(၁၃)
ထိနမိဒၶနီ၀ရဏ
==========
ဒီနီ၀ရဏအတြက္ ႐ႈမွတ္ပုံေတြဟာလည္း ကာမစၦႏၵန႔ဲ ဆင္တူေနပါတယ္။ သုိ႔ျဖစ္လို႔ မတူတ႔ဲ ဖြင့္ဆိုခ်က္ေတြကိုသာ ထုတ္ႏႈတ္တင္ျပသြားပါမယ္။ ဒါ့အျပင္ ဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္ ပါဠိ အ႒ကထာ စကားမ်ားန႔ဲ လိုက္နာက်င့္သုံးဖြယ္ စကားရပ္မ်ားကိုလည္း တင္ျပသြားပါမယ္။
အတၳိ ဘိကၡေ၀ အရတိ တႏၵီ ၀ိဇမၻိတာ ဘတၱသမၼေဒါ ေစတေသာ လီနတၱံ၊ တတၳ အေယာနိေသာမနသိကာရဗဟုလီကာေရာ အယမာဟာေရာ အႏုပၸႏၷႆ ဝါ ထိနမိဒၶႆ ဥပၸာဒါယ၊ ဥပၸႏၷႆ ဝါ ထိနမိဒၶႆ ဘိေယ်ာဘာဝါယ ေ၀ပုလႅာယာတိ။ (သံ။ နိ။ ၅။ ၂၃၂)
ထိနမိဒၶဆိုတာ ပစၥကၡမွာ မေပ်ာ္ပိုက္ျခင္း၊ ပ်င္းရိျခင္း၊ ခႏၶာကိုယ္ တြန္႔ဆုတ္ ေလ်ာ့က်ျခင္း (ႏႈံးခ်ိေနျခင္း)၊ ထမင္းဆီ ရစ္ေနျခင္း၊ စိတ္ ေစတသိက္ေတြ တြန္႔ဆုတ္ျခင္း (မတက္ႂကြျခင္း)ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုခ႔ဲတာေတြဟာ ထိနမိဒၶကို ျဖစ္ေစတယ္။ တိုးပြားေစပါတယ္။
အ႒ကထာဆရာေတာ္က ဒီနီ၀ရဏပယ္ပုံေတြကို ၆ မ်ဳိး ျပထားေတာ္မူခ႔ဲပါတယ္။ အမ်ားစုက ၀ိပႆနာအတြက္ အက်ဳိးမ်ားပါတယ္။
အပိစ ဆ ဓမၼာ ထိနမိဒၶႆ ပဟာနာယ သံ၀တၱႏၱိ - အတိေဘာဇေန နိမိတၱဂါၢေဟာ ဣရိယာပထသမၹရိ၀တၱနတာ အာေလာကသညာမနသိကာေရာ အေဗၻာကာသဝါေသာ ကလ်ာဏမိတၱတာ သပၸာယကထာတိ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၇၀)
ငိုက္ျမည္းတတ္သူဟာ အစာအာဟာရကို သင့္ေတာ္႐ုံ အတိုင္းအ႐ွည္သာ စားရပါမယ္။ ဣရိယာပုထ္ ေျပာင္းေပးရမယ္။ အလင္းနိမိတ္ကို ႏွလုံးသြင္းရမယ္။ လြင္တီးေခါင္စတ့ဲ အကာအရံ မ႐ွိရာ ေနရမယ္။ မိတ္ေဆြေကာင္း မွီ၀ဲရမယ္။ ေလ်ာက္ပတ္တ့ဲ တရားစကား ေျပာဆိုေဆြးေႏြးရမယ္။ ဆိုခ႔ဲတာေတြန႔ဲ ထိနမိဒၶကို ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္ပါတယ္။
အဂၤုတၱရနိကာယ္။ သတၱကနိပါတ္။ အဗ်ာကတ၀ဂ္။ ပစလာယမာနသုတ္လာ အငိုက္ေျဖနည္းမ်ားလည္း ႐ွိပါေသးတယ္။ မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကေတာ့ ဒီသုတ္လာနည္းေတြက ၀ိပႆနာတရား အားထုတ္ေနဆဲ ပုဂၢဳိလ္မ်ားအတြက္ ပိုၿပီး သင့္ေလ်ာ္လို႔ အ့ဲဒါေတြကို အငိုက္ေျဖနည္းအျဖစ္ ၫြန္ၾကားေတာ္မူပါတယ္။ မွတ္သားရ လြယ္ကူေစရန္ လကၤာလည္း စီေပးေတာ္မူထားပါတယ္။
သညာေျပာင္းေပး၊ စာႀကံေတြး၊ ႐ြတ္ေရးနားဆြဲေလ။
မ်က္ႏွာသစ္ရန္၊ အလင္းႀကံ၊ စၾကၤန္ေလွ်ာက္ပါေလ။
ငိုက္ျမည္းဖယ္႐ွား၊ ခုႏွစ္ပါး၊ ဘုရားၫႊန္ျပေပ။
၁။ တစ္ခုခုကို ႐ႈမွတ္ေနရင္း ငိုက္ျမည္းလာရင္ အျခားတစ္ခုခုကို ေျပာင္းလဲ ႐ႈမွတ္ရမယ္။ ေဖာင္းပိန္မွ ေဖာင္းပိန္ ထိုင္ထိစသည္ ေျပာင္းမွတ္၊ တိုးမွတ္ရပါမယ္လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
၂။ သင္ခ့ဲဖူး၊ က်က္ခ့ဲဖူးတ့ဲ အဘိဓမၼာစတ့ဲ စာေတြရ႕ဲ အနက္ အဓိပါၸယ္ေတြ၊ အရေကာက္ေတြကို ႀကံရမယ္။ ေတြးရမယ္။
၃။ ပရိတ္ႀကီး၊ ဓမၼစၾကၤာစတ့ဲ အလြတ္က်က္မွတ္ထားတ့ဲ ပါဠိေတာ္ေတြကို စိတ္ထဲကေန ႐ြတ္ဆိုရပါမယ္။
၄။ နား႐ြက္ကို ဆြဲလိမ္ရပါမယ္။
၅။ မ်က္ႏွာ ထသစ္လိုက္ရပါမယ္။
၆။ မီးစတ့ဲ အလင္းကို စိုက္ၾကည့္လိုက္ရပါမယ္။
၇။ ထၿပီး စၾကၤန္ေလွ်ာက္လိုက္ရပါမယ္။
အထက္မွာ ျပဆိုခ႔ဲတာေတြဟာ တရားအားထုတ္စ ေယာဂီမ်ားအတြက္ ရည္ၫြန္းၿပီး တင္ျပထားတာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္တမ္း ႐ႈမွတ္တ့ဲအခါမွာေတာ့ လိုအပ္မွသာ အသုံးခ်ရန္ပါ။ လိုအပ္ခ်က္အရ ႐ႈမွတ္ရပုံေတြကိုလည္း တင္ျပပါဦးမယ္။
တရားအားထုတ္ဆဲ ေယာဂီေတြမွာ ငိုက္ျမည္းျခင္းဆိုတာကို ေ႐ွာင္လြဲလို႔ မရစေကာင္း။ ဒါကို တစ္ခ်ဳိ႕က ငိုက္မွန္းေတာင္ မသိႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ငိုက္လိုက္ၾကတာ႐ွိမယ္။ တစ္စုံတစ္ခုေၾကာင့္ လန္႔ႏိုးလာမွသာ ငါ ငိုက္ေနပါလားလို႔ သိၾကရတယ္။
တစ္ခ်ဳိ႕က်ေတာ့ ငုိက္ခ်င္ေနမွန္း သိေနေပမ့ဲ စိတ္အလို လိုက္ၿပီးျဖစ္ေစ၊ အငိုက္ေျဖနည္းေတြ မသိလို႔ျဖစ္ေစ ငိုက္လိုက္ၾကသူေတြလည္း႐ွိမယ္။ ဘယ္လိုပဲ ငိုက္ငိုက္ ငိုက္တာဟာ တရားအားထုတ္ေနတာ မဟုတ္ဆိုတာကိုေတာ့ တစ္ထစ္ခ် မွတ္သားထားအပ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ တရားလိုလားတ့ဲ အားထုတ္ဆဲေယာဂီဟာ ငိုက္ျမည္းတာကို မရ ရေအာင္ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္ဖို႔ ၾကဳိးစားၾကရပါတယ္။
သမာဓိေလး အေတာ္အတန္ အားေကာင္းလာရင္ ငိုက္ခ်င္လာမွန္း သိတယ္။ အမွတ္ေတြ မွတ္ရတာ မမိတစ္ခ်က္ မိတစ္ခ်က္ျဖစ္လာတာကိုး။ မွတ္ရတာလည္း ထိထိမိမိမ႐ွိ၊ ထင္ထင္႐ွား႐ွားလည္း မေပၚတတ္။ ဒီေတာ့ ရင္၀ကို အာ႐ုံစိုက္ၿပီး ငိုက္ခ်င္တယ္၊ ငိုက္ခ်င္တယ္လို႔ မွတ္ေနလိုက္ရပါမယ္။ သမာဓိအား ေကာင္းေနခိုက္ဆိုရင္ အ့ဲဒီလို မွတ္လိုက္တာန႔ဲ ျပန္လည္ၾကည္လင္ လန္းဆန္းလာပါတယ္။
အထက္ကအတိုင္း မွတ္ေနလို႔မွ ငိုက္ျမည္းခ်င္စိတ္ ေပ်ာက္မသြားဘူးဆိုရင္ အမွတ္ကို တိုးမွတ္ရပါမယ္။ ေဖာင္းပိန္ ႏွစ္မ်ဳိးထဲ မွတ္ေနတာဆိုရင္ ထိုင္ထိတိုးၿပီး မွတ္ရမယ္။ အ့ဲဒီလို တိုးလို႔မွ မေပ်ာက္ေသးရင္ ထိကို ေနရာတိုးတိုးၿပီးလည္း မွတ္သြားရပါမယ္။ ဒါဟာ သညာေျပာင္းေပးဆိုတ႔ဲ လမ္းၫြန္ခ်က္အရျဖစ္ပါတယ္။ ေယာဂီအေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ ဒီအဆင့္မွာတင္ ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္ၾကတာ မ်ားပါတယ္။
အကယ္တႏၱဳ ဆိုခ႔ဲၿပီးတ့ဲ နည္းလမ္းေတြန႔ဲ ငိုက္ျမည္းခ်င္စိတ္ကို မေဖ်ာက္ႏိုင္ခ့ဲရင္ စာႀကံေတြးအဆင့္န႔ဲ ေျဖေဖ်ာက္ရပါမယ္။ ဒီလိုန႔ဲ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ တက္သြားရပါမယ္။ ေနာက္ဆုံးျဖစ္တ့ဲ စၾကၤန္ထေလွ်ာက္ျခင္းမွာေတာ့ မျဖစ္မေနကို ေျဖေဖ်ာက္ႏိုင္မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥနီ၀ရဏ
=============
ဒီနီ၀ရဏအတြက္ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္ပုံေတြဟာ ေ႐ွ႔ပိုင္းအားလုံးနီးပါး ကာမစၦႏၵအတိုင္းပင္ ၫြန္ျပထားတယ္။ ေနာက္ဆုံးျဖစ္တ့ဲ နီ၀ရဏကို မဂ္ျဖင့္ပယ္ခိုက္မွာသာ ထူးျခားပါတယ္။ သို႔ျဖစ္လို႔ အ့ဲဒီထူးျခားခ်က္န႔ဲ အျခားသိမွတ္ဖြယ္ရာမ်ားကို တင္ျပသြားပါမယ္။
ယထာ စ ပဟီနႆ ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥႆ အာယတိ ံ အႏုပါၸေဒါ ေဟာတိ၊ တဥၥ ပဇာနာတိ။
တဒဂၤ ၀ိကၡမၻနပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္အပ္ၿပီးေသာ ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥကို ေနာင္အခါမွာ လုံး၀မျဖစ္ေပၚေစႏိုင္တာဟာ အရိယာမဂ္ဆိုတ႔ဲ အေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။ အ့ဲဒီ အရိယာမဂ္ဆိုတ႔ဲ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။
ဒီနီ၀ရဏဟာ နီ၀ရဏအရာမွာ တစ္ခုထဲလို ျဖစ္ေနေပမ့ဲ မဂ္ပယ္စဥ္အရေတာ့ ကြဲျပားေနတယ္။ ဥဒၶစၥကို အရဟတၱမဂ္န႔ဲ ကုကၠဳစၥကို အနာဂါမိမဂ္န႔ဲ သီးျခားစီ အျမစ္ျပတ္ပယ္ပါတယ္။ သုိ႔ကလို ကြဲျပားေနတာေၾကာင့္ ပယ္စဥ္ကို သိတ့ဲပုဂၢဳိလ္လည္း ကြဲပါတယ္။ သိပုံကေတာ့ ေ႐ွ႔မွာ ဆိုခ႔ဲၿပီးနည္းမ်ား အတိုင္းသာ။
အ႒ကထာဆရာေတာ္က သံယုတ္ပါဠိေတာ္ကို အကိုးအကားျပဳၿပီး ဒီနီ၀ရဏျဖစ္ပုံကို ေအာက္ပါအတိုင္း ဖြင့္ဆိုေတာ္မူပါတယ္။
ေစတေသာ အ၀ူပသေမ အေယာနိေသာမနသိကာေရန ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥႆ ဥပါၸေဒါ ေဟာတိ။ စိတ္မၿငိမ္းခ်မ္းမႈအေပၚ မသင့္တ့ဲ ႏွလုံးသြင္းမိသျဖင့္ ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ ႏွလုံးသြင္းမိေလ အင္အားေကာင္းလာေလျဖစ္တယ္။
အ့ဲဒီေနာက္ ယင္းနီ၀ရဏကို ပယ္ပုံ ၆ မ်ဳိးကိုလည္း ဆက္ျပေတာ္မူပါတယ္။
အပိစ ဆ ဓမၼာ ဥဒၶစၥကုကၠဳစၥႆ ပဟာနာယ သံ၀တၱႏၱိ - ဗဟုႆုတတာ ပရိပုစၦကတာ ၀ိနေယ ပကတညဳတာ ၀ုဒၶေသ၀ိတာ ကလ်ာဏမိတၱတာ သပါၸယကထာတိ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၇၁)
နိကာယ္ ၅ ရပ္တို႔တြင္ တစ္ခု ႏွစ္ခုစသည္ျဖစ္ေစ အားလုံးကိုျဖစ္ေစ ရေအာင္ သိေအာင္လုပ္ၿပီး ဗဟုတျပည့္စုံေစျခင္း၊ အပ္ မအပ္တာေတြကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ေမးျမန္းစုံစမ္းျခင္း၊ ၀ိနည္းပညတ္ေတြန႕ဲ အတူေန ေနသလို အေလ့အထအဆင့္ထိ သိေနျခင္း၊ ေထရ္ႀကီးဝါႀကီးမ်ားအထံ ဆည္းကပ္ျခင္း၊ မိတ္ေဆြေကာင္းကို မွီ၀ဲျခင္း၊ ေနရာထိုင္ခင္းစတာေတြန႔ဲ ပတ္သက္ၿပီး မွီရာအျဖစ္ အပ္ မအပ္ေျပာဆိုေဆြးေႏြးျခင္း တို႔ျဖစ္ၾကပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဥဒၶစၥက ပ်ံ ့လြင့္ျခင္းပါ။ ကုကၠဳစၥကို ေနာင္တပူပန္ျခင္း၊ အလို႔လို႔ ျဖစ္ျခင္းစသည္ ဘာသာျပန္တယ္။ မိမိကိုယ္ကို သံသယျဖစ္ျခင္းလို႔ဆိုက သင့္ေလ်ာ္အ့ံ ထင္ရ႕ဲ။ အဆုိပါ ႏွစ္ခုတို႔ တရားအားထုတ္ဆဲ ေယာဂီမွာ ျဖစ္ေပၚလာရင္ ျဖစ္ေပၚလာတ့ဲအတိုင္း မွတ္သြားရန္ ျဖစ္ပါတယ္။
မွတ္ဖို႔ ေျပာေနေပမ့ဲ မမွတ္လိုက္ရဘဲ ေတြးရင္း အခ်ိန္ကုန္သြားတာမ်ဳိးကို ေယာဂီတိုင္း ၾကဳံဖူးၾကတယ္။ အ့ဲဒါဟာ စိတ္ကို မႏိုင္လို႔ ျဖစ္ၾကရတာပါ။ ဥဒၶစၥအတြက္ စိတၱာႏုပႆနာကို အေျခခံက်က် အားထုတ္ထားျခင္းျဖင့္ ေက်ာ္လြန္ၾကရပါတယ္။ ခ်င္စိတ္ေတြကို မိၿပီဆိုရင္ကိုပဲ ဒီေနရာအတြက္ လုံေလာက္ပါတယ္။
စိတၱာႏုပႆနာအရာမွာ ခ်င္စိတ္ေတြ မိေအာင္ ဖမ္းႏိုင္ခ့ဲပါၿပီဆိုရင္ စိတ္ပ်ံ ့လြင့္တ့ဲအခါလည္း မၾကာမတင္ သိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့ထက္ စလြင့္လြင့္ခ်င္းေတာင္ သိႏိုင္ပါတယ္။
စိတ္ပ်ံ ့လြင့္တာကို သိရင္ သိတာန႔ဲ တစ္ျပဳိင္နက္ ပ်ံ ့လြင့္တယ္၊ ပ်ံ ့လြင့္တယ္လို႔ မွတ္သြားရန္ပါ။ ပ်ံ ့လြင့့္တ့ဲ ပုံစံက အတိတ္ကို ျပန္ေတြးတာန႔ဲ အနာဂတ္အတြက္ စဥ္းစားတာေတြပါ။ ႏွစ္မ်ဳိးထဲက တစ္ခုခုပါလို႔ ေသခ်ာသိရင္ အ့ဲဒီသိတ့ဲအတိုင္း မွတ္ရပါမယ္။ ေတြးရင္ ေတြးတယ္၊ ေတြးတယ္။ စဥ္းစားရင္ စဥ္းစားတယ္၊ စဥ္းစားတယ္လို႔ မွတ္ရပါမယ္။ အတိအက် အမည္မတပ္ႏိုင္ရင္ေတာ့ ပ်ံ ့လြင့္တယ္လို႔ပဲ မွတ္ရပါမယ္။
ေနာင္တပူပန္တယ္ဆိုတာ အတိတ္က အေၾကာင္းအရာေတြကို ေတြးမိၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတာမ်ားတယ္။ မျဖစ္ေသးတာကို ပူပန္ေၾကာင့္ၾကတာမ်ဳိးလည္း ႐ွိႏိုင္ပါတယ္။ အ့ဲဒီလို ပူပန္တာေတြကို ပူပန္တယ္၊ ပူပန္တယ္လို႔ မွတ္ရပါမယ္။ မွတ္ေပမ့ဲ ခဏခ်င္း ေပ်ာက္ဖို႔ေတာ့ မလြယ္ပါ။ ေပ်ာက္သြားရင္လည္း ခဏေလးန႔ဲ ျပန္ေပၚလာတတ္တယ္။
မိမိရ႕ဲ သဒါၶ ၀ီရိယ သတိ သမာဓိ ပညာတို႔ဆိုတ႔ဲ ဣေျႏၵေတြ အားနည္းေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္လာၾကရတာမို႔လို႔ပါ။ ဣေျႏၵေတြ အားနည္းေတာ့ မိမိကိုယ္ကို အားမရျခင္း၊ မိမိကိုယ္ကို ယုံၾကည္မႈနည္းပါးျခင္း စတာေတြက ပူပန္စရာေတြကို အၿမဲမျပတ္ေအာင္ ေမြးဖြားေပးတတ္ပါတယ္။
သို႔ေၾကာင့္ ဣေျႏၵေတြ ထက္ျမက္လာေအာင္န႔ဲ ထက္ျမက္လာခ့ဲရင္ ထိန္းညႇိေပးျခင္းျဖင့္ပါ တြဲလ်က္ ေျဖ႐ွင္းရပါတယ္။ အ့ဲဒီျပႆနာေတြအတြက္ ကမၼ႒ာနာစရိယမ်ားက အနီးကပ္ ထိန္းေၾကာင္းေပးမွသာ အဆင္ေျပပါမယ္။
ကုကၠဳစၥဆိုတာ အနာဂါမိမဂ္န႔ဲသာ အႂကြင္းမ့ဲ ပယ္သတ္ႏိုင္တာမို႔ သူ႔ကို ထိန္းညႇိႏိုင္ဖို႔ဆို ခက္ခဲမယ္။ ပင္ပန္းမယ္။ ကာလၾကာမယ္။ နည္းပရိယာယ္ စုံရပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကမၼ႒ာနာစရိယေကာင္းကို ခ်ဥ္းကပ္မိဖို႔ အေရးႀကီးပါတယ္။
၀ိစိကိစၦာနီ၀ရဏ
===========
ဒီနီ၀ရဏအတြက္ ပါဠိေတာ္အရ သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္ပုံေတြဟာ ေ႐ွ႔ပိုင္းအားလုံးနီးပါး တူၾကတယ္။ ေနာက္ဆုံး မဂ္ျဖင့္ အႂကြင္းမ့ဲပယ္ပုံကို ႐ႈရာမွာသာ ထူးျခားတယ္။ အ့ဲဒီထူးျခားခ်က္န႔ဲအတူ မွတ္သားဖြယ္ရာမ်ားန႔ဲ နည္းယူစရာေတြကို တင္ျပသြားပါမယ္။
တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္အားျဖင့္ ပယ္အပ္ၿပီးတ့ဲ ၀ိစိကိစၦာကို ေနာင္အခါမွာ လုံး၀မျဖစ္ေပၚေစႏိုင္တာက ေသာတာပတၱိမဂ္ျဖစ္ပါတယ္။ အ့ဲဒီ အရိယာမဂ္န႔ဲ အၿပီးသတ္ ပယ္ႏိုင္ပါတယ္။ ယင္းအရိယာမဂ္ဆိုတ႔ဲ အေၾကာင္းကိုလည္း သိတယ္။ ဒါက အျခားေသာ နီ၀ရဏေတြန႔ဲ ႐ႈမွတ္ပုံ ကြဲျပားခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။
၀ိစိကိစၦာဟာ ယုံမွားစရာ အခ်က္ေတြကို မသင့္မတင့္ ႏွလုံးသြင္းမိလို႔ ျဖစ္လာတယ္။ ရတနာသုံးပါးန႔ဲ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေနဆဲ အက်င့္ျမတ္မ်ားကို ယုံမွားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ျဖစ္လာတာကို ပယ္ႏိုင္ဖို႔ အ႒ကထာဆရာေတာ္က ေအာက္ပါအတိုင္း လမ္းၫြန္ေတာ္မူထားပါတယ္။
အပိစ ဆ ဓမၼာ ၀ိစိကိစၦာယ ပဟာနာယ သံ၀တၱႏၱိ - ဗဟုႆုတတာ ပရိပုစၦကတာ ၀ိနေယ ပကတညဳတာ အဓိေမာကၡဗဟုလတာ ကလ်ာဏမိတၱတာ သပါၸယကထာတိ။ (ဒီ။ ႒။ ၂။ ၃၇၂)
နိကာယ္ ၅ ရပ္ ပါဠိ အ႒ကထာေတြကို သင္အံ ေလ့လာ မွတ္သားျခင္း၊ ရတနာသုံးပါးန႔ဲ ဆက္စပ္ပတ္သက္တာေတြကို အႀကိမ္ႀကိမ္ အထပ္ထပ္ ေမးျမန္းစူးစမ္းျခင္း၊ ၀ိနည္းပညတ္ေတြန႔ဲ ပတ္သက္လာရင္ ေန႔စဥ္ျပဳမူေနက် အေလ့အထ သေဘာသက္ေအာင္ ေစ့ငုထားျခင္း၊ ရတနာသုံးပါးန႔ဲ ပတ္သက္လာရင္ အ႐ွင္၀ကၠလိမေထရ္မြန္လို ၾသကပၸန သဒါၶတရားန႔ဲ သုံးသပ္ ဆုံးျဖတ္ႏိုင္ျခင္း၊ မိတ္ေကာင္း႐ွိျခင္း၊ ရတနာသုံးပါးန႔ဲ ပတ္သက္တ့ဲ စကားေတြကို ေျပာဆိုေဆြးေႏြးျခင္း တို႔ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
မဟာစည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီးကေတာ့ ေယာဂီေတြ တရားအားထုတ္ဆဲမွာ ယုံမွားမႈျဖစ္ေပၚျခင္း နည္းပါးေအာင္န႔ဲ နီ၀ရဏတရားေတြ အားလုံးကို တဒဂၤ ၀ိကၡမ႓နပဟာန္ေတြန႕ဲ ဖယ္ခြာထားႏွင့္ႏိုင္ေအာင္ ပရိကံမွာပင္ စတုရာရကၡဆိုတ႔ဲ သက္ေစာင့္တရား ေလးပါးကို ပြားမ်ားဖို႔ ၫြန္ၾကားေတာ္မူထားပါတယ္။ သတိပ႒ာန္က်င့္စဥ္အတြက္ လြယ္ကူေအာင္ သမထအကူကို ယူထားတ့ဲ သေဘာျဖစ္ပါတယ္။
ယင္းတို႔ကား
၁။ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ ပြားမ်ားျခင္း၊
၂။ ေမတၱာပြားမ်ားျခင္း၊
၃။ အသုဘဘာ၀နာဆီးျဖန္းျခင္း၊
၄။ မရဏာႏုႆတိဆီးျဖန္းျခင္း တို႔ကို စြမ္းႏိုင္သေလာက္ ႏွလုံးသြင္း ဆင္ျခင္အပ္၏လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ (၀ိ႐ႈ။ ၂။ ၂)
ဆရာေတာ္ႀကီးရ႕ဲ ၫြန္ၾကားခ်က္အတိုင္း ေန႔စဥ္အ႐ုဏ္ဦးမွာ ႏွလုံးသြင္းေလ့႐ွိသူဟာ အ႒ကထာဆရာေတာ္ရ႕ဲ အလိုအရ ၾသကပၸန သဒါၶတရားန႔ဲ က်င့္စဥ္ေတြကို ေနကုန္ေအာင္ အားထုတ္ႏိုင္ဖြယ္႐ွိပါတယ္။ ဘုရားဂုဏ္ေတာ္ကို ပြားမ်ားျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားရ႕ဲ သားေတာ္မ်ားျဖစ္တ့ဲ ကမၼ႒ာနာစရိယေတြအေပၚလည္း ယုံၾကည္သက္၀င္လာႏိုင္ပါတယ္။ အကယ္တႏၱဳ ကမၼ႒ာနာစရိယကို ယုံၾကည္မႈ အားနည္းေနရင္ ျပသတ့ဲကမၼ႒ာန္းေတြကိုလည္း ေလးစားႏိုင္မွာမဟုတ္။ ဒါဟာ ၀ိစိကိစၦာနီ၀ရဏ ၀င္ေနျခင္းပင္။
တခါတုန္းက တရားအားထုတ္ေဖာ္ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးက ေဖာင္းပိန္မွတ္ေနရင္း ႏွာသီးဖ်ားကိုပဲ ေရာက္ေရာက္သြားတယ္လို႔ ေျပာျပတယ္။ ဒီအ႐ွင္ကိုယ္တိုင္ တရားစခန္းတစ္ခုမွာ ကမၼ႒ာန္းဆရာ တာ၀န္ယူေတာ့ ေယာဂီတစ္ေယာက္က ခါးကုန္းၿပီး ႐ႈမွတ္ေနတာကို ခါးဆန္႔ဖို႔ေျပာေတာ့ သူ႔ဆရာက ဥဇုံ ကာယံ ပဏိဓာယ ဆိုတာ ၾကာၾကာထိုင္ႏိုင္ေအာင္ ဣရိယာပုထ္ ေျဖာင့္မွန္ေစရမယ္။ ေျဖာင့္မတ္တယ္လို႔ ဘာသာမျပန္ရဘူးလို႔ မွာၾကားခ့ဲတာေၾကာင့္ ဒီပုံစံန႔ဲ အက်င့္ျဖစ္ေနၿပီတ့ဲေလ။ ဆိုခ႔ဲတာေတြဟာ က်င့္စဥ္အေပၚမွာ ၀ိစိကိစၦာ ၀င္ေနတာပါ။ ယုံမွားမႈ ျဖစ္ေနတာပါ။ ဒါဟာ ကမၼ႒ာန္းနည္းေတြ အလြန္႔အလြန္ ထြန္းကားေနတ႔ဲ မ်က္ေမွာက္ေခတ္မွာ အလြန္သတိထားရမ႔ဲ အခ်က္ပါ။
က်င့္စဥ္စတာေတြကို ဒီက်င့္စဥ္န႔ဲ မဂ္ ဖိုလ္ရႏိုင္ပါ့မလား။ ဒီဆရာကေရာ ခရီးေရာက္ေအာင္ ၫႊန္ျပႏိုင္ပါ့မလား စတ့ဲအေတြးေတြဟာ ယုံမွားမႈ ျဖစ္ေနတာပါ။ အ့ဲဒါေတြကို ယုံမွားတယ္၊ ယုံမွားတယ္လို႔ ရင္၀မွာ အာ႐ုံစိုက္ၿပီး အားစုိက္မွတ္ရပါမယ္။
အဇၥ်တၱဗဟိဒၶစသည္႐ႈမွတ္ပုံ
==================
ဒီနီ၀ရဏပိုင္းကိုလည္း အျခားအျခားေသာ အပိုင္းေတြမွာလိုပဲ အဇၥ်တၱ ဗဟိဒၶစသည္ အစုံ႐ႈမွတ္ရန္ ဆက္လက္ေဟာၾကားေတာ္မူပါတယ္။ ဗဟိဒၶသႏၲာန္ စသည္႐ႈမွတ္ရန္ ေဟာၾကားေတာ္မူခ႔ဲတာေတြထဲမွာ တကယ့္ကို ထိထိမိမိ ႐ႈမွတ္ႏိုင္ဖို႔ဆိုရင္ ဒီနီ၀ရဏအရာဟာ အထင္႐ွားဆုံးလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
အထက္မွာ ဆုိခ့ဲၿပီးတ့ဲ နည္းေတြန႔ဲ မိမိရ႕ဲ နီ၀ရဏတရားေတြကို သေဘာတရားမွ်ပဲလို႔ ႐ႈျမင္ေနတယ္။ သူတစ္ပါးတို႔ရ႕ဲ နီ၀ရဏေတြန႔ဲ ရံခါမိမိ ရံခါသူတစ္ပါးတို႔ရ႕ဲ နီ၀ရဏေတြကိုလည္း နည္းတူပင္။
ဆိုလိုရင္းက နီ၀ရဏတရားေတြဆိုတာ အျခားတရားမ်ားနည္းတူ ျဖစ္ေပၚလာတတ္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေပ်ာက္ပ်က္ သြားတတ္တယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျဖစ္႐ုိးျဖစ္စဥ္ သေဘာတရားမွ်သာပါလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ကာမစၦႏၵစတ့ဲ နီ၀ရဏေတြကို ျဖစ္ေၾကာင္းတရားႏွင့္ ျဖစ္မႈသေဘာကို ႐ႈျမင္လ်က္လည္း ေနတယ္။ ပ်က္ေၾကာင္းတရားႏွင့္ ပ်က္မႈသေဘာကို ႐ႈျမင္လ်က္လည္း ေနတယ္။ ျဖစ္ေၾကာင္း ပ်က္ေၾကာင္းတရားႏွင့္ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈသေဘာကို ႐ႈျမင္လ်က္မူလည္း ေနတယ္။
ေယာဂီဟာ မိမိရ႕ဲ နီ၀ရဏတရားေတြ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈမ်ား သိဖို႔ရန္ကား သိပ္မခက္လွပါ။ ေ႐ွ႔မွာ ဆိုခ႔ဲၿပီးတာေတြကို ျပန္ျခဳံငုံလိုက္ရင္ လုံေလာက္ႏိုင္ပါတယ္။ သို႔ေပမင့္ အျခားသူမ်ားရ႕ဲ နီ၀ရဏတရားမ်ား ျဖစ္ေနမႈ ပ်က္ေနမႈေတြကို သိႏိုင္ဖို႔ရန္ဆိုတ႔ဲ ျပႆနာ႐ွိလာပါတယ္။ ဘယ္လို သိႏိုင္ပါသလဲေပါ့။
ဒီအတြက္ သတိပ႒ာန္ေယာဂီေတြမွာ သိပ္အခက္အခဲ မ႐ွိလွပါ။ မိမိရ႕ဲ နီ၀ရဏေတြကို ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႐ႈမွတ္ၿပီး ႏိုင္နင္းေအာင္ အားထုတ္ထားဖူးတ့ဲသူဟာ အျခားသူမ်ားေတြ နီ၀ရဏတရားမ်ား ျဖစ္ေပၚေနရင္လည္း အလိုလို သိေနတတ္ပါတယ္။
တစ္ေယာက္ေယာက္ကို ၾကည့္မရဘူး၊ အလိုလိုေနရင္း အမုန္းေတြ ပြားေနတယ္ဆိုတာ အ့ဲဒီတစ္ေယာက္ေယာက္ရ႕ဲ ျဖစ္ေနတ႔ဲ နီ၀ရဏေတြကို အလိုလို သိေနလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မခက္ဘူးလို႔ ဆိုတာပါ။
အ့ဲဒီ သိေနတ႔ဲဟာကို သိေနမွန္းမသိလို႔ျဖစ္ေစ သို႔တည္းမဟုတ္ သတိမထားမိလို႔ျဖစ္ေစ မ႐ႈမွတ္မိလိုက္ၾကလို႔သာ ဗဟိဒၶသႏၱာန္႐ႈကြက္ ေပ်ာက္ေနရတတ္ပါတယ္။ အ့ဲဒါေပ်ာက္ေနလို႔႐ွိရင္ မိမိသႏၱာန္မွာ သူတစ္ပါးအား အမုန္းပြားမိျခင္းန႔ဲအတူ ဣႆာ မေစၦရ တရားေတြေတာင္ အလကားေနရင္း အပို ျဖစ္လာရတတ္ပါတယ္။
သို႔ျဖစ္လို႔ အျခားသူမ်ားကို အလိုလိုေနရင္း အမုန္းမပြားရေအာင္န႔ဲ မိမိသႏၱာန္မွာ ဣႆာ မေစၦရတရားေတြ ျဖစ္ေပၚမလာေအာင္ ဗဟိဒၶသႏၱာန္က နီ၀ရဏတရားေတြရ႕ဲ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈကို သိေနရင္လည္း သိေနခိုက္မွာပင္ သိတယ္လို႔ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။
အထူးမွတ္ရမွာက သတိပ႒ာန္႐ႈမွတ္ထားဖူးတ့ဲ သူမ်ားဟာ ဒီဗဟိဒၶ႐ႈမွတ္ပုံကို ခ်န္လွပ္ထားမိခ့ဲပါက သတိပ႒ာန္မ႐ႈမွတ္ဖူးတ့ဲ အျခားသူမ်ားေတြထက္ ဣႆာ မေစၦရတရားေတြ ပိုျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။ သူမ်ားကို အလိုလို မုန္းေနတာမ်ဳိး ပိုျဖစ္ေနႏိုင္ပါတယ္။ သူက သူမ်ားထက္ ထုိးထြင္းသိႏိုင္ရည္ ပိုျမင့္ေနလို႔ပါ။ သို႔ျဖစ္လို႔ သူမ်ားသႏၱာန္ဆိုတ႔ဲ ဗဟိဒၶ႐ႈကြက္ကို မျဖစ္မေန အားထုတ္ဖို႔ တုိက္တြန္းလိုပါတယ္။
အထက္က စကားေတြကို အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္ နီ၀ရဏျဖစ္ေၾကာင္းဆိုတာ အေယာနိေသာ မနသိကာရပင္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အေယာနိေသာ မနသိကာရျဖစ္ပုံေတြကို အက်ယ္ခ်ဲ ့ၿပီး တင္ျပရျခင္းပါ။
မိမိန႔ဲ သူတစ္ပါးတို႔ရ႕ဲ သႏၱာန္ေတြမွာ နီ၀ရဏတရားေတြ ခ်ဳပ္ေနတယ္၊ ၿငိမ္းေနတယ္လို႔ ပ်က္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ပ်က္ေနမႈသေဘာကိုလည္း သိႏိုင္ရန္ မခဲယဥ္းလွပါ။
ေယာဂီေတြမွာ အလြန္ၿငိမ္းခ်မ္းၿပီး ၾကည္လင္သာယာတ့ဲ အခိုက္အတန္႔ေတြ ႐ွိတတ္ပါတယ္။ ျပည့္ျပည့္၀၀ သာေနတ႔ဲ လမင္းႀကီးကို ျမင္ေနရသလို၊ မီးထိန္ထိန္ ထြန္းထားတ့ဲ ခမ္းမထဲ ေရာက္ေနရသလို၊ ေနထြက္စ ေလေျပေလး ေသြးေနတ႔ဲ အ႐ုဏ္ရင့္ရင့္ေအာက္မွာ လမ္းေလွ်ာက္ရသလို မ်ဳိးေတြပါ။ အ့ဲဒီအခိုက္အတန္႔ေတြဟာ နီ၀ရဏေတြ ကင္းစင္ေနခိုက္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ အ့ဲဒီအခိုက္ေတြကို သာယာတယ္၊ ၾကည္လင္တယ္ စသျဖင့္ မွတ္ရပါတယ္။ မိမိရ႕ဲ နီ၀ရဏေတြ ခ်ဳပ္ေနခိုက္၊ ၿငိမ္းေနခိုက္ေတြမွာ ႐ႈမွတ္ပုံမ်ားျဖစ္ပါတယ္။
တခါတေလမွာ အနားကပ္မိသြားရင္ ေအးခ်မ္းမႈေတြ ကူးစက္ေပးႏိုင္စြမ္းတ့ဲ ထူးျခားတ့ဲ ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္န႔ဲ ၾကဳံဆုံတတ္ၾကတယ္။ ယင္းပုဂၢဳိလ္မ်ဳိးဟာ နီ၀ရဏေတြ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနစခိုက္ျဖစ္ရင္ျဖစ္၊ နီ၀ရဏေတြကို အၿပီးသတ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးပုဂၢဳိလ္ရင္လည္း ျဖစ္ရပါမယ္။ အ့ဲဒီအခုိက္မွာ ထိုသူရ႕ဲ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေနတ႔ဲ နီ၀ရဏေတြကို အာ႐ုံျပဳကာ သိတယ္၊ သိတယ္လို႔ ႐ႈမွတ္ရပါတယ္။
ဆိုခ႔ဲတာဟာ မိမိအားထုတ္ထားတ့ဲ သတိပ႒ာန္တရားရ႕ဲ ေက်းဇူးေၾကာင့္ ပုဂၢဳိလ္ျမတ္မ်ားကို သိရျခင္း၊ ဖူးေမွ်ာ္ရျခင္းေတြပါ။ ၾကည္ညဳိခြင့္ ရၾကသလို နည္းနမူ အတုယူခြင့္ေတြပါ ရႏိုင္ၾကပါမယ္။ သတိပ႒ာန္တရား အားထုတ္ထားျခင္းမ႐ွိေသးတ့ဲ သာမန္လူေတြမွာလည္း သဒါၶတရား အားေကာင္းခိုက္ဆိုရင္ ဆိုခ႔ဲတ့ဲ အခိုက္အတန္႔မ်ဳိးေတြ ၾကဳံၾကရတတ္ပါတယ္။
ျဖစ္ေၾကာင္း ပ်က္ေၾကာင္းတရားန႔ဲ ျဖစ္မႈ ပ်က္မႈသေဘာကို သိဖို႔ရန္မွာကား သမာဓိ ဉာဏ္ ရင့္သန္လာတ့ဲ ေယာဂီတို႔အတြက္ ရည္႐ြယ္ပါတယ္။ သေဘာတရားတို႔ရ႕ဲ လ်င္ျမန္စြာ ျဖစ္ပ်က္ေနပုံကို သိႏိုင္ ျမင္ႏိုင္ၾကသူေတြကို သမာဓိ ဉာဏ္ရင့္သန္သူမ်ားလို႔ ဆိုလိုပါတယ္။
စာရင္းခ်ဳပ္ေတာ့ နီ၀ရဏေတြ ပ်က္ေၾကာင္း ခ်ဳပ္ေၾကာင္း ၿငိမ္းေၾကာင္းဆိုတာ ေယာနိေသာ မနသိကာရန႔ဲ အရိယာမဂ္တို႔ပင္။ အ့ဲဒါေတြကို သိျမင္ႏိုင္တ့ဲအထိ ၾကဳိးစားၿပီး တင္ျပလိုက္ပါတယ္။
သမာဓိ ဉာဏ္ ရင့္သန္လာၾကရင္ျဖင့္ သတိထင္ပုံ တစ္မ်ဳိးေျပာင္းသြားတယ္။ သတၱဝါေကာင္ အသက္ေကာင္ မဟုတ္တ့ဲ သေဘာတရားေတြသာ ႐ွိၾကပါကလားလို႔ ေအာက္ေမ့လာတယ္။ ဉာဏ္မွာ ေ႐ွး႐ႈထင္လာတယ္။ အ့ဲဒီသတိဟာ အသိဉာဏ္ေတြ အဆင့္ဆင့္ တိုးပြားလာေစပါတယ္။ အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ မျပတ္လပ္တ့ဲ သတိရ ေအာက္ေမ့မႈကို အဆင့္ဆင့္ တိုးပြားလာေစပါတယ္။
အ့ဲဒီလို ေအာက္ေမ့ႏိုင္ သိျမင္လာႏိုင္ခ့ဲရင္ တဏွာဒိ႒ိန႔ဲ မမွီမတြယ္ဘဲ ေနတယ္လို႔ေခၚပါတယ္။ ေလာကမွာ တစ္စုံတစ္ခုကိုမွ် ငါေကာင္ ငါ့ဥစၥာဆိုၿပီး မစြဲလမ္းေတာ့ၿပီ။
နီ၀ရဏပိုင္း ၿပီးပါၿပီပါၿပီ။
×××××××××××××××××
ၿငိမ္းနႏၵ (၂၇/၃၁ /၇ /၂၀၁၇
No comments:
Post a Comment