ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါးဇာစ္ျမစ္
***********************
ဆရာေတာ္ အရွင္္သူျမတ္ဘုရား ..
႐ိုေသစြာ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ အရွင္ ဘုရား။
ခင္္ပြန္းႀကီး ဆယ္ပါးကို ဘုရားေဟာက်မ္းဂန္မွာ
ေဟာၾကားပါသလား။
ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါး အယူ အဆ၏ သမိုင္း
ဇာစ္ျမစ္ကို က်မ္းကိုး အခိုင္္အလုံႏွင့္ အက်ယ္တဝင့္
ရွင္းျပ ေပးေစလိုပါသည္ အရွင္္ဘုရား။
ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါးကို ျပစ္မွားထားလွ်င္ တရားထိုင္
၍ တရားထူးမရဟု ဆိုပါသည္။
ရဟန္းတစ္ပါးအ ေနနဲ႔ တရားထူးရလိုလွ်င္ ခင္္ပြန္းႀကီး
ဆယ္ပါးလုံးကို ပြဲတင္ၿပီး ရွိခိုးကန္ေတာ့ရမလို ျဖစ္
ေနပါသည္။
ယခုအခါ လူအ ေတာ္မ်ားမ်ားႏွင့္ ရဟန္းေတာ္အခ်ဳိ႕
ပါ ပြဲႀကီး ပြဲငယ္တင္ၿပီး ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါးကို ပူေဇာ္
ကန္ေတာ့ေနၾကသည္မွာ အမွန္ထက္ အမွားဘက္ကို
ဦးတည္ေနသည္ဟု ထင္္ပါသည္။
ေက်းဇူးတင္္ပါသည္။
ထြတ္ႏုလႈိင္၊ ေညာင္ဦး
>>>>>>>>>>>>>>>>
ေျဖၾကားခ်က္
***********
သဲလြန္စ
ငယ္စဥ္က ဘုန္းႀကီး မျမင္္ဖူးတဲ့အဖြား (ဖခင္္ရဲ႕အ ေမ)
ဖတ္ခဲ့တယ္ ဆိုတဲ့ 'ဘုရား ရွိခိုးမူမွန္' စာအုပ္ငယ္ထဲက
ယ ေန႔ထိ အလြတ္္ရ ေနတဲ့ ကဗ်ာတိုက ေလးမွာ ..
'သဗၺညဳတည့္၊ သုံးလူ႔ျမတ္စြာ၊ ပ ေစၥကာႏွင့္၊
သဃၤာအမ်ား၊ ထြဋ္ဖ်ားရဟႏၲာ၊ ဂုဏ္ဝါကြန္႔ျမဴး၊
ေက်းဇူးႀကီးလွ၊ မိႏွင့္ ဘတည့္၊ ျပသတတ္သင္၊
ျပဳျပင္္ဆုံးမ၊ ေဟာထတရား၊ ေစာင့္ထားသီလ၊
ဤဆယ္ဆဟု၊ မူဂပကၡ၊ ဇာတ္ေတာ္ျပသည္၊
ႀကီးလွေက်းဇူး၊ ေခါင္္အထူး' တဲ့။
ကဗ်ာကို ဆိုၿပီးတိုင္း ေက်းဇူးႀကီးသူ ဆယ္ေယာက္ကို
လက္ခ်ဳိးၿပီး ေရတြက္ျပရတယ္။
ဘယ္သူ ဘယ္တုန္းက ေရးတယ္ဆိုတာ မသိေပမယ့္
ဒီကဗ်ာကရတဲ့ သဲလြန္စက ဒီဆယ္ေယာက္ကို
မူဂပကၡဇာတ္ေတာ္မွာ ေဖာ္ျပ တယ္္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။
နိႆယ ေဟာင္း
ဒါနဲ႔ မူဂပကၡ(ေတမိယ)ဇာတ္ပါဠိေတာ္ (ဇာ ၂၊ ၁၅ဝ)ကို
ေလ့လာတဲ့အခါ ေဖာ္ျပပါ ေက်းဇူးႀကီးသူ ဆယ္ ေယာက္
ေဖာ္ျပခ်က္ကို မေတြ႕ရဘဲ မိတ္ေဆြကို မျပစ္္မွားျခင္းရဲ႕
အက်ဳိးကို ေဖာ္ျပတဲ့ ဂါထာဆယ္ပုဒ္ကိုပဲ ေတြ႕ရတယ္။
အ႒ကထာကို ၾကည့္ျပန္တဲ့အခါ အဲဒီဂါထာေတြနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး 'ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ အာရဘိ (ဇာ-႒ ၆၊
၁၆)'လို႔ ေတြ႕ပါတယ္။
အဲဒီပါဠိကို အရွင္ဥပါလိမ ေထရ္ ေရးခဲ့ တဲ့ ေတမိယ
ဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယ ေဟာင္းမွာ ဒီလို အနက္
ျပန္ပါတယ္ ..
'ဒသမိတၱပူဇဂါထာ နာမ၊
ခင္္ပြန္းဆယ္ပါးတို႔အားပူေဇာ္ေသာ ဂါထာမည္သည္
ကို။ အာရဘိ၊ အားထုတ္၏။
ဇာတ္ဝိေသာဓနက်မ္း၌ကား ..
ဒသမိတၱပူဇ ဂါထာ နာမ၊ ခင္္ပြန္းတို႔အား ပူေဇာ္
အပ္သည္ကိုဆိုရာျဖစ္ေသာ ဆယ္ပါးေသာ ဂါထာ
တို႔ကိုဟူ၍ အနက္ေပး၏'။ (ေပမူ၊ ေခါ-ေက်ာ)
ဒီနိႆယအရ 'ဒသမိတၱပူဇဂါထာ' ဆိုတဲ့ ပါဠိစကား
တြဲကို ..
'၁) ခင္္ပြန္းဆယ္ပါးတို႔အား ပူေဇာ္ေသာ ဂါထာ
၂) ခင္္ပြန္းတို႔အား ပူေဇာ္အပ္သည္ကို ဆိုရာျဖစ္ေသာ
ဆယ္ဂါ ထာ'လို႔ ယူဆပုံႏွစ္မ်ဳိး ေတြ႕ႏိုင္္တယ္။
ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး ပူေဇာ္က်ဳိးျပဂါထာ၊
ခင္္ပြန္းပူေဇာ္က်ဳိးျပ ဆယ္ဂါထာလို႔ အဓိပၸာယ္
ယူဆပုံ ႏွစ္မ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။
ဇာတ္ဝိေသာဓန
နိႆယ ေဟာင္းမွာ ၫႊန္ျပတဲ့ ဇာတ္ဝိေသာဓန
(က်မ္းနိဂုံးအရ ဒသဇာတက ၀ိေသာဓန) က်မ္းကို
ဋီကာေက်ာ္ ရဲ႕အဖြင့္ နာမည္ေက်ာ္ မဏိသာရမၪၨဴ
သာဋီကာ (သကၠရာဇ္ ၈၂၈-တြင္ ေရးၿပီး)ကို ေရးတဲ့
အရွင္္မဟာအရိယ ဝံသ (သမႏၲပါသာ ဒိက မဟာ
အရိယဝံသ ဟုလည္း ေခၚ) ေရးပါတယ္
(သာသနာလကၤာရစာတမ္း၊ စာ-၁၄၅။
Pali Literature of Burma, p. 42)။ ဒီက်မ္းမွာ
ေအာက္ပါအတိုင္း ေဖာ္ျပတယ္ ..
'ဒသမိတၱပူဇဂါထာ နာမ၊ ခင္္ပြန္းတို႔အား ပူေဇာ္အပ္သည္ကို
ဆိုရာျဖစ္ေသာ ဆယ္ပါးေသာ ဂါထာတို႔ကို ဟု ေပး။
ခင္္္ပြန္းဆယ္ပါး မဟုတ္။ ဂါထာဆယ္ပါး ဟူလိုသည္။ သူ
တခ်ဳိ႕ကား ခင္္ပြန္းဆယ္ပါးဟု ေပး၍ ဆယ္ပါးသ႐ုပ္ကို
''ဗုဒၶါ ပ ေစၥကဗုဒၶါ စ၊ အရဟာ အဂၢသာဝကာ။
မာတာပိတု ဂု႐ုသဒၶါ၊ ဓမၼေဒသက ဒါယကာ''ဟု
ေရးၾကကုန္၏။
က်မ္းႀကီးတို႔၌ မလာ။
သုံးစြဲၿပီးေသာ သစ္ပင္္ကိုမွ် မျပစ္မွားအပ္ ဟူသည္ႏွင့္
မတန္။ မွီ၍ အသက္ေမြးအပ္ေသာ နင့္သခင္ မင္းႀကီး
သားကား ငါတည္း၊ ထိုသို႔ႏွင့္ အရွင့္သားျဖစ္ေသာ ငါကား
မျပစ္မွားအပ္ေသာသူတည္း၊ မျပစ္မွားအပ္ သူကုိ
ျပစ္မွားေသာသူကား သူယုတ္တည္းဟု ျပစ္မွားျခင္းအျပစ္ကို
တခြန္းတည္းျဖင့္ ထိတ္လန္႔ေစ၍ မျပစ္မွားေသာ
အက်ဳိးကို ဆယ္ဂါထာျဖင့္ ေဟာမိန္႔ေသာငွာ ဤဆယ္
ဂါထာကို ဆိုသည္။
ဤသို႔ ျဖစ္တုံမူ ကား ယခင္ ေရ ေသာ ဆယ္ပါးကိုသာ
ယူေခ်ေသာ္ ဘုရားေလာင္းဘို႔ လြတ္္ရာခဲ့'။
(ေပမူ၊ ကိ-ေက်ာ၊ ကီ-ဝမ္း)
ဤက်မ္းအလို ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး မဟုတ္၊
ဂါထာဆယ္ပုဒ္လို႔ပဲ ယူရမယ္။ အရိပ္ခိုဖူးတဲ့ သစ္ပင္ေတာင္
ခင္္ပြန္း ျဖစ္ခြင့္ ရွိတာပဲ။
ဆယ္မ်ဳိးသာယူရင္ ဘုရားေလာင္း ေတမိမင္းသားေတာင္
ခင္္ပြန္းထဲ မပါဘဲ ျဖစ္ေနမယ္။
နိႆယသစ္
ဒန္႔တိုင္္ဆရာေတာ္ အရွင္္ဂုဏရံသာလကၤာရ ေရးတဲ့
ေတမိယဇာတ္အ႒ကထာ နိႆယသစ္
(ပုံႏွိပ္မူ၊ စာ၊ ၁ဝ၃)မွာ ဒသမိတၱပူဇဂါထာကို ..
'ဒသမိတၱပူဇ(န)ဂါထာ နာမ၊ ဆယ္ပါးေသာ ခင္္ပြန္း
တို႔အား ပူေဇာ္ရာေသာ ဂါထာမည္သည္ကို။
တနည္းကား၊ ဘုရားအစရွိေသာ တက်ိပ္ေသာ
အ ေဆြခင္ပြန္းေကာင္းတို႔အား မျပစ္မွားရာေသာ
ဆယ္ပါးေသာ ဂါထာမည္ ္သည္ကို။
အာရဘိ၊ အားထုတ္၏' လို႔ ျပန္ဆိုပါတယ္။
ဒီက်မ္းအရ 'ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး ပူေဇာ္က်ဳိးျပဂါထာ၊
ခင္္ပြန္း ဆယ္ပါး ပူေဇာ္က်ဳိးျပ ဆယ္ဂါထာ'လို႔
ယူလို႔န္ရွိင္ပါတယ္။
ဂါထာဆယ္ပုဒ္ထဲက ပထမဂါထာမွာ ပါတဲ့ 'မိတၱာနံ'
ပုဒ္အဖြင့္ အ႒ကထာ(ဇာ-႒ ၆၊ ၁၇)ကို ဒီလို နိႆယ
ျပန္ပါတယ္ ..
'မိတၱာနႏၲိ၊ မိတၱာနံဟူသည္ကား။
ဗုဒၶါဒီနံ၊ သဗၺညဳဘုရား အစရွိကုန္ေသာ။
ကလ်ာဏ မိတၱာနံ၊ အ ေဆြခင္္ပြန္း ေကာင္းတို႔အား။
န ဒုဗၻတိ၊ မျပစ္မွား။ ဗုဒၶါဒီနံ၌ အာဒိသဒၵါျဖင့္ ပ ေစၥက ဗုဒၶါ၊
သာဝက၊ အဂၢသာဝက၊ အမိ၊ အဘ၊ ဆရာ၊ ရတနာ
သုံးပါး၌ ယုံၾကည္ေသာသူ၊ ပစၥည္းဝတၴဳ ေပးကမ္းေပ
ေသာသူ၊ တရား ေဟာေပ ေသာသူ၊
ဤသို႔ ကိုးေယာက္ေသာ ကလ်ာဏမိတၱကိုယူ။
ထို႔ေၾကာင့္ အ႒ကထာဆရာတို႔သည္ ..
ဗုေဒၶါ ပ ေစၥကဗုဒၶါ သာဝကာ အဂၢသာဝကာ စ
မာတာပိတု ဂု႐ုသဒၶါ ပစၥယဒါယကာ ဓမၼေဒသနာ-
ဟူ၍ ဆိုေတာ္မူ ကုန္၏'
(ယင္း နိႆယ၊ စာ-၁ဝ၆) လို႔ ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး
သ႐ုပ္ကိုပါ ထုတ္ျပတယ္။
ဒါေပမယ့္ နိႆယသစ္မွာ ေဖာ္ျပတဲ့ ခင္္ပြန္းေကာင္း
ဆယ္ပါးျပ ပါဠိစာသားမ်ဳိး အ႒ကထာေတြမွာ
ပါဖြယ္မရွိ။
ဘာေၾကာင့္ဆို စာလုံးေရ မျပည့္လို႔ ဂါထာလည္း မဟုတ္၊
အ႒ကထာတို႔ရဲ႕ ဝါက်အဆင့္ကိုလည္း မမီလို႔ပါပဲ။
ေနာက္ တစ္ခုက 'သဒၶါ စ၊ ရတနာသုံးပါး၌ သဒၶါ
ယုံၾကည္ေသာ သူတို႔လည္းေကာင္း'လို႔ ဆိုျခင္းမွာ
ယုတၱိမရွိ။
ရတနာသုံးပါးကို ယုံၾကည္ သူ(ဗုဒၶဝါဒီ)ကိုသာ
မိတ္ေဆြေကာင္းလို႔ သတ္မွတ္ျခင္းမွာ ဗုဒၶရဲ႕
ဆႏၵေတာ္္နဲ႔ မကိုက္ညီႏိုင္။
ဂႏၴဝံသကို ဂႏၶဝံသလို႔ ေရးဖတ္မိသလို သတၳာကို
သဒၶါလို႔ အသံထြက္ မွားရာက ေန သဒၶါပုဒ္ အတည္
ျဖစ္သြားတာမ်ဳိးလား။
အံ့ဖြယ္ တိုက္ဆိုင္္မႈမွာ နိႆယ ေဟာင္းမွာ
'မိတၱာနႏၲိ ဗုဒၶါဒီနံ ကလ်ာဏ မိတၱာနံ န ဒုဗၻတိ'
ဆိုတဲ့ စာပိုဒ္္ရဲ႕ နိႆယျပန္ဆိုမႈကို မ ေတြ႕ရျခင္းပါပဲ။
ေပကူးစဥ္က က်န္ခဲ့ပုံပဲ။
ဒါေၾကာင့္ နိႆယ ေဟာင္းမွာ ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး
သ႐ုပ္ကို ေဖာ္ျပမျပ မသိရဘူး။
ေရွးစာဆို
နာမည္ေက်ာ္ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႕က်မ္း (စာ၊ ၈၅)မွာ
အ ေဆြခင္္ပြန္းေကာင္းကို မျပစ္မွားသူတို႔ ရရွိတဲ့
အက်ဳိး ေတြကို 'မိတၱပူဇာဆယ္ဂါထာ'နဲ႔ ေတမိမင္းသား
က သုနႏၵာရထားထိန္းကို ေဟာၾကားေၾကာင္းနဲ႔ ဗုဒၶ၊
ပ ေစၥက ဗုဒၶ၊ ရဟႏၲာစတဲ့ ေမတၱာပြားရမယ့္သူ တက်ိပ္
(ဆယ္ေယာက္)သ႐ုပ္ကို ေဖာ္ျပၿပီး 'ဤတက်ိပ္ကုန္ေသာ
သူတို႔သည္ အဖန္တလဲလဲ ခ်စ္ျခင္း ေမတၱာကိုသာ
ပြားေစအပ္ေသာေၾကာင့္ အ ေဆြခင္္ပြန္း မည္ကုန္၏'လို႔
ဆိုတယ္။
ကန္ေတာ္မင္းေက်ာင္း ေမတၱာစာအ ေျဖ မွာလည္း ..
'မျပစ္မွားရာေသာ ခင္္ပြန္းတို႔ကား ဗုဒၶ၊ ပ ေစၥကဗုဒၶ၊
ရဟႏၲာ .. တက်ိပ္တည္း'
(စာပိုဒ္ အမွတ္၊ ၅၃) လို႔ ဆယ္ပါးသ႐ုပ္ႏွင့္တကြ
ေဖာ္ျပတယ္။
ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႕၊ ေမတၱာစာအ ေျဖ၊ နိႆယသစ္နဲ႔
နိႆယ ေဟာင္းတို႔က 'ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး ပူေဇာ္
က်ဳိးျပဂါထာ၊ ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး ပူေဇာ္က်ဳိးျပ ဆယ္ဂါထာ'၊
ဇာတ္ဝိေသာဓနက်မ္းက 'ခင္္ပြန္းပူေဇာ္ က်ဳိးျပ
ဆယ္ဂါထာ' လို႔ ယူတာကို ေတြ႕ရတယ္။
ကာလစဥ္
ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႕က်မ္းထဲက ေတမိယဇာတ္ကို
သကၠရာဇ္ ၁၁၄၈-တြင္ ေရးၿပီး။
ကန္ေတာ္မင္းေက်ာင္း ေမတၱာစာအ ေျဖကိုေရးသူ
ေတာင္္တြင္း မင္းေက်ာင္း ဆရာေတာ္မွာ
၁၁၂၄-ခုႏွစ္ သက္ေတာ္ ၂၇-ခန္႔တြင္ ပ်ံလြန္။
ေတမိဇာတ္ အ႒ကထာ နိႆယသစ္ကို ဆင္ျဖဴရွင္မင္း
(သကၠရာဇ္ ၁၁၂၅ နန္းတက္) လက္ထက္ ပင္း တလဲ
ျမိဳ႕စီရင္္စု လွည္းကူး႐ြာဇာတိ ဒန္႔တိုင္္ဆရာေတာ္
အရွင္္ဂုဏာလကၤာရ (နိႆယ နိဂုံးဂါထာအရ
အရွင္ ဂုဏရံသာလကၤာရ) ေရး။
ယင္း နိႆယ ေဟာင္းကို နိဂုံးဂါထာအရ ရွင္ဥပါလိ
ေထရ္ (ပင္းယ ေခတ္ ?) ေရး။
ဇာတ္ ဝိေသာဓနက်မ္းကို သကၠရာဇ္ ၈၂၈-ပတ္ဝန္း
က်င္္တြင္ ေရး။
အဲဒီ ၅-က်မ္းထဲမွာ ပါဠိျမန္မာ ႏွစ္ဘာသာနဲ႔ေရးတဲ့
ဇာတ္ဝိေသာဓန က်မ္းဟာ 'ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး'လုိ႔
သုံးႏႈန္းတဲ့ အ ေစာဆုံးက်မ္း ျဖစ္ဖြယ္္ရွိေပမယ့္ ခင္္ပြန္း
ဆယ္ပါး အယူအဆကိုေတာ့ လက္မခံခဲ့ဘူး။
နိႆယႏွစ္ေစာင္္နဲ႔ ေႏွာင္း ေခတ္ က်မ္းျပဳပုဂၢဳိလ္
ေတြဟာ ဇာတ္ဝိေသာဓနက်မ္းရဲ႕ ဆုံးျဖတ္မႈကို
မလိုက္နာခဲ့ၾကဘူး။
ဇာစ္ျမစ္
ဘုန္းႀကီးမွာ Hefnz Bechert နဲ႔ Heinz Braun
ဆိုသူတို႔ တည္းျဖတ္ၿပီး P.T.S. ထုတ္ေဝတဲ့ Pali Niti
Literature of Burma စာအုပ္္က ေလး ရွိတယ္။
ဒီရဲ႕ နိဒါန္းမွာ ဓမၼနီတိ၊ ေလာကနီတိနဲ႔ မဟာရဟ
နီတိက်မ္းေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ေလ့လာ မႈအရ ဓမၼနီတိ
က်မ္းဟာ ေလာကနီတိႏွင့္ မဟာရဟနီတိတို႔ထက္
ေရွးက်ေၾကာင္း၊ မဟာရဟနီတိက်မ္းကို အရွင္္မဟာ
သီလဝံသ ေရးတယ္ဆိုတဲ့ အဆိုမွန္္ရင္ ဓမၼနီတိက်မ္း
ဟာ ေအဒီ ၁၅-ရာစု ေႏွာင္းပိုင္းထက္ ေနာက္မက်ႏိုင္
ေၾကာင္း၊ ယင္း နီတိသုံးေစာင္္ရဲ႕ သုံးပုံတစ္ပုံေလာက္ဟာ
သကၠတက်မ္းေတြ ျဖစ္တဲ့ ဗ်ာသသုဘာသိတသဂၤဟနဲ႔
ဗ်ာသဟာရက်မ္းေတြထဲက ျဖစ္ေၾကာင္းနဲ႔ ဓမၼနီတိ
က်မ္း ေရးသူရဲ႕ အမည္ ကို မသိႏိုင္ေၾကာင္းဆိုတယ
္ (Ibid, p.p. lvi, lxxiii)။ အ ေစာဆုံး နီတိက်မ္းျဖစ္တဲ့
'ဓမၼနီတိ'မွာ ပညာရွိတို႔ မျဖစ္မွားသူ ဆယ္မ်ဳိးကို ဒီလုိ
ျပပါတယ္ ..
'ဗုေဒၶါ ပ ေစၥကဗုေဒၶါ စ၊ အရဟာ အဂၢသာဝ ေကာ။
မာတာပိတာ ဂု႐ုသတၴာ၊ ဒါယ ေကာ ဓမၼေဒသ ေကာ။
ပ႑ိေတဟိ ဣေမ ဒသ၊ န ဒုဗၻႏၲီတိ ဇာနိယာ'။
(ဓမၼနီတိ၊ ၃၃၄-ဂါထာ၊ မူရင္းအတိုင္း)
မဟာရဟနီတိက်မ္းကို ေရးသားတဲ့ ရွင္္မဟာသီလဝံသ
(သကၠရာဇ္ ၈၁၅-၈၈ဝ) ထက္ ေရွးက်တဲ့ဓမၼနီတိက်မ္း
ဟာ 'မျပစ္မွားထိုက္သူ ဆယ္မ်ဳိး'ကို သခ်ၤာ နဲ႔ အတိအက်
ေဖာ္ျပတဲ့ အဦးဆုံးက်မ္းလို႔ ဆိုႏိုင္္တယ္။
ရွင္္မဟာသီလဝံသထက္ သက္ေတာ္ အနည္းငယ္
ႀကီးဖြယ္္ရွိတဲ့ အရွင္္မဟာအရိယဝံသ အပါအဝင္
အဲဒီေခတ္ မတိုင္္ခင္္က ျမန္မာ့ဂႏၳဝင္ က်မ္းျပဳပုဂၢဳိလ္
ေက်ာ္ေတြ ေရးတဲ့က်မ္းစာ စာရင္းမွာ ဓမၼနီတိက်မ္း
ကို မ ေတြ႕ရ။
ဘုိးေတာ္ဘုရား လက္ထက္မွာ ပထမ ဗားကရာဆရာေတာ္
အရွင္္ဓမၼာဘိနႏၵေထရ္က ဓမၼနီတိပါဠိကို ျမန္မာ
နိႆယ (၁၁၄၅-ကဆုန္လတြင္ ေရးၿပီး)ျပန္ၿပီး
ယင္းနိႆယထဲက အခ်ဳိ႕ကို ေ႐ြးထုတ္ၿပီး အမ်ား
သူငါ အ လြယ္တကူ ဖတ္႐ႈႏိုင္ေအာင္ စဥ့္ပါဆရာ ေတာ္
(အဆိုပါမင္းလက္ထက္)က ေလးဆစ္ခ်ဳိးကဗ်ာ
'ဓမၼနီတိခ်ဳိး'ကို ေရးခဲ့ေပမယ့္ 'ပညာရွိတို႔ မျပစ္မွား
ထိုက္သူ ဆယ္မ်ဳိးျပဂါထာ' မပါခဲ့ဘူး။
ဘယ္လိုရ
ဆ႒သံဂါယနာမူ ဇာတကအ႒ကထာမွာ
'ဒသ မိတၱပူဇဂါထာ (ဇာ-႒ ၆၊ ၁၆)'လို႔ ဒသနဲ႔ မိတၱ
ပူဇဂါထာကို ခြဲၿပီးစာစီလို႔ အဓိပၸာယ္ ရွင္းဖြယ္္ရွိပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ 'ဒသမိတၱပူဇ ဂါထာ'လို႔ ပါဠိစကားတြဲ
(သမာသ္ပုဒ္)အ ေနနဲ႔ တစ္လုံးတည္းႀကံၿပီး ျမန္မာျပန္ၾကတဲ့
အဲဒီ ပိဋကတ္က်မ္းတတ္ ဆရာျမတ္ေတြဟာ ပါဠိေတာ္န
ဲ႔ နိကာယ္အ႒ကထာ က်မ္းႀကီးေတြမွာ မ ေတြ႕ရတဲ့
'ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး' အယူအဆကို ဘယ္လိုရသလဲ
ဘယ္ကရသလဲ ဆိုတာကို အတိအက် ဆိုႏိုင္္ဖို႔ ခက္သား။
ဘုန္းႀကီး ေတြးမိတာေလးကို တင္ျပရရင္ ..
မဏိမၪၨဴသာလို ပါဠိဘာသာ ဋီကာက်မ္းႀကီးကို
ေရးသားေတာ္မူတဲ့ အရွင္္မဟာအရိယဝံသက ေတာ့
'က်မ္းႀကီးတို႔၌ မလာ'လို႔ ရဲရဲႀကီး ဆိုခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ေႏွာင္းေခတ္ က်မ္းျပဳပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ
သကၠတကိုလည္း တတ္ ကြၽမ္းႏိုင္္တာ ျဖစ္လို႔
သကၠတက်မ္းမွ တိုက္႐ိုက္ျဖစ္ေစ၊ ယင္းတို႔ေခတ္မွာ
ရွိေနၿပီလို႔ ယူဆရတဲ့ ပါဠိဘာသာျပန္္ဓမၼနီတိက်မ္းမွ
ျဖစ္ေစ 'မျပစ္မွားအပ္တဲ့ ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး'ဆိုတဲ့
'အမွတ္စြဲေလး' ရွိေနၾကပုံရတယ္။
နိႆယသစ္ က်မ္းျပဳ အရွင္္ဂုဏရံသာ လကၤာရ က်ေတာ့
မွတ္ထားဖူးတာ ၾကာေနလို႔ ျဖစ္ေစ၊ ငယ္စဥ္အခါ
ဆရာသမား မ်ားဆီက တစ္ဆင့္ၾကားကို မွတ္မိေနလို႔
ျဖစ္ေစ၊ဓမၼနီတိ'စကား တစ္ပိုင္းတစ္စကိုပဲ အ႒ကထာ
စကားလို႔ ထင္္မွတ္ၿပီး မျပည့္စုံတဲ့ 'ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး
သ႐ုပ္ျပပါဠိ'ကို ၎ရဲ႕နိႆယထဲမွာ ေရးခဲ့ပုံရတယ္။
ေနာင္္အခါ ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါး အယူအဆကို
ႏွစ္သက္သူေတြက 'အဟံ ဝႏၵာမိ သဗၺဒါ'နဲ႔ အနား
ကြပ္ေပးလိုက္တာ ျဖစ္္ဖြယ္္ရွိပါတယ္။
ျခားနားပုံ
ခိုင္္လုံတဲ့ သံဂါယနာတင္္က်မ္းဂန္ မရွိလို႔
ခင္္ပြန္းဆယ္ပါး ေဖာ္ျပပုံ အ ေရအတြက္ တူေပမယ့္
ဆယ္ပါးသ႐ုပ္ ယူဆပုံ တစ္က်မ္းနဲ႔ တစ္က်မ္း
ျခားနားတာကို ေတြ႕ရတယ္ ..
၁) ဗုဒၶ (မူကြဲမရွိ) ၂) ပေစၥကဗုဒၶ (မူကြဲမရွိ)
၃) ရဟႏၲာ (မူအမ်ား)၊ သာဝက (နိႆယသစ္)၊
သံဃာမ်ား (ဘု ရားရွိခိုး မူမွန္)၊
၄) အဂၢသာဝက (မူအမ်ား)၊ ရဟႏၲာ (ဘုရားရွိခိုးမူမွန္)
၅) အမိ (မူကြဲမရွိ) ၆) အဘ (မူကြဲ မရွိ)
၇) ဂ႐ု = အေလး အျမတ္ျပဳအပ္သူ (မူကြဲမရွိ)
၈) အတတ္ပညာ သင္ေပးသူ (မူအမ်ား)၊
အသက္ႀကီး သသူ (ကန္ေျဖ)၊ ရတနာသုံးပါး၌ သဒၶါ
ယုံၾကည္ေသာသူ (နိႆယသစ္)
၉) ဒါယကာ (မူ အမ်ား)၊ သီလ ေစာင့္ သူ
(ဘုရားရွိခိုးမူမွန္)၊
၁ဝ) ဓမၼေဒသက (မူကြဲမရွိ)။
စဥ္းစားစရာေတြ ..
အမွတ္-၇) အရ ဆရာေတာ္ေတြ ပါႏိုင္္သလို
ဒလိုင္းလားမားတို႔ မာသာထရီ ဇာတို႔ေကာ ပါခြင့္
မရွိဘူးလား။
အမွတ္-၈) အရ အသက္ႀကီးတိုင္း ခင္္ပြန္းႀကီး
ျဖစ္ႏိုင္္သလား။
ဒါေၾကာင့္ ခင္္ပြန္းဆယ္မ်ဳိးကို မျပစ္မွားသင့္သူ၊
ေမတၱာပို႔ရမယ့္သူ၊ ေက်းဇူးရွိသူလို႔ ဆိုႏိုင္ေပမယ့္
အဲဒီအထဲက အခ်ဳိ႕ကိုေတာ့ လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ
'အဟံ ဝႏၵာမိ သဗၺဒါ (= အၿမဲရွိခိုးပါ၏)'လို႔
မဆိုထိုက္ဘူး။
က်မ္းဆုိမရွိ
ပကိဏၰကဝိသဇၨနာက်မ္းျပဳ လုံးေတာ္ဆရာေတာ္ႀကီး
က ေတာ့ ေအာက္ပါအတိုင္း ဆုံးျဖတ္ခဲ့ ပါတယ္ ..
'ခင္္ပြန္းသည္ ဆယ္ပါးသာ မဟုတ္္ရာ။
အမ်ားပင္္ရွိရာ၏။
မူဂပကၡအမည္္ရွိေသာ ေတမိယဇာတ္ေတာ္တြင္
သုနႏၵာ ရထားထိန္းကို ဘုရားအ ေလာင္းေတာ္
ေတမိမင္း ဆုံးမရာ၌ မိမိ ကုိယ္ကိုပင္ သုနႏၵာရထားထိန္း
မျပစ္မွားသင့္သည္ကို အ ေၾကာင္းျပဳ၍ ေဟာေတာ္မူသည့္
အရာ၌လည္း ခင္္ပြန္းဆယ္ပါးဟူ၍ မလာ။
ခင္္ပြန္းကို မျပစ္မွားသသူတို႔၌ အက်ဳိးရွိရာသည္ကို
ေဟာေတာ္မူသည့္ ေဒသနာ ဆယ္ဂါထာ ဟူ၍သာ
လာသည္ ..
ခင္္ပြန္းဆယ္ပါးဟူ၍ ဂါထာစီကုံးလ်က္ ရွိၾကသည္မွာ
ဗဟုသုတရွိသူတို႔ စီကုံးေရးထားဟန္္ရွိ၏ ..
ဂါထာသီကုံး ေရးသားထားၾက ေသာ ပုဂၢဳိလ္ ၁ဝ
-ေယာက္တို႔လည္း ခင္္ပြန္းပင္ မွတ္္ရာ၏။
ယင္းသည့္ ၁ဝ-ေယာက္မွ တပါး လည္း ခင္္ပြန္း
ရွိေသး၏ဟု မွတ္္ရာ၏။'
(လုံးေတာ္ ဆရာေတာ္၊ ပကိဏၰကဝိသဇၨနာ၊
အတြဲ ၁၊ စာ-၃ဝ၄၊ ၃ဝ၆)
လုံးေတာ္ဆရာေတာ္အ ေနနဲ႔
'ဒသ၊ ဆယ္ပုဒ္ကုန္ေသာ။ မိတၱပူဇဂါထာ နာမ၊
ခင္္ပြန္းကို ပူေဇာ္ (မျပစ္မွား)သူတို႔၌
(အက်ဳိးရွိရာသည္ကို ေဟာေတာ္မူသည့္)
ဂါထာမည္သည္တို႔ကို'လို႔ ဒသနဲ႔ဂါထာကို တြဲလ်က္
'မိတၱပူဇာ ဆယ္ဂါထာ'လုိ႔ပဲ အဓိပၸာယ္ ယူခဲ့တယ္။
လုံးေတာ္နဲ႔ ဇာတ္ဝိေသာဓနက်မ္းတို႔က ခိုင္္လုံတဲ့
က်မ္းဆို မရွိတဲ့အတြက္ ခင္ ပြန္းပူေဇာ္က်ဳိးျပ
ဆယ္ဂါထာလို႔ပဲ ယူခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ခင္္ပြန္းႀကီးဆယ္ပါး ဆိုတာ
ပါဠိေတာ္ အ႒ကထာက်မ္းထြက္ မဟုတ္တဲ့အတြက္
ဘုရားေဟာ မဟုတ္ ဘူးလို႔ ခပ္္ရွင္းရွင္း မွတ္ဖို႔ပါ။
တရားထူး
ခုိးသားဘဝတုန္းက ဗုဒၶဘုရားကို လက္ၫႈိးျဖတ္ဖို႔
လုိက္ခဲ့ဖူးတဲ့ အဂၤုလိမာလရဲ႕ ျဖစ္္ရပ္အရ ဗုဒၶ ပ ေစၥကဗုဒၶ
အဂၢသာဝက ရဟႏၲာသာဝက အမိအဘတို႔ကို
အနႏၲရိယကံ ထိုက္သြားတဲ့အထိ မဟုတ္ဘဲ သာမန္
ကိုယ္ႏႈတ္ စိတ္နဲ႔ ျပစ္မွားမိတာမ်ဳိးက ေတာင္းပန္္ရင္
တရားထူးကို မတားျမစ္ႏိုင္္ပါဘူး။
သီလ ေစာင့္သူ၊ သီလရွိတဲ့ အ တတ္ပညာ သင္ေပးသူ
တို႔ကိုလည္း ဆိုးဆိုးဝါးဝါး မဟုတ္္ရင္ ေတာင္းပန္လို႔
ရႏိုင္္ပါတယ္။
အ ေလးအျမတ္ ျပဳအပ္သူ ဓမၼေဒသက ပစၥယဒါယကာ
အသက္ႀကီးသူ ရတနာသုံးပါး၌ သဒၶါယုံၾကည္သူ
ဆိုတာေတြကေတာ့ သီလမရွိရင္ ေလးစားစရာ
ဟုတ္ေပမယ့္ အျမတ္မျပဳႏိုင္္လုိ႔ သာမန္ စာရင္းထဲ ဝင္
္သြားၿပီး အဂၤုလိမာလ လက္ၫႈိးျဖတ္ခံရသူေတြနဲ႔
တူႏုိင္္ဖြယ္ ရွိပါတယ္။
မပိုမလို
တရားအားထုတ္္ရာမွာ အ ေႏွာက္အယွက္ မျဖစ္
ေအာင္ ျပစ္မွားဖူးရင္ ေက်ပါေစလို႔ ခင္္ပြန္းမ်ားကို
ေတာင္းပန္ စကား ဆုိတာမ်ဳိးက ကိစၥမရွိပါဘူး။
အဲဒီ ဆယ္မ်ဳိးကို လူေရာ ရဟန္းပါ ပြဲႀကီးပြဲငယ္
တင္္တာက်ေတာ့ မမွားဘူး လို႔ ဆိုႏိုင္ေပမယ့္
ေဖာ္ျပပါ ဆယ္မ်ဳိးထဲမွာ အဝႏၵနိယ (ရဟန္းတို႔
ရွိမခိုးထိုက္သူ)ေတြ ပါေနလို႔ ရဟန္းအဖို႔ အား လုံး
မွန္လည္း မဟုတ္ဘူး။
ၿပီးေတာ့ ဒါႀကီးကိုပဲ ခါးေတာင္းက်ဳိက္ၿပီး ခမ္းနား
ႀကီးက်ယ္စြာ လုပ္ျပ ေနရင္္လည္း နည္းနည္း ပိုရာ
က်မွာေပါ့။
နည္းမွန္လမ္းမွန္ တရားက်င့္္စဥ္ျဖစ္ဖို႔သာ ပိုၿပီး
အ ေရးႀကီးသင့္ပါတယ္။
----------------------------------
Ashin Kelasa is author of Dhama Questions and Answers books.
No comments:
Post a Comment