Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၄)

(၁၄)
ခႏၶာပိုင္​း
=====
၀ိပႆနာတရား အားထုတ္​​ေနတ႔ဲ​ေယာဂီဟာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ ငါးပါးဆိုတ႔ဲ တရား​ေတြကို သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တ့ဲ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​လ်က္​ ​ေနတယ္​။ ဘယ္​လို​ေတြ ႐ႈျမင္​လ်က္​ ​ေနပါသလဲ?

သာသနာ​ေတာ္​မွာ အားထုတ္​​ေနတ႔ဲ ​ေယာဂီဟာ ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း သိတယ္​။

ဒါဟာ ႐ုပ္​ပဲ။ ဒါဟာ ႐ုပ္​ရ႕ဲ ျဖစ္​​ေၾကာင္​းတရား သို႔တည္​းမဟုတ္​ ျဖစ္​ျခင္​း သ​ေဘာတရားပါပဲ။ ဒါဟာ ႐ုပ္​ရ႕ဲ ခ်ဳပ္​​ေၾကာင္​းတရား ဒါမွမဟုတ္​ ခ်ဳပ္​ျခင္​း သေဘာတရား​ေပပဲ။

႐ုပ္​ကို ႐ႈျမင္​တဲ့အတိုင္​းပင္​ ​ေ၀ဒနာ၊ သညာ၊ သခါၤရ၊ ၀ိညာဏ္​တို႔ဆိုတ႔ဲ ခႏၶာ​ေတြအ​ေပၚမွာလည္​း ႐ႈျမင္​ပါတယ္​။

အက်င္​့စခန္​းက​ေန ႐ႈမွတ္​မႈ​ေၾကာင္​့ သိ႐ွိလာရပုံ​ေတြကို မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရဲ႕ ဖြင္​့ဆို႐ွင္​းျပခ်က္​​ေတြနဲ႔ ယွဥ္​တြဲ​ေလ့လာရင္​ ပိုၿပီး အက်ဳိးမ်ားႏိုင္​ဖြယ္​ ႐ွိပါတယ္​။ သို႔​ေၾကာင္​့ ဆက္​ၿပီး တင္​ျပပါဦးမယ္​။

ျမင္​ဆဲမွာ ျမင္​တယ္​လို႔ မွတ္​​ေနတ႔ဲသူဟာ မ်က္​စိၾကည္​လင္​မႈနဲ႔ ျမင္​ရတဲ့ အဆင္​း႐ုပ္​​ေတြကို အဓိကသိရရင္​ ႐ူပကၡႏၶာကို သိတာျဖစ္​တယ္​။ ျမင္​လို႔​ေကာင္​း မ​ေကာင္​း​နဲ႔ အ​ေကာင္​းအဆိုး ညီ​ေနတာ​ေတြကို အဓိကသိ​ေနရင္​ ​ေ၀ဒနာကၡႏၶာကို သိတာပါ။ ျမင္​ရတဲ့အဆင္​းမွာ မွတ္​သားျခင္​းသ​ေဘာကို သိတ့ဲအခါ သညာကၡႏၶာကို သိျခင္​းပါ။ စိတ္​ထဲမွာ အဆင္​းနဲ႔​ေတြ႕မႈ ဖႆ၊ ျမင္​​ေအာင္​ ​ေစ့​ေဆာ္​တိုက္​တြန္​းမႈ ​ေစတနာ၊ သာယာႏွစ္​သက္​မႈ ​ေလာဘ၊ မုန္​းမႈ ေဒါသ၊ ၾကည္​ညဳိမႈ သဒါၶစတ့ဲ သ​ေဘာ​ေတြကို သိ​ေနရင္​ သခါၤရကၡႏၶာကို သိ​ေနတာျဖစ္​တယ္​။ ျမင္​တ့ဲ စိတ္​ကို အဓိကအားျဖင္​့ သိ​ေနပါက ၀ိညာဏကၡႏၶာကို သိ​ေနျခင္​းျဖစ္​တယ္​။

