Sunday, October 23, 2016

စိတ္ထားၿမင့္ၿမတ္သည့္ ရာဇကုမာရ(1)

စိတ္ထားၿမင့္ၿမတ္သည့္ ရာဇကုမာရ(1)
*********

        ပုဂံေနၿပည္ေတာ္ဟုဆုိအပ္ေသာ အရိမဒၵနပူရ ေပါကၠံၿပည္ကုိ သမုဒိရာဇ္မင္းက သကၠရာဇ္ ၂၉-၇၄ႏွစ္မ်ားစတင္ၿပီးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ ပုဂံမင္းဆက္ေပါင္း(၅၅)ဆက္ရွိသည္ဟု သမုိင္းမ်ားအရသိရသည္။ ထုိ(၅၅)ဆက္ေသာမင္တုိ႕တြင္ အေနာ္ရထာမင္းသည္(၄၂)ဆက္ေၿမာက္မင္းၿဖစ္သည္။ သကၠရာဇ္ ၄၀၆-ခုႏွစ္မ-၄၃၉-ခုႏွစ္အထိႏွစ္ေပါင္း(၃၃)ႏွစ္မထိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္။
ကမၻာတြင္ အေစာဆုံုးေခတ္မွီဆည္ေၿမာင္းတာတမံမ်ား တည္ေဆာက္ၿပီးလယ္တြင္းကုိးခရုိင္အၿဖစ္ထင္ရွား
ခဲ့သည္။ ထုိ႔ၿပင္ အကြဲကြဲအၿပားၿပား ၿဖစ္ေနေသာ နယ္ေၿမေဒသမ်ားကုိ ေပါင္းစည္းကာ ႏုိင္ငံသစ္ကုိ ခ်ဲ႔ထြင္ႏုိင္ခဲ့သည္ၿဖစ္၍ ပထမၿမန္မာႏုိင္ငံေတာ္ကုိတည္ေထာင္ၿခင္း၊ ၿမတ္ဗုဒၶ ၏ေထရ၀ါဒ သာသနာေတာ္ကုိလည္း က်ယ္ၿပန္႔ေအာင္ တည္ေထာင္ႏုိင္ ခဲ့ၿခင္းသည္ အေနာ္ရထာမင္းၾကီး၏ ဘုန္းကံလည္းၿဖစ္၏ ၿမန္မာႏုိင္ငံသားတုိ႔၏ ကံေကာင္းၿခင္း လက္ေဆာင္ လည္းၿဖစ္၏။ ၿမန္မာႏုိင္ငံ၏စံၿပမင္းတစ္ပါးပင္ၿဖစ္၍ ၿမန္မာၿပည္သူၿပည္သား တုိ႔၏ ေက်းဇူးရွင္လည္းၿဖစ္ရသည္။
အေနာ္ရထာမင္းလြန္ေတာ္မူေသာအခါသားေတာ္ေစာလူးမင္းသည္သကၠရာဇ္၄၃၉မွ၄၄၆အထိစုိးစံခဲ့သည္။
ထုိ႔ေနာင္ က်န္စစ္သားမင္းသည္ သကၠရာဇ္ ၄၄၆-မွ-၄၇၄-ခုႏွစ္အထိ ပုဂံေနၿပည္ေတာ္ထီးနန္းကုိ(၂၈)ႏွစ္
တိုင္တုိင္ စုိးစံေတာ္မူခဲ့သည္။ က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ ထီးနန္းမစုိးစံမွီ အေနာ္ရထာမင္းလက္ထက္က သူရဲေကာင္းေလးဦးအနက္ တစ္ဦးၿဖစ္သည္။ အေနာ္ရထာမင္းထံ ဥႆာပဲခူးမင္းကစစ္အကူအညီေတာင္း၍ အေနာ္ရထာမင္းသည္ က်န္စစ္သားအပါအ၀င္ သူရဲေကာင္းေလးဦးအား ေစလြတ္လုိက္သည္။ စစ္ေအာင္ႏုိင္ခဲ့၍ ဥႆာပဲခူးမင္းက သမီးေတာ္“မဏိစႏၵာ” ကုိ အေနာ္ရထာမင္းၾကီးအားဆက္သလုိက္သည္။
ဥႆာပဲခူးမွ ပုဂံသုိ႔အၿပန္လမ္းခရီး၌ က်န္စစ္သားႏွင့္  မဏိစႏၵာတုိ႔ သံေယာဇဥ္ၿငိတြယ္ခဲ့မႈေၾကာင့္
က်န္စစ္သားအား အေနာ္ရထာမင္းက အမ်က္ေတာ္ရွ၍ အရိႏၵမာလွန္ၿဖင့္ ပစ္ေပါက္ထုိးလုိက္ရာ ကံေကာင္း
ေထာက္မစြာၿဖင့္ ခ်ည္ထားေသာၾကဳိးထုံးကုိ တည့္တည့္ မတ္မတ္ထိမွန္သၿဖင့္ ၾကဳိးအထုံးေၿပ၍ အရႏၵမာ
လွန္ကုိယူကာ ထြက္ေၿပးသြားေတာ့သည္။
ထုိသုိ႔ထြက္ေၿပးသြားၿပီးေၾကာင္းၿဖဴအရပ္ႏွုိက္  ႏွစ္မ်ားအေတာ္ၾကာေအာင္ေနေသာအခ်ိန္၌ အေနာ္ရထာ
မင္းၾကီး နတ္ရြာစံေတာ္မူေသာ္လည္း သားေတာ္ေစာလူးမင္းက ထီးနန္းကုိဆက္လက္စုိးစံ၍
ေတာအရပ္မွာပင္ေအးခ်မ္းစြာေနခဲ့သည္။ ထုိစဥ္သမၻဴလႏွင့္ ေမတၱာမွ်ခဲ့ၾက၍သားေတာ္ရာဇကုမာရအားေမြးဖြားခဲ့သည္။
ရာဇကုမာရသည္ က်န္စစ္သားႏွင့္ သမၻဴလႏွင့္တုိ႔မွ ေမြးဖြားခဲ့သည့္တစ္ဦးတည္းေသာသားလည္းၿဖစ္သည္။
ေစာလူးမင္းအား ငရမန္ကန္းက စစ္ႏုိင္ေအာင္တုိက္ၿပီး ေစာလူးမင္းကုိပါ စစ္သံု႔ပန္းအၿဖစ္ေခၚေဆာင္သြား
ခ်ိန္၌္ ေစာလူးမင္းအား က်န္စစ္သားကသြားေရာက္ကယ္တင္ခဲ့ေသးသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေစာလူးမင္း၏
အထင္မွားမႈေၾကာင့္ မေအာင္ၿမင္ဘဲရွိခဲ့သည္။ ေစာလူးမင္းလြန္ေတာ္မူေသာအခါ မွဴးၾကီးမတ္ရာမ်ား၊ တုိင္းသူၿပည္သားမ်ား၏ ေတာင္းပန္မႈၿဖင့္ ပုဂံနန္းကုိ ကယ္တင္ႏုင္ခဲ့ လက္ခံခဲ့သည္။
က်န္စစ္မင္းၾကီးပုဂံထီးနန္းကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာအခါ တုိင္းသူၿပည္သားတုိ႔၏အလိုဆႏၵကုိ ဦးစားေပး အုပ္ခ်ဳပ္သည္။ အေနာ္ရထာမင္းသည္ တုိင္းၿပည္ကုိလည္းတည္ေထာင္၊ ဗုဒၶသာသနာကုိလည္းတည္ေထာင္
ရသူၿဖစ္၍ ေမတၱာၿဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္လုိ႔မရေသာ ေနရာတုိကုိ အာဏာၿဖင့္အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရသည္။
အမွန္တကယ္ေတာ့ အေနာ္ရထာမင္းသည္ ၿမန္မာၿပည္၏လမ္းေဖာက္ေသာသူၿဖစ္သည္။ ေလာက၌
“လမ္းေဖာက္သူႏွင့္ လမ္းေလွ်ာက္သူ”ဟု ႏွစ္မ်ဳိးရွိသည္။ လမ္းေဖာက္သူ၏ဘ၀သည္ ခက္ခဲသည္၊ၾကမ္း
ထမ္းသည္၊ၾကီးက်ယ္ေသာလု႔ံလ၀ီရိယရွိရသည္၊ အေ၀းကုိၿမင္ႏုိင္ေသာဉာဏ္မ်က္စိရွိရသည္၊ တပည့္ေကာင္း၊ ေနာက္လုိက္ေကာင္းရွိရသည္။ ခက္ခဲပင္ပန္းေသာ္လည္း ထုိလမ္းေဖာက္သူတုိင္းကုိ သမုိင္းကအသိမွတ္ၿပဳရသည္။
လမ္းေလွ်ာက္သူတုိ႔ကေတာ့ အရင္ပုဂၢဳိလ္၏ေခ်ရာလက္ရာမပ်က္ေအာင္ေစာင့္ေရွာက္ရန္လုိအပ္သည္။
ၾကီးပြားတုိးတက္ေအာင္ၿပဳရန္လုိအပ္သည္။ သုိ႔မဟုတ္လုိ႔ ဆုတ္ယုတ္ခဲ့လွ်င္ ပ်က္စီးခဲ့လွ်င္ သမုိင္းတရားခံ
ၿဖစ္သြားႏုိင္သည္။ ကုိယ့္လက္ထက္ေရာက္မွ ေကာင္းၿခင္းအစဥ္လာမ်ား ပ်က္စီးခဲ့လွ်င္ ကုိယ္ည့ံရာလည္း
ေရာက္ေပလိမ့္မည္။
က်န္စစ္သားမင္းၾကီးသည္ ပုဂံေနၿပည္ေတာ္စတင္တည္ေထာင္ၿခင္းတည္းဟူေသာ လမ္းသစ္ေဖာက္စဥ္
ကလည္း စစ္သူၾကီးအၿဖစ္ၿဖင့္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။
ယခုရွင္ဘုရင္ၿဖစ္ေသာအခါပုဂံေနၿပည္ေတာ္စတင္တည္ေထာင္ၿခင္းတည္းဟူေသာ လမ္းသစ္ေဖာက္စဥ္
ကလည္း စစ္သူၾကီးအၿဖစ္ၿဖင့္ ပါ၀င္ခဲ့သည္။ ယခု ရွင္ဘုရင္ၿဖစ္ေသာအခါ၌လည္း မိမိတာ၀န္ကုိနားလည္သူ
ၿဖစ္သည္။ ထုိသုိ႔နားလည္ရာ၌ အေနာ္ရထာမင္းၾကီး(၃၃)ႏွစ္ၾကာေအာင္ ထီးနန္းစုိးစံၿပီးၿဖစ္၍ တုိင္းၿပည္၌
အသားက်တန္သေလာက္က်ေနေပၿပီ။ အရပ္သူအရပ္သားမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္း(၂၀)နီးပါးအတူေနလာခ႕ဲ၍
တုိင္းသူၿပည္သားတုိ႔၏ အလုိဆႏၵက္ိုလည္းသိသည္။ ထုိေၾကာင့္ပင္ က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ ေပ်ာ့ေပ်ာင္းစြာ
အုပ္ခ်ဳပ္ၿခင္း ၿဖစ္ေပလိမ့္မည္။
    လူသားတုိ႔သည္ အေပၚမၿမင့္သုိ႔ေရာက္ခဲ့ၾကလွ်င္ ေအာက္ေခ်ကုိမၿမင္တတ္ၾကသူေတြကမ်ားသည္။
ေအာက္ေခ်လူတန္းစားတုိ႔၏ ခံစားခ်က္မ်ားကုိ နားမလည္တတ္သူမ်ားၿဖစ္တတ္ၾကသည္။ က်န္စစ္မင္း
ၾကီးသည္ ကုိယ္တုိင္ေအာက္ေခ်၌ေနခဲ့သူၿဖစ္၍ အေခ်အေနကုိ ထဲထဲ၀င္၀င္သိၿမင္သူၿဖစ္သည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္တုိင္းၿပည္ၾကီးပြားတုိးတက္ေအာင္လည္းအုပ္ခ်ဳပ္တတ္သည္။ တုိင္းသူၿပည္သားတုိ႔၏ ခ်စ္ၿခင္း
ေမတၱာကုိရေအာင္လည္းအုပ္ခ်ဴပ္တတ္သည္။ အထက္ႏွင့္ေအာက္(သုိ႔မဟုတ္) အုပ္ခ်ဳပ္သူႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္
ခံသူတုိ႔တစ္သားတည္းၿဖစ္ေအာင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္ဟုဆုိရေပမည္။ သုိ႔မွလည္း တုိးတက္ေသာတုိင္းၿပည္၊
ေအးခ်မ္းသာရာေသာတုိင္းၿပည္ ၿဖစ္လာလိမ့္မည္။
    က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ထီးနန္းအုပ္စုိး၍အသက္ရြယ္ၾကီးရင့္လာေသာအခါ သားရင္းၿဖစ္သူ ရာဇကုမာရအား
ထီးနန္းကုိမေပးဘဲ သမီးၿဖစ္သူ ေရႊအိမ္စည္မွေမြးဖြားခဲ့ေသာ ေၿမးၿဖစ္သူအေလာင္းစည္သူကုိ ထီးညြန္႔နန္းလွ်ာ အိမ္ေရွ့့ဥပရာဇာအၿဖစ္အပ္ႏွင္းခဲ့သည္။ ရာဇကုမာရအား အမိထံမွ ကၽြန္သုံးရြာႏွင့္ ဓည၀တီ ေတာင္စဥ္(၇)ခရုိင္အား ေပးၿခင္းၿဖင့္ ႏွစ္သိမ့္ခဲ့သည္။ တကယ္ေတာ့ ရာဇကုမာရသည္ က်န္စစ္မင္းၾကီးႏွင့္ ၾတိေလာက၀ဋံသကာေဒ၀ီ မိဖုရားၾကီးသမၻဴလတုိ႔မွ ေမြးဖြားခဲ့ေသာ သားရတနာတစ္ပါးၿဖစ္သည္။
က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ အသက္အရြယ္ၾကီးရင့္လာသည္ႏွင့္အမွ် အုိမင္းရင့္ေရာ္ကာ အုိနာေရာဂါပါ စြဲကပ္လာ
သည္။ မင္းၾကီးအလြန္မက်န္းမမာ ဖ်ားနာ၍ နတ္ရြာစံကာနီးေသာအခါ ရာဇကုမာရသည္ မိမိအားေက်ြးေမြးၿပဳစု ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ေသာ ဖခမည္းေတာ္မင္းၾကီး၏ ဂုဏ္ေက်းဇူးကုိ အထူးေအာက္ေမ့သတိရ၍ မိမိပုိင္ေရႊေငြဥစၥာမ်ားၿဖင့္ ေရႊသားအစစ္ၿဖင့္ၿပီးေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္ကုိ သြန္းၿပဳ ထုလုပ္ၿပီးေနာက္ ေရႊဆင္းတုေတာ္ကုိ ပင့္ေဆာင္ၿပီး
မင္းၾကီးထံသုိ႕သုိသြားေရာက္ကာ”သားေတာ္သည္ ဖခင္မင္းၾကီး၏ အထိမ္းအမွတ္အၿဖင့္ ေရႊသားအတိၿဖင့္ သြန္းၿပဳ ထုလုပ္ေသာ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကုိ ဖခင္မင္းၾကီးအတြက္ပူေဇာ္ပါေၾကာင္း”ေလွ်ာက္ထားသည္။
က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ ႏွစ္လုိ၀မ္းေၿမာက္လွသည္ၿဖစ္၍”ေကာင္းေလစြ၊ေကာင္းေလစြ၊ ေကာင္းေလစြ”ဟုသာဓု
သုံးၾကိမ္ ေခၚေတာ္မူသည္။
တကယ္ေတာ့ အသက္ၾကီးသူတုိ႕အတြက္ ရုပ္အာဟာရဟူေသာ ပကတိေဆးလုိအပ္သလုိ နာမ္အာဟာရ
တည္းဟူေသာနာမ္အားေဆးလည္း လုိအပ္လွသည္။ အသက္ၾကီးလာသူမ်ားသည္ ကေလးငယ္ တစ္ေရာက္လုိ အနီး၌ေနကာ ၾကင္နာစြာေၿပာဆုိၿခင္း၊ ၿပဳစုယုယၿခင္း၊ သူတုိ႕ေၿပာသမွ်စကားမ်ားကုိ နားေထာင္ေပးၿခင္းကုိ အလြန္အလုိ ရွိတတ္ၾကသည္။
                                           ရင္ဘတ္ထဲက အဆိပ္
လူတုိ႔ရင္ဘတ္ထဲ၌ ေဒါသ၊ ဣႆာ ၊မစၦရိယ၊ ကုကၠဳစၥ စေသာ မေက်နပ္မႈအဆိပ္မ်ားရွိေနတတ္ၾကသည္။
အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ား၌မေပၚလြင္ၾက၊ အခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္မ်ားမွာေပၚလြင္ေနတတ္ၾကသည္။ မေပၚေသာပုဂၢဳိလ္မ်ား၌
ေၾကာင္းတုိက္ဆုိင္မႈရွိေသာအခါ၌ အမူအရာၾကည့္ၿပီးသိရွိႏုိင္ၾကသည္။ မေက်နပ္မႈဟူေသာအဆိပ္အေတာက္ မ်ားရင္ဘတ္ထဲ ေရာက္မလာေအာင္ ေစာင့္ထိမ္းသင့္သည္။ လာဘ္လာဘ အၿခံအရံအေၾကာ္အေစာမ်ားကုိ ရလုိ႔လည္း ရင္ဘတ္ထဲသုိ႔ အဆိပ္အေတာက္ ၀င္ေရာက္
လာတတ္သည္။ မရလုိ႔လည္း ၀င္ေရာက္လာတတ္သည္။ မစၦရိယငါးမ်ိဳးဟူေသာအဆိ္ပ္သည္ ရရွိၿပီးၿဖစ္ေသာ
ပုထုဇဥ္လူသားအားလုံးၿဖစ္တတ္ေသာ သေဘာရွိသည္။ မိမိႏွင့္ဆက္စပ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္၊ ပစၥည္း၊ လာဘ္လာဘ
မ်ားအေၾကာင္းၿပဳၿပီး၍လည္း ရင္ဘတ္ထဲ အဆိပ္္မ်ား၀င္လာတတ္သည္။ ရသင့္လွ်က္ မရေကာင္းလားဟု
ေတြးေတာ၍လည္း ရင္ဘတ္ထဲ အဆိပ္အေတာက္ ေရာက္လာတတ္သည္။ ထုိအဆိပ္မ်ားသည္ ပကတိ
အဆိပ္ထက္ ရာေထာင္မကၿပင္းထန္လွသည္။ တစ္ဘ၀ထက္ပုိ၍ ေသဆုံးေအာင္ မည္သည့္ ပကတိအဆိပ္ကမွ် မစြမ္းေဆာင္ႏုုိင္ေပ။ အကုသုိလ္တည္းဟူေသာ အဆိပ္သည္  ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ခ်မ္းသာအမ်ိဳးမ်ိဳး ဆုံးရႈံး သြားေအာင္ၿပဳစြမ္းႏုိင္သည္။
မစၦရိယငါးပါး အဆိပ္မ်ားသည္ အနီးကပ္ေနေသာ သံဃာေတာ္မ်ားကုိေဟာၾကားထားေသာ္လည္း လူသား
အားလုံးအတြက္ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားထားခဲ့ၿခင္းၿဖစ္သည္။ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ မစၦရိယ၏ဆုိးက်ဳိးကုိ သိထားေသာ္လည္း ဆရာၾကီးဦးပုည၏”သိလွ်က္ကယ္ႏွင့္ ၀ိပါက္ၾကမၼာငင္လုိ႕၊ ေရႊဉာဏ္ရွင္ေ၀မခဲြႏုိင္ဘု ပြေတြ႔အမွား”ဟု ေရးသားသလုိ သိေတာ့သိတယ္ မလုိက္နာသူကမ်ားလွသည္။ တကယ္ေတာ့ အကုသုိလ္အဆိပ္မ်ားမရွိေလ ခ်မ္းသာေလသာၿဖစ္သည္။
                                     ဣႆာ  (အိတ္သာ)
    က်န္စစ္မင္းၾကီးသည္ သားေတာ္ရာဇကုမာရကုိ ထီးနန္းမလႊဲအပ္ဘဲ ေၿမးေတာ္ အေလာင္းစည္သူအားလြဲ
အပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ရာဇကုမာရသည္ ထီးနန္းကုိရသင့္လွ်က္မရေသာ္လည္းဖခင္မင္းၾကီးအေပၚစိတ္ကြက္ၿခင္း
မရွိဘဲ အၿပစ္မၿမင္ ခ်စ္ခင္ၾကင္န္မႈအၿပည့္ၿဖင့္ ေသရာေညာင္ေစာင္းလဲေလွ်ာင္းေနေသာဖခင္အတြက္ အားေဆးၿဖစ္ခဲ့သည္။ သားေကာင္းတစ္ေယာက္ ေက်ာက္ေကာင္းတစ္ေစ့ၿဖစ္ခဲ့သည္။
ရာဇကုမာရသည္ မိမိအားထီးနန္းကုိေပးၿခင္း၊ မေပးၿခင္းအေပၚ မည္သုိ႔မွ်မခံစား ရင္ဘတ္ထဲ၌ မေက်နပ္မႈ
အဆိပ္မရွိပုံကုိ သူ၏လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားက သက္ေသၿပလွ်က္ရွိသည္။ ငယ္စဥ္ကေကၽြးေမြးေစာင့္ေရွာက္ခဲ့
သည့္ မိဘေက်းဇူးတရားကုိသာ ၾကည့္ရႈ႕ၿပီးေက်းဇူးဆပ္ႏုိင္သူၿဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားၿဖင့္ေၿပာရပါမူ ရင္ဘတ္ထဲ၌ အဆိတ္ကုိ ထည့္သြင္းမထားသူဟု ဆုိႏုိင္သည္။
    ဣႆာဟူေသာသေဘာသည္ ကုိယ့္အိတ္ထက္ သူ႕အိတ္ကသာလုိ႔ မနာလုိလွ်င္ “ ဣႆာ”ဟုေခၚဆုိရသည္။ ရာဇကုမာရ၏ မိဘထံမွရရွိေသာ အေမြသည္ အေလာင္းစည္သူရရွိသည့္ ထီးနန္းစည္းစိမ္ႏွင့္စာလွ်င္ဘာမွေၿပပေလာက္သည္မဟုတ္။ သုိ႔ေသာ္လည္း ရာဇကုမာရ၏အိတ္ထက္ အေလာင္းစည္သူ၏ ထီးနန္းစည္းစိမ္ဟူေးသာ အိတ္ကသာလြန္ေသာ္လည္း ရာဇကုမာရသည္ ရင္ဘတ္ထဲ၌“ ဣႆာ”ဟူေသာ အဆိပ္ထည့္သြင္းမထားေပ။

                                                 ၿမေစတီေက်ာက္စာ
        ၿမေစတီေက်ာက္စာကုိ က်န္စစ္မင္းၾကီးကြယ္ၿပီးေနာက္ႏွစ္ ၿမန္မာသကၠရာဇ္ ၄၇၅-ခုႏွစ္၊ ေအဒီ ၁၁၁၃-ခုႏွစ္က ရာဇကုမာရက ေက်ာက္တုံးေပၚ၌ ေရးထုိးခဲ့သည္။ ယင္းၿမေစတီ ေက်ာက္စာသည္ ပုဂံၿမိဳ႕ ၿမင္းကမၻာရပ္ေၿမာက္ဘက္ရွိ ၿမေစတီဘုရား၌တည္ရွိလုိ႔” ၿမေစတီေက်ာက္စာ”ဟု ေခၚဆုိသည္။ ရာဇကုမာရမင္းသားကေက်းဇူးဆပ္ၿပဳ ၿမတ္ေကာင္းမႈကုိကုိယ္တုိင္ၿပဳ၍ေရးထုိးခဲ့ေသာေၾကာင့္ ”ရာဇကုမာရေက်ာက္စာ”ဟူ၍လည္းေခၚဆုိၾကသည္။ ၎ေက်ာက္စာ ေလးမ်က္ႏွာ၌ ပါဠိ၊ ပ်ဴ၊ မြန္၊ ၿမန္မာေလးဘာသာၿဖင့္ ေရးထုိးခဲ့သည္။ ၿမန္မာၿပည္၏ အေစာဆုံးေက်ာက္စာလည္းၿဖစ္သည္။
ဤေက်ာက္စာ၏ပုံရိပ္က ရာဇကုမာရ၏မိဘကုိေက်းဇူသိတတ္မႈ၊ ေက်းဇူးဆပ္မႈ၊လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ ႏွလုံးသား
အလွသူသည့္ “ၿမင့္ၿမတ္ေသာႏွလုံးသားပုိင္ရွင္အၿဖစ္” ဤကမၻာ့ေၿမ၌ ‘ၿမန္မာ’ ဟုတည္ရွိေနသေရြ႕ တည္ရွိေန မည္၏အၿဖစ္ကုိ ၿပညြန္းေနသည္။
အကယ္၍ ထီးနန္းရၿပီးမွ ဤကဲ့သုိ႔ေက်းဇူးသိတတ္၊ ေက်းဇူးတုံ႔ဆပ္ခဲ့လွ်င္ ဤမွ်အထိ ရာဇ၀င္ေမာ္ကြန္း
တစ္ရုိး ထုိးႏုိင္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ ဤမွ်အထိဂုဏ္ေၿမာက္လိမ့္မည္မဟုတ္ေပ။ ရာဇကုမာရ၏ေက်ာက္စာထုိး၍ ေက်းဇူးသိမႈသည္ ေရွးၿမန္မာတုိ၏ စိတ္ထားၿမင့္ၿမတ္မႈဟူေသာ ႏွလုံးသား
အလွကုိ ေဖာ္ညြန္းၿပသၿခင္းပင္ၿဖစ္သည္။ ေႏွာင္းေခတ္လူသားတုိ႔အားလည္းအေမြေကာင္းကုိေပးရာလည္း
ေရာက္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဆရာၾကီး ဦးေဖတင္ေမာင္က “ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ရဲ႔ၿမန္မာစာေပသမုိင္းဟာ ေက်းဇူးတရားႏွင့္ အစၿပဳခဲ့တယ္ “ ဟု ဆုိခဲ့သည္။
    (အဂၤလန္ႏုိင္ငံက သူတုိ႔ႏုိင္ငံ၏စာေပႏွင့္စကားတုိ႔ကုိ ၁၅ရာစုေလာက္ေရာက္မွ အဂၤလိပ္စာဟု အသိအမွတ္ၿပဳ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ၾကသည္ဟုဆုိသည္။ သုိ႔ၿဖစ္ခဲ့လွ်င္ ၿမန္မာတုိ႔၏ၿမန္မာစာသည္(၁၁)ရာစုက   ေပၚထြန္းၿပီးေနာက္ ေလးရာစုေလာက္ၾကာမွအဂၤလိပ္စာၿဖစ္ေပၚတည္ရွိသည္ဟု သမုိင္းသုေတသီမ်ားကဆုိသည္။)
                      ပ႒ာန္းအလင္းေရာင္ဆရာေတာ္ (ပါဠိတကၠသိုလ္ ေညာင္းတုန္းတိုက္္ ဗဟန္း)
  

ဘ၀ဇာတ္ခံု ပန္းမ်ိဳးစံု
Monday, July 8, 2013

ေက်ာက္စာ

          ေက်ာက္စာဆိုတာ ဘာလဲလို႔ေမးမယ္ဆိုရင္ လြယ္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာဆုိတာ ေက်ာက္ေပၚမွာေရး ထားတဲ့စာလို႔ ေျဖရမွာပါပဲ။ ဟုတ္ပါတယ္။ ေက်ာက္စာဆုိမွေတာ့ ေၾကာက္လို႔ေရးတဲ့စာမဟုတ္သလို စာရြက္ေပၚမွာေရးတဲ့စာလဲမဟုတ္တာေတာ့ အေသခ်ာပါပဲ။ ပထမဆုံးအေနနဲ႔ အမ်ားသိၾကတဲ့ အေသာက ဘုရင္ရဲ႕ ေက်ာက္စာကို ေျပာၾကပါစို႔။ အေသာကဘုရင္သည္ ဗုဒၶသာသနာ့သမုိင္းအတြက္ တကယ္ အားကိုးရတဲ့ မင္းတစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ေက်ာက္စာေတြသာမရွိခဲ့ရင္ ဗုဒၶဘာသာသည္ တစ္ေခတ္ တစ္ခါက ဘယ္ေလာက္ က်ယ္ျပန္႔ခဲ့တယ္စသည္ျဖင့္ အေတာ္ေလး အျငင္းအခုံျဖစ္ရမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ကဲ ဆက္ၾကဦးစို႔။
          အေသာကမင္းသည္ သာသနာႏွစ္ ၂၀၀-ေက်ာ္၊ သီဟိုဠ္နဲ႔ျမန္မာတို႔အလို ဘီစီ ၃၄၂-၂၆၄၊ အေနာက္တုိင္း သုေတသီတို႔အလုိ ဘီစီ ၂၆၄-၂၇၇ မွာ ေပၚထြန္းခဲ့တာျဖစ္လို႔ သူ႔ရဲ႕ေက်ာက္စာေတြကို အဲဒီႏွစ္ေတြမွာ ေရးခဲ့တာပဲျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ေက်ာက္စာေတြကို ၁၃၅၁ - ကေနစၿပီး အိႏၵိယသား ေတြ ဘယ္သူမွမဖတ္တတ္ၾကေတာ့ဘူး။ အဲဒီလိုနဲ႔ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ အေသာက -ေက်ာက္စာကို အမ်ိဳးမ်ိဳးေဖၚထုတ္ ၾက၊ အသက္သြင္းၾကရာကေန ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၃၈-ခုႏွစ္ေရာက္တဲ့အခါ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ပညာရွင္ ဂ်ိမ္းပရင့္ဆက္ (James Prinsep)က အေသာကေက်ာက္ကို ပထမဆုံးဖတ္ႏုိင္ သူျဖစ္ခဲ့တယ္။ တနည္းေျပာရရင္ အိပ္ေပ်ာ္ေနတဲ့ အေသာကေက်ာက္စာကို အသက္ျပန္သြင္းေပးခဲ့သူေပါ့။ အဲဒီကေနစၿပီး တစ္ခ်ပ္ၿပီးတစ္ခ်ပ္ ေဖၚထုတ္ၾက၊ အဓိပၸာယ္ျပန္ဆိုထုတ္ေ၀ၾကနဲ႔ လုပ္လာလုိက္တာ မပ်က္ မစီးေသးတဲ့ အေသာကေက်ာက္စာ အေရအတြက္ ၃၅ (၄၀) ခု ရွိခဲ့တယ္။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အေသာက -ေက်ာက္စာေတြက အိႏၵိယအေရွ႕ပိုင္းေဒသ နဲ႔ ေတာင္ဘက္စြန္းေဒသကိုခ်န္ထား က်န္အိႏၵိယႏုိင္ငံ အႏွံ႔ အျပားမွာ ေတြ႔ရႏုိင္ပါတယ္။
          အေပၚမွာေျပာခဲ့သလိုပါပဲ အေသာကေက်ာက္စာရဲ႕အေၾကာင္းအရာ၊ အရြယ္ပမာဏ၊ ေက်ာက္ မ်က္ႏွာျပင္ အေနအထားကိုၾကည့္ၿပီး အမ်ိဳးအစားခဲြတဲ့အခါ -
၁။ေက်ာက္ေဆာင္ႀကီး (ေက်ာက္ျပားႀကီး) = ၁၄ ခ်ပ္။
၂။ေက်ာက္ေဆာင္စာငယ္ (ေက်ာက္ျပားငယ္) = ၅ ခ်ပ္။
၃။ေက်ာက္တုိင္စာႀကီး = ၇ မ်ိဳး။
၄။ေက်ာက္တိုင္စာငယ္ = ၇ မ်ိဳး။
၅။လိုဏ္ဂူေက်ာက္စာ = ၂ မ်ိဳး။ ေပါင္း = ၃၅ မ်ိဳးရွိပါတယ္။
          အေရအတြက္အေနနဲ႔ဆိုရင္ -
၁။ေက်ာက္ျပားငယ္ = ၅ ခ်ပ္။
၂။ေက်ာက္ျပားႀကီး = ၁၄ ခ်ပ္။
၃။ကလိဂၤေက်ာက္ျပား = ၂ ခ်ပ္။
၄။ေက်ာက္တိုင္ = ၇ လုံး။
၅။ေက်ာက္တိုင္ငယ္ = ၆ လုံး။
၆။ေက်ာက္ဂူ = ၆ လုံး။ ေပါင္း ၄၀ ရွိပါတယ္။
      ဆက္ၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ေက်ာက္စာအေျခေနေလး ေျပာပါရေစ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေက်ာက္ျပားေပၚစာေရး တဲ့ အေလ့က သေရေခတၱရာေခတ္ကတည္းက ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးအၿပီးမွာ သေရေခတၱရာ ၿမိဳ႕ရိုးတံခါးေပါက္နားမွာ ေက်ာက္စာတိုင္ႏွစ္တိုင္ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေရႊတံခါးၿမိဳ႕ေပါက္နားကတုိင္မွာ မဂၤလ သုတ္ဂါထာေတြကို ေတြ႔ရၿပီး ကုန္းရိုးရြာနားကတိုင္မွာ ရတနသုတ္ ပါဠိေတြ ေတြ႔ရပါတယ္။ ေရးထားတဲ့ အကၡရာအေနအထားအရ ေအဒီ ၅ ရာစု၊ ၆ ရာစု၊ ၇ ရာစုျဖစ္မယ္လို႔ ခန္႔မွန္း ရပါတယ္။
          ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္မတိုင္မီေခတ္ရဲ႕ ေရးထိုးတဲ့ေက်ာက္ေတြကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ မ်ားေသာ အားျဖင့္ ေဒသနဲ႔နီးစပ္ရာေက်ာက္ ဒါမွမဟုတ္ ထုဆစ္လြယ္တဲ့ေက်ာက္ေတြကို အသုံးမ်ားတာေတြ႔ရမယ္။ သဲေက်ာက္တို႔ လိပ္သဲေက်ာက္တို႔ကို အသုံးမ်ားၾကတယ္။ ပုဂံေခတ္ကဆိုရင္ ေက်ာက္ဆည္၊ ေ၀ဘူေတာင္ - ေက်ာက္ေတြကို အသုံးမ်ားၾကတယ္။ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္ျဖစ္တဲ့ ဘုိးေတာ္မင္း (ပဒုံမင္း)လက္ထက္ -ေရာက္မွသာ မတၱရာနယ္၊ စက်င္ေက်ာက္ကို စသုံးတာေတြ႔ရတယ္။ မွတ္မွတ္ရရ ဇာတ္လမ္းတစ္ခု ကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အရင္က စက်င္ေတာင္ကို ေက်ာက္ျဖဴေတာင္လို႔ပဲ ေခၚၾကတယ္။ တစ္ခါမွာေတာ့ စက်င္ေတာင္ကထြက္တဲ့ အရည္ေသြးေကာင္းတဲ့ ေက်ာက္နီေတြေတြ႔လို႔ မင္းတုန္းမင္းကို လာေရာက္ ဆက္သၾကတယ္။ အဲဒီအခါ မင္းတုန္းဘုရင္က သေဘာက်လို႔ ပတၱျမားေတာင္လို႔ နာမည္ေျပာင္းေခၚခဲ့တဲ့ အမွတ္တရဇာတ္လမ္းေလး တစ္ပုဒ္ပါပဲ။
          ေက်ာက္စာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ျမန္မာတို႔ရဲ႕အသဲႏွလုံးျဖစ္တဲ့ ပုဂံကိုေျပာရမွာပါပဲ။ ပုဂံျပည္ေခတ္ေကာင္းစဥ္ ႀကီးက်ယ္ခန္းနားစဥ္အခါတုန္းက ေက်ာက္စာအမ်ားအျပားကို ရာေပါင္းမ်ားစြာ စုိက္ထူထားခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီထဲကမွ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတာကေတာ့ ယေန႔တိုင္ေအာင္ ျမန္မာ့ -ေက်ာက္စာ ေဟ့-လို႔ ေျပာလုိက္ရင္ ႏႈတ္ကေနအလုိလို ေျပာထြက္ေနၾကတဲ့ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၁၂-မွာ ေရးထိုး ခဲ့တဲ့ ျမေစတီ ေက်ာက္စာ(ရာဇကုမာရေက်ာက္စာ) ပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေက်ာက္စာက ျမန္မာ၊ပ်ဴ၊ပါဠိ၊ မြန္ ေလးဘာသာနဲ႔ ေရးထိုးထားတာေၾကာင့္ အလြန္လဲစိတ္၀င္စားစရာေကာင္းပါတယ္။
          ျမန္မာေတြအတြက္ ေနာက္ထပ္ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းတာ ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ပိဋကတ္ သုံးပုံကို ပထမဆုံး ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္ခဲ့တာ မင္းတုန္းမင္း ျဖစ္ေနတာပါပဲ။ ေက်ာက္စာခ်ပ္ေရ ၇၂၉-ခ်ပ္ ရွိပါ တယ္။ မင္းတုန္းမင္းသည္ ၁၂၁၉ (၁၈၅၂)မွာ နန္းတက္ပါတယ္။ ၁၂၂၁၊ ကဆုန္လျပည့္ -ေက်ာ္ ၆-ရက္ေန႔မွာ မႏၱေလးေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ကို တည္ေထာင္ပါတယ္။ တည္ေထာင္တဲ့အခါ နန္းၿမိဳ႕ႀကီး၊ က်ဳံး၊ မဟာေလာကမာရဇိန္ေစတီေတာ္၊ ပ႒ာန္းေဟာ ေရႊသိမ္၊ အတုမရွိေက်ာင္း၊ သုဓမၼာဇရပ္၊ ပိဋကတ္ တုိက္ေတာ္တို႔ကို တစ္ၿပိဳင္နက္ပႏၷက္ခ်ၿပီး တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ ေက်ာက္စာေတြကိုေတာ့ ကုသိုလ္ေတာ္ -ေစတီရဲ႕တံတိုင္းသုံးထပ္အတြင္းမွာ ၁၂၂၂၊ တန္ေဆာင္မုန္း လဆန္း ၁-ရက္ (၁၄-၁၀-၁၈၆၀)မွာ စတင္ ထုခဲ့ၿပီး ၁၂၃၀၊ကဆုန္လဆန္း ၁၄-ရက္ (၄-၅-၁၈၆၈)မွာ ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။ ၇-ႏွစ္၊ ၆-လနဲ႔ ၁၄-ရက္ၾကာပါ တယ္။ ဆက္ၿပီးေတာ့ ျဖည့္စြက္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္တာနဲ႔ မင္းတုန္းမင္းရဲ႕ေက်ာက္ထက္ အကၡရာတင္တာ အတူတူမဟုတ္ပါဘူး။ ပဥၥမသဂၤါယနာကို ၁၂၃၃၊ တန္ခူးလျပည့္ေက်ာ္၊၁၁-ရက္ ၊ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္၊ စေနေန႔ (၁၅-၄-၁၈၇၁)မွာ သံဃာေတာ္ ၂၄၀၀-နဲ႔ ေန႔ညမစဲ ရြတ္ဖတ္ပူေဇာ္တာ အဲဒီႏွစ္ ေတာ္သလင္းလျပည့္ေက်ာ္ ၁၄-ရက္၊ အဂၤါေန႔ (၁၂-၉-၁၈၇၁)မွာ ၿပီးခဲ့ျပီး ၅-လနဲ႔ ၃-ရက္ၾကာ ပါတယ္။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ပဥၥမသဂၤါယနာတင္တာနဲ႔ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္တာ ၾကားမွာ ၃-ႏွစ္ ကြာဟေနပါတယ္။
          က်န္ရွိတဲ့ အ႒ကထာ၊ဋီကာေတြကို ရေသ့ႀကီးဦးခႏၱီက ကေနာင္မင္းသားရဲ႕သမီးေတာ္ ရန္ေအာင္ -ျမင္ၿမိ႕စားမင္းသမီး သုသီရိသခၤါ၀တီရဲ႕ ေလွ်ာက္ထားခ်က္အရ ၁၂၇၅-မွာ စႏၵာမုနိဘုရားအတြင္း စုိက္ထူ ခဲ့တာျဖစ္ၿပီး ေက်ာက္စာခ်ပ္ေရ ၁၇၇၄-ခ်ပ္ ရွိပါတယ္။
          ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားထဲက ေက်ာက္စာေတြနဲ႔ စႏၵာမုနိဘုရားထဲကေက်ာက္စာေတြကို ႏႈိင္းယွဥ္ ၾကည့္ လုိက္တဲ့အခါ ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားေက်ာက္စာေတြက ပိုၿပီးလက္ရာေကာင္းတယ္လို႔ဆုိပါတယ္ ။ ေက်ာက္စာရဲ႕ လက္ရာေကာင္း၊မေကာင္းကို ၾကည့္နည္းကေတာ့ ေက်ာက္ျပားႀကီးမ်က္ႏွာျပင္ ညီ,မညီ၊ ထြင္းထုထားတဲ့စာလုံး အတိမ္အနက္၊ စာႏႈတ္ခမ္းအက်ဥ္းအက်ယ္ ညီ,မညီ၊ အဲဒါေတြနဲ႔ တုိင္းတာၾကပါ တယ္။ အလြယ္သိခ်င္ရင္ေတာ့ ဖေယာင္းနဲ႔ႏွိပ္ၿပီး ၾကည့္လုိ႔ရပါတယ္။
          ေက်ာက္စာေရးတာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဗဟုသုတရစရာေလး ေျပာျပပါရေစ။ ေက်ာက္စာခ်ပ္တစ္ခ်ပ္ မွာ ေက်ာေရာ၀မ္းပါ ႏွစ္ဖက္ရွိတာေၾကာင့္ ႏွစ္ဖက္လုံးကို ေရးမယ္ဆိုရင္ လက္ေရးကလဲေကာင္း ျမန္ ကလဲျမန္မယ္ဆိုရင္ သုံးရက္အခ်ိန္ၾကာႏုိင္ၿပီး လက္ေရးေကာင္းေပမယ့္ အေရးေႏွးရင္ေတာ့ ငါးရက္ အခ်ိန္ၾကာႏိုင္ပါတယ္။ ေရးလို႔လည္းၿပီးၿပီ စာတုိက္လို႔လည္းမွန္ၿပီဆိုရင္ စာလုံးေတြ စတင္ထြင္းထုၾက ပါတယ္။ အဲဒီလိုထြင္းထုတဲ့အခါ စာထုျမန္တဲ့သူက တစ္ရက္ကို ၁၅-ေၾကာင္း ၁၆-ေၾကာင္း ထြင္းထုၿပီးႏုိင္ေပ မယ့္ စာထုေႏွးတဲ့သူဆိုရင္ေတာ့ ၁၀-ေၾကာင္းေလာက္ပဲ ၿပီးႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ တစ္မ်က္ႏွာကို စာေၾကာင္း ၈၀ ကေန ၁၀၀ ေက်ာ္ထိ ရွိႏုိင္ပါတယ္။
          ထြင္းထုထားၿပီးၿပီျဖစ္တဲ့ အဲဒီစာလုံးေတြေပၚကို ေရႊမင္နဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ မင္နက္နဲ႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ထပ္ၿပီးေရးရ ပါတယ္။ ဒါမွသာ ဖတ္လို႔ျမင္သာထင္သာရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ ယခုလက္ရွိ ကုသိုလ္ေတာ္ဘုရားေက်ာက္စာ ရဲ႕မင္ေတြကေတာ့ မင္နက္ျဖစ္ၿပီး စိန္တုံးဆရာေတာ္ရဲ႕ မင္စပ္နည္းနဲ႔ စပ္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ မင္ေဖ်ာ္ပုံ ကေတာ့ မႏၱေလး၊ကြမ္းျခံရပ္၊ ေက်ာက္စလင္းမ်က္မွန္တုိက္ ဆရာထီဆီက ခ်ိပ္တစ္ပိႆာကို တစ္ဆယ္ က်ပ္ႏႈန္းနဲ႔၀ယ္ၿပီး ခ်ိပ္အစိတ္သားကို ေရတစ္ပိႆာနဲ႔ သုံးခြက္တစ္ခြက္တင္က်ိဳပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရနံ မႈိင္းခံၿပီး ေကာက္ရိုးျပာရည္နဲ႔ေရာၿပီး ခ်ိပ္ရည္နဲ႔ေမႊပါတယ္။ အဲဒီနည္းစနစ္နဲ႔ အသုံးျပဳထားတဲ့ မင္နက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ကိုး = ျမန္မာ့စြယ္စံုက်မ္း(အတြဲ-၆)။ ကမၻာ့အႀကီးဆုံးစာအုပ္(လူထုေဒၚအမာ)။ အေသာကေက်ာက္စာမ်ားကိုေလ့လာျခင္း Term Paper (အရွင္သုစိတၱ-ေရႊဘို/လင္းေန(နေမာ)။

No comments:

Post a Comment