ပိုလ္အယူအဆမ်ား
========
❆ ဒြတႎၱသပလဂုလပိ႑ပရိမာေဏာ(ကခၤါ.၈၉၊၀ိ၃႒-၃၁၉)၌ပါေသာ ပလ-ပိုလ္အရ ယူပုံအမ်ိဳးမ်ိဳး(အေလးခ်ိန္အမ်ိဳးမ်ိဳး)ရိွသည္။
❆ ၃၂-ပိုလ္အရ
ဤ၌၃၂-ပိုလ္ တင္လဲခဲပမာဏဟူရာဝယ္ နိမိတ္ေက်ာက္တုံးသည္၊ ၃၂-ပိုလ္ေလးလွ်င္ အပ္သည္ဟုဆိုလိုသည္မဟုတ္၊ ၃၂-ပိုလ္ခ်ိန္ရိွေသာ တင္လဲခဲႏွင့္အရြယ္တူေသာ ေက်ာက္ခဲဟုသာ ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ေလသည္။
၃၂-ပိုလ္ဟူရာ၌ "ပိုလ္"ႏွင့္ပတ္သက္၍ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳးရိွသည္ကို ေတြ႔ရသည္၊ ဝိနယသာရဂဏၭိ(၃၂၀)၌ ေရႊဥမင္ဆရာေတာ္ဘုရားကား ၁-ပိႆာကို ၁-ပိုလ္ဟူ၏။ ဆရာတို့ကား အက်ပ္၅၀-ဆယ္ကို ၁-ပိုလ္ဟူကုန္၏။ေကစိတို့ကား၅-က်ပ္ကို ၁-ပိုလ္ဟူကုန္၏။ အေညတို႔ကား အက်ပ္ေလးဆယ္ကို တစ္ပိုလ္ဟူကုန္၏။"ဟု ဝါဒအမ်ိဳးမ်ိဳးတို့ကို ထုတ္ေဖၚျပ၍ ``အလုံးစုံေသာ ဝါဒ၌ပင္ ဝိပတိၱျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းမထင္´´ဟု ဆုံးျဖတ္ခ်က္ ခ်ေတာ္မူေလသည္။
ယခုေခတ္ ဆရာေတာ္အမ်ားကမူ ဤပိုလ္မွာ အိႏၵိယနိဳင္ငံ အသုံးအနႈန္းျဖစ္၏။ "ထို႔ေၾကာင့္ အိႏိၵယက်မ္းတို႔၌လာေသာ အဆိုအမိန္႔ကို ဂ႐ုျပဳရမည္ျဖစ္၏။ အိႏၵိယသကၠတက်မ္းတို႔၌လည္း တစ္ပိုလ္လွ်င္ ဒဂၤါးက်ပ္ခ်ိန္ ၄ိသားရိွေၾကာင္း၊(အမရေကာသ၁၉-၈၆ႏွင့္ဝါစပၸတိစသည္) ယင္းလည္း ေ႐ွးက်မ္းဂန္မ်ားအလို ၄-တိုလာ´ေဆးက်မ္းအလို၈တိုလာ´ေလာကသုံးအားျဖင့္ ၃တိုလာ၂ပဲ၈ေရြးရိွသည္ဟု သတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း၊ သို႔မဟုတ္ အမွတ္ရလြယ္ရန္ ၄ိ-ဟု သတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း မိန္႔ဆိုၾကသည္၊ (ပိုလ္အဆုံးအျဖတ္အက်ယ္ကို တိေပဋက ဝိနိစၦယက်မ္း ပဌမတဲြ၊ အဘိဓာန္နိႆယသစ္တို႔မွာ ၾကည့္ပါရန္)။
