Tuesday, November 14, 2017

ပိုလ္​အယူအဆမ်ား

ပိုလ္​အယူအဆမ်ား
========
❆ ဒြတႎၱသပလဂုလပိ႑ပရိမာ​ေဏာ(ကခၤါ.၈၉၊၀ိ၃႒-၃၁၉)၌ပါ​ေသာ ပလ-ပိုလ္​အရ ယူပုံအမ်ိဳးမ်ိဳး(အ​ေလးခ်ိန္​အမ်ိဳးမ်ိဳး)ရိွသည္​။

❆ ၃၂-ပိုလ္​အရ
   ဤ၌၃၂-ပိုလ္​ တင္​လဲခဲပမာဏဟူရာဝယ္​ နိမိတ္​​ေက်ာက္​တုံးသည္​၊ ၃၂-ပိုလ္​​ေလးလွ်င္​ အပ္​သည္​ဟုဆိုလိုသည္​မဟုတ္​၊ ၃၂-ပိုလ္​ခ်ိန္​ရိွ​ေသာ တင္​လဲခဲႏွင္​့အရြယ္​တူ​ေသာ ​ေက်ာက္​ခဲဟုသာ ဆိုလိုရင္​း ျဖစ္​​ေလသည္​။
  ၃၂-ပိုလ္​ဟူရာ၌ "ပိုလ္​"ႏွင္​့ပတ္​သက္​၍ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳးရိွသည္​ကို ​ေတြ႔ရသည္​၊ ဝိနယသာရဂဏၭိ(၃၂၀)၌ ​ေရႊဥမင္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားကား ၁-ပိႆာကို ၁-ပိုလ္​ဟူ၏။ ဆရာတို့ကား အက်ပ္​၅၀-ဆယ္ကို ၁-ပိုလ္ဟူကုန္၏။​​ေကစိတို့ကား၅-က်ပ္ကို​ ၁-ပိုလ္ဟူကုန္၏။ ​​အ​ေညတို႔ကား အက်ပ္​ေလးဆယ္​ကို တစ္​ပိုလ္​ဟူကုန္​၏။"ဟု ဝါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးတို့ကို ထုတ္​​ေဖၚျပ၍ ``အလုံးစုံ​ေသာ ဝါဒ၌ပင္​ ဝိပတိၱျဖစ္​ျခင္​း၏ အ​ေၾကာင္​းမထင္​´´ဟု ဆုံးျဖတ္​ခ်က္​ ခ်​ေတာ္​မူ​ေလသည္​။
  ယခု​ေခတ္​ ဆရာ​ေတာ္​အမ်ားကမူ ဤပိုလ္​မွာ အိႏၵိယနိဳင္​ငံ အသုံးအနႈန္​းျဖစ္​၏။ "ထို႔​ေၾကာင္​့ အိႏိၵယက်မ္​းတို႔၌လာ​ေသာ အဆိုအမိန္​႔ကို ဂ႐ုျပဳရမည္​ျဖစ္​၏။ အိႏၵိယသကၠတက်မ္​းတို႔၌လည္​း တစ္​ပိုလ္​လွ်င္​ ဒဂၤါးက်ပ္​ခ်ိန္​ ၄ိသားရိွ​ေၾကာင္​း၊(အမရ​ေကာသ၁၉-၈၆ႏွင္​့ဝါစပၸတိစသည္​) ယင္​းလည္​း ​ေ႐ွးက်မ္​းဂန္​မ်ားအလို ၄-တိုလာ´​ေဆးက်မ္​းအလို၈တိုလာ´​ေလာကသုံးအားျဖင္​့ ၃တိုလာ၂ပဲ၈​ေရြးရိွသည္​ဟု သတ္​မွတ္​သင္​့​ေၾကာင္​း၊ သို႔မဟုတ္​ အမွတ္​ရလြယ္​ရန္​ ၄ိ-ဟု သတ္​မွတ္​သင္​့​ေၾကာင္​း မိန္​႔ဆိုၾကသည္​၊ (ပိုလ္​အဆုံးအျဖတ္​အက်ယ္​ကို တိ​ေပဋက ဝိနိစၦယက်မ္​း ပဌမတဲြ၊ အဘိဓာန္​နိႆယသစ္​တို႔မွာ ၾကည္​့ပါရန္​)။
  ပိုလ္​အရ ၁-ပိႆာဟူသည္​ကို ႏွစ္​သက္​​ေသာ ဆရာ​ေတာ္​တို႔အလို ၃၂ပိႆာ အ​ေလးခ်ိန္​ရိွ​ေသာ တင္​လဲခဲပမာဏ ရိွရမည္​ျဖစ္​၍ လူ၄​ေယာက္​၊ ၅​ေယာက္​ထက္​ မနည္​းခ်ီမ´ရ​ေလာက္​​ေအာင္​​ေလး​ေသာ ​ေက်ာက္​တုံးႀကီးမ်ိဳးသာ နိမိတ္​​ေလာက္​သည္​ဟု ယူရန္​ျဖစ္​ပါသည္​။ ၄ိသားဟုယူ​ေသာ ဆရာ​ေတာ္​တို႔အလိုမူ တင္​လဲ၁၂၈ိသား ပမာဏရိွရမည္​ျဖစ္​၍ ယခုအခါ သုံး​ေလ့သုံးထရိွ​ေသာ နိမိတ္​မွတ္​တိုင္​လုပ္​သည္​့ ​ေက်ာက္​တိုင္​မ်ား ​ေက်ာက္​နိမိတ္​​ေလာက္​သည္​ဟု မွတ္​ယူရန္​ျဖစ္​​ေတာ့သည္​။
  "မန္​လည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးသည္​ မိုးတားၿမိဳ႕ ဘုရားႀကီး​ေက်ာင္​းတိုက္​ သိမ္​ကို​ေရနိမိတ္​ျဖင္​့ သမုတ္​ရာ တြင္​းတစ္​ခု ​ေရမ​ေန၍ ယခု​ေရာင္​းခ်​ေသာ သိမ္​​ေက်ာက္​တိုင္​မ်ိဳးကိုပင္​ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​ျပဳလုပ္​၍ သမုတ္​​ေတာ္​မူဖူးသည္​၊ ထိဳဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးသည္​ပင္​လွ်င္​ ​ေရႊဂူၿမိဳ႕ အင္​ၾကင္​း​ေတာရသိမ္​ကို ​ေရနိမိတ္​ျဖင္​့သမုတ္​႐ာ တြင္​းတစ္​ခု​ေရမ​ေန၍ ဓား​ေသြးသည္​့ ​ေက်ာက္​တုံးကိုစိုက္၍ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​ျဖင္​့ျပဳလုပ္​ သမုတ္​​ေတာ္​မူဖူးသည္​" ဟုလည္​း နဘက္​ဆရာ​ေတာ္​ႀကီး အမိန္​႔ရိွသည္​ကို  မွတ္​သားထား​ေသာ စစ္​ကိုင္​း​ေတာင္​ က်စြာ​ေခ်ာင္​ဆရာ​ေတာ္​ႀကီးမွတ္​တမ္​းအရ သိရသည္​။ မဃ​ေဒဝလကၤာသစ္​၌လည္​း မန္​လည္​ဆရာ​ေတာ္​ဘုရားႀကီးသည္​ တစ္​ပိုလ္​လွ်င္​ "​ေလးက်ပ္​မွ်" ရိွ​ေၾကာင္​း မိန္​႔​ေတာ္​မူပါသည္​။
  "လူ႔​ေဘာင္​​ေခၚ​ေရး၊ က်မ္​းလာ​ေ႐ွးက၊ ​ေလး​ေရြးတစ္​ပဲ၊ ထိုပဲႏွစ္​ဆယ္​၊ မွတ္​ဖြယ္​တစ္​က်ပ္​၊ တစ္​ရပ္​လည္​း​ေကာင္​း၊ ​ေရြး​ေပါင္​းစင္​စစ္​၊ သုံးဆယ္​့ႏွစ္​မူ၊ ​ေခၚလစ္​နာမ၊ ကလဥၥမွန္​၊ ဆယ္​ျပန္​ကလဥၥ၊ ​ေလးက်ပ္​မွ်ျဖင္​့၊ မဂဓပိုလ္​(ပိုဒ္​​ေရ-၃၀၅)
ဝိသုဒၶိမဂ္​အ႒ကထာ´အ႒သာလိနီအ႒ကထာတို႔၌အာ႐ုပၸအခန္​းဝယ္​ အ႐ူစိတ္​တို႔အဆင္​့ဆင္​့သိမ္​​ေမြ႔သြားပုံကို ျပရာ၌ အလ်ားအနံတူ ၄ပိုလ္​စီး၊ ၃ပိုလ္​စီး၊ ၂ပိုလ္​စီး၊၁ပိုလ္​စီး ပုဆိုးတို႔ျဖင္​့ ဥပမာျပဳသည္​ကို ​ေတြ႔ရ၏၊ ထို၌`သာဋိကာ´ဟု ဆိုသျဖင္​့လည္​း​ေကာင္​း၊ အလ်ားအနံတူဟု ဆိုသျဖင္​လည္​း​ေကာင္​း၊ ပိတ္​အုပ္​မဟုတ္​ႏိုင္​၊ ပိတ္​အပိုင္​းအစသာျဖစ္​ရာ ထိုအဝတ္​အစသည္​ ၄ပိႆာ ၃ပိႆာ ၂ပိႆာ ၁ပိႆာ ​ေလးသည္​ဟု ယူရလွ်င္​ ျဖစ္​ႏိုင္​ဖြယ္​မရိွ၊ ၁၆က်ပ္​သား ၁၂က်ပ္​သား ၈က်ပ္​သား ၄က်ပ္​သား ရိွသည္​ဟု ယူမွသာ ယုတိၱရိွရာသည္​။
(ယထာစ ဧကာယ ဣတၳိယာ တနိၱတထူသဏွသဏွတရတဏွတမသုတၱာနံ စတုပလတိပလဒိြပလဧကပလသာဋိကာ အႆု အာယ​ာ​ေမန´ဝိတၳာ​ေရန စ သမပၸမာဏာ၊ ဘိ႒၁-၂၅၅)။
  ထို႔အျပင္​ ​ေဝႆႏၱရာဇာတ္​၊ တိႆ​ေတၳရဂါထာတို႔၌ ​ေရႊပိုလ္​ခ်ိန္​တစ္​ရာျဖင္​့ ျပဳလုပ္​အပ္​​ေသာခြက္​ျဖင္​့ စား​ေသာက္​ခဲ့ဖူးသည္​ကို ဆိုရာဝယ္​ ပိုလ္​အရ ပိႆာဟုယူဆလွ်င္​ စားခြက္​သည္​ ပိႆာတစ္​ရာ အ​ေလးခ်ိန္​ရိွ​ေနမည္​ျဖစ္​၍ မျဖစ္​ႏိုင္​​ေသာ​ေၾကာင္​့လည္​း တစ္​ပိုလ္​လွ်င္​ ၄က်ပ္​သားခန္႔​႔ယူ​ေသာ ဝါဒသည္​သာ၍ သင္​့ျမတ္​ဖြယ္​ရိွသည္​ဟု ယူသင္​့ပါသည္​။
   မ်ားစြာ​ေသာ ဆရာတို႔ကား ပိုလ္​အရ ၄က်ပ္​သားယူသည္​ကို ႏွစ္​သက္​ၾက၏၊ သို႔​ေသာ္​ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​လုပ္​ရာ၌ကား အမ်ားသံသယကင္​း႐ွင္​း​ေစရန္​လည္​း​ေကာင္​း၊ လိုသည္​ထက္​ပို၍ႀကီး​ေသာ္​လည္​း အျပစ္​မရိွႏိုင္​​ေသာ​ေၾကာင္​့လည္​း​ေကာင္​း ႀကီးမား​ေသာ​ေက်ာက္​တုံးႀကီးမ်ားကိုပင္​ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​ျပဳလုပ္​​ေတာ္​မူၾက​ေလသည္​၊ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​အရာ၌ ​ေက်ာက္​ခဲ သံ​ေတြခဲမ်ားသာဆိုခဲ့ၿပီး ပမာဏရိွလွ်င္​ နိိမိတ္​​ေလာက္​သည္​၊ အုတ္​ခဲကား ႀကီး​ေသာ္​လည္​းမအပ္​၊ နိမိတ္​မ​ေလာက္​​ေသာ၊ ​ေသးငယ္​​ေသာ​ေက်ာက္​ခဲမ်ားကို စုပုံထားလွ်င္​လည္​း နိမိတ္​မ​ေလာက္​ပင္​၊ ​ေျမမႈန္​႔ပုံ သဲပုံတို႔ကား ဆိုဖြယ္​ပင္​မရိွ၊ နိမိတ္​မ​ေလာက္​သာဟု မွတ္​အပ္​၏။
   (သိမ္​သင္​တန္​း၊ ႏွာ-၂၉၊ အ႐ွင္​သီလာနႏၵာဘိဝံသ)

❆ ျမန္​မာအဘိဓာန္​(၄၄၇)၌ ၅-က်ပ္​ =၁-ပိုလ္​ ဟူ၍​ေတြ႔ရသည္​။

❆ ပိုလ္​- ​ေလးက်ပ္​သား ရိွ​ေသာဝန္​
   ``လ​ေရးတပိုင္​၊ သက္​တင္​ကိုင္​းတည္​့၊ ကြန္​႔လိႈင္​းစက္​ရိွန္​၊ ပိုလ္​​ေထာင္​ခ်ိန္​ျဖင္​့´´အာသံ- ၂၄။
   လူ႔​ရြာ​ေခၚ​ေရး၊ ငါး​ေရြးတစ္​ပဲ၊ ဆယ္​့​ေျခာက္​ပဲမူ၊ မွတ္​ယူတစ္​က်ပ္​၊ ​ေလးက်ပ္​တစ္​ပိုလ္​၊ ယင္​းပိုလ္​တစ္​​ေထာင္​၊ တင္​​ေဆာင္​ပိုက္​​ေထြး၊ ဆရာ​ေလးျဖင္​့၊ မဃ၊၄၄၆။
တပိုလ္​ဟူသည္​ ​ေလးအသျပာရိွသည္​၊ တသျပာဟူသည္​ကား ဒဂၤါးတျပားပင္​တည္​း။ ဥတု-၈၉။
စား​ေတာ္​​ေခၚရာျဖစ္​ေသာ  ​ေရႊလင္​းပန္​းသည္​ ​ေ႐ႊစင္​အခ်ိန္​ပိုလ္​တစ္​ရာရိွ၏။(ဇဇာတ္​-၆၇)။ တင္​ၿပီး​ေသာ ​ေလးညိႈ့အလယ္​၌ ႏွစ္​​ေထာင္​ပိုလ္​​ေလးဘာရကိုခ်ည္​၍ ​ေလး႐ိုးကိုခီ်လတ္​​ေသာ္​ ​ေလးညိႈ့အလယ္​ႏွင္​့ ​ေလး႐ိုးအလယ္​ၾကားသည္​ ျမားႏွင္​့႐ွည္​ခြင္​လည္​းက်ယ္​အ့ံ၊ ဘာရလည္​း​ေျမမွမႂကြအံ့၊ ဤ​ေလးသည္​ ဒိြသဟႆထာမမည္​၏(အ႒၊ဒု၊ ၁၇၇)ဤသို႔ပိုလ္​ခ်ိန္​ႏွစ္​​ေထာင္​တင္​​ေသာ​ေလးကိုသာ ဒဠွဓႏုဒိြသဟႆထာမဟူ၍ ​ေတြ႔ဘူး​ေခ်သည္​။ သဟႆထာမမွာ လူဗိုလ္​​ေျခအ​ေရအတြက္​ တ​ေထာင္​လည္​းတစ္​ခ်က္​ လူတ​ေထာင္​​ေဆာင္​အပ္​​ေသာဝန္​ကို ​ေဆာင္​ႏိုင္​သည္​လည္​းတစ္​ခ်က္​ ႏွစ္​နည္​းလာသည္​။
(သမန္​း၊ပ၊၃၄။ ပါ-ပလ)
(ဦးထြန္​းျမင္​့၊ ပါဠိသက္​​ေဝါဟာရအဘိဓာန္​၊၁၇၄)

❆ ​ေလာကႆ၊ လူအ​ေပါင္​း၏၊ ဝိမတႎ၊ ​ေတြး​ေတာျခင္​းကို၊ ပလတိ၊(ဘူဝါဒိ)ပါ​ေလတိ၊(စုရာဒိ) ​ေစာင္​့​ေ႐ွာက္​တတ္​၏၊ ဣတိ ပ​ေလာ-(ပိုလ္​)မည္​၏။ ထိုပိုလ္​သည္​ ဧကပလံနာမ ဒသကာဠဥၥနၱိ ဝဒနိၱ= တစ္​ပိုလ္​လွ်င္​ ဆယ္​ကာဠဥၥရိွ၏ဟု ဋီကာဆို၏။ တစ္​ကာဠဥၥကို မည္​မွ်ရိွ၏ဟု မျပခဲ့၊ ​ေလာကီက်မ္​းတို႔၌ကား"တစ္​ပိုလ္​သည္​ အခ်ိန္​​ေလးက်ပ္​သားရိွ၏" ဟု တညီတၫြတ္​တည္​းဆို၏။
၃၂-ပိုလ္​ဟူသည္​ ၁၂၈က်ပ္​သား အခ်ိန္​ရိွ၏။ ထိုမွ်အခ်ိန္​စီး​ေသာ ထန္​းလ်က္​(ၾကံသကာ)အခဲကို "ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑"ဟုဆိုသည္​။ ထိုသကာခဲႏွင္​့အရြယ္​ညီမွ်​ေသာ ​ေက်ာက္​တုံးသံတုံးသည္​ အငယ္​ဆုံး ​ေက်ာက္​တိုင္​ နိမိတ္​တည္​း။ ထိုအရြယ္​မွစ၍ ဆင္​​ေလာက္​မႀကီး​ေသးသမွ်​ေက်ာက္​သည္​၊ ​ေက်ာက္​နိမိတ္​တြင္​ ပါဝင္​ႏိုင္​၏။ "ဆင္​​ေလာက္​ႀကီးလွ်င္​ ​ေတာင္​နိမိတ္​ျဖစ္​သြားသည္​"ဟူလို၊ ​ေက်ာက္​တုံးမဟုတ္​ဘဲ ​ေက်ာက္​ဖ်ာျဖစ္​မူ အလြန္​ႀကီး​ေသာ္​လည္​း ​ေတာင္​မဟုတ္​​ေတာ့ရကား ​ေက်ာက္​နိမိတ္​တြင္​ ပါဝင္​ရ​ေလသည္​။ သို႔ရာဝယ္​ ​ေက်ကာ္​ဖ်ာတစ္​ပိုင္​းကို သိမ္​တြင္​းသြင္​းလိုလွ်င္​ ​ထို​ေက်ာက္​ဖ်ာကို နိမိတ္​မလုပ္​ရ။
   (ကခၤါဘာဋီ=ပ/၄၉)

❆ ပလ၊န၊(ပလ+အစ္​)၊​ေကာတၳဳဘ။ ​ေလာကႆ ဝိမတႎ ပါ​ေလတိ ဆိႏၵတိ ​ေသာ​ေစတိစာတိ ပလ၊(ဓာတြတၳ)။ ပိုလ္​၊ ​ေလးက်ပ္​သားအ​ေလးခ်ိန္​။(ဓာတြတၳပန္​းကုံး၊ ၃၁၄)

❆ ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပရိမာ​ေဏာဟူ​ေသာ စကား၌ ဩ႒ဇတတိယကၡရာဗႏွင္​့ ဗလဟုရိွသည္​ကား မသင္​့၊ ဩ႒ဇပထမကၡရာပႏွင္​့ ပလဟုရိွသည္​သာ အသင္​့ျဖစ္​သတည္​း။ ထို႔​ေၾကာင္​့ ဓာတုမာလာ စုရာဒိဂိုဏ္​း လကာရႏၱဓာတ္​(၃၄၄)၌ ပလမူလလ၀နပဝ​ေနသု။ လ၀နံ​ေဆဒနံ ပ၀နံ ​ေသာဓနံ၊ ပါ​ေလတိ ပါလယတိ၊ ပလံ။ ပလံနာမ၊ မာနဝိ​ေသ​ေသာ။ ​ေလာကႆ ဝိမတိ ပါ​ေလတိ လုနာတိ​ေသာ​ေဓတိစာတိ ပလံဟု မိန္​႔အပ္​၏။ အဘိဓာန္​ဋီကာ(၄၈၀)၌လည္​း ပလ ပ​ေထစ ဂတိမိွဟု မိန္​႔အပ္​၏။ ဒြတႎၱသပလတြင္​ တစ္​ခု​ေသာပလဟူသည္​ကား ကာကဏိကမတၱံနာမ ဒိယၯဝီဟီတိ ဝဒႏၱိဟု ကခၤါဋီကာသစ္​ နိႆဂိၢယပတၱ၀ဂ္​ပထမသိကၡာပုဒ္​အဖြင္​့လာရိွသည္​ႏွင္​့အညီ သာလိ​ေယဝ ​ေဂါဓုမကကၤဳဝရကကုျဒဴသက=ဤစပါး​ေျခာက္​မ်ိဳးမွၾကြင္​း​ေသာ ဝီဟိမည္​​ေသာ စပါးတစ္​လုံးႏွင္​့ တစ္​ဝက္​တစ္​ျခမ္​းသည္​  ကာကဏိကတစ္​ခ်င္​း​ေရြးမည္​၏၊ ကာကဏိကဟူသည္​ ​ေရြးနီႀကီးတည္​း။ ဤ​ေရြးနီႀကီးႏွစ္​လုံးသည္​ တစ္​မာသကတစ္​ပဲတည္​း။ ပဲတစ္​ဆယ္​သည္​ အကၡတစ္​ခုတည္​း၊ အကၡ႐ွစ္​ခုသည္​ ဓရဏတစ္​ခုတည္​း။ ဓရဏဆယ္​ခုတို႔သည္​ ပလတစ္​ခုတည္​း၊ တစ္​ပိႆာတည္​း။
    အဘိဓာန္​(၄၇၉)၌ကား စတၱ​ေရာ ဝိဟ​ေယာ ဂု​ဥၨာ ​ေဒြဂုဥၨာ မာသ​ေကာ ဘ​ေ၀ဟာ​ေသာ စကားျဖင္​့ စပါး​ေလးလုံးသည္​ တစ္​ဂုဥၨတစ္​ခ်င္​း​ေရြးမည္​၏ဟုျပ၏။ ဤႏွစ္​ဝါဒတို႔တြင္​ ဝိနည္​းအရာျဖစ္​၍ ဂ႐ုက၌တည္​သင္​့ရကား ကခၤါဋီကာသစ္​လာဝါဒကိုသာလွ်င္​ မွတ္​ယူၾကရာသတည္​း။
  ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပၸမာ​ဏတာ တုလတာယ ဂ​ေဟတဗၺာ န တုလဂဏနာယ(​ေတရသကဏ္​ဋီကာ)၊ တုလတာယ- ခ်ိန္​အပ္​​ေသာ၀န္​၏အျဖစ္​ျဖင္​့ဟု​အနက္​​ေပး၊
ထို႔​ေၾကာင္​့ ဝိမတိဝိ​ေနာဒနီ၌ ​ေတရသကဏ္​ဋီကာ၏အဓိပၸါယ္​ကိုျပ​ေသာအားျဖင္​့ ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပၸမာ​ဏတာ သဏၭာန​ေတာ ဂ​ေဟတဗၺာ ဟုမိန္​႔အပ္​၏။ သဏၭာန​ေတာ တင္​လဲဆိုင္​သဏၭာန္​အားျဖင္​့။
  (စလင္​းဂဏၭိ၊ ဒု၊ ၄၄၁)
ဗဟုသုတရၾကပါ​ေစ။

No comments:

Post a Comment