Friday, May 4, 2018

ရခိုင္အေရး ဖိအားေပးမႈမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်ိန္

ရခိုင္အေရး ဖိအားေပးမႈမ်ားႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုးအခ်ိန္

(ေမလ ၁ ရက္ေန႔ထုတ္ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာ့ အာေဘ္ာ)

ကုလသမဂၢလံုျခံဳေရးေကာင္စီမွ အဖြဲ႕တစ္ဖြဲ႕သည္ ျမန္မာ-ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နယ္စပ္ေဒသ တစ္ေလွ်ာက္၌ ေနထိုင္ေနၾကေသာ ဘဂၤါလီ မြတ္စလင္ ဒုကၡသည္မ်ားထံသို႔ ဧၿပီ ၂၉ ရက္က သြားေရာက္ခဲ့သည္။ ထိုခရီးစဥ္အတြင္း ကုလသမဂၢ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ဒုကၡသည္မ်ားကို ေမးျမန္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ယင္းေနာက္ အဆိုပါအဖြဲ႕သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဆက္လက္ သြားေရာက္ၿပီး အရပ္သား အစိုးရအဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုမည္ျဖစ္သည္။ ယခု ေရာက္လာသည့္အဖြဲ႕၌ ကုလသမဂၢ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္ ၁၅ ႏိုင္ငံမွ သံတမန္ ၂၆ ဦး ပါ၀င္သည္။ ကုလသမဂၢ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ (UNSC) ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕သည္ ဒုကၡသည္ အမ်ဳိးသမီး အခ်ဳိ႕ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုလ်က္ စကားေျပာဆိုခဲ့ၿပီး ဘဂၤါလီေခါင္းေဆာင္ အခ်ဳိ႕ႏွင့္လည္း ေတြ႕ဆုံခဲ့သည္။ ဘဂၤါလီဒုကၡသည္မ်ားက ရခိုင္ျပည္နယ္သို႔ ျပန္ပို႔မည့္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေတာင္းဆိုခ်က္ ၁၄ ခ်က္ကို ယခု ကုလသမဂၢ ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕သို႔ တင္ျပခဲ့ေၾကာင္း သိရသည္။

ယခုအခါ ကုလသမဂၢ၊ အေနာက္အုပ္စု ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံတို႔၏ ရခိုင္အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႀကိဳးပမ္းမႈအခ်ဳိ႕သည္ ဒုကၡသည္မ်ား ျပန္ပို႔ေရးႏွင့္ ျပႆနာေျဖရွင္းေရးကို ေက်ာ္လြန္လ်က္ ႏိုင္ငံသားျပဳမႈ၊ ၈၂ ႏိုင္ငံသားဥပေဒ စသည့္ ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္မႈႏွင့္ နယ္ေျမတည္တံ့မႈတို႔ကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ရာ က်လာသည္။ ဒုကၡသည္မ်ား ဂုဏ္သိကၡာရွိစြာ ျပန္လာေရးဟု ဆိုရာ၌ အတိုင္းအတာ ရွိသည္ကို သတိျပဳဖြယ္ ရွိေနသည္။ ၈၂ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒသည္ ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္မႈ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ရန္ မသင့္ေသာ ကိစၥဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ကုလသမဂၢ လံုျခံဳေရးေကာင္စီ အဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္လည္း လက္ရွိအေနအထားအရ တ႐ုတ္ႏွင့္ ႐ုရွားကဲ့သို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ နားလည္ရပ္တည္ေပးမည့္ ႏိုင္ငံအနည္းငယ္သာရိွသည္။ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အေနအထားတြင္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ရာဇ၀တ္ခံု႐ံုး (ICC) ႏွင့္လည္းေကာင္း၊ R2P ႏွင့္ လည္းေကာင္း ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကိုလည္း ျမင္ေတြ႕လာရသည္။

ယင္းကို သံုးသပ္လွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အလားအလာသည္ မည္သည့္ အေနအထားအထိ ေရာက္ရိွသြားႏုိင္မည္နည္း ဟူသည္ကို စဥ္းစားၾကည့္ရန္ လိုလာသည္။ ဒုကၡသည္မ်ား ျပန္ပို႔ေရးကိစၥကို ေက်ာ္လြန္လ်က္ေတာင္းဆို မႈမ်ားအျပင္ အထူးသျဖင့္ မလိုလားအပ္ဘဲ တပ္မေတာ္အေပၚ အလြန္အကြၽံ ဖိအားေပးမႈမ်ားက ယူဂိုဆလားဗီးယား စစ္ပြဲအတြင္း ယူဂိုဆလားဗီးယား တပ္မေတာ္ကို ဖိအားေပးမႈမ်ားႏွင့္ အလားသဏၭာန္ တူေနသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရွိရသည္။ ႏိုင္ငံမတည္မၿငိမ္ ျဖစ္႐ုံမွ်မက အစိပ္စိပ္အမႊာမႊာ ၿပိဳကြဲသြားႏိုင္သည္ကို သတိျပဳရမည္။ ယင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ စစ္မီးႀကီး ဟုန္းဟုန္းေတာက္လာမည့္ဆီ ဦးတည္သြားႏိုင္၊ ဒီမိုကေရစီ ေနာက္ျပန္လွည့္သြားႏိုင္သည့္ အႏၲရာယ္မ်ားလည္း ရွိသည္။ ဆီးရီးယားႏွင့္ အာဖဂန္နစၥတန္ကဲ့သို႔ စစ္ေျမျပင္ ျဖစ္သြားႏုိင္သည့္ အႏၲရာယ္မ်ဳိးကိုလည္း ဂ႐ုျပဳရမည္ ျဖစ္သည္။

အမွန္တကယ္၌ အေလွ်ာ့ေပးျခင္းႏွင့္ အထပ္ထပ္ လိုက္ေလ်ာျခင္း တို႔သည္လည္း ျပႆနာ ေျဖရွင္းနည္း မဟုတ္ပါ။ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားကို အေလွ်ာ့ေပး လိုက္ေလ်ာသည့္တိုင္ ျပႆနာက ရပ္တန္႔သြားဦးမည္ မဟုတ္ပါ။ ၀ံပုေလြႏွင့္ သိုးငယ္ပံုျပင္ကဲ့သို႔ မတရားသျဖင့္ အျပစ္ရွာသည့္ ပံုစံမ်ဳိးကိုလည္း သတိျပဳရမည္ ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္အေရးကို ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီ ႏွစ္ရွည္လမ်ား စိတ္ေအးေအးထားလ်က္ ေျဖရွင္းရမည့္အစား အလ်င္စလို ေျဖရွင္းရန္ မတရားဖိအားေပး ေတာင္းဆိုမႈမ်ား ျပဳလုပ္လာပံုမ်ဳိးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ တတိယစစ္ပြဲ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည့္ အေနအထားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္ရန္လိုသည္။

အဂၤလိပ္-ျမန္မာ တတိယစစ္ပြဲ၏ ေနာက္ခံအေၾကာင္းအရာမွာ ျမန္မာ့သစ္ေတာႏွင့္ ဘံုေဘဘားမား ကုမၸဏီကိစၥ ျဖစ္သည္။ ဘံုေဘဘားမား ကုမၸဏီ၏ သစ္ခိုးထုတ္မႈကို ျမန္မာလႊတ္ေတာ္က ေငြႏွစ္သန္း သံုးသိန္းေက်ာ္ ဒဏ္ေငြေဆာင္ရန္ စီရင္ခ်က္ ခ်လိုက္သည္။ ဘံုေဘဘားမား ကုမၸဏီက ယင္းစီရင္ခ်က္ကို မေက်နပ္ေသာေၾကာင့္ အိႏိၵယဘုရင္ခံခ်ဳပ္ထံသို႔ တိုင္ၾကားသည္။ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္က အိႏိၵယမွ အရာရိွတစ္ဦးကို ခံုအျဖစ္ ရန္ကုန္သို႔ ေစလႊတ္မည္ဟု မဟာမင္းႀကီးအား အေၾကာင္းၾကား၏။ ျမန္မာလႊတ္ေတာ္သို႔လည္း ဤသို႔ပင္ အေၾကာင္းၾကားစာ ေပးပို႔သည္။ ျမန္မာလႊတ္ေတာ္က ယင္းအမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ၾကားမဟာမိတ္ႏိုင္ငံ တစ္ခုခုကသာ ခံုအျဖစ္ ပါ၀င္ဆံုးျဖတ္သင့္ေၾကာင္း ျပန္စာေပးပို႔သည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကာင္းရွာေနေသာ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ျမန္မာတို႔ဘက္မွ တင္ျပသမွ်ကို နားမေထာင္ဘဲ တစ္ခ်က္လႊတ္ အေၾကာင္းၾကားစာကို ျမန္မာလႊတ္ေတာ္သို႔ ေပးပို႔သည္။ အဆိုပါစာ၌ ေတာင္းဆိုခ်က္ ငါးခ်က္ ပါ၀င္သည္။

ယင္းေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားသည္ အမွန္တကယ္၌ မျဖစ္ႏုိင္သည့္ ေတာင္းဆုိခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ေတာင္းဆိုခ်က္မ်ားကို ေလ့လာၿပီးေနာက္ ျမန္မာလႊတ္ေတာ္က ဒဏ္ေငြမ်ားကို ေလွ်ာ္ပစ္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာ့ႏုိင္ငံျခား ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍မူ အျခားႏိုင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံကသာ ဆံုးျဖတ္ေပးသည္ကို လိုလားပါေၾကာင္း လိုက္လိုက္ေလ်ာေလ်ာပင္ အေလွ်ာ့ေပးရန္ ဆံုးျဖတ္ၿပီးေနာက္ ဘုရင္ခံခ်ဳပ္ထံသို႔ ျပန္ၾကားခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ၿဗိတိသွ်တို႔သည္ ဤသို႔ အေလွ်ာ့ေပး ျပန္ၾကားသည္ကိုပင္ လက္မခံဘဲ စစ္ပြဲကို ဖန္တီးျခင္း ျဖစ္သည္။

အေမရိကန္ႏွင့္ ၿဗိတိန္ဦးေဆာင္ေသာ အေနာက္အုပ္စုက အဓိကထားသည့္ အခ်က္တြင္ အိႏၵိယသမုဒၵရာသို႔ ထြက္ေပါက္ျဖစ္သည့္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအား ပိတ္ဆို႔လိုမႈ ပါ၀င္ပုံရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနျဖင့္ မိမိဘက္က မွန္မွန္ကန္ကန္ ျပဳမူေသာ္လည္း ဖိအားေပးခံရျခင္းမ်ဳိးတြင္ လိုက္ေလ်ာမႈမ်ားႏွင့္ အေလွ်ာ့ေပးမႈမ်ား မည္မွ်ျပဳေစကာမူ ျပႆနာက ေျပလည္ႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ဖိအားေပးမႈတိုင္းကို လိုက္ေလ်ာျခင္း မျပဳဘဲ ရပ္တည္ခ်က္ ခိုင္မာစြာႏွင့္ ၾကံ့ၾကံ့ခံ ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္လိုသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသားတို႔ ဂုဏ္သိကၡာ က်ဆင္းေအာင္ ျပဳလုပ္ေနမႈမ်ား ရပ္တန္႔သြားရန္လည္း လိုအပ္သည္။ တစ္ဖက္တြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ရခိုင္အေရး၌ ဒီမိုကေရစီ၊ လူ႔အခြင့္အေရး စံႏႈန္းမ်ားကို ေလးစားလိုက္နာကာ မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ပြင့္လင္းျမင္သာမႈမ်ားရွိရန္ လိုအပ္သည္။

အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္ကဲ့သို႔ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ပိုမိုပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္မည္ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္႐ံုသာမက စစ္ေရးအရပါ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ လိုလာမည္ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ပါက စစ္ေရးစာခ်ဳပ္မ်ား ခ်ဳပ္ဆိုရန္ပင္ ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုအခ်ိန္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး အခ်ိန္ကာလျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာႏွင့္ ပတ္သက္လာပါက အေလွ်ာ့ေပးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ မလိုဘဲ မည္သည့္ဖိအားမ်ဳိး၊ မည္သည့္ စိန္ေခၚမႈမ်ဳိးကိုမဆုိ ရဲရဲရင့္ရင့္ ရင္ဆိုင္လ်က္ သက္ဆိုင္သူမ်ားအားလုံး ညီညြတ္စြာ ပူးေပါင္းေျဖရွင္း သြားၾကရန္ လိုအပ္ပါေၾကာင္း The Daily Eleven သတင္းစာက ေရးသားအပ္ပါသည္။

Website Link - - - >>> http://news-eleven.com/editorials/52306

No comments:

Post a Comment