အသိ​ေတြ ႐ွင္​းလင္​းလာလို႔ ​နာမ႐ူပ ပရိ​ေစၦဒဉာဏ္​ တစ္​ဖက္​ကမ္​းသို႔ ​ေရာက္​သြားရင္​ သိျမင္​ပုံ​ေတြ ​ေျပာင္​းလဲသြားပါတယ္​။ ေဖာက္​ျပန္​တတ္​တာ ႐ုပ္​၊ ခံစားတတ္​တာ ​ေ၀ဒနာ၊ မွတ္​သားတတ္​တာ သညာ၊ အမူအရာကို ျပဳတတ္​ ၿပီး​ေစတတ္​တာ သခါႌရ၊ အာ႐ုံကို သိကာမွ်ကား ၀ိညာဏ္​တို႔ဆိုၿပီး ပိုင္​းပိုင္​းျခားျခား သိလာတယ္​။ ခႏၶာငါးပါးတို႔ရဲ႕ သ​ေဘာသဘာ၀​ေတြကို သိျမင္​တ့ဲအတုိင္​း သေဘာက်သြားလို႔ သေဘာက်တ့ဲအတိုင္​း ဆုံျဖတ္​ၿပီး သိျခင္​းမ်ဳိးပါ။ 

႐ႈမွတ္​​ေနတဲ့ ​ေယာဂီဟာ မ်က္​စိၾကည္​လင္မႈ၊ ျမင္​ရတဲ့အဆင္​း စတာ​ေတြကို တခါတရံမွာ ဖ်တ္​ကနဲ ဖ်တ္​ကနဲ ​ေပၚလာၿပီး ရိပ္​ကနဲ ရိပ္​ကနဲ ​ေပ်ာက္​သြားတယ္​လို႔ သိ​ေနတတ္​ပါတယ္​။ ဒါဟာ ႐ုပ္​တို႔ရဲ႕ ျဖစ္​ျခင္​း သမုဒယ နိဗၺတၱိလကၡဏာန႔ဲ ပ်က္​ျခင္​း ၀ယ ၀ိပရိဏာမလကၡဏာ​ေတြကို သိျခင္​းပါ။ ျဖစ္​မႈ ပ်က္​မႈကို မ်က္​​ေမွာက္​သိတဲ့ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​​ေခၚပါတယ္​။

ခံစားမႈက​ေလး ​ေပၚပုံ ​ေပ်ာက္​ပုံ​ေတြကို သိတာဆိုရင္​ ​ေ၀ဒနာရဲ႕ သမုဒယ ျဖစ္​ျခင္​းနဲ႔ ၀ယ ပ်က္​ျခင္​းကို သိတာပါ။ နည္​းတူအားျဖင္​့ က်န္​ခႏၶာ​ေတြကိုလည္​း သိၾကရပါတယ္​။

ပါဠိ​ေတာ္​မွာ ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ဥပါဒါနကၡႏၶာ​ေတြအေပၚ ႐ႈျမင္​ပုံ​ေတြကို ဆက္​လက္​​ေဟာၾကား​ေတာ္​မူပါတယ္​။ ​ေဟာၾကား​ေတာ္​မူခ်က္​မ်ားကို စခန္​း၀င္​ ​ေလ့က်င္​့အားထုတ္​လို သူမ်ားအတြက္​ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရဲ႕ လမ္​းၫႊန္​ခ်က္​မ်ားကိုလည္​း တင္​ျပအပ္​ပါတယ္​။

ဆိုအပ္​ခ့ဲၿပီးနည္​း​ေတြန႔ဲ မိမိရ႕ဲ ဥပါဒါနကၡႏၶာတရား​ေတြကို သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တ့ဲ သ​ေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​လ်က္​​ေနတယ္​။ နည္​းတူအားျဖင္​့ သူတစ္​ပါးရ႕ဲ ဥပါဒါနကၡႏၶာ၊ ရံခါမိမိ ရံခါသူတစ္​ပါး ႏွစ္​ဦးသားတို႔ရ႕ဲ ဥပါဒါနကၡႏၶာ​ေတြကိုလည္​း ႐ႈျမင္​လ်က္​​ေနတယ္​။

