Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ(၁၆)

(၁၆)
ေဗာဇၥ်င္​ပိုင္​း
========

​ပါဠိ​ေတာ္​အတိုင္​း
===========
တရားအားထုတ္​​ေနဆဲ ​ေယာဂီဟာ ​ေဗာဇၥ်င္​ ၇ ပါးဆိုတဲ့ တရား​ေတြကိုလည္​း သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တဲ့ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​ေနတယ္​။ ဘယ္​လို ႐ႈျမင္​​ေနပါသလဲဆိုရင္​......။

အားထုတ္​​ေနဆဲ ​ေယာဂီဟာ မိမိရဲ႕ အတြင္​းသႏၱာန္​မွာ သတိသ​ေ​မၺာဇၥ်င္​႐ွိရင္​ ျဖစ္​ရင္​လည္​း မိမိအတြင္​းသႏၱာန္​မွာ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​ ႐ွိတယ္​ ျဖစ္​တယ္​လို႔ သိတယ္​။ မ႐ွိရင္​ မျဖစ္​ရင္​လည္​း မ႐ွိဘူး မျဖစ္​ဘူးဆိုၿပီး သိတယ္​။

မျဖစ္​​ေသးတဲ့ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​ရဲ႕ ျဖစ္​လာရျခင္​းဟာ ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​တယ္​။ အဲ့ဒီ ​ေယာနိ​ေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိတယ္​။

ျဖစ္​​ေပၚ​ေနတဲ့ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​ရဲ႕   လုံး၀ျပည္​့စုံ​ေအာင္​ ပြားမ်ားျခင္​းကား အရဟတၱမဂ္​ဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​တယ္​။ ၎အရဟတၱမဂ္​ဆိုတဲ့ အ​ေၾကာင္​းကိုလည္​း သိတယ္​။

က်န္​တဲ့ သ​ေမၺာဇၥ်င္​တရားမ်ားကား ဓမၼ၀ိစယသ​ေမၺာဇၥ်င္​၊ ၀ီရိယသ​ေမၺာဇၥ်င္​၊ ပီတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​၊ ပႆဒၶိသ​ေမၺာဇၥ်င္​၊ သမာဓိသ​ေမၺာဇၥ်င္​၊ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​တို႔ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​နည္​းတူပင္​ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​​ေနရာ က်န္​တာ​ေတြ အစားသြင္​းလိုက္​႐ုံသာလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

ဆိုခဲ့ၿပီး နည္​း​ေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕ ​ေဗာဇၥ်င္​တရား​ေတြကို သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တဲ့ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။ သူတစ္​ပါးရဲ႕ ​​ေဗာဇၥ်င္​စသျဖင္​့ ႐ႈျမင္​ပုံ​ေတြကား နီ၀ရဏပိုင္​းလာအတိုင္​းပင္​။ နီ၀ရဏ​ေနရာ ​ေဗာဇၥ်င္​လို႔ ျပင္​ၿပီး ဆို႐ုံမွ်သာ ထူး​ပါေတာ့တယ္​။

အထက္​မွာ ဆိုခဲ့တာ​ေတြဟာ ပါဠိ​ေတာ္​ကို သိလြယ္​​ေအာင္​ ဘာသာျပန္​ထားတာပါ။ ဆိုခဲ့တာ​ေတြကို ၾကည္​့ျခင္​းအားျဖင္​့ သူလိုကိုယ္​လို သာမန္​လူ​ေတြအဖို႔ ထိထိမိမိ နားလည္​ႏိုင္​​ဖို႔ မလြယ္​ကူပါ။ ဒီ​ေတာ့ ယူၿပီး က်င္​့ဖို႔ရာကား အလြန္​​ေ၀းသြားပါၿပီ။ သို႔ျဖစ္​လို႔ အ႒ကထာနဲ႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရဲ႕ စာ​ေတြကို ႏွီး​ေႏွာၿပီး ဖြင္​့ဆိုခ်က္​​ေတြ၊ ​ေကာက္​ႏႈတ္​ခ်က္​​ေတြနဲ႔ လိုက္​နာက်င္​့သုံးဖြယ္​ရာမ်ားကို ဆက္​လက္​တင္​ျပသြားပါမယ္​။

သ​ေမၺာဇၥ်ဂၤအဖြင္​့စသည္​

သံ - ​ေကာင္​းစြာ၊ ကိုယ္​တိုင္​။ ​
ေဗာဓိ - သိသူ သိ​ေၾကာင္​း တရားအ​ေပါင္​း။
သံ ± ​ေဗာဓိ = သ​ေမၺာဓိ - ​ေကာင္​းစြာ သိသူ၊ ကိုယ္​တိုင္​သိသူ။

အဲ့ဒီသိသူဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​စတာ​ေတြနဲ႔ ျပည္​့စုံ​ေနတဲ့ ၀ိပႆနာ​ေယာဂီ ျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒီအရ​ေကာက္​ကို ၾကည္​့ျခင္​းအားျဖင္​့ ​ေဗာဇၥ်င္​တရား​ေတြကို ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​သူဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ရ႐ွိပိုင္​ဆုိင္​ထားဆဲျဖစ္​ၿပီး တရားကိုလည္​း ဆက္​တုိက္​အားထုတ္​​ေနသူျဖစ္​ရမယ္​လို႔ ​ေကာက္​ခ်က္​ဆြဲရမွာပင္​။

ဒီ​ေတာ့ ကိုယ္​တိုင္​ကိုယ္​က် ၀ိပႆနာတရား ႐ႈမွတ္​ပြားမ်ား​ေနၿပီး ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ကို ရ႐ွိထားသူမွာ ​ေဗာဇၥ်င္​တရား​ေတြ ျဖစ္​ပြားလာၿပီး အထက္​ဉာဏ္​​ေတြကို ရ႐ွိ​လာေအာင္​ အားထုတ္​ႏိုင္​ဖို႔နဲ႔ ထိုးထြင္​းသိျမင္​ႏိုင္​ဖို႔ ​ေဗာဇၥ်င္​တရား​ေတြကပင္​ အင္​အား​ေတြကို တိုးပြား​လာ​ေစတယ္​လို႔လည္​း ထပ္​မံခ်ဲ ့ထြင္​ၿပီး သိမွတ္​ထားစရာ တိုးလာပါတယ္​။

အင္​အားဆိုရာမွာ ႐ုပ္​အင္​အား၊ နာမ္​အင္​အား ႏွစ္​မ်ဳိးစလုံးပါ၀င္​တယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ပင္​ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္​​ေတြမွာ တရားအားထုတ္​ရင္​း ႏွလုံး ကင္​ဆာစတဲ့ ​ေရာဂါ​ေတြ ​ေပ်ာက္​ကင္​းၾကရျခင္​းျဖစ္​ပါတယ္​။

သို႔​ေပမင္​့ တရားစတင္​အားထုတ္​မဲ့ သူမ်ားမွာ ႐ွိထားရမဲ့ ပဓာနိယဂၤ တရား​ေတြထဲမွာ က်န္​းမာျခင္​းဆိုတာ ပါ​ေနလို႔ ​ေဗာဇၥ်င္​တရားဟာ က်န္​းမာ​ေရး ​ေကာင္​း​ေအာင္​ က်င္​့ရတဲ့ က်င္​့စဥ္​မဟုတ္​​ေၾကာင္​းကိုကား ၾကဳိတင္​ သိထားသင္​့ပါတယ္​။ သို႔ပါ​ေသာ​ေၾကာင္​့ ၀ိပႆနာတရားကို အခုမွစတင္​ အားထုတ္​သူ​ေတြအ​ေနနဲ႔ ​ေဗာဇၥ်င္​တရားလို အျမင္​့ပိုင္​း႐ႈကြက္​​ေတြကို ဆႏၵမ​ေစာမိၾကဖို႔နဲ႔ ​ေရာဂါ​ေပ်ာက္​​ေရး ​ေမွ်ာ္​လင္​့ခ်က္​​ေတြ အျပည္​့အ၀ မထားမိၾကဖို႔ သတိထားသင္​့ၾကပါတယ္​။

အဖြင္​့တစ္​နည္​းကား

သ​ေမၺာဓိ - ​ေကာင္​းစြာသိ​ေၾကာင္​း၊ ကိုယ္​တိုင္​သိ​ေၾကာင္​းျဖစ္​​ေသာ ​ေဗာဓိပကၡိယတရား အ​ေပါင္​း။
အဂၤ - အ​ေၾကာင္​း၊ အစိတ္​အပိုင္​း။
သ​ေမၺာဓိ ± အဂၤ = ​သ​ေမၺာဇၥ်ဂၤ - ​ေကာင္​းစြာ သိသူ၏အ​ေၾကာင္​းတရား၊ ကိုယ္​တိုင္​ သိသူ၏ အ​ေၾကာင္​းတရား။

သ​ေမၺာဇၥ်ဂၤအရ​ေကာက္​ ၂ မ်ဳိး

၁။ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​မွစ၍ ၀ိပႆနာခဏ၊ မဂ္​ခဏတို႔၌ သစၥာ​ေလးပါးကို ​ေကာင္​းစြာ သိ​ေၾကာင္​းတရား၊ ကိုယ္​တိုင္​ သိ​ေၾကာင္​းတရားကို ​ေကာက္​ယူရပါတယ္​။
အဓိပၸာယ္​ကား ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ရၿပီးခ်ိန္​မွစကာ ၀ိပႆနာဉာဏ္​ျဖစ္​ဆဲ အခိုက္​အတန္​႔မွာျဖစ္​​ေစ၊ မဂ္​ျဖစ္​ဆဲ အခိုက္​အတန္​႔မွာျဖစ္​​ေစ ​ေဗာဇၥ်င္​တရားက သစၥာ​ေလးပါးကို ထိုက္​သင္​့သလို သိ​ေစႏိုင္​တယ္​လို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

၂။ ​ေကာင္​းစြာသိ​ေၾကာင္​း၊ ကိုယ္​တိုင္​သိ​ေၾကာင္​းျဖစ္​​ေသာ တရားအ​ေပါင္​း၏ အစိတ္​အပိုင္​းျဖစ္​​ေသာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​မွစ၍ ၀ိပႆနာခဏ၊ မဂ္​ခဏတို႔၌ သစၥာ​ေလးပါးကို ​ေကာင္​းစြာသိ​ေၾကာင္​း၊ ကိုယ္​တိုင္​သိ​ေၾကာင္​း တရား​မ်ားထဲမွ အစိတ္​အပိုင္​းတစ္​ခုဟု ​ေကာက္​ယူရပါတယ္​။
ဆိုလိုတာက သစၥာ​ေလးပါးကို သိ​ေၾကာင္​း ​ေဗာဓိပကၡိယတရား​ေတြထဲက ​ေဗာဇၥ်ဂၤအမည္​ရတဲ့ အစိတ္​အပိုင္​းလို႔ ျဖစ္​ပါတယ္​။

ေဗာဇၥ်င္​မ်ားကို သိျမင္​ပုံ
===============
​ေဗာဇၥ်င္​ပိုင္​းမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့အပိုင္​း​ေတြလို ႐ႈကြက္​နဲ႔ ႐ႈနည္​းသီးသန္​႔မ႐ွိပါ။ ​ေဗာဇၥ်င္​တရား​ေတြဟာ ကာယ၊ ​ေ၀ဒနာ၊ စိတၱ၊ ဓမၼ​ေ႐ွ ႔ပိုင္​းမ်ားကို ႐ႈမွတ္​ၾကရင္​း သိလာၾကရ၊ ျဖစ္​​ေပၚလာၾကရတဲ့ တရား​ေတြ ျဖစ္​ပါတယ္​။ မွတ္​သားရလြယ္​ကူ​ေစရန္​ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးရဲ႕ ​ေဆာင္​ပုဒ္​လကၤာမ်ားကိုလည္​း သက္​ဆိုင္​ရာ​ေတြအလိုက္​ တြဲၿပီး တင္​​ျပေပးလိုက္​ပါတယ္​။

သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​

ဥဒယဗၺယဉာဏ္​မွစၿပီး ႐ႈမွတ္​မႈ အား​ေကာင္​း၊ စင္​ၾကယ္​လာတဲ့အခါ ႐ႈမွတ္​ခ်က္​​ေတြဟာ ႐ႈမွတ္​အပ္​တဲ့ အာ႐ုံ​ေပၚမွာ မွီၿပီးကပ္​​ေနသလို ထက္​သန္​ထင္​႐ွားတယ္​။ ႐ုပ္​နာမ္​​ေတြဟာ မွတ္​စိတ္​ထဲမွာ အလိုလိုပင္​ က်​ေရာက္​လာသလို ႐ွိတယ္​။ အာ႐ုံ​တစ္​ခုကို မွတ္​သိၿပီးတာနဲ႔ တျပဳိင္​နက္​ အျခားမွတ္​စရာ အာ႐ုံတစ္​ခုက အဆင္​သင္​့ ထင္​​ေပၚလာတယ္​။ မွတ္​တဲ့စိတ္​ကိုလည္​း အာ႐ုံထဲသို႔ စုံးစုံးျမဳပ္​၀င္​​ေစဘိသလို ႐ွိတယ္​။ ဒါကို အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားက အပိလာပနလကၡဏာ - သမၸယုတ္​တရားတို႔ကို အာ႐ုံမွ မ​ေပၚမထြက္​​ေစျခင္​း၊ မွတ္​သိစရာ အာ႐ုံကိုလည္​း မွတ္​သိမႈမွ မ​ေပၚမထြက္​​ေစျခင္​း သ​ေဘာ႐ွိတယ္​လို႔ ဆို​ေတာ္​မူပါတယ္​။  အဲ့ဒီလို ထက္​သန္​ထင္​႐ွားစြာျဖစ္​တဲ့ သတိဟာ မဂ္​ဉာဏ္​ကို ျဖစ္​​ေပၚ​ေစတတ္​​ေသာ​ေၾကာင္​့ သတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။ သတိအစစ္​ကို စတင္​​ေတြ႕႐ွိျခင္​းလို႔ ဆိုႏိုင္​ပါတယ္​။

မလြတ္​စတမ္​း၊ ​ေစာင္​့ဖမ္​း​ေနသည္​
ျဖစ္​ပ်က္​သ​ေ႐ြ႕၊ မ​ေမ့​ေစသည္​
အာ႐ုံ​ေ႐ွး႐ႈ၊ ​ေစာင္​့မႈထင္​သည္​
ျမတ္​သတိ၊ မွတ္​သိ​ေဗာဇၥ်င္​မည္​။

ဓမၼ၀ိစယသ​ေမၺာဇၥ်င္​

မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း ႐ႈမွတ္​အပ္​တဲ့ အာ႐ုံမွာ ပါ၀င္​တဲ့ အထူးထင္​႐ွားတဲ့ ႐ုပ္​နာမ္​တစ္​ပါးပါးရဲ႕ သ​ေဘာမွန္​ကို သိတယ္​။ မွတ္​​ေနတဲ့ စိတ္​ထဲမွာ ​ေခါင္​းျပဴၿပီး ၀င္​လာသလိုျဖစ္​တဲ့ အဲ့ဒီ႐ုပ္​နာမ္​ရဲ႕ အစျဖစ္​​ေပၚမႈကိုလည္​း ပိုင္​းျခားၿပီး သိတယ္​။ တိကနဲ ျပတ္​က်သြားသလိုျဖစ္​တဲ့ ကုန္​ဆုံး​ေပ်ာက္​ပ်က္​မႈကိုလည္​း ပိုင္​းျခားၿပီး သိတယ္​။ မၿမဲတဲ့အမူအရာ၊ ဆင္​းရဲၿပီး မ​ေကာင္​းတဲ့ မႏွစ္​သက္​ဖြယ္​အမူအရာ၊ အလိုအတိုင္​း ၿပီး​ေစႏိုင္​တဲ့ ငါ​ေကာင္​မဟုတ္​ ငါ​ေကာင္​မ႐ွိတဲ့အမူအရာတို႔ဆိုတဲ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱလကၡဏာ​ေတြကိုလည္​း ႐ွင္​းလင္​းစြာ သိတယ္​။ ဒီအသိဉာဏ္​ဟာ ဓမၼ၀ိစယသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။ ပုထုဇဥ္​ဘ၀ျဖင္​့ လကၡဏာ​ေရး စထင္​တယ္​လို႔ ဆိုႏိုင္​ပါတယ္​။

႐ုပ္​နာမ္​ခြဲျခမ္​း၊ စူးစမ္​းသိသည္​
သ​ေဘာမွန္​မ်ား၊ ထင္​႐ွား​ေစသည္​
​ေတြ​ေ၀မႈကင္​း၊ ႐ွင္​း႐ွင္​းသိသည္​
ဓမၼ၀ိ၊ မွတ္​သိ​ေဗာဇၥ်င္​မည္​။

၀ီရိယသ​ေမၺာဇၥ်င္​

တခါတရံ အားထုတ္​မႈကို အ႐ွိန္​ျမႇင္​့တင္​ထားမိလို႔ ဆက္​တိုက္​ ဆက္​တိုက္​ ​ေၾကာင္​့ၾကစိုက္​​ေနရတတ္​တယ္​။ ဒီအခါ စိတ္​က ပ်ံ ့လြင္​့ၿပီး မွတ္​ရတာ ​ေကာင္​းသင္​့သ​ေလာက္​ မ​ေကာင္​းတတ္​။ တခါခါက်​ေတာ့ အားထုတ္​မႈဟာ ေလ်ာ့ရဲရဲျဖစ္​​ေနတယ္​။ ဒီအခါ ထိုင္​းမႈိင္​းမႈ၀င္​လာၿပီး မွတ္​သိမႈ မွိန္​​ေမွး​ေမွး ျဖစ္​​ေနတတ္​တယ္​။

​ေယာဂီဟာ ပ်ံ ့လြင္​့မႈနဲ႔ ထိုင္​းမႈိင္​းမႈ​ေတြ ကင္​းစင္​သြား​ေအာင္​ မ​ေလ်ာ့မတင္​း ခပ္​မွန္​မွန္​ အားထုတ္​ခဲ့လို႔ျဖစ္​​ေစ၊ တင္​းလြန္​းတာကို အနည္​းငယ္​ ​ေလ်ာ့ၿပီးျဖစ္​​ေစ၊ ​ေလ်ာ့လြန္​းတာကို အနည္​းငယ္​ တင္​းၿပီးျဖစ္​​ေစ မယုတ္​မလြန္​ ညီမွ်စြာ အားထုတ္​တဲ့ အခါမွာကား ျဖစ္​တိုင္​း ျဖစ္​တိုင္​း မလစ္​လပ္​​ေအာင္​ မွတ္​မိလ်က္​ မွတ္​မိလ်က္​ခ်ည္​းသာ ႐ွိ​ေလတယ္​။ ဒီလိုအားထုတ္​မႈဟာ ၀ီရိယသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။ မ​ေလ်ာ့မတင္​း ​ေစာင္​းၾကဳိးညႇင္​း ဆိုသလိုပါ။

​ေၾကာင္​့ၾကျပဳလုပ္​၊ အားထုတ္​တတ္​သည္​
စိတ္​အားတက္​​ေရး၊ အား​ေပးတတ္​သည္​
မဆုတ္​နစ္​ဘဲ၊ စိတ္​ဇြဲသန္​သည္​
၀ီရိယ၊ မွတ္​ၾက​ေဗာဇၥ်င္​မည္​။

ပီတိနဲ႔ ပႆဒၶိသ​ေမၺာဇၥ်င္​

မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း စိတ္​မွာျဖစ္​တဲ့ ႏွစ္​သိမ္​့ ​ေရာင္​့ရဲမႈ၊ အားရ​ေက်နပ္​မႈကား ပီတိသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။ ႐ႈမွတ္​မိ​ေစရန္​ ​ေၾကာင္​့ၾကဗ်ာပါရ မစိုက္​ထုတ္​ရ​ေတာ့ဘဲ အလိုလို ျဖစ္​​ေနတဲ့ စိတ္​ရဲ႕ ၿငိမ္​း​ေအးမႈကား ပႆဒၶိသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။

ဆိုခ႔ဲတဲ့ ႏွစ္​မ်ဳိးဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ ျဖစ္​ခါစမွာ အလြန္​ထင္​႐ွားစြာ ျဖစ္​​ေပၚၾကပါတယ္​။ ဒီအခါ တရားအားထုတ္​ရာမွာ မၾကဳံးဘူးတဲ့ ​ေပ်ာ္​​ေမြ႕စရာ​ေတြကို ​ေတြ႕ၾကဳံရလို႔ ၀မ္​းသာမဆုံး ျဖစ္​တတ္​ပါတယ္​။ ပီတိရဲ႕အစြမ္​း​ေၾကာင္​့ ​ေလပုခက္​ စီး​ေနရသလို တၿငိမ္​့ၿငိမ္​့ တသိမ္​့သိမ္​့ ျဖစ္​​ေနတတ္​တယ္​။ပႆဒၶိရဲ႕ အစြမ္​း​ေၾကာင္​့ ဘာကိုမွ် မမွတ္​ရ​ေတာ့ဘဲ ၿငိမ္​း​ေအး​ေနသလိုလို၊ ​ေငးၾကည္​့​ေနရသလိုလို ျဖစ္​တတ္​ပါတယ္​။ ဘဂၤဉာဏ္​မွာ တခါတရံထင္​႐ွား ျဖစ္​​ေပၚတတ္​ၿပီး သခါၤ႐ု​ေပကၡာဉာဏ္​မွာကား တခါခါ  ၾကာျမင္​့စြာ ထင္​႐ွားျဖစ္​​ေပၚတတ္​တယ္​လို႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးက မွတ္​ခ်က္​ျပဳ​ေတာ္​မူပါတယ္​။

ႏွစ္​သိမ္​့​ေရာင္​့ရဲ၊ ၀မ္​းလည္​း​ေျမာက္​သည္​
႐ုပ္​​ေကာင္​း႐ုပ္​သန္​႔၊ ပ်ံ ့ႏွ႔ံ​ေစသည္​
ကိုယ္​စိတ္​​ေပါ့လ်က္​၊ ႂကြတက္​ထင္​သည္​
ျမတ္​ပီတိ၊ မွတ္​သိ​ေဗာဇၥ်င္​မည္​။

​ေဘာဇဥ္​ ဥတု၊ ​ေနထိုင္​မႈ၊ မွီျပဳသင္​့ျမတ္​စြာ။
မလြန္​မယုတ္​၊ လုံ႔လထုတ္​၊ ၾကမ္​းၾကဳတ္​သူ​ေ႐ွာင္​ပါ။
ၿငိမ္​း​ေအးသူတြင္​၊ မွီ၀ဲယွဥ္​၊ ထိုတြင္​စိတ္​ၫြတ္​ရာ။
ပႆဒၶိပြား၊ ခုႏွစ္​ပါး၊ ၫြန္​ၾကား႒ကထာ။

သမာဓိနဲ႔ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​

မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း ႐ႈမွတ္​တဲ့ အာ႐ုံအ​ေပၚမွာသာ စိုက္​စိုက္​က်သြားသလိုလို၊ ကပ္​ကပ္​ၿပီး တည္​​ေနသလိုလိုနဲ႔ မပ်ံ ့မလြင္​့ စူးစိုက္​ တည္​ၾကည္​မႈဟာ ထင္​႐ွားျဖစ္​​ေပၚလာတယ္​။ အဲ့ဒီလို တည္​ၾကည္​မႈ ထက္​သန္​စြာ ျဖစ္​​ေပၚလာလို႔ မွတ္​အပ္​တဲ့ ႐ုပ္​နာမ္​ရဲ႕ သ​ေဘာလကၡဏာ​ေတြနဲ႔ ျဖစ္​မႈ ပ်က္​မႈ အနိစၥလကၡဏာစတာ​ေတြကို မွန္​ကန္​စြာ သိႏိုင္​ပါတယ္​။ မွတ္​ခ်က္​တိုင္​းမွာ ပါ၀င္​ၿပီး ထက္​သန္​စြာျဖစ္​တဲ့ ဒီခဏိကသမာဓိဟာ သမာဓိသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။

႐ႈမွတ္​မႈမွာ မယုတ္​မလြန္​ ညီမွ်​ေစျခင္​းသ​ေဘာဟာလည္​း မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း ထင္​႐ွားစြာ ျဖစ္​​ေပၚတယ္​။ တၾတမဇၥ်တၱတာလို႔​ေခၚတဲ့ ဒီညီမွ်​ေစျခင္​း​သ​ေဘာဟာ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​ပါတယ္​။ ဒီဥ​ေပကၡာဟာ ကိုယ္​တိုင္​​ေတြ႕အားျဖင္​့ သိနားလည္​ရန္​ ခက္​ခဲသလို သူတပါးအား နားလည္​​ေအာင္​ ​ေျပာျပဖို႔ရန္​လည္​း ခက္​ခဲပါတယ္​။ ဒါ​ေပမဲ့ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​စတဲ့ ဉာဏ္​မ်ားသို႔ ​ေရာက္​သြားရင္​​ေတာ့ မိမိသႏၱာန္​မွာ ထင္​႐ွားစြာ ျဖစ္​​ေပၚလာတာ​ေၾကာင္​့ လြယ္​ကူစြာ သိႏိုင္​ပါတယ္​လို႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးက မိန္​႔​ေတာ္​မူပါတယ္​။

ပ်ံ ့လြင္​့မထြက္​၊ ကပ္​လ်က္​တည္​သည္​
တစ္​အာ႐ုံတည္​း၊ ​ေပါင္​းစည္​း​ေစသည္​
ၿငိမ္​သက္​တည္​မႈ၊ ​ေ႐ွး႐ႈထင္​သည္​
သမာဓိ၊ မွတ္​သိ​ေဗာဇၥ်င္​မည္​။

ပုဂၢဳိလ္​၀တၳဳ၊ လ်စ္​လ်ဴ႐ႈ၊ ၫြတ္​မႈထိုတြင္​သာ။
ယုယသူအား၊ ပယ္​​ေ႐ွာင္​႐ွား၊ စိတ္​ထားမွ်သူမွီ၀ဲပါ။
ဥ​ေပကၡာပြား၊ အ​ေၾကာင္​းငါး၊ ၫြန္​ၾကား႒ကထာ။

ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​ရဲ႕အာနိသင္​မ်ား
=======================
​ေဗာဇၥ်င္​တရား ၇ ပါးလုံးဟာ သူ႔​ေနရာနဲ႔သူ တန္​ဖိုး႐ွိလွပါတယ္​။ အထူးသျဖင္​့ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​ကား ၀ိပႆနာ​ေယာဂီမ်ားအတြက္​ မ႐ွိမျဖစ္​ မၾကဳံမျဖစ္​နဲ႔ ​ေသ​ေသခ်ာခ်ာ ​ေက်ာ္​ျဖတ္​ၾကရတဲ့ ဂိတ္​​ေပါက္​တစ္​ခုပါ။

ဣ​ေျႏၵ​ေတြကို ထိန္​းညႇိ​ႏိုင္​ေရးမွာ သတိဟာ အ​ေရးအပါဆုံးျဖစ္​တယ္​လို႔ အမ်ားစုသိထားၾကပါတယ္​။ တကယ္​တမ္​းမွာ​ေတာ့  သတိနဲ႔ ထိန္​းရတဲ့ သဒါၶစတာ​ေတြဟာ ဣ​ေျႏၵမထိုက္​ၾက​ေသးတဲ့အဆင္​့မွာ ထိန္​းၾကရတာပါ။ ႐ွင္​းလင္​း​ေအာင္​ ​ေျပာရရင္​ သာမန္​သူလိုကိုယ္​လို လူ​ေတြမွာ ျဖစ္​​ေလ့ျဖစ္​ထ႐ွိတဲ့ သဒါၶစတာ​ေတြ ျဖစ္​ပါတယ္​။

တရားအားထုတ္​​ေနရင္​း တရားသားတက္​လာလို႔ ျဖစ္​လာၾကတဲ့ သဒါၶစတာ​ေတြကား ဣ​ေျႏၵထိုက္​လာၾကၿပီျဖစ္​တယ္​။ အင္​အား​ေကာင္​းလာျပီး ပိုင္​ပိုင္​ႏိုင္​ႏိုင္​႐ွိလွတဲ့ ယုံၾကည္​ ၾကည္​လင္​ ၾကည္​ညဳိမႈ စတာ​ေတြပါ။ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ ျဖစ္​ၿပီး​ေနာက္​မွ ယင္​းဣ​ေျႏၵ​ေတြကို ဥ​ေပကၡာနဲ႔သာ ထိန္​းညႇိႏိုင္ပါတယ္​။ အတိအက် ​ေျပာရရင္​ ​ေဗာဇၥ်င္​ထိုက္​တဲ့ ဥ​ေပကၡာ။ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​ပါ။

႐ႈမွတ္​မႈသတိဟာ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​​ေၾကာင္​့ တည္​ၿငိမ္​လာရတယ္​။ ဒီ​ေတာ့မွ က်န္​တဲ့ဣ​ေျႏၵ​ေတြပါ ညီမွ်လာၿပီး ဉာဏ္​​ေတြက ထက္​ျမတ္​လာပါတယ္​။ ႐ုပ္​နာမ္​​တို႔ရဲ႕ ျဖစ္​ပ်က္​ဆိုတဲ့ သဘာ၀လကၡဏာမ်ားနဲ႔ အနိစၥစတဲ့ သာမညလကၡဏာမ်ားကို ထိုးထြင္​း သိလာရပါတယ္​။ သို႔​ေၾကာင္​့ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​ရဲ႕ အာနိသင္​မ်ားဟာ ၀ိပႆနာ​ေယာဂီတို႔အတြက္​ မ႐ွိမျဖစ္​ လိုအပ္​ခ်က္​လို႔ ဆိုရျခင္​းပါ။

သဒါၶနဲ႔ ပညာ ၂ ပါးကို ထိန္​းညႇိပုံ

​ေယာဂီဟာ ႐ႈမွတ္​ခ်က္​တိုင္​းမွာ ႐ုပ္​နာမ္​မွ်၊ ျဖစ္​ပ်က္​မွ်သာလို႔ ထင္​တဲ့အခါ​ေတြ ႐ွိတတ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီလိုအခါမွာ သဒါၶလြန္​ကဲသူက ယုံၾကည္​ခ်က္​​ေတြ ျပင္​းထန္​လာၿပီး မိမိယုံၾကည္​ခ်က္​အတိုင္​း အဖန္​ဖန္​ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​​ေနတတ္​တယ္​။

စဥ္​းစားပုံ​ေတြကား ​ေအာက္​ပါအတိုင္​းပင္​။
၁။ ႐ုပ္​နာမ္​မွ်သာ ႐ွိတယ္​။ ပုဂၢဳိလ္​ သတၱဝါ အ​ေကာင္​အထည္​မ႐ွိလို႔ဆိုတာ ဟုတ္​ပါ​ေပတယ္​။
၂။ မ်က္​စိတစ္​မွိတ္​ခန္​႔မွ် တည္​တံ့ခိုင္​ၿမဲတဲ့ တရားမ႐ိွ။ ျဖစ္​​ေပၚၿပီးရင္​ ခ်က္​ျခင္​း ပ်က္​စီးတတ္​တဲ့ တရားမွ်သာ ႐ွိတယ္​လို႔ဆိုတာ မွန္​ပါ​ေပတယ္​။
၃။ မၿမဲတာ၊ ဆင္​းရဲတာ၊ ငါ​ေကာင္​ မ႐ွိတာ၊ ငါ​ေကာင္​ မဟုတ္​တာ မွန္​ပါ​ေပတယ္​။
၄။ တရားအလုံးစုံကို သိတဲ့ဘုရားဆိုတာ မွန္​ပါ​ေပတယ္​။ ဘုရား​ေဟာတဲ့အတိုင္​း မွန္​ပါ​ေပတယ္​။ ဆရာ​ေျပာတဲ့အတိုင္​းပင္​ မွန္​ပါ​ေပတယ္​။

အထက္​က ဆိုခဲ့တာ​ေတြအတိုင္​း အဖန္​ဖန္​ အထပ္​ထပ္​ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​​ေနသူဟာ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​မႈရဲ႕ အျဖစ္​အပ်က္​ကိုကား ​ေကာင္​းစြာ မသိႏိုင္​ၿပီ။ တျခား ႐ႈမွတ္​စရာ​ေတြကိုလည္​း ​ေစ့စပ္​​ေအာင္​ မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ၿပီ။ သဒါၶလြန္​​ေနလို႔ ႐ႈမွတ္​မိသမွ်ကိုလည္​း ထင္​႐ွားပီသစြာ မသိႏိုင္​ၿပီ။ ဒါ​ေတြက သဒါၶလြန္​လို႔ မွတ္​သိမႈ​ေတြ ပ်က္​ရပုံ​မ်ားပါ။

ပညာလြန္​ကဲတဲ့ သူဟာလည္​း ခဏ ခဏ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​ ​ေနတတ္​တယ္​။ ႐ႈမွတ္​မႈ​ေၾကာင္​့ ႐ွင္​းလင္​းစြာ သိလာရတိုင္​း မွတ္​သားဖူးတဲ့သုတ၊ ႀကံဆဖူးတဲ့သ​ေဘာ၊ ႏွစ္​သက္​တဲ့ ဥပမာတို႔နဲ႔လည္​း မၾကာ မၾကာ တိုက္​ဆိုင္​ၿပီး ဆင္​ျခင္​မိတတ္​တယ္​။

႐ႈမွတ္​မႈတို႔ရဲ႕ အၾကား​ေတြမွာ ႐ုပ္​​ေလလား၊ နာမ္​​ေလလား၊ ဖႆ​ေလလား၊ ​ေ၀ဒနာ​ေလလား စသျဖင္​့ျဖစ္​​ေစ။

​ေကာင္​းစြာ ထင္​သလား၊ မထင္​ဘူးလား၊ လကၡဏာထင္​​ေလသလား၊ ရသထင္​​ေလသလား စသျဖင္​့ျဖစ္​​ေစ။

ျဖစ္​မႈထင္​​ေလသလား၊ ပ်က္​မႈထင္​​ေလသလား၊ အနိစၥလကၡဏာထင္​​ေလသလား စသျဖင္​့ျဖစ္​​ေစ စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​မိတတ္​ပါတယ္​။

အ့ဲဒီလို စဥ္​းစားဆင္​ျခင္​မႈ​ေတြ မ်ားလာခဲ့ရင္​ ဆင္​ျခင္​တဲ့ စိတ္​မ်ားရဲ႕ အျဖစ္​အပ်က္​ကိုလည္​း ​ေကာင္​းစြာ မသိႏိုင္​ၿပီ။ တျခား႐ႈမွတ္​စရာ​ေတြကိုလည္​း ​ေစ့စပ္​​ေအာင္​ မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ၿပီ။ စူးစမ္​းလိုတဲ့ ပညာလြန္​​ေနလို႔ ႐ႈမွတ္​မိသမွ်ကိုလည္​း ထင္​႐ွားစြာ မသိႏိုင္​ၿပီ။ ဒါက ပညာလြန္​လို႔ မွတ္​သိမႈ ပ်က္​ရပုံပါ။

ဥ​ေပကၡာဟာ ညီမွ်​ေစျခင္​းသ​ေဘာ ႐ွိတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ဥ​ေပကၡာျဖစ္​​ေပၚလာသူမွာ အဲ့ဒီဥ​ေပကၡာရဲ႕ အစြမ္​း​ေၾကာင္​့ သဒါၶနဲ႔ ပညာတို႔ ညီမွ်လာတယ္​။ ဒီအခါ ယုံၾကည္​မႈလည္​းမလြန္​၊ စဥ္​းစားမႈလည္​း မလြန္​၊ ျဖစ္​တိုင္​း ျဖစ္​တိုင္​းကို မွတ္​သိ႐ုံသာ မွတ္​သိ​ေနပါ​ေတာ့တယ္​။

ယုံၾကည္​ သ​ေဘာက်ၿပီး အဖန္​ဖန္​ စဥ္​းစားမ​ေန​ေတာ့ၿပီ။ မွတ္​သိၿပီးတာကို ျပန္​လည္​ၿပီး အဖန္​ဖန္​ မစဥ္​းစား​ေတာ့ၿပီ​ေပါ့။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​ပ်က္​တိုင္​း​ေသာ ႐ုပ္​နာမ္​​ေတြကို အစဥ္​အတိုင္​း ​ေကာင္​းစြာ မွတ္​သိႏိုင္​​ေလၿပီ။

၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိ ၂ ပါးကို ထိန္​းညႇိပုံ

၀ီရိယလြန္​ကဲတဲ့ အခါမွာ ​ေၾကာင္​့ၾကစုိက္​မႈ မ်ား​ေနပါတယ္​။ ႐ႈမွတ္​စရာ အာ႐ုံကို ႐ွာႀကံ​ေမွ်ာ္​လင္​့​ေနတတ္​တယ္​။

႐ႈမွတ္​မိလိုက္​​ေလသလား​၊ လြတ္​သြား​ေလသလားလို႔ ခဏ ခဏ ျပန္​ၿပီး ဆင္​ျခင္​တတ္​တယ္​။ ဘယ္​​ေနရာက လစ္​လပ္​​ေန​ေသးသလဲ ဆိုၿပီး​ေတာ့လဲ ခဏ ခဏ ဆင္​ျခင္​မိတတ္​တယ္​။ ဒီတစ္​ခါ ပိုၿပီး​ေကာင္​း​ေအာင္​ ႐ႈမွတ္​လိုက္​မယ္​ ဆိုၿပီး​ေတာ့လဲ ခဏ ခဏ ႀကံမိတတ္​တယ္​။

အဲ့ဒီလို ​ေၾကာင္​့ၾကစိုက္​မႈ မ်ားျခင္​း​ေၾကာင္​့ စိတ္​ဟာ ​ေကာင္​းစြာ မတည္​ၾကည္​ႏုိိင္​၊ ပ်ံ ့လြင္​့ၿပီး​ေတာ့သာ ​ေနတယ္​။ ပ်ံ ့လြင္​့​ေနလို႔ ျဖစ္​တိုင္​း​ေသာ ႐ုပ္​နာမ္​​ေတြကို ​ေစ့စပ္​​ေအာင္​ မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ၿပီ။ ႐ႈမွတ္​ခ်က္​တိုင္​းမွာ ​ေၾကာင္​့ၾကစိုက္​မႈ လြန္​ၿပီး တည္​ၾကည္​မႈ အားနည္​းျခင္​း​ေၾကာင္​့ ႐ႈမွတ္​မိသမွ်ကိုလည္​း ထင္​႐ွားပီသစြာ မသိႏိုင္​​ေတာ့ၿပီ။ ဒါက ၀ီရိယလြန္​လို႔ မွတ္​သိမႈ ပ်က္​ရပုံပါ။

သမာဓိလြန္​တဲ့ အခါမွာလည္​း တစ္​မ်ဳိးတည္​း​ေသာ အာ႐ုံကိုသာ ၾကာျမင္​့စြာ ႐ႈမွတ္​​ေနရတတ္​တယ္​။ အျခား​ေသာ အာ႐ုံ​ေတြ ထင္​မလာၾကလို႔ အဲ့ဒီအာ႐ုံ အသစ္​ အထူး​ေတြကို ႐ႈမွတ္​ဖို႔ရန္​ ​ေၾကာင္​့ၾကစိုက္​ရမႈ ကင္​း​ေနတယ္​။ ႐ႈမွတ္​​ေနက်ကိုသာ သက္​သက္​သာသာနဲ႔ ႐ႈမွတ္​​ေနရလု႔ိ အားထုတ္​မႈ ​ေလ်ာ့ရဲ​ေနတယ္​။ ႏႈတ္​တက္​​ေက်​ေနတဲ့ စာကို ႐ြတ္​ဆိုတဲ့ဲအခါ ​ အားထုတ္​မႈ ေလ်ာ့ရဲ​ေနသလိုမ်ဳိးပါ။

အဲ့ဒါ​ေၾကာင္​့ အာ႐ုံနဲ႔ ႐ႈမွတ္​မႈ​ေတြဟာ တစတစနဲ႔ ​ေမွးမွိန္​သြားတတ္​ပါတယ္​။ ဒါ့အျပင္​ ႐ႈမွတ္​မႈ​ေတြ အား​ေလ်ာ့လာျခင္​း​ေၾကာင္​့ ထိုင္​းမႈိင္​းမႈ ထိနမိဒၶအျဖစ္​သုိ႔ပင္​ ​ေျပာင္​းလဲသြားတတ္​ပါတယ္​။ ဒီ​ေနာက္​မွာ ျဖစ္​တိုင္​း​ေသာ ႐ုပ္​နာမ္​​ေတြကို ​ေစ့စပ္​​ေအာင္​ မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ၿပီ။ ​ေစ့စပ္​​ေအာင္​ မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ရင္​ အမွတ္​​ေတြၾကားမွာ ထိုင္​းမႈိင္​းမႈ​ေတြ ၾကားညႇပ္​ပါ၀င္​လာၾကလို႔ ႐ႈမွတ္​မိသမွ်ကိုလည္​း ထင္​ထင္​႐ွား႐ွား ပီပီသသ မသိႏိုင္​​ေတာ့ျပီ။ ဒါ​ေတြက​ေတာ့ သမာဓိလြန္​လို႔ မွတ္​သိမႈ ပ်က္​ရပုံျဖစ္​ပါတယ္​။

ညီမွ်​ေစျခင္​း သ​ေဘာ႐ွိတဲ့ ဥ​ေပကၡာရဲ႕ အစြမ္​း​ေၾကာင္​့ ၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိတို႔ ညီမွ်လာတဲ့အခါကား ​ေၾကာင္​့ၾကစိုက္​မႈလည္​းမလြန္​၊ စူးစိုက္​တည္​ၾကည္​မႈလည္​းမမ်ား၊ အထူး​ေၾကာင္​့ၾက မစိုက္​ရ​ေတာ့ဘဲ ျဖစ္​တိုင္​း​ေသာ ႐ုပ္​နာမ္​​ေတြ ထင္​​ေပၚ​ေနတယ္​။ ထင္​လာတဲ့ အာ႐ုံ​ေတြ မ်ားျခင္​း​ေၾကာင္​့လည္​း စိတ္​မပ်ံ ့လြင္​့။

ထင္​တိုင္​း​ေသာ ႐ုပ္​နာမ္​ေတြကို မလြတ္​တမ္​း မွတ္​သိလာႏိုင္​တယ္​။ သိတိုင္​း​ေသာ အာ႐ုံ​မွာ စူးစိုက္​တည္​ၾကည္​မႈလည္​း ထင္​႐ွားတယ္​။ မ႐ႈမွတ္​မိဘဲ လြတ္​သြားတာမ်ဳိး မ႐ွိ​ေတာ့လို႔ အလုံးစုံကိုပင္​ သိတယ္​လို႔ မွတ္​ထင္​လာရပါတယ္​။

အခ်ဳပ္​အားျဖင္​့ ဆိုရ​ေသာ္​ သဒါၶနဲ႔ပညာ၊ ၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိ စတဲ့တရား​ေတြရဲ႕ ညီမွ်စြာ ျဖစ္​ျခင္​းသ​ေဘာ၊ ၎တို႔ကို ညီမွ်​ေစျခင္​းသ​ေဘာဟာ ဥ​ေပကၡာသ​ေမၺာဇၥ်င္​မည္​တယ္​။ ဒီဟာ ထက္​သန္​စြာ ျဖစ္​လာရင္​ သတိစတဲ့ တရား​ေတြလည္​း အညီအမွ် ထက္​သန္​ထင္​႐ွားစြာ ျဖစ္​​ေပၚလာၾကတယ္​။

သို႔ျဖစ္​လို႔ သိသိ​ေနတဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္​ကို​ေတာင္​ တဖန္​႐ႈမွတ္​လာႏိုင္​တဲ့ ပဋိ၀ိပႆနာျဖင္​့ ျဖစ္​​ေပၚဆဲျဖစ္​တဲ့ ​ေဗာဇၥ်င္​ ၇ ပါးကို မွန္​ကန္​စြာ သိလာပါတယ္​။ ဒါမ်ဳိးမွာ မိမိရဲ႕ ႐ႈမွတ္​စိတ္​ကို ျပန္​သိတာက ပိုထင္​႐ွား​ေနလို႔ သိတယ္​၊ သိတယ္​လို႔ ကမၼ႒ာန္​းဆရာတို႔က အမွတ္​ခိုင္​းတတ္​ပါတယ္​။

​ေဗာဇၥ်င္​ပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ။
×××××××××××××××

ၿငိမ္​းနႏၵ (၁၉ -၂၂ /၈ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment