(၁၀)
ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္
==================
ေ၀ဒနာန႔ဲစပ္ သိမွတ္ဖြယ္ရာ
-----------------------------------
ခ်မ္းသာဆင္းရဲစတ့ဲ ေဝဒနာေတြကို ခံစားေနရတ့ဲအတိုင္း ႐ႈမွတ္ေနတာဟာ ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသတိပ႒ာန္အေၾကာင္းကို မေဆြးေႏြးခင္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်မ်ားတ့ဲ သံသယျဖစ္ဖြယ္ တစ္ခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီး အ႒ကထာဆရာေတာ္က ၾကဳိတင္႐ွင္းလင္းထားပါတယ္။ အေရးႀကီးတ့ဲ သိမွတ္စရာေတြမို႔ အဲ့ဒါေတြကိုပဲ အရင္တင္ျပပါမယ္။
ပက္လက္အိပ္တတ္႐ုံသာ ႐ွိေသးတ့ဲ ကေလးငယ္ေတာင္မွ ႏို႔စို႔ေနခိုက္မွာ "ခ်မ္းသာတယ္၊ ေကာင္းတယ္"လို႔ သိတတ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအသိဟာ ေယာဂီရ႕ဲ "ခ်မ္းသာတယ္၊ ေကာင္းတယ္"ဆိုတ့ဲအသိန႔ဲ အတူတူပင္ မဟုတ္ပါလားတ့ဲ။ ဒါက မသိနားမလည္သူတို႔မွာ ျဖစ္လာႏိုင္ဖြယ္သံသယပါ။
သိၾကတာခ်င္းတူေပမ့ဲ သိပုံကေတာ့ ေျပာင္းျပန္ထူးျခားပါတယ္တ့ဲ။
ကေလးသူငယ္ေတြန႔ဲ ႐ႈမွတ္မႈမ႐ွိတ့ဲ တတ္သိလိမၼာသူ လူႀကီးေတြမွာ သိပုံခ်င္းတူၾကပါတယ္။ သူ႐ို႔ဟာ ခ်မ္းသာမႈျဖစ္တိုင္း သိၾကတာမဟုတ္။ တစ္ခါတစ္ရံသာ သိၾကပါသတ့ဲ။ အဲဒီလို သိေပမင့္လည္း တရားသေဘာအေနန႔ဲသိတာ မဟုတ္ျပန္ပါ။ ငါခ်မ္းသာတယ္၊ ငါေကာင္းတယ္ဆိုတ့ဲ ငါေကာင္အေနန႔ဲသာ သိၾကၿပီး အခိုက္အတန္ ့မွ် ျဖစ္ပ်က္သြားပါလားလို႔ မသိႏိုင္ၾကဘူးလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ အရင္က ႐ွိႏွင့္ေနတ့ဲ ငါကပင္ အခုခ်မ္းသာေနတယ္လို႔လည္း ထင္မွတ္တတ္ၾကပါတယ္။
ဆိုခ့ဲတ့ဲ အသိမ်ဳိးေတြဟာ သတၱ၀ါေကာင္ ငါေကာင္ဆိုတ့ဲ ထင္မွတ္စြဲလမ္းျခင္းကို မပယ္ႏိုင္တ့ဲအျပင္ ပိုၿပီးေတာ့ေတာင္ ခိုင္ျမဲေစပါေသးတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ အဲ့ဒီအသိမ်ဳိးဟာ ကမၼ႒ာန္းလည္းမဟုတ္၊ သတိပ႒ာန္ဘာဝနာလည္းမျဖစ္ပါ။
သုိ႔ျဖစ္လို႔ ခ်မ္းသာရင္ ခ်မ္းသာတယ္လို႔ သိေနဖို႔ရန္ ေဟာေျပာၫြန္ျပခ့ဲတ့ဲ ႐ွင္ေတာ္ဗုဒၶရ႕ဲ ေဒသနာဟာ သာမန္ပုဂၢဳိလ္ေတြရ႕ဲ အသိမ်ဳိးကို မရည္ရြယ္ေၾကာင္း ထင္႐ွားပါတယ္လို႔ အ႒ကထာက ဆိုပါတယ္။
မျပတ္႐ႈမွတ္ေနတ့ဲ ေယာဂီဟာ ခ်မ္းသာမႈကို ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း သိတယ္။ သဘာဝ လကၡဏ ရသ စတာေတြအေနန႔ဲလည္း တရားသေဘာတစ္ခုမွ်သာပဲလို႔ သိတယ္။ ေ႐ွ႕ေနာက္ မစပ္ဘဲ ျဖစ္ၿပီးတိုင္း ေပ်ာက္သြားတာကိုလည္း သိတယ္။ အဲ့ဒီအခါ တစ္ဆက္ထဲ တစ္ခုထဲလို႔ ထင္ျမင္အပ္တ့ဲ သႏၱတိပညတ္က မကြယ္ႏိုင္ မဖုံးႏိုင္ေတာ့ပဲ မျမဲ၊ ဆင္းရဲ၊ ငါေကာင္မဟုတ္ဆိုၿပီး ႐ွင္းလင္းစြာ သိလာရပါတယ္။
အဲ့ဒါေၾကာင့္
ေကာ ေဝဒယတိ။ ဘယ္သူ ခံစားသလဲ။ ခံစားသူ႐ွိသလားဆိုတ့ဲ ေမးစရာအတြက္ ခံစားသူကားမ႐ွိ၊ ျဖစ္ပ်က္ေနတ႔ဲ ခံစားမႈသေဘာ အဆင့္ဆင့္မွ်သာ႐ွိတယ္္လို႔ အသိ႐ွင္းသြားပါတယ္။
အဲ့ဒါအျပင္
ကႆ ေ၀ဒနာ။ ဘယ္သူရ႕ဲ ခံစားမႈလဲ။ ခံစားမႈရ႕ဲ ပိုင္႐ွင္႐ွိသလားဆိုတ႔ဲ ေမးစရာအတြက္ အေၾကာင္းအားေလ်ာ္စြာ အသစ္အသစ္ အဆင့္ဆင့္ျဖစ္ေနတ႔ဲ ခံစားမႈမွ်သာ႐ွိတယ္လို႔ ႐ွင္းလင္းစြာ သိသြားရပါတယ္။
အဲဒါေတြေနာက္မွာ
ကိ ံ ကရဏာ ေ၀ဒနာ။ ဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္ ခံစားမႈျဖစ္သလဲဆိုတ႔ဲ ေမးစရာအတြက္ ေကာင္းတ့ဲအာ႐ုံန႔ဲ ေတြ႕ရလို႔ ခ်မ္းသာမႈျဖစ္ေပၚတယ္လို႔ အသိ႐ွင္းသြားပါတယ္။
ခ်မ္းသာရင္ ခ်မ္းသာတယ္လို႔ ထိထိမိမိ မွတ္သိေနမႈဟာ ေဂါစရသမၸဇဥ္ပါ။ ဒီသမၸဇဥ္ရင့့္လာလို႔႐ွိရင္ ေမးစရာ ၃ ခုအေပၚ အသိအျမင္႐ွင္းသြားျခင္းဆိုတ႔ဲ အသေမၼာဟသမၸဇဥ္ဟာ ဓမၼနိယာမအတိုင္း အလိုလို ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။
သုိ႔ကလို သမၸဇဥ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚလာေစေရးအတြက္ ခ်မ္းသာရင္ ခ်မ္းသာတယ္စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ဖို႔ရန္ ႐ွင္ေတာ္ဗုဒၶက မိန္႔မွာေတာ္မူခ႔ဲရပါတယ္။
ေ၀ဒနာကၡႏၶာစသည္ကို သိ႐ွိပုံန႔ဲအက်ဳိးဆက္မ်ား
-------------------------------------------------------
ဆိုခ႔ဲတာေတြအျပင္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာဟာ ဣရိယာပုထ္ေတြ ေျပာင္းလဲျခင္းေၾကာင့္ ကြယ္ေပ်ာက္ေနတ႔ဲ ကာယိကဒုကၡကို ျမင္ေစျခင္းအားျဖင့္ သုခသညာကို ပယ္ခြာေပးပါတယ္။ သုခ၀ိပလႅာသကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ေပးတယ္လို႔လည္း ဆိုပါေသးတယ္။
ဒါ့အျပင္ အနိစၥာႏုပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ မာန၊ ဒုကၡာႏုပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ တဏွာ၊ အနတၱာႏုပႆနာဉာဏ္ျဖင့္ ဒိ႒ိတို႔ဆိုတ႔ဲ ပပဥၥတရားေတြကိုု ပယ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ အႏုပႆနာဉာဏ္ ၃ ပါးေပၚလာဖို႔ရာက်ေတာ့ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္က အဓိက ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေနာက္ထပ္မွတ္သားစရာတစ္ခု ႐ွိပါေသးတယ္။ နာရင္ နာတယ္လို႔ ႐ႈမွတ္ေနတ႔ဲ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ စတာေတြမွာ ခႏၶာ ၅ ပါးျဖစ္ေနပုံကို သိရျခင္းပါ။
၁။ နာတယ္ဆိုတာ ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊
၂။ နာတယ္လိုု႔ မွတ္သားတာက သညာကၡႏၶာ၊
၃။ ခံစားျခင္း မွတ္သားျခင္းေတြကို ကူညီေထာက္္ပံ့ၿပီး ထင္႐ွားေစတ့ဲ ေစတသိက္ ၅၀ က သခါၤရကၡႏၶာ၊
၄။ နာတယ္လို႔ သိတာက ၀ိညာကၡႏၶာ၊
၅။ နာေနတ႔ဲ ႐ုပ္တရားက ႐ူပကၡႏၶာ။
႐ႈမွတ္ရင္း ခႏၶာ ၅ ပါးသိရပုံကိုလည္း ဆက္လက္တင္ျပပါဦးမယ္။
ဧကုပၸာဒ နိေရာဓာစ -စတ့ဲေဒသနာအရ စိတ္ ေစတသိက္ေတြဟာ အတူျဖစ္လာၾကၿပီး အတူတကြ ခ်ဳပ္သြားၾကတာမို႔ ခႏၶာ ၅ ပါးလုံးကုိ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ဖို႔ရာေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ နာေနခိုက္ နာတယ္ဆိုတ႔ဲ ေ၀ဒနာကၡႏၶာကိုသာ ဦးတည္ၿပီး ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။
အဲဒီလို ႐ႈမွတ္ေနခိုက္မွာ ခႏၶာ ၅ ပါးဟာ အတူျဖစ္တတ္ အတူခ်ဳပ္တတ္တာေၾကာင့္ ရံခါ ေ၀ဒနာကၡႏၶာကို သိၿပီး ရံခါ အျခားခႏၶာေတြကို သိရပါတယ္။ ေရေမွာ္ ဖုံးထားလို႔ ေရၾကည္ကို ေကာင္းစြာမျမင္ရသလုိ စခါစေယာဂီမွာ ခႏၶာေတြကို အထင္းသား ေတြ႕ႏိုင္မွာမဟုတ္။ ႐ႈမွတ္ခ်က္ေတြအေပၚ ႏွစ္သက္ျခင္း မႏွစ္သက္ျခင္းစတ့ဲ ကိေလသာေတြ ပါ၀င္ေနမႈ ပါးလ်ကုန္ခမ္းတ့ဲအတိုင္းသာ ေတြ႕ျမင္ရပါမယ္။
နာတယ္စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ေနတ႔ဲ ေယာဂီဟာ စခါစမွာ နာတ့ဲေျခေထာက္စတာေတြကိုသာ ျမင္ေနပါမယ္။ သမာဓိအားေကာင္းလာလို႔ အကြယ္အကာ အတားအဆီး အစြဲအလန္းေတြ ပါးလ်ကုန္ခမ္းသြားတာန႔ဲ ေျခစတ့ဲ ပုံသဏၭာန္ေတြ ဝါးဝါးလာၿပီး ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါမယ္။ ေနာက္ဆုံးမွာေတာ့ နာျခင္္းသေဘာန႔ဲ နာေနတာကို သိတ့ဲစိတ္ ၂ မ်ဳိးသာ က်န္္ပါေတာ့မယ္။
အ့ဲဒါကို ပညတ္ကြာတယ္၊ ပရမတ္ဆိုက္တယ္စသျဖင့့္ ေခၚၾကပါတယ္။ စာစကားန႔ဲ ေျပာရင္ သကၠာယဒိ႒ိကြာတယ္။ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိစျဖစ္တယ္ေပါ့။ သို႔ျဖစ္လို႔ ေ၀ဒနာႏုပႆနာဟာ ေယာဂီေတြအတြက္ မ႐ွိမျဖစ္မိုး ဆိုသလိုုပါပဲ။
ေ၀ဒနာလမ္းေၾကာင္းမ်ား
------------------------------
တရားအားထုတ္ေနဆဲ ေယာဂီဟာ ခ်မ္းသာျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္းန႔ဲ အလည္အလတ္ျဖစ္တ့ဲ ခ်မ္းသာန႔ဲ ဆင္းရဲ မသဲကြဲတ့ဲ ေ၀ဒနာတို႔ေတြကို ၾကဳံေတြ႕ရတ႕ဲအခါ ၾကဳံေတြ႕ရတ႕ဲ ခံစားခ်က္အတိုင္း ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။ အဲဒါေတြဟာ ကိုယ့္ရ႕ဲ ကိုယ္မွာန႔ဲ စိတ္ထဲ ျဖစ္ေပၚတတ္တာေတြမို႔ သတိထားေနရင္ သိနိုင္ပါတယ္။ ဆင္းရဲျခင္းကေတာ့ သတိမထားတ့ဲ သူေတြေတာင္ ထိုင္ေနတာ ၾကာေညာင္းလာရင္ ထင္ထင္႐ွား႐ွား သိၾကရစၿမဲပါ။ သုိ႔ေပမင့္ ဆင္းရဲမႈ စတင္ျဖစ္လာပုံကေန ကုန္ဆုံးသြားတ့ဲအထိ သိနိုင္ဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ သတိန႔ဲ ေစာင့္ၾကည့္သူမွသာ သိနိုင္ပါမယ္။
အထက္က ေ၀ဒနာသုံးမ်ဳိးမွာ သာမိသ = ကာမဂုဏ္အစာနဲ႔ စပ္ဆိုင္တာန႔ဲ နိရာမိသ = ကာမဂုဏ္အစာန႔ဲ မစပ္ဆိုင္တာဆိုၿပီး ၂ မ်ဳိးစီ ရွိၾကျပန္ပါတယ္။ ေယာဂီဟာ သာမိသေ၀ဒနာေတြကို နိုင္နင္းေအာင္ ရႈမွတ္နိုင္ခ့ဲပါမွသာ နိရာမိသေ၀ဒနာေတြျဖစ္ေပၚလာပါမယ္။
ေနာက္ၿပီး နိရာမိသေ၀ဒနာဆိုတာ ေယာဂီပုဂၢဳိလ္မ်ားရ႕ဲ တရားသားတက္ျခင္း ျပယုဂ္ေပမို႔ လိုလားနွစ္သက္အပ္တ့ဲ ေ၀ဒနာမ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမ့ဲ သူ႔ကိုလည္း ႐ႈမွတ္ရမွာပင္။ နိရာမိသေ၀ဒနာေတြကို အဆက္မျပတ္ ႐ႈမွတ္ရင္း သိမ္ေမြ႕ သိမ္ေမြ႕လာၿပီး ဉာဏ္စဥ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ တက္လာရတာေၾကာင့္ပါေလ။
အထက္က ျဖစ္စဥ္ေတြကို ဆန္းစစ္လိုက္ရင္ ေ၀ဒနာမ်ား အၾကမ္းမွ အႏုသို႔၊ အႏုမွ ႏုသထက္ ႏုရာသို႔ ဆင္းသက္သြားရာအတိုင္း လိုက္လံ႐ႈမွတ္ရင္း ၀ိပႆနာဉာဏ္စဥ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ ျဖစ္ေပၚလာတာကို ေတြ႕ျမင္ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ ၀ိပႆနာဉာဏ္စဥ္မ်ား လိုလားေတာင့္တသူဟာ ေ၀ဒနာမွန္သမွ် မလြတ္တမ္း ႐ႈမွတ္ရပါမယ္လို႔ ေကာက္ေၾကာင္းတစ္ခု ဆြဲနိုင္လာပါေတာ့တယ္။
သာမိသန႔ဲ နိရာမိသသုခေ၀ဒနာ
-----------------------------------------
သုခမွာ ကာယိကန႔ဲ ေစတသိကဆိုၿပီး အမ်ားသိတ့ဲ ၀ိပႆနာ႐ႈစရာ နွစ္မ်ဳိး႐ွိတယ္။ တစ္မ်ဳိးစီမွာ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသဆိုၿပီး ထပ္ကြဲျပန္တယ္။ ၀ိပႆနာ႐ႈမည့္သူဟာ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသ နွစ္ခုကိုကား မျဖစ္မေန ကြဲကြဲျပားျပား သိထားဖို႔ လိုပါမယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသတို႔ရ႕ဲ အရေကာက္ေတြကိုသာ အဓိကထားၿပီး ႐ွင္းျပသြားပါမယ္။ အဲ့ဒါေတြထဲမွာ ကာယိကန႔ဲ ေစတသိကတို႔လည္း ပါ၀င္ၿပီးျဖစ္ပါမယ္။
အလို႐ွိအပ္ ခ်စ္ခင္အပ္ နွစ္သက္အပ္တ့ဲ လင္မယား သားသမီး အ၀တ္အစား ေ႐ႊေငြ အိမ္ရာ ကြၽဲႏြားဆင္ျမင္း စတ့ဲ အျပင္ပ၀တၳဳမ်ားန႔ဲ ကိုယ္တြင္းသႏၲာန္က မ်က္စိ႐ုပ္ အဆင္း႐ုပ္ ျမင္မႈ ခ်မ္းသာမႈ တတ္သိလိမၼာမႈစတ့ဲ အတြင္း၀တၳဳမ်ားကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး ၀မ္းသာျခင္းဟာ သာမိသသုခမည္ပါတယ္။ (နား႐ုပ္ အသံ႐ုပ္ စတာေတြကိုလည္း နည္းတူပင္ မွတ္သားၾကရပါမယ္။) ကာမဂုဏ္အစာန႔ဲ စပ္ဆိုင္တ့ဲ ခ်မ္းသာလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ ေဂဟႆိတ ေသာမနႆလို႔လည္း ေခၚေသးတယ္။ အဓိပၸာယ္က ကာမဂုဏ္ေနအိမ္ကို မွီၿပီးျဖစ္တ့ဲ ႐ႊင္လန္း၀မ္းသာမႈပါတ့ဲ။
ဆိုခ႔ဲပါ ကာမဂုဏ္၀တၳဳမ်ားန႔ဲ ယခုေလာေလာဆယ္ ျပည့္စုံေနတာကို ႏွလုံးသြင္းမိလို႔လည္း ၀မ္းသာတတ္တယ္။ ေ႐ွးက ျပည့္စုံခ့ဲဖူးတာကို ဆင္ျခင္ေအာက္ေမ့မိလို႔လည္း ၀မ္းသာတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ၀မ္းသာမႈေတြ ျဖစ္ပၚခိုက္မွာ ၀မ္းသာတယ္ ၀မ္းသာတယ္လို႔ မွတ္သိရပါတယ္။
ဒါြရ ၆ ပါးမွာ ထင္လာတ့ဲ အာ႐ုံ ၆ ပါးကို မျပတ္မွတ္သိေနတ႔ဲ ေယာဂီဟာ သမာဓိဉာဏ္ရင့္သန္လာတ့ဲအခါ အဲဒီအာ႐ုံ ၆ ပါးတို႔ရ႕ဲ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈကို မ်က္ေမွာက္သိျမင္လာတယ္။ ဒိေနက္မွာ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱလကၡဏာတို႔ရ႕ဲ သေဘာေတြကိုပါ သိျမင္လာတယ္။
မ်က္ေမွာက္သိျမင္ေနရဆဲ ပစၥဳပၸန္အာ႐ုံန႔ဲ နႈိင္းဆၿပီး ေ႐ွးက ေတြ႕ဖူးတ့ဲ အတိတ္အာ႐ုံ ၆ ပါးတို႔အေပၚလည္း မၿမဲ ဆင္းရဲ ေျပာင္းလဲေဖာက္ျပန္တ့ဲ တရားခ်ည္းသာလို႔ သိျမင္ဆုံးျဖတ္လာႏိုင္တယ္။ အဲ့ဒီလိုသူမ်ဳိးမွာ မွတ္သိတိုင္း မွတ္သိတိုင္း ၀မ္းသာမႈျဖစ္ေပၚတတ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ၀မ္းသာမႈဟာ ကာမဂုဏ္အစာန႔ဲ မစပ္ဆိုင္တာမို႔ နိရာမိသသုခမည္ပါတယ္။ ေနကၡမၼႆိတ ေသာမနႆလို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ ၀ိပႆနာကို မွီၿပီးျဖစ္ေပၚလာတ့ဲ ၀မ္းသာမႈလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
အထက္က ၀မ္းသာမႈဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္ ျဖစ္ခါစမွာ တားဆီးလို႔ မရႏိုင္ေလာက္ေအာင္ အလြန္အကဲ ျဖစ္ေပၚေနတတ္ပါတယ္။ အဲဒီလို ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း ၀မ္းသာတယ္ ၀မ္းသာတယ္လို႔ မွတ္ရင္း သိေနရပါတယ္။
ဘုရားဂုဏ္ေတာ္စတာေတြကို ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္တ့ဲ အခါေတြမွာလည္း ပီတိေသာမနႆမ်ား ျဖစ္ေပၚတတ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီ ေသာမနႆေတြဟာလည္း နိရာမိသသုခပင္။ အဲ့ဒါေတြကိုလည္း မွတ္ရင္း သိေနရပါတယ္။ အဲ့ဒီလို မွတ္သိျခင္းျဖင့္ အရဟတၱဖိုလ္တိုင္ေအာင္ ဆိုက္ေရာက္သြားနိုင္ေၾကာင္း သမၸဇညအဖြင့္ အ႒ကထာမွာ လာ႐ွိပါတယ္။
ပီတိဟာ ေသာမနႆန႔ဲ တစ္ေပါင္းထဲ တြဲၿပီးသာျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒါၶရမၼဏ ပီတိနည္းတူ ဓမၼာရမၼဏ ပီတိ၊ သီလာရမၼဏ ပီတိ၊ စာဂါရမၼဏ ပီတိစတာေတြကို ႐ႈမွတ္ရင္လည္းပဲ ထပ္တူပင္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။
ဒုကၡန႔ဲ အဒုကၡ မသုခေ၀ဒနာ
-----------------------------------
လိုခ်င္ေတာင့္တအပ္တ့ဲ အာ႐ုံ၀တၳဳေတြန႕ဲ ေ႐ွးကလည္း မျပည့္စုံ၊ ယခုလည္း မျပည့္စုံလို႔ျဖစ္ေစ၊ ေဘးရန္အႏၱရာယ္ ဆင္းရဲဒုကၡမ်ားန႔ဲ အရင္ကလည္း ေတြ႕ခ့ဲရ၊ ယခုလည္း ေတြ႕ၾကဳံေနရလို႔ျဖစ္ေစ ႏွလုံးမသာျခင္း ၀မ္းနည္းျခင္းဟာ သာမိသဒုကၡမည္ပါတယ္။ ေဂဟႆိတေဒါမနႆလို႔လည္း ေခၚပါတယ္။
အထက္က ဆိုခ႔ဲတ့ဲ ၀မ္းနည္းမႈ ႏွလုံးမသာမႈ စိတ္ညစ္မႈ လြမ္းဆြတ္ပူေဆြးမႈ စတာေတြ ျဖစ္တိုင္း ျဖစ္တိုင္း ၀မ္းနည္းတယ္ ၀မ္းနည္းတယ္စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရင္း သိေနရပါမယ္။
အျပင္ပ၀တၳဳတစ္ခုခုေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရတ႕ဲ ဒုကၡဆိုတာမ်ဳိးလည္း ႐ွိေနတတ္ပါတယ္။ ဥပမာ ျခင္ကိုက္တာမ်ဳိးေပါ့။ အဲဒါမ်ဳိးကိုက်ေတာ့ "ကိုက္တယ္၊ ကိုက္တယ္"ဆိုတာမ်ဳိး မမွတ္ရပါ။ အဲ့ဒီလို မွတ္ရင္ ျခင္ေကာင္ႀကီးပုံ ေပၚလာတတ္တယ္။ ေဒါမနႆေတြ အလိုလို ျဖစ္လာတတ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျခင္ကိုက္လို႔ နာလာတာကို "နာတယ္၊ နာတယ္"စသျဖင့္ မွတ္ရပါမယ္။
အထက္ကအတိုင္း ႐ႈမွတ္ေနရင္ ဒုကၡကို အဆင့္ ၄ ဆင့္အထိ ခြဲျခားသိလာရပါမယ္။ အ့ဲဒါေတြဟာ ဒုကၡန႔ဲပတ္သက္ရင္ သိထားရမွာေတြလည္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒုကၡ၊ ဒုကၡလကၡဏာ၊ ဒုကၡာႏုပႆနာ၊ ဒုကၡာႏုပႆီတို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
၁။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္ရပ္ ႏိွပ္စက္အပ္တ့ဲ ႐ုပ္နာမ္ခႏၶာက ဒုကၡတရား။
၂။ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္ရပ္ မျပတ္ႏွိပ္စက္ေနတာက ဒုကၡလကၡဏာ။
၃။ ႐ႈမွတ္ဆဲမွာ ျဖစ္ပ်က္ႏွစ္ရပ္ကို ေတြ႕ရၿပီး ဆင္းရဲလို႔ သိတာက ဒုကၡာႏုပႆနာဉာဏ္။
၄။ ႐ႈမွတ္တိုင္း ႐ႈမွတ္တိုင္း ဆင္းရဲလို႔ သိတ့ဲပုဂၢိဳလ္က ဒုကၡာႏုပႆီ။
တရားအားထုတ္ဆဲ ေယာဂီမွာ သမာဓိ ဉာဏ္ေတြ မတိုးတက္တ့ဲအခါ ၀မ္းနည္းမႈျဖစ္တတ္တယ္။ အဲ့ဒါဟာ နိရာမိသဒုကၡပါ။ ေနကၡမၼႆိတေဒါမနႆလို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ တရားနာရန္ တရားက်င့္ရန္ ႐ွင္ရဟန္းျပဳရန္ စတာေတြကို အခြင့္မရလို႔ ၀မ္းနည္းျခင္းစတာေတြဟာလည္း ေနကၡမၼႆိတေဒါမနႆပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီအခါေတြမွာ ၀မ္းနည္းတယ္ ၀မ္းနည္းတယ္စသျဖင့္ ႐ႈမွတ္ရင္း သိေနရပါတယ္။
ေတြ႕ၾကဳံေနက် ကာမဂုဏ္၀တၳဳမ်ားန႔ဲစပ္ၿပီး လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈဟာ သာမိသ အဒုကၡ မသုခမည္ပါတယ္။ ေဂဟႆိတဥေပကၡာန႔ဲ အညာဏုေပကၡာလို႔လည္း ေခၚပါေသးတယ္။
ဥပကၠိေလသမွ လြတ္ၿပီးတဲ့ ဥဒယဗၺယဉာဏ္မွစၿပီး အာ႐ုံ ၆ ပါးကို မွတ္တိုင္း မွတ္တိုင္း သိမႈ၀ိပႆနာဉာဏ္န႔ဲတြဲလ်က္ အလယ္အလတ္ လ်စ္လ်ဴခံစားမႈ ျဖစ္ေပၚတတ္တယ္။ အဲ့ဒါဟာ နိရာမိသ အဒုကၡ မသုခမည္ပါတယ္။ ေနကၡမၼႆိတ ဥေပကၡာလို႔လည္း ေခၚပါတယ္။ ဆိုခ႔ဲပါ သာမိသ နိရာမိသ အဒုကၡ မသုခေ၀ဒနာေတြကိုလည္း ႐ႈမွတ္နိုင္ရပါမယ္။
မဟာသတိပ႒ာနသုတ္ေတာ္အရ ေ၀ဒနာ ႐ႈမွတ္ပုံေတြကေတာ့ ဒီမွ်သာပါ။ သို႔ေပမင့္ ၀ိပႆနာတရားကို အႀကိတ္အႏွယ္ အားထုတ္ေနသူမ်ားအတြက္ အေထာက္အကူရေအာင္ ေ၀ဒနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္းမ်ားကိုလည္း တင္ျပပါဦးမယ္။
၀ိပႆနာနယ္ပယ္မွာ ေ၀ဒနာလို႔ ေျပာရင္ ကာယိကဒုကၡလို႔ နားလည္တတ္ၾကပါတယ္။ ကာယိကဒုကၡဟာ ေရာဂါေၾကာင့္န႔ဲ ဣရိယာပုထ္တစ္ခုကို ၾကာ႐ွည္စြာ အသုံးျပဳၿပီး အားထုတ္ျခင္းေၾကာင့့့္ဆိုၿပီး ကြဲျပားပါတယ္။ ပထမအေၾကာင္းအတြက္ ဓာတ္စာေဆးဝါးမ်ားန႔ဲ ဒုတိယအေၾကာင္းအတြက္ လုံေလာက္တ့ဲ သမာဓိေတြရ႕ဲ အကူအညီကို ယူရပါတယ္။
အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေနာက္အေၾကာင္းအတြက္ အသိပညာအကူျဖင့္ ေက်ာ္လႊားပါက ပိုလြယ္ကူတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီအ႐ွင္ကေတာ့ မဟာစည္နည္းမွာ ပါ၀င္တ့ဲ သမာဓိအကူန႔ဲ ေက်ာ္လႊားပုံကို တင္ျပသြားပါမယ္။
ေ၀ဒနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္းမ်ား
================
ကာယိကဒုကၡေ၀ဒနာကို ႐ႈမွတ္ၿပီး ေက်ာ္လႊားႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ အဲ့ဒီေ၀ဒနာရ႕ဲ အေၾကာင္းအတၳဳပၸတ္ေတြကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ အရင္သိထားမွ ျဖစ္ပါမယ္။ သို႔ျဖစ္လို႔ အဲ့ဒါေတြကို အရင္တင္ျပပါဦးမယ္။
ဒုကၡအေၾကာင္း သိေကာင္းစရာ
-----------------------------------------
၁။ ဒုကၡကို ဘယ္သူမွ မလိုခ်င္ၾကပါဘူး။ သို႔ေပမင့္ ရေနၾကပါတယ္။ အ့ဲဒါဟာ ဒုကၡရ႕ဲ ႏွိပ္စက္တတ္တ့ဲ သေဘာပါတ့ဲဗ်ာ။
၂။ ဒုကၡရ႕ဲ ျဖစ္ေၾကာင္းတရားေတြကိုလည္း သိေနၾကပါတယ္။ သို႔တေစ အမ်ားသူငါတို႔ မေ႐ွာင္နိုင္ခ့ဲၾကပါ။ အဲ့ဒီလို ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္သြားၾကရတာပါလဲဆိုရင္ ဒုကၡရ႕ဲ ျဖားေယာင္းတတ္မႈေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
၃။ ဒုကၡကို ေက်ာ္လႊားဖို႔ လမ္းစဥ္ကို သိေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမ့ဲ မက်င့္ႀကံႏိုင္ၾကပါဘူး။ အ့ဲဒါက ဒုကၡရ႕ဲ ဆြဲေဆာင္တတ္မႈေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုခ႔ဲတာေတြကို တကယ္သိမွ ဒုကၡကို တကယ္သိတာျဖစ္ပါမယ္။ သိၿပီး သူ႔ရ႕ဲ ျဖားေယာင္းတတ္မႈန႕ဲ ဆြဲေဆာင္တတ္မႈေတြကို ေ႐ွာင္ကြင္းကာ သူ႔ရ႕ဲႏွိပ္စက္တတ္ျခင္းကို ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ခ့ဲပါမွ ဒုကၡသစၥာဆိုတ႔ဲ ဆင္းရဲကို အမွန္သိျခင္းျဖစ္ပါမယ္။ သို႔ကလို သိႏိုင္ဖို႔အေရး ဆင္ျခင္ေတြးေတာ႐ုံန႔ဲေတာ့ မရပါ။ သူ႔ရ႕ဲ သေဘာသဘာ၀မ်ားကို ၀ိပႆနာဉာဏ္န႔ဲသိေအာင္ ႐ႈမွတ္ပြားမ်ားမွ ရပါတယ္။
ဒုကၡရ႕ဲသေဘာသဘာ၀မ်ား
-----------------------------------
အေတြ႕ဆိုးမ်ား ခံစားတတ္သည္၊
စိတ္အားကုန္ခမ္း ညဳွိးႏြမ္းေစသည္။
ကိုယ္ထဲႏိွပ္စက္ ခံခက္ထင္သည္၊
ကာယိက ဒုကၡထင္႐ွားသည္။
ကာယိကဒုကၡရ႕ဲ သက္တမ္း
------------------------------------
႐ုပ္နာမ္ေတြဟာ ဘယ္ကမွန္းမသိတ့ဲ ေနရာကေန ေပၚလာၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ အခိုက္အတန္႔ေလးသာေနၿပီး ဘယ္ကိုမွန္းမသိတ့ဲ အရပ္သုိ႔ ထြက္သြားၾကတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ တိမ္တိုက္ႏွစ္ခု တိုက္မိၾကတ့ဲအခါ လွ်ပ္စီးလွ်ပ္ႏြယ္ေတြဟာ ဘယ္ကမွန္းမသိဘဲ ေပၚလာၾကတယ္။ လွ်ပ္ၿပီးေတာ့ တခဏေလးသာေနၿပီး ဘယ္ကိုမွန္းမသိတ့ဲ အရပ္သို႔ ထြက္သြားၾကသလိုပါပဲတ့ဲ။ ဒါဆို ႐ုပ္အေပၚ မွီၿပီးျဖစ္လာရတ့ဲ ကာယိကဒုကၡ ဆိုတာကေရာ ဘယ္ေလာက္ အသက္႐ွည္ႏိုင္ပါ့မလဲ။
အဲ့ဒီလို ေျပာလိုက္ရင္ နာရီန႔ဲခ်ီၿပီး ခံစားခ့ဲရသူေတြက အတြန္႔တက္ခ်င္စရာေပါ့။ ႐ွင္းျပပါမယ္ေလ။
ေခ်ာတိုင္တက္သူဟာ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ က်ားကုတ္က်ားခဲ တက္ရပါတယ္။ ခက္ခက္ခဲခဲ တက္လာရလို႔ဆိုၿပီး ထိပ္သုိ႔ ေရာက္တ့ဲအခါ ၾကာ႐ွည္စြာ ေအာင္ပြဲခံဖို႔ စိတ္မကူးႏိုင္။ ေတာင့္ခံဖို႔ အားအင္ေတြ ကုန္ခမ္းခ့ဲၿပီမို႔ တန္းၿပီး ျပန္ဆင္းလာခ့ဲပါတယ္။
ဒိအတူ ကာယိကဒုကၡေတြဟာ တစ္ခုၿပီးတစ္ခု တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ေမာင္းကုန္တင္ၿပီး ႏွိပ္စက္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမ့ဲ သူ႔ရ႕ဲအားအင္ေတြ ကုန္ခမ္းသြားတာန႔ဲ တိကနဲ တန္႔ကနဲ ရပ္ဆိုင္းသြားၾကပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ သတိထားရမွာက နာက်င္ျခင္းဟာ တန္းကနဲ နာက်င္လာတာမဟုတ္ဘဲ ပူရာမွထုံ ထုံရာမွက်င္ က်င္ရာမွနာလာတယ္ဆုိတာပါ။ သမာဓိအားေကာင္းရင္ ေကာင္းတ့ဲအေလ်ာက္ မိမိသမာဓိန႔ဲ သင့္တ့ဲအဆင့္မွာ ေ၀ဒနာကို ႏိုင္ၾကရပါတယ္။
အားမေကာင္းေသးရင္ သူကေတာ့ ထိပ္အထိ တက္သြားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ သို႔ေပမင့္ စိတ္ပူစရာမလိုပါ။ သူက ထိပ္ဆုံးသို႔ ေရာက္ၿပီဆိုတာန႔ဲ မျဖစ္မေနကို ျပန္ဆင္းသြားပါလိမ့္မယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ မိမိသမာဓိကို အားကိုးလို႔ မရေသးခင္ ခႏၱီသံ၀ရဆိုတ႔ဲ သည္းခံျခင္းကို အသုံးျပဳဖို႔ ၫြန္ၾကားၾကတာပါ။ ဒါဟာ ေ၀ဒနာကို ႐ႈမွတ္သူေတြအေနန႔ဲ သည္းခံၿပီး ႐ႈမွတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ တိကနဲ မျပတ္ႏိုင္သည့္တိုင္ ပြန္းျပတ္ကေလးေတာ့ ႐ႈမွတ္သူတိုင္း ရႏိုင္ၾကပါတယ္ ဆိုသလိုပါပဲ။
ဒီခႏၱီသံ၀ရကို က်င့္သုံးရာမွာ အေႏွာင့္အေမွာင့္ ျဖစ္တတ္တာေတြ ႐ွိေနတတ္ပါတယ္။ ေ၀ဒနာေပ်ာက္ခ်င္ေဇာ အားႀကီးသြားရင္ ေလာဘ၊ ခံျပင္းစိတ္န႔ဲ အံႀကိတ္ခံရင္ ေဒါသ၊ အေတြးလြန္ၿပီး ႐ွင္း႐ွင္းလင္းလင္း မသိလိုက္ရပါက ေမာဟတို႔ဆိုတ႔ဲ အပိုကိေလသာေတြ ၀င္လာတတ္ျခင္းပါ။ သူ႐ုိ႔ေတြကို ေ႐ွာင္ကြင္းႏိုင္ဖို႔ ေ၀ဒနာရ႕ဲ သေဘာသဘာ၀ေတြကိိုသာ ေသခ်ာဂ႐ုစိုက္သြားရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒုကၡကို အေယာနိေသာန႔ဲ မတြဲမိဖို႔
--------------------------------------------
ကုသိုလ္ျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္း ပဒ႒ာန္က ေယာနိေသာ မနသီကာရ(အေကာင္းျမင္ဝါဒ)ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ ကုသိုလ္ျဖစ္ေရးမွာ မပါမျဖစ္။ သူမပါရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတာလုပ္လုပ္ ကုသုိလ္အစစ္ မျဖစ္ဘူး။ အကုသုိလ္ေတြ ေရာေထြးေနတ႔ဲ သဲတ႐ွပ္႐ွပ္ ကုသိုလ္ဆိုတာမ်ဳိးပဲ သြားျဖစ္တယ္။
အထက္ကန႔ဲ ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ အကုသုိလ္ျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္းက အေယာနိေသာေပါ့။ အဆိုးျမင္ဝါဒျဖစ္တယ္။ ဒုကၡေတြ႕ၾကဳံေနတ႔ဲ အခိုက္မွာ အေယာနိေသာက ႀကီးစုိးေနတတ္တယ္။ သူ႔အပိုင္စားမို႔ သူႀကီးစိုးတာ သဘာ၀ေတာ့ အက်သား။ သို႔ေပမင့္ သတိထားရမ႕ဲ အေရးႀကီးအခ်က္တစ္ခု ႐ွိေနပါတယ္။ ဒုကၡကို အေယာနိေသာ ေရာေမႊလိုက္ပါက အျပစ္က မေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္ေအာင္ ႀကီးေလးသြားတတ္ျခင္းပင္။ တရားအားထုတ္ေနရင္း ၾကဳံေတြ႕လာရတ႕ဲ ကာယိကဒုကၡအေပၚမွာလည္း အလားတူပင္ သတိထားရမွာပါ။
အကယ္တႏၱဳ သတိပ႒ာန္ေလးပါးထဲမွာ ႐ႈမွတ္ရအထင္႐ွားဆုံးန႔ဲ အလြယ္ကူဆုံးက ေ၀ဒနာႏုပႆနာျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိပႆနာရ႕ဲ အ၀င္တံခါးလို႔ေခၚတ့ဲ ျဖစ္ပ်က္ကို သိျမႏိုင္ျခင္းဟာ သူန႔ဲသာဆို အရမ္းလြယ္ကူတယ္။ ဒါ့အျပင္ ေ၀ဒနာေတြကို ႐ႈမွတ္ရင္း ျပင္ခ်င္စိတ္ ေျပာင္းခ်င္စိတ္ေတြ ေပ်ာက္သြားရင္ သကၠာယဒိ႒ိ ကြာတယ္။ ေ၀ဒနာေတြကို စိတ္တိုင္းက် လႊမ္းမိုးျခယ္လွယ္ ႏိုင္ၿပီဆိုရင္ အတၱဒိ႒ိ ကြာတယ္လို႔ ဆရာနည္း မွတ္သားခ့ဲဖူးတယ္။
သုိ႔ျဖစ္လို႔ ကာယိကဒုကၡကို နိဗၺာန္တံခါးလို႔ပင္ တင္စားခ့ဲၾကပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ေ၀ဒနာျဖစ္စမွာျဖစ္ေစ၊ ျဖစ္ဆဲမွာျဖစ္ေစ ထိမိေအာင္ ၾကဳိးစားမွတ္ၾကရပါမယ္။
ဖႆ ပစၥယာ ေ၀ဒနာ
----------------------------
တိဏၰံ သဂၤတိ ဖေႆာ = အၾကည္ဓာတ္ ၊ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံ၊ ထိသိစိတ္တို႔သုံးခု ေပါင္းဆုံမိတာကို ဖႆလို႔ေခၚတယ္။ ဒီဖႆေၾကာင့္ ေ၀ဒနာျဖစ္လာရတာ။ ေ၀ဒနာမျဖစ္ေစခ်င္ရင္ ဒီဖႆမွာပင္ ပိုင္ႏိုင္ေအာင္ ႐ႈမွတ္လိုက္ရပါတယ္။ အေၾကာင္းသုံးခု မေပါင္းမိေသးခင္ တစ္ခုခ်င္းစီကို ႐ႈမွတ္ႏိုင္ရမယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
သတိထားေစာင့္ၾကည့္ေနသူဟာ နာဖို႔ စတင္လာတ့ဲအခါ ကိုယ္အၾကည္ဓာတ္ကေန ေျပာင္းလဲလာတာကို သိတယ္။ ၾကမ္းျပင္န႔ဲ ကိုယ္ထိေတြ႕၊ အသားအခ်င္းခ်င္း ထိေတြ႕ေနတ႔ဲအတြက္ေၾကာင့္ အခ်ိန္ၾကာေညာင္းလာတာန႔ဲအမွ် ခံစားမႈေျပာင္းလဲလာတာကိုလည္း သိတယ္။ အ့ဲဒီလို စပူတာ၊ စက်င္တာ၊ စနာတာေတြကို သိသိခ်င္း ထိထိမိမိ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ခ့ဲပါက ေ၀ဒနာေတြ ျဖစ္ခြင့္မရၾကပါ။ ျဖစ္ခ့ဲရင္ေတာင္ တစ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္မွတ္လိုက္ရင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒါကိုပဲ "ဖႆနိေရာဓာ ေ၀ဒနာနိေရာေဓာ"လို႔ အေဟာ႐ွိခ့ဲတာပါ။
ေ၀ဒနာကို တိုက္႐ုိက္႐ႈပုံ
--------------------------------
စိတၱာန႔ဲ ဓမၼာႏုပႆနာေတြကို ႏိုင္ႏိုင္နင္းနင္း မ႐ႈမွတ္ႏိုင္ေသးတ့ဲ ေယာဂီဟာ ေ၀ဒနာမျဖစ္ေအာင္ ဖႆအဆင့္မွာတင္ ၾကဳိတင္ဖ်က္ထုတ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ အေတာ္ခဲယဥ္းပါတယ္။ အေတြးလြန္ေနလို႔ျဖစ္ေစ၊ တစ္ျခား႐ႈမွတ္စရာေတြကို ႐ႈမွတ္ေနလို႔ျဖစ္ေစ ေ၀ဒနာအေတာ္ေလးျပင္းထန္လာမွ သိၾကရသူေတြက မ်ားပါတယ္။ ဒီစဥ္အခါ ေ၀ဒနာကို တိုက္႐ိုက္႐ႈမွတ္ၾကရပါမယ္။
ေ၀ဒနာကို တိုက္႐ိုက္႐ႈမွတ္တ့ဲအခါ နာက်င္တ့ဲေနရာ တစ္ေနရာထဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေနရာမ်ားစြာျဖစ္ျဖစ္ အထင္႐ွားဆုံးကို ႐ႈမွတ္ဖို႔ ေ႐ြးခ်ယ္ရပါမယ္။ ၿပီးေတာ့ ေ၀ဒနာေတြကို တစ္ေနရာထဲစုၿပီး မန္က်ည္းေစ့ေလာက္ျဖစ္ေအာင္ စိတ္န႔ဲသတ္မွတ္လိုက္ရပါမယ္။ အဲ့ဒီေနရာကို စက္ေသနတ္ပစ္သလို ဒါမွမဟုတ္ စက္ေရတြင္းတူးသလို အာ႐ုံစုိက္ထားၿပီး "နာတယ္၊နာတယ္"လို႔ တရစပ္ ႐ႈမွတ္ေပးေနရမယ္။
ဒီအခါ ေ၀ဒနာက ပိုၿပီးနာလာတယ္လို႔ ထင္ျမင္တတ္ၾကပါတယ္။ စင္စစ္မွာ ပိုနာလာတာ မဟုတ္ပါ။ ေ၀ဒနာရ႕ဲ ႏွိပ္စက္တတ္မႈအခ်င္းအရာကို ပိုသိလာေနျခင္းပင္။ ဒီေတာ့ ေယာဂီဟာ သိစရာကို ထင္ထင္႐ွား႐ွား သိေနရတယ္လို႔ ေယာနိေသာ ၀င္ႏိုင္ဖို႔လည္း အေရးပါတယ္ေပါ့။ မ၀င္ႏိုင္ခ့ဲရင္ ခႏၱီသံ၀ရစြမ္းရည္ က်ဆင္းသြားမယ္။ အားေလွ်ာ့ၿပီး ျပင္ခ်င္စိတ္ ေျပာင္းခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚလာမယ္။ အဆိုးဆုံး ျဖစ္သြားႏိုင္ေခ်အေနန႔ဲ အေယာနိေသာလည္း ၀င္ေရာသြားတတ္ပါတယ္။
ပဏိဓာယန႔ဲ အပၸဏိဓာယဘာ၀နာ
------------------------------------------
ေျပာင္းခ်င္ ျပင္ခ်င္စိတ္ကို ထိန္းမႏိုင္ သိမ္းမရေတာ့ဘူးဆိုရင္ ရင္ၫြန္႔ေနရာသို႔ စိတ္ကို ပို႔ၿပီး "ျပင္ခ်င္တယ္ ျပင္ခ်င္တယ္"လို႔ မွတ္ရပါမယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ ျပင္ခ်င္စိတ္ကို ေျပာင္းမွတ္လိုက္တာန႔ဲ ေ၀ဒနာက သက္သာေပ်ာက္ကင္းသြားတာမ်ဳိးလည္း ၾကဳံရတတ္ပါတယ္။ မျဖစ္မေန ျပင္ေတာ့မ့ဲ အေနအထား ေရာက္ေနၿပီဆိုရင္ေတာ့လည္း ျပင္မႈပုံစံအဆင့္ဆင့္ကို အေသးစိတ္ မွတ္သြားရပါမယ္။
ေတာင္တက္အေလ့အက်င့္ မ႐ွိေသးသူေတြဟာ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အားတင္းတက္ကာ တစ္ေထာက္ၿပီးတစ္ေထာက္ နား နားၿပီး တက္သြားရပါတယ္။ မေလ်ာ့တ့ဲ ဇြဲန႔ဲ ဆက္ကာ ဆက္ကာ တက္သြားရင္ ေတာင္ထိပ္သို႔ ေရာက္မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ စခါစ ေယာဂီေတြဟာလည္း အေလ့အက်င့္ မ႐ွိေသးတ့ဲ ေတာင္တက္သမားလို ေ၀ဒနာကို မွတ္ႏိုင္သေလာက္ မွတ္လိုက္၊ သည္းမခံႏိုင္ေတာ့ရင္ အျခားအာ႐ုံ ေျပာင္းမွတ္လိုက္၊ ဒါမွ သည္းမခံႏိုင္ေသးဘူးဆိုရင္လည္း အမွတ္မလြတ္ေစဘဲ ဣရိယာပုထ္ေျပာင္းမွတ္ရပါမယ္။ အဲ့ဒီလို အားထုတ္တာကို ပဏိဓာယဘာ၀နာလို႔ ေခၚပါတယ္။
သတိထားစရာ စကားအခ်ဳိ႕ကို အားနာနာန႔ဲ ခ်ပ္ရပါဦးမယ္။" ျပင္စ႐ွိရင္ ျပင္ခ်င္တယ္။ ၾကာၾကာေပါင္းမွ အေၾကာင္းသိ။" ဆိုခ႔ဲတ့ဲ လူေတြရ႕ဲ အေလ့အထအတြက္ သတိေပးဆို႐ိုးစကားေတြဟာ တရားအားထုတ္ဆဲ ေယာဂီမ်ားအတြက္လည္း အသုံးတည့္တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
ေ၀ဒနာကို ခက္ခက္ခဲခဲန႔ဲ တစ္ခါေလာက္ေက်ာ္ျဖတ္ဖူးရင္ ေနာင္အခါေတြမွာလည္း ေက်ာ္ျဖတ္ဖို႔ ၀န္ေလးေနမွာမဟုတ္ပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျပင္စ႐ွိရင္ ျပင္ခ်င္တယ္ဆိုတာကို အေလးဂ႐ုျပဳကာ ေ႐ွာင္ကြင္းႏိုင္ေအာင္ ၾကဳိးစားသင့္ၾကပါေပတယ္။ ေနာက္ၿပီး ေ၀ဒနာေတြကို ၾကာၾကာ႐ႈမွတ္ေပါင္းသင္းႏိုင္မွ ေ၀ဒနာမ်ားရ႕ဲ သေဘာသဘာ၀ေတြကို ေစ့ေစ့ငုငု သိႏိုင္မွာမို႔ အတတ္ႏိုင္ဆုံးၾကာ႐ွည္ေအာင္ သည္းခံ႐ႈမွတ္သင့္ၾကပါတယ္။ ဒါမွသာ ေ၀ဒနာမ်ားရ႕ဲ သေဘာသဘာ၀ေတြကို သိျမင္လာၾကရၿပီး ကာယိကဒုကၡေ၀ဒနာရ႕ဲ အနားသတ္မ်ဥ္းျဖစ္တ့ဲ ဒုကၡသစၥာတိုင္ေအာင္ ခ်ည္းကပ္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒီလို တရစပ္္ ဆက္တိုက္အားထုတ္တာကိုက်ေတာ့ အပၸဏိဓာယဘာ၀နာလို႔ ေခၚပါတယ္။
ေနာက္တစ္နည္းက သတိပ႒ာန္အက်ဳိးျပဆိုတ႔ဲ ေ႐ွ႔ပိုင္းမွာ ျပဆိုခ႔ဲတ့ဲ နည္းေတြကို ယူသုံးၿပီး ေ၀ဒနာကို ခြာ႐ႈျခင္းပါ။ အဲ့ဒါကေတာ့ မိမိရ႕ဲသီလျဖဴစင္မႈက အဓိက ျပ႒ာန္းေနတာမို႔ အဲ့ဒီနည္းကို သုံးခ်င္သူမ်ားအေနန႔ဲ တရားအားမထုတ္ခင္ သီလကို အရင္ေဆာက္တည္ထားသင့္ၾကပါတယ္။
ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၁၇ -၂၄ /၂ /၂၀၁၇)
No comments:
Post a Comment