အသိညာဏ္ ထက္ျမက္စူး႐ွလွေသာ တိပိဘခင္ႀကီးရဲ႕ ကထိန္အဓိပၸါယ္ အယူအဆ
တခ်ိန္က မစိုးရိမ္တိုက္ေဟာင္း မာဂဓဆရာေတာ္ ပ်ံလြန္လို႔ စြမ္းႏိုင္ရာရာျဖင့္ ေနာက္ဆုံးပူေဇာ္ရန္ ၾကြလာတဲ့ တိပိဘခင္ႀကီးကို ဆရာေတာ္တပါးက (ဆရာေတာ္...တိပိဋက ျပန္ၿပီးတာလည္း ႏွစ္အေတာ္ၾကာၿပီ ခုဆို စိန္ရတုေတာင္ လြန္ခဲ့ၿပီ ၊ ဒီေတာ့ စာေတြ ေမ့ကုန္ေရာေပါ့ )လို႔ ေမးေလွ်ာက္ေတာ့ တိပိဘခင္ႀကီးက(တပည့္ေတာ္ ညစၪ္ညတိုင္း ပိဋကတ္၃ပုံနဲ႔ ဘုရား ႐ွင့္ကိုး ေနပါတယ္ဘုရား ၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ပိဋကတ္ ၃ပုံမွာ အ႐ွင္ဘုရား ႀကိဳက္ရာ ေမးႏိုင္ပါတယ္ဘုရား ) လို႔ မိန္႔မွ အဲဒီဆရာေတာ္ ေနာက္ဆုတ္သြားသတဲ့။
ေျပာလိုရင္းက..တိပိဘခင္ႀကီးဟာ ညစၪ္ ပိဋကတ္ ၃ပုံနဲ႔ ဘုရား႐ွင့္ကိုးေနတယ္ ဆိုတာကို သူကိုယ္တိုင္ မိန္႔သြားတာကို ေျပာလိုရင္းပါ။
ျပီးေတာ့ ပိဋကတ္ ၃ပုံမွာ ေကာင္းႏိုးရာရာကို အစၪ္အတိုင္း တရားေဟာရာ ၃ေခါက္ေပါက္ပါသတဲ့။
ဒီလို ပိဋကတ္၃ပုံကို ထုံးလိုေမႊ ေရလိုေႏွာက္ႏိုင္တဲ့ တိပိဘခင္ႀကီးဟာ ပိဋကတ္ ၃ပုံ ပါဠိေတာ္ႏွင့္ အဌကထာကိုသာ အေလ့အက်က္ အမွတ္အသား မ်ားျပီး ဋီကာကိုေတာ့ တခါတရံမွ အပ်ၪ္းေျပသေဘာမ်ိဳး ၾကည့္ပါသတဲ့။
ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီ ကထိန္ အဓိပၸါယ္မွာလည္း ဝဇိရဗုဒၶိဋီကာ ဝိမတိဋီကာ သာရတၳဋီကာစတဲ့ ဝိနည္းဋီကာႀကီးမ်ားရဲ႕( ကထိနႏၲိ ပၪၥာနိသံေသ အေႏၲာကရဏသမတၳတာယ "ထိရ"ႏၲိ အေတၳာ/ကထိနသေဒၵါ ထိရတၳဝါစေကာ အနိပၹႏၷပါဋိပဒိေကာ၊ အနာမႏၲစာရာဒိကာနံ ပၪၥာနိသံသာနံ အေႏၲာကရဏသမတၳဘာေဝ "ထိရ" ႏၲိ အေတၳာ=အာနိသင္ ငါးတန္။ ခိုင္ျမဲ မွန္။ မွတ္ရန္ ကထိန္တည္း/ကထိနံ-အာနိသင္ ငါးရပ္-ခိုင္ၿမဲလတ္သည့္- ျမတ္ကထိန္ကို) ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ဥေပကၡာျပဳ ေရငုံ ႏွဳတ္ပိတ္ကာ
နိႆ ဂၢိလာ တတိယကထိနေခၚ အကာလစီဝရသိကၡာပုဒ္/အေစၥကစီဝရသိကၡာပုဒ္စသည္တို႔မွာလာတဲ့ (ကာလစီဝရ ဆိုတာ ကထိန္မခင္းလွ်င္ တလအတြင္း အနာမႏၲစတဲ့ အက်ိဳးရလို႔ ကထိန္မခင္းလွ်င္ သီျပည့္ေက်ာ္၁ ရက္မွ တန္ေဆာင္ျပည့္အထိ တလအတြင္း လႉတဲ့သကၤန္း)ဆိုတာနွင့္ ကထိနသဒၵါဧ။္ အစသည္ ဝါဆိုဝါကပ္ကို ခြင့္ျပဳ ျခင္းျဖစ္၍ ကထိနသဒၵါဧ။္ အဆုံးသည္ ကထိန္ခင္းျခင္းကို ခြင့္ျပဳျခင္းျဖစ္သည္။
အလယ္ေခါင္ ကထိန္ကို ခြင့္ျပဳတယ္လို႔ ဘယ္ပါဠိေတာ္မွာ မွ မေတြ႔ရေပ။သို႔ေသာ္
ေက်ာက္ျဖာဧ။္ ဒီဘက္တက္ရာႏွင့္ ဟိုဘက္သက္ဆင္းရာမွာ သားေကာင္ေျခရာကိုျမင္သျဖင့္ ေက်ာက္ျဖာေပၚ သားေကာင္သြားသည္ကို သိရသလို
ကထိနသဒၵါဧ။္ အစႏွင့္ အဆုံးကို ျမင္သျဖင့္ အလယ္ကိုသိရတဲ့ မိဂပဒဝဠၪၨနနည္းတို႔ အရ ကထိန သဒၵါကို ကတၳဓာတ္ သိလာေဃ-ခ်ီးမႊမ္းျခင္းအနက္၌ ဣနပစၥည္းႀကံကာ
ကတၳီယေတ သိလာဃီယေတ ပသံသီယေတ ဗုေဒၶဟီတိ ကထိနံ =ဘုရားျမတ္စြာတို႔ ခ်ီးမႊမ္းအပ္ ဆုခ်အပ္တဲ့ အာနိသင္ငါးပါး ဆုငါးပါးသည္ ကထိန္တည္း။ကထိန္ဆိုတာ ဘုရားျမတ္စြာ ခၽြီးမႊမ္းအပ္ ဆုခ်အပ္တဲ့ အာနိသင္ငါးပါး ဆုငါးပါးဘဲ တဲ့။
ဒီ အဓိပၸါယ္ကို မင္းကြန္းမိုးမိတ္ တိနိေက်ာင္းတိုက္႐ွိ ဓမၼရကၡိတေက်ာင္းအမႀကီးရဲ့ ကထိန္ေရစက္ခ်ပြဲမွာ လူေတြနားလည္ေအာင္ ဥပမာ ဥပေမယ်နဲ႔ ဒီလို ေဟာထားတယ္။
မိဘစကားနားေထာင္တဲ့ သားလိမၼာ သမီးလိမၼာေလးမ်ားကို မိဘလုပ္သူတို႔က စကားနားေထာင္လို႔ အေကာင္းစားေဘာပင္ အေကာင္းစားနာရီ စတဲ့ ထိုက္ရာတန္ရာကို ဆုခ်သလို
အဖဘုရားရွင္ကလည္း ဝါတြင္းသုံးလပတ္လုံး ဝါဆိုဝါကပ္မႈျပဳရမယ္လို႔ ဆိုတဲ့ မိမိစကား နားေထာင္လို႔ ဝါမက်ိဳးမျပတ္တဲ႔ သားလိမၼာရဟန္း သမးီလိမၼာရဟန္းမေတြကို သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေက်ာ္ ၁ရက္မွ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည္ေန့အထိ တလတိုင္တိုင္ အနာမႏၲာစာရစတဲ့ အာနိသင္ငါးပါး ဆုငါးပါးကို သင္ခ်စ္သား ခ်စ္သမီးတို႔ ခံစားေစလို႔ ဆုခ်ခဲ့ပါတယ္။ဟု၎
မိဘလုပ္သူတို႔က သားလိမၼာ သမီးလိမၼာေလးမ်ားကို ဆုခ်ျပီးတဲ့အခါ ဒီဆုပစၥည္း ၾကာ႐ွည္စြာ သုံးရေအာင္ ဒီလို သိမ္း။ဒီလိုသုံးစသည္ နည္းေပးသလို
အဖဘုရားရွင္ကလည္း မိမိဆုခ်ထားတဲ့အာနိသင္ငါးပါးကို သားလိမၼာရဟန္း သမီးလိမၼာရဟန္းမမ်ား ၁လကေန ေနာက္ထပ္ ၄လတိုးျပီး အက်ိဳးခံစားရေအာင္ ဒီလိုလႉ ဒီလိုေပး ဒီလိုသကၤန္းနဲ႔ ဒီလိုျဖန္႔ခင္းလို႔ နည္းေပးေတာ္မူပါတယ္ဟု၎
ကထိန္ႏွင့္ ကထိန္ခင္းျခင္းကို ကြဲျပားေအာင္ ခြဲျခား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့ေပသည္။
ဤသည္တို႔ကို ေထာက္ဆက အနာမႏၲစတဲ့ အာနိသင္ငါးပါး အက်ိဳ းမ်ားကို ကထိန္ခင္းမွ ရ႐ွိသည္မဟုတ္။ကထိန္မခင္းခင္ကပင္ ပုရိမဝါ မက်ိဳးျပတ္သူမ်ားမွာ သီလျပည့္ေက်ာ္၁ရက္မွ တန္ေဆာင္လျပည့္အတြင္း တလလုံးလုံး အက်ိ ဳ းရေပသည္။ကထိန္ခင္လွ်င္ကား တေပါင္းျပည့္ထိ ၄လတိုး၍ အက်ိ ဳ းရေပမည္။
သို႔မွသာ တတိယကထိနသိကၡာပုဒ္ အေစၥကစီဝရသိကၡာပုဒ္စသည္တို႔မွာလာသည့္ ကာလစီဝရံနာမ အနတၳေတ ကထိေနစသည္ႏွင့္ ေလ်ာ္ညီေပမည္။
ဒါ့ေၾကာင့္
(ျမတ္စြာဘုရား ။ခ်ီးမႊမ္းျငားသည့္။ ငါးပါးအာနိသင္-ကထိန္ပင္တည္း။
ကထိန္ငါးပါး။က်ယ္ျပန္႔သြားေအာင္။ျဖန္႔ျငားခင္းလွ်င္း။ကထိန္ခင္းတည္း။)လို႔
တိပိဘခင္အလို ကထိန္နဲ႔ ကထိန္ခင္းျခင္းအဓိပၸါယ္ကို မွတ္သားႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။ ။
No comments:
Post a Comment