သူတစ္​ပါးရဲ႕ ဥပါဒါနကၡႏၶာဆိုတာ ျမင္​ရတဲ့ အဆင္​းစတာ​ေတြရဲ႕ အုပ္​စု၀င္​ျဖစ္​တယ္​။ အ့ဲဒီ ျမင္​ရတဲ့အဆင္​း စတာ​ေတြကို မိမိရဲ႕ခႏၶာမွာ သိျမင္​ရသလိုပါပဲလို႔ ဆင္​ျခင္​မိတ့ဲ အခိုက္​အတန္​႔​ေတြ ႐ွိ​ေနတတ္​ပါတယ္​။ ဒါကို သူတစ္​ပါးရဲ႕ ဥပါဒါနကၡႏၶာကို ႐ႈျမင္​တယ္​လို႔ ဆိုပါတယ္​။

ဥပါဒါနကၡႏၶာတရား​မ်ားရ႔ဲ ျဖစ္​​ေၾကာင္​းတရားႏွင္​့ ျဖစ္​မႈသ​ေဘာကို ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။ ခ်ဳပ္​​ေၾကာင္​းတရားႏွင္​့ ခ်ဳပ္​မႈသ​ေဘာကို ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။ ျဖစ္​​ေၾကာင္​း ပ်က္​​ေၾကာင္​းတရားႏွင္​့ ျဖစ္​မႈ ပ်က္​မႈသ​ေဘာကို ႐ႈျမင္​​ေနတယ္​။

သတိအား​ ပိုေကာင္​းလာတ့ဲအခါ သတၱဝါ​ေကာင္​ အသက္​​ေကာင္​ မဟုတ္​တ့ဲ သ​ေဘာတရား​ေတြသာ ႐ွိၾကတယ္​ဆိုၿပီး ​​ေယာဂီရဲ႕ အမွတ္​ရမႈသတိမွာ ေ႐ွး႐ႈထင္​လာတယ္​။ ယင္​းသတိဟာ အသိဉာဏ္​ အဆင္​့ဆင္​့ တိုးပြား​ေစ႐ုံသာျဖစ္​တယ္​။ တဖန္​ အမွတ္​ရမႈ အဆင္​့ဆင္​့ တိုးပြား႐ုံသာျဖစ္​ပါတယ္​။

ဆိုခ႔ဲတ့ဲအတိုင္​း အမွတ္​ရၿပီး သိျမင္​​ေနတ႔ဲ ​ေယာဂီဟာ တဏွာဒိ႒ိ​ေတြကို မမီွမတြယ္​ဘဲ ​ေနတယ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။ ​ေလာကမွာ ဘယ္​ဥပါဒါနကၡႏၶာကိုမွ် ငါ​ေကာင္​ ငါ့ဥစၥာဆိုၿပီး စြဲလည္​း မစြဲလမ္​း​ေတာ့ၿပီ။

အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က ဥပါဒါနကၡႏၶာအရ​ေကာက္​စတာ​ေတြကို ဖြင္​့ျပ​ေတာ္​မူပါတယ္​။

ဥပါဒါနႆ ခႏၶာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ၊ ဥပါဒါနႆ ပစၥယဘူတာ ဓမၼပုဥၨာ ဓမၼရာသ​ေယာတိ အ​ေတၳာ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၇၁)
စြဲလမ္​းစရာ ခႏၶာ​ေတြဟာ ဥပါဒါနကၡႏၶာ မည္​ပါတယ္​။ စြဲလမ္​းစရာဆိုတာ စြဲလမ္​းမႈ​ေတြရဲ႕ အ​ေၾကာင္​းတရား​ေတြျဖစ္​တ့ဲ တရားအစုအပုံ​ေတြ ျဖစ္​ပါတယ္​။

မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက စြဲလမ္​းမႈ​ေတြဆိုတ႔ဲ ဥပါဒါန္​တရား​ေတြ မျဖစ္​​ေပၚလာ​ေအာင္​ ၀ိပႆနာ႐ႈမွတ္​ပုံကို လကၤာစီၿပီး နည္​း​ေပး​ေတာ္​မူခ႔ဲပါတယ္​။

* ၀ိပႆနာ၊ ဉာဏ္​ဆိုတာ၊ ဘယ္​ဟာ႐ႈ၍ျဖစ္​သနည္​း။
× စြဲလမ္​းႏိုင္​ရာ၊ ငါးခႏၶာ၊ မွန္​စြာ႐ႈ၍ျဖစ္​သတည္​း။
* ဘယ္​အက်ဳိးငွာ၊ ထိုခႏၶာ၊ ဘယ္​ခါ႐ႈရပါသနည္​း။
× မစြဲဖို႔ရာ၊ ျဖစ္​ဆဲမွာ၊ မွန္​စြာ႐ႈရပါသတည္​း။
÷ ျဖစ္​ခိုက္​မ႐ႈ၊ ႐ုပ္​နာမ္​စု၊ စြဲမႈ၀င္​​ေရာက္​သည္​။
ၿမဲတယ္​ ​ေကာင္​းတယ္​၊ ငါ​ေကာင္​ႏွယ္​၊ တကယ္​ထင္​တတ္​သည္​။
± ျဖစ္​တိုင္​းမွတ္​႐ႈ၊ ႐ုပ္​နာမ္​စု၊ စြဲမႈကင္​း​ေပ်ာက္​သည္​။
မၿမဲ ဆင္​းရဲ၊ သ​ေဘာပဲ၊ ဉာဏ္​ထဲ႐ွင္​း​ေတာ့သည္​။
စြဲမႈကင္​း​ေပ်ာက္​၊ မဂ္​လမ္​း​ေပါက္​၊ ဆိုက္​​ေရာက္​နိဗၺာန္​ျပည္​။
၀ိပႆနာ႐ႈနည္​း၊ မူ​ေသစည္​း၊ သိမ္​းဆည္​းထားရမည္​။

စြဲလမ္​းႏိုင္​ရာ ငါးခႏၶာဆိုတာက တဏွာ မာန ဒိ႒ိတို႔န႔ဲ စြဲလမ္​းႏိုင္​တ့ဲ ႐ုပ္​ ​ေ၀ဒနာ သညာ သခါၤရ ၀ိညာဏ္​တို႔ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ ဒီခႏၶာ ငါးပါးတို႔ရ႕ဲ ျဖစ္​​ေပၚ​ေနခိုက္​​ေတြကို သိရစဥ္​အခါမွာ သိရတ့ဲအတိုင္​း ႐ႈမွတ္​​ေနရင္​ ၀ိပႆနာအလုပ္​ လုပ္​​ေနတာျဖစ္​တယ္​။ မ႐ႈမွတ္​လိုက္​ရဘဲ ​ေန႐ုိး​ေနစဥ္​အတိုင္​း​ေနၿပီး သိ႐ုိးသိစဥ္​အတိုင္​း သိ​ေနတာဟာ တဏွာစတ့ဲ အစြဲေတြနဲ႔ သိ​ေနတာ။ အ့ဲဒီ အစြဲ​ေတြကို ဥပါဒါန္​လို႔ ​ေခၚတယ္​။ အ့ဲဒီ အစြဲ​ေတြနဲ႔ သိ​ေန စြဲ​ေနတာ​​ေတြက ခႏၶာငါးပါးျဖစ္​တယ္​။ ဒါကို ဥပါဒါနကၡႏၶာလို႔ ​ေပါင္​း​ေခၚပါတယ္​။

အထက္​ပါ ၫႊန္​ၾကားခ်က္​မ်ားအတိုင္​း လိုက္​နာၿပီး ႐ႈမွတ္​​ေနရင္​ နာမ႐ူပပရိ​ေစၦဒဉာဏ္​စတ့ဲ ၀ိပႆနာဉာဏ္​မ်ား အဆင္​့ဆင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာကာ ​ေနာက္​ဆုံးနိဗၺာန္​တိုင္​​ေရာက္​ ခရီး​ေပါက္​ႏိုင္​​ေၾကာင္​းကိုလည္​း ​ေအာက္​ပါ ႐ွစ္​လုံးဖြဲ႕ျဖင္​့ ​ေဖာ္​က်ဴး​ေတာ္​ မူခ႔ဲပါတယ္​။

​ေပၚတိုင္​းမျပတ္​၊ ႐ႈမွတ္​​ေနလွ်င္​၊
႐ုပ္​နာမ္​ႏွစ္​မ်ဳိး၊ ​ေၾကာင္​းက်ဳိးသိျမင္​၊
မၿမဲဆင္​းရဲ၊ ဉာဏ္​ထဲ​ေပၚလြင္​၊
အနတၱ၊ သိရနိဗၺာန္​၀င္​။

ခႏၶာပိုင္​း ၿပီးပါၿပီ
×××××××××××
ၿငိမ္​းနႏၵ (၄ /၈ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment