Wednesday, March 7, 2018

ရိပ္​သာ (၁ဝ)

​(၁၀)
ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​
==================

​ေ၀ဒနာန႔ဲစပ္​ သိမွတ္​ဖြယ္​ရာ
-----------------------------------
ခ်မ္​းသာဆင္​းရဲစတ့ဲ ​ေဝဒနာ​ေတြကို ခံစား​ေနရတ့ဲအတိုင္​း ႐ႈမွ​တ္​ေနတာဟာ ​ေဝဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​ျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒီသတိပ႒ာန္​အ​ေၾကာင္​းကို မ​ေဆြး​ေႏြးခင္​ ျဖစ္​ႏိုင္​​ေခ်မ်ားတ့ဲ သံသယျဖစ္​ဖြယ္​ တစ္​ခ်ဳိ႕ကို ​ေဖာ္​ထုတ္​ၿပီး အ႒ကထာဆရာ​ေတာ္​က ၾကဳိတင္​႐ွင္​းလင္​းထားပါတယ္​။ အ​ေရးႀကီးတ့ဲ သိမွတ္​စရာ​ေတြမို႔ အဲ့ဒါ​ေတြကိုပဲ အရင္​တင္​ျပပါမယ္​။

ပက္​လက္​အိပ္​တတ္​႐ုံသာ ႐ွိ​ေသးတ့ဲ က​ေလးငယ္​​ေတာင္​မွ ႏို႔စို႔​ေနခိုက္​မွာ "ခ်မ္​းသာတယ္​၊ ​ေကာင္​းတယ္​"လို႔ သိတတ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီအသိဟာ ​ေယာဂီရ႕ဲ "ခ်မ္​းသာတယ္​၊ ​ေကာင္​းတယ္​"ဆိုတ့ဲအသိန႔ဲ အတူတူပင္​ မဟုတ္​ပါလားတ့ဲ။ ဒါက မသိနားမလည္​သူတို႔မွာ ျဖစ္​လာႏိုင္​ဖြယ္​သံသယပါ။

သိၾကတာခ်င္​းတူ​ေပမ့ဲ ​သိပုံက​ေတာ့ ​ေျပာင္​းျပန္​ထူးျခားပါတယ္​တ့ဲ။

က​ေလးသူငယ္​​ေတြန႔ဲ ႐ႈမွတ္​မႈမ႐ွိတ့ဲ တတ္​သိလိမၼာသူ လူႀကီး​ေတြမွာ သိပုံခ​်င္​းတူၾကပါတယ္​။ သူ႐ို႔ဟာ ခ်မ္​းသာမႈျဖစ္​တိုင္​း သိၾကတာမဟုတ္​။ တစ္​ခါတစ္​ရံသာ သိၾက​ပါသတ့ဲ။ အဲဒီလို သိေပမင္​့လည္​း တရားသ​ေဘာအ​ေနန႔ဲသိတာ မဟုတ္​ျပန္​ပါ။ ငါခ်မ္​းသာတယ္​၊ ငါ​ေကာင္​းတယ္​ဆိုတ့ဲ ငါ​ေကာင္​အ​ေနန႔ဲသာ သိၾကၿပီး အခိုက္​အတန္​ ့မွ် ျဖစ္​ပ်က္​သြားပါလားလို႔ မသိႏိုင္​ၾကဘူးလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။ အရင္​က ႐ွိႏွင္​့​ေနတ့ဲ ငါကပင္​ အခုခ်မ္​းသာ​ေနတယ္​လို႔လည္​း ထင္​မွတ္​တတ္​ၾကပါတယ္​။

ဆိုခ့ဲတ့ဲ အသိမ်ဳိး​ေတြဟာ သတၱ၀ါ​ေကာင္​ ငါ​ေကာင္​ဆိုတ့ဲ ထင္​မွတ္​စြဲလမ္​းျခင္​းကို မပယ္​ႏိုင္​တ့ဲအျပင္​ ပိုၿပီး​ေတာ့​ေတာင္​ ခိုင္​ျမဲ​ေစပါ​ေသးတယ္​။ အဲ့ဒါ​ေၾကာင္​့ အဲ့ဒီအသိမ်ဳိးဟာ ကမၼ႒ာန္​းလည္​းမဟုတ္​၊ သတိပ႒ာန္​ဘာဝနာလည္​းမျဖစ္​ပါ။

သုိ႔ျဖစ္​လို႔ ခ်မ္​းသာရင္​ ခ်မ္​းသာတယ္​လို႔ သိ​ေနဖို႔ရန္​ ​ေဟာ​ေျပာၫြန္​ျပခ့ဲတ့ဲ ႐ွင္​​ေတာ္​ဗုဒၶရ႕ဲ ​ေဒသနာဟာ သာမန္​ပုဂၢဳိလ္​​ေတြရ႕ဲ အသိမ်ဳိးကို မရည္​ရြယ္​​ေၾကာင္​း ထင္​႐ွားပါတယ္​လို႔ အ႒ကထာက ဆိုပါတယ္​။

မျပတ္​႐ႈမွတ္​​ေနတ့ဲ ​ေယာဂီဟာ ခ်မ္​းသာမႈကို ျဖစ္​တိုင္​း ျဖစ္​တိုင္​း သိတယ္​။ သဘာဝ လကၡဏ ရသ စတာ​ေတြအ​ေနန႔ဲလည္​း တရားသ​ေဘာတစ္​ခုမွ်သာပဲလို႔ သိတယ္​။ ​ေ႐ွ႕​ေနာက္​ မစပ္​ဘဲ ျဖစ္​ၿပီးတိုင္​း ​ေပ်ာက္​သြားတာကိုလည္​း သိတယ္​။ အဲ့ဒီအခါ တစ္​ဆက္​ထဲ တစ္​ခုထဲလို႔ ထင္​ျမင္​အပ္​တ့ဲ သႏၱတိပညတ္​က မကြယ္​ႏိုင္​ မဖုံးႏိုင္​​ေတာ့ပဲ မျမဲ၊ ဆင္​းရဲ၊ ငါ​ေကာင္​မဟုတ္​ဆိုၿပီး ႐ွင္​းလင္​းစြာ သိလာရပါတယ္​။

အဲ့ဒါ​ေၾကာင္​့
​ေကာ ​ေဝဒယတိ။ ဘယ္​သူ ခံစားသလဲ။ ခံစားသူ႐ွိသလားဆိုတ့ဲ ေမးစရာအတြက္​ ခံစားသူကားမ႐ွိ၊ ျဖစ္​ပ်က္​​ေနတ႔ဲ ခံစားမႈသ​ေဘာ အဆင္​့ဆင္​့မွ်သာ႐ွိတယ္​္​လို႔ အသိ႐ွင္​းသြားပါတယ္​။

အဲ့ဒါအျပင္​
ကႆ ​ေ၀ဒနာ။ ဘယ္​သူရ႕ဲ ခံစားမႈလဲ။ ခံစားမႈရ႕ဲ ပိုင္​႐ွင္​႐ွိသလားဆိုတ႔ဲ ​ေမးစရာအတြက္​ အ​ေၾကာင္​းအား​ေလ်ာ္​စြာ အသစ္​အသစ္​ အဆင္​့ဆင္​့ျဖစ္​​ေနတ႔ဲ ခံစားမႈမွ်သာ႐ွိတယ္​လို႔ ႐ွင္​းလင္​းစြာ သိသြားရပါတယ္​။

အဲဒါ​ေတြ​ေနာက္​မွာ
ကိ ံ ကရဏာ ​ေ၀ဒနာ။ ဘယ္​အ​ေၾကာင္​း​ေၾကာင္​့ ခံစားမႈျဖစ္​သလဲဆိုတ႔ဲ ​ေမးစရာအတြက္​ ​ေကာင္​းတ့ဲအာ႐ုံန႔ဲ ​ေတြ႕ရလို႔ ခ်မ္​းသာမႈျဖစ္​​ေပၚတယ္​လို႔ အသိ႐ွင္​းသြားပါတယ္​။

ခ်မ္​းသာရင္​ ခ်မ္​းသာတယ္​လို႔ ထိထိမိမိ မွတ္​သိ​ေနမႈဟာ ​ေဂါစရသမၸဇဥ္​ပါ။ ဒီသမၸဇဥ္​ရင္​့့လာလို႔႐ွိရင္​ ​ေမးစရာ ၃ ခုအ​ေပၚ အသိအျမင္​႐ွင္​းသြားျခင္​းဆိုတ႔ဲ အသ​ေမၼာဟသမၸဇဥ္​ဟာ ဓမၼနိယာမအတိုင္​း အလိုလို ျဖစ္​​ေပၚလာပါတယ္​။

သုိ႔ကလို သမၸဇဥ္​​ေတြ အဆင္​့ဆင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာ​ေစ​ေရးအတြက္​ ခ်မ္​းသာရင္​ ခ်မ္​းသာတယ္​စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​ဖို႔ရန္​ ႐ွင္​​ေတာ္​ဗုဒၶက မိန္​႔မွာ​ေတာ္​မူခ႔ဲရပါတယ္​။

​ေ၀ဒနာကၡႏၶာစသည္​ကို သိ႐ွိပုံန႔ဲအက်ဳိးဆက္​မ်ား
-------------------------------------------------------
ဆိုခ႔ဲတာ​ေတြအျပင္​ ​ေ၀ဒနာႏုပႆနာဟာ ဣရိယာပုထ္​​ေတြ ​ေျပာင္​းလဲျခင္​း​ေၾကာင္​့ ကြယ္​​ေပ်ာက္​​ေနတ႔ဲ ကာယိကဒုကၡကို ျမင္​​ေစျခင္​းအားျဖင္​့ သုခသညာကို ပယ္​ခြာ​ေပးပါတယ္​။ သုခ၀ိပလႅာသကို ​ေဖ်ာက္​ဖ်က္​​ေပးတယ္​လို႔လည္​း ဆိုပါ​ေသးတယ္​။

ဒါ့အျပင္​ အနိစၥာႏုပႆနာဉာဏ္​ျဖင္​့ မာန၊ ဒုကၡာႏုပႆနာဉာဏ္​ျဖင္​့ တဏွာ၊ အနတၱာႏုပႆနာဉာဏ္​ျဖင္​့ ဒိ႒ိတို႔ဆိုတ႔ဲ ပပဥၥတရား​ေတြကိုု ပယ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီ အႏုပႆနာဉာဏ္​ ၃ ပါး​ေပၚလာဖို႔ရာက်​ေတာ့ ​ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​က အဓိက ျဖစ္​​ေနပါတယ္​။

​ေနာက္​ထပ္​မွတ္​သားစရာတစ္​ခု ႐ွိပါ​ေသးတယ္​။ နာရင္​ နာတယ္​လို႔ ႐ႈမွတ္​​ေနတ႔ဲ ​ေ၀ဒနာႏုပႆနာ စတာ​ေတြမွာ ခႏၶာ ၅ ပါးျဖစ္​​ေနပုံကို သိရျခင္​းပါ။
၁။ နာတယ္​ဆိုတာ ​ေ၀ဒနာကၡႏၶာ၊
၂။ နာတယ္​လိုု႔ မွတ္​သားတာက သညာကၡႏၶာ၊
၃။ ခံစားျခင္​း မွတ္​သားျခင္​း​ေတြကို ကူညီ​ေထာက္​္​ပံ့ၿပီး ထင္​႐ွား​ေစတ့ဲ ​ေစတသိက္​ ၅၀ က သခါၤရကၡႏၶာ၊
၄။ နာတယ္​လို႔ သိတာက ၀ိညာကၡႏၶာ၊
၅။ နာ​ေနတ႔ဲ ႐ုပ္​တရားက ႐ူပကၡႏၶာ။

႐ႈမွတ္​ရင္​း ခႏၶာ ၅ ပါးသိရပုံကိုလည္​း ဆက္​လက္​တင္​ျပပါဦးမယ္​။
ဧကုပၸာဒ နိ​ေရာဓာစ -စတ့ဲ​ေဒသနာအရ စိတ္​ ​ေစတသိက္​​ေတြဟာ အတူျဖစ္​လာၾကၿပီး အတူတကြ ခ်ဳပ္​သြားၾကတာမို႔ ခႏၶာ ၅ ပါးလုံးကုိ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ဖို႔ရာ​ေတာ့ မျဖစ္​ႏိုင္​ပါ။ နာ​ေနခိုက္​ နာတယ္​ဆိုတ႔ဲ ​ေ၀ဒနာကၡႏၶာကိုသာ ဦးတည္​ၿပီး ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။

အဲဒီလို ႐ႈမွတ္​​ေနခိုက္​မွာ ခႏၶာ ၅ ပါးဟာ အတူျဖစ္​တတ္​ အတူခ်ဳပ္​တတ္​တာ​ေၾကာင္​့ ရံခါ ​ေ၀ဒနာကၡႏၶာကို သိၿပီး ရံခါ အျခားခႏၶာ​ေတြကို သိရပါတယ္​။ ​ေရ​ေမွာ္​ ဖုံးထားလို႔ ​ေရၾကည္​ကို ​ေကာင္းစြာမျမင္​ရသလုိ စခါစ​ေယာဂီမွာ ခႏၶာ​ေတြကို အထင္​းသား ​ေတြ႕ႏိုင္​မွာမဟုတ္​။ ႐ႈမွတ္​ခ်က္​​ေတြအ​ေပၚ ႏွစ္​သက္​ျခင္​း မႏွစ္​သက္​ျခင္​းစတ့ဲ ကိ​ေလသာ​ေတြ ပါ၀င္​​ေနမႈ ပါးလ်ကုန္​ခမ္​းတ့ဲအတိုင္​းသာ ​ေတြ႕ျမင္​ရပါမယ္​။

နာတယ္​စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​​ေနတ႔ဲ ​ေယာဂီဟာ စခါစမွာ နာတ့ဲ​ေျခ​ေထာက္​စတာ​ေတြကိုသာ ျမင္​​ေနပါမယ္​။ သမာဓိအား​ေကာင္​းလာလို႔ အကြယ္​အကာ အတားအဆီး အစြဲအလန္​း​ေတြ ပါးလ်ကုန္​ခမ္​းသြားတာန႔ဲ ​ေျခစတ့ဲ ပုံသဏၭာန္​​ေတြ ​ဝါးဝါးလာၿပီး ေပ်ာက္​ကြယ္​သြားပါမယ္​။ ​ေနာက္​ဆုံးမွာ​ေတာ့ နာျခင္​္​းသ​ေဘာန႔ဲ နာ​ေနတာကို သိတ့ဲစိတ္​ ၂ မ်ဳိးသာ က်န္​္​ပါ​ေတာ့မယ္​။

အ့ဲဒါကို ပညတ္​ကြာတယ္​၊ ပရမတ္​ဆိုက္​တယ္​စသျဖင္​့့ ​ေခၚၾကပါတယ္​။ စာစကားန႔ဲ ​ေျပာရင္​ သကၠာယဒိ႒ိကြာတယ္​​။ ဒိ႒ိ၀ိသုဒၶိစျဖစ္​တယ္​​ေပါ့။ သို႔ျဖစ္​လို႔ ​ေ၀ဒနာႏုပႆနာဟာ ​ေယာဂီ​ေတြအတြက္​ မ႐ွိမျဖစ္​မိုး ဆိုသလိုုပါပဲ။

​ေ၀ဒနာလမ္​း​ေၾကာင္​းမ်ား
------------------------------
တရားအားထုတ္​​ေနဆဲ ​ေယာဂီဟာ ခ်မ္​းသာျခင္​း၊ ဆင္​းရဲျခင္​းန႔ဲ အလည္​အလတ္​ျဖစ္​တ့ဲ ခ်မ္​းသာန႔ဲ ဆင္​းရဲ မသဲကြဲတ့ဲ ​ေ၀ဒနာ​တို႔ေတြကို ၾကဳံ​ေတြ႕ရတ႕ဲအခါ ၾကဳံ​ေတြ႕ရတ႕ဲ ခံစားခ်က္​အတိုင္​း ႐ႈမွတ္​ရပါတယ္​။ အဲဒါ​ေတြဟာ ကိုယ္​့ရ႕ဲ ကိုယ္​မွာန႔ဲ စိတ္​ထဲ ျဖစ္​​ေပၚတတ္​တာ​ေတြမို႔ သတိထား​ေနရင္​ သိနိုင္​ပါတယ္​။ ဆင္​းရဲျခင္​းက​ေတာ့ သတိမထားတ့ဲ သူ​ေတြ​ေတာင္​ ထိုင္​​ေနတာ ၾကာ​ေညာင္​းလာရင္​ ထင္​ထင္​႐ွား႐ွား သိၾကရစၿမဲပါ။ သုိ႔​ေပမင္​့ ဆင္​းရဲမႈ စတင္​ျဖစ္​လာပုံက​ေန ကုန္​ဆုံးသြားတ့ဲအထိ သိနိုင္​ဖို႔ဆိုရင္​​ေတာ့ သတိန႔ဲ ​ေစာင္​့ၾကည္​့သူမွသာ သိနိုင္​ပါမယ္​။

အထက္​က ​ေ၀ဒနာသုံးမ်ဳိးမွာ သာမိသ = ကာမဂုဏ္​အစာနဲ႔ စပ္​ဆိုင္​တာန႔ဲ နိရာမိသ = ကာမဂုဏ္​အစာန႔ဲ မစပ္​ဆိုင္​တာဆိုၿပီး ၂ မ်ဳိးစီ ရွိၾကျပန္​ပါတယ္​။ ​ေယာဂီဟာ သာမိသ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို နိုင္​နင္​း​ေအာင္​ ရႈမွတ္​နိုင္​ခ့ဲပါမွသာ နိရာမိသ​ေ၀ဒနာ​ေတြျဖစ္​​ေပၚလာပါမယ္​။ ​

ေနာက္​ၿပီး နိရာမိသ​ေ၀ဒနာဆိုတာ ​ေယာဂီပုဂၢဳိလ္​မ်ားရ႕ဲ တရားသားတက္​ျခင္​း ျပယုဂ္​​ေပမို႔ လိုလားနွစ္​သက္​အပ္​တ့ဲ ​ေ၀ဒနာမ်ဳိးျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒါ​ေပမ့ဲ သူ႔ကိုလည္​း ႐ႈမွတ္​ရမွာပင္​။ နိရာမိသ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို အဆက္​မျပတ္​ ႐ႈမွတ္​ရင္​း သိမ္​​ေမြ႕ သိမ္​​ေမြ႕လာၿပီး ဉာဏ္​စဥ္​​ေတြ အဆင္​့ဆင္​့ တက္​လာရတာ​ေၾကာင္​့ပါ​ေလ။

အထက္​က ျဖစ္​စဥ္​​ေတြကို ဆန္​းစစ္​လိုက္​ရင္​ ​ေ၀ဒနာမ်ား အၾကမ္​းမွ အႏုသို႔၊ အႏုမွ ႏုသထက္​ ႏုရာသို႔ ဆင္​းသက္​သြားရာအတိုင္​း လိုက္​လံ႐ႈမွတ္​ရင္​း ၀ိပႆနာဉာဏ္​စဥ္​​ေတြ အဆင္​့ဆင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာတာကို ​ေတြ႕ျမင္​ရပါတယ္​။ ဒီ​ေတာ့ ၀ိပႆနာဉာဏ္​စဥ္​မ်ား လိုလား​ေတာင္​့တသူဟာ ​ေ၀ဒနာမွန္​သမွ် မလြတ္​တမ္​း ႐ႈမွတ္​ရပါမယ္​လို႔ ​ေကာက္​​ေၾကာင္​းတစ္​ခု ဆြဲနိုင္​လာပါ​ေတာ့တယ္​။

သာမိသ​န႔ဲ နိရာမိသသုခေ၀​ဒနာ
-----------------------------------------
သုခ​မွာ ကာယိကန႔ဲ ​ေစတသိကဆိုၿပီး အမ်ားသိတ့ဲ ၀ိပႆနာ႐ႈစရာ နွစ္​မ်ဳိး႐ွိတယ္​။ တစ္​မ်ဳိးစီမွာ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသဆိုၿပီး ထပ္​ကြဲျပန္​တယ္​။ ၀ိပႆနာ႐ႈမည္​့သူဟာ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသ နွစ္​ခုကိုကား မျဖစ္​မ​ေန ကြဲကြဲျပားျပား သိထားဖို႔ လိုပါမယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ သာမိသန႔ဲ နိရာမိသတို႔ရ႕ဲ အရ​ေကာက္​​ေတြကိုသာ အဓိကထားၿပီး ႐ွင္​းျပသြားပါမယ္​။ အဲ့ဒါ​ေတြထဲမွာ ကာယိကန႔ဲ ​ေစတသိကတို႔လည္​း ပါ၀င္​ၿပီးျဖစ္​ပါမယ္​။

အလို႐ွိအပ္​ ခ်စ္​ခင္​အပ္​ နွစ္​သက္​အပ္​တ့ဲ လင္​မယား သားသမီး အ၀တ္​အစား ​ေ႐ႊ​ေငြ အိမ္​ရာ ကြၽဲႏြားဆင္​ျမင္​း စတ့ဲ အျပင္​ပ၀တၳဳမ်ားန႔ဲ ကိုယ္​တြင္​းသႏၲာန္​က မ်က္​စိ႐ုပ္​ အဆင္​း႐ုပ္​ ျမင္​မႈ ခ်မ္​းသာမႈ တတ္​သိလိမၼာမႈစတ့ဲ အတြင္​း၀တၳဳမ်ားကို အ​ေၾကာင္​းျပဳၿပီး ၀မ္​းသာျခင္​းဟာ သာမိသသုခမည္​ပါတယ္​။ (နား႐ုပ္​ အသံ႐ုပ္​ စတာ​ေတြကိုလည္​း နည္​းတူပင္​ မွတ္​သားၾကရပါမယ္​။) ကာမဂုဏ္​အစာန႔ဲ စပ္​ဆိုင္​တ့ဲ ခ်မ္​းသာလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။ ​ေဂဟႆိတ ​ေသာမနႆလို႔လည္​း ​ေခၚ​ေသးတယ္​။ အဓိပၸာယ္​က ကာမဂုဏ္​​ေနအိမ္​ကို မွီၿပီးျဖစ္​တ့ဲ ႐ႊင္​လန္​း၀မ္​းသာမႈပါတ့ဲ။

ဆိုခ႔ဲပါ ကာမဂုဏ္​၀တၳဳမ်ားန႔ဲ ယခု​ေလာ​ေလာဆယ္​ ျပည္​့စုံ​ေနတာကို ႏွလုံးသြင္​းမိလို႔လည္​း ၀မ္​းသာတတ္​တယ္​။ ​ေ႐ွးက ျပည္​့စုံခ့ဲဖူးတာကို ဆင္​ျခင္​​ေအာက္​​ေမ့မိလို႔လည္​း ၀မ္​းသာတတ္​ပါတယ္​။ အဲဒီလို ၀မ္​းသာမႈ​ေတြ ျဖစ္​​ပၚခိုက္​မွာ ၀မ္​းသာတယ္​ ၀မ္​းသာတယ္​လို႔ မွတ္​သိရပါတယ္​။

ဒါြရ ၆ ပါးမွာ ထင္​လာတ့ဲ အာ႐ုံ ၆ ပါးကို မျပတ္​မွတ္​သိ​ေနတ႔ဲ ​ေယာဂီဟာ သမာဓိဉာဏ္​ရင္​့သန္​လာတ့ဲအခါ အဲဒီအာ႐ုံ ၆ ပါးတို႔ရ႕ဲ ျဖစ္​မႈ ပ်က္​မႈကို မ်က္​​ေမွာက္​သိျမင္​လာတယ္​။ ဒိ​ေနက္​မွာ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱလကၡဏာတို႔ရ႕ဲ သ​ေဘာ​ေတြကိုပါ သိျမင္​လာတယ္​။

မ်က္​​ေမွာက္​သိျမင္​​ေနရဆဲ ပစၥဳပၸန္​အာ႐ုံန႔ဲ နႈိင္​းဆၿပီး ​ေ႐ွးက ​ေတြ႕ဖူးတ့ဲ အတိတ္​အာ႐ုံ ၆ ပါးတို႔အ​ေပၚလည္​း မၿမဲ ဆင္​းရဲ ​ေျပာင္​းလဲ​ေဖာက္​ျပန္​တ့ဲ တရားခ်ည္​းသာလို႔ သိျမင္​ဆုံးျဖတ္​လာႏိုင္​တယ္​။ အဲ့ဒီလိုသူမ်ဳိးမွာ မွတ္​သိတိုင္​း မွတ္​သိတိုင္​း ၀မ္​းသာမႈျဖစ္​​ေပၚတတ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီ၀မ္​းသာမႈဟာ ကာမဂုဏ္​အစာန႔ဲ မစပ္​ဆိုင္​တာမို႔ နိရာမိသသုခမည္​ပါတယ္​။ ​ေနကၡမၼႆိတ ​ေသာမနႆလို႔လည္​း ​ေခၚပါတယ္​။ ၀ိပႆနာကို မွီၿပီးျဖစ္​​ေပၚလာတ့ဲ ၀မ္​းသာမႈလို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

အထက္​က ၀မ္​းသာမႈဟာ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​ ျဖစ္​ခါစမွာ တားဆီးလို႔ မရႏိုင္​​ေလာက္​​ေအာင္​ အလြန္​အကဲ ျဖစ္​​ေပၚ​ေနတတ္​ပါတယ္​။ အဲဒီလို ျဖစ္​တိုင္​း ျဖစ္​တိုင္​း ၀မ္​းသာတယ္​ ၀မ္​းသာတယ္​လို႔ မွတ္​ရင္​း သိ​ေနရပါတယ္​။

ဘုရားဂုဏ္​​ေတာ္​စတာ​ေတြကို ႏွလုံးသြင္​း ဆင္​ျခင္​တ့ဲ အခါ​ေတြမွာလည္​း ပီတိ​ေသာမနႆမ်ား ျဖစ္​​ေပၚတတ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီ ​ေသာမန​ႆ​ေတြဟာလည္​း နိရာမိသသုခပင္​။ အဲ့ဒါ​ေတြကိုလည္​း မွတ္​ရင္​း သိ​ေနရပါတယ္​။ အဲ့ဒီလို မွတ္​သိျခင္​းျဖင္​့ အရဟတၱဖိုလ္​တိုင္​​ေအာင္​ ဆိုက္​ေရာက္​သြားနိုင္​​ေၾကာင္​း သမၸဇညအဖြင္​့ အ႒ကထာမွာ လာ႐ွိပါတယ္​။

ပီတိဟာ ​ေသာမန​ႆန႔ဲ တစ္​​ေပါင္​းထဲ တြဲၿပီးသာျဖစ္​ပါတယ္​။ ဗုဒါၶရမၼဏ ပီတိနည္​းတူ ဓမၼာရမၼဏ ပီတိ၊ သီလာရမၼဏ ပီတိ၊ စာဂါရမၼဏ ပီတိစတာ​ေတြကို ႐ႈမွတ္​ရင္​လည္​းပဲ ထပ္​တူပင္​ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္​။

ဒုကၡန႔ဲ အဒုကၡ မသုခ​ေ၀ဒနာ
-----------------------------------
လိုခ်င္​​ေတာင္​့တအပ္​တ့ဲ အာ႐ုံ၀တၳဳ​ေတြန႕ဲ ​ေ႐ွးကလည္​း မျပည္​့စုံ၊ ယခုလည္​း မျပည္​့စုံ​လို႔ျဖစ္​​ေစ၊ ​ေဘးရန္​အႏၱရာယ္​ ဆင္​းရဲဒုကၡမ်ားန႔ဲ အရင္​ကလည္​း ​ေတြ႕ခ့ဲရ၊ ယခုလည္​း ​ေတြ႕ၾကဳံ​ေနရလို႔ျဖစ္​​ေစ ႏွလုံးမသာျခင္​း ၀မ္​းနည္​းျခင္​းဟာ သာမိသဒုကၡမည္​ပါတယ္​။ ​ေဂဟႆိတ​ေဒါမနႆလို႔လည္​း ​ေခၚပါတယ္​။

အထက္​က ဆိုခ႔ဲတ့ဲ ၀မ္​းနည္​းမႈ ႏွလုံးမသာမႈ စိတ္​ညစ္​မႈ လြမ္​းဆြတ္​ပူ​ေဆြးမႈ စတာ​ေတြ ျဖစ္​တိုင္​း ျဖစ္​တိုင္​း ၀မ္​းနည္​းတယ္​ ၀မ္​းနည္​းတယ္​စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​ရင္​း သိ​ေနရပါမယ္​။

အျပင္​ပ၀တၳဳတစ္​ခုခု​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​​ေပၚလာရတ႕ဲ ဒုကၡဆိုတာမ်ဳိးလည္​း ႐ွိ​ေနတတ္​ပါတယ္​။ ဥပမာ ျခင္​ကိုက္​တာမ်ဳိး​ေပါ့။ အဲဒါမ်ဳိးကိုက်​ေတာ့ "ကိုက္​တယ္​၊ ကိုက္​တယ္​"ဆိုတာမ်ဳိး မမွတ္​ရပါ။ အဲ့ဒီလို မွတ္​ရင္​ ျခင္​​ေကာင္​ႀကီးပုံ ​ေပၚလာတတ္​တယ္​။ ​ေဒါမနႆ​ေတြ အလိုလို ျဖစ္​လာတတ္​တယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ျခင္​ကိုက္​လို႔ နာလာတာကို "နာတယ္​၊ နာတယ္​"စသျဖင္​့ မွတ္​ရပါမယ္​။

အထက္​ကအတိုင္​း ႐ႈမွတ္​​ေနရင္​ ဒုကၡကို အဆင္​့ ၄ ဆင္​့အထိ ခြဲျခားသိလာရပါမယ္​။ အ့ဲဒါ​ေတြဟာ ဒုကၡန႔ဲပတ္​သက္​ရင္​ သိထားရမွာ​ေတြလည္​းျဖစ္​ပါတယ္​။ ဒုကၡ၊ ဒုကၡလကၡဏာ၊ ဒုကၡာႏုပႆနာ၊ ဒုကၡာႏုပႆီတို႔ ျဖစ္​ၾကပါတယ္​။
၁။ ျဖစ္​ပ်က္​ႏွစ္​ရပ္​ ႏိွပ္​စက္​အပ္​တ့ဲ ႐ုပ္​နာမ္​ခႏၶာက ဒုကၡတရား။
၂။ ျဖစ္​ပ်က္​ႏွစ္​ရပ္​ မျပတ္​ႏွိပ္​စက္​​ေနတာက ဒုကၡလကၡဏာ။
၃။ ႐ႈမွတ္​ဆဲမွာ ျဖစ္​ပ်က္​ႏွစ္​ရပ္​ကို ​ေတြ႕ရၿပီး ဆင္​းရဲလို႔ သိတာက ဒုကၡာႏုပႆနာဉာဏ္​။
၄။ ႐ႈမွတ္​တိုင္​း ႐ႈမွတ္​တိုင္​း ဆင္​းရဲလို႔ သိတ့ဲပုဂၢိဳလ္​က ဒုကၡာႏုပႆီ။

တရားအားထုတ္​ဆဲ ​ေယာဂီမွာ သမာဓိ ဉာဏ္​​ေတြ မတိုးတက္​တ့ဲအခါ ၀မ္​းနည္​းမႈျဖစ္​တတ္​တယ္​။ အဲ့ဒါဟာ နိရာမိသဒုကၡပါ။ ​ေနကၡမၼႆိတ​ေဒါမနႆလို႔လည္​း ​ေခၚပါတယ္​။ တရားနာရန္​ တရားက်င္​့ရန္​ ႐ွင္​ရဟန္​းျပဳရန္​ စတာ​ေတြကို အခြင္​့မရလို႔ ၀မ္​းနည္​းျခင္​းစတာ​ေတြဟာလည္​း ​ေနကၡမၼႆိတ​ေဒါမနႆပင္​ ျဖစ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီအခါ​ေတြမွာ ၀မ္​းနည္​းတယ္​ ၀မ္​းနည္​းတယ္​စသျဖင္​့ ႐ႈမွတ္​ရင္​း သိ​ေနရပါတယ္​။

​ေတြ႕ၾကဳံ​ေနက် ကာမဂုဏ္​၀တၳဳမ်ားန႔ဲစပ္​ၿပီး လ်စ္​လ်ဴ႐ႈမႈဟာ သာမိသ အဒုကၡ မသုခမည္​ပါတယ္​။ ​ေဂဟႆိတဥ​ေပကၡာန႔ဲ အညာဏု​ေပကၡာလို႔လည္​း ​ေခၚပါ​ေသးတယ္​။

ဥပကၠိ​ေလသမွ လြတ္​ၿပီးတဲ့ ဥဒယဗၺယဉာဏ္​မွစၿပီး အာ႐ုံ ၆ ပါးကို မွတ္​တိုင္​း မွတ္​တိုင္​း သိမႈ၀ိပႆနာဉာဏ္​န႔ဲတြဲလ်က္​ အလယ္​အလတ္​ လ်စ္​လ်ဴခံစားမႈ ျဖစ္​​ေပၚတတ္​တယ္​။ အဲ့ဒါဟာ နိရာမိသ အဒုကၡ မသုခမည္​ပါတယ္​။ ​ေနကၡမၼႆိတ ဥ​ေပကၡာလို႔လည္​း ​ေခၚပါတယ္​။ ဆိုခ႔ဲပါ သာမိသ နိရာမိသ အဒုကၡ မသုခ​ေ၀ဒနာေတြကိုလည္​း ႐ႈမွတ္​နိုင္​ရပါမယ္​။

မဟာသတိပ႒ာနသုတ္​​ေတာ္​အရ ​ေ၀ဒနာ ႐ႈမွတ္​​ပုံ​ေတြက​ေတာ့ ဒီမွ်သာပါ။ သို႔​ေပမင္​့ ၀ိပႆနာတရားကို အႀကိတ္​အႏွယ္​ အားထုတ္​​ေနသူမ်ားအတြက္​ အ​ေထာက္​အကူရ​ေအာင္​ ​ေ၀ဒနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္​းမ်ားကိုလည္​း တင္​ျပပါဦးမယ္​။

၀ိပႆနာနယ္​ပယ္​မွာ ​ေ၀ဒနာလို႔ ​ေျပာရင္​ ကာယိကဒုကၡလို႔ နားလည္​တတ္​ၾကပါတယ္​။ ကာယိကဒုကၡဟာ ​ေရာဂါ​ေၾကာင္​့န႔ဲ ဣရိယာပုထ္​တစ္​ခုကို ၾကာ႐ွည္​စြာ အသုံးျပဳၿပီး အားထုတ္​ျခင္​း​ေၾကာင္​့့့ဆိုၿပီး ကြဲျပားပါတယ္​။ ပထမအ​ေၾကာင္​းအတြက္​ ဓာတ္​စာ​ေဆးဝါး​မ်ားန႔ဲ ဒုတိယအ​ေၾကာင္​းအတြက္​ လုံ​ေလာက္​တ့ဲ သမာဓိ​ေတြရ႕ဲ အကူအညီကို ယူရပါတယ္​။

အခ်ဳိ႕က​ေတာ့ ​ေနာက္​အ​ေၾကာင္​းအတြက္​ အသိပညာအကူျဖင္​့ ​ေက်ာ္​လႊားပါက ပိုလြယ္​ကူ​တယ္​လို႔ ဆိုၾကပါတယ္​။ ဒီအ႐ွင္​က​ေတာ့ မဟာစည္​နည္​းမွာ ပါ၀င္​တ့ဲ သမာဓိအကူန႔ဲ ​ေက်ာ္​လႊားပုံကို တင္​ျပသြားပါမယ္​။

​ေ၀ဒနာ႐ႈပုံ ဆရာနည္​းမ်ား
================
ကာယိကဒုကၡ​ေ၀ဒနာကို ႐ႈမွတ္​ၿပီး ​ေက်ာ္​လႊားႏိုင္​ဖို႔ဆိုရင္​ အဲ့ဒီ​ေ၀ဒနာရ႕ဲ အ​ေၾကာင္​းအတၳဳပၸတ္​​ေတြကို ​ေျခ​ေျချမစ္​ျမစ္​ အရင္​သိထားမွ ျဖစ္​ပါမယ္​။ သို႔ျဖစ္​လို႔ အဲ့ဒါ​ေတြကို အရင္​​တင္​ျပပါဦးမယ္​။

ဒုကၡအ​ေၾကာင္​း သိ​ေကာင္​းစရာ
-----------------------------------------
၁။ ဒုကၡကို ဘယ္​သူမွ မလိုခ်င္​ၾကပါဘူး။ သို႔​ေပမင္​့ ရ​ေနၾကပါတယ္​။ အ့ဲဒါဟာ ဒုကၡရ႕ဲ ႏွိပ္​စက္​တတ္​တ့ဲ သ​ေဘာပါတ့ဲဗ်ာ။

၂။ ဒုကၡရ႕ဲ ျဖစ္​ေၾကာင္​းတရား​ေတြကိုလည္​း သိ​ေနၾကပါတယ္​။ သို႔တ​ေစ အမ်ားသူငါတို႔ မ​ေ႐ွာင္​နိုင္​ခ့ဲၾကပါ။ အဲ့ဒီလို ဘာ​ေၾကာင္​့ ျဖစ္​​သြားၾကရတာပါလဲဆိုရင္​ ဒုကၡရ႕ဲ ျဖား​ေယာင္​း​တတ္​မႈေၾကာင္​့ျဖစ္​ပါတယ္​။

၃။ ဒုကၡကို ​ေက်ာ္​လႊားဖို႔ လမ္​းစဥ္​ကို သိ​ေနၾကပါတယ္​။ ဒါ​ေပမ့ဲ မက်င္​့ႀကံႏိုင္​ၾကပါဘူး။ အ့ဲဒါက ဒုကၡရ႕ဲ ဆြဲ​ေဆာင္​တတ္​မႈ​ေၾကာင္​့ျဖစ္​ပါတယ္​။

ဆိုခ႔ဲတာ​ေတြကို တကယ္​သိမွ ဒုကၡကို တကယ္​သိတာျဖစ္​ပါမယ္​။ သိၿပီး သူ႔ရ႕ဲ ျဖား​ေယာင္​းတတ္​မႈန႕ဲ ဆြဲ​ေဆာင္​တတ္​မႈ​ေတြကို ​ေ႐ွာင္​ကြင္​းကာ သူ႔ရ႕ဲႏွိပ္​စက္​တတ္​ျခင္​းကို ပယ္​ဖ်က္​ႏိုင္​ခ့ဲပါမွ ဒုကၡသစၥာဆိုတ႔ဲ ဆင္​းရဲကို အမွန္​သိျခင္​းျဖစ္​ပါမယ္​။ သို႔ကလို သိႏိုင္​ဖို႔အ​ေရး ဆင္​ျခင္​​ေတြး​ေတာ႐ုံန႔ဲ​ေတာ့ မရပါ။ သူ႔ရ႕ဲ သ​ေဘာသဘာ၀မ်ားကို ၀ိပႆနာဉာဏ္​န႔ဲသိ​ေအာင္​ ႐ႈမွတ္​ပြားမ်ားမွ ရပါတယ္​။

ဒုကၡရ႕ဲသ​ေဘာသဘာ၀မ်ား
-----------------------------------
အ​ေတြ႕ဆိုးမ်ား ခံစားတတ္​သည္​၊
စိတ္​အားကုန္​ခမ္​း ညဳွိးႏြမ္​း​ေစသည္​။
ကိုယ္​ထဲႏိွပ္​စက္​ ခံခက္​ထင္​သည္​၊
ကာယိက ဒုကၡထင္​႐ွားသည္​။

ကာယိကဒုကၡရ႕ဲ သက္​တမ္​း
------------------------------------
႐ုပ္​နာမ္​​ေတြဟာ ဘယ္​ကမွန္​းမသိတ့ဲ​ ေနရာက​ေန ​ေပၚလာၾကတယ္​။ ၿပီး​ေတာ့ အခိုက္​အတန္​႔​ေလးသာ​ေနၿပီး ဘယ္​ကိုမွန္​းမသိတ့ဲ အရပ္​သုိ႔ ထြက္​သြားၾကတယ္​။ ဥပမာအားျဖင္​့ တိမ္​တိုက္​ႏွစ္​ခု တိုက္​မိၾကတ့ဲအခါ လွ်ပ္​စီးလွ်ပ္​ႏြယ္​​ေတြဟာ ဘယ္​ကမွန္​းမသိဘဲ ​ေပၚလာၾကတယ္​။ လွ်ပ္​ၿပီး​ေတာ့ တခဏ​ေလးသာ​ေနၿပီး ဘယ္​ကိုမွန္​းမသိတ့ဲ အရပ္​သို႔ ထြက္​သြားၾကသလိုပါပဲတ့ဲ။ ဒါဆို ႐ုပ္​အ​ေပၚ မွီၿပီးျဖစ္​လာရတ့ဲ ကာယိကဒုကၡ ဆိုတာက​ေရာ ဘယ္​​ေလာက္​ အသက္​႐ွည္​ႏိုင္​ပါ့မလဲ။

အဲ့ဒီလို ​ေျပာလိုက္​ရင္​ နာရီန႔ဲခ်ီၿပီး ခံစားခ့ဲရသူ​ေတြက အတြန္​႔တက္​ခ်င္​စရာ​ေပါ့။ ႐ွင္​းျပပါမယ္​​ေလ။

​ေခ်ာတိုင္​တက္​သူဟာ တစ္​ဆင္​့ၿပီးတစ္​ဆင္​့ က်ားကုတ္​က်ားခဲ တက္​ရပါတယ္​။ ခက္​ခက္​ခဲခဲ တက္​လာရလို႔ဆိုၿပီး ထိပ္​သုိ႔ ​ေရာက္​တ့ဲအခါ ၾကာ႐ွည္​စြာ ​ေအာင္​ပြဲခံဖို႔ စိတ္​မကူးႏိုင္​။ ​ေတာင္​့ခံဖို႔ အားအင္​​ေတြ ကုန္​ခမ္​းခ့ဲၿပီမို႔ တန္​းၿပီး ျပန္​ဆင္​းလာခ့ဲပါတယ္​။

ဒိအတူ ကာယိကဒုကၡ​ေတြဟာ တစ္​ခုၿပီးတစ္​ခု တစ္​ဆင္​့ၿပီးတစ္​ဆင္​့ ​ေမာင္​းကုန္​တင္​ၿပီး ႏွိပ္​စက္​တတ္​ၾကပါတယ္​။ ဒါ​ေပမ့ဲ သူ႔ရ႕ဲအားအင္​​ေတြ ကုန္​ခမ္​းသြားတာန႔ဲ တိကနဲ တန္​႔ကနဲ ရပ္​ဆိုင္​းသြားၾကပါတယ္​။

ဒီ​ေနရာမွာ သတိထားရမွာက နာက်င္​ျခင္​းဟာ တန္​းကနဲ နာက်င္​လာတာမဟုတ္​ဘဲ ပူရာမွထုံ ထုံရာမွက်င္​ က်င္​ရာမွနာလာတယ္​ဆုိတာပါ။ သမာဓိအား​ေကာင္​းရင္​ ​ေကာင္​းတ့ဲအ​ေလ်ာက္​ မိမိသမာဓိန႔ဲ သင္​့တ့ဲအဆင္​့မွာ ​ေ၀ဒနာကို ႏိုင္​ၾကရပါတယ္​။

အားမ​ေကာင္​း​ေသးရင္​ သူက​ေတာ့ ထိပ္​အထိ တက္​သြားမွာ ​ေသခ်ာပါတယ္​။ သို႔​ေပမင္​့ စိတ္​ပူစရာမလိုပါ။ သူက ထိပ္​ဆုံးသို႔ ​ေရာက္​ၿပီဆိုတာန႔ဲ မျဖစ္​မ​ေနကို ျပန္​ဆင္​းသြားပါလိမ္​့မယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ မိမိသမာဓိကို အားကိုးလို႔ မရ​ေသးခင္​ ခႏၱီသံ၀ရဆိုတ႔ဲ သည္​းခံျခင္​းကို အသုံးျပဳဖို႔ ၫြန္​ၾကားၾကတာပါ။ ဒါဟာ ​ေ၀ဒနာကို ႐ႈမွတ္​သူ​ေတြအ​ေနန႔ဲ သည္​းခံၿပီး ႐ႈမွတ္​ခ်က္​​ေတြ​ေၾကာင္​့ တိကနဲ မျပတ္​ႏိုင္​သည္​့တိုင္​ ပြန္​းျပတ္​က​ေလး​ေတာ့ ႐ႈမွတ္​သူတိုင္​း ရႏိုင္​ၾကပါတယ္​ ဆိုသလို​ပါပဲ။

ဒီခႏၱီသံ၀ရကို က်င္​့သုံးရာမွာ အ​ေႏွာင္​့အ​ေမွာင္​့ ျဖစ္​တတ္​တာ​ေတြ ႐ွိ​ေနတတ္​ပါတယ္​။ ​ေ၀ဒနာ​ေပ်ာက္​ခ်င္​​ေဇာ အားႀကီးသြားရင္​ ​ေလာဘ၊ ခံျပင္​းစိတ္​န႔ဲ အံႀကိတ္​ခံရင္​ ​ေဒါသ၊ အ​ေတြးလြန္​ၿပီး ႐ွင္​း႐ွင္​းလင္​းလင္​း မသိလိုက္​ရပါက ​ေမာဟတို႔ဆိုတ႔ဲ အပိုကိ​ေလသာ​ေတြ ၀င္​လာတတ္​ျခင္​းပါ။ သူ႐ုိ႔​ေတြကို ​ေ႐ွာင္​ကြင္​းႏိုင္​ဖို႔ ​ေ၀ဒနာရ႕ဲ သ​ေဘာသဘာ၀​​ေတြကိိုသာ ​ေသခ်ာဂ႐ုစိုက္​သြားရမွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။

ဒုကၡကို အ​ေယာနိ​ေသာန႔ဲ မတြဲမိဖို႔
--------------------------------------------
ကုသိုလ္​ျဖစ္​ျခင္​းအ​ေၾကာင္​း ပဒ႒ာန္​က ​ေယာနိ​ေသာ မနသီကာရ(အ​ေကာင္​းျမင္​ဝါဒ)ျဖစ္​တယ္​။ ဒါဟာ ကုသိုလ္​ျဖစ္​​ေရးမွာ မပါမျဖစ္​။ သူမပါရင္​ ဘယ္​​ေလာက္​​ေကာင္​းတာလုပ္​လုပ္​ ကုသုိလ္​အစစ္​ မျဖစ္​ဘူး။ အကုသုိလ္​​ေတြ ​ေရာ​ေထြး​ေနတ႔ဲ သဲတ႐ွပ္​႐ွပ္​ ကုသိုလ္​ဆိုတာမ်ဳိးပဲ သြားျဖစ္​တယ္​။

အထက္​ကန႔ဲ ဆန္​႔က်င္​ဘက္​အားျဖင္​့ အကုသုိလ္​ျဖစ္​ျခင္​းအ​ေၾကာင္​းက အ​ေယာနိ​ေသာ​ေပါ့။ အဆိုးျမင္​ဝါဒျဖစ္​တယ္​။ ဒုကၡ​ေတြ႕ၾကဳံ​ေနတ႔ဲ အခိုက္​မွာ အ​ေယာနိ​ေသာက ႀကီးစုိး​ေနတတ္​တယ္​။ သူ႔အပိုင္​စားမို႔ သူႀကီးစိုးတာ သဘာ၀​ေတာ့ အက်သား။ သို႔​ေပမင္​့ သတိထားရမ႕ဲ အ​ေရးႀကီးအခ်က္​တစ္​ခု ႐ွိ​ေနပါတယ္​။ ဒုကၡကို အ​ေယာနိ​ေသာ ​ေရာ​ေမႊလိုက္​ပါက အျပစ္​က မ​ေမွ်ာ္​မွန္​းႏိုင္​​ေအာင္​ ႀကီး​ေလးသြားတတ္​ျခင္​းပင္​။ တရားအားထုတ္​​ေနရင္​း ၾကဳံ​ေတြ႕လာရတ႕ဲ ကာယိကဒုကၡအ​ေပၚမွာလည္​း အလားတူပင္​ သတိထားရမွာပါ။

အကယ္​တႏၱဳ သတိပ႒ာန္​​ေလးပါးထဲမွာ ႐ႈမွတ္​ရအထင္​႐ွားဆုံးန႔ဲ အလြယ္​ကူဆုံးက ​ေ၀​ဒနာႏုပႆနာျဖစ္​ပါတယ္​။ ၀ိပ​ႆနာရ႕ဲ အ၀င္​တံခါးလို႔​ေခၚတ့ဲ ျဖစ္​ပ်က္​ကို သိျမႏိုင္​ျခင္​းဟာ သူန႔ဲသာဆို အရမ္​းလြယ္​ကူတယ္​။ ဒါ့အျပင္​ ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို ႐ႈမွတ္​ရင္​း ျပင္​ခ်င္​စိတ္​ ​ေျပာင္​းခ်င္​စိတ္​​ေတြ ​ေပ်ာက္​သြားရင္​ သကၠာယဒိ႒ိ ကြာတယ္​။ ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို စိတ္​တိုင္​းက် လႊမ္​းမိုးျခယ္​လွယ္​ ႏိုင္​ၿပီဆိုရင္​ အတၱဒိ႒ိ ကြာတယ္​လို႔ ဆရာနည္​း မွတ္​သားခ့ဲဖူးတယ္​။

သုိ႔ျဖစ္​လို႔ ကာယိကဒုကၡကို နိဗၺာန္​တံခါးလို႔ပင္​ တင္​စားခ့ဲၾကပါ​တယ္​။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ​ေ၀ဒနာျဖစ္​စမွာျဖစ္​​ေစ၊ ျဖစ္​ဆဲမွာျဖစ္​​ေစ ထိမိ​ေအာင္​ ၾကဳိးစားမွတ္​ၾကရပါမယ္​။

ဖႆ ပစၥယာ ​ေ၀ဒနာ
----------------------------
တိဏၰံ သဂၤတိ ဖ​ေႆာ = အၾကည္​ဓာတ္​ ​၊ေဖာ႒ဗၺာ႐ုံ၊ ထိသိစိတ္​တို႔သုံးခု ​ေပါင္​းဆုံမိတာကို ဖႆလို႔​ေခၚတယ္​။ ဒီဖႆ​ေၾကာင္​့ ​ေ၀ဒနာျဖစ္​လာရတာ။ ​ေ၀ဒနာမျဖစ္​​ေစခ်င္​ရင္​ ဒီဖႆမွာပင္​ ပိုင္​ႏိုင္​​ေအာင္​ ႐ႈမွတ္​လိုက္​ရပါတယ္​။  အ​ေၾကာင္​းသုံးခု မ​ေပါင္​းမိ​ေသးခင္​ တစ္​ခုခ်င္​းစီကို ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ရမယ္​လို႔ ဆိုလိုပါတယ္​။

သတိထား​ေစာင္​့ၾကည့္​ေနသူဟာ နာဖို႔ စတင္​လာတ့ဲအခါ ကိုယ္​အၾကည္​ဓာတ္​က​ေန ​ေျပာင္​းလဲလာတာကို သိတယ္​။ ၾကမ္​းျပင္​န႔ဲ ကိုယ္​ထိ​ေတြ႕​၊ အသားအခ်င္​းခ်င္​း ထိ​ေတြ႕ေနတ႔ဲအတြက္​​ေၾကာင္​့ အခ်ိန္​ၾကာ​ေညာင္​းလာတာန႔ဲအမွ် ခံစားမႈ​ေျပာင္​းလဲလာတာကိုလည္​း သိတယ္​။ အ့ဲဒီလို စပူတာ၊ စက်င္​တာ၊ စနာတာ​ေတြကို သိသိခ်င္​း ထိထိမိမိ ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​ခ့ဲပါက ​ေ၀ဒနာ​ေတြ ျဖစ္​ခြင္​့မရၾကပါ။ ျဖစ္​ခ့ဲရင္​​ေတာင္​ တစ္​ခ်က္​ ႏွစ္​ခ်က္​မွတ္​လိုက္​ရင္​ ​ေပ်ာက္​ကြယ္​သြားတတ္​ပါတယ္​။ ဒါကိုပဲ "ဖႆနိ​ေရာဓာ ​ေ၀ဒနာနိ​ေရာ​ေဓာ"လို႔ အ​ေဟာ႐ွိခ့ဲတာပါ။

​ေ၀ဒနာကို တိုက္​႐ုိက္​႐ႈပုံ
--------------------------------
စိတၱာန႔ဲ ဓမၼာႏုပႆနာ​ေတြကို ႏိုင္​ႏိုင္​နင္​းနင္​း မ႐ႈမွတ္​ႏိုင္​​ေသးတ့ဲ ​ေယာဂီဟာ ​ေ၀ဒနာမျဖစ္​​ေအာင္​ ဖႆအဆင္​့မွာတင္​ ၾကဳိတင္​ဖ်က္​ထုတ္​ႏိုင္​ဖို႔ဆိုတာ အ​ေတာ္​ခဲယဥ္​းပါတယ္​။ အ​ေတြးလြန္​​ေနလို႔ျဖစ္​​ေစ၊ တစ္​ျခား႐ႈမွတ္​စရာ​ေတြကို ႐ႈမွတ္​​ေနလို႔ျဖစ္​​ေစ ​ေ၀ဒနာအ​ေတာ္​​ေလးျပင္​းထန္​လာမွ သိၾကရသူ​ေတြက မ်ားပါတယ္​။ ဒီစဥ္​အခါ ​ေ၀ဒနာကို တိုက္​႐ိုက္​႐ႈမွတ္​ၾကရပါမယ္​။

​ေ၀ဒနာကို တိုက္​႐ိုက္​႐ႈမွတ္​တ့ဲအခါ နာက်င္​တ့ဲ​ေနရာ တစ္​​ေနရာထဲျဖစ္​ျဖစ္​၊ ​ေနရာမ်ားစြာျဖစ္​ျဖစ္​ အထင္​႐ွားဆုံးကို ႐ႈမွတ္​ဖို႔ ​ေ႐ြးခ်ယ္​ရပါမယ္​။ ၿပီး​ေတာ့ ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို တစ္​​ေနရာထဲစုၿပီး မန္​က်ည္​း​ေစ့​ေလာက္​ျဖစ္​​ေအာင္​ စိတ္​န႔ဲသတ္​မွတ္​လိုက္​ရပါမယ္​။ အဲ့ဒီ​ေနရာကို စက္​​ေသနတ္​ပစ္​သလို ဒါမွမဟုတ္​ စက္​​ေရတြင္​းတူးသလို အာ႐ုံစုိက္​ထားၿပီး "နာတယ္​၊နာတယ္​"လို႔ တရစပ္​ ႐ႈမွတ္​​ေပး​ေနရမယ္​။

ဒီအခါ ​ေ၀ဒနာက ပိုၿပီးနာလာတယ္​လို႔ ထင္​ျမင္​တတ္​ၾကပါတယ္​။ စင္​စစ္​မွာ ပိုနာလာတာ မဟုတ္​ပါ။ ​ေ၀ဒနာရ႕ဲ ႏွိပ္​စက္​တတ္​မႈအခ်င္​းအရာကို ပိုသိလာ​ေနျခင္​းပင္​။ ဒီ​ေတာ့ ​ေယာဂီဟာ သိစရာကို ထင္​ထင္​႐ွား႐ွား သိ​ေနရတယ္​လို႔ ​ေယာနိ​ေသာ ၀င္​ႏိုင္​ဖို႔လည္​း အ​ေရးပါတယ္​​ေပါ့။ မ၀င္​ႏိုင္​ခ့ဲရင္​ ခႏၱီသံ၀ရစြမ္​းရည္​​ က်ဆင္​းသြားမယ္​။ အား​ေလွ်ာ့ၿပီး ျပင္​ခ်င္​စိတ္​ ​ေျပာင္​းခ်င္​စိတ္​​ေတြ ​ေပၚလာမယ္​။ အဆိုးဆုံး ျဖစ္​သြားႏိုင္​​ေခ်အ​ေနန႔ဲ အ​ေယာနိ​ေသာလည္​း ၀င္​​ေရာသြားတတ္​ပါတယ္​။

ပဏိဓာယန႔ဲ အပၸဏိဓာယဘာ၀နာ
------------------------------------------
​ေျပာင္​းခ်င္​ ျပင္​ခ်င္​စိတ္​ကို ထိန္​းမႏိုင္​ သိမ္​းမရ​ေတာ့ဘူးဆိုရင္​ ရင္​ၫြန္​႔​ေနရာသို႔ စိတ္​ကို ပို႔ၿပီး "ျပင္​ခ်င္​တယ္​ ျပင္​ခ်င္​တယ္​"လို႔ မွတ္​ရပါမယ္​။ တစ္​ခါတစ္​ရံ ျပင္​ခ်င္​စိတ္​ကို ​ေျပာင္​းမွတ္​လိုက္​တာန႔ဲ ​ေ၀ဒနာက သက္​သာ​ေပ်ာက္​ကင္​းသြားတာမ်ဳိးလည္​း ၾကဳံရတတ္​ပါတယ္​။ မျဖစ္​မ​ေန ျပင္​​ေတာ့မ့ဲ အ​ေနအထား ​ေရာက္​​ေနၿပီဆိုရင္​​ေတာ့လည္​း ျပင္​မႈပုံစံအဆင္​့ဆင္​့ကို အ​ေသးစိတ္​ မွတ္​သြားရပါမယ္​။

​ေတာင္​တက္​အ​ေလ့အက်င္​့ မ႐ွိ​ေသးသူ​ေတြဟာ တတ္​ႏိုင္​သ​ေလာက္​ အားတင္​းတက္​ကာ တစ္​​ေထာက္​ၿပီးတစ္​​ေထာက္​ နား နားၿပီး တက္​သြားရပါတယ္​။ မ​ေလ်ာ့တ့ဲ ဇြဲန႔ဲ ဆက္​ကာ ဆက္​ကာ တက္​သြားရင္​ ​ေတာင္​ထိပ္​သို႔ ​ေရာက္​မွာ ​ေသခ်ာပါတယ္​။ စခါစ ​ေယာဂီ​ေတြဟာလည္​း အ​ေလ့အက်င္​့ မ႐ွိ​ေသးတ့ဲ ​ေတာင္​တက္​သမားလို ​ေ၀ဒနာကို မွတ္​ႏိုင္​သ​ေလာက္​ မွတ္​လိုက္​၊ သည္​းမခံႏိုင္​​ေတာ့ရင္​ အျခားအာ႐ုံ ​ေျပာင္​းမွတ္​လိုက္​၊ ဒါမွ သည္​းမခံႏိုင္​​ေသးဘူးဆိုရင္​လည္​း အမွတ္​မလြတ္​​ေစဘဲ ဣရိယာပုထ္​​ေျပာင္​းမွတ္​ရပါမယ္​။ အဲ့ဒီလို အားထုတ္​တာကို ပဏိဓာယဘာ၀နာလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

သတိထားစရာ စကားအခ်ဳိ႕ကို အားနာနာန႔ဲ ခ်ပ္​ရပါဦးမယ္​။" ျပင္​စ႐ွိရင္​ ျပင္​ခ်င္​တယ္​။ ၾကာၾကာ​ေပါင္​းမွ အ​ေၾကာင္​းသိ။" ဆိုခ႔ဲတ့ဲ လူ​ေတြရ႕ဲ အ​ေလ့အထအတြက္​ သတိ​ေပးဆို႐ိုးစကား​ေတြဟာ ​တရားအားထုတ္​ဆဲ ​ေယာဂီမ်ားအတြက္​လည္း အသုံးတည္​့တယ္​လို႔ ဆိုခ်င္​ပါတယ္​။

​ေ၀ဒနာကို ခက္​ခက္​ခဲခဲန႔ဲ တစ္​ခါ​ေလာက္​​ေက်ာ္​ျဖတ္​ဖူးရင္​ ​ေနာင္​အခါ​ေတြမွာလည္​း ​ေက်ာ္​ျဖတ္​ဖို႔ ၀န္​​ေလး​ေနမွာမဟုတ္​ပါ။ ဒါ့​ေၾကာင္​့ ျပင္​စ႐ွိရင္​ ျပင္​ခ်င္​တယ္​ဆိုတာကို အ​ေလးဂ႐ုျပဳကာ ​ေ႐ွာင္​ကြင္​းႏိုင္​​ေအာင္​ ၾကဳိးစားသင္​့ၾကပါ​ေပတယ္​။ ​ေနာက္​ၿပီး ​ေ၀ဒနာ​ေတြကို ၾကာၾကာ႐ႈမွတ္​​ေပါင္​းသင္​းႏိုင္​မွ ​ေ၀ဒနာမ်ားရ႕ဲ သ​ေဘာသဘာ၀​ေတြကို ​ေစ့​ေစ့ငုငု သိႏိုင္​မွာမို႔ အတတ္​ႏိုင္​ဆုံးၾကာ႐ွည္​​ေအာင္​ သည္​းခံ႐ႈမွတ္​သင္​့ၾကပါတယ္​။ ဒါမွသာ ​ေ၀ဒနာမ်ားရ႕ဲ သ​ေဘာသဘာ၀​ေတြကို သိျမင္​လာၾကရၿပီး ​ကာယိကဒုကၡ​ေ၀ဒနာရ႕ဲ အနားသတ္​မ်ဥ္​းျဖစ္​တ့ဲ ဒုကၡသစၥာတိုင္​​ေအာင္​ ခ်ည္​းကပ္​ႏိုင္​မွာ ျဖစ္​ပါတယ္​။ အဲ့ဒီလို တရစပ္​္​ ဆက္​တိုက္​အားထုတ္​တာကိုက်​ေတာ့ အပၸဏိဓာယဘာ၀နာလို႔ ​ေခၚပါတယ္​။

​ေနာက္​တစ္​နည္​းက သတိပ႒ာန္​အက်ဳိးျပဆိုတ႔ဲ ​ေ႐ွ႔ပိုင္​းမွာ ျပဆိုခ႔ဲတ့ဲ နည္​း​ေတြကို ယူသုံးၿပီး ​ေ၀ဒနာကို ခြာ႐ႈျခင္​းပါ။ အဲ့ဒါက​ေတာ့ မိမိရ႕ဲသီလျဖဴစင္​မႈက အဓိက ျပ႒ာန္​း​ေနတာမို႔ အဲ့ဒီနည္​းကို သုံးခ်င္​သူမ်ားအ​ေနန႔ဲ တရားအားမထုတ္​ခင္​ သီလ​ကို အရင္​ေဆာက္​တည္​ထားသင္​့ၾကပါတယ္​။

​ေ၀ဒနာႏုပႆနာ သတိပ႒ာန္​ၿပီးပါၿပီ။
××××××××××××××××××××××××××

ၿငိမ္​းနႏၵ (၁၇ -၂၄ /၂ /၂၀၁၇)

No comments:

Post a Comment