Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁၁)

(၁၁)
စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​
=================

၀ိပႆနာ႐ႈရမည္​့စိတ္​မ်ား
----------------------------------
ႀကံသိမႈကို စိတ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။ အဲ့ဒီႀကံသိမႈကို စိတ္​သ​ေဘာမွ်ပဲဆိုၿပီး ႐ႈျမင္​​ေနရပါတယ္​။ တရားအားထုတ္​​ေနတ႔ဲ ​ေယာဂီဟာ မိမိထံမွာ ျဖစ္​​ေပၚလာႏိုင္​သမွ် စိတ္​​ေတြကို မလြတ္​တမ္​း ႐ႈမွတ္​ရပါမယ္​။ အဲ့ဒီစိတ္​​ေတြက ​ေအာက္​ပါအတိုင္​း ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။

၁။ တပ္​မက္​မႈန႕ဲတကြ ျဖစ္​တ့ဲစိတ္​၊
၂။ စိတ္​ဆိုးမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္​တ့ဲစိတ္​၊
၃။ ​ေတြ​ေ၀သိမွားမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္​တ့ဲစိတ္​၊
၄။ တြန္​႔ဆုတ္​ပ်င္​းရိတ့ဲစိတ္​၊
၅။ မဟဂၢဳတ္​စ်ာန္​စိတ္​၊
၆။ ​ေအာက္​တန္​းစား ကာမစိတ္​၊
၇။ ဥပစာရသမာဓိ အပၸနာသမာဓိန႔ဲ တည္​ၾကည္​တ့ဲစိတ္​၊
၈။ တဒဂၤ ၀ိကၡမၻနအလိုအားျဖင္​့ ကိ​ေလသာမွ လြတ္​တဲ့ ၀ိပ​ႆနာစိတ္​ စ်ာန္​စိတ္​ (ဥပစာရန႕ဲ အပၸနာ)

ဆိုခ႔ဲတ့ဲ စိတ္​​ေတြဟာ မိမိသႏၱာန္​၊ သူတစ္​ပါးသႏၱာန္​၊ရံခါမိမိ ရံခါသူတစ္​ပါး သႏၱာန္​တို႔​ေတြမွာ ျဖစ္​ၾကတယ္​။ အ့ဲဒါ​ေတြကို ႀကံသိမႈ စိတ္​သ​ေဘာမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​​ေနရပါတယ္​။

* ဘယ္​လို ႐ႈျမင္​​ေနရပါ့မလဲ?
* ႀကံသိမႈရ႕ဲ ျဖစ္​​ေၾကာင္​းတရားန႔ဲ ျဖစ္​မႈသ​ေဘာ​ေတြ၊ ႀကံသိမႈရ႕ဲ ပ်က္​​ေၾကာင္​းတရားန႔ဲ ပ်က္​မႈသ​ေဘာ​ေတြန႕ဲ ျဖစ္​​ေၾကာင္​း ပ်က္​​ေၾကာင္​းတရားန႔ဲ ျဖစ္​မႈ ပ်က္​မႈသ​ေဘာ​ေတြကို ႐ႈျမင္​​ေနရပါတယ္​။

သတိထင္​ပုံ ​ေနာက္​တစ္​နည္​း​ေျပာရရင္​ ​ေယာဂီရ႕ဲ အမွတ္​ရမႈ သတိဟာ ႀကံသိမႈ စိတ္​မွ်သာ ႐ွိတယ္​လို႔ ​ေ႐ွး႐ႈထင္​လာျခင္​းပါ။ အဲ့ဒီသတိဟာ အဆင္​့ဆင္​့အားျဖင္​့ အသိဉာဏ္​တိုးပြား႐ုံသာျဖစ္​တယ္​။ အဆင္​့ဆင္​့အားျဖင္​့ တစ္​ဖန္​အမွတ္​ရမႈ တိုးပြား႐ုံသာျဖစ္​ပါတယ္​။

အ့ဲဒီလို အမွတ္​ရၿပီး ​ေအာက္​​ေမ့​ေန​တ့ဲ ​ေယာဂီဟာ တဏွာဒိ႒ိကို မမီွမတြယ္​ဘဲ ​ေနထိုင္​​ေနျခင္​းျဖစ္​ပါတယ္​။ ဥပါဒါနကၡႏၶာဆိုတ႔ဲ ​ေလာကထဲမွာ တစ္​စုံတစ္​ခု​ေသာ ႐ုပ္​ ​ေ၀ဒနာ သညာ သခါၤရ ၀ိညာဏ္​ကိုမွ် ငါ​ေကာင္​ ငါ့ဥစၥာဆိုၿပီး တဏွာဒိ႒ိ​ေတြန႕ဲ စြဲလည္​း မစြဲလန္​း​ေတာ့ပါ။ ဆိုခ႔ဲတ့ဲ နည္​းျဖင္​့လည္​း ႀကံသိမႈဆိုတ႔ဲ စိတ္​ကို ႀကံသိမႈ စိတ္​သေဘာမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္​ရပါတယ္​။

စိတ္​အ​ေခၚမ်ားန႔ဲ ႐ႈမွတ္​ပုံမ်ား
--------------------------------------
ပါဠိ​ေတာ္​လာ ​ေဝါဟာရ​ေတြကို တိုက္​႐ိုက္​ဘာသာျပန္​လိုက္​တ့ဲအခါ လက္​​ေတြ႕အသုံး၀င္​မႈမွာ အားနည္​းသြားသ​ေယာင္​ ထင္​မွတ္​ရတယ္​။ သို႔​ေၾကာင္​့ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရ႕ဲ ဖြင္​့ဆို႐ွင္​းျပခ်က္​​ေတြကို ယူၿပီး ထပ္​မံ႐ွင္​းျပပါမယ္​။

တစ္​စုံတစ္​ရာကို လိုခ်င္​​ေတာင္​့တတ့ဲစိတ္​ ႏွစ္​သက္​တ့ဲစိတ္​မ်ား​ဟာ သရာဂစိတ္​မည္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီစိတ္​​ေတြ ျဖစ္​​ေပၚလာရင္​ လိုခ်င္​တယ္​ ႏွစ္​သက္​တယ္​စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။ ႐ႈမွတ္​လိုက္​လို႔ အ့ဲဒီစိတ္​​ေတြ ကင္​းသြားၿပီး ၿငိမ္​း​ေအး ၾကည္​လင္​တ့ဲစိတ္​​ေတြ ​ေပၚလာတတ္​ပါတယ္​။ သူတို႔ကို​ေတာ့ ၀ီတရာဂစိတ္​လို႔​ ေခၚပါတယ္​။ အဲ့ဒီစိတ္​ကိုလည္​း ​ေပၚတ့ဲအတိုင္​းပင္​ မွတ္​ရပါမယ္​။

စိတ္​ဆိုး စိတ္​ပ်က္​တ့ဲစိတ္​ မုန္​းတ့ဲစိတ္​ ညႇဥ္​းဆဲလိုတ႔ဲစိတ္​ ​ေသ​ေၾကပ်က္​စီး​ေစလိုတ႔ဲစိတ္​ စတာ​ေတြကို သ​ေဒါသစိတ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။ အ့ဲဒီစိတ္​​ေတြ ျဖစ္​​ေပၚလာရင္​ စိတ္​ဆိုးတယ္​ စသျဖင္​့မွတ္​ရတယ္​။ စိတ္​ဆိုးမႈစတာ​ေတြ မၿငိမ္​းမခ်င္​းပင္​ မွတ္​​ေနရပါမယ္​။ ကင္​းၿငိမ္​းသြားလို႔ ၾကည္​လင္​​ေအး​ေဆးသြားတ့ဲစိတ္​ ျဖစ္​​ေပၚလာတတ္​ပါတယ္​။ ၀ီတ​ေဒါသစိတ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီစိတ္​ကိုလည္​း ​ေပၚတ့ဲအတိုင္​းပင္​ မွတ္​ရပါမယ္​။

ယုံမွားတ့ဲစိတ္​ ပ်႕ံလြင္​့​ေျပးသြားတ့ဲစိတ္​​ေတြကို သီးသန္​႔သ​ေမာဟစိတ္​လို႔ ​ေခၚပါတယ္​။ သာယာ​ေတာင္​့တမႈ မထင္​႐ွားဘဲ ကာမအာ႐ုံ၀တၳဳ​ေတြကို ႀကံစည္​တ့ဲစိတ္​၊ ဝါႂကြားပလႊားလိုတ႔ဲစိတ္​၊ ငါ​ေကာင္​ ႐ွိတယ္​လို႔ ထင္​တ့ဲစိတ္​​ေတြဟာ ​ေလာဘမူ သ​ေမာဟစိတ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ​ေၾကာက္​တ့ဲစိတ္​၊ စုိးရိမ္​တ့ဲစိတ္​၊ ပူ​ေဆြးတ့ဲစိတ္​၊ ႏွလုံးမသာတ့ဲစိတ္​၊ ႐ြံ႐ွာတ့ဲစိတ္​၊ မနာလိုတ႔ဲစိတ္​၊ ၀န္​တိုတ႔ဲစိတ္​၊ ​ေနာင္​တပူပန္​တ့ဲစိတ္​​ေတြဟာ ​ေဒါသမူ သ​ေမာဟစိတ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ မသိမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္​​ေပၚလာတတ္​တ့ဲ အဲ့ဒီစိတ္​​ေတြကိုလည္​း ​ေပၚတ့ဲအတိုင္​းပင္​ မွတ္​ရပါမယ္​။ ႐ႈမွတ္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့ ​ေတြ​ေ၀ ယုံမွားမႈ​ေတြ ကင္​းဆိတ္​ကာ ၾကည္​လင္​လာတ့ဲစိတ္​က​ေတာ့ ၀ီတ​ေမာ​ဟစိတ္​မည္​ပါတယ္​။ သူ႔ကိုလည္​း ​ေပၚတ့ဲအတိုင္​းပင္​ မွတ္​ရပါတယ္​။

အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က​ေတာ့ ​ေလာဘမူစိတ္​ အလုံးစုံကို သရာဂစိတ္​၊ ​ေဒါသမူစိတ္​ အားလုံးကို သ​ေဒါသစိတ္​၊ အကုသုိလ္​စိတ္​ အကုန္​လုံးကို သ​ေမာဟစိတ္​ဆိုၿပီး ခြဲျခားထားပါတယ္​။ ဒီအ႐ွင္​တို႔လို ဉာဏ္​ႏႈ႕ံသူ​ေတြအ​ေနန႔ဲ အ႒ကထာစာကို စာလိုသာ သိ႐ွိႏိုင္​မွာျဖစ္​ၿပီး လက္​​ေတြ႕အသုံးခ်မႈအပိုင္​းမွာ​ေတာ့ ​ေယာင္​ဝါးဝါးျဖစ္​​ေနတာ အမွန္​ပါ။ သို႔ျဖစ္​လို႔ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးရ႕ဲ ႐ွင္​းလင္​းခ်က္​မ်ားကို အားျပဳတင္​ျပရျခင္​းပါ။

ဆိုခ႔ဲတာ​ေတြအျပင္​ ပ်င္​းရိ တြန္​႔ဆုတ္​ ​ေလ်ာရဲတ့ဲ သံခိတၱစိတ္​၊ ပ်႕ံလြင္​့တ့ဲ ၀ိကၡိတၱစိတ္​၊ တည္​ၾကည္​တ့ဲ သမာဟိတစိတ္​၊ မတည္​ၾကည္​တ့ဲ အသမာဟိတစိတ္​၊ ႐ႈမွတ္​​ေသာ​ေၾကာင္​့ ကိ​ေလသာမွ တဒဂၤ၀ိမုတ္​အ​ေနန႔ဲ လြတ္​​ေနတ႔ဲ ၀ိမုတၱစိတ္​၊ မ႐ႈမွတ္​မိလို႔ ကိ​ေလသာန႔ဲ မလြတ္​တ့ဲ ႀကံစည္​ျခင္​း အ၀ိမုတၱစိတ္​ စတာ​ေတြကိုလည္​း ျဖစ္​ခိုက္​မွာ ျဖစ္​တ့ဲအတိုင္​းပင္​ မွတ္​ရပါတယ္​။

မဟဂၢတ အမဟဂၢတ သဥတၱရ အႏုတၱရတို႔ဆိုတ႔ဲ စိတ္​မ်ားမွာကား စ်ာန္​ရပုဂၢဳိလ္​မ်ားသာ ခြဲျခားသိျမင္​ႏိုင္​ၾကပါတယ္​။ သို႔ျဖစ္​လို႔ အဲ့ဒါ​ေတြအတြက္​ သာမန္​​ေယာဂီမ်ားန႔ဲ မသက္​ဆိုင္​လို႔ သ​ေဘာထားၾကရပါမယ္​။ တကယ္​လို႔ စ်ာန္​ရပုဂၢဳိလ္​ျဖစ္​ခ့ဲပါက ထင္​ျမင္​လာတ့ဲအတိုင္​း မွတ္​ၾကရန္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

လကၡဏ၊ ရသစသည္​ျဖင္​့ သိပုံ
--------------------------------------
(၀ိဇာနန လကၡဏံ)
ျဖစ္​ဆဲစိတ္​ကို ျဖစ္​ခိုက္​မွာ ႐ႈမွတ္​တ့ဲ ​ေယာဂီဟာ အာ႐ုံကို သိတယ္​၊ ႀကံတယ္​၊ အာ႐ုံကို ယူတယ္​၊ အာ႐ုံျပဳတယ္​၊ ျမင္​တယ္​၊ ၾကားတယ္​၊ နံတယ္​၊ အရသာ​ေပၚတယ္​၊ ထိတယ္​ ဆိုတာ​ေတြကို သိတယ္​။

(ပုဗၺဂၤမ ရသံ)
ယွဥ္​ဘက္​နာမ္​တရားတို႔ရ႕ဲ ​ေ႐ွ႔က သြားတယ္​လို႔ သိတယ္​။ ​ေ႐ွ႔က သြားတယ္​ဆို​ေပမ့ဲ အာ႐ုံကို ထင္​လင္​း​ေစရာမွာ ​ေ႐ွ႔ကသြားသလိုလို ႐ွိလို႔သာ ဆိုရပါတယ္​။ စင္​စစ္​မွာ ယွဥ္​ဘက္​ နာမ္​တရား​ေတြန႕ဲ ျပဳိင္​တူသာ ျဖစ္​ပါတယ္​လို႔ အသိမ​ေ၀ဝါး​ေအာင္​ မဟာစည္​ဆရာ​ေတာ္​ ဘုရားႀကီးက အမွာထား​ေတာ္​မူခ႔ဲပါတယ္​။

(သႏၵဟန ပစၥဳပ႒ာနံ၊ ပဋိသႏၶိ ပစၥဳပ႒ာနံ)
တစ္​ခုၿပီးတစ္​ခု မျခားမျပတ္​ ဆက္​စပ္​လ်က္​ ျဖစ္​တယ္​လို႔ သိတယ္​။

(၀တၳာရမၼဏ ပဒ႒ာနံ၊ နာမ႐ူပ ပဒ႒ာနံ)
မွီရာ ႐ုပ္​႐ွိလို႔ျဖစ္​တယ္​၊ အာ႐ုံ႐ွိလို႔ျဖစ္​တယ္​၊ အာ႐ုံန႔ဲ ​ေတြ႕မႈ၊ အာ႐ုံကို ခံစားမႈစတ့ဲ နာမ္​႐ွိလို႔ျဖစ္​တယ္​ဆိုၿပီး သိတယ္​။

သမုဒယ ၀ယသိပုံန႔ဲ သတိထင္​ပုံ
----------------------------------------
မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း ျဖစ္​​ေပၚတ့ဲ စိတ္​​ေတြရ႕ဲ ဖ်က္​ကနဲ ဖ်က္​ကနဲ ​ေပၚလာၿပီး ကုန္​ပ်က္​သြားျခင္​းကို သိတာဟာ သမုဒယန႔ဲ ၀ယတို႔ကို သိျခင္​းပင္​ျဖစ္​ပါတယ္​။

မွီရာ ႐ုပ္​န႔ဲ ယွဥ္​ဘက္​နာမ္​႐ွိလို႔ စိတ္​ျဖစ္​တယ္​၊ ​ေ႐ွးအ​ေၾကာင္​းကံ႐ွိလို႔ စိတ္​ျဖစ္​တယ္​၊ မသိမႈ အ၀ိဇၨာ မကင္​း​ေသးလို႔ စိတ္​ျဖစ္​တယ္​၊ သာယာ​ေတာင္​့တမႈ မကင္​း​ေသးလို႔ စိတ္​ျဖစ္​တယ္​၊ ဆိုခ႔ဲတာ​ေတြ ကင္​းရင္​​ေတာ့ စိတ္​မျဖစ္​ႏိုင္​။ ဒီသုိ႔ ဒိ႒ သုတ ​ေရာစပ္​ၿပီး ဆင္​ျခင္​သိျခင္​းဟာ  သမုဒယ = ျဖစ္​​ေၾကာင္​းတရားန႔ဲ ၀ယ = ပ်က္​​ေၾကာင္​း ကင္​း​ေၾကာင္​းတရားကို သိျခင္​းျဖစ္​ပါတယ္​။

ျဖစ္​​ေပၚတ့ဲစိတ္​ကို မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း ပုဂၢဳိလ္​ သတၱဝါ ငါ  ငါ့ဥစၥာ မိန္​းမ ​ေယာက္​်ား ဆိုတာမ႐ွိ။ အာ႐ုံကို သိမႈ၊ ႀကံမႈသာ႐ွိတယ္​ လို႔ အမွတ္​ရမႈ သတိျဖစ္​တယ္​။ အဲ့ဒီလို သခါၤရ ဃနနိမိတ္​ ပုံသဏၭာန္​ ပညတ္​တို႔သို႔ မ​ေရာက္​ပါဘဲ အာ႐ုံကို ႀကံသိမႈစိတ္​မွ်သာ ထင္​တ့ဲ သတိျဖစ္​လို႔ ​ေနာက္​ျဖစ္​လာမ့ဲ သတိ​ေတြဟာ အဆင္​့ဆင္​့ တိုးတက္​ၿပီး ထက္​ထက္​သန္​သန္​ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။ စြဲလမ္​းမႈလည္​း ကင္​းပါတယ္​။

စိတၱာႏုပႆနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္​းမ်ား
------------------------------------------
လူ​ေတြဟာ သူမ်ားအ​ေၾကာင္​း​ေတြကိုသာ တစ္​သက္​ပတ္​လုံး စိတ္​၀င္​စားခ့ဲၾကတယ္​။ ​ေလ့လာ​ေနၾကတယ္​။ အဲ့ဒီ​ေလ့လာခ်က္​​ေတြက​ေန အက်ဳိးအျမတ္​ တစ္​စုံတစ္​ရာ ရ႐ွိႏိုင္​​ေကာင္​း​ေပမ့ဲ သံသရာလြတ္​လမ္​းကို​ေတာ့ နည္​းလမ္​းအ​ေနန႔ဲသာ ရ႐ွိႏိုင္​ၾကပါမယ္​။ အက်င္​့စခန္​းအ​ေနန႔ဲ ဦးမတည္​ႏိုင္​ၾကပါ။

သံသရာလြတ္​လမ္​း အက်င္​့စခန္​းသို႔ ဦးတည္​လိုရင္​ ကိုယ္​့အ​ေၾကာင္​းကို ​ေလ့လာရတယ္​။ အဲ့ဒါကို ၀ိပႆနာ ႐ႈတယ္​လို႔လည္​း ​ေခၚၾကတယ္​။ ဟုတ္​ပါတယ္​။ ၀ိပႆနာဆိုတာ ကိုယ္​့ရ႕ဲ႐ုပ္​​နာမ္​ေတြအ​ေၾကာင္​းကို ထဲထဲ၀င္​၀င္ ​ေလ့လာတ့ဲ အလုပ္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ကိုယ္​့ဆီက ႐ုပ္​နာမ္​၊ ျဖစ္​ပ်က္​၊ လကၡဏာယာဥ္​စတ့ဲ အဖိုးတန္​ရတနာ​ေတြ ထုတ္​ယူသုံးစြဲ​ေနတာလို႔လည္​း ဆိုႏိုင္​တယ္​​ေပါ့။

၀ိပႆနာတရား အားထုတ္​ၾကၿပီဆိုပါစုိ႔။ အရင္​ဆုံး အခက္​​ေတြ႕တာက စိတ္​ပါ။ ​ေရ​ေပ်ာ္​ငါးကို ကုန္​း​ေပၚတင္​လိုက္​ရင္​ ​ေရထဲျပန္​ဆင္​းဖို႔ တဖ်တ္​ဖ်တ္​လူးၿပီး အၿမဲလႈပ္​႐ွား​ေနတယ္​။ မ​ေသမခ်င္​း​ ဆိုပါ​ေတာ့​ေလ။

လူ​ေတြရ႕ဲ စိတ္​ဟာလည္​း ကာမအာ႐ုံၾကားမွာ ​ေန​ေနက်ဆို​ေတာ့ ၀ိပႆနာအာ႐ုံ​ေပၚ တင္​လိုက္​တာန႔ဲ တဖ်တ္​ဖ်တ္​လူး​ေနမယ္​။ "ပါပသၼိ ံ ရမတိ မ​ေနာ" လို႔ အ​ေဟာ႐ွိတ့ဲအတိုင္​း ကာမႏြံအိုင္​႐ွိရာသုိ႔သာ သြားခ်င္​​ေနမယ္​​ေပါ့။ ငါဟာ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္​​ေနတာပဲဆိုၿပီး မွတ္​စိတ္​ကို အတင္​းဖိ​ေနတ႔ဲၾကားက ဘယ္​အခ်ိန္​ လွစ္​ထြက္​သြားမွန္​း​ေတာင္​ မသိတ့ဲအျဖစ္​မ်ဳိး။ သူက သိပ္​ျမန္​တယ္​​ေလ။ ႐ွင္​​ေတာ္​ဗုဒၶ​ကေတာင္​ သူ႔ရ႕ဲလ်င္​ျမန္​မႈကို "ဥပမာယ နသုကရာ" ဥပမာ​ေပးဖို႔ ခက္​ပါသတ့ဲ​ေလ။

အ့ဲဒီစိတ္​ကို ဖမ္​းမိဖို႔ ထိုင္​မွတ္​တဲ့အခါ စိတ္​ရ႕ဲတည္​ရာ ဟဒယ၀တၳဳကို သတိထားရမယ္​။ ​ေၾကာက္​လန္​႔စရာ ၾကဳံလာလို႔႐ွိရင္​ တလႈိက္​လႈိက္​ ခုန္​​ေနတ႔ဲ ​ေနရာ​ေပါ့။ အဲ့ဒီက​ေန လႈပ္​႐ွားတ့ဲ အမူအရာမွန္​သမွ်ကို ဂ႐ုျပဳရပါမယ္​။ လႈပ္​႐ွားခါနီးတိုင္​း ခ်င္​စိတ္​က​ေလးကို မိ​ေအာင္​ဖမ္​းၿပီး မွတ္​ရတယ္​။ ​ေကြးခ်င္​တယ္​၊ ဆန္​႔ခ်င္​တယ္​ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ ခ်င္​စိတ္​ကို မမိမခ်င္​း မလႈပ္​႐ွား​ေသးဘဲ ​ေစာင္​့တန္​​ေစာင္​့ရမယ္​။ မိလို႔ မွတ္​ၿပီးၿပီဆိုမွ ဆက္​လက္​လႈပ္​႐ွားရပါတယ္​။

အထူးသျဖင္​့ စိတၱာႏုပႆနာထဲသုိ႔ စတင္​၀င္​​ေရာက္​သူ​ေတြအဖို႔ စၾကၤန္​ကမၼ႒ာန္​းကို အားျပဳၾကရပါတယ္​။ ​ေျခမႂကြခင္​မွာ ႂကြခ်င္​စိတ္​ကို ​ေစာင္​့ဖမ္​းၿပီး ႂကြခ်င္​တယ္​လို႔ ႐ႈမွတ္​ရတယ္​။

႐ႈရမဲ့အပိုင္​းက ​ေျခမႂကြခင္​မွာ ႂကြခ်င္​တဲ့ စိတ္​က​ေလးျဖစ္​​ေပၚလာရင္​ ​ႂကြမည္​့ေျခ​ဟာ တ႐ြ႐ြျဖစ္​လာတယ္​။ အဲ့ဒါ စိတၱဇဝါ​ေယာဓာတ္​ ထင္​႐ွားလာျခင္​းပါ။ အဲ့ဒါကို ပီပီျပင္​ျပင္​ ထင္​ထင္​႐ွား႐ွား သိ​ေအာင္​ ​ေစာင္​့ၾကည္​့ၿပီး ကြင္​းကြင္​းကြက္​ကြက္​ ​ေတြ႕ၿပီ သိၿပီဆိုခါမွ ႂကြခ်င္​တယ္​လို႔ မွတ္​လိုက္​ရပါမယ္​။

တ႐ြ႐ြျဖစ္​လာတာဟာ ႂကြခ်င္​တဲ့ စိတ္​​ေၾကာင္​့ ဝါ​ေယာဓာတ္​က တြန္​းကန္​လိုက္​လို႔ ျဖစ္​​ေပၚလာရျခင္​းပါ။ စိတၱဇဝါ​ေယာဟာ စိတ္​နဲ႔႐ုပ္​ အတူတြဲ​ေနတာမို႔ စိတ္​ကို စဖမ္​းသူ​ေတြအဖို႔မွာ ဖမ္​းမိဖို႔ အလြယ္​ကူဆုံးျဖစ္​ပါတယ္​။

အထက္​မွာ ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္​း ​ေျခလွမ္​းတိုင္​းမွာ ႂကြခ်င္​စိတ္​ကို မမိ မိ​ေအာင္​ ​ေစာင္​့ဖမ္​းျခင္​းဆိုတဲ့ ႐ႈျခင္​းနဲ႔ ႂကြခ်င္​တယ္​ဆိုတဲ့ မွတ္​ျခင္​းနဲ႔အတူ ႐ႈမွတ္​သြားၾကရပါမယ္​။ ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္​း ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ၿပီဆိုရင္​ ​ေပၚလာသမွ် ခ်င္​စိတ္​​ေတြကိုလည္​း ပိုင္​ပိုင္​ႏိုင္​ႏိုင္​ ႐ႈမွတ္​သြားႏိုင္​မွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။

ထိုင္​ၿပီး အားထုတ္​​ေနတ႔ဲအခါလည္​း စိတ္​​ေျပးစိတ္​ထြက္​​ေတြကို မမိတစ္​ခ်က္​ မသိတစ္​ခ်က္​ ျဖစ္​​ေနပါမယ္​။ မိတ့ဲ သိတ့ဲအခ်က္​ကို မွတ္​ရပါမယ္​။ စိတ္​က အတိတ္​ဆီ ​ေရာက္​​ေနရင္​ ​ေတြးတယ္​၊ ​ေတြးတယ္​။ အနာဂတ္ဆီ ​ေရာက္​​ေနရင္​ စဥ္​းစားတယ္​၊ စဥ္​းစားတယ္​လို႔ မွတ္​ရပါမယ္​။ ​

ေနာင္​အခါ သမာဓိအား​ေကာင္​းလာလို႔ ထြက္​တ့ဲစိတ္​ရ႕ဲ လုပ္​​ေဆာင္​ပုံကို နာမည္​တပ္​ႏိုင္​လာရင္​ အဲ့ဒီနာမည္​​ေတြန႔ဲ မွတ္​ရပါမယ္​။ တပ္​မက္​တယ္​၊ စိတ္​ပ်က္​တယ္​ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ ​ေ႐ွ႔ပိုင္​းမွာ တင္​ျပခ့ဲသလို သရာဂစိတ္​၊ သ​ေဒါသစိတ္​၊ သ​ေမာဟစိတ္​ဆိုတ႔ဲ ​ေဒသနာလာ ​ေဝါဟာရမ်ားကို ဘာသာျပန္​ထားတ့ဲအတိုင္​း မွတ္​သြားၾကရမယ္​လို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

စိတ္​ျဖစ္​တိုင္​း စိတ္​န႔ဲအတူ ျဖစ္​ပ်က္​​ေနတ႔ဲ တရား​ေတြ႐ွိတယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ စိတ္​ကို မွတ္​​ေနတုန္​း စိတ္​ရ႕ဲ ျဖစ္​ပ်က္​ပုံ၊ လကၡဏာစတာ​ေတြကို သိ႐ွိႏိုင္​သလို စိတ္​ကို  မွတ္​​ေန​ေပမ့ဲ အတူျဖစ္​တ့ဲ တရားတစ္​ခုခုရ႕ဲ ျဖစ္​ပ်က္​ပုံန႔ဲ လကၡဏာစတာ​ေတြကိုလည္​း သိ႐ွိသြားႏိုင္​ပါတယ္​။  အဲ့ဒါ ျပႆနာမဟုတ္​ပါ။ ဓမၼာႏုပႆနာထဲ ​ေရာက္​သြားျခင္​းပါ။ အ​ေရးႀကီးတာက အႏုပႆနာ ၄ မ်ဳိးထဲ ပါ၀င္​​ေနရင္​ ၀ိပႆနာျဖစ္​တာမို႔ အခ်ည္​းႏီွးမျဖစ္​။ ​အက်ဳိးအျမတ္​က အျပည္​့အ၀ ရ႐ွိၿပီးသားပါ။

အထူးသတိခ်ပ္​ရမွာက ၀ိပႆနာဆိုတာ ​ေပၚရာ ​ေပၚရာကို ႐ႈမွတ္​ျခင္​း​ေပမို႔ ​ေပၚမွန္​း​ေတာင္​ မသိလိုက္​တာမ်ဳိးက စိတၱာႏုပႆနာန႔ဲ ဓမၼာႏုပႆနာထဲမွာ ႐ွိ​ေနတယ္​ ဆိုတာပါ။ ဒါ့အျပင္​ ကိုယ္​က ဘယ္​အႏုပႆနာန႔ဲမွ အသိထူး ဉာဏ္​ထူး​ေတြ ရ႐ွိပါမယ္​လို႔ အတတ္​မ​ေျပာႏိုင္​တာမို႔ အႏုပႆနာ​ေတြ အကုန္​လုံးကို ႐ႈမွတ္​တတ္​ဖို႔န႔ဲ ထိထိမိမိ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ဖို႔ လိုအပ္​ပါတယ္​။

စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××××××××

ၿငိမ္​းနႏၵ (၁ - ၃ /၃ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment