Monday, August 22, 2016

ပုံဂံေခတ္အမ်ဳိးသမီးမ်ား၏ ပိဋကတ္စာေပကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား

ပုံဂံေခတ္အမ်ဳိးသမီးမ်ား၏ ပိဋကတ္စာေပကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား
=======================================

ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ ပုဂံေခတ္သည္ ဗုဒၶစာေပႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ အႀကီးက်ယ္ဆုံးေခတ္ ျဖစ္သည္။ စာသင္တုိက္ႀကီးမ်ား မ်ားစြာရွိၿပီး သာမေဏငယ္မ်ားသည္ပင္ က်မ္းျပဳႏုိင္ေလာက္သည္အထိ စာေပႏုိင္နင္းၾကသည္။

တစ္ခါေသာ္ သာမေဏငယ္မ်ား ျမစ္ဆိပ္၌ ေရခ်ဳိးရင္း ေရကစားေနသည္ကုိ အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္စု ေတြ႕ျမင္ေသာ္ သာမေဏစရုိက္ႏွင့္ မလုိက္ေအာင္ ေဆာ့လွသည္ဟု အမွတ္ရေစေသာငွါ ခၽြတ္ပုံထားေသာ သကၤန္းသင္းပုိင္မ်ားကုိ ၀ွက္ထားၾကသည္။ ကုိရင္မ်ားသည္ ေရခ်ဳိးၿပီး၍ တက္လာေသာအခါ မိမိတုိ႔ ထားေသာေနရာတြင္ သကၤန္းသင္းပုိင္မ်ားမေတြ႕ရဘဲ ေပ်ာက္ေနသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ အနီးအနားတြင္ မိန္းမပ်ဳိမ်ားသာ ရွိသျဖင့္ ရိပ္မိကာ ၀ွက္ထားေသာ မိမိတုိ႔၏ သကၤန္းမ်ားကုိ ျပန္ေပးပါရန္ ေတာင္းၾကသည္။ မိန္းမပ်ဳိမ်ားက က်မ္းတစ္ေစာင္ျပဳပါမည္-ဟု ကတိေပးမွ သကၤန္းျပန္ေပးမည္ဟု ဆုိလာၾကသျဖင့္ ကုိရင္ငယ္မ်ားက က်မ္းတစ္ေစာင္ျပဳပါမည္ဟု ကတိေပးၾကရေတာ့သည္။ ကုိရင္မ်ားသည္ ကတိအတုိင္းပင္ က်မ္းျပဳေလေရာ သကၤန္းေတာင္းေသာက်မ္းျဖစ္၍ ထုိက်မ္းစာကုိ “ပုိင္ေတာင္းက်မ္း”ဟု တြင္ေလသည္။

တစ္ေန႔ေသာ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္တုိ႔သည္ ဧရာ၀တီျမစ္ဆိပ္၌ပင္ ေရခ်ဳိးေနၾကသည္။ ကုိရင္မ်ားက လက္စားေခ်သည့္အေနျဖင့္ ထဘီမ်ားကုိ ၀ွက္ထားၾကသည္။ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔သည္ ေရဆိပ္မွ တက္လာေသာအခါ ထဘီမ်ားကုိ မေတြ႕ရသျဖင့္ ကုိရင္မ်ား၏ လက္ခ်က္မွန္းသိကာ ျပန္ေပးပါရန္ ေတာင္းပန္ၾကသည္။ ကုိရင္မ်ားကလည္း လက္တုံ႔ျပန္သည့္အေနျဖင့္ က်မ္းတစ္ေစာင္ျပဳမွ ထဘီမ်ားျပန္ေပးမည္ဟု ဆုိလာၾကသည္။ အမ်ဳိးသမီးငယ္တုိ႔ကလည္း က်မ္းျပဳပါမည္-ဟု ကတိေပးၾက၏။ ထုိကတိအတုိင္း ျပဳေသာက်မ္းကုိ “ထမိန္ေတာင္က်မ္း”ဟု ေခၚတြင္ခဲ့ေလသည္။

ကန္ေတာ္မင္းေက်ာင္း ေမတၱာစာအေျဖတြင္ ဆရာေတာ္သည္ ဂဠဳန္ပ်ံ၊ ငမဲြ၊ ငကြဲ ထုံးျဖတ္ပုိင္ေတာင္း၊ မိန္ေတာင္း၀ိတက္၊ ကလာပ္၊ ဗ်ဥၨီ၊ ဒ႑ီ၊ ၿဗဳိးဟပ္-စေသာ က်မ္းဂန္မ်ား တက္ေျမာက္ေၾကာင္းဆုိထားသျဖင့္ အမွန္တကယ္ရွိခဲ့ေသာ က်မ္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း လက္ခံရေပမည္။

ပုဂံေခတ္ အမ်ဳိးသမီးမ်ားသည္ စာေပႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ ထက္ၾကသည္။ ေရွးအခါက ပုဂံျပည္၌ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔သည္ အမ်ဳိးသားမ်ားႏွင့္ တန္းတူပင္ ပရိယတ္စာေပ ကၽြမ္းက်င္ၾကသည္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ က်ားမ မဟူ- ဘုရားေဟာ ပိဋကတ္စာေပႏွင့္ သဒၵါသၿဂဳိဟ္တုိ႔ကုိ သင္ၾကားျခင္း၊ ႏႈတ္၌ေဆာင္ထားျခင္းဟူေသာ ပူေဇာ္ျခင္းျဖင့္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ကုိ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကသည္။

အပ်ဳိအရြယ္ မိန္းမငယ္မ်ားမွာမူ ဗုိင္းငင္,၀ါဖတ္, အိမ္မႈကိစၥ ေဆာင္ရြက္ၾကကာ အားလွ်င္ အားသည့္အေလ်ာက္ အျခားနည္းျဖင့္ အခ်ိန္မျဖဳန္းဘဲ ဘုရားေဟာ တရားေတာ္မ်ားကုိ အလြတ္က်က္မွတ္ၾကသည္။ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ ႏႈတ္တက္ အာဂုံေဆာင္သူမ်ားမွာ ဘ၀အဆက္ဆက္ အာခံတြင္းမွ ၾကာညဳိရနံ႔သင္းေသာ အက်ဳိးထူးကုိ ရရွိႏုိင္သည္-ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ညစဥ္ပင္ ဘုရား၀တ္တက္၍ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္ၾကသည္။ ဘုရားေဟာ သုတ္ေတာ္မ်ားကုိ အာဂုံေဆာင္ႏုိင္ျခင္းကုိ ဂုဏ္ယူၾကသည္။ သူ႔ထက္ငါ ၿပဳိင္ၾကသည္။

သားသည္မိခင္ အိမ္ေထာင္ရွင္မ်ားသည္ပင္ ကေလးေခ်ာ့, ကေလးထိန္း, ထမင္းခ်က္ေနရင္း စာက်က္ၾကသည္။ အခ်င္းခ်င္းေတြ႕ေသာအခါ “အဘယ္မွ်ေလာက္ေသာ က်မ္းဂန္ကုိ သင္ၾကားအားထုတ္၍ အဘယ္မွ်ေလာက္ေသာ က်မ္းဂန္ကုိ ႏႈတ္တြင္ ေဆာင္ထားႏုိင္ပါသနည္း”စသည္ျဖင့္ တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ ႏႈတ္ဆက္ေဆြးေႏြး ေမးျမန္းေလ့ရွိၾကသည္။

တစ္ရံေသာအခါ တစ္ေယာက္ေသာ အမ်ဳိးသမီးက ေမးျမန္းရာတြင္ ႏုိ႔စုိ႔သားငယ္ရွိေသာ အမ်ဳိးသမီးက ျပန္၍ ေျပာၾကားသည္မွာ “ငါ့မွာ ႏုိ႔စုိ႔ကေလး ရွိေန၍ ကေလးေႏွာင့္ယွက္သျဖင့္ မ်ားစြာႏႈတ္၀ယ္ မေဆာင္ႏုိင္ပါ။ ပ႒ာန္းက်မ္း၌ လာရွိေသာ ကုသလတိတ္မွ် ပမာဏရွိေသာ က်မ္းဂန္ကုိသာ ႏႈတ္တြင္ ရေအာင္ ေဆာင္ထားႏုိင္ပါသည္”ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္ဟူ၏။ ပ႒ာန္းကုသလတိတ္ဟူသည္ ပ႒ာန္းပါဠိေတာ္ ပထမအုပ္ပင္တည္း…။

၀ါတြင္းကာလတြင္ အမ်ဳိးသမီး,အမ်ဳိးသားတုိ႔သည္ သဒၵါသၿဂဳိဟ္စေသာ က်မ္းဂန္ငယ္ေလးမ်ားကုိ သင္ယူၾကသည္။ အဘိဓမၼတၳသဂၤဟ(ေခၚ) သၿဂဳိဟ္က်မ္းသည္ အဘိဓမၼာအႏွစ္ခ်ဳပ္ျဖစ္၍ သၿဂဳိဟ္(၉)ပုိင္းကုိ အာဂုံေဆာင္ေလ့ ရွိၾကသည္။ အာဂုံရမွ အာဂလူဟု ခ်ီးမြမ္းၾကသည္။

၀ါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ေသာအခါ မဟာဒါန္၀န္ ေခါင္းေဆာင္ေသာ အႀကီးအကဲမ်ားက တစ္အိမ္ဆင္း တစ္အိမ္တက္ လုိက္လံစစ္ေဆး၍ မွတ္တမ္းတင္ၾကသည္။ သၿဂဳိဟ္(၉)ပုိင္းရပါသည္၊ သၿဂဳိဟ္(၈)ပုိင္း ရပါသည္၊ သၿဂဳိဟ္(၇)ပုိင္း ရပါသည္၊ သၿဂဳိဟ္(၆)ပုိင္း ရပါသည္စေသာ အေျဖမ်ားကုိ ေရးမွတ္ၾကသည္။

“ကၽြန္မမွာ ကေလးငယ္ ရွိၿပီး အိမ္ေထာင္မႈ ကိစၥေတြကလည္း မ်ားသျဖင့္ ဒီတစ္၀ါတြင္းေတာ့ သၿဂဳိဟ္(၅)ပုိင္းပဲ ရပါတယ္ရွင္”ဟု အေျဖေပးေသာ သားသည္မိခင္ကုိ မဟာဒါန္၀န္က ေသခ်ာစြာၾကည့္ၿပီး ႏႈတ္ခမ္းေမြးစေထာင္ေအာင္ မ်က္ေမွာင္ၾကဳတ္ကာ “ထီြ-ထြီ-ထြီ”ဟု မေက်နပ္သည့္ဟန္ျဖင့္ မ်က္ႏွာလႊဲခဲ့ၾကသည္အထိ ပရိယတ္တာ၀န္ကုိ ေက်ပြန္ခဲ့ၾကသည္ဟူ၏။

သားသည္မိခင္ အိမ္ေထာင္ရွင္သည္ပင္ ထုိမွ်ေလာက္ စာေပတာ၀န္ ယူရသျဖင့္ အျခားေသာ အမ်ဳိးသမီး, အမ်ဳိးသား, ကုိရင္, ရဟန္းတုိ႔၏ စာေပတာ၀န္ယူမႈကား ေၾကာက္ခမန္းလိလိ ျဖစ္မည္မွာ မလြဲဧကန္ပင္တည္း။

အမ်ဳိးသမီးငယ္၏ သဒၵါေရးပညာ

---------------------------------

တစ္ခါေသာ္ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ပုဂံၿမဳိ႕တြင္းသုိ႔ ဆြမ္းခံၾကြလာသည္။ (၁၂)ႏွစ္အရြယ္ အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္ဦးက ဆြမ္းထြက္ေလာင္းကာ ရဟန္းေတာ္၏ ဘြဲ႕ကုိ ေမးသည္။

“အရွင္ဘုရား…. အရွင္ဘုရား၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကား အဘယ္သုိ႔ ျဖစ္ပါသနည္းဘုရား”

“ဒကာမေလး….. ငါ၏ ဘြဲ႕ေတာ္ကား ရွင္ေခမာ ျဖစ္ပါသည္။”

“ဟင္… အရွင္ဘုရား ဘြဲ႕ေတာ္အမည္က ဣတၳိလိင္အမည္ ျဖစ္ေနပါလားဘုရား၊ အရွင္ဘုရားသည္ ေယာက်ာ္းျဖစ္၍ ပုလႅိင္သာ ျဖစ္ရပါမည္ မဟုတ္လားဘုရား။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဣတၳိလိင္ႏွင့္ အမည္မွည့္ရပါသနည္းဘုရား”

ထုိအခါ ရဟန္းေတာ္က အေျဖမေပးမီမွာပင္ အိမ္အတြင္းတြင္ ဟင္းခ်က္ေနေသာ အေမက သမီးငယ္ကုိ ဤသုိ႔ လွမ္းေျပာ၏။

“ခ်စ္သမီးသည္ ရာဇာဒိဂုိဏ္းကုိ မသိသေလာ?၊ သဒၵါနည္းအရ ရာဇာဒိဂုိဏ္း၏ လကၡဏာကုိ သတိျပဳပါဦး”

“အေမ… သမီး ရာဇာဒိဂုိဏ္း လကၡဏာကုိ သိပါသည္။ ဤေခမသဒၵါမွာ ရာဇာဒိဂုိဏ္း မ၀င္ပါ”ဟု ေစာဒကတက္၏။ ထုိအခါ မိခင္က-

“ဤေခမသဒၵါသည္ ဧကေဒသနည္းအားျဖင့္ အနည္းငယ္မွ် ရာဇာဒိဂုိဏ္း၏ လကၡဏာသုိ႔ ေရာက္သည္”ဟု ထပ္မံရွင္းျပ၏။

သဒၵါနည္းအားျဖင့္ “ေဒ၀ရာေဇာ”ဟူေသာ သမာသ္ေနရာ မဟုတ္လွ်င္ ရာေဇာ-ဟူ၍ မရွိရေခ်။ တစ္ခါတစ္ရံ၌သာ ေခေမာ,ေခမံ-ဟု လိင္ထူး၍ ရုပ္အထူး ရွိေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သမီးက ရာဇာဒိဂုိဏ္းမ၀င္ဟု ယူဆေလသည္။ ေခမသဒၵါသည္ အနက္ကုိ လုိက္ပါက လိင္သုံးပါးလုံးႏွင့္ ဆက္ဆံသျဖင့္ ဧက၀ုစ္ကိန္းစကား၏ အစြမ္းအားျဖင့္ “ေခမာ”ဟု ရွိတတ္၏။ ထုိအခါမ်ဳိး၌ တစ္စိတ္တစ္ေဒသအားျဖင့္ (ဧကေဒသနည္း) ရာဇာဒိဂုိဏ္းသုိ႔ ၀င္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိခင္က တစ္မ်ဳိးယူဆျခင္း ျဖစ္သည္။ ပုဂံေခတ္ အမ်ဳိးသမီးတုိ႔သည္ သဒၵါေရးရာ, ပုဒ္, ပါဌ္, အကၡရာ အသုံးအႏႈန္း၊ အဆုံးအျဖတ္ကုိပင္ သဒၵါနည္းအရာ ဤသုိ႔ ကၽြမ္းက်င္စြာ သုံးသပ္ႏုိင္ၾကကုန္၏။ သဒၵါအေျခခံအဆင့္ မည္မွ် ျမင့္ေနၿပီဆုိသည္ကုိ ခန္႔မွန္းနုိင္ေလသည္။

ပုဂံေခတ္အမ်ဳိးသမီးငယ္၏ ပါဠိ၀ါက်စြမ္းရည္

-------------------------------------------------

တစ္ခါေသာ အင္း၀မွ ကုိရင္တစ္ပါးသည္ ပုဂံျပည္၌ သဒၵါတတ္သူ ေပါမ်ားလွေၾကာင္း ၾကားရသျဖင့္ စုံစမ္းရန္ သြားခဲ့သည္။ ပုဂံေနျပည္ေတာ္အနီး ၀ါခင္းေစာင့္ေသာ အမ်ဳိးသမီးငယ္တစ္ဦးႏွင့္ ေတြ႕ေလသည္။

အမ်ဳိးသမီးငယ္က “ကုေတာ အာဂေတာသိ? အရွင္ဘုရား ဘယ္အရပ္က ၾကြလာပါသနည္းဘုရား”ဟု ေလွ်ာက္ထားေသာ္

ကုိရင္က ပါဠိလုိပင္ ျပန္ေျဖမည္ဟု ႀကံစည္ကာ “ရတနာပူရေတာ အဟံ အာဂစၦတိ”ဟု ရုတ္တရက္ ပါဠိစီ၍ အေျဖေပးလုိက္သည္။

အမ်ဳိးသမီးငယ္က ဆက္လက္၍ “ကုဟႎ ဂေတာသိ? အရွင္ဘုရား အဘယ္ကုိ ၾကြမည္နည္းဘုရား”ဟု ေလွ်ာက္၏။

ကုိရင္က “အရိမဒၵနနဂရံ ဂစၦတိ”ဟု ျပန္၍ ေျဖလုိက္သည္။

ထုိအခါ အမ်ဳိးသမီးငယ္က “ကုိရင္၏ ပါဠိ၀ါက်မွာ သဒၵါနည္းမက်ပါ။ အဟံ-ကတၱားပုဒ္ႏွင့္ တြဲရန္ အမွေယာဂ-ဆုိင္ေသာပုဒ္ကုိ သုံးရမည္ ျဖစ္ပါလ်က္ နာမေယာဂ-ႏွင့္ မွားသုံးမိၿပီ။ ပညာရွိစကားသည္ တင့္တယ္ေသာ သဒၵါနည္းတုိ႔ျဖင့္ ျပည့္စုံသင့္ပါသည္။ အမွန္မွာ ‘ရတနာပူဂေတာ အဟံ အာဂစာၦမိ၊ အရိမဒၵနနဂရံ ဂစာၦမိ’ဟု ဆုိမွ မွန္ပါမည္”ဟု ျပင္ဆင္ေပးလုိက္သည္။ ဤမွ်အထိ ပါဠိသဒၵါ ကၽြမ္းက်င္သည္ဟု ဆုိၾကသည္။

စာေပပညာစမ္း၍ အတိမ္အနက္ကုိ ဆန္းစစ္ၾကျခင္း

--------------------------------------------------------

အခါတစ္ပါး၌ အင္း၀ျပည္မွာ စာေပသင္ၾကားေနေသာ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ မိမိကုိယ္ကုိ စာတတ္ၿပီ အထင္ရွိ၍ မိမိေမြးရာ ဇာတိေတာရြာသုိ႔ စာပေလြကုိ ထမ္း၍ ျပန္လာရာ ပုဂံသုိ႔ ေရာက္လာသျဖင့္ ပုဂံသူတစ္ေယာက္က ရွိခုိးဦးခ် ၀တ္ျပဳၿပီး အလႅာပသလႅာပ ေလွ်ာက္ထားသည္။

“အရွင္ဘုရား… ဘယ္ကလာ၍ ဘယ္သုိ႔ ၾကြမည္နည္းဘုရား”

“ငါသည္ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္၌ စာသင္ေနရာ ယခုအခါ စာတတ္ၿပီ ျဖစ္၍ အင္း၀ေနျပည္ေတာ္မွ ျပန္ခဲ့၍ မိမိေနရပ္သုိ႔ သြားမည္”

“အရွင္ဘုရား… စာပေလြထဲမွာ ဘာစာမ်ား ပါလာပါသနည္းဘုရား”

“သဒၵါ,သၿဂဳိဟ္စေသာ က်မ္းငယ္မ်ား ပါလာသည္”

“ထုိသဒၵါ,သၿဂဳိဟ္ က်မ္းငယ္မ်ားမွာ အကၡရာဘယ္မွ်စီ ပါရွိပါသနည္းဘုရား”

ဟု ေမးရာ ရဟန္းေတာ္က ျပန္၍ မေျဖႏုိင္သျဖင့္ “အကၡရာ(၄၁)လုံးအျပင္ ဘာရွိပါဦးမည္နည္းဘုရား”ဟု ပုဂံသူက ဆုိေလသည္။ စာတတ္ၿပီ အထင္ရွိေသာ ရဟန္းေတာ္သည္ ရတနာပူရအင္း၀ေနျပည္ေတာ္သုိ႔သာ ျပန္လွည့္ၿပီးလွ်င္ စာေပသင္ၾကား၍ ေနရျပန္သည္-ဟု ဆုိၾကသည္။


Credit -ဦးဇင္းေလး-
            အရွင္ပ႑ိတ(ေဒါင္းျဖဴ)

No comments:

Post a Comment