မာန၏ သေဘာ
++++++++++
မာနဟူေသာ အဓိပၸာယ္သည္ ေထာင္လႊားတက္ႂကြ ၀င့္ႂကြားတတ္သည့္ သေဘာျဖစ္သည္။
မည္သည့္အရာကို စြဲ၍ ေထာင္လႊားတက္ႂကြသနည္း ဟု ဆိုလွ်င္ မိမိတြင္ ရွိေသာ ပစၥည္း ဥစၥာ၊ ေငြေၾကး၊ ရာထူး ဂုဏ္သိမ္၊ စည္းစိမ္၊ ပညာ အရည္အခ်င္း၊ မိမိ၏ အလွအပ စသည္ စသည္တို႔ အေပၚ စြဲ၍ ျဖစ္ၾကေပသည္။
ထိုအရာမ်ားကို စြဲ၍ ထိုသူတို႔ ေျပာတတ္ၾကသည္မွာ -
“ငါက အဲဒီ အဆင့္ ရွိတာပဲ။ သူက ဘာမို႔လို႔လဲ” စသည္ျဖင့္ မာန စကားမ်ား ရွိေနၾကသည္။
ထိုကဲ့သို႔ ဆိုလွ်င္ ေငြေၾကး ဥစၥာ ဆင္းရဲ ႏြမ္းပါးေသာသူမ်ားသည္ မာန ဟူေသာ ေထာင္လႊားတက္ႂကြမႈ မရွိႏိုင္ေတာ့ပါသလား ဟု ေမးလွ်င္ ထိုသူတို႔တြင္လည္း ရွိပါသည္ ဟုပင္ ေျဖရေပလိမ့္မည္။
မရွိသူမ်ားကလည္း မရွိသည္ကိုပင္လွ်င္ စြဲ၍ မာန ျဖစ္တတ္ၾကျပန္သည္။
ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ ေျပာတတ္ၾကသည္မွာ
“ေအာင္မာ… ငါ့ကိုမ်ား ဘာမ်ား ေအာက္ေမ့ေနလဲ?”
“ဆင္းရဲတယ္ဆိုၿပီး လာမႏွိမ္နဲ႔၊ ငါလိုေကာင္က မခံဘူး”
တစ္ခါတစ္ရံ မိမိတြင္ မရွိေပေသာ္လည္း မိမိ၏ ေဆြမ်ဳိးအသိုင္းအ၀ိုင္းမ်ား အထဲတြင္ ရွိေနၾကေသာ ခ်မ္းသာမႈ၊ ေက်ာ္ေဇာမႈ၊ အာဏာရွိမႈ မ်ားကို စြဲၿပီး မာန တက္တတ္ၾကျပန္ေသးသည္။
မိမိတြင္ ရာထူး မရွိေသာ္လည္း မိဘတြင္ ရွိေနေသာ သို႔မဟုတ္ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း၊ အေပါင္းအသင္းမ်ားတြင္ ရွိေနေသာ ရာထူး အရွိန္အ၀ါ၊ ေငြေၾကးမ်ားျဖင့္ မာန တက္တတ္ၾကသည္။
မာန၏ သေဘာသည္ ျပင္းထန္လာလွ်င္ မာနမွတစ္ဆင့္ ေမာက္မာေသာ အဆင့္သို႔ ျဖစ္လာတတ္ေပသည္။
ကိုယ္အမူအယာ၊ ႏႈတ္အမူအယာ တို႔သည္လည္း ရိုင္းစိုင္း ၾကမ္းတမ္းလာေတာ့သည္။ ကိုယ္အမူအယာ သည္ ယခင္ႏွင့္ မတူေတာ့ေပ။
ႏႈတ္မွ ထြက္လာေသာ စကားမ်ားသည္လည္း သူတစ္ပါးကို ႏွိမ္ခ် ဆက္ဆံလာခ်င္သည္။ငါေတာ္တယ္။ ငါတတ္တယ္။ ငါသိတယ္။
သူမ်ားက ငါ့ေလာက္ မတတ္ဘူး။ ငါ့ေလာက္ မေတာ္ဘူး။ ငါ့ေလာက္ မသိဘူး။ မိမိကုိယ္ကုိသာ အေတာ္ဆံုး၊ အတတ္ဆံုး၊ အသိဆံုး၊ အျမတ္ဆံုး ဟု ကိုယ့္ကိုယ္ကို ထင္မွတ္ေနတတ္ၾကသည္။
ကိုယ္အမူအယာ၊ ႏႈတ္အမူအယာတို႔သည္ အျပင္ကို ျပဴမထြက္လွ်င္ေတာင္မွ စိတ္ထဲတြင္ေတာ့ ျဖစ္တတ္ၾကေသးသည္။ မာန၏ သေဘာသည္ မိမိႏွင့္ သူတစ္ပါးကို ႏႈိင္းယွဥ္တတ္ေလသည္။
သူတစ္ပါးတြင္ ရွိသည္၊ မရွိသည္ႏွင့္ မိမိတြင္ ရွိသည္၊ မရွိသည္ တို႔ကို ႏိႈင္းယွဥ္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဆင့္အတန္းကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ လာၾကသည္။ မာနသည္ သာမာန္အားျဖင့္ စိတ္ထဲတြင္ ၿငိမ္ေနတတ္သည္။
အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္၍ သူတစ္ပါးႏွင့္ ႏႈိင္းယွဥ္လာေသာ အခါတြင္ ထင္ရွားလာေပသည္။ အိႏိၵယႏိုင္ငံတြင္ ျမတ္စြာဘုရား မပြင့္ခင္ကတည္းကပင္ ဟိႏၵဴဘာသာ ႀကီးစိုးေသာ ဇာတ္နိမ့္၊ ဇာတ္ျမင့္ ခြဲျခားမႈသည္ မည္သည့္ အခ်ိန္ကတည္းက အျမစ္တြယ္ေနခဲ့သည္ကို မည္သူမွ် အတိအက် မေျပာႏိုင္ခဲ့ေသးေပ။ သို႔ေသာ္ ယင္းကဲ့သို႔ ဇာတ္စနစ္သည္ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီ ၾကာေနခဲ့ၿပီး ယခုတိုင္ ရွိေနေသးသည္မွာ အထင္အရွားပင္ ျဖစ္သည္။
ငါတို႔က ျမင့္ျမတ္တယ္၊ သူတို႔က ယုတ္နိမ့္တယ္ စသည့္ျဖင့္ မာနမ်ားျဖင့္ လူ႔အဆင့္အတန္း ခြဲျခားေနေပေသးသည္။ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ကိုယ္က်င့္တရားသည္သာ လူ႔အဆင့္အတန္း ဟု သတ္မွတ္ခဲ့သည္။
ႂကြား၀ါျခင္း၊ ဘ၀င္ျမင့္ျခင္းသည္ မာန ျဖစ္သည္။ ဥပမာ - မိမိတြင္ ကားအေကာင္းစား ရွိေနလွ်င္ မိမိ၏ ကားကို သူမ်ား သိေစခ်င္သည္၊ ႂကြားခ်င္သည္။ သူတကာက မိမိကို မျမင္မိမွာ ကိုပင္ စိုးရိမ္ေနတတ္ေသးသည္။ ထိုကားကို မိမိစီးသည့္ အခါတြင္လည္း ဘ၀င္ျမင့္ေနတတ္သည္။
ဘြဲ႕ ဒီဂရီမ်ား ရရွိထားလွ်င္လည္း ထို ဘြဲ႕ ဒီဂရီမ်ားကို သူမ်ား သိေစခ်င္သည္။ ႂကြားခ်င္သည္။ ထိုေနာက္ ဘ၀င္ ျမင့္လာတတ္သည္။ ထို ဘြဲ႕မ်ားကို စြဲ၍ မာန ျဖစ္လာေလသည္။ ေငြေၾကး ဥစၥာ၊ ရာထူးဂုဏ္သိမ္ ရွိေသာသူမ်ားတြင္လည္း ထိုကဲ့သို႔ ျဖစ္တတ္ၾကေပသည္။ တန္ဖိုးႀကီး လက္၀တ္တန္ဆာမ်ား ၀တ္ဆင္ထားေသာ အခ်ိန္ႏွင့္ မ၀တ္ဆင္ထားေသာ အခ်ိန္ မိမိ၏ စိတ္တြင္ ျဖစ္ေနေသာ မာန ကို မိမိကိုယ္တိုင္ ေလ့လာဆန္းစစ္ႏိုင္သည္။
သို႔ေသာ္ လူတုိင္းကိုကား မဆိုလိုေပ။ တရားအသိဉာဏ္ ပညာေတြ ရွိေနေသာ သူ အဖို႔ကား ဤကဲ့သို႔ စိတ္ထားမ်ဳိး ျဖစ္ခဲသည္။ ျဖစ္ခဲ့လွ်င္လည္း သတိျဖင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ၿပီး ဉာဏ္ပညာျဖင့္ ပယ္လိုက္ႏိုင္သည္။ သို႔အတြက္ေၾကာင့္ မိမိေရာ သူတစ္ပါးပါ ထိခိုက္မႈ မရွိေတာ့ေပ။
ျမတ္စြာဘုရားသည္ မာန္တက္ေနၾကေသာ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ားကို တရားျပႏိုင္ရန္ အတြက္ တန္ခိုးအမ်ဳိးမ်ဳိး ျပခဲ့ရသည္။ ထိုအရာသည္ ျမတ္စြာဘုရားမွ တန္ခိုးေတာ္မ်ားကို ႂကြား၀ါျခင္းမဟုတ္ေပ။ မိမိတြင္ ရွိေသာ တန္ခိုးေတာ္မ်ားကို အသံုးခ်၍ လူအမ်ားကို တရားဓမၼျဖင့္ သံသရာ ၀ဋ္ဆင္းရဲတြင္းက ကယ္တင္ရန္ျဖစ္သည္။
ထိုေၾကာင့္ ေငြေၾကး ဥစၥာ၊ ရာထူး ဂုဏ္သိမ္၊ ဘြဲ႕ဒီဂရီ မ်ား ရွိေနေသာ သူမ်ားသည္ အမ်ားေကာင္းက်ဳိးအတြက္ ၄င္းတို႔ကို အသံုးခ်သင့္ေပသည္။ ထိုအရာမ်ားကို စြဲေန၍ မာန တက္ေနျခင္းကား အက်ဳိးမရွိသည့္၊ အဓိပၸာယ္ မရွိသည့္ လုပ္ရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။ ေန႔စဥ္ လူ႔ေလာကတြင္ က်င္လည္ေနၾကေသာ လူမ်ားတြင္ မာန လံုး၀ မရွိရေတာ့ဘူးလား ဟု ဆိုလွ်င္ ရွိသင့္သည့္ မာနေတာ့ ရွိထားရဦးမည္ဟု ဆိုခ်င္ပါသည္။ မာနသည္ ေကာင္းေသာ ေနရာတြင္ ျဖစ္တတ္သလို။ မေကာင္းေသာ ေနရာတြင္လည္း မာန ျဖစ္တတ္သည္။ ေကာင္းေသာ ေနရာတြင္ ျဖစ္ေသာ မာနသည္ အထိုက္အေလ်ာက္ အဆင္ေျပႏိုင္ေသာ္လည္း မေကာင္းေသာ ေနရာတြင္ ျဖစ္ေသာ မာနသည္ကား မိမိကို ဒုကၡျဖစ္ေစသည္မွာ အေသအခ်ာပင္။
ဥပမာ - မိမိက ပညာေရးတြင္ ရံႈးနိမ့္သျဖင့္ ေအာင္ျမင္ေသာ သူမ်ားကိုၾကည့္ၿပီး ငါလည္း သူ႔လို ႀကိဳးစားႏိုင္ရမယ္၊ သူကဘာမို႔လို႔လဲ စသည့္ မာနမ်ားျဖင့္ ႀကိဳးစားေသာ သူမ်ားသည္လည္း ေအာင္ျမင္မႈမ်ား ရရွိခဲ့ၾကသည္။ ထိုကဲ့သို႔ မာနေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈ ရခဲ့သျဖင့္ ထိုမာနကို အေကာင္းဘက္မွ ရႈျမင္ေပးႏိုင္ေပသည္။ အရက္သမားသည္ အရက္ေသာက္သည္ကို ဂုဏ္ယူ၀င့္ႂကြားစြာ ေျပာေနလ်င္ မေကာင္းေသာဘက္တြင္ မာန ျဖစ္ေနေပသည္။ ဤ မာနကိုကား မည္သို႔မွ် အေကာင္းျမင္ ၀ါဒျဖင့္ ရႈႏိုင္ဖို႔ရာ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။
တခ်ဳိ႕လူမ်ား ေျပာတတ္ၾကသည္မွာ -
“ငါက အရက္ကို ေရမေရာဘဲ ေသာက္ႏိုင္တယ္ကြ”
“ငါက မေကာင္းတာကို ဒီလို လုပ္တတ္တာကြ”
စသည္ျဖင့္ ဂုဏ္ယူ၍ ေျပာတတ္ၾကသည္။
ျမတ္စြာဘုရားသည္လည္း ႏုစဥ္ ဘ၀မ်ားစြာက မေကာင္းမႈမ်ား လုပ္ခဲ့သည္ကို ဇာတ္ေတာ္မ်ားျဖင့္ ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္ေျပာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ မိမိ အမွား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္ကို ဂုဏ္ယူ၍ ျပန္ေျပာျပျခင္း မဟုတ္။ မိမိ၏ အမွားကို ေနာင္လူအမ်ား မလုပ္မိေစရန္ ၀န္ခံ ေဟာၾကားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ေလာကတြင္ မာနႀကီးသူမ်ားသည္ သူတစ္ပါးထံ ေအာက္က်ဳိ႕ရမည္ကို ၀န္ေလးေနတတ္သည္။ ပညာလိုခ်င္လွ်င္ ဆရာသမားထံတြင္ မာနကို ခ်ဳိးႏွိမ္ကာ သင္ယူဆည္းပူး ၾကရသည္။ ဆရာ ျဖစ္သူသည္ ဆရာဂုဏ္ မာနျဖစ္ေနသည္မွာ ျပႆနာ အေထြအထူး မရွိႏိုင္ေသာ္လည္း တပည့္လုပ္သူက တပည့္ဂုဏ္ မာန ျဖစ္ေနလွ်င္ေတာ့ ပညာရဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ေပ။
ရဟန္းသံဃာမ်ားကို လူမ်ား ရွိခိုးၾကသည္မွာ မာနကို ေလွ်ာ့ခ်ျခင္း ျဖစ္သည္။ မာန ေလွ်ာ့မွ သာလွ်င္ သံဃာမ်ား ေဟာၾကားေသာ တရားေတာ္မ်ားကို အႏွစ္သာရ ျပည့္၀ေအာင္ ရိုေသေလးစားစြာ နာယူ ႏိုင္မည္။ မာနေလွ်ာ့၍ တရားေတာ္မ်ား နာယူၿပီး ထိုတရားေတာ္မ်ားလည္း စိတ္ထဲတြင္ စြဲေနမည္ ျဖစ္သည္။ ႏွလံုးသြင္း မွန္မည္ျဖစ္သည္။ ရဟန္းသံဃာေတာ္ကို မေလးစား မရိုေသေသာသူ၊ မာနႀကီးလြန္း သျဖင့္ သံဃာေတာ္မ်ားထံတြင္ တရားမနာယူခ်င္သူသည္ တရားကို ႏွလံုးသြင္းမွန္ဖို႔ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ သံသရာကို ခ်ဲ႕ထြင္ေစတတ္ေသာ ပပဥၥတရား သံုးမ်ဳိးရွိသည္။ ၄င္းတို႔မွာ တဏွာ၊ မာန ႏွင့္ ဒိ႒ိ တို႔ပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုအထဲတြင္ ဘ၀သံသရာကို ရွည္ေစရန္ မာနသည္လည္း အဓိက အခန္း က႑မွ တာ၀န္ယူထားေပသည္။ ထိုေၾကာင့္ သံသရာ ျဖတ္လိုသူမ်ားသည္ မာနကို သတိႀကီးစြာျဖင့္ ထိန္းသိမ္း ပယ္ေဖ်ာက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမည္။
တရားမွတ္ေသာ အခါတြင္လည္း မိမိ၏ မၿမဲေသာ ခႏၶာကို ဆ င္ျခင္ သံုးသပ္ၿပီး ငါ ဆိုေသာ မာနကို ေလွ်ာ့ခ်မွသာ တရားထူး ရဖို႔ အခြင့္အလမ္း မ်ားေပသည္။ ခႏၶာငါးပါးကို ငါ့ခႏၶာပဲ ဆိုၿပီး မာန္မာန တက္ေနလွ်င္ တရားထူးႏွင့္ အလွမ္း ေ၀းကြာသြားလိမ့္မည္။ ေသာတာပန္တြင္ ခႏၶာငါးပါး ကို ငါ ဟု ဆိုတတ္ေသာ သကၠာယဒိ႒ိ ျပဳတ္ထားၿပီးသား ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ ငါစြဲ ဒိ႒ိ ျပဳတ္ထားၿပီးေသာ ေသာတာပန္သည္ မည္ကဲ့သို႔ လူ လုပ္ေနေသးသနည္း ဟု ဆိုလွ်င္ မိမိတြင္ ရွိသည္၊ မရွိသည္ကို စြဲ၍ မာနျဖင့္ လူလုပ္ေနျပန္သည္။ အနာဂါမ္တြင္ မာန အႏုသယ ရွိေသးသည္။ သို႔ေသာ္ ထိုအႏုသယ မာနသည္ မည္သူ႔ကိုမွ် ဒုကၡမျဖစ္ေစေတာ့ေပ။
မာနကို မရဏာႏုႆတိ ကမၼ႒ာန္းပြားမ်ားျဖင္းျဖင့္ နည္းေအာင္ လုပ္ႏိုင္သည္။ ထိုကမၼ႒ာန္းမွ သံေ၀ဂဉာဏ္မ်ား ရင့္သန္လာလိမ့္မည္။ ထိုသံေ၀ဂဉာဏ္သည္ နိဗၺာန္ကို ပို႔ေဆာင္ေပးလိမ့္မည္။ သကၠာယဒိ႒ိ ျဖင့္ လူလုပ္ေနျခင္း၊ မာနျဖင့္ လူလုပ္ေနျခင္း၊ မည္သို႔ေသာ နည္းျဖင့္ လူ လုပ္လုပ္ မိမိခ်စ္လွေသာ ဤခႏၶာကိုယ္ အတၱေဘာသည္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ မီးစာေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေျမစာေသာ္လည္းေကာင္း ျဖစ္ၾကရေပမည္ ဆိုသည့္ သံေ၀ဂဉာဏ္ကို အခ်ိန္တိုင္း ပြားမ်ားေပးေနလွ်င္ မာနသည္ တစ္ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေလွ်ာ့နည္းလာေပလိမ့္မည္။
မာနကို လံုး၀ ေပ်ာက္သြားဖို႔ကား မျဖစ္ႏိုင္ေခ်။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ မာနသည္ ရဟႏ ၱာ အဆင့္ ေရာက္မွသာလွ်င္ အႂကြင္းမဲ့ ပယ္သြားျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္ေလရာ မာန၏ သေဘာ၊ သဘာ၀မ်ားကို သိရွိျခင္းအားျဖင့္ ရဟန္းျဖစ္ေစ၊ လူျဖစ္ေစ ရိုသမွ် အစြဲမ်ားကို ေလ်ာ့ၿပီး မာနကို ေလ်ာ့နည္းေအာင္ လုပ္ၾကရေပမည္။ ထိုအခါ မာန ကိေလသာ ကင္းစင္သည့္ ရဟႏ ၱာ အဆင့္သို႔ ေရာက္ၿပီး သံသရာ လမ္းေၾကာင္းထဲသို႔ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္၀င္လာစရာ အေၾကာင္း မရွိေတာ့ေပ။ ဒုကၡေအးၿငိမ္းရာ နိဗၺာန္သို႔ မ်က္ေမွာက္ ျပဳရေပေတာ့မည္သာ...
Credit->>> ဓမၼရတနာ
No comments:
Post a Comment