ပိုလ္အရ ၁-ပိႆာဟူသည္ကို ႏွစ္သက္ေသာ ဆရာေတာ္တို႔အလို ၃၂ပိႆာ အေလးခ်ိန္ရိွေသာ တင္လဲခဲပမာဏ ရိွရမည္ျဖစ္၍ လူ၄ေယာက္၊ ၅ေယာက္ထက္ မနည္းခ်ီမ´ရေလာက္ေအာင္ေလးေသာ ေက်ာက္တုံးႀကီးမ်ိဳးသာ နိမိတ္ေလာက္သည္ဟု ယူရန္ျဖစ္ပါသည္။ ၄ိသားဟုယူေသာ ဆရာေတာ္တို႔အလိုမူ တင္လဲ၁၂၈ိသား ပမာဏရိွရမည္ျဖစ္၍ ယခုအခါ သုံးေလ့သုံးထရိွေသာ နိမိတ္မွတ္တိုင္လုပ္သည့္ ေက်ာက္တိုင္မ်ား ေက်ာက္နိမိတ္ေလာက္သည္ဟု မွတ္ယူရန္ျဖစ္ေတာ့သည္။
"မန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ မိုးတားၿမိဳ႕ ဘုရားႀကီးေက်ာင္းတိုက္ သိမ္ကိုေရနိမိတ္ျဖင့္ သမုတ္ရာ တြင္းတစ္ခု ေရမေန၍ ယခုေရာင္းခ်ေသာ သိမ္ေက်ာက္တိုင္မ်ိဳးကိုပင္ ေက်ာက္နိမိတ္ျပဳလုပ္၍ သမုတ္ေတာ္မူဖူးသည္၊ ထိဳဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ပင္လွ်င္ ေရႊဂူၿမိဳ႕ အင္ၾကင္းေတာရသိမ္ကို ေရနိမိတ္ျဖင့္သမုတ္႐ာ တြင္းတစ္ခုေရမေန၍ ဓားေသြးသည့္ ေက်ာက္တုံးကိုစိုက္၍ ေက်ာက္နိမိတ္ျဖင့္ျပဳလုပ္ သမုတ္ေတာ္မူဖူးသည္" ဟုလည္း နဘက္ဆရာေတာ္ႀကီး အမိန္႔ရိွသည္ကို မွတ္သားထားေသာ စစ္ကိုင္းေတာင္ က်စြာေခ်ာင္ဆရာေတာ္ႀကီးမွတ္တမ္းအရ သိရသည္။ မဃေဒဝလကၤာသစ္၌လည္း မန္လည္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးသည္ တစ္ပိုလ္လွ်င္ "ေလးက်ပ္မွ်" ရိွေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူပါသည္။
"လူ႔ေဘာင္ေခၚေရး၊ က်မ္းလာေ႐ွးက၊ ေလးေရြးတစ္ပဲ၊ ထိုပဲႏွစ္ဆယ္၊ မွတ္ဖြယ္တစ္က်ပ္၊ တစ္ရပ္လည္းေကာင္း၊ ေရြးေပါင္းစင္စစ္၊ သုံးဆယ့္ႏွစ္မူ၊ ေခၚလစ္နာမ၊ ကလဥၥမွန္၊ ဆယ္ျပန္ကလဥၥ၊ ေလးက်ပ္မွ်ျဖင့္၊ မဂဓပိုလ္(ပိုဒ္ေရ-၃၀၅)
ဝိသုဒၶိမဂ္အ႒ကထာ´အ႒သာလိနီအ႒ကထာတို႔၌အာ႐ုပၸအခန္းဝယ္ အ႐ူစိတ္တို႔အဆင့္ဆင့္သိမ္ေမြ႔သြားပုံကို ျပရာ၌ အလ်ားအနံတူ ၄ပိုလ္စီး၊ ၃ပိုလ္စီး၊ ၂ပိုလ္စီး၊၁ပိုလ္စီး ပုဆိုးတို႔ျဖင့္ ဥပမာျပဳသည္ကို ေတြ႔ရ၏၊ ထို၌`သာဋိကာ´ဟု ဆိုသျဖင့္လည္းေကာင္း၊ အလ်ားအနံတူဟု ဆိုသျဖင္လည္းေကာင္း၊ ပိတ္အုပ္မဟုတ္ႏိုင္၊ ပိတ္အပိုင္းအစသာျဖစ္ရာ ထိုအဝတ္အစသည္ ၄ပိႆာ ၃ပိႆာ ၂ပိႆာ ၁ပိႆာ ေလးသည္ဟု ယူရလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္မရိွ၊ ၁၆က်ပ္သား ၁၂က်ပ္သား ၈က်ပ္သား ၄က်ပ္သား ရိွသည္ဟု ယူမွသာ ယုတိၱရိွရာသည္။
(ယထာစ ဧကာယ ဣတၳိယာ တနိၱတထူသဏွသဏွတရတဏွတမသုတၱာနံ စတုပလတိပလဒိြပလဧကပလသာဋိကာ အႆု အာယာေမန´ဝိတၳာေရန စ သမပၸမာဏာ၊ ဘိ႒၁-၂၅၅)။
ထို႔အျပင္ ေဝႆႏၱရာဇာတ္၊ တိႆေတၳရဂါထာတို႔၌ ေရႊပိုလ္ခ်ိန္တစ္ရာျဖင့္ ျပဳလုပ္အပ္ေသာခြက္ျဖင့္ စားေသာက္ခဲ့ဖူးသည္ကို ဆိုရာဝယ္ ပိုလ္အရ ပိႆာဟုယူဆလွ်င္ စားခြက္သည္ ပိႆာတစ္ရာ အေလးခ်ိန္ရိွေနမည္ျဖစ္၍ မျဖစ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္လည္း တစ္ပိုလ္လွ်င္ ၄က်ပ္သားခန္႔႔ယူေသာ ဝါဒသည္သာ၍ သင့္ျမတ္ဖြယ္ရိွသည္ဟု ယူသင့္ပါသည္။
မ်ားစြာေသာ ဆရာတို႔ကား ပိုလ္အရ ၄က်ပ္သားယူသည္ကို ႏွစ္သက္ၾက၏၊ သို႔ေသာ္ ေက်ာက္နိမိတ္လုပ္ရာ၌ကား အမ်ားသံသယကင္း႐ွင္းေစရန္လည္းေကာင္း၊ လိုသည္ထက္ပို၍ႀကီးေသာ္လည္း အျပစ္မရိွႏိုင္ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း ႀကီးမားေသာေက်ာက္တုံးႀကီးမ်ားကိုပင္ ေက်ာက္နိမိတ္ျပဳလုပ္ေတာ္မူၾကေလသည္၊ ေက်ာက္နိမိတ္အရာ၌ ေက်ာက္ခဲ သံေတြခဲမ်ားသာဆိုခဲ့ၿပီး ပမာဏရိွလွ်င္ နိိမိတ္ေလာက္သည္၊ အုတ္ခဲကား ႀကီးေသာ္လည္းမအပ္၊ နိမိတ္မေလာက္ေသာ၊ ေသးငယ္ေသာေက်ာက္ခဲမ်ားကို စုပုံထားလွ်င္လည္း နိမိတ္မေလာက္ပင္၊ ေျမမႈန္႔ပုံ သဲပုံတို႔ကား ဆိုဖြယ္ပင္မရိွ၊ နိမိတ္မေလာက္သာဟု မွတ္အပ္၏။
(သိမ္သင္တန္း၊ ႏွာ-၂၉၊ အ႐ွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ)
❆ ျမန္မာအဘိဓာန္(၄၄၇)၌ ၅-က်ပ္ =၁-ပိုလ္ ဟူ၍ေတြ႔ရသည္။
❆ ပိုလ္- ေလးက်ပ္သား ရိွေသာဝန္
``လေရးတပိုင္၊ သက္တင္ကိုင္းတည့္၊ ကြန္႔လိႈင္းစက္ရိွန္၊ ပိုလ္ေထာင္ခ်ိန္ျဖင့္´´အာသံ- ၂၄။
လူ႔ရြာေခၚေရး၊ ငါးေရြးတစ္ပဲ၊ ဆယ့္ေျခာက္ပဲမူ၊ မွတ္ယူတစ္က်ပ္၊ ေလးက်ပ္တစ္ပိုလ္၊ ယင္းပိုလ္တစ္ေထာင္၊ တင္ေဆာင္ပိုက္ေထြး၊ ဆရာေလးျဖင့္၊ မဃ၊၄၄၆။
တပိုလ္ဟူသည္ ေလးအသျပာရိွသည္၊ တသျပာဟူသည္ကား ဒဂၤါးတျပားပင္တည္း။ ဥတု-၈၉။
စားေတာ္ေခၚရာျဖစ္ေသာ ေရႊလင္းပန္းသည္ ေ႐ႊစင္အခ်ိန္ပိုလ္တစ္ရာရိွ၏။(ဇဇာတ္-၆၇)။ တင္ၿပီးေသာ ေလးညိႈ့အလယ္၌ ႏွစ္ေထာင္ပိုလ္ေလးဘာရကိုခ်ည္၍ ေလး႐ိုးကိုခီ်လတ္ေသာ္ ေလးညိႈ့အလယ္ႏွင့္ ေလး႐ိုးအလယ္ၾကားသည္ ျမားႏွင့္႐ွည္ခြင္လည္းက်ယ္အ့ံ၊ ဘာရလည္းေျမမွမႂကြအံ့၊ ဤေလးသည္ ဒိြသဟႆထာမမည္၏(အ႒၊ဒု၊ ၁၇၇)ဤသို႔ပိုလ္ခ်ိန္ႏွစ္ေထာင္တင္ေသာေလးကိုသာ ဒဠွဓႏုဒိြသဟႆထာမဟူ၍ ေတြ႔ဘူးေခ်သည္။ သဟႆထာမမွာ လူဗိုလ္ေျခအေရအတြက္ တေထာင္လည္းတစ္ခ်က္ လူတေထာင္ေဆာင္အပ္ေသာဝန္ကို ေဆာင္ႏိုင္သည္လည္းတစ္ခ်က္ ႏွစ္နည္းလာသည္။
(သမန္း၊ပ၊၃၄။ ပါ-ပလ)
(ဦးထြန္းျမင့္၊ ပါဠိသက္ေဝါဟာရအဘိဓာန္၊၁၇၄)
❆ ေလာကႆ၊ လူအေပါင္း၏၊ ဝိမတႎ၊ ေတြးေတာျခင္းကို၊ ပလတိ၊(ဘူဝါဒိ)ပါေလတိ၊(စုရာဒိ) ေစာင့္ေ႐ွာက္တတ္၏၊ ဣတိ ပေလာ-(ပိုလ္)မည္၏။ ထိုပိုလ္သည္ ဧကပလံနာမ ဒသကာဠဥၥနၱိ ဝဒနိၱ= တစ္ပိုလ္လွ်င္ ဆယ္ကာဠဥၥရိွ၏ဟု ဋီကာဆို၏။ တစ္ကာဠဥၥကို မည္မွ်ရိွ၏ဟု မျပခဲ့၊ ေလာကီက်မ္းတို႔၌ကား"တစ္ပိုလ္သည္ အခ်ိန္ေလးက်ပ္သားရိွ၏" ဟု တညီတၫြတ္တည္းဆို၏။
၃၂-ပိုလ္ဟူသည္ ၁၂၈က်ပ္သား အခ်ိန္ရိွ၏။ ထိုမွ်အခ်ိန္စီးေသာ ထန္းလ်က္(ၾကံသကာ)အခဲကို "ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑"ဟုဆိုသည္။ ထိုသကာခဲႏွင့္အရြယ္ညီမွ်ေသာ ေက်ာက္တုံးသံတုံးသည္ အငယ္ဆုံး ေက်ာက္တိုင္ နိမိတ္တည္း။ ထိုအရြယ္မွစ၍ ဆင္ေလာက္မႀကီးေသးသမွ်ေက်ာက္သည္၊ ေက်ာက္နိမိတ္တြင္ ပါဝင္ႏိုင္၏။ "ဆင္ေလာက္ႀကီးလွ်င္ ေတာင္နိမိတ္ျဖစ္သြားသည္"ဟူလို၊ ေက်ာက္တုံးမဟုတ္ဘဲ ေက်ာက္ဖ်ာျဖစ္မူ အလြန္ႀကီးေသာ္လည္း ေတာင္မဟုတ္ေတာ့ရကား ေက်ာက္နိမိတ္တြင္ ပါဝင္ရေလသည္။ သို႔ရာဝယ္ ေက်ကာ္ဖ်ာတစ္ပိုင္းကို သိမ္တြင္းသြင္းလိုလွ်င္ ထိုေက်ာက္ဖ်ာကို နိမိတ္မလုပ္ရ။
(ကခၤါဘာဋီ=ပ/၄၉)
❆ ပလ၊န၊(ပလ+အစ္)၊ေကာတၳဳဘ။ ေလာကႆ ဝိမတႎ ပါေလတိ ဆိႏၵတိ ေသာေစတိစာတိ ပလ၊(ဓာတြတၳ)။ ပိုလ္၊ ေလးက်ပ္သားအေလးခ်ိန္။(ဓာတြတၳပန္းကုံး၊ ၃၁၄)
❆ ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပရိမာေဏာဟူေသာ စကား၌ ဩ႒ဇတတိယကၡရာဗႏွင့္ ဗလဟုရိွသည္ကား မသင့္၊ ဩ႒ဇပထမကၡရာပႏွင့္ ပလဟုရိွသည္သာ အသင့္ျဖစ္သတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ဓာတုမာလာ စုရာဒိဂိုဏ္း လကာရႏၱဓာတ္(၃၄၄)၌ ပလမူလလ၀နပဝေနသု။ လ၀နံေဆဒနံ ပ၀နံ ေသာဓနံ၊ ပါေလတိ ပါလယတိ၊ ပလံ။ ပလံနာမ၊ မာနဝိေသေသာ။ ေလာကႆ ဝိမတိ ပါေလတိ လုနာတိေသာေဓတိစာတိ ပလံဟု မိန္႔အပ္၏။ အဘိဓာန္ဋီကာ(၄၈၀)၌လည္း ပလ ပေထစ ဂတိမိွဟု မိန္႔အပ္၏။ ဒြတႎၱသပလတြင္ တစ္ခုေသာပလဟူသည္ကား ကာကဏိကမတၱံနာမ ဒိယၯဝီဟီတိ ဝဒႏၱိဟု ကခၤါဋီကာသစ္ နိႆဂိၢယပတၱ၀ဂ္ပထမသိကၡာပုဒ္အဖြင့္လာရိွသည္ႏွင့္အညီ သာလိေယဝ ေဂါဓုမကကၤဳဝရကကုျဒဴသက=ဤစပါးေျခာက္မ်ိဳးမွၾကြင္းေသာ ဝီဟိမည္ေသာ စပါးတစ္လုံးႏွင့္ တစ္ဝက္တစ္ျခမ္းသည္ ကာကဏိကတစ္ခ်င္းေရြးမည္၏၊ ကာကဏိကဟူသည္ ေရြးနီႀကီးတည္း။ ဤေရြးနီႀကီးႏွစ္လုံးသည္ တစ္မာသကတစ္ပဲတည္း။ ပဲတစ္ဆယ္သည္ အကၡတစ္ခုတည္း၊ အကၡ႐ွစ္ခုသည္ ဓရဏတစ္ခုတည္း။ ဓရဏဆယ္ခုတို႔သည္ ပလတစ္ခုတည္း၊ တစ္ပိႆာတည္း။
အဘိဓာန္(၄၇၉)၌ကား စတၱေရာ ဝိဟေယာ ဂုဥၨာ ေဒြဂုဥၨာ မာသေကာ ဘေ၀ဟာေသာ စကားျဖင့္ စပါးေလးလုံးသည္ တစ္ဂုဥၨတစ္ခ်င္းေရြးမည္၏ဟုျပ၏။ ဤႏွစ္ဝါဒတို႔တြင္ ဝိနည္းအရာျဖစ္၍ ဂ႐ုက၌တည္သင့္ရကား ကခၤါဋီကာသစ္လာဝါဒကိုသာလွ်င္ မွတ္ယူၾကရာသတည္း။
ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပၸမာဏတာ တုလတာယ ဂေဟတဗၺာ န တုလဂဏနာယ(ေတရသကဏ္ဋီကာ)၊ တုလတာယ- ခ်ိန္အပ္ေသာ၀န္၏အျဖစ္ျဖင့္ဟုအနက္ေပး၊
ထို႔ေၾကာင့္ ဝိမတိဝိေနာဒနီ၌ ေတရသကဏ္ဋီကာ၏အဓိပၸါယ္ကိုျပေသာအားျဖင့္ ဒြတႎၱသပလဂုဠပိ႑ပၸမာဏတာ သဏၭာနေတာ ဂေဟတဗၺာ ဟုမိန္႔အပ္၏။ သဏၭာနေတာ တင္လဲဆိုင္သဏၭာန္အားျဖင့္။
(စလင္းဂဏၭိ၊ ဒု၊ ၄၄၁)
ဗဟုသုတရၾကပါေစ။
No comments:
Post a Comment