(၁၁)
စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္
=================
၀ိပႆနာ႐ႈရမည့္စိတ္မ်ား
----------------------------------
ႀကံသိမႈကို စိတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ အဲ့ဒီႀကံသိမႈကို စိတ္သေဘာမွ်ပဲဆိုၿပီး ႐ႈျမင္ေနရပါတယ္။ တရားအားထုတ္ေနတ႔ဲ ေယာဂီဟာ မိမိထံမွာ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သမွ် စိတ္ေတြကို မလြတ္တမ္း ႐ႈမွတ္ရပါမယ္။ အဲ့ဒီစိတ္ေတြက ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ၾကပါတယ္။
၁။ တပ္မက္မႈန႕ဲတကြ ျဖစ္တ့ဲစိတ္၊
၂။ စိတ္ဆိုးမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္တ့ဲစိတ္၊
၃။ ေတြေ၀သိမွားမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္တ့ဲစိတ္၊
၄။ တြန္႔ဆုတ္ပ်င္းရိတ့ဲစိတ္၊
၅။ မဟဂၢဳတ္စ်ာန္စိတ္၊
၆။ ေအာက္တန္းစား ကာမစိတ္၊
၇။ ဥပစာရသမာဓိ အပၸနာသမာဓိန႔ဲ တည္ၾကည္တ့ဲစိတ္၊
၈။ တဒဂၤ ၀ိကၡမၻနအလိုအားျဖင့္ ကိေလသာမွ လြတ္တဲ့ ၀ိပႆနာစိတ္ စ်ာန္စိတ္ (ဥပစာရန႕ဲ အပၸနာ)
ဆိုခ႔ဲတ့ဲ စိတ္ေတြဟာ မိမိသႏၱာန္၊ သူတစ္ပါးသႏၱာန္၊ရံခါမိမိ ရံခါသူတစ္ပါး သႏၱာန္တို႔ေတြမွာ ျဖစ္ၾကတယ္။ အ့ဲဒါေတြကို ႀကံသိမႈ စိတ္သေဘာမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ေနရပါတယ္။
* ဘယ္လို ႐ႈျမင္ေနရပါ့မလဲ?
* ႀကံသိမႈရ႕ဲ ျဖစ္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ျဖစ္မႈသေဘာေတြ၊ ႀကံသိမႈရ႕ဲ ပ်က္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ပ်က္မႈသေဘာေတြန႕ဲ ျဖစ္ေၾကာင္း ပ်က္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈသေဘာေတြကို ႐ႈျမင္ေနရပါတယ္။
သတိထင္ပုံ ေနာက္တစ္နည္းေျပာရရင္ ေယာဂီရ႕ဲ အမွတ္ရမႈ သတိဟာ ႀကံသိမႈ စိတ္မွ်သာ ႐ွိတယ္လို႔ ေ႐ွး႐ႈထင္လာျခင္းပါ။ အဲ့ဒီသတိဟာ အဆင့္ဆင့္အားျဖင့္ အသိဉာဏ္တိုးပြား႐ုံသာျဖစ္တယ္။ အဆင့္ဆင့္အားျဖင့္ တစ္ဖန္အမွတ္ရမႈ တိုးပြား႐ုံသာျဖစ္ပါတယ္။
အ့ဲဒီလို အမွတ္ရၿပီး ေအာက္ေမ့ေနတ့ဲ ေယာဂီဟာ တဏွာဒိ႒ိကို မမီွမတြယ္ဘဲ ေနထိုင္ေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဥပါဒါနကၡႏၶာဆိုတ႔ဲ ေလာကထဲမွာ တစ္စုံတစ္ခုေသာ ႐ုပ္ ေ၀ဒနာ သညာ သခါၤရ ၀ိညာဏ္ကိုမွ် ငါေကာင္ ငါ့ဥစၥာဆိုၿပီး တဏွာဒိ႒ိေတြန႕ဲ စြဲလည္း မစြဲလန္းေတာ့ပါ။ ဆိုခ႔ဲတ့ဲ နည္းျဖင့္လည္း ႀကံသိမႈဆိုတ႔ဲ စိတ္ကို ႀကံသိမႈ စိတ္သေဘာမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ရပါတယ္။
စိတ္အေခၚမ်ားန႔ဲ ႐ႈမွတ္ပုံမ်ား
--------------------------------------
ပါဠိေတာ္လာ ေဝါဟာရေတြကို တိုက္႐ိုက္ဘာသာျပန္လိုက္တ့ဲအခါ လက္ေတြ႕အသုံး၀င္မႈမွာ အားနည္းသြားသေယာင္ ထင္မွတ္ရတယ္။ သို႔ေၾကာင့္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးရ႕ဲ ဖြင့္ဆို႐ွင္းျပခ်က္ေတြကို ယူၿပီး ထပ္မံ႐ွင္းျပပါမယ္။
တစ္စုံတစ္ရာကို လိုခ်င္ေတာင့္တတ့ဲစိတ္ ႏွစ္သက္တ့ဲစိတ္မ်ားဟာ သရာဂစိတ္မည္ပါတယ္။ အဲ့ဒီစိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာရင္ လိုခ်င္တယ္ ႏွစ္သက္တယ္စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ ႐ႈမွတ္လိုက္လို႔ အ့ဲဒီစိတ္ေတြ ကင္းသြားၿပီး ၿငိမ္းေအး ၾကည္လင္တ့ဲစိတ္ေတြ ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ သူတို႔ကိုေတာ့ ၀ီတရာဂစိတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ အဲ့ဒီစိတ္ကိုလည္း ေပၚတ့ဲအတိုင္းပင္ မွတ္ရပါမယ္။
စိတ္ဆိုး စိတ္ပ်က္တ့ဲစိတ္ မုန္းတ့ဲစိတ္ ညႇဥ္းဆဲလိုတ႔ဲစိတ္ ေသေၾကပ်က္စီးေစလိုတ႔ဲစိတ္ စတာေတြကို သေဒါသစိတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ အ့ဲဒီစိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာရင္ စိတ္ဆိုးတယ္ စသျဖင့္မွတ္ရတယ္။ စိတ္ဆိုးမႈစတာေတြ မၿငိမ္းမခ်င္းပင္ မွတ္ေနရပါမယ္။ ကင္းၿငိမ္းသြားလို႔ ၾကည္လင္ေအးေဆးသြားတ့ဲစိတ္ ျဖစ္ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ ၀ီတေဒါသစိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီစိတ္ကိုလည္း ေပၚတ့ဲအတိုင္းပင္ မွတ္ရပါမယ္။
ယုံမွားတ့ဲစိတ္ ပ်႕ံလြင့္ေျပးသြားတ့ဲစိတ္ေတြကို သီးသန္႔သေမာဟစိတ္လို႔ ေခၚပါတယ္။ သာယာေတာင့္တမႈ မထင္႐ွားဘဲ ကာမအာ႐ုံ၀တၳဳေတြကို ႀကံစည္တ့ဲစိတ္၊ ဝါႂကြားပလႊားလိုတ႔ဲစိတ္၊ ငါေကာင္ ႐ွိတယ္လို႔ ထင္တ့ဲစိတ္ေတြဟာ ေလာဘမူ သေမာဟစိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ေၾကာက္တ့ဲစိတ္၊ စုိးရိမ္တ့ဲစိတ္၊ ပူေဆြးတ့ဲစိတ္၊ ႏွလုံးမသာတ့ဲစိတ္၊ ႐ြံ႐ွာတ့ဲစိတ္၊ မနာလိုတ႔ဲစိတ္၊ ၀န္တိုတ႔ဲစိတ္၊ ေနာင္တပူပန္တ့ဲစိတ္ေတြဟာ ေဒါသမူ သေမာဟစိတ္ျဖစ္ပါတယ္။ မသိမႈန႕ဲတကြ ျဖစ္ေပၚလာတတ္တ့ဲ အဲ့ဒီစိတ္ေတြကိုလည္း ေပၚတ့ဲအတိုင္းပင္ မွတ္ရပါမယ္။ ႐ႈမွတ္ျခင္းေၾကာင့္ ေတြေ၀ ယုံမွားမႈေတြ ကင္းဆိတ္ကာ ၾကည္လင္လာတ့ဲစိတ္ကေတာ့ ၀ီတေမာဟစိတ္မည္ပါတယ္။ သူ႔ကိုလည္း ေပၚတ့ဲအတိုင္းပင္ မွတ္ရပါတယ္။
အ႒ကထာဆရာေတာ္ကေတာ့ ေလာဘမူစိတ္ အလုံးစုံကို သရာဂစိတ္၊ ေဒါသမူစိတ္ အားလုံးကို သေဒါသစိတ္၊ အကုသုိလ္စိတ္ အကုန္လုံးကို သေမာဟစိတ္ဆိုၿပီး ခြဲျခားထားပါတယ္။ ဒီအ႐ွင္တို႔လို ဉာဏ္ႏႈ႕ံသူေတြအေနန႔ဲ အ႒ကထာစာကို စာလိုသာ သိ႐ွိႏိုင္မွာျဖစ္ၿပီး လက္ေတြ႕အသုံးခ်မႈအပိုင္းမွာေတာ့ ေယာင္ဝါးဝါးျဖစ္ေနတာ အမွန္ပါ။ သို႔ျဖစ္လို႔ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးရ႕ဲ ႐ွင္းလင္းခ်က္မ်ားကို အားျပဳတင္ျပရျခင္းပါ။
ဆိုခ႔ဲတာေတြအျပင္ ပ်င္းရိ တြန္႔ဆုတ္ ေလ်ာရဲတ့ဲ သံခိတၱစိတ္၊ ပ်႕ံလြင့္တ့ဲ ၀ိကၡိတၱစိတ္၊ တည္ၾကည္တ့ဲ သမာဟိတစိတ္၊ မတည္ၾကည္တ့ဲ အသမာဟိတစိတ္၊ ႐ႈမွတ္ေသာေၾကာင့္ ကိေလသာမွ တဒဂၤ၀ိမုတ္အေနန႔ဲ လြတ္ေနတ႔ဲ ၀ိမုတၱစိတ္၊ မ႐ႈမွတ္မိလို႔ ကိေလသာန႔ဲ မလြတ္တ့ဲ ႀကံစည္ျခင္း အ၀ိမုတၱစိတ္ စတာေတြကိုလည္း ျဖစ္ခိုက္မွာ ျဖစ္တ့ဲအတိုင္းပင္ မွတ္ရပါတယ္။
မဟဂၢတ အမဟဂၢတ သဥတၱရ အႏုတၱရတို႔ဆိုတ႔ဲ စိတ္မ်ားမွာကား စ်ာန္ရပုဂၢဳိလ္မ်ားသာ ခြဲျခားသိျမင္ႏိုင္ၾကပါတယ္။ သို႔ျဖစ္လို႔ အဲ့ဒါေတြအတြက္ သာမန္ေယာဂီမ်ားန႔ဲ မသက္ဆိုင္လို႔ သေဘာထားၾကရပါမယ္။ တကယ္လို႔ စ်ာန္ရပုဂၢဳိလ္ျဖစ္ခ့ဲပါက ထင္ျမင္လာတ့ဲအတိုင္း မွတ္ၾကရန္ျဖစ္ပါတယ္။
လကၡဏ၊ ရသစသည္ျဖင့္ သိပုံ
--------------------------------------
(၀ိဇာနန လကၡဏံ)
ျဖစ္ဆဲစိတ္ကို ျဖစ္ခိုက္မွာ ႐ႈမွတ္တ့ဲ ေယာဂီဟာ အာ႐ုံကို သိတယ္၊ ႀကံတယ္၊ အာ႐ုံကို ယူတယ္၊ အာ႐ုံျပဳတယ္၊ ျမင္တယ္၊ ၾကားတယ္၊ နံတယ္၊ အရသာေပၚတယ္၊ ထိတယ္ ဆိုတာေတြကို သိတယ္။
(ပုဗၺဂၤမ ရသံ)
ယွဥ္ဘက္နာမ္တရားတို႔ရ႕ဲ ေ႐ွ႔က သြားတယ္လို႔ သိတယ္။ ေ႐ွ႔က သြားတယ္ဆိုေပမ့ဲ အာ႐ုံကို ထင္လင္းေစရာမွာ ေ႐ွ႔ကသြားသလိုလို ႐ွိလို႔သာ ဆိုရပါတယ္။ စင္စစ္မွာ ယွဥ္ဘက္ နာမ္တရားေတြန႕ဲ ျပဳိင္တူသာ ျဖစ္ပါတယ္လို႔ အသိမေ၀ဝါးေအာင္ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးက အမွာထားေတာ္မူခ႔ဲပါတယ္။
(သႏၵဟန ပစၥဳပ႒ာနံ၊ ပဋိသႏၶိ ပစၥဳပ႒ာနံ)
တစ္ခုၿပီးတစ္ခု မျခားမျပတ္ ဆက္စပ္လ်က္ ျဖစ္တယ္လို႔ သိတယ္။
(၀တၳာရမၼဏ ပဒ႒ာနံ၊ နာမ႐ူပ ပဒ႒ာနံ)
မွီရာ ႐ုပ္႐ွိလို႔ျဖစ္တယ္၊ အာ႐ုံ႐ွိလို႔ျဖစ္တယ္၊ အာ႐ုံန႔ဲ ေတြ႕မႈ၊ အာ႐ုံကို ခံစားမႈစတ့ဲ နာမ္႐ွိလို႔ျဖစ္တယ္ဆိုၿပီး သိတယ္။
သမုဒယ ၀ယသိပုံန႔ဲ သတိထင္ပုံ
----------------------------------------
မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း ျဖစ္ေပၚတ့ဲ စိတ္ေတြရ႕ဲ ဖ်က္ကနဲ ဖ်က္ကနဲ ေပၚလာၿပီး ကုန္ပ်က္သြားျခင္းကို သိတာဟာ သမုဒယန႔ဲ ၀ယတို႔ကို သိျခင္းပင္ျဖစ္ပါတယ္။
မွီရာ ႐ုပ္န႔ဲ ယွဥ္ဘက္နာမ္႐ွိလို႔ စိတ္ျဖစ္တယ္၊ ေ႐ွးအေၾကာင္းကံ႐ွိလို႔ စိတ္ျဖစ္တယ္၊ မသိမႈ အ၀ိဇၨာ မကင္းေသးလို႔ စိတ္ျဖစ္တယ္၊ သာယာေတာင့္တမႈ မကင္းေသးလို႔ စိတ္ျဖစ္တယ္၊ ဆိုခ႔ဲတာေတြ ကင္းရင္ေတာ့ စိတ္မျဖစ္ႏိုင္။ ဒီသုိ႔ ဒိ႒ သုတ ေရာစပ္ၿပီး ဆင္ျခင္သိျခင္းဟာ သမုဒယ = ျဖစ္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ၀ယ = ပ်က္ေၾကာင္း ကင္းေၾကာင္းတရားကို သိျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
ျဖစ္ေပၚတ့ဲစိတ္ကို မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း ပုဂၢဳိလ္ သတၱဝါ ငါ ငါ့ဥစၥာ မိန္းမ ေယာက္်ား ဆိုတာမ႐ွိ။ အာ႐ုံကို သိမႈ၊ ႀကံမႈသာ႐ွိတယ္ လို႔ အမွတ္ရမႈ သတိျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီလို သခါၤရ ဃနနိမိတ္ ပုံသဏၭာန္ ပညတ္တို႔သို႔ မေရာက္ပါဘဲ အာ႐ုံကို ႀကံသိမႈစိတ္မွ်သာ ထင္တ့ဲ သတိျဖစ္လို႔ ေနာက္ျဖစ္လာမ့ဲ သတိေတြဟာ အဆင့္ဆင့္ တိုးတက္ၿပီး ထက္ထက္သန္သန္ျဖစ္ၾကပါတယ္။ စြဲလမ္းမႈလည္း ကင္းပါတယ္။
စိတၱာႏုပႆနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္းမ်ား
------------------------------------------
လူေတြဟာ သူမ်ားအေၾကာင္းေတြကိုသာ တစ္သက္ပတ္လုံး စိတ္၀င္စားခ့ဲၾကတယ္။ ေလ့လာေနၾကတယ္။ အဲ့ဒီေလ့လာခ်က္ေတြကေန အက်ဳိးအျမတ္ တစ္စုံတစ္ရာ ရ႐ွိႏိုင္ေကာင္းေပမ့ဲ သံသရာလြတ္လမ္းကိုေတာ့ နည္းလမ္းအေနန႔ဲသာ ရ႐ွိႏိုင္ၾကပါမယ္။ အက်င့္စခန္းအေနန႔ဲ ဦးမတည္ႏိုင္ၾကပါ။
သံသရာလြတ္လမ္း အက်င့္စခန္းသို႔ ဦးတည္လိုရင္ ကိုယ့္အေၾကာင္းကို ေလ့လာရတယ္။ အဲ့ဒါကို ၀ိပႆနာ ႐ႈတယ္လို႔လည္း ေခၚၾကတယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ၀ိပႆနာဆိုတာ ကိုယ့္ရ႕ဲ႐ုပ္နာမ္ေတြအေၾကာင္းကို ထဲထဲ၀င္၀င္ ေလ့လာတ့ဲ အလုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ့္ဆီက ႐ုပ္နာမ္၊ ျဖစ္ပ်က္၊ လကၡဏာယာဥ္စတ့ဲ အဖိုးတန္ရတနာေတြ ထုတ္ယူသုံးစြဲေနတာလို႔လည္း ဆိုႏိုင္တယ္ေပါ့။
၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ၾကၿပီဆိုပါစုိ႔။ အရင္ဆုံး အခက္ေတြ႕တာက စိတ္ပါ။ ေရေပ်ာ္ငါးကို ကုန္းေပၚတင္လိုက္ရင္ ေရထဲျပန္ဆင္းဖို႔ တဖ်တ္ဖ်တ္လူးၿပီး အၿမဲလႈပ္႐ွားေနတယ္။ မေသမခ်င္း ဆိုပါေတာ့ေလ။
လူေတြရ႕ဲ စိတ္ဟာလည္း ကာမအာ႐ုံၾကားမွာ ေနေနက်ဆိုေတာ့ ၀ိပႆနာအာ႐ုံေပၚ တင္လိုက္တာန႔ဲ တဖ်တ္ဖ်တ္လူးေနမယ္။ "ပါပသၼိ ံ ရမတိ မေနာ" လို႔ အေဟာ႐ွိတ့ဲအတိုင္း ကာမႏြံအိုင္႐ွိရာသုိ႔သာ သြားခ်င္ေနမယ္ေပါ့။ ငါဟာ ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေနတာပဲဆိုၿပီး မွတ္စိတ္ကို အတင္းဖိေနတ႔ဲၾကားက ဘယ္အခ်ိန္ လွစ္ထြက္သြားမွန္းေတာင္ မသိတ့ဲအျဖစ္မ်ဳိး။ သူက သိပ္ျမန္တယ္ေလ။ ႐ွင္ေတာ္ဗုဒၶကေတာင္ သူ႔ရ႕ဲလ်င္ျမန္မႈကို "ဥပမာယ နသုကရာ" ဥပမာေပးဖို႔ ခက္ပါသတ့ဲေလ။
အ့ဲဒီစိတ္ကို ဖမ္းမိဖို႔ ထိုင္မွတ္တဲ့အခါ စိတ္ရ႕ဲတည္ရာ ဟဒယ၀တၳဳကို သတိထားရမယ္။ ေၾကာက္လန္႔စရာ ၾကဳံလာလို႔႐ွိရင္ တလႈိက္လႈိက္ ခုန္ေနတ႔ဲ ေနရာေပါ့။ အဲ့ဒီကေန လႈပ္႐ွားတ့ဲ အမူအရာမွန္သမွ်ကို ဂ႐ုျပဳရပါမယ္။ လႈပ္႐ွားခါနီးတိုင္း ခ်င္စိတ္ကေလးကို မိေအာင္ဖမ္းၿပီး မွတ္ရတယ္။ ေကြးခ်င္တယ္၊ ဆန္႔ခ်င္တယ္ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ ခ်င္စိတ္ကို မမိမခ်င္း မလႈပ္႐ွားေသးဘဲ ေစာင့္တန္ေစာင့္ရမယ္။ မိလို႔ မွတ္ၿပီးၿပီဆိုမွ ဆက္လက္လႈပ္႐ွားရပါတယ္။
အထူးသျဖင့္ စိတၱာႏုပႆနာထဲသုိ႔ စတင္၀င္ေရာက္သူေတြအဖို႔ စၾကၤန္ကမၼ႒ာန္းကို အားျပဳၾကရပါတယ္။ ေျခမႂကြခင္မွာ ႂကြခ်င္စိတ္ကို ေစာင့္ဖမ္းၿပီး ႂကြခ်င္တယ္လို႔ ႐ႈမွတ္ရတယ္။
႐ႈရမဲ့အပိုင္းက ေျခမႂကြခင္မွာ ႂကြခ်င္တဲ့ စိတ္ကေလးျဖစ္ေပၚလာရင္ ႂကြမည့္ေျခဟာ တ႐ြ႐ြျဖစ္လာတယ္။ အဲ့ဒါ စိတၱဇဝါေယာဓာတ္ ထင္႐ွားလာျခင္းပါ။ အဲ့ဒါကို ပီပီျပင္ျပင္ ထင္ထင္႐ွား႐ွား သိေအာင္ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီး ကြင္းကြင္းကြက္ကြက္ ေတြ႕ၿပီ သိၿပီဆိုခါမွ ႂကြခ်င္တယ္လို႔ မွတ္လိုက္ရပါမယ္။
တ႐ြ႐ြျဖစ္လာတာဟာ ႂကြခ်င္တဲ့ စိတ္ေၾကာင့္ ဝါေယာဓာတ္က တြန္းကန္လိုက္လို႔ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းပါ။ စိတၱဇဝါေယာဟာ စိတ္နဲ႔႐ုပ္ အတူတြဲေနတာမို႔ စိတ္ကို စဖမ္းသူေတြအဖို႔မွာ ဖမ္းမိဖို႔ အလြယ္ကူဆုံးျဖစ္ပါတယ္။
အထက္မွာ ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္း ေျခလွမ္းတိုင္းမွာ ႂကြခ်င္စိတ္ကို မမိ မိေအာင္ ေစာင့္ဖမ္းျခင္းဆိုတဲ့ ႐ႈျခင္းနဲ႔ ႂကြခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ မွတ္ျခင္းနဲ႔အတူ ႐ႈမွတ္သြားၾကရပါမယ္။ ဆိုခဲ့တဲ့အတိုင္း ႐ႈမွတ္ႏိုင္ၿပီဆိုရင္ ေပၚလာသမွ် ခ်င္စိတ္ေတြကိုလည္း ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ႐ႈမွတ္သြားႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထိုင္ၿပီး အားထုတ္ေနတ႔ဲအခါလည္း စိတ္ေျပးစိတ္ထြက္ေတြကို မမိတစ္ခ်က္ မသိတစ္ခ်က္ ျဖစ္ေနပါမယ္။ မိတ့ဲ သိတ့ဲအခ်က္ကို မွတ္ရပါမယ္။ စိတ္က အတိတ္ဆီ ေရာက္ေနရင္ ေတြးတယ္၊ ေတြးတယ္။ အနာဂတ္ဆီ ေရာက္ေနရင္ စဥ္းစားတယ္၊ စဥ္းစားတယ္လို႔ မွတ္ရပါမယ္။
ေနာင္အခါ သမာဓိအားေကာင္းလာလို႔ ထြက္တ့ဲစိတ္ရ႕ဲ လုပ္ေဆာင္ပုံကို နာမည္တပ္ႏိုင္လာရင္ အဲ့ဒီနာမည္ေတြန႔ဲ မွတ္ရပါမယ္။ တပ္မက္တယ္၊ စိတ္ပ်က္တယ္ ဆိုတာမ်ဳိးပါ။ ေ႐ွ႔ပိုင္းမွာ တင္ျပခ့ဲသလို သရာဂစိတ္၊ သေဒါသစိတ္၊ သေမာဟစိတ္ဆိုတ႔ဲ ေဒသနာလာ ေဝါဟာရမ်ားကို ဘာသာျပန္ထားတ့ဲအတိုင္း မွတ္သြားၾကရမယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
စိတ္ျဖစ္တိုင္း စိတ္န႔ဲအတူ ျဖစ္ပ်က္ေနတ႔ဲ တရားေတြ႐ွိတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ စိတ္ကို မွတ္ေနတုန္း စိတ္ရ႕ဲ ျဖစ္ပ်က္ပုံ၊ လကၡဏာစတာေတြကို သိ႐ွိႏိုင္သလို စိတ္ကို မွတ္ေနေပမ့ဲ အတူျဖစ္တ့ဲ တရားတစ္ခုခုရ႕ဲ ျဖစ္ပ်က္ပုံန႔ဲ လကၡဏာစတာေတြကိုလည္း သိ႐ွိသြားႏိုင္ပါတယ္။ အဲ့ဒါ ျပႆနာမဟုတ္ပါ။ ဓမၼာႏုပႆနာထဲ ေရာက္သြားျခင္းပါ။ အေရးႀကီးတာက အႏုပႆနာ ၄ မ်ဳိးထဲ ပါ၀င္ေနရင္ ၀ိပႆနာျဖစ္တာမို႔ အခ်ည္းႏီွးမျဖစ္။ အက်ဳိးအျမတ္က အျပည့္အ၀ ရ႐ွိၿပီးသားပါ။
အထူးသတိခ်ပ္ရမွာက ၀ိပႆနာဆိုတာ ေပၚရာ ေပၚရာကို ႐ႈမွတ္ျခင္းေပမို႔ ေပၚမွန္းေတာင္ မသိလိုက္တာမ်ဳိးက စိတၱာႏုပႆနာန႔ဲ ဓမၼာႏုပႆနာထဲမွာ ႐ွိေနတယ္ ဆိုတာပါ။ ဒါ့အျပင္ ကိုယ္က ဘယ္အႏုပႆနာန႔ဲမွ အသိထူး ဉာဏ္ထူးေတြ ရ႐ွိပါမယ္လို႔ အတတ္မေျပာႏိုင္တာမို႔ အႏုပႆနာေတြ အကုန္လုံးကို ႐ႈမွတ္တတ္ဖို႔န႔ဲ ထိထိမိမိ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
စိတၱာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၁ - ၃ /၃ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment