(၁၆)
ေဗာဇၥ်င္ပိုင္း
========
ပါဠိေတာ္အတိုင္း
===========
တရားအားထုတ္ေနဆဲ ေယာဂီဟာ ေဗာဇၥ်င္ ၇ ပါးဆိုတဲ့ တရားေတြကိုလည္း သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ေနတယ္။ ဘယ္လို ႐ႈျမင္ေနပါသလဲဆိုရင္......။
အားထုတ္ေနဆဲ ေယာဂီဟာ မိမိရဲ႕ အတြင္းသႏၱာန္မွာ သတိသေမၺာဇၥ်င္႐ွိရင္ ျဖစ္ရင္လည္း မိမိအတြင္းသႏၱာန္မွာ သတိသေမၺာဇၥ်င္ ႐ွိတယ္ ျဖစ္တယ္လို႔ သိတယ္။ မ႐ွိရင္ မျဖစ္ရင္လည္း မ႐ွိဘူး မျဖစ္ဘူးဆိုၿပီး သိတယ္။
မျဖစ္ေသးတဲ့ သတိသေမၺာဇၥ်င္ရဲ႕ ျဖစ္လာရျခင္းဟာ ေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီ ေယာနိေသာ မနသိကာရဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။
ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ သတိသေမၺာဇၥ်င္ရဲ႕ လုံး၀ျပည့္စုံေအာင္ ပြားမ်ားျခင္းကား အရဟတၱမဂ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္။ ၎အရဟတၱမဂ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။
က်န္တဲ့ သေမၺာဇၥ်င္တရားမ်ားကား ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္၊ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္၊ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္၊ ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္၊ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္၊ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သတိသေမၺာဇၥ်င္နည္းတူပင္ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ သတိသေမၺာဇၥ်င္ေနရာ က်န္တာေတြ အစားသြင္းလိုက္႐ုံသာလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
ဆိုခဲ့ၿပီး နည္းေတြနဲ႔ မိမိရဲ႕ ေဗာဇၥ်င္တရားေတြကို သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တဲ့ သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ေနတယ္။ သူတစ္ပါးရဲ႕ ေဗာဇၥ်င္စသျဖင့္ ႐ႈျမင္ပုံေတြကား နီ၀ရဏပိုင္းလာအတိုင္းပင္။ နီ၀ရဏေနရာ ေဗာဇၥ်င္လို႔ ျပင္ၿပီး ဆို႐ုံမွ်သာ ထူးပါေတာ့တယ္။
အထက္မွာ ဆိုခဲ့တာေတြဟာ ပါဠိေတာ္ကို သိလြယ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ထားတာပါ။ ဆိုခဲ့တာေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ သူလိုကိုယ္လို သာမန္လူေတြအဖို႔ ထိထိမိမိ နားလည္ႏိုင္ဖို႔ မလြယ္ကူပါ။ ဒီေတာ့ ယူၿပီး က်င့္ဖို႔ရာကား အလြန္ေ၀းသြားပါၿပီ။ သို႔ျဖစ္လို႔ အ႒ကထာနဲ႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးရဲ႕ စာေတြကို ႏွီးေႏွာၿပီး ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြ၊ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ လိုက္နာက်င့္သုံးဖြယ္ရာမ်ားကို ဆက္လက္တင္ျပသြားပါမယ္။
သေမၺာဇၥ်ဂၤအဖြင့္စသည္
သံ - ေကာင္းစြာ၊ ကိုယ္တိုင္။
ေဗာဓိ - သိသူ သိေၾကာင္း တရားအေပါင္း။
သံ ± ေဗာဓိ = သေမၺာဓိ - ေကာင္းစြာ သိသူ၊ ကိုယ္တိုင္သိသူ။
အဲ့ဒီသိသူဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္စတာေတြနဲ႔ ျပည့္စုံေနတဲ့ ၀ိပႆနာေယာဂီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအရေကာက္ကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ ေဗာဇၥ်င္တရားေတြကို ႐ႈမွတ္ႏိုင္သူဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ရ႐ွိပိုင္ဆုိင္ထားဆဲျဖစ္ၿပီး တရားကိုလည္း ဆက္တုိက္အားထုတ္ေနသူျဖစ္ရမယ္လို႔ ေကာက္ခ်က္ဆြဲရမွာပင္။
ဒီေတာ့ ကိုယ္တိုင္ကိုယ္က် ၀ိပႆနာတရား ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားေနၿပီး ဥဒယဗၺယဉာဏ္ကို ရ႐ွိထားသူမွာ ေဗာဇၥ်င္တရားေတြ ျဖစ္ပြားလာၿပီး အထက္ဉာဏ္ေတြကို ရ႐ွိလာေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ထိုးထြင္းသိျမင္ႏိုင္ဖို႔ ေဗာဇၥ်င္တရားေတြကပင္ အင္အားေတြကို တိုးပြားလာေစတယ္လို႔လည္း ထပ္မံခ်ဲ ့ထြင္ၿပီး သိမွတ္ထားစရာ တိုးလာပါတယ္။
အင္အားဆိုရာမွာ ႐ုပ္အင္အား၊ နာမ္အင္အား ႏွစ္မ်ဳိးစလုံးပါ၀င္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ပင္ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္ေတြမွာ တရားအားထုတ္ရင္း ႏွလုံး ကင္ဆာစတဲ့ ေရာဂါေတြ ေပ်ာက္ကင္းၾကရျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေပမင့္ တရားစတင္အားထုတ္မဲ့ သူမ်ားမွာ ႐ွိထားရမဲ့ ပဓာနိယဂၤ တရားေတြထဲမွာ က်န္းမာျခင္းဆိုတာ ပါေနလို႔ ေဗာဇၥ်င္တရားဟာ က်န္းမာေရး ေကာင္းေအာင္ က်င့္ရတဲ့ က်င့္စဥ္မဟုတ္ေၾကာင္းကိုကား ၾကဳိတင္ သိထားသင့္ပါတယ္။ သို႔ပါေသာေၾကာင့္ ၀ိပႆနာတရားကို အခုမွစတင္ အားထုတ္သူေတြအေနနဲ႔ ေဗာဇၥ်င္တရားလို အျမင့္ပိုင္း႐ႈကြက္ေတြကို ဆႏၵမေစာမိၾကဖို႔နဲ႔ ေရာဂါေပ်ာက္ေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ေတြ အျပည့္အ၀ မထားမိၾကဖို႔ သတိထားသင့္ၾကပါတယ္။
အဖြင့္တစ္နည္းကား
သေမၺာဓိ - ေကာင္းစြာသိေၾကာင္း၊ ကိုယ္တိုင္သိေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ေဗာဓိပကၡိယတရား အေပါင္း။
အဂၤ - အေၾကာင္း၊ အစိတ္အပိုင္း။
သေမၺာဓိ ± အဂၤ = သေမၺာဇၥ်ဂၤ - ေကာင္းစြာ သိသူ၏အေၾကာင္းတရား၊ ကိုယ္တိုင္ သိသူ၏ အေၾကာင္းတရား။
သေမၺာဇၥ်ဂၤအရေကာက္ ၂ မ်ဳိး
၁။ ဥဒယဗၺယဉာဏ္မွစ၍ ၀ိပႆနာခဏ၊ မဂ္ခဏတို႔၌ သစၥာေလးပါးကို ေကာင္းစြာ သိေၾကာင္းတရား၊ ကိုယ္တိုင္ သိေၾကာင္းတရားကို ေကာက္ယူရပါတယ္။
အဓိပၸာယ္ကား ဥဒယဗၺယဉာဏ္ရၿပီးခ်ိန္မွစကာ ၀ိပႆနာဉာဏ္ျဖစ္ဆဲ အခိုက္အတန္႔မွာျဖစ္ေစ၊ မဂ္ျဖစ္ဆဲ အခိုက္အတန္႔မွာျဖစ္ေစ ေဗာဇၥ်င္တရားက သစၥာေလးပါးကို ထိုက္သင့္သလို သိေစႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
၂။ ေကာင္းစြာသိေၾကာင္း၊ ကိုယ္တိုင္သိေၾကာင္းျဖစ္ေသာ တရားအေပါင္း၏ အစိတ္အပိုင္းျဖစ္ေသာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္မွစ၍ ၀ိပႆနာခဏ၊ မဂ္ခဏတို႔၌ သစၥာေလးပါးကို ေကာင္းစြာသိေၾကာင္း၊ ကိုယ္တိုင္သိေၾကာင္း တရားမ်ားထဲမွ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုဟု ေကာက္ယူရပါတယ္။
ဆိုလိုတာက သစၥာေလးပါးကို သိေၾကာင္း ေဗာဓိပကၡိယတရားေတြထဲက ေဗာဇၥ်ဂၤအမည္ရတဲ့ အစိတ္အပိုင္းလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဗာဇၥ်င္မ်ားကို သိျမင္ပုံ
===============
ေဗာဇၥ်င္ပိုင္းမွာ ၿပီးခဲ့တဲ့အပိုင္းေတြလို ႐ႈကြက္နဲ႔ ႐ႈနည္းသီးသန္႔မ႐ွိပါ။ ေဗာဇၥ်င္တရားေတြဟာ ကာယ၊ ေ၀ဒနာ၊ စိတၱ၊ ဓမၼေ႐ွ ႔ပိုင္းမ်ားကို ႐ႈမွတ္ၾကရင္း သိလာၾကရ၊ ျဖစ္ေပၚလာၾကရတဲ့ တရားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ မွတ္သားရလြယ္ကူေစရန္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္လကၤာမ်ားကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာေတြအလိုက္ တြဲၿပီး တင္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
သတိသေမၺာဇၥ်င္
ဥဒယဗၺယဉာဏ္မွစၿပီး ႐ႈမွတ္မႈ အားေကာင္း၊ စင္ၾကယ္လာတဲ့အခါ ႐ႈမွတ္ခ်က္ေတြဟာ ႐ႈမွတ္အပ္တဲ့ အာ႐ုံေပၚမွာ မွီၿပီးကပ္ေနသလို ထက္သန္ထင္႐ွားတယ္။ ႐ုပ္နာမ္ေတြဟာ မွတ္စိတ္ထဲမွာ အလိုလိုပင္ က်ေရာက္လာသလို ႐ွိတယ္။ အာ႐ုံတစ္ခုကို မွတ္သိၿပီးတာနဲ႔ တျပဳိင္နက္ အျခားမွတ္စရာ အာ႐ုံတစ္ခုက အဆင္သင့္ ထင္ေပၚလာတယ္။ မွတ္တဲ့စိတ္ကိုလည္း အာ႐ုံထဲသို႔ စုံးစုံးျမဳပ္၀င္ေစဘိသလို ႐ွိတယ္။ ဒါကို အ႒ကထာဆရာေတာ္ ဘုရားက အပိလာပနလကၡဏာ - သမၸယုတ္တရားတို႔ကို အာ႐ုံမွ မေပၚမထြက္ေစျခင္း၊ မွတ္သိစရာ အာ႐ုံကိုလည္း မွတ္သိမႈမွ မေပၚမထြက္ေစျခင္း သေဘာ႐ွိတယ္လို႔ ဆိုေတာ္မူပါတယ္။ အဲ့ဒီလို ထက္သန္ထင္႐ွားစြာျဖစ္တဲ့ သတိဟာ မဂ္ဉာဏ္ကို ျဖစ္ေပၚေစတတ္ေသာေၾကာင့္ သတိသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။ သတိအစစ္ကို စတင္ေတြ႕႐ွိျခင္းလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
မလြတ္စတမ္း၊ ေစာင့္ဖမ္းေနသည္
ျဖစ္ပ်က္သေ႐ြ႕၊ မေမ့ေစသည္
အာ႐ုံေ႐ွး႐ႈ၊ ေစာင့္မႈထင္သည္
ျမတ္သတိ၊ မွတ္သိေဗာဇၥ်င္မည္။
ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္
မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း ႐ႈမွတ္အပ္တဲ့ အာ႐ုံမွာ ပါ၀င္တဲ့ အထူးထင္႐ွားတဲ့ ႐ုပ္နာမ္တစ္ပါးပါးရဲ႕ သေဘာမွန္ကို သိတယ္။ မွတ္ေနတဲ့ စိတ္ထဲမွာ ေခါင္းျပဴၿပီး ၀င္လာသလိုျဖစ္တဲ့ အဲ့ဒီ႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ အစျဖစ္ေပၚမႈကိုလည္း ပိုင္းျခားၿပီး သိတယ္။ တိကနဲ ျပတ္က်သြားသလိုျဖစ္တဲ့ ကုန္ဆုံးေပ်ာက္ပ်က္မႈကိုလည္း ပိုင္းျခားၿပီး သိတယ္။ မၿမဲတဲ့အမူအရာ၊ ဆင္းရဲၿပီး မေကာင္းတဲ့ မႏွစ္သက္ဖြယ္အမူအရာ၊ အလိုအတိုင္း ၿပီးေစႏိုင္တဲ့ ငါေကာင္မဟုတ္ ငါေကာင္မ႐ွိတဲ့အမူအရာတို႔ဆိုတဲ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱလကၡဏာေတြကိုလည္း ႐ွင္းလင္းစြာ သိတယ္။ ဒီအသိဉာဏ္ဟာ ဓမၼ၀ိစယသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။ ပုထုဇဥ္ဘ၀ျဖင့္ လကၡဏာေရး စထင္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
႐ုပ္နာမ္ခြဲျခမ္း၊ စူးစမ္းသိသည္
သေဘာမွန္မ်ား၊ ထင္႐ွားေစသည္
ေတြေ၀မႈကင္း၊ ႐ွင္း႐ွင္းသိသည္
ဓမၼ၀ိ၊ မွတ္သိေဗာဇၥ်င္မည္။
၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္
တခါတရံ အားထုတ္မႈကို အ႐ွိန္ျမႇင့္တင္ထားမိလို႔ ဆက္တိုက္ ဆက္တိုက္ ေၾကာင့္ၾကစိုက္ေနရတတ္တယ္။ ဒီအခါ စိတ္က ပ်ံ ့လြင့္ၿပီး မွတ္ရတာ ေကာင္းသင့္သေလာက္ မေကာင္းတတ္။ တခါခါက်ေတာ့ အားထုတ္မႈဟာ ေလ်ာ့ရဲရဲျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခါ ထိုင္းမႈိင္းမႈ၀င္လာၿပီး မွတ္သိမႈ မွိန္ေမွးေမွး ျဖစ္ေနတတ္တယ္။
ေယာဂီဟာ ပ်ံ ့လြင့္မႈနဲ႔ ထိုင္းမႈိင္းမႈေတြ ကင္းစင္သြားေအာင္ မေလ်ာ့မတင္း ခပ္မွန္မွန္ အားထုတ္ခဲ့လို႔ျဖစ္ေစ၊ တင္းလြန္းတာကို အနည္းငယ္ ေလ်ာ့ၿပီးျဖစ္ေစ၊ ေလ်ာ့လြန္းတာကို အနည္းငယ္ တင္းၿပီးျဖစ္ေစ မယုတ္မလြန္ ညီမွ်စြာ အားထုတ္တဲ့ အခါမွာကား ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း မလစ္လပ္ေအာင္ မွတ္မိလ်က္ မွတ္မိလ်က္ခ်ည္းသာ ႐ွိေလတယ္။ ဒီလိုအားထုတ္မႈဟာ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။ မေလ်ာ့မတင္း ေစာင္းၾကဳိးညႇင္း ဆိုသလိုပါ။
ေၾကာင့္ၾကျပဳလုပ္၊ အားထုတ္တတ္သည္
စိတ္အားတက္ေရး၊ အားေပးတတ္သည္
မဆုတ္နစ္ဘဲ၊ စိတ္ဇြဲသန္သည္
၀ီရိယ၊ မွတ္ၾကေဗာဇၥ်င္မည္။
ပီတိနဲ႔ ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္
မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း စိတ္မွာျဖစ္တဲ့ ႏွစ္သိမ့္ ေရာင့္ရဲမႈ၊ အားရေက်နပ္မႈကား ပီတိသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။ ႐ႈမွတ္မိေစရန္ ေၾကာင့္ၾကဗ်ာပါရ မစိုက္ထုတ္ရေတာ့ဘဲ အလိုလို ျဖစ္ေနတဲ့ စိတ္ရဲ႕ ၿငိမ္းေအးမႈကား ပႆဒၶိသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။
ဆိုခ႔ဲတဲ့ ႏွစ္မ်ဳိးဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ ျဖစ္ခါစမွာ အလြန္ထင္႐ွားစြာ ျဖစ္ေပၚၾကပါတယ္။ ဒီအခါ တရားအားထုတ္ရာမွာ မၾကဳံးဘူးတဲ့ ေပ်ာ္ေမြ႕စရာေတြကို ေတြ႕ၾကဳံရလို႔ ၀မ္းသာမဆုံး ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ပီတိရဲ႕အစြမ္းေၾကာင့္ ေလပုခက္ စီးေနရသလို တၿငိမ့္ၿငိမ့္ တသိမ့္သိမ့္ ျဖစ္ေနတတ္တယ္။ပႆဒၶိရဲ႕ အစြမ္းေၾကာင့္ ဘာကိုမွ် မမွတ္ရေတာ့ဘဲ ၿငိမ္းေအးေနသလိုလို၊ ေငးၾကည့္ေနရသလိုလို ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဘဂၤဉာဏ္မွာ တခါတရံထင္႐ွား ျဖစ္ေပၚတတ္ၿပီး သခါၤ႐ုေပကၡာဉာဏ္မွာကား တခါခါ ၾကာျမင့္စြာ ထင္႐ွားျဖစ္ေပၚတတ္တယ္လို႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက မွတ္ခ်က္ျပဳေတာ္မူပါတယ္။
ႏွစ္သိမ့္ေရာင့္ရဲ၊ ၀မ္းလည္းေျမာက္သည္
႐ုပ္ေကာင္း႐ုပ္သန္႔၊ ပ်ံ ့ႏွ႔ံေစသည္
ကိုယ္စိတ္ေပါ့လ်က္၊ ႂကြတက္ထင္သည္
ျမတ္ပီတိ၊ မွတ္သိေဗာဇၥ်င္မည္။
ေဘာဇဥ္ ဥတု၊ ေနထိုင္မႈ၊ မွီျပဳသင့္ျမတ္စြာ။
မလြန္မယုတ္၊ လုံ႔လထုတ္၊ ၾကမ္းၾကဳတ္သူေ႐ွာင္ပါ။
ၿငိမ္းေအးသူတြင္၊ မွီ၀ဲယွဥ္၊ ထိုတြင္စိတ္ၫြတ္ရာ။
ပႆဒၶိပြား၊ ခုႏွစ္ပါး၊ ၫြန္ၾကား႒ကထာ။
သမာဓိနဲ႔ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္
မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း ႐ႈမွတ္တဲ့ အာ႐ုံအေပၚမွာသာ စိုက္စိုက္က်သြားသလိုလို၊ ကပ္ကပ္ၿပီး တည္ေနသလိုလိုနဲ႔ မပ်ံ ့မလြင့္ စူးစိုက္ တည္ၾကည္မႈဟာ ထင္႐ွားျဖစ္ေပၚလာတယ္။ အဲ့ဒီလို တည္ၾကည္မႈ ထက္သန္စြာ ျဖစ္ေပၚလာလို႔ မွတ္အပ္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ သေဘာလကၡဏာေတြနဲ႔ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈ အနိစၥလကၡဏာစတာေတြကို မွန္ကန္စြာ သိႏိုင္ပါတယ္။ မွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ ပါ၀င္ၿပီး ထက္သန္စြာျဖစ္တဲ့ ဒီခဏိကသမာဓိဟာ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။
႐ႈမွတ္မႈမွာ မယုတ္မလြန္ ညီမွ်ေစျခင္းသေဘာဟာလည္း မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း ထင္႐ွားစြာ ျဖစ္ေပၚတယ္။ တၾတမဇၥ်တၱတာလို႔ေခၚတဲ့ ဒီညီမွ်ေစျခင္းသေဘာဟာ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္မည္ပါတယ္။ ဒီဥေပကၡာဟာ ကိုယ္တိုင္ေတြ႕အားျဖင့္ သိနားလည္ရန္ ခက္ခဲသလို သူတပါးအား နားလည္ေအာင္ ေျပာျပဖို႔ရန္လည္း ခက္ခဲပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဥဒယဗၺယဉာဏ္စတဲ့ ဉာဏ္မ်ားသို႔ ေရာက္သြားရင္ေတာ့ မိမိသႏၱာန္မွာ ထင္႐ွားစြာ ျဖစ္ေပၚလာတာေၾကာင့္ လြယ္ကူစြာ သိႏိုင္ပါတယ္လို႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက မိန္႔ေတာ္မူပါတယ္။
ပ်ံ ့လြင့္မထြက္၊ ကပ္လ်က္တည္သည္
တစ္အာ႐ုံတည္း၊ ေပါင္းစည္းေစသည္
ၿငိမ္သက္တည္မႈ၊ ေ႐ွး႐ႈထင္သည္
သမာဓိ၊ မွတ္သိေဗာဇၥ်င္မည္။
ပုဂၢဳိလ္၀တၳဳ၊ လ်စ္လ်ဴ႐ႈ၊ ၫြတ္မႈထိုတြင္သာ။
ယုယသူအား၊ ပယ္ေ႐ွာင္႐ွား၊ စိတ္ထားမွ်သူမွီ၀ဲပါ။
ဥေပကၡာပြား၊ အေၾကာင္းငါး၊ ၫြန္ၾကား႒ကထာ။
ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ရဲ႕အာနိသင္မ်ား
=======================
ေဗာဇၥ်င္တရား ၇ ပါးလုံးဟာ သူ႔ေနရာနဲ႔သူ တန္ဖိုး႐ွိလွပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ကား ၀ိပႆနာေယာဂီမ်ားအတြက္ မ႐ွိမျဖစ္ မၾကဳံမျဖစ္နဲ႔ ေသေသခ်ာခ်ာ ေက်ာ္ျဖတ္ၾကရတဲ့ ဂိတ္ေပါက္တစ္ခုပါ။
ဣေျႏၵေတြကို ထိန္းညႇိႏိုင္ေရးမွာ သတိဟာ အေရးအပါဆုံးျဖစ္တယ္လို႔ အမ်ားစုသိထားၾကပါတယ္။ တကယ္တမ္းမွာေတာ့ သတိနဲ႔ ထိန္းရတဲ့ သဒါၶစတာေတြဟာ ဣေျႏၵမထိုက္ၾကေသးတဲ့အဆင့္မွာ ထိန္းၾကရတာပါ။ ႐ွင္းလင္းေအာင္ ေျပာရရင္ သာမန္သူလိုကိုယ္လို လူေတြမွာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထ႐ွိတဲ့ သဒါၶစတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
တရားအားထုတ္ေနရင္း တရားသားတက္လာလို႔ ျဖစ္လာၾကတဲ့ သဒါၶစတာေတြကား ဣေျႏၵထိုက္လာၾကၿပီျဖစ္တယ္။ အင္အားေကာင္းလာျပီး ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္႐ွိလွတဲ့ ယုံၾကည္ ၾကည္လင္ ၾကည္ညဳိမႈ စတာေတြပါ။ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ ျဖစ္ၿပီးေနာက္မွ ယင္းဣေျႏၵေတြကို ဥေပကၡာနဲ႔သာ ထိန္းညႇိႏိုင္ပါတယ္။ အတိအက် ေျပာရရင္ ေဗာဇၥ်င္ထိုက္တဲ့ ဥေပကၡာ။ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ပါ။
႐ႈမွတ္မႈသတိဟာ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ေၾကာင့္ တည္ၿငိမ္လာရတယ္။ ဒီေတာ့မွ က်န္တဲ့ဣေျႏၵေတြပါ ညီမွ်လာၿပီး ဉာဏ္ေတြက ထက္ျမတ္လာပါတယ္။ ႐ုပ္နာမ္တို႔ရဲ႕ ျဖစ္ပ်က္ဆိုတဲ့ သဘာ၀လကၡဏာမ်ားနဲ႔ အနိစၥစတဲ့ သာမညလကၡဏာမ်ားကို ထိုးထြင္း သိလာရပါတယ္။ သို႔ေၾကာင့္ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ရဲ႕ အာနိသင္မ်ားဟာ ၀ိပႆနာေယာဂီတို႔အတြက္ မ႐ွိမျဖစ္ လိုအပ္ခ်က္လို႔ ဆိုရျခင္းပါ။
သဒါၶနဲ႔ ပညာ ၂ ပါးကို ထိန္းညႇိပုံ
ေယာဂီဟာ ႐ႈမွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ ႐ုပ္နာမ္မွ်၊ ျဖစ္ပ်က္မွ်သာလို႔ ထင္တဲ့အခါေတြ ႐ွိတတ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလိုအခါမွာ သဒါၶလြန္ကဲသူက ယုံၾကည္ခ်က္ေတြ ျပင္းထန္လာၿပီး မိမိယုံၾကည္ခ်က္အတိုင္း အဖန္ဖန္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ေနတတ္တယ္။
စဥ္းစားပုံေတြကား ေအာက္ပါအတိုင္းပင္။
၁။ ႐ုပ္နာမ္မွ်သာ ႐ွိတယ္။ ပုဂၢဳိလ္ သတၱဝါ အေကာင္အထည္မ႐ွိလို႔ဆိုတာ ဟုတ္ပါေပတယ္။
၂။ မ်က္စိတစ္မွိတ္ခန္႔မွ် တည္တံ့ခိုင္ၿမဲတဲ့ တရားမ႐ိွ။ ျဖစ္ေပၚၿပီးရင္ ခ်က္ျခင္း ပ်က္စီးတတ္တဲ့ တရားမွ်သာ ႐ွိတယ္လို႔ဆိုတာ မွန္ပါေပတယ္။
၃။ မၿမဲတာ၊ ဆင္းရဲတာ၊ ငါေကာင္ မ႐ွိတာ၊ ငါေကာင္ မဟုတ္တာ မွန္ပါေပတယ္။
၄။ တရားအလုံးစုံကို သိတဲ့ဘုရားဆိုတာ မွန္ပါေပတယ္။ ဘုရားေဟာတဲ့အတိုင္း မွန္ပါေပတယ္။ ဆရာေျပာတဲ့အတိုင္းပင္ မွန္ပါေပတယ္။
အထက္က ဆိုခဲ့တာေတြအတိုင္း အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ေနသူဟာ စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈရဲ႕ အျဖစ္အပ်က္ကိုကား ေကာင္းစြာ မသိႏိုင္ၿပီ။ တျခား ႐ႈမွတ္စရာေတြကိုလည္း ေစ့စပ္ေအာင္ မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ၿပီ။ သဒါၶလြန္ေနလို႔ ႐ႈမွတ္မိသမွ်ကိုလည္း ထင္႐ွားပီသစြာ မသိႏိုင္ၿပီ။ ဒါေတြက သဒါၶလြန္လို႔ မွတ္သိမႈေတြ ပ်က္ရပုံမ်ားပါ။
ပညာလြန္ကဲတဲ့ သူဟာလည္း ခဏ ခဏ စဥ္းစားဆင္ျခင္ ေနတတ္တယ္။ ႐ႈမွတ္မႈေၾကာင့္ ႐ွင္းလင္းစြာ သိလာရတိုင္း မွတ္သားဖူးတဲ့သုတ၊ ႀကံဆဖူးတဲ့သေဘာ၊ ႏွစ္သက္တဲ့ ဥပမာတို႔နဲ႔လည္း မၾကာ မၾကာ တိုက္ဆိုင္ၿပီး ဆင္ျခင္မိတတ္တယ္။
႐ႈမွတ္မႈတို႔ရဲ႕ အၾကားေတြမွာ ႐ုပ္ေလလား၊ နာမ္ေလလား၊ ဖႆေလလား၊ ေ၀ဒနာေလလား စသျဖင့္ျဖစ္ေစ။
ေကာင္းစြာ ထင္သလား၊ မထင္ဘူးလား၊ လကၡဏာထင္ေလသလား၊ ရသထင္ေလသလား စသျဖင့္ျဖစ္ေစ။
ျဖစ္မႈထင္ေလသလား၊ ပ်က္မႈထင္ေလသလား၊ အနိစၥလကၡဏာထင္ေလသလား စသျဖင့္ျဖစ္ေစ စဥ္းစားဆင္ျခင္မိတတ္ပါတယ္။
အ့ဲဒီလို စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈေတြ မ်ားလာခဲ့ရင္ ဆင္ျခင္တဲ့ စိတ္မ်ားရဲ႕ အျဖစ္အပ်က္ကိုလည္း ေကာင္းစြာ မသိႏိုင္ၿပီ။ တျခား႐ႈမွတ္စရာေတြကိုလည္း ေစ့စပ္ေအာင္ မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ၿပီ။ စူးစမ္းလိုတဲ့ ပညာလြန္ေနလို႔ ႐ႈမွတ္မိသမွ်ကိုလည္း ထင္႐ွားစြာ မသိႏိုင္ၿပီ။ ဒါက ပညာလြန္လို႔ မွတ္သိမႈ ပ်က္ရပုံပါ။
ဥေပကၡာဟာ ညီမွ်ေစျခင္းသေဘာ ႐ွိတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဥေပကၡာျဖစ္ေပၚလာသူမွာ အဲ့ဒီဥေပကၡာရဲ႕ အစြမ္းေၾကာင့္ သဒါၶနဲ႔ ပညာတို႔ ညီမွ်လာတယ္။ ဒီအခါ ယုံၾကည္မႈလည္းမလြန္၊ စဥ္းစားမႈလည္း မလြန္၊ ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္းကို မွတ္သိ႐ုံသာ မွတ္သိေနပါေတာ့တယ္။
ယုံၾကည္ သေဘာက်ၿပီး အဖန္ဖန္ စဥ္းစားမေနေတာ့ၿပီ။ မွတ္သိၿပီးတာကို ျပန္လည္ၿပီး အဖန္ဖန္ မစဥ္းစားေတာ့ၿပီေပါ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဖစ္ပ်က္တိုင္းေသာ ႐ုပ္နာမ္ေတြကို အစဥ္အတိုင္း ေကာင္းစြာ မွတ္သိႏိုင္ေလၿပီ။
၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိ ၂ ပါးကို ထိန္းညႇိပုံ
၀ီရိယလြန္ကဲတဲ့ အခါမွာ ေၾကာင့္ၾကစုိက္မႈ မ်ားေနပါတယ္။ ႐ႈမွတ္စရာ အာ႐ုံကို ႐ွာႀကံေမွ်ာ္လင့္ေနတတ္တယ္။
႐ႈမွတ္မိလိုက္ေလသလား၊ လြတ္သြားေလသလားလို႔ ခဏ ခဏ ျပန္ၿပီး ဆင္ျခင္တတ္တယ္။ ဘယ္ေနရာက လစ္လပ္ေနေသးသလဲ ဆိုၿပီးေတာ့လဲ ခဏ ခဏ ဆင္ျခင္မိတတ္တယ္။ ဒီတစ္ခါ ပိုၿပီးေကာင္းေအာင္ ႐ႈမွတ္လိုက္မယ္ ဆိုၿပီးေတာ့လဲ ခဏ ခဏ ႀကံမိတတ္တယ္။
အဲ့ဒီလို ေၾကာင့္ၾကစိုက္မႈ မ်ားျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဟာ ေကာင္းစြာ မတည္ၾကည္ႏုိိင္၊ ပ်ံ ့လြင့္ၿပီးေတာ့သာ ေနတယ္။ ပ်ံ ့လြင့္ေနလို႔ ျဖစ္တိုင္းေသာ ႐ုပ္နာမ္ေတြကို ေစ့စပ္ေအာင္ မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ၿပီ။ ႐ႈမွတ္ခ်က္တိုင္းမွာ ေၾကာင့္ၾကစိုက္မႈ လြန္ၿပီး တည္ၾကည္မႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ႐ႈမွတ္မိသမွ်ကိုလည္း ထင္႐ွားပီသစြာ မသိႏိုင္ေတာ့ၿပီ။ ဒါက ၀ီရိယလြန္လို႔ မွတ္သိမႈ ပ်က္ရပုံပါ။
သမာဓိလြန္တဲ့ အခါမွာလည္း တစ္မ်ဳိးတည္းေသာ အာ႐ုံကိုသာ ၾကာျမင့္စြာ ႐ႈမွတ္ေနရတတ္တယ္။ အျခားေသာ အာ႐ုံေတြ ထင္မလာၾကလို႔ အဲ့ဒီအာ႐ုံ အသစ္ အထူးေတြကို ႐ႈမွတ္ဖို႔ရန္ ေၾကာင့္ၾကစိုက္ရမႈ ကင္းေနတယ္။ ႐ႈမွတ္ေနက်ကိုသာ သက္သက္သာသာနဲ႔ ႐ႈမွတ္ေနရလု႔ိ အားထုတ္မႈ ေလ်ာ့ရဲေနတယ္။ ႏႈတ္တက္ေက်ေနတဲ့ စာကို ႐ြတ္ဆိုတဲ့ဲအခါ အားထုတ္မႈ ေလ်ာ့ရဲေနသလိုမ်ဳိးပါ။
အဲ့ဒါေၾကာင့္ အာ႐ုံနဲ႔ ႐ႈမွတ္မႈေတြဟာ တစတစနဲ႔ ေမွးမွိန္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ႐ႈမွတ္မႈေတြ အားေလ်ာ့လာျခင္းေၾကာင့္ ထိုင္းမႈိင္းမႈ ထိနမိဒၶအျဖစ္သုိ႔ပင္ ေျပာင္းလဲသြားတတ္ပါတယ္။ ဒီေနာက္မွာ ျဖစ္တိုင္းေသာ ႐ုပ္နာမ္ေတြကို ေစ့စပ္ေအာင္ မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ၿပီ။ ေစ့စပ္ေအာင္ မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ရင္ အမွတ္ေတြၾကားမွာ ထိုင္းမႈိင္းမႈေတြ ၾကားညႇပ္ပါ၀င္လာၾကလို႔ ႐ႈမွတ္မိသမွ်ကိုလည္း ထင္ထင္႐ွား႐ွား ပီပီသသ မသိႏိုင္ေတာ့ျပီ။ ဒါေတြကေတာ့ သမာဓိလြန္လို႔ မွတ္သိမႈ ပ်က္ရပုံျဖစ္ပါတယ္။
ညီမွ်ေစျခင္း သေဘာ႐ွိတဲ့ ဥေပကၡာရဲ႕ အစြမ္းေၾကာင့္ ၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိတို႔ ညီမွ်လာတဲ့အခါကား ေၾကာင့္ၾကစိုက္မႈလည္းမလြန္၊ စူးစိုက္တည္ၾကည္မႈလည္းမမ်ား၊ အထူးေၾကာင့္ၾက မစိုက္ရေတာ့ဘဲ ျဖစ္တိုင္းေသာ ႐ုပ္နာမ္ေတြ ထင္ေပၚေနတယ္။ ထင္လာတဲ့ အာ႐ုံေတြ မ်ားျခင္းေၾကာင့္လည္း စိတ္မပ်ံ ့လြင့္။
ထင္တိုင္းေသာ ႐ုပ္နာမ္ေတြကို မလြတ္တမ္း မွတ္သိလာႏိုင္တယ္။ သိတိုင္းေသာ အာ႐ုံမွာ စူးစိုက္တည္ၾကည္မႈလည္း ထင္႐ွားတယ္။ မ႐ႈမွတ္မိဘဲ လြတ္သြားတာမ်ဳိး မ႐ွိေတာ့လို႔ အလုံးစုံကိုပင္ သိတယ္လို႔ မွတ္ထင္လာရပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရေသာ္ သဒါၶနဲ႔ပညာ၊ ၀ီရိယနဲ႔ သမာဓိ စတဲ့တရားေတြရဲ႕ ညီမွ်စြာ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ၊ ၎တို႔ကို ညီမွ်ေစျခင္းသေဘာဟာ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္မည္တယ္။ ဒီဟာ ထက္သန္စြာ ျဖစ္လာရင္ သတိစတဲ့ တရားေတြလည္း အညီအမွ် ထက္သန္ထင္႐ွားစြာ ျဖစ္ေပၚလာၾကတယ္။
သို႔ျဖစ္လို႔ သိသိေနတဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ကိုေတာင္ တဖန္႐ႈမွတ္လာႏိုင္တဲ့ ပဋိ၀ိပႆနာျဖင့္ ျဖစ္ေပၚဆဲျဖစ္တဲ့ ေဗာဇၥ်င္ ၇ ပါးကို မွန္ကန္စြာ သိလာပါတယ္။ ဒါမ်ဳိးမွာ မိမိရဲ႕ ႐ႈမွတ္စိတ္ကို ျပန္သိတာက ပိုထင္႐ွားေနလို႔ သိတယ္၊ သိတယ္လို႔ ကမၼ႒ာန္းဆရာတို႔က အမွတ္ခိုင္းတတ္ပါတယ္။
ေဗာဇၥ်င္ပိုင္း ၿပီးပါၿပီ။
×××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၁၉ -၂၂ /၈ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment