္​​ေတြကို အႂကြင္​းမဲ့ ၿငိမ္​း​ေစတတ္​တဲ့ မဂ္​ကို ကိုယ္​ပိုင္​ဉာဏ္​ျဖင္​့ သိရပုံကို ျပဆိုထားတာျဖစ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒါကို မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက​ေတာ့ ပစၥ​ေ၀ကၡဏာဉာဏ္​​ေရာက္​မွသာ သိႏိုင္​တယ္​လို႔ ဆိုထားတယ္​။ ဒါ့ေၾကာင္​့ သာမန္​​ေယာဂီမ်ားအ​ေနနဲ႔ ​ေ႐ွ ႔မွာ ​ေရးသားခဲ့တ့ဲ မဂ္​ျဖင္​့ သံ​ေယာဇဥ္​ပယ္​ပုံ​ေတြကို သုတမယဉာဏ္​အလို႔ငွာသာ မွတ္​သား ထားၾကရန္​ ႐ွိပါ​ေတာ့တယ္​။

ႀကံသိမႈကို ႐ႈမွတ္​ျခင္​းမွတစ္​ပါး က်န္​အာယတနမ်ားကိုလည္​း သက္​ဆိုင္​ရာ​ေတြအလိုက္​ တြဲစပ္​ၿပီး ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။ အမည္​နာမမ်ားကိုကား ျဖစ္​​ေနခိုက္​အ​ေပၚ မိမိနားလည္​သလို သုံးစြဲႏိုင္​ပါတယ္​။ အစီအစဥ္​​ေတြကိုကား အက်အနျဖစ္​​ေအာင္​ သတိထားၾကရပါမယ္​။

ႀကံသိဆဲမွာ ႀကံသိ႐ုံမွ် အာ႐ုံကို ယူ႐ုံ ရ႐ုံမွ် သ​ေဘာျဖစ္​တဲ့ စိတ္​အ​ေပါင္​းဟာ မနာယတန၊ မ​ေနာ၀ိညာဏဓာတ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ၎​ေနာက္​ ဆက္​ၿပီးျဖစ္​​ေပၚလာၾကတဲ့ ဖႆအစ လဟုတာအဆုံးျဖစ္​တဲ့ ​ေစတသိက္​  ၃၂ ပါး အ​ေပါင္​းတို႔ဟာ ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္​မည္​တယ္​။ နာမ္​တရား​ေတြ ျဖစ္​ၾကတယ္​။ ႀကံသိမႈရဲ႕ မွီတည္​ရာ ဟဒယ၀တၳဳ၊ ဣတၳိ​ေျႏၵ၊ ပုရိသိ​ေျႏၵတို႔ကား ဓမၼာယတန၊ ဓမၼဓာတ္​​ေတြျဖစ္​ၿပီး ႐ုပ္​တရား​ေတြ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

ႀကံသိခိုက္​မွာ ႀကံသိတယ္​လို႔ ႐ႈမွတ္​စဥ္​ ဟဒယ၀တၳဳဆိုတဲ့ ႏွလုံးအိမ္​ကို စိတ္​စိုက္​ထားရပါမယ္​။ မ​ေဖာက္​မျပန္​ ဟုတ္​မွန္​​ေသာ၊ ထင္​႐ွား႐ွိ​ေသာ၊ မတုန္​လႈပ္​​ေသာ၊ ထပ္​တူထပ္​မွ်ျဖစ္​​ေသာ ပရမတ္​သ​ေဘာ​ေတြကို အာ႐ုံစိုက္​ထားရပါမယ္​။ ႀကံသိျခင္​းမွာ ပညတ္​ ပရမတ္​ ႏွစ္​မ်ဳိး႐ွိ​ေနတာ​ေၾကာင္​့ ပရမတ္​ကို ႐ႈမွတ္​မိမွသာ အာယတန ဓာတ္​ နာမ္​ ႐ုပ္​တို႔ကို သိႏိုင္​မွာ ျဖစ္​လို႔ပါ။

အာယတနပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××

ၿငိမ္​းနႏၵ (၁၁-၁၄ /၈